Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 181 reacties, 65.041 views •

Er is wellicht een prijzenoorlog op komst op de markt voor mobiele abonnementen. Providers zouden prijzen willen verlagen, omdat er concurrentie op komst is. Ook nemen steeds minder mensen een abonnement met toestel.

De laatste prijzenoorlog tussen telecomproviders vond plaats in 2010. Toen werden, voorafgaand aan prijsverhogingen, abonnementen voor mobiel internet nog een keer in de aanbieding gedaan. Na de veiling van veel belangrijke frequenties later deze maand kunnen minimaal twee nieuwkomers een eigen netwerk bouwen en gaan concurreren met KPN, Vodafone en T-Mobile. Daardoor kan de markt worden opgeschud, schrijft ANP. Ook Tweakers.net heeft in de afgelopen tijd aanwijzingen gekregen waaruit kan worden opgemaakt dat er prijsverlagingen kunnen aankomen.

Een signaal van een op handen zijnde prijzenoorlog is dat Vodafone tijdelijk de datalimieten voor duurdere abonnementen opheft. In plaats van een harde datalimiet van 1GB of 2GB geldt een zachte limiet van 10GB. Wie daaroverheen gaat, kan op lage snelheid doorinternetten.

Prijsverlagingen zouden niet alleen nodig zijn vanwege de verwachte grotere concurrentie door de veiling, maar ook omdat Nederlanders steeds minder lucratieve abonnementen met toestel afsluiten. In plaats daarvan kiezen steeds meer mensen voor sim-only of prepaid.

In de afgelopen jaren hebben providers juist hun prijzen verhoogd; waar tot 2010 bellen en sms'en de basis vormden van het abonnement, werd dat daarna mobiel internet. Toegang tot mobiel internet werd echter tot 2010 voor een tientje per maand aangeboden, wat volgens providers de kosten niet dekt. Daarom werden internetbundels duurder, terwijl sms'en en soms ook bellen bij nieuwe abonnementen onbeperkt kan.

Bij de veiling van de komende maand kunnen providers bieden op frequenties die nog worden gebruikt voor 2g en 3g. De verwachting is dat in elk geval op enkele frequenties 4g-netwerken gaan komen. Wanneer die geactiveerd worden, is vooralsnog onduidelijk. Het is onduidelijk welke vijf bedrijven meedoen aan de veiling, omdat die informatie geheim wordt gehouden, maar vermoedelijk zijn dat KPN, Vodafone, T-Mobile, Ziggo en Tele2.

Reacties (181)

Reactiefilter:-11810176+167+210+30
1 2 3 ... 7
Doe de echte prijzenoorlog maar juli/augustus 2013, dan mag/moet ik weer verlengen :P

Ben benieuwd waar dit alles op uitdraait inclusief de veiling!
Verwacht er niet teveel van, providers hanteren nog steeds belachelijke marges.
We zijn de laatste jaren steeds meer gaan betalen voor het zelfde (en minder zelfs).
En dat toestel lease maakt mij er niet bepaald vrolijker van..
zo kon ik in 2010 een hi abbo krijgen voor 20 pm (24 maanden lang ) met 500mb internet (daarna snelheid verlaagd) 120min of 240 sms. nu betaal ik bij hi bijna 40 euro 8)7
In 2009 kreeg ik bij Hi de toen nieuwe BB9000 GRATIS icm 350 belminuten en 1000 smsjes,BB internet en verzekering voor 30 euro per maand. En dit betrof ook nog eens een jaar abbo.

Afgelopen april moest ik voor een HTC Sensation XE extra bijbetalen, mijn datalimiet is sterk gedaald en heb geen verzekering en betaal 35 euro per maand.

Concurrentie is hard nodig!
Concurentie zal bestaan (als het er al komt) uit één of twee nieuwkomers die vanaf 0 ( !! ) een landelijk dekkend netwerk moet gaan bouwen. Dit naast de frequenties die aangekocht moeten worden, personeel dat aangetrokken moet worden etc etc.

Ik zie zo'n beginnende partij echt niet direct al tegen kostprijs (of goedkoper dan de huidige orde) leveren de eerste paar jaar..
Kortom, dit is een kansloze onderneming.

Het zou alleen maar kunnen als het een dusdanig grote partij is dat ze even kunnen bloeden ( APPLE of Google )
Nouja, in Frankrijk heeft FREE het toch voor mekaar gekregen. De eerste periode draaiden ze verlies, maar in 6 maanden tijd veroverden ze 5,4% van de markt. En dat in een land zo groot als Frankrijk. Vraag is er meer dan genoeg iig.
Beste Rick2910,

Dat kan ook wel maar niet zonder te bloeden (zoals ik dus al eerder zei ;) )

Quote uit hun (Iliad free) 1H 2012 results press release:
After taking into account a ¤21 million dividend payout and ¤116 million in tax paid during the
period, consolidated Free Cash Flow came to a negative ¤151 million.
Dus forse relatieve groei (logisch als je op 0 begint), maar grote verliezen.

[Reactie gewijzigd door procyon op 5 oktober 2012 16:28]

In mijn optiek is het helemaal niet slecht om in het begin flink verlies te lijden. Zo lang je klanten aan kunt trekken en een hoge omzet/afzet kunt halen is je inkoop ook weer goedkoper. Wat hierbij natuurlijk wel belangrijk is, is dat je investeerders het nog zien zitten. Uiteindelijk zullen de hoge investeringen toch terugverdiend moeten worden binnen een (voor de investeerders) redelijke termijn.

Als je met een erg klein klantenbestand begint is het denk ik veel eerder klaar. Niet alleen is winst maken met een lage omzet lastig, ook zal er weinig toekomstperspectief in het bedrijf zitten.

