Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties
Submitter: LCP

Microsoft werkt volgens geruchten aan een eigen smartphone met Windows Phone 8. Het bedrijf zou samenwerken met een hardwarepartner en al testen uitvoeren met de smartphone. Mogelijk komt het eerste resultaat begin 2013 uit.

De eerste berichten over de komst van Microsoft-smartphones verschenen maandag in de China Times. Microsoft zou de afgelopen vier maanden hebben samengewerkt met een niet nader genoemde hardwarepartner en begin 2013 zou de release plaatsvinden. Het concern zou het toestel onder de Surface-merknaam willen uitbrengen.

De site wpcentral was aanvankelijk sceptisch maar kreeg het gerucht bevestigd van zijn eigen bronnen.  Die stelden dat de smartphone al gereed is en getest wordt binnen Microsoft. Ook Boy Genius Report kreeg vergelijkbare informatie: de ontwikkeling van de smartphone zou zich in de laatste fase bevinden en de introductie zou in de komende maanden te verwachten zijn. Details over de smartphone zijn er verder nog niet.

Half juni baarde Microsoft opzien met de aankondiging van zijn zelf ontwikkelde Surface-tablets. Enkele fabrikanten lieten daarop hun ongenoegen blijken over de stap van Microsoft om met zijn eigen partners te concurreren.

Conceptafbeelding van Surface Phones van Microsoft

Conceptafbeelding van Surface Phones van Microsoft, door Jonas-Daehnert, DeviantArt

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110107+169+210+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Stephen Elop kan wel iets ontkennen, maar of zo'n opmerking veel waarde heeft is maar de vraag.

Lees maar eens de blog van Tomi Ahonen over dhr, Elop

http://communities-domina...of-them-all-waterloo.html

Je moet er wel even voor gaan zitten.
Vooral interessant is de grootte van het markt-aandeel wereldwijd van Nokia's appstore OVI.
Terwijl wij denken dat Apple's en Google's app-stores de grootste zijn.

Ik ben geen echte microsoft fan, maar sinds Steve Balmer er de scepter zwaait is het met de lange termijn visie slecht gesteld. Als microsoft weer iets van zij oude glorie wil herwinnen zullen ze een andere meer visionaire ceo moeten aanstellen. Maar ja het duurt lang voor een reus als microsoft om af te sterven. Daarvoor is hun installbase (nog) veel te groot. Maar je ziet al wel hoe snel zoiets als de ios/ipad combi de markt doet veranderen. En met deze zwabberkoers jaagt Microsoft ook zijn hardware-partners behoorlijk in de gordijnen.
Met alle respect voor Tomi Ahonen, maar er zijn een hoop kritische kanttekeningen te plaatsen bij zijn 29.000 woorden tellende "opiniestuk".
De meest belangrijke is: Hoe beoordeel je de visie/strategie van een leider terwijl hij nog bezig om deze te realiseren?
De vergelijkingen die hij in dat licht maakt zijn op zijn minst discutabel.
Ik ben geen echte microsoft fan, maar sinds Steve Balmer er de scepter zwaait is het met de lange termijn visie slecht gesteld.
Wat is er dan zo slecht aan de lange termijn visie van Balmer? Ter info: visie Balmer maart 2010
...Maar je ziet al wel hoe snel zoiets als de ios/ipad combi de markt doet veranderen...
Is deze specifieke combinatie wel zo'n verandering? Dit is slechts één implementatie van Apple. Ter info, (lang filmpje van) MS over de toekomst van Office: http://www.microsoft.com/office/vision/

[Reactie gewijzigd door hieper op 3 oktober 2012 13:02]

Lees maar eens de blog van Tomi Ahonen over dhr, Elop

http://communities-domina...of-them-all-waterloo.html

Je moet er wel even voor gaan zitten.
Vooral interessant is de grootte van het markt-aandeel wereldwijd van Nokia's appstore OVI.
Terwijl wij denken dat Apple's en Google's app-stores de grootste zijn.
Lan stuk inderdaad. Je had een (relevant)stukje hier kunnen quoten.
Even ter verificatie, de afbeelding die je ziet is slecht een concept van Jonas en niet van MS (of partner). De hele afbeelding heeft niks te maken met hoe de phone er uit komt te zien!

