Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 18.500 •

HP heeft drie nieuwe notebooks voor de Nederlandse markt aangekondigd. De Sleekbook 14 en 15 worden met respectievelijk AMD-apu's en Intel-chips uitgerust. De ProBook 4545s voor de zakelijke markt gaat AMD-apu's bevatten.

De Pavilion Sleekbook 14 en Sleekbook 15 zijn betaalbare varianten op het ultrabook-concept van Intel. De dikte van de laptops is 21mm en het 14"-model weegt 1,8 kilo. Naast het verschil in schermgrootte tussen de 15,6"- en het 14"-model, heeft eerstgenoemde een numeriek deel op het toetsenbord. De behuizing kenmerkt zich door glanzend plastic en HP gaat een zwarte en een rode variant uitbrengen.

HP Pavilion Sleekbook 15

Veel details over de specificaties zijn er nog niet. De 14"-Sleekbook wordt met AMD-apu's geleverd en de 15,6"-laptop krijgt nog niet nader aangeduide Intel-chips. Verder voegt HP optioneel Nvidia-gpu's toe en bevatten de laptops harde schijven met een opslagcapaciteit van 500GB. De accu is verwisselbaar en zou de laptop tot zes uur van stroom kunnen voorzien. Verder zijn hdmi en usb 3.0 aanwezig. De Sleekbook 14 en Sleekbook 15 kosten respectievelijk 499 en 599 euro, komen in november in de Nederlandse winkels en worden dan standaard met Windows 8 geleverd.

HP Pavilion Sleekbook 14

Ten slotte voegt HP de ProBook 4545s aan zijn zakelijke lijn notebooks toe. Dit is een 15,6"-notebook met een resolutie van 1366x768 beeldpunten. Het apparaat heeft twee usb 2.0 en twee usb 3.0-poorten. Daarnaast zijn hdmi, vga en gigabit-ethernet aanwezig. HP rust de laptop uit met maximaal 8GB ddr3 en het rekenwerk wordt verzorgd door de A8-4500M, gecombineerd met een Radeon HD7640-gpu. De prijs van de ProBook 4545s in zijn eenvoudigste configuratie is 539 euro, maar aangezien het een zakelijk model betreft, is dat wel zonder btw.

HP ProBook 4545s

Reacties (37)

Zien er vrij basic uit, verder de naam sleekbook, meer leekbook. Dan zal het wel meer mensen aantrekken. Het ontwerp ziet er wel neutraal uit, alleen de roze staat me dan weer niet aan. Even afwachten tot de vaste specifieke specificaties.

[Reactie gewijzigd door auto660 op 3 oktober 2012 15:35]

Het heet sleekbook omdat er geen Intel CPU is, ultrabook is gereserveerd voor Intel processoren. Maar volgens mij was het originele idee van een ultrabook om een erg goede behuizing (welke ook nog eens dun en licht is) en nog redelijk veel power te krijgen.

Maar tegenwoorden worden de ultrabooks ook al weer van plastic e.d. gemaakt, dus de naam ultrabook gaat ook nergens meer over.
Offtopoc
Dus jij vindt per definitie een kunststof behuizing niet goed??
Jij bent duidelijk op de hoogte van de eigenschappen van hoogwaardig kunststof :)

Ontopic
Goede ontwikkeling, hier zit ik op te wachten, een krachtige APU (met krachtig GPU gedeelte) in een slanke behuizing. Ideaal om als mobiele casual gaming machine te gebruiken :)
Hopelijk wordt dit concept door ontwikkeld, want deze versies spreken mij nog niet aan (lage reso) en meer op consumenten gerichte modellen zullen mij wellicht meer aanspreken.

offtopic??
Wat ik wel raar vind is dat AMD dergelijke ontwikkelingen niet pusht. Want ik denk dat een AMD APU meer potentie biedt voor instap "ultrabooks" dan de dure intels met bagger IGP.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 3 oktober 2012 15:54]