Overigens geldt bovenstaande natuurlijk niet voor elke sector, maar zoals al eerder genoemd is zijn de initiële kosten in de telecombranche gewoon erg hoog. Als je weinig vaste kosten hebt kun je het wel rustiger aan doen.
In mijn optiek is het helemaal niet slecht om in het begin flink verlies te lijden.
Dat verlies zul je op een gegeven moment toch weer terug moeten verdienen.
[...]


Dat verlies zul je op een gegeven moment toch weer terug moeten verdienen.
Nog erger. Op een zeker moment moet je winst maken EN de oude verliezen, gefinancierd door leningen, en de rente daarop terug betalen. Daarom is het grootste gevaar voor FREE (what's in a name...) dat ze nu geen financiering meer krijgen. Veel mensen denken dat FREE snel ten onder zal gaan.
Zat bedrijven die bakken verlies draaien maar toch blijven doorgaan omdat de omzet gewoon hoog genoeg is. UPC bijvoorbeeld heeft jaren gedraaid met rustig een half miljard verlies maar omdat de omzet hoog zat was bleven ze wel.
@procyon. Ziggo en Tele2 kunnen ook wel wat lijden hoor. Ziggo heeft als ik mij niet vergis een grotere buitenlandse eigenaar en Tele2 komt ergens uit Scandinavië.
Daarnaast kan elke organisatie wel een tijdje verlies leiden als je een bank er van kunt overtuigen dat je het terugverdient, maar dat zal in deze tijden minder makkelijk zijn.
Ben was destijds ook nieuw en moest concurreren met grote partijen met een landelijk dekkend netwerk. Toch hadden ze vaak/meestal de laagste prijzen. Je moet wel als je weet dat je op andere gebieden zoals dekking nog niet zo goed bent als de rest.
Het probleem is meer dat de vermoedelijke bieders er nou niet om bekend staan prijsvechters te zijn. Tele 2 suggereert het wel in zijn reclame's maar echt substantieel zijn de verschillen niet. Zolang er geen partijen zijn zoals bijvoorbeeld FREE die echt lagere prijzen gaan vragen voor hun diensten zal het dus wel mee vallen met de concurrentie.

edit 1: Voor de geinteresseerden die de vertaalfouten van google gewend zijn is hier een interessant artikel over hoe free.fr te werk gaat.


http://translate.google.n...ree-will-reinvent-mobile/

[Reactie gewijzigd door debilero op 5 oktober 2012 19:49]

Ik denk dat Tele2 en Ziggo het er vooral om te doen zal zijn Quad Play aan te leveren: Internet, TV, Telefonie en Mobiel. Op hun eigen (écht eigen, dus geen mvno) netwerk(en)

En met Ziggo's cash reserves hoef je geen medelijden te hebben hoor ;)
Slecht voorbeeld, destijds roamden Ben klanten op Vodafone toen Ben nog geen landelijk dekkend netwerk had.
Ik snap niet waarom je dan een nieuwe abonnement hebt genomen... Ik heb er zelf een tijd geleden voor gekozen om een sim-only abbo te nemen en zelf een telefoon te kopen (al met al kosten dat net zoveel aan het einde van de rit). Abonnement is eigenlijk afgelopen maar ik betaal nog steeds 18 euro voor onbeperkt internet en 75 min en 75 sms'jes (gaat mijn om het internet). Het maakt niet uit wat ze mij aanbieden, het is altijd duurder dan wanneer ik dit gewoon door laat gaan. Als mijn provider mij wilt afsluiten mogen ze dat toch niet zomaar in één keer doen, en moeten ze dat toch van te voren aan gaan geven, dus dan kijk ik tegen die tijd wel naar het beste abonnement.

Moraal van dit verhaal; je bent niet verplicht om na je abonnementsduur een nieuwe abonnement af te sluiten! (er zijn zoveel mensen die dat niet weten/begrijpen)
Om dat gedrag te counteren geven ze klanten gewoon 1 of 2 jaar 'korting' (gelijk aan de afgesloten contractsduur) en daarna betaal je weer 'het reguliere tarief' (wat natuurlijk een veel te hoog tarief is). Op die manier werkt de truc van het laten doorlopen van je contract niet meer en zul je gedwongen worden altijd een 'nieuwe' contractsvorm af te sluiten.
Klopt, maar dan lopen ze dus ook het risico dat je overstapt. De groten doen dat omdat ze ermee weg komen (naamsbekendheid, er komen genoeg overstappers van de concurrent naar hen toe) maar de kleintjes kunnen dat nie zo makkelijk.

Ook is het zo dat men vroeger deze truuk nog niet toepaste. Mensen die daarvoor een abonnement afsloten, vaak nog met apart abonnementstarief en bijbetalen voor verbelde minuten (dus zonder belbundel er bij) hebben dus die vrijheid nog. Vaak zijn dat abonnementen die al 10 jaar lopen. Providers willen die mensen graag een ander abonnement aansmeren zodat die meer, en vooral op de termijn duurder gaan bellen maar ze willen die ook niet kwijt (omdat de belminuten toen relatief duur waren).
Net of een abonnement niet duurder gemaakt kan worden.. Misschien niet in één keer, zou kunnen dat dat verboden is of wat dan ook, maar als er jaar op jaar 10% bij komt, ben je na een paar jaar net zo nat.
Maar dat is een aanbod van een nieuwe contract, waar het je vrij staat om deze wel of niet te accepteren.
Als je dan zo 'slim' bent om het aanbod te accepteren.... tja 8)7 :Y)
Afgelopen april moest ik voor een HTC Sensation XE extra bijbetalen, mijn datalimiet is sterk gedaald en heb geen verzekering en betaal 35 euro per maand.
Als je je toestel laat verzekeren ben je sowieso een dief van je eigen portemonnee. Veel wordt niet gedekt. En wat wel wordt gedekt, wordt vaak al gedekt door andere verzekeringen (denk aan bijv. reis - en inboedelverzekeringen). Daarnaast zijn verzekeringen vaak ook nog zeer prijzig. Vaak iets van 7 euro per maand. Dat is dus meer dan 150 euro over 2 jaar. Dat is dus in de meeste gevallen een derde van de totale aanschafkosten van de telefoon zelf.
Dat plus dat veel telefoons zo in waarde kelderen en wat je krijgt gebaseerd is op die waarde. Dus ja geen verzekering laten aansmeren...
Dingen onder de 1000 euro verzekeren |:(
Wasmachine van 900 euro verzekerd voor 2jr extra garantie kosten 150euro.
Na 2.5jaar, reparatie uitgevoerd van ruim 450 euro.

