Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties, 14.330 views •

Samsung denkt in het afgelopen kwartaal een recordwinst te hebben behaald. Vooral de goede verkopen van Galaxy-toestellen en high-end televisies droegen bij aan de goede resultaten. De winst zou bijna verdubbeld zijn ten opzichte van 2011.

Samsung verwacht over de afgelopen drie maanden een winst te kunnen melden van tussen 7,9 en 8,3 biljoen Koreaanse won, omgerekend 5,4 en 5,7 miljard euro. Dat is aanzienlijk meer dan in dezelfde periode vorig jaar; toen bedroeg de winst 4,25 biljoen won, oftewel 2,9 miljard euro. Hoewel Samsung verder geen details over de verwachting geeft, is wel duidelijk dat vooral de goede verkopen van de Galaxy-smartphones, en dan vooral de Galaxy S III, en high-end televisies tot de winstcijfers hebben geleid. Een maand geleden maakte Samsung bekend 20 miljoen Galaxy S III-toestellen te hebben verkocht.

Voor het vierde kwartaal moeten Galaxy Note II-verkopen en misschien een miniversie van de Galaxy S III een continuering van de goede winstcijfers opleveren, terwijl stijgende prijzen op de dram-markt ook tot verbetering van die tak moeten leiden. Aan de andere kant is de verwachting dat de iPhone 5 voor flinke concurrentie zal zorgen, waardoor Samsung onder andere meer moet uitgeven aan marketing. In de periode juli tot en met september zou Samsung voor de promotie van Galaxy-toestellen al 2,7 miljard dollar aan marketingkosten hebben gemaakt, schat Reuters. Ook kampt Samsung met flinke kosten voor rechtszaken tegen Apple, waarbij een uitspraak in de VS onlangs inhield dat Samsung Apple een miljard dollar schadevergoeding moet betalen.

Reacties (82)

Reactiefilter:-182077+146+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik weet dat Tweakers een techsite is, maar het is een recordwinst voor Samsung Electronics. Dat is niet hetzelfde als de Samsung Group. De scheepsbouwtak draait bijvoorbeeld lang niet zo goed. En die tak valt voor een deel ook onder Samsung Electronics, en verlaagt daarmee de marges.
Al die mensen die zich op lopen te winden over de marges van Apple, maar het verschil met de marges van Samsung op haar smartphones is niet zo groot als het lijkt. Wat wel een verschil is, is dat Apple zelf ook een retailer is en daarmee een belangrijk deel van de marge in eigen handen kan houden. Maar Samsung heeft sinds augustus ook Samsung Stores...

Store wars: Samsung, Apple gadgets at 10 paces:
http://www.smh.com.au/dig...paces-20120823-24njn.html

http://www.hardwarecanuck...ups-growth-is-misleading/

[Reactie gewijzigd door Klik_Hier op 5 oktober 2012 15:19]

"omgerekend 5,4 en 5,7 miljard euro"

Dan is de 1,05 miljard die ze aan Apple moesten geven slechts een druppel op de gloeiende plaat.
20% van je winst is niet echt een druppel te noemen.
Die 5,4 en 5,7 miljard zijn euro's en die 1,05 miljard zijn dollars. Komt neer op ongeveer 811 miljoen euro. Dat is overigens nog steeds 14 a 15%.
20% lijkt me niet een correcte schatting. Ik denk niet dat ze zo'n boete in 1 jaar afschrijven. Per slot van rekening is Samsung de gewraakte mobieltjes ook niet in 1 jaar gaan verkopen, dus spreiding lijkt me wel reeel. Maar het blijft natuurlijk veel meer dan een druppel.
Daarnaast hebben ze de genoemde winst in één kwartaal gemaakt en niet over één jaar. Ik weet niet zeker maar volgens mij maken ze elk kwartaal winst en ligt de winst over een jaar boven de 10 miljard, dus 20 procent zal het in ieder niet zijn.
De winst voor dit jaar is tot nu toe:
Q1 2012: 4.6 miljard dollar
Q2 2012: 5.8 miljard dollar
Q3 2012: 7.3 miljard dollar
Q4 2012: ?.? miljard dollar

Is totaal al 17.7 miljard dollar dit jaar, en dan komt daar nog (waarschijnlijk 'tegenvallend') 1 kwartaal bij. Zal zeker over de 20 miljard dollar gaan, met of zonder miljard boete...

edit: Devin19 ja :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2012 12:18]

Maar zeg nou zelf een bedrijf als Samsung is ook geen bakkerij om de hoek he? Als zij een fabriekje neerzetten om chips te fabriceren word daar ook zo een paar miljard dollar ingepompt.