Ik moet toe geven, tis zeker niet slecht bedacht :P Ik zelf wacht nu ook op een W8 phone. Ben erg benieuwd naar de HTC 8s!
En andere geruchten ontkrachten bovenstaand artikel juist weer... ;)
As for rumors that Microsoft might do its own phone, much as it has on the tablet side with Surface, Elop said he has no evidence that is Redmond’s plan, nor does he think it would have an easy time competing just by releasing a phone under its own brand.

“I have no indications they are planning to do their own phone,” Elop said. “They can do it if they so choose.”
zou wel gaaf zijn microsoft die toch hardware markt probeerd te pakken
Ik zie MS niet zo als maker van hardware. Bij de surface tablet heb ik meer het idee dat die bedoeld is om de partners te motiveren. De W8 tablets die tot dan toe waren gepresenteerd waren er erg weinig en ook niet bijzonder. Misschien willen ze hiermee ook andere fabrikanten dwingen om gewoon meer uit hun OS te halen. Nu zijn Windows Phones niet zo onderscheidend van Android telefoons o.i.d.
Wat dacht je van de Xbox (360), dat is ook van MS hoor, dus behoorlijk goed in dat opzicht. Maar nu hebben ze inderdaad nog niks terecht gebracht als het om mobiele hardware gaat.

Ben benieuwd :)
Btw. de telefoon op dat plaatje is wel enorm gaaf.
Nu zijn Windows Phones niet zo onderscheidend van Android telefoons o.i.d.
Het lijkt er op dat je nog nooit zo een phone in je handen hebt gehad.... Het werkt totaal anders, het concept is anders, de interface is anders. Het is totaal niet te vergelijken met Android of IOS.

Enige overeenkomsten:
  • Je kan er mee bellen;
  • Je kan er mee SMS'en;
  • Je kan er mee filmen;
  • Je kan er foto's mee maken;
  • Het is een smartphone.
Maar zoals jij het stelt is Windows Phone = Android = Apple. Allemaal het zelfde.

Op zich identiek aan Apple of Android, ware het niet dat het concept hoe je er mee werkt totaal anders is.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 3 oktober 2012 20:10]

Het is vrijwel zeker niet waar.
Stephen Elop, de CEO van Nokia, zegt er geen weet van te hebben:
"I have no indications they are planning to do their own phone. They can do it if they so choose."
Stephen Elop committed to current plan, denies knowledge of Microsoft Windows Phone?

Dan kan het natuurlijk nog steeds waar zijn, maar ik neem aan dat Nokia bij het maken van de deal op de hoogte van dat feit zou zijn. Dan zou meneer Elop nog steeds kunnen liegen natuurlijk, maar waarom heeft Microsoft deze plannen dan niet bekend gemaakt bij het onthullen van de Surface tablet?

Op WPcentral is dit als niet erg geloofwaardig bestempeld:
A new “report” from the not so trusty China Times straightforwardly states that Microsoft will have its own Windows Phone launch sometime in early 2013
Is Microsoft making its own Windows Phone in 2013?
Gisteren niet op WPCentral gekeken? Daar zijn ze helemaal om.
Jouw artikel is van 1 oktober, onderstaande van 2 oktober:

Microsoft does indeed have their own Windows Phone in the works

Wie het weet mag het zeggen....

[Reactie gewijzigd door Domino op 3 oktober 2012 15:24]

Ah bedankt voor de aanvulling, dat had ik inderdaad nog niet gezien.

Als het dus inderdaad waar is dan wordt het nog lastig kiezen voor me straks wanneer mijn abonnement afloopt.
Ik was van plan de Nokia Lumia 920 te nemen, maar misschien deze telefoon ook nog de moeite.