[Reactie gewijzigd door Noax op 5 oktober 2012 17:38]

@Noax
Die extra garantie kopen had niet gehoeven. Van een wasmachine, koelkast, auto, tv etc mag je verwachten dat hij veel langer mee gaat dan 2,5 jaar. Daarom had een groot deel van de reparatiekosten in dit geval door de leverancier/fabrikant gedragen moeten worden. Die extra garantie die je bijgekocht hebt heeft er alleen maar voor gezorgd dat je hierover geen discussie met je leverancier hebt hoeven voeren. Je hebt dus gemak gekocht.

UItspraak van de Consumentenbond:
De levensduur van producten is niet wettelijk vastgelegd. We kunnen een indicatie geven: bij normaal gebruik zou een wasmachine, afhankelijk van de prijs en hoe vaak de machine wordt gebruikt, gemiddeld 8 jaar mee moeten gaan.
@Rud,

Dat is de consumentenbond, welke nog steeds niet de wet is.
Als je garantie bijkoopt verlies je juist elke inspraak op dat stukje van de consumentenbond, jij hebt dan garantie 'afgesloten' voor de jaren die je hebt gekocht, daarna heb je geen poot meer om op te staan. Je kan na je garantieperiode hoog of laag springen, als de winkel je gratis garantie weigert staan zij nog in hun recht ook.
Vroagah konden wij als engineers nog niet zo goed berekenen hoe lang iets mee moet gaan ;)
Gelukkig gaan emmers nog steeds 15 jaar mee!
Zo zijn er wel meer mensen die er baat bij hebben. Gemiddeld maak je echter verlies op een verzekering. Je moet dan ook alleen dingen verzekeren waarvan je het je niet kunt veroorloven om het te betalen als er iets mee gebeurt.
Helemaal waar: speciale telefoonverzekeringen zijn voor zover ik weet altijd te duur en hebben slechte dekking. Als je bij de inboedelverzekering een "kostabaarheden"-verzekering neemt, kost dat je iets van ¤ 2 per jaar bij ABN, en dan zou je telefoon gedekt moeten zijn tegen alle val- en vochtschade—de twee grootste schadeveroorzakers, voor zover ik weet. Ze adverteren met "je bent verzekerd als je telefoon op een terras in je biertje valt". Kan gebeuren, natuurlijk.
Nou 2,- per jaar is wel een beetje overdreven. De ABN-AMRO kostbaarheden verzekering is wel iets duurder, afhankelijk van wat je erop zet maar toch.

Ik heb er eentje, handje vol sierraden erop, dure MBP , 2 DSLR's + wat lenzen en ik betaal al iets van 10,- per maand. Allemaal prima hoor maar het is geen 2,- per jaar.
Dat is, een handje vol sieraden, zegge 5000,-? Er van uitgaande dat het echt goud is want anders had je het niet verzekerd. Dure MBP, 1500 euro. 2 DSLR's plus lenzen is 2000,-? Kom je totaal op 8500 euro. Pakken we daar 1/20e van komen we op 425 euro.

Jij betaalt 120 euro, dat door 20 delen komen we op 6 euro per jaar. Nog geen twee euro maar het is natuurlijk ook net wat je verzekerd, waar je woont, eventuele andere verzekeringen en je verleden. Er van uitgaande dat iets heel duurs ook duur is om te verzekeren.

Mijn laptop van 500 euro is ook voor een euro de maand verzekerd tegen diefstal/schade. Nooit wat mee gebeurt eigenlijk maar je neemt het wat makkelijker mee zonder heel huiverig te doen iedere keer dat hij gejat wordt. Het is ook wat gemak.

Dat ik mensen ken die bewust hun telefoon na 23 maanden laten zwemmen, dat is de reden waarom ik die verzekeringen gewoon weiger. Die worden allemaal opgelicht dus is de premie ook voor oplichters :) Prima, we betalen het met zijn allen maar ik doe er niet aan mee.
Dat ligt helemaal aan de premie die je ervoor betaalt.

Ik heb zelf voor zo'n 22 euro voor 1 jaar mijn iPhone 4s verzekerd bij Unigarant. Heb een onhandige vriendin ook aangeraden dat te doen voor haar nieuw aangeschafte iPhone 4 , kosten 18 euro. Binnen 2 maanden had ze door een val een scherm dat aan gruzelementen lag en een defecte lightsensor. Reparatiekosten met originele onderdelen was zo'n 150 euro, eigen risico is 20 euro per gebeurtenis. Keurig vergoed. 150 - 18 - 20 euro, tel uit je winst.
dan ben je goed afgezet ik had het toetsel al in juni 2008(bb9000)
2009 kreeg je gratis onbeperkt internet bij je flex abbo van tmobile, en bij orange zaten alle kosten in relax abbo en ook onbeperkt internet, ook betaalde dienste zoals games, 0900 nummer, etc.