EDIT:

Neem dit bericht: nieuws: Chip-tak Samsung investeert miljarden in de Verenigde Staten
Dan hoor je toch ook niemand zeggen och wat erg! Samsung creëert nu voor heel veel mensen banen!
Trouwens Samsung zal ook weer proberen over de rug van de mensen die in die chipfabriek komen te werken geld te verdienen. Op zich is dat namelijk het meest economisch verantwoord. Wanneer je verlies maakt is het echt lastig een dergelijk bedrijf overeind te houden.

[Reactie gewijzigd door clifdon op 5 oktober 2012 13:02]

Wat is dat nu weer voor onzin!?!?

Natuurlijk zal Samsung over de rug van de mensen die daar werken winst maken, maar daar krijgen die mensen ook redelijk voor betaald. Dat is niet alleen bij Samsung, maar ook bij elk ander bedrijf. Wat je even vergeet is dat Samsung risico loopt en dat een werknemer dat niet doet, die krijgt elke maand/week uitbetaald of het product nu goed heeft verkocht of niet. Natuurlijk kunnen ze ontslagen worden, maar dan hebben ze nog steeds maandelijks/wekelijks geld gekregen voor de werkzaamheden die ze hebben verricht. Als je het salaris niet goed genoeg vind moet je wat beters vinden, als er niets beters te vinden is mag je blij zijn dat je een baan heb.

Er worden over het algemeen maar heel weinig banen 'gemaakt' ze worden over het algemeen verplaatst.

Edit:
Samsung maakt nu ook gewoon veel winst, 15,6% van hun omzet als winst is gewoon veel voor de meeste bedrijven. Apple doet het momenteel beter met 31,2%, maar dat zijn imho onhoudbare cijfers op de langere termijn. Over het algemeen is een bedrijf blij als het meer dan 4% winst maakt (van de omzet/investering), met 10% ben je al heel gezond, meer dan dat zijn zaken waar de meeste bedrijven van dromen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 oktober 2012 15:13]

Nou ik doelde op de reactie van 'ooh Samsung maakt maarliefst 20 miljard winst.' Het is toch gewoon zo dat een bedrijf als Samsung winst MOET maken om te kunnen blijven draaien dus niet massaal over de winst zeuren.

Ik geloof overigens niet dat er weinig banen 'gemaakt' worden. Toen Samsung een omzet draaide van 10miljoen had het echt minder werknemers dan het bedrijf dat nu 20 miljard winst maakt. Dat red je echt niet met het schuiven van werknemers hoor :')
Wel grappig dat Samsung een koreaans bedrijf een fabriek in Amerika neerzet en banen creëert voor de Amerikanen.

Apple zal nooit een fabriek in Amerika neerzetten. Nee ze natuurlijk niet hun gigantische dikke marge veranderen. Wel krom :) Dus Samsung is beter voor de Amerikanen....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 oktober 2012 14:20]