@Domino: btw, er zit een foutje in je link.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 3 oktober 2012 12:05]

Oh das heel gek want een dag later is het ineens wel betrouwbaar: http://www.wpcentral.com/...e-their-own-windows-phone
Dat ligt eraan voor wie, als die niet nader genoemde hardwarepartner niet nokia is, betekent dat waarschijnlijk het einde voor Nokia. Misschien dat dat Microsoft's strategie is om op die manier makkelijk en goedkoop Nokia en al haar patenten op te kopen, maar dat is wel erg zwart denken :P Ik hoop in ieder geval dat Nokia nog even blijft bestaan en dat, als dit gerucht klopt, zij de partner zijn.
Zo zwart denken is dat niet hoor. Het is gewoon puur egoïstisch en economisch denken + Steve Ballmer staat ook niet echt bekend om zijn toekomstvisie. Dus deze stap zou best uit zijn hoed kunnen komen.

Daarnaast is zelfs Steve Ballmer er wel van bewust dat Windows niet zo groot kan blijven, dus jezelf helemaal volladen met patenten om te overleven is waarschijnlijk wel een verzekering van inkomsten. (Mochten nieuwe Microsoft producten niet zo goed/snel aanslaan.)

@ LCP
Je had ook gewoon je link naar je profiel hier neer kunnen zetten, dat zou hetzelfde effect hebben gegeven.
Prima als je een Windows Phone fan bent, Maar waarom dan iedereen aanvallen die een kritische noot durft te breken over wat jij persoonlijk goed vind?

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 3 oktober 2012 13:55]

Steve Ballmer staat ook niet echt bekend om zijn toekomstvisie
Niet bekend om zijn toekomstvisie? Ahum, toen Ballmer het stokje overnam van Bill Gates wist Ballmer heel goed dat hij het bedrijf een aardige opfrisser zou gaan geven door vernieuwende producten te gaan maken. Getuige Windows Phone, Windows 8 en de Metro interface die over zo goed als alle Microsoft producten doorgevoerd is.

Hij heeft juist een enorme toekomstvisie en hij weet donders goed in welke richting hij Microsoft aan het sturen is. En wat mij betreft pakt dat verdomd goed uit. Windows 8 en Windows Phone zijn kwalitatief hoogstaande en vernieuwende producten die, in tegenstelling tot sommige concurrerende producten, een nieuwe betekenis geven aan gebruikerservaring. Dat doet Microsoft gewoon heel goed.
Daarnaast is zelfs Steve Ballmer er wel van bewust dat Windows niet zo groot kan blijven
Pardon? Steve Ballmer wil Windows juist GROTER maken en heeft meerdere malen in interviews aangegeven dat Windows en het ecosysteem eromheen meer en meer een enorm focuspunt van Microsoft zal blijven.

Je post raakt kant nog wal is op niets gebaseerd. Jammer dat je zo hoog gemodereerd wordt.

[Reactie gewijzigd door LCP op 3 oktober 2012 12:51]

Is, 12 jaar na dat hij CEO is geworden, alles een opfrisser geven de toekomstvisie waar je het overhebt?

Windows XP is nog van Bill Gates geweest, de Xbox ook. Daarna zij bijvoorbeeld Vista, Zune en Windows Phone langs gekomen.

Windows Vista was niet goed ontvangen, de Zune wel maar veel te laat. Windows Phone, je kan het goed of slecht vinden, maar veel marktaandeel heeft het niet.

Producten zoals WIndows 7 zijn natuurlijk prima en ik zeg ook niet dat alles slecht is tijdens Ballmer's tijd als CEO, zeker niet. Maar een echte toekomstvisie kan ik niet vinden.

Daarop beoordeel ik, en anderen dat MIcrosoft geen goede CEO heeft met een toekomstvisie. Ze doen maar wat, en dat kunnen ze zich ook veroorloven met de gigantische melkkoeien die ze hebben (Xbox, Office en Windows licenties).

En Steve Ballmer kan zoveel willen. Windows groter, iedereen op de wereld een Microsoft tattoo en hij weer haar op zijn hoofd. Het is gewoon een gegeven dat een bedrijf dat jarenlang een markt aandeel van +/- 95% heeft met Windows een keer terug gaat vallen. Is het niet omdat er een concurrent op hetzelfde gebied komt, dan is het wel omdat er andere innovaties komen. Simpel.

Prima dat je reageert op mijn teksten, maar probeer het wat minder fanboy te doen alsjeblieft.

En je laatste regel is natuurlijk helemaal triest. Wellicht kunnen we gewoon een inhoudelijke discussie voeren?