In 2010 waren de abbo al gekort en prijzen al verhoogt, die 20 euro leek dus aanbieding maar in werkelijkheid kreeg je al veel minder dan voorheen. Telecom gaat tegen de stroming in van wat je mag verwachten van techniek, techniek word altijd goedkoper, je krijgt meer voor hetzelfde, is nog nooit anders gegaan in alle techniek markten ook die van de telecom tot paar jaar terug toen is er iets veranderd en gaan ze de andere kant op.

En we hebben verschillende reden gehoord, maar uit cijfers blijken die allemaal niet te kloppen, gezamenlijke sms inkomsten van alle telecom aanbieders is maar paar procent terug gelopen. Verder weten ze meer geld te verdienen uit nieuwe diensten, in totaal is de telecom markt in Nederland gegroeid en is er meer winst gemaakt dan voorheen.

nieuws: Providers zien omzet stijgen ondanks dalende sms-inkomsten

Marktwerking is stuk, en niet zo klein beetje ook, nieuwkomers zijn echt nodig en hopelijk komt de markt weer opgang en betalen wij weer eerlijke prijs. Marktwerking is leuk zolang er veel bedrijven zijn die met elkaar concurreren anders is het erg nadelig voor de consument als ze elkaar hand boven het hoofd gaan houden, al dan niet met afspraken of zonder dat maakt voor effect niks uit.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 5 oktober 2012 15:12]

Helemaal mee eens. Ik las ergens dat de meerkosten per Gigabyte mobiele data slechts ¤ 1 zijn, als je het goed regelt. Daar komen natuurlijk allerlei constante kosten bij die je ook kwijt bent, maar dat is de schaal waarop je de winstmarge van de providers moet zien. In Oostenrijk betaal je b.v. ¤ 4 per GB voor bepaalde abonnementen, en dat kan heus nog wel goedkoper met een redelijke winstmarge.
het is jammer dat Orange weg is, die was echt goed.

alles uit 1 potje dat onbeperkt geldig was als je het niet gebruikte.

Ik heb in de laatste dagen van Orange een ¤25,- abonnement afgesloten met een gratis LG Viewty. Het abonnement was het eerste jaar 50% korting dus totaal kosten abonnement was 18x25= ¤450 de telefoon was toen ¤500,- adviesprijs.

dus voor telefoon + 2 jaar bellen, sms'en en af en toe internetten en ook nog vanuit het buitenland en dat allemaal zonder extra kosten boven de bundel (ik maakte het nooit op, einde van het abonnement had ik nog ¤100,- beltegoed, aan mijn zusje gegeven) kreeg je gewoon ¤50,- korting op de telefoon.

en Orange had ook nog eens een goed netwerk wat T-mobile nooit benut heeft na de overname.

Ik zou Orange graag weer terug zien met een soortgelijke constructie met een ineternetbundel want de prijzen van tegenwoordig slaan echt helemaal nergens meer op.

Goedkoopste iPhone abo bij t-mobile kost ¤38,13per maan, het is dan 75min incl. internet van 1000mb en onbeperkt sms'en maar die maak ik allebei toch niet op.

betaal nu ¤30,- voor 150 min/sms incl. 1000mb internet en meer dan ¤30,- vaste kosten per maand ga ik niet betalen voor een mobiele telefoon. ik bedoel, ik betaal voor mijn tv, internet en bellen thuis ¤65,- vast incl. kabelkosten. En in verhouding krijg je toch veel minder bij je mobiel (subsidiëring is toch bijna weg)

goedkoopste iPhone5 16gb adviesprijs ¤730,-

t-mobile iSmart 75 a 2 jaar : 21x38,13 + 3x19,06= ¤857,91
bijbetalen iPhone bij iSmart 75: ¤329,95

totaal iSmart 75: ¤1187,86
totaal iSmart 150: ¤1268
totaal iSmart 200: ¤1332
totaal iSmart 300: ¤1511

smart sim only 150 + onbeperkt internet bundel + goedkoopste iPhone 5 16GB= ¤1217,90

das ¤50 goedkoper dan de "gesubsidieerde" telefoon bij dezelfde provider....

*ja ik weet dat de iPhone duurder is dan andere telefoons maar ik ben nou eenmaal een iPhone gebruiker
De iphones zelf brengen amper iets op voor de provider, ze verdienen bijna alleen aan het abonnement wat je afsluit. De enige die een mooie marge pakte op iphones was Apple zelf. Dat is waarschijnlijk een van de redenen dat KPN, Hi en Telfort op lease zijn overgestapt.

Wil je met de auto naar je werk, heb je de keuze wat je rijdt. Ga je in een Audi rijden, ben je meer kwijt. Waarom zou dat met een telefoon anders zijn...? Een iphone is allang niet meer alleen 'een telefoon'. Daarnaast zijn nu de subsidies weg, dus betaal je zelf voor je iphone. Zeuren over de prijs van de iphone bij providers is niet terecht, zeur dan op z'n minst bij Apple. Zelfs dan valt het onder de categorie 'luxeprobleem'.
audi rijden duurder dan wat? dacia/kia en hyundai, ga geen volkswagen zeggen want daar zijn ook modellen van over de 150k euro. Ooit gehoord van de touareg en phaeton, de oude w12 touareg/pheaton waren met alle opties 212 duizend euro, duurder dan de Audi r8(v8) die 196 duizend kost
zo kon ik in 2010 een hi abbo krijgen voor 20 pm (24 maanden lang ) met 500mb internet (daarna snelheid verlaagd) 120min of 240 sms. nu betaal ik bij hi bijna 40 euro 8)7
Dat doe je toch zelf iets fout..heb een T-mobile abbo, 2 jarig, 150 minuten/sms, 1gb data én een Galaxy Note, met 160 euro bij betalen voor +/- 30 euro/maand, eind 2011 afgesloten...
ach als je nu nog een goed abo hebt lopen waarin je genoeg kan bellen/ sms'en en je bijvoorbeeld nog een 1 Gig internetbundel hebt voor onder de 30 euro dan zou ik gewoon het abo laten doorlopen onder die voorwaarden.