Er zal vast hoogwaardig kunststof zijn, maar het spul wat in het gros van de laptops wordt geduwd valt daar mijns inziens niet onder.
Het merendeel van de laptopklanten heeft geen bal verstand van processors ed, en denkt als er 8GB RAM in zit en 'een intel' dat het wel snel genoeg is. 't Zou maar zomaar kunnen dat AMD nog steeds als minderwaardig wordt gezien.
Is het in bepaalde segmenten ook.
Eigelijk alles van achterin de mainstream (instap i5's) tot aan de absolute top (3960X) is AMD absoluut minderwaardig.
Toch raar dat de snelste processor per kloktik van AMD een 3 jaar oude Phenom 2 is (correct me if I'm wrong) om nog maar te zwijgen over energie efficientie

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 3 oktober 2012 16:43]

Toch raar dat de snelste processor per kloktik van AMD een 3 jaar oude Phenom 2 is (correct me if I'm wrong) om nog maar te zwijgen over energie efficientie
Als je het budget van Intel en AMD vergelijkt is dat niet heel raar
Verder is de nieuwe piledriver gewoon goed qua energie... hij verbruikt in Idle iig minder als de Intel tegenhanger (maar meer in load)
Het budget of grootte van een onderneming is toch compleet irrelevant bij het vergelijken van deze 2 productranges (ik ken tenminste niemand die zijn CPU koopt op basis van het R&D budget van de leverancier)
Dat beweert Sinester ook niet. Het is gewoon niet verwonderlijk dat je met een veel kleiner R&D-budget een grote jongen als Intel niet op alle fronten kunt volgen. Met meer geld voor R&D kun je nu eenmaal meer onderzoek doen op meer fronten. AMD moet selectief zijn en kiest voor de grootste markt: de markt van instapprocessors en APU's. Er zijn nu eenmaal niet zoveel afnemers voor een 3960X ;)
De Phenom II is de snelste per kloktik in single-threaded performance. Daarom draait de mijne nu ook nog prima alle games. :+
Ben ik het niet mee eens. Een apu is heel wat zinvoller dan een iX zonder gpu. Ik had veel liever zo'n ding in mijn samsung s9 gehad- ik draai toch altijd in 800 MHz stroomspaarstand, snel zat. Mar zelfs een simpel spelletje is bijna niet te doen. Zo - ik zou zeggen, voor een non-programmeur of heavy spreadsheet user is een 120 euro AMD trinity lichtjaren beter dan een 800 euro i7.
Ik geef je gelijk dat AMD als minder gezien word in het laptop segment .
Hoeveel laptops met een AMD processor liggen er nu eenmaal in de schappen ?
Te weinig helaas . na de 64 x2 processors een aantal jaar geleden heeft amd weinig betekent op de laptop markt.
Hoop dat het met de nieuwe apu`s enz .....beter wordt .
Ah, leekbook vanwege de gelijkenis met prei.

Je hoeft het niet mooi te vinden (het is mijn smaak ook niet), maar de naam Sleekbook is wel redelijk passend.
gecombineerd met een Radeon HD7640-gpu
Als er n mankement is aan de laptops met een APU is het dit wel. Ze hadden beter dat geld in een scherm met hogere resolutie kunnen steken.

edit: Zat met de 7650 in het achterhoofd...

[Reactie gewijzigd door mieJas op 3 oktober 2012 17:06]

Welk geld? De gpu is in een apu onlosmakend verbonden met de cpu, dus kun je de gpu niet zomaar wijzigen of weglaten. Het voordeel van deze sleekbooks is hun prijs. Een AMD apu is namelijk veel goedkoper dan een Intel ULV cpu.