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 3 oktober 2012 13:43]

Jou stellingen slaan echt helemaal nergens op. Je hebt geen enkel argument voor de loze kreten die jij uitslaat.

"Producten zoals windows 7 zijn natuurlijk prima", dat heeft een belachelijke ondertoon. Windows 7 is vele malen populairder op dit moment dan windows xp, het heeft windows xp zelfs ingehaald.

Dan jou loze loze kreet dat het een gegeven(?) is dat een bedrijf dat jaren lang 95 % van het marktaandeel ruleerd, ineens terug zou vallen? Nee! Dit bedrijf hééft jarenlang innovaties, en nog steeds, op de markt gebracht! Daarom is het juist zo groot. Wat een domheid..
Niks simpel, het slaat gewoon écht nergens op wat je zegt, en nog met een arrogante ondertoon ook.

Dat het bestaat.

Windows 8 moet zich nog bewijzen, maar Windows 7 is zeker het beste stukje software dat Microsoft ooit op de markt heeft gezet. Nu klinkt dat misschien heel 'fanboy' maar het is zo, als jou bedrijf door 95% van alle computermakers wordt gekozen.


;)
Inhoudelijke discussie, graag, maar noem dan wel feiten en geen persoonlijke aannames, want dan gaat het natuurlijk inhoudelijk nergens meer over.

Het meeste is al gezegd hierboven en hieronder, maar je kan niet ontkennen dat Steve Ballmer Microsoft heeft gebracht waar het nu is: namelijk nog steeds het grootste software bedrijf van de wereld. Steve Ballmer kwam in 1980 bij Microsoft en heeft het stokje overgenomen van Bill Gates omdat Gates hem als enige juiste persoon vond om dat te doen. En tot nu toe gewoon succesvol. Kijk naar XBOX, Kinect, Windows, SQL Server, Bing, allemaal producten die een enorm succes zijn geworden onder Steve Ballmer zijn vleugels. En ja, Windows Phone heeft nog niet het marktaandeel wat Android en/of Apple heeft op mobiel gebied, maar dat gaat ook niet zo snel. Dat moet in the long run groeien en dat doet het. En met het ecosysteem rondom Windows en Windows Phone, zal dat zeker gaan gebeuren, ook omdat Microsoft met W8 en WP8 zich veel richt op bedrijven.

En met het enthousiasme en de gedrevenheid van Steve Ballmer zal Microsoft echt nog wel zo succesvol blijven. En als ik het goed heb, is Microsoft juist diegene geweest die de laatste tijd de meest innovatieve producten hebben ontwikkeld... De concurrentie staat op dat gebied redelijk stil op het moment

Om een indruk te krijgen van de gedrevenheid, maar ook het enthousiasme en de competentie van dhr. Ballmer, check deze presentatie van hem op Stanford maar eens: http://ecorner.stanford.edu/authorMaterialInfo.html?mid=2242

@ Gaming247, Waarom moeten we het hier op T.net altijd over fanboys en fans hebben? Ja, ik ben een Windows Phone gebruiker en ja, ik gebruik Microsoft producten omdat het doet wat ik ervan verlang. En ja, ik verdedig soms posts die bashen, maar ik sta echt wel open voor feitelijke discussies over Microsoft producten. En waarom ook niet? We hebben het hier over techniek en hoe je je daar het prettigst bij voelt. Maar moet dat dan steeds uitlopen op bijna religieuze discussies over welk geloof het beste is? Het is voor ieder individu anders.

[Reactie gewijzigd door LCP op 3 oktober 2012 18:17]

Sinds Ballmer CEO is, is microsoft's winst meer dan verdubbeld. Dus zo slecht zal het wel niet zijn zeker?

zie ook http://www.neowin.net/new...is-microsofts-lost-decade
Dan hoef je nog geen toekomst visie te hebben. Ik denk trouwens wel dat hij die heeft want ik vindt Windows Phone, Windows 8 enzo erg mooi en modern. Maar toch, ik ben bang dat het gewoon niet gaat aanslaan.
Hij heeft juist een enorme toekomstvisie en hij weet donders goed in welke richting hij Microsoft aan het sturen is.
Inderdaad, hij probeert Apple en Google, die net aan de horizon verdwijnen, met veel
moeite bij te houden. De tandem Intel-Microsoft heeft een lekke band.