Desnoods een jaartje langer doen met je toestel en/ of daar dan een los toestel bij uitzoeken. Het abo is nu leidend geworden is de prijsvergelijking, eerst was het het toestel dat er toch wel gratis bij kwam.
Ik heb bij vodafone een abonnement met 450 belminten/smsjes en onbeperkt internet voor 15 euro. Een equivalent abonnement zou nu rond de 50 euro kosten, en een datalimiet hebben.
Ah, zo'n directsales sim-only? Die heb ik ook nog. Liep in september dit jaar af, maar ik laat hem gewoon lekker door lopen. Die mafketels laten de actieprijs na de 24 maanden actie periode, gewoon zoals die is :z
Zelfde hier, ik heb destijds een Galaxy S (topmodel op dat moment) met onbeperkt internet genomen voor 30 euro p/m

Als ik nu een s3 of Iphone5 zou nemen ben ik minstens 50 euro p/m kwijt.
Augustus 2012 afgesloten: T-Mobile 2 jaar iSmart 420 + Onbeperkt Internet ¤ 24,90 p.m. en ¤ 30,00 bijbetalen voor de Samsung Galaxy S3 (toestelwaarde bij aankoop: ¤ 530,00).

Augustus 20120 afgesloten: T-Mobile 2 jaar Flex 190 + Onbeperkt Interenet ¤ 24,95 p.m. en ¤ 179,00 bijbetalen voor de iPhone 4 32GB (toestelwaarde bij aankoop: ¤ 699,00).

Het waren allebei top-aanbiedingen, maar het is dus nu (2012) al iets goedkoper geworden. Als het echt doorgaat beloven het mooie tijden te worden.
De marge van KPN ligt momenteel onder de 10%. Ik hoop voor jou dat jouw werkgever betere resultaten haalt....
Ik ven een marge van 10% helemaal zo raar nog niet. Op de bank krijg je het niet.
Het is dan ook wel het doel van een bedrijf om meer rendement te genereren met z'n kapitaal dan dat het zou krijgen van de bank. Waarom anders nog blijven? Of 10% winstmarge hoog is hangt overigens van de markt af, maar het is iig gezond.
Om heel eerlijk te zijn geloof ik die marges die ze zelf opgeven niet, althans, ze zijn niet wat ze lijken te zijn. Als je b.v. het grootste deel van je omzet uitgeeft aan reclame, administratie, aandelen terugkopen, hoge bonussen voor de directie, of wat dan ook, kun je heel zielig zeggen dat je een large winstmarge hebt. Dit is een vak apart voor fiscalisten, vaak heel moeilijk te doorzien voor b.v. de belastingdienst.

Veel Hollywoodfilms betalen b.v. tientallen miljoenen aan "kosten" aan een aparte BV van dezelfde filmmaatschappij, zodat de BV van de film zelf ogenschijnlijk weinig winst maakt. Dan blijven de royalties voor scriptschrijvers e.d. heel laag, evenals de belastingen. En dan kunnen ze bij politici zeuren dat die arme filmindustrie het zo moeilijk heeft, om wat extraatjes binnen te halen...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 5 oktober 2012 18:31]

Als het goed is kon/kan je bij bepaalde providers tot een jaar van te voren je contract verlengen/vernieuwen, dat heb ik ~2 jaar geleden gedaan bij de introductie van de iPhone 4, waardoor ik nu nog een jaar vast zit aan het contract dat ik al twee jaar geleden heb afgesloten voor twee jaar extra. En ik ben eigenlijk nog maar wat blij, als ik dezelfde hoeveelheid belminuten en onbeperkt internet in mijn abo zou willen zou ik heden ten dagen 70% meer geld kwijt zijn, das ¤250 per jaar meer dan voorheen.
Wooot WOOOT

Geweldig nieuws want ik moet namelijk mijn goedkope (onder oude voorwaarden) sim only abonnement vervangen. Dit biedt weer hoop, want voor dezelfde voorwaarden ben ik nu minimaal 5 euro meer per maand kwijt (250 min/sms+ 1gb data)
kan je niet gewoon je abonnement door laten lopen?
8 euro p/m meer valt nog mee. Ik heb nu bij tmobile 42,50 iphne abo. 300 min/1000mb. Wil ik nu hetzelfde, krijg ik automatisch het nutteloze onbeperkt smsen erbij en standaard meer mb's eraan gekoppeld wat niet nodig is. Voor 60 euro p/m. Wil ik minder belminuten bijv. 200 betaal ik nog steeds 50 euro. Belachelijk gedoe..
Je kan gewoon doorgaan zonder verlengen, maar je komt dan wel buiten je contract voor bepaalde afspraken rondom tarieven. Ik ken iemand die dus zijn abo liet doorlopen om de keuze voor iets nieuws uit te stellen. Toen kwam er na een maand ineens een gepeperde rekening. Bleek dat een hoop van de afspraken niet meer golden en tegen het toen huidige tarief werden afgerekend (ging om belminuten en MB's.)