Voor de rest zijn het zeer matige specificaties die behalve de trinity apu en de dikte en gewicht, is er weinig goeds over te zeggen imho.
Apart dat de ProBook een HDMI-poort in plaats van DisplayPort heeft. Zover ik weet was het de bedoeling van HP om haar zakelijke notebooks uit te rusten met DP daar de extra mogelijkheden die DP biedt vooral voor zakelijke gebruikers interessant zijn.
De resolutie van de Probook is verkeerd, het is 1366*768 (zie site HP). Overigens is die resolutie weer vrij laag voor de hedendaagse tweaker/pro-gebruiker.
Totaal oftopic, maar hiervoor is op GoT het feedback topic, zie ook de knop bij nieuws I/O rechtsboven.
En als je het niet op de site van HP had gezien, had je het wel geloofd....? :O
En verder is de probook voor de zakelijke gebruiker in de markt gezet en niet voor de 'hedendaagse tweaker/pro-gebruiker'... Neemt niet weg dat zakelijke gebruikers ook wel een hoge resolutie kunnen waarderen, maar daar zit dan ook een andere prijs aan natuurlijk.
Ik denk dat we pas over 3 4 jaar standaard 1600*900 schermen kunnen gaan zien. Dat is op zich zonde. Misschien maken ze eerst de overstap naar IPS panelen i.p.v. TN panelen.
Misschien kunnen ze RGGB schermen gaan leveren met 1600* 900 res. Consument ook weer blij. Hoger is beter en die extra G moet vast ook betekenen dat het beter is :z
Ik vind het toch raar dat inmobieltjes veel meer tempo zit qua standaard res. Sommige mensen zitten zelfs te zeuren dat een HD resolutie te laag is en het een Full HD scherm moet zijn 8)7 .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 4 oktober 2012 13:50]

"Dit is een 15,6"-notebook met een resolutie van 13366x768 beeldpunten"

Wauw, best schermpje. ;)

Interessant om te zien dat een niet-plastic/semi-plastic behuizing zo'n 400 euro duurder is en er in dit soort onderkant-van-markt notebooks betere videokaarten zitten dan in de dure ultrabooks.
De resolutie klopt niet van de ProBook, het zal wel 1366x768. Met die resolutie mag je het naar mijn mening geen probook noemen eerder een budgetbook.
Het gaat bij ProBooks niet enkel om prestaties. De bouwkwaliteit is erg hoog (o.a. afvoer voor knoeien, valbestendig tot zo'n 2 meter en de HDD nog veel hoger, weerstaat zeer hoge krachten die op de behuizing uitgeoefend worden, makkelijk te servicen) en biedt veel security-options (fingerprintlezer, smartcardlezer, gezichtsherkenning). Het zijn zaken die de laptops voor een consument totaal onaantrekkelijk maken in verband met de hogere prijzen, maar op zakelijk gebied zijn dit vaak harde eisen.

Daar tegenover staat dat de gemiddelde gebruiker van een ProBook weinig baat heeft bij een hogere resolutie. Zij die dat wel hebben kunnen voor een EliteBook kiezen.
Waarom zou een "pro" user weinig baat hebben bij hogere resoluties? Alleen al voor een simpele excel pagina is elke extra resolutie toch weer een stuk fijner. Voor meer overzicht op n pagina zonder al te veel te hoeven scrollen en het enigszins leesbaar en scherp te houden lijkt me voor bijna elke user prettig werken.
Nou de mensen die ik ken met een 15,6" Probook hebben deze 90% van de tijd in hun dockingstation zitten icm een 22/23" full HD scherm. Mensen die veel reizen vinden dit soort Probooks vaak toch aan de zware en lompe kant en kiezen voor een <13,3" Elite/Probook waar een resolutie van 1366x768 prima voldoet. En mensen die vrijwel niet reizen zijn blij met een desktop.

