Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties, 13.459 views •

Daniel Erickson, lead designer van Star Wars: The Old Republic, is vertrokken bij BioWare. Hij heeft geen reden voor zijn vertrek gegeven, maar is nog wel op zoek naar een nieuwe baan. Zijn vertrek volgt op dat van de twee directeuren.

Daniel EricksonErickson maakt zijn vertrek bij BioWare bekend via Twitter. Hij was bij de studio in dienst als lead designer en had de leiding over het team achter de mmog Star Wars: The Old Republic. Via Twitter zoekt Erickson naar een nieuwe baan. "Als onderdeel van mijn vertrek bij BioWare start ik officieel een Twitter-account om op een baan te jagen en om ontwerpideeën te posten". Een reden voor zijn vertrek geeft hij niet. Erickson stapt nog geen maand later op dan Ray Muzyka en Greg Zeschuk, het duo dat in 1995 de studio oprichtte. De twee verlaten de gamesindustrie.

Star Wars: The Old Republic werd niet het succes waarop BioWare en Electronic Arts, moederbedrijf van de studio, hadden gehoopt. De mmog verscheen in december 2011 en EA verkocht er ruim 2 miljoen exemplaren van. Het aantal betalende spelers zakte echter snel. In augustus moest de uitgever bekendmaken dat het aantal betalende spelers tot ruim onder een miljoen gedaald was. Als gevolg van de daling heeft de uitgever besloten de game gratis speelbaar te maken, een verandering die in november ingaat.

Erickson gaat via zijn Twitter-account niet in op de plannen met SW-TOR en ook de ontwerpideeën zijn nog ver te zoeken. Hij geeft wel commentaar op de gamesindustrie en heeft kritiek op de neiging van uitgevers en ontwikkelaars om allemaal dezelfde plannen te ontwikkelen. "Als 90% van de sector precies hetzelfde zegt (social, mobile, F2P), gaat een groot aantal mensen de race verliezen."

Reacties (33)

Reactiefilter:-133033+132+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Verlaat hij een zinkend schip?
SW:ToR is simpelweg niet het succes dat het moest zijn en waar sommige mensen nu worden op afgerekend.

Op zich is het geen slechte game, maar het bleef me simpelweg niet boeien. Temeer daar al snel al m'n kameraden er mee stopten en het eigenlijk heel erg leeg aanvoelde (ongeacht wanneer ik speelde), waardoor het in essentie voor mij een single player game werd (en daar betaal ik nu eenmaal liever niet maandelijks voor :-)

Ook het feit dat de ruimte ervaring zeer beperkt was (geen free mode) was een afknapper.
Ik vraag het me af hoezeer mensen er op worden afgerekend. Ja, er zijn mensen vertrokken bij BioWare. Maar is dit omdat ze ontslagen zijn? Of is dit omdat EA een draai aan het spel wilt geven waar zij het niet mee eens zijn?

Zo heeft Rich Vogel meermaals gedurende development wat betreft een F2P optie aangegeven dat dat over zijn lijk zal gebeuren. Terwijl één van de hogere bazen van EA gedurende de ontwikkeling juist al had aangegeven F2P opties voor SWTOR te bekijken.

Erickson was gedurende development erg gefocussed op frequent story content updates, terwijl uiteindelijk de story players het spel zo'n beetje als eerste verlieten omdat de monthlies veel van hun tegen stonden. En voor de raiders, PvP'ers, etc daardoor uiteindelijk de content te beperkt was.

BioWare is gewoon nooit een MMO development company geweest, en deze venture heeft ze wat dat betreft opgebroken. Hun stijl games en MMO gaat niet samen, je moet daardoor vele afwegingen maken waarbij vele typische BioWare aspecten verloren zullen gaan.

De alure van WoW was ze mogelijk te groot geworden.

ZeniMax heeft het wat dat betreft mogelijk beter aangepakt, door voor TES:Online een eigen ontwikkelstudio op te richten ipv Bethesda erop te zetten.


Daarnaast dient gezegd te worden dat SWTOR nog steeds een vrij vermakelijke game blijft, en met de introductie van 1.4 heeft laten zien dat ze toch nog zeker wel wat in hun mars hebben. Ik weet dat ik en mijn guild ons iig goed vermaken met de nieuwe raid.

De aankomende introductie van F2P + premium model zal het spel veel goeds doen naar mijn idee, het concept van P2P is nu éénmaal sterk verouderd geraakt. Zeker met het huidige aantal MMO's en de vele gratis alternatieven. Kijk zo ook de subscribers aantallen binnen WoW welk de afgelopen jaren al met ruim 3 miljoen zijn gekelderd, en meest waarschijnlijk enkel door zullen zakken.