Het is dus niet zonder haken en ogen.
Voor zover ik weet blijven mijn voorwaarden gelijk maar gaan mijn maandelijkse lasten met meer dan 50% omhoog.
Kijk jij snap het iig.

Ik koop mn toestel ook altijd los en sluit een sim only abbo af..
Een abbo van ¤50 met een "0" euro toestel is in mijn ogen nog steeds een verkapte vorm van een lening waar de providers heel veel geld mee verdienen en wat veel mensen nog steeds niet snappen.
Maar ja, niet iedereen heeft zomaar een paar 100 euro zo op de plank liggen, en niet te spreken over de iphone 5 die 1200 euro kost voor een 64GB model.
Buiten dat heb ik altijd van mijn ouders geleerd dat je geld niet uit kunt geven als je het niet hebt.. :) Dus als het geld niet hebt, kun je dus niet met zon fancy toestel lopen :X

Wanneer komen er nu eens vaste prijzen per toestel waar je alles in kan doen, echt onbeperkt dus, net zoals internet thuis....
Maar goed, dit een stomme manier in denken van mij, want we zijn in nederland nog steeds "melkkoeien" en vaste prijzen zullen nog wel een paar jaar op zich laten wachten...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 5 oktober 2012 15:02]

Maar de grap is dus dat mensen wel die ¤600 / 24mndn kunnen missen, maar niet die ¤600 in één keer. Ik rekende mezelf tot voor kort ook onder die groep mensen ;) (Ben momenteel voor het eerst in mijn leven aan het overwegen dat toestel gewoon los te kopen! :9 )

Echter valt iemand dan nog steeds onder het motto van jouw ouders, je bent namelijk geen geld aan het uitgeven wat je niet hebt. Dat je toestel/abonnement (het is maar hoe je het bekijkt) daarmee dan netto duurder wordt, neem je dan op de koop toe.

[Reactie gewijzigd door DFKT op 5 oktober 2012 15:09]

Dat nemen mensen indd op de koop toe.. Maar geld is geld in mijn ogen..

Ik heb hier een voorbeeld mits je netjes aan je minuten en data houdt:

Bij studenten mobiel als bron:
https://www.studentmobiel...IP3gcL86bICFSPHtAodEVAAIg

rekensommetje:

ALs ik een abbo afsluit van ¤70 p/m met de eerst 8 maanden van ¤52.50 en daarna ¤70, kom ik uit onderaan de streep op ¤8x52.50+16x¤70+¤540 wat nog voor het toestel neergelegd moet worden op ¤2080 na 24 mnd.

Als ik een simonly pak met dezelfde aantal bel minuten en data kom ik uit op, als bron:
http://www.simyo.nl/sim-only/bestellen

rekensommetje:

24x¤26+¤1001 voor het toestel en ¤14 aansluitkosten kom ik op ¤1639. Scheelt toch weer ¤441.

Als je dit op de koop toe wil nemen kost het je geld.
Maar wat ik al zei, niet iedereen heeft een hoop geld op de plank liggen, of willen dit niet gelijk betalen wat ook kan natuurlijk..


Keuzes, keuzes..
Is die telefoon serieus 1000 euro? Je gaat toch niet met een toestel van 1000 euro in je zak rondlopen? Dat mensen dat ding uberhaubt nog aanschaffen zeg 8)7
hij rekent dus met de Iphone 5 64GB, welk ik nooit zou zieken zeker niet voor dat bedrag, 400 a 500 euro is een realistischer bedrag
Maar dan is het toch gewoon goedkoper om een lening aan te gaan? Want eigenlijk ga je dat ook aan bij je telefoonabonnement.
Als je ¤ 500 rood staat op je betaalrekening is dat nog altijd veel voordeliger dan de meeste abonnementen-met-toestel. Dat is allebei een soort schuld, alleen betaal je bij de laatste een hogere "rente", alleen is die verborgen. Verder zeggen de meeste mensen niet meteen hun contract op na de verplichte periode, zodat het hoge tarief (waarmee je de telefoon afbetaalt) nog vele maanden blijft doorlopen, dus nog bóvenop deze rekensommetjes. Echt voor niemand een rationele keuze. Maar ja.
Deze aanname is al zo vaak ontkracht. Dit geldt aleen voor goedkope toestellen.

Een sim only abonnent is bij een duur toestel vaak zelfs duurder!

Iphone 5 zwart 16gig 729 euro zonder abonnement voor bellen/internet
+ een simonly met 100b/m 60 sms en 1gig internet = 18 euro p.m.
Totaal over 2 jaar: 1161 euro

T mobile abonnement 150 belminuten/onbeperkt sms en 1250 mb 2 jaar zelfde telefoon:

Telf: ¤ 249,5
Abo: 24x 22,62 = ¤ 542.88
totaal ¤ 792.38

Verschil: 368 euro duurder met simonly en los toestel kopen.

Al zou je het simonly abo voor 10 euro kunnen vinden ben je nog duurder uit.
Heb je goed bij T mobile gekeken? Op het abo geklikt wat je na de tijdelijke 3-maandenprijs betaald?

Telf: 249,5
Abo: 3 x ¤22,62 + 21 x ¤45,25 = ¤1018,11
Totaal: ¤ 1267,61

Dus een ruime ¤100 duurder dan SIM-only.
Wat als je geen T-Mobile wil? In mijn geval is T-Mobile geen goede keuze, slecht ontvangst waar ik het internet graag wil gebruiken.
Je moet gewoon altijd alle opties bekijken en dan het voor jou gunstigste aanbod kiezen. Dit zal voor iedereen verschillen. Zoveel variabelen!