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 3 oktober 2012 17:04]

Daar heb je gelijk in, wellicht heb ik een wat ongelukkige woordkeuze gebruikt. Ik bedoelde meer dat de gemiddelde gebruiker minder redenen zal hebben om een hogere resolutie te gbruiken dan bijvoorbeeld grafisch ontwerpers. Desalniettemin kaart je een goede reden voor een hogere resolutie aan. Het zou mij overigens niets verbazen als de ProBook ook met een hogere resolutie leverbaar is.
Nou, ik heb een probook en ben er totaal niet over te spreken. Deze resolutie is waardeloos en qua prestaties is deze slechter dan men vorige (ook een probook). De "features" van Sandos lijken me nuttiger voor leken dan voor zakelijke mensen die netjes een tasje erbij krijgen. Tevens zijn die security opties totaal waardeloos (m.u.v. vPro maar dat is niet van HP). Ik ken geen bedrijf dat fingerprintlezers, smartcardlezers of gezichtsherkenning gebruikt. Gewoon AD of tokens....

Ik kan het ook nog steeds niet geloven dat HP deze "pro"books uitlevert met 20 spelletjes. Plants vs Zombies is leuk maar kom op HP, serieus?
Elk zijn ervaring. Ik heb ook een Probook (o.a. omwille van de FW- en PC-Card-poort).
Ik ben eigenlijk best te spreken over het scherm en de bouwkwaliteit. Vooral het feit dat het een mat scherm is, is al een zegen ten opzichte van veel van die blinkende spiegels op consumentenlaptops. Het is geen vederlichte ultrabook, maar dat was ook de bedoeling niet bij de aankoop.
In elk geval zijn ze een stuk beter dan dat van die bagger-Dells die we hier op het werk (en mijn vorige bedrijf, en dat daarvoor) hebben. En spelletjes? Bij mij stak daar gewoon een 'kale' W7 Pro OEM DVD-bij.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 4 oktober 2012 09:38]

Ik heb een pro book van HP, een 6550b en de bouwkwaliteit is matig en het scherm is ronduit slecht. En dat komt niet alleen door de resolutie. Ik kan me niet indenken dat dit model voor zakelijke doeleinden aantrekkelijk is. Bij mij staat hij ieder geval in de kast te verstoffen tot ik over 4 jaar weer met zo een ding geconfronteerd wordt.

Wat dat betreft zijn de hier getoonde sleepbootmaatschappij aantrekkelijker. Daar sleep je je tenminste geen breuk aan.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 3 oktober 2012 21:00]

Eens. Voor een 13" zou het nog net door de beugel kunnen, maar daarboven kan echt niet meer.

Heb thuis overigens een Dell laptop (bijna 2 jaar oud) met een 15,4" en die heeft ook nog dezelfde resolutie, maar ja.. 2 jaar terug en nu is toch wel een verschil vind ik.
Zou nu zelf ook geen laptop met een dergelijke resolutie kopen op > 13"
Ook de duurdere probooks van HP met Intel erin hebben die resolutie.. is helaas nog een vrij standaard resolutie voor 15'' laptops
Nog steeds die waardeloze 1366x768 resolutie. Snappen de fabrikanten het nog niet?

AMD apu is op zich prima voor de meeste consumenten die alleen wat browsen en mailen, maar die willen wel wat werk ruimte op hun scherm hebben. Zelfs a tablet of telefoon heeft al een hogere resolutie :X.

Wat ik dus graag zou willen zien:
Ultrabook formaat, 1080p ips scherm, eventueel verlicht toetsenbord.
Rest is minder belangrijk omdat er toch geen zware software of games op hoeven te draaien.
Wat wil je? deze laptops kosten 500-550 euro.
Ik heb zelfs intel ultrabooks van 1000 euro gezien met van die 1366x768 schermen. Dat vind ik onacceptabel. In deze prijsklasse daarintegen kan ik het prima begrijpen.
In een dell van 600 euro kan ook een 1080p scherm en dan heb je een intel processor etc, dus in combinatie met een AMD-apu moet het ook kunnen!!
Ziet er prima uit voor een mooi prijsje. Vooral de prijs/prestatie verhouding zal de kracht van deze laptops zijn.
Prijs/prestatie kan nog veel beter worden, indien het ook met Ubuntu gelevert kan worden :)