Veel mensen spelen MMO's niet meer als 'second life', maar vrij casual waarbij ze meerdere MMO's zo nu en dan spelen. F2P speelt helemaal in op dat straatje. En pas zodra ze toch wat meer in een specifieke titel gezogen worden, zullen ze sneller wat extra geld uitgeven eraan (danwel via de item mall, danwel via een premium subscription).
Op zich is het geen slechte game, maar het bleef me simpelweg niet boeien
Als een MMORPG je niet langer dan 1 a 3 maanden kan boeien dan is het per definitie een slechte game. MMO's zijn bij uitstek het soort game dat je voor een lange(re) tijd moet kunnen boeien.
Nou, dat lijkt me duidelijk ja. Als het management opgestapt is, heeft EA dus waarschijnlijk de dagelijkse leiding opgepakt, en als dan de lead mensen ook wegrennen weet je wel hoe laat het is. Vaarwel BioWare, it's been fun.
EA strikes again. Weer een prima studio kapot gemaakt. Kunnen we die in het rijtje plaatsen:

Westwood
Maxis
Bullfrog
etc
mmm, niet helemaal akkoord hoor.
Ja, EA heeft zeker zijn studio's vakkundig om zeep geholpen, maar Bioware heeft met deze titel toch wel heel veel kansen en middelen gekregen. Ook omwille van hun vorige successen. Het teloorgaan van de mmo toeschrijven aan EA is dus wat kort door de bocht. Dat er consequenties verbonden zijn aan het slechte resultaat lijkt me echter logisch. En dat dat het ontslag in houdt van een deel verantwoordelijken lag in de lijn der verwachtingen.
De echte successen waren in de dagen dat BioWare nog op zichzelf stond en BioWare Corp heette. Dat met het vermaarde Baldur's Gate aan kwam, Icewind Dale, Knights of the Old Republic en Neverwinter Nights en de geprezen Aurora engine ontwikkelde, die zelfs nog voor The Witcher is gebruikt. Toen BioWare de hond van EA werd was het gedaan met ze. Dragon Age: Origins is een aardig spel, maar geen spirituele opvolger van BG. En de eerste Mass Effect is ook wel goed. Maar de vervolgen van beide genoemde spellen waren beduidend minder. ME 2 en 3 zijn overduidelijke shooters en DA 2 is een casual actie rpg. Niet iets waar BioWare bekend om staat.
Kansen zeg je? Welke kansen. Tijd kregen ze niet van EA, want dat is waar EA bekend om staat. De boel rushen en zo snel mogelijk uitbrengen.
Dus ja, EA heeft BioWare om zeep geholpen. Net als Westwood, Bullfrog, Maxis, Pandemic, Mythic, etc.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 5 oktober 2012 13:57]

Development begon in december 2005
En qua budget zaten ze rond de 200 miljoen dollar.

Dus bwoah, ze hebben toch wel tijd en geld gekregen om er iets leuks mee te doen niet?

Meer tijd ervoor uittrekken is ook geen garantie voor een beter spel... (DNF, D3)
Dat geld en tijd hebben ze mijns inziens vooral gestoken in de eye & earcandy. Het zag er mooi uit, cinematics ook en overal spraak.
Verder was het vooral een WoW kloon (en dat zag je in een groot aantal design beslissingen) in een ruimte setting, maar dan met gemis van een groot aantal dingen die WoW wel had.

Waar SWTOR er uit had kunnen springen was vrij kunnen vliegen in de ruimte, maar ook hier waren het gewoon zones die aan elkaar gecinematografeerd zijn.

WoW met minder inhoud.
Wil je het gaan redden op de MMO markt moet je met een wezenlijk ander concept (niet alleen andere looks) komen, of met meer inhoud dan WoW (en da's schier onmogelijk).
Het probleem is niet tijd het probleem is te onder kennen dat je spel gewoon niet af is en _niet_ getest is waar men vanuit kan gaan dat de eerste zes maanden geen gezeik kan verwachten van "class imbalance".

Wanneer je geld er doorheen jaagt aan voice over en je marketing machine het hardcore MMO segment aanspreekt terwijl iedereen daar niet op zit te wachten (gameplay rules). Waar dit spel zwaar faalt is het testen van "core features".

Nu kun je 2 dingen afvragen lag het aan het personeel van Bioware (degene die wel degelijk weten wat ze doen), of is het onder druk gebeurd van EA?