Vista was het eerste bewijs dat Microsoft het noorden kwijt is en Windows 8 lijkt - afgaande op de eerste signalen dit doemverhaal nog eens over te doen.

Apple lanceert de iPhone in 2007, MS probeert nog steeds om iets soortgelijks te doen, we zijn al 5 jaar later. Windows Phone 8 heeft nog geen brokken gemaakt op de markt. En Windows 8 is nog steeds niet klaar hoewel de release nu wel erg dichtbij komt.
... Windows en het ecosysteem eromheen ...
Laat nu net Apple het Ecosysteem grondig hertekend hebben. Het installeren van software is niet langer iets voor mensen met een gevorderde IT-kennis. MS is krampachtig aan het pogen om een kopie van de Ecosystemen van Apple en Google op poten te zetten maar is ook daar op achtervolgen aangewezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Store Microsoft zet vooral in op de mobiele interface voor het aanbieden van apps in een ecosysteem. De traditionele desktop moet verder een ecosysteem ontberen.
Je post raakt kant nog wal is op niets gebaseerd....
Jou post blink vooral uit in het gebruik van superlatieven, feiten en citaten zijn ver te zoeken.
Heeft Microsoft geen marktaandeel gehad van 35% gehad??? Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij wel. Feit is wel dat Windows Phone nooit is aangeslagen, Windows Mobile deed het toch beter in dat opzicht.
Gast, wat een kansloze post dit :') jij verschrikkelijke fanboy.

MS heeft veel meer bereikt in technologie dan apple en google, ga niet haten omdat je zo nodig op apple geilt.
Goh, dat je Steve Ballmer zo kunt adoreren.

Hoe je het ook wendt of keert, Windows Phone is tot op heden beslist een mislukking, net zoals vrijwel alles wat Microsoft heeft geprobeerd sinds Steve Ballmer daar de baas is.

Leuk artikel voor je: http://www.vanityfair.com...t-lost-mojo-steve-ballmer
Goh, dat je Steve Ballmer zo kunt adoreren.

Hoe je het ook wendt of keert, Windows Phone is tot op heden beslist een mislukking, net zoals vrijwel alles wat Microsoft heeft geprobeerd sinds Steve Ballmer daar de baas is.

Leuk artikel voor je: http://www.vanityfair.com...t-lost-mojo-steve-ballmer
Win Phone wint elke kwartaal aandeel, is dus geen mislukkeling maar aankomend succes, je kan in markt die al behoorlijk verzadigd is vaak niet ineens grote sprongen maakt of er moet echt een hype ontstaan, maar anders moet je gewoon gestaagd marktaandeel afsnoepen door goede producten neer te zetten. En daar slaagt Windows erg goed in! En ik verwacht dat het alleen maar beter zal gaan in de toekomst.

http://www.mobilecowboys.nl/winphone/16821

Edit/
Als het zo doorgaat word windows ook het dominante mobile os, gaat toch wel erg hard in jaartje tijd.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 oktober 2012 14:48]

Als het zo doorgaat word windows ook het dominante mobile os, gaat toch wel erg hard in jaartje tijd.
Het lijkt me sterk, er is geen meerwaarde boven de walled garden van apple voor de eindgebruiker, op de desktop is de keuze beperkt door de lock-in maar op het mobiele vlak speelt dat minder.
Klopt tot op heden is het een mislukking, dat neemt niet weg dat ze met windows 8 een radicaal andere weg op gaan zowel voor de desktop alsook voor de telefoon.

Van een bedrijf dat de meeste log noemen is dat een aardig radicale stap.

Of ze er echt veel van zullen verkopen is nog maar de vraag. De vraag is ook of ze het echt gaan pushen ten koste van andere hardware partners.

Denk dat je het ook moet zien als een stok achter de deur. Samsung doet het goed met android en zal misschien ook windows 8 aanbieden maar ook android. MS ziet natuurlijk liever partners die helemaal op windows 8 gaan zoals nokia.