Goed dat er nu op abonnementen geconcurreerd gaat worden, wordt het (als het bericht uitkomt) hoe dan ook goedkoper ;)
vodafone, kpn het ligt allemaal bij elkaar in de buurt.
Over het geheel gezien wel, maar er zijn bepaalde plekken (op mijn werk bijvoorbeeld) waar de ene provider wel en de andere geen bereik heeft. Daar gebruik ik mijn mobiel internet het meest (oops, nu maar hopen dat mijn werkgever niet meeleest! ;)).
Qua bereik idd. Maar ik bedoelde ook de prijzen.

Ik heb ook zeer slechte ervaringen met t-mobile en weer goed met Vodafone. Ligt echt aan het gebied idd.
Ik heb het niet uitgebreid door gekeken. Maar even snel wat voorbeelden gepakt van een vergelijkings site maar daar stond toch echt maandprijs voor 24 maanden. Misschien een speciale aanbieding.

Zelfs al klopt het niet wat ik zei en is het idd 100 euro duurder dan betekend dat je dus voor die 100 euro: 24 maanden onbeperkt sms krijgt, 24x 50 bel minuten meer hebt en 250 x 24 mb meer. Dus dan is het nog gunstiger.
Geen idee hoe het met iphones zit, maar diverse andere merken komen toch vaak anders uit.

Als je goed zoekt naar losse toestellen vind je deze vaak ver onder de geadverteerde prijs van de provider.

Toen ik zelf vorig jaar in de markt was voor een Galaxy S2, heb ik die voor ¤410 gekocht, met een abbo van ¤19.35 per maand, waar ik normaal 32.50 voor had betaald, + ¤275 voor het toestel. (1 jaar)

Je spaar dus 157.8 uit op je abbo, terwijl je ¤135 méér betaalt voor het toestel. Ja, het verschil is minimaal, maar komt gewoon neer op het "lenen" van het bedrag van ¤410 voor één jaar. En zo is het tijden lang geweest.

In het geval van de iphone is de marge gigantisch... De provider koopt de toestellen voor veel minder dan ¤729 en kan em voor veel minder verkopen. De Apple store is zo'n beetje de enige leverancier van het losse toestel dus kan ook een behoorlijke marge pakken. In zo'n geval kan je inderdaad beter de optie middels de provider pakken.

Altijd even rekenen wat gunstiger is dus!!!
Ik heb ook een S2 (sinds release) ik heb toen alle mogelijkheden door gerekend. De S2 kon je toen voor 550 euro kopen (goedkoopste) en dan moest je nog 2 jaar een simonly abo betalen. Circa 900 euro na 2 jaar was de uitkomst.

Ik heb mijn S2 voor 100 euro gekocht + 12 maanden x 17,50 en 12 maanden 35 = 730 euro.

Dus het is niet alleen bij de iphone zo. Echter geldt dit alleen voor recente uitgebrachte high end smartphones. Als je idd een koopt die al een half jaar uit is dan is de retail prijs een stuk lager. Want het klopt idd dat de providers hem al meteen kunnen inkopen tegen een lage prijs en ze in het begin zonder abo hem met een hoge marge in de winkels leggen.
Ik had em gewoon de eerste maand dattie uit was hoor... Uiteindelijk in een winkeltje in Nieuwe gein gevonden waar ze niet de advies prijs opvolgde. Wellicht een inruil van een provider deal. Maar volgens mijn rekenwerk, hoorde het toestel niet meer dan ¤450 te kosten, die ¤550 waar veel bedrijven em voor aanboden, was gewoon met een ¤100 marge erbovenop geklapt.

Maar je punt is zeker valide, normale winkels romen toch een hele tijd af bij introductie. En in dat soort situaties ben je toch beter af bij providers met abo's eraan vast.
Ik kocht hem bij introductie voor ¤79,95 bij een 1-jarig abonnement van ¤48,75 met 4 maanden ¤17,50 korting. Betaalde dus (4 * 31,25) + (8 * 48,75) + 79,95 = ¤594,95

Het toestel was los toen ¤499,- en ik was voor het abonnement met toestel dus ¤594,95 kwijt. Dat is nog geen ¤100,- voor een jaar abonnementskosten. De prijs van het toestel bij dat abonnement ging later overigens wel met ¤50,- omhoog.
Waar kopen jullie die iPhone toch voor 729,-? Bij Apple kost ie gewoon 670,- hoor. Het is jammer dat de Apple prijzen niet in de pricewatch staan, dan vallen al die zogenaamd goedkope webshopjes gelijk door de mand met hun te hoge prijzen voor een iPhone.

Verder ben ik het eensch met de rest, sim-only is vaak goedkoper dan een abo met toestel. Zelfs bij dezelfde provider. Ik vind het dus niet gek dat er steeds minder mensen een abo met toestel kopen.
Misschien komt het wel omdat we in de afgelopen 4 jaar (met de introductie van de eerste iPhone) exponentieel meer zijn gaan eisen van het bestaande mobiele netwerk?

Dat is toch wel wat anders dan die kabels in de grond.
Een bedraad netwerk kost veel meer in aanleg! En dan voor de gene die zeggen het ligt er al,een bedraad netwerk moet ook geupdate worden eens in de zoveel tijd! En voor zover ik het weet worden mobiele netwerk op bestaande netwerken aangesloten(bedraad dus)
Goed verhaal; de afgelopen tijd zijn de abonnementen steeds duurder geworden, en de kortingen op toestellen steeds lager.
En dan komen ze nu ineens met een sigaar uit eigen doos in de vorm van een "Prijzenoorlog". En ik met mijn onlangs afgesloten abonnement maar de hoofdprijs betalen.