Moet Q1,, Q2, Q3, Q4 zijn neem ik aan ;)
Ik denk niet dat ze zo'n boete in 1 jaar afschrijven
Jawel hoor, dat soort boetes schrijven ze zelfs nog hetzelfde kwartaal af. En mocht de rechter in hoger beroep dan anders beslissen komt dat weer als winst op de balans te staan.
[...]
Jawel hoor, dat soort boetes schrijven ze zelfs nog hetzelfde kwartaal af. En mocht de rechter in hoger beroep dan anders beslissen komt dat weer als winst op de balans te staan.
Fair enough - boekhoudtechnisch heb je ongetwijfeld gelijk; als deze boete bedoeld is om de hele Galaxy lijn te beboeten, dan is het in realiteit natuurlijk een soort omgekeerde investering; per slot van rekening verkopen ze de beboete galaxies niet in hetzelfde kwartaal als het kwartaal waarin de boete op de balans komt. Het punt is dus dat Samsung het vast zal interpreteren als een kostenpost over langere termijn, maargoed, 1 miljard wordt natuurlijk nooit een druppeltje.
Het is geen schatting. 1,05 van 5,4 is 19,4%. Dit is voor een kwartaal. Als ze het in een jaar doen is het nog minder.
20 procent van de winst van alleen het derde kwartaal? Lol, peanuts
20% van je winst een 'druppel' ? hoezo ?
Maar geen 20% van de periode dat de schending plaats heeft gevonden (volgens de rechter), want dat is 3 jaar terug tot nu, en dan is de boete maar iets van 1 a 2% van de totale winst ;)

Aan marketing geeft Samsung per kwartaal al rond de 2 miljard uit, dus die 1 miljard voor die rechtszaken die ook veel reclame creëren vallen best mee!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2012 12:00]

Samsung doet ook meer dan mobieltjes maken, of overpriced computers. Hun markt is gewoon 100x breder. En hierdoor kun je verliezen ook beter spreiden. Als je vast hangt van 1 type consument, of 1 product of 1 leverancier wordt je toekomst perspectief beperkt. Je wordt afhankelijk. Hierdoor zie je vaak dat oosterse bedrijven hun doelgroep/producten breed inzetten.

En jah; daardoor is het aandeel wat men aan apple moet betalen een boel geld, maar te overzien .... soort van :+
"omgerekend 5,4 en 5,7 miljard euro"

Dan is de 1,05 miljard die ze aan Apple moesten geven slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Ze hebben ook nog niet betaald, dat hoeft pas na dat ze bij de laatste cassatie mogelijkheid in het ongelijk zijn gesteld...dat kan nog jaaren duren als ze niet de laatste zaak mistriallen, decennia als ze dat wel doen.

Als ze al die jaren rente trekken over die 5 miljard, dan heb je een deel van die boete al bijeens gespaard :+
blijft wel 1.1 miljard he ! of denk je dat ze daar niet van wakker liggen...
Ik weet niet hoe graag jij ~20% van je netto loon inleverd?
Samsung Galaxy S III Sales Skyrocket Following iPhone 5 Release

Als ik dit artikel moet geloven dan heeft de introductie van de iPhone 5 juist het tegenovergestelde effect van wat hierboven beweerd wordt!

[Reactie gewijzigd door Billie op 5 oktober 2012 11:29]

Ja, dat is nu, in het artikel bedoelen ze dat de groei het pas in december moeilijk zal krijgen:
Dit jaar heeft Samsung elk kwartaal weer een record gebroken. Analisten verwachten echter dat dit in december eindigt, omdat het Zuid-Koreaanse bedrijf zijn uitgaven aan marketing moet vergroten om onder meer de nieuwe iPhone van Apple tegenwicht te bieden op de zeer competitieve smartphonemarkt.

In het vierde kwartaal moet Samsung misschien geld opzij zetten als het een rechtszaak tegen Apple over patenten ook in een hoger beroep verliest. Een Amerikaanse rechter veroordeelde Samsung in augustus tot een boete van 1 miljard dollar.
http://www.parool.nl/paro...-Galaxy-smartphones.dhtml

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 5 oktober 2012 11:45]

Die 1 miljard dollar zal zonder twijfel een flinke domper op hun winst zijn ja, maar feit blijft dat Apple ironisch genoeg ook voor een hoop positieve reclame zorgt. :)