Door zelf ook wat aan te bieden houden ze de stok achter de deur.
Maar eerlijk is eerlijk google doet met motorola precies hetzelfde en dat is geen probleem ?
Over dat 'artikel' van je:
I'm not a fan of Steve Ballmer, and I think he's certainly had his share of boneheaded moves. I'm shocked at the quality, or lack thereof of this article though. At an immediate glance, it appears to be about 80% fiction. The author has clearly run very far with the 20% of truth that exists, to make bold, outlandish and unsubstantiated claims. The remainder of the 80% fiction is.... well... just plain fiction.

Take for instance statements like the following: "In May 2001, Microsoft undertook a project code-named Longhorn, which was expected to ship in late 2003 under the name Windows Vista. Executives had a number of objectives for Longhorn, including competing with the free operating system called Linux by supporting a programming language named C#, which allowed easier development of other software...." < I'll stop there. It's enough. Let's start with the biggest problem: C# is a Microsoft designed and supported language. It was built specifically for .NET development (a core Windows platform technology). C# has proved popular, and since its creation it has had open-source implementations to Linux platforms, but it by no means a "Linux technology". It continues to be refined and enhanced by Microsoft. I first began to learn C#\.NET on Windows XP, probably 5 years before Windows Vista. .NET predates Vista by that many years.

This is just one anecdote. The full article is chock full of complete rubbish.
Goh, dat je Steve Ballmer zo kunt adoreren.

Hoe je het ook wendt of keert, Windows Phone is tot op heden beslist een mislukking, net zoals vrijwel alles wat Microsoft heeft geprobeerd sinds Steve Ballmer daar de baas is.

Leuk artikel voor je: http://www.vanityfair.com...t-lost-mojo-steve-ballmer
Zeker nog nooit met Windows Phone gespeeld??? Het is een heel erg goed product hoor. Het is zonde dat het nooit zo goed is aangeslagen want het is echt hoogstaand.
Of hij nou een Windows Phone, MS of whatever fanboy is, is duidelijk, echter maakt dat jouw punt niet sterker gezien jij duidelijk het tegenovergestelde bent.
Want geen toekomstvisie is onzin. Dat jij het geen goede vindt kan heel goed zijn, maar dat betekent niet dat die er niet is. De toekomstvisie van MS is duidelijk, dat is metro, dat is meer touch en meer bewegen (iets wat natuurlijk onder Bill Gates al was ingezet) enz. De toekomstvisie is er en daar gaan ze onder zijn leiding voor.

Hoe het uitpakt is nog moeilijk te zeggen, er is veel interesse in Windows 8 voor tablets, metro op de Xbox maakt niet zoveel uit, maar met kinect hebben ze iig goed werk gedaan, Windows Phone wordt goed beoordeeld maar komt er nog niet door, al is de interesse in WP8 een stuk groter dan met WP7 en Windows 8 voor de desktop is gewoon ronduit onbekend hoe het gaat doen, de power users (durf ze geen tweakers te noemen gezien deze site is overspoeld met de gemiddelde pc gebruiker) zijn er niet zo positief over maar er zijn wel weer signalen voor de simpelere gebruikers die juist wel weer positief erover zijn.

Al met al is de toekomstvisie aanwezig en overduidelijk ook, nu is dus echt de grote vraag, gaat metro aanslaan, zoja dan zal MS weer enorm sterk staan, echter als het faalt dan verliezen ze de inmiddels zeer sterke telefoon en tablet markt en zullen ze het puur nog van de PC markt moeten hebben in de hoop dat er geen realistisch alternatief om de hoek komt kijken (aandeel mac is te klein, aandeel linux is zeer klein en ze vechten daar nog steeds om broodkruimels waardoor 99% van de consumenten niet eens weten voor welke versie ze zouden moeten kiezen)
Dat ligt eraan voor wie, als die niet nader genoemde hardwarepartner niet nokia is, betekent dat waarschijnlijk het einde voor Nokia. Misschien dat dat Microsoft's strategie is om op die manier makkelijk en goedkoop Nokia en al haar patenten op te kopen, maar dat is wel erg zwart denken :P Ik hoop in ieder geval dat Nokia nog even blijft bestaan en dat, als dit gerucht klopt, zij de partner zijn.
Microsoft heeft het nog nooit tot een succes gebracht met het maken van hardware voor telefoons. Zie het KIN debacle..Zune hardware gestopt.
Ik zie dan ook niet waarom dat nu wel gaat lukken.
Op zich wel benieuwd hoe Microsoft zich in de huidige markt staande zou weten te houden met haar huidige patent partfolio. Als telefonie grootmachten als Samsung en motorola (en tegenwoordig ook Apple) elkaar al zo bestoken met rechtzaken.