Mooie constructie dat ze dat toch zonder prijsafspraken voor elkaar krijgen.
Dit zijn gewoon de bekende verhalen van "analisten". Ja, er komen nieuwe partijen, maar die mogen flink in de buidel tasten voor de frequenties. Verder moet er dan ook nog een netwerk opgetuigd worden en is het investeringsklimaat niet beter geworden.

Ik verwacht persoonlijk niet veel prijsdruk. En vergeet niet, hoe meer de veiling opbrengt, hoe lager de marges voor de telco boeren.
ik mag nu al verlengen,maar wacht dus maar ff... wil wel graag een nieuwe mooie mobiel. maar met de huidige abbo's gaat dat hem niet worden. zeker als je weinig belt/smst
Een prijzenoorlog zou wel welkom zijn. Ik moet momenteel verlengen en daar wordt ik niet vrolijk van. Ik krijg minimaal een verdubbeling van mijn abo kosten. :'( De aanbiedingen zijn echt flut. Van 3 maandjes korting (of 6 maandjes) wordt ik niet echt vrolijk.
vergeleken met mijn abonnement dat ik december 2010 afsloot betaal ik bij mijn nieuwe abonnement 1 1/2 keer zo veel gemiddeld en krijg ik de helft aan data/minuten .. factor 3 zo duur dus.. het is niet normaal het dekt de kosten allemaal heus wel, alleen verdienen ze er niet genoeg aan, dus ik was blij om te horen dat meer mensen prepaid nemen vanwege de duurdere abonnementen. op een gegeven moment zullen deze hoge prijzen minder winst opleveren (10 klanten van 40 per maand of 20 klanten van 25 in de maand.. do the math).
Hoezo MOET verlengen? Laten doorlopen tegen de huidige voorwaarden geen optie?
Ik gok dat CMD-Snake een abo inclusief toestel heeft. Laten doorlopen is financieel niet aantrekkelijk. En voor de mierenliefhebbers, MOET is inderdaad een groot woord in deze.
Inderdaad heb ik er een toestel bij. Twee jaar geleden was het heel aantrekkelijk namelijk. Twee tientjes per maand, onbeperkt internet en een fraaie smartphone.

De voorwaarden van mijn abo zijn sindsdien al door de telco aangepast. Mijn onbeperkte internet blijkt nu een limiet te hebben van 500Mb. Daarna val ik terug naar een slakkengang. Voorheen had ik fair use.

Al met al het abo door laten gaan is marginaal aantrekkelijker dan verlengen of overstappen. Toch zou ik ook graag een nieuwe smartphone willen hebben. De mijne kan helaas niet verder gaan dan Android 2.2.
Het is wel eens tijd dat de telecommarkt goed opgeschud wordt. Er is vrij weinig variatie en hoewel de techniek steeds verder ontwikkeld wordt, krijg je de laatste jaren telkens minder voor je geld.

Blijkbaar betaal je in Nederlander, op Malta en Luxemburg na het meeste voor je mobiele aansluiting in Europa (bron: http://www.nu.nl/internet...rkt-flink-opschudden.html), wat toch ronduit apart is in een modern, dichtbevolkt land.
Volledig mee eens. Abbo's worden duurder, telefoons worden duurder (of lease). Dit alles juist wel onder het mom van de technologische ontwikkelingen en investeringen in deze.

Iets meer dan 2 jaar geleden, ¤ 30 per maand 150 minuten/sms en onbeperkt internet en een 3GS voor ¤ 50 bij T-mobile.

Nu ¤ 45 per maand 150 minuten, onb sms (wassen neus; whatsapp e.d.) 1250 MB internet (veelal meer dan voldoende) en een Iphone 5 voor ¤ 249 (4s voor ¤ 149).

Totaal verschil ¤ 560 (Iphone 5) ¤ 460 bij een 4s. Dat zijn bedragen.

Dat de subsidie op telefoons wellicht wat terugloopt is misschien niet meer dan reëel, maar op dit moment snijdt het mes van de telecomproviders aan twee kanten om de 'investeringen' te bekostigen.
Was van plan om deze maand te verlengen. Heb momenteel gratis internet bij T-mobile. Ik wacht het even af.
Hoelang duurt het voor nieuwkomers om een landelijk dekkend netwerk te bouwen? 5 jaar? 10 jaar? Kan me niet voorstellen dat de gevestigde orde volgende maand al met prijzen gaat stunten om die nieuwkomers dwars te zitten. Nee KPN e.d. gaan de markt net zo lang afromen totdat die "nieuwkomer" de providers dwingt om de prijzen omlaag te gooien.
Of is hier de wens de vader van de gedachte? Meer netwerken = minder abonnees per netwerk = minder abonnees om de kosten over te verdelen = hogere kosten per abonnee. Noem me Thomas maar hier geldt: eerst zien dan geloven.
Dat gevoel heb ik ook.
Straks krijgen we 4G, dat moet natuurlijk ook weer betaald worden.
En persoonlijk hoef ik geen 10 GB per maand (voor de topabo's), liever lagere prijzen.
Als dat het enige signaal is van Vodafone wat nu bekend is, vind ik een beetje mager om het een prijzenoorlog te noemen.
Het is weinig zinvol om grootschalige infrastructuur 3 dubbel aan te leggen. Laat de mobiel providers een voorbeeld nemen aan gas, water en elektriciteit leveranciers dus 1 netwerk waar de verschillende providers hun diensten aan kunnen bieden.
EINDELIJK! Dit werd echt de hoogste tijd dat dit er aankomt! De huidige prijzen die door providers worden aangeboden stijgen de pan uit, ik ben zeer verheugd met deze berichtgeving.
Het is toch absurd wat we zoveel moeten betalen in het buitenland voor mobiel bellen, smsen en dan heb ik het nog niet over het Internet gebruik.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True