Samsung’s Galaxy S3 Sales Continue to Surge, Thanks Partly to Apple
Samsung Galaxy S III sales leap at Apple lawsuit and iPhone 5
Die miljard dollar wordt aangevochten en komt waarschijnlijk direct te vervallen. Zeker als de voorzitter van de jury toegeeft dat ze feitelijk maar wat gedaan hebben.
Je houd altijd voor en tegen artikels.
Interessant is ook dat de verkopen van de Galaxy S3 lijken te stijgen vanaf de momenten dat er Apple nieuws is (introductie iPhone 5, uitslag rechtszaak). Daar spinnen ze dus garen bij. Zie Link
gratis reclame die de wereld rondgaat. De wereld leert door die zaken dat er wel degelijk alternatieven bestaan die blijkbaar even goed zijn.
Even goed is voor iedereen anders natuurlijk.
Maar in elk geval stukken goedkoper dan een iPhone.
Als je bij de Aldi al een Samsung toestel kun halen voor onder de 100 euro dan is het natuurlijk niet zo gek dat ze als gekken verkocht worden.
En dat is ook goed.. niks mis met goedkopere concurrentie. Mooi voor de mensen die niet de duurdere toestellen kunnen kopen.
Wil niet lullig doen hoor, maar een dergelijk samsung toestel van de aldi tipt ook niet aan bijvoorbeeld een Iphone natuurlijk. En dan doel ik vooral op betrouwbaarheid bedieningsgemak snelheid en degelijkheid.

Nu moet je ook geen topproduct met een low end product vergelijken. Tegelijkertijd vind ik het overigens nogal labiel dat iedereen in smartphone land ineens de topproducten kan veroorloven. Neem SGII/III en IP4/4s/5. Het lijkt maar normaal geloof ik dat iedereen dat moet kunnen kopen in Nederland. Ook niet iedereen een Lamborghini Gallardo kopen toch?
Dat "iedereen" of in elk geval steeds meer mensen de high end toestellen wil en koopt is omdat de smartphone niet meer weg te slaan is uit onze samenleving.
De meeste mensen gebruiken het bijna de hele dag door, iedere dag maar weer.
Veel mensen zitten bijna niet meer achter de laptop omdat het met een smartphone veel sneller en makkelijker gaat.
Ik heb onderweg al gelezen wat er op het AD staat bijvoorbeeld en doe dit dus niet thuis nog een keer op mijn laptop (om maar een voorbeeld te noemen).

En aangezien dit een steeds belangrijker apparaat wordt voor veel mensen en het zoveel gebruiken willen veel mensen graag een toestel wat lekker snel werkt.
Men wil met hun smartphone de betere foto's maken omdat er met de smartphone veel meer foto's wordt geschoten dan welk ander fototoestel dan ook.
Je wilt er fatsoenlijk op kunnen navigeren omdat je dat ook best wel regelmatig gebruikt etc. etc.

Het is dus gewoon voor veel mensen een heel belangrijk product waar ze de komende 2 jaar veelvuldig gebruik van zullen maken. En daar willen veel mensen best wat meer voor uitgeven.

Een ander koopt een vogel of hond voor 900 euro, of een DSLR voor 1200 euro.
Het is toch ook niet zo dat mensen opeens van alle producten het duurste kopen..nee, wat mensen het belangrijkst vinden willen ze wel meer voor uitgeven.

Edit: Typo.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 5 oktober 2012 14:12]

Gaan ze misschien toch een Galaxy S III mini maken ? Eigenlijk heeft die mijn voorkeur.
Mijn huidige S III is wel een beetje groot.

Wat ook grappig wrang is dat bijvoorbeeld één smartphone van +/- 600,- even 20 miljoen stuks verkoopt in een paar maanden een een kwakkelende Vita die maar de helft kost en waar je in principe ook mee zou moeten kunnen bellen (maar niet kan!), nu nog steeds op maar 3 miljoen stuks blijft steken.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 5 oktober 2012 11:23]

een ps vita behoort wel tot een heel andere markt dan de smartphones.