Je kan van EA een hoop dingen zeggen maar een ding kunnen ze absoluut niet , de touwtjes uithanden geven.

Wanneer je mensen erbij haalt die de ballen verstand van spelletjes hebben en alleen naar het geld kijken kan je donderop zeggen tegen kwaliteit. Het hele niveau is dusdanig laag dat "release first, patch later" de standaard is.
De TORtanic is al een tijdje gezonken...
Ik had het nieuws gemist dat Ray Muzyka en Greg Zeschuk Bioware al verlaten hadden. Met het vertrek van deze heer er nog bij kan je wel zeggen dat Bioware niet meer bestaat en dat EA het opnieuw voor elkaar heeft gekregen om een van de beste uitgevers om zeep te helpen. Iets waar ik al bang voor was toen de overname door EA bekend werd.

R.I.P. Bioware ;(
Ik zal je niet vergeten, je bent verantwoordelijk geweest voor de beste gameervaringen in mijn leven. ;(

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 5 oktober 2012 12:14]

Mmmm dat zal ik niet zo snel zeggen.
Ze zijn nog bezig met Dragon Age 3 en een nieuw deel in de mass effect serie zit er denk ik ook nog wel aan te komen.

Dat er een lead iemand weg gaat wil nou niet meteen zeggen dat een studio ten onder gaat. Misschien is het juist wel goed nu kan je een nieuw iemand aan nemen met andere/nieuwe ideeën.

Ik zeg gewoon even afwachten en kijken wat er gebeurt.
Sinds EA aan het roer staat is de kwaliteit van de games van Bioware echt merkbaar minder geworden. Dragon Age 1 was aardig maar eigenlijk al niet van het oude niveau. 2 was echt te triest voor woorden. Mass effect 3 met zijn "story mode" en "action mode" alles moest natuurlijk steeds meer mainstream worden zelfde geldt in mindere mate voor ME2.

Kotor online om natuurlijk met de MMO hype mee te gaan. Terwijl Kotor 1 gewoon een geweldig spel was en er genoeg vraag was naar een normle single player deel 3.

Dit is een lijst van Bioware games van voor de overname:
Shattered Steel (1996)
Baldur's Gate (1998)
Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast (1999)
MDK2 (2000)
Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000)
MDK2: Armageddon (2001)
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (2001)
Neverwinter Nights (2002)
Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide (2003)
Star Wars: Knights of the Old Republic ("KOTOR") (2003)
Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark (2003)
Jade Empire (Xbox versie: 2005; PC versie: 2007)
Mass Effect (Xbox 360 versie: 2007; PC versie: 2008)

Stuk voor stuk pareltjes.

Na overname:

Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood (2008)
Dragon Age: Origins (2009)
Mass Effect 2 (2010)
Dragon Age: Origins: Awakening (2010)
Dragon Age II (2011)
Star Wars: The Old Republic (2011)
Mass Effect 3 (2012)

Deze halen het echt niet bij de kwaliteit van de oude titels.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 5 oktober 2012 13:20]

Mass Effect werd al gemaakt onder de EA vlag. BioWare is samen met Pandemic in 2007 overgenomen.
De eerste Mass Effect is gemaakt onder de Microsoft vlag. Vandaar dat ie nooit op de PS3 is verschenen.
Mmmm dat zal ik niet zo snel zeggen.
Ze zijn nog bezig met Dragon Age 3 en een nieuw deel in de mass effect serie zit er denk ik ook nog wel aan te komen.

Dat er een lead iemand weg gaat wil nou niet meteen zeggen dat een studio ten onder gaat. Misschien is het juist wel goed nu kan je een nieuw iemand aan nemen met andere/nieuwe ideeën.