Dan zou het opkopen van Nokia idd een hele verstandige stap zijn.
Toen Microsoft zelf de markt betrad met de tablet begreep ik dat nog, er waren op dat moment immers vrijwel geen partners die iets in de RT versie van windows zagen.

Maar volgens mij zijn er al voldoende partijen die wel met Windows Phone 8 bezig willen/zijn. Neemt niet weg dat elke partij extra weer wat concurrentie en keus toevoegd. Ik weet dat bovenstaand stelchts een concept is van een fan, maar dat ziet er erg mooi uit. maar het uiteindelijke ontwerp kan er wel eens totaal anders uitzien.
Je bedoeld de Xbox en Xbox360? Ze maken ook toetsenborden en muizen. Kinect valt ook onder hardware geloof ik.

Ze pakken al wat langer de hardware markt.
Nokia CEO Stephen Elop ontkent dit alles 2 uur geleden:

http://www.phonearena.com...says-Stephen-Elop_id35127
Volgens mij ontkent (of bevestigt) Elop helemaal niets. In het door jouw aangehaalde artikel zegt Elop: "I have no indications they are planning to do their own phone. They can do it if they so choose." (bron: phonearena.com)

Hypothetisch: Het idee dat MS zelf een smartphone uitbrengt is helemaal niet zo gek. Google past een dergelijke methode al jaren toe. MS heeft tenminste 3 merken voor WP8: Nokia, HTC en Samsung. De introductie van een vierde merk geeft de consument alleen maar meer keuze en leidt tot een betere prijs-kwaliteit-verhouding op de langere termijn voor dit platform.

Of dit nu alleen marketing is of niet, MS is gebrand op drie dingen voor WP8: push, push, push.

[Reactie gewijzigd door hieper op 3 oktober 2012 12:04]

Hij zegt dat hij er niet van op de hoogte is.
Als die partner Nokia niet is vraag ik mij toch af wat de waarde is van hun 'exclusieve' deal. Nokia management heeft de bal enorm mis geslaan door destijds ook niet voor Android te kiezen, naast WP. Hun marktaandeel zou een stuk groter geweest zijn en ze krijgen voor zover ik tot nu toe gezien en gelezen heb toch niets terug van Microsoft. Samsung was zelfs de eerste die een WP8 toestel presenteerde... Ze zouden ook veel meer vrijheid gehad hebben in hun hardwarekeuzes, iets waar Nokia vroeger toch sterk in was. Maar om nu een klein aandeel te hebben, in een OS met een klein marktaandeel? Dan wordt je zelf automatisch ook een klein bedrijf...
Ik denk niet dat het marktaandeel van Nokia hoger zou zijn geweest op Android.
Ze hadden ook niet echt een keuze. Kijk naar LG, HTC, Sony-Erickson, etc. Allemaal partijen op Android met een dalend of al een minimum aan marktaandeel.

Juist met Windows Phone kan het verschil wel gemaakt worden, en daar heeft Nokia voor gekozen.
Marktaandeel hoeft ook niet in 1x veel te zijn, het laatste jaar is het gestaag weer aan het stijgen. Word een kwestie van de lange adem verwacht ik.

Zie ook:
http://www.nu.nl/gadgets/...niet-android-gekozen.html

[Reactie gewijzigd door Devian op 3 oktober 2012 11:46]

En met Microsoft als partner hebben ze een héél lange adem.
Niet als ze miljarden blijven verliezen zoals de afgelopen kwartalen.

Dat zijn dus verliezen ondanks dat MS ze een kwart miljard per kwartaal geeft.

Nokia verkoopt gewoon veel te winig toestellen omdat niemand op WP zit te wachten. Bovendien leggen ze door alle weggevertjes, kortingen en reclames geld toe op de paar toestellen die ze dan wel "verkopen".