En de galaxy SIII mini is bevestigd: http://tweakers.net/nieuw...ek-galaxy-s-iii-mini.html
Vraag me af of de nog steeds hoog aanhoudende hardeschijf prijzen ook hebben meegeholpen aan deze recordwinst. Kan me voorstellen dat de verminderde concurrentie ook wel lekker is voor de winst. (al zal deze divisie misschien dit jaar minder winst hebben geboekt vanwege het overnamebedrag van seagate)
HDD markt is al volledig hersteld, en seagate en WD verschepen meer HDD dan voor de HDD crisis, afgelopen kwartaal zal dus niet zoveel bijgedragen hebben aan de winst van samsung.
Samsung rekent die 20% wel door op de toestellen/onderdelen die ze moeten maken voor Apple :Y)
"Samsung verwacht recordwinst"

En Samsung's advocaten ook.
Samsung gaat niet moeten betalen.

De voorman van de jury was partijdig.

Had in '93 een rechtszaak tegen Seagate (grootste aandeelhouder = Samsung overigens), Seagate was zijn oude werkgever en waarschijnlijk ging Hogan ervandoor om zijn eigen bedrijf op te richtten, met technologie van Seagate. Dat beviel Seagate niet en ze klaagden hem aan => faillissement van Hogan.

De rechter in die zaak destijds is nu de advocaat van Samsung in deze rechtspraak (of toch iets dergelijks)

Mogelijk beviel dat Hogan niet echt en dacht hij zo wraak te te nemen :)

Daarnaast heeft hij nergens deze rechtszaak vermeld in het vooronderzoek / gesprekken met bedrijven. (die deze info dus niet hadden)
Je verteld onzin Hogan heeft geen eigen bedrijf opgericht met technologie van Seagate. Het dispuut ging over een bedrag van 25.000,00 dollar dat Hogan aan Seagate moest terugbetalen.
Fijn dat jij een mooie glazen bol hebt!

Als je het artikel op tweakers.net had gelezen (of in ieder geval fatsoenlijk had gequote) dan was je opgevallen dat die zaak dus al meer dan 10 jaar oud is (dus hij hoefde die zaak niet op te geven: geen meineed), en dat samsung pas recent aandeelhouder is van seagate. Dus rancune naar seagate? Waarschijnlijk. Rancune naar een bedrijf dat recentelijk een aandeel heeft genomen in seagate? Mwaaaah.
Als je het artikel op tweakers.net had gelezen dan was je opgevallen dat die zaak dus al meer dan 10 jaar oud is (dus hij hoefde die zaak niet op te geven: geen meineed)
Niet waar.

De vraag zoals deze gesteld is:
THE COURT: Okay. Welcome back. Please take a seat. We had a few more departures in your absence. Let's continue with the questions. The next question is, have you or a family member or someone very close to you ever been involved in a lawsuit, either as a plaintiff, a defendant, or as a witness?

Niks 10 jaar. Open vraag.

Voor wat de rest betreft:
Hij heeft twee rechtszaken verzwegen, waarvan één tegen Seagate en de ander zijn persoonlijk faillissement als gevolg van die zaak. Samsung is momenteel eigenaar van Seagate. De advocaat die destijds optrad voor Seagate is de echtgenoot van de een van de advocaten die nu voor Samsung optrad.
Hij heeft zijn mond gehouden op de vraag of hij vooringenomen was of sterke gevoelens voor de gezichtspunten van één van beide firma's had.
Hij heeft de hoogte van de veroordeling mede als straf voor Samsung en waarschuwing naar andere firma's zo hoog gezet. Iets wat expliciet verboden is.

Die 1 miljard gaat omlaag, reken er maar op.

[Reactie gewijzigd door coolmos op 5 oktober 2012 12:32]

En dan wordt de zaak opnieuw gedaan, wie zegt dat een andere jury niet tot hetzelfde oordeel gaat komen??
Twijfelachtig. Er is nu een eindoordeel uitgerold op basis van foutieve aannames, namelijk dat prior art op hetzelfde systeem moet draaien als het huidige systeem.

En als Samsung al veroordeeld wordt zal de hoogte van de veroordeling een reflectie moeten zijn van de schade die Apple geleden heeft, niet een straf voor Samsung.
Tja, met alle reclame die Apple maakt om Samsung in het goede licht te brengen...

1 Miljard heeft het Samsung gekost om 'the good guy' te worden en Apple 'the bad guy'
Apple en Samsung lijken steeds meer op de "Ugly".

(Il buono, il brutto, il cattivo,...)