Ik zeg gewoon even afwachten en kijken wat er gebeurt.
De oprichters zijn ook weg. Een studio kan wel nieuwe mensen aannemen, maar als bepaalde sleutelspelers weg zijn, dan kun je niet meer spreken dat het nog dezelfde studio is. Zie Infinty Ward. En het kunstje is al eerder geflikt met Westwood, Bullfrog en Maxis. Bovendien heeft EA het voor het zeggen bij BioWare en dan weet je wel hoe laat dat het is. Nu dat de sleutelfiguren weg zijn zal EA BioWare wel helemaal zelf gaan leiden. Zo gebeurde dat ook met Westwood en Bullfrog. DA3 wordt een casual gedrocht en een nieuwe Mass Effect verwacht ik ook niet veel van. ME3 was al niets.
Ze hadden SWTOR nooit moeten maken, ik had liever KoTOR 3 gezien. Daar zat ik echt op te wachten.
Dat krijg je toch ook ééns het free to play is? De single player elementen, de verhaallijnen dus, zijn aardig de moeite hoor.
Ik denk dat het gewoon is omdat veel mensen gewoon MMO moe zijn,
Als persoon A in MMO A (ik noem geen games) al jaren een character heeft, en in game B een nieuwe moet gaan levelen, zullen ze niet de zelfde zin er in hebben als in game A.
Het genre is gewoon te uitgemolken in het huidige concept.
Swotr had gewoon te veel dingen van oudere bekende mmo's (same old stuff but in space :Y) )
Probleem is dat de meeste nieuwe mmo's gewoon veel functionaliteit missen waar mensen in andere mmo's aan gewend zijn geraakt, hetzelfde probleem was in SWTOR aanwezig, een beta uitbrengen als final werkt misschien op de console maar als je dat flikt bij een MMO dan verlies je snel de early adopters en loopt de boel snel leeg..

Het spel had een goede levelling ervaring maar de wereld voelde leeg en niet open (alles was merkbaar instanced) en de interface liep flink achter (en geen addons om dat gebrek te compenseren).

het had potentie maar is duidelijk veel te vroeg uitgebracht: wiens schuld dat is weet ik niet (ik heb zelf sinds het linux client debacle bij nwn niet veel vertrouwen maar gehad in biowares support maar het kan ook aan EA gelegen hebben)
Misschien gaat 'ie met Rich Vogel mee naar Bethesda Austin Battlecry Studios.
Geen slechte combinatie, Bethesda en deze 2 heren.

[Reactie gewijzigd door dinoballz op 5 oktober 2012 10:31]

Ik vond het niet zo gek dat het terug liep. Het was een dijk van een game, echter de support was zo erg dat de game niet leuk meer was om te spelen. voor een 5e keer rerollen omdat de server leeg liep. Er was toen nog geen server transfer mogelijk
Ik hoop dat de beste man een goede baan krijgt aangeboden. Hij heeft zeker wel talent.

Wat betreft StarWars; Het is een categorie wat het voornamelijk moet hebben van een bepaalde schare van fans. Vooral de toch wel 'old-school' nerds (pardon my language) hangen StarWars fanatiek aan.

Persoonlijk vond ik Starwars popcorn waardig genoeg om in de bios te kijken, maar ik zou nooit fan kunnen worden ervan. Ik vind het te stoffig, te done, simpelweg omdat ik te laat ben geboren gok ik. De nieuwe reeks greep mij ook niet als zeer speciaal alleen als 'leuk'. Daarnaast is MMO een zeer competatieve markt waar eigenlijk maar 1 of 2 topdogs kunnen zijn. Het was een goede poging maar ik had eigenlijk destijds al verwacht dat het zo zou aflopen.
Als een game niet meteen een instant succes is dan wordt alles meteen geschrapt. Tijd geleden stond hier ook al op tweakers dat heel veel grootte studio's alleen nog spellen op safe en geen risico meer nemen. Dus plek voor nieuwe (lees risico volle) ideeen is er niet meer en op een gegeven moment heb je als ontwikkelaar/designer toch echt behoefte aan iets nieuws of anders.

Ik ben benieuwd waar hij weer aan de slag gaat en natuurlijk wat er dan gaat komen.
SW:tor is een goede game, maar de launch is verpest daardoor liepen de aantallen terug.
De eerste paar weken was het redelijk druk op de servers door de vakantie en net een nieuwe game.
Dan spelen mensen vaker die game, maar als je vervolgens meer servers gaat maken en niet meer mensen toe laat op de servers dan gaan de servers dood.
Dat gebeurde dus ook met SW:tor, na de vakantie en nadat mensen wat minder gingen spelen waren de servers dood.

En ik wil niet echt spreken van talent als je een launch van een zeer duur spel zo weet te verpesten.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 5 oktober 2012 10:56]

Het is jammer,
SWTOR is gewoon te vroeg uitgekomen. Zoals het spel NU is is het goed, zo zou het moeten launchen, dan hadden ze zeker meer mensen vast kunnen houden. Helaas is onder druk te vroeg gelaunched en dan heb je dit :(

Hopelijk vindt hij snel weer een baan, for our sake zeg maar want talent heeft deze man zeker.
Ja, maar dat heeft hun wel veel geld opgeleverd, die kerstverkopen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True