Als er Android op die Lumia's had gestaan hadden ze er tig keer zoveel van verkocht. het verschil wat ze nu maken met WP is precies wat? Een truc met een lensje en een andere digitizer. Dat hadden ze met Android ook kunnen doen.
Ze willen niet het verschil maken tussen de Windows Phone's, maar juist het verschil maken DOOR Windows Phone. Anders had je weer het zoveelste Android toestel. Zelfs HTC red het al niet meer, en dat is toch een vrij grote partij op Android.
De vraag is of er wel vraag geweest was als er Android op gestaan had. Zoals je weet zit het verschil bij Android niet zozeer in de looks van de toestellen, maar in de hardware en OS. Nu is Nokia natuurlijk geen slechte fabrikant van Hardware en Software, maar ik vraag me af of ze wel genoeg verschil hadden gemaakt. De Symbian-markt is namelijk ook hard ingekakt en verschilde maar weinig wat men met Android e.d. ook kon doen. Dus op wat unieke designs na, zou het ook weinig verschil maken. Samsung en iPhone zijn een hype geworden en verkopen daarom gigantisch veel. Die Hype is nokia kwijt geraakt (volgens mij rond de N95) en nu komt het langzaamaan met WP7.5/8 weer terug.

Die Lumia's redden het op hardware gebied echt niet in vergelijking met de Android tegenstanders. Dan hadden ze er ook meteen quadcores e.d. in moeten stoppen waarbij ik me afvraag of ze daarmee wel genoeg konden binnenhalen. De winst per Android-toestel is ook niet zo gigantisch hoog.
Die miljarden verliezen hebben vooral te maken met de reorganisatie van het bedrijf.
Als er Android op die Lumia's had gestaan hadden ze er tig keer zoveel van verkocht
Dat is nergens op gebaseerd.
Partijnen als Sony en HTC hebben het ook heel moeilijk om telefoons te verkopen tegen Samsung en ook nog een stuk of 100 aziatische goedkope rommel fabrikanten.
Nokia heeft nu binnen een half jaar de leiding genomen in het Windows Phone segment en als dat groeit kunnen zij daar telkens het grootste stuk van meepikken terwijl ze in het android segment waarschijnlijk nauwelijks aan de bak waren gekomen en in een megapatentoorlog terecht waren gekomen.

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 oktober 2012 13:33]

Android zou ook allesbehalve een veilige keuze zijn geweest voor Nokia, gezien de moordende concurrentie en patentenoorlog die daar woedt.
Strak design, zo zonder opstaande rand. Past ook wel bij de looks van Phone 8 :)
Ik vind het ook een strak toestel. Als hij duo-sim wordt, zou dat mijn nieuwe telefoon wel eens kunnen worden...
euhm, dit is fan art he . . .
En dan zeggen ze dat de iSheep blindelings na een echte aankondiging en demo een iPhone halen zonder hem daadwerkelijk te proberen.

Hier heeft men alleen een plaatje en mensen willen hem al :)
Ik vind het gebruik van een term iSheep nogal verwerpelijk, maar goed.
Swerfer stelt nog wel een eis aan het toestel, namelijk duo-sim.
Ik denk ook niet dat hij het toestel zou aanschaffen wanneer het brakke navigatie zou bevatten, gemakkelijk lakschade oploopt, foto's maakt met paarse gloed en toch een prijs zou hebben van ca. 700. Ik in ieder geval niet.
De Lumia is daarom ook een goed toestel te noemen.
Navigatie is vrijwel zeker in orde, de camera is meer dan bovengemiddeld en de prijs is lager.
Dat is een concept gemaakt door een ontwerper.
Inderdaad. Zo worden er ook iedere keer 1000 verschilde mockups van "dé nieuwe iPhone" gemaakt. Sommige (inclusief deze) zijn weliswaar erg mooi en kunnen wat mij betreft rechtstreeks naar de productieafdeling, maar uiteindelijk blijven het over het algemeen niet meer dan fan arts.
Het design is niet lelijk om naar te kijken. Ik gebruik sinds kort windows 8 op mijn laptop voor school en ik moet zeggen dat dit prima werkt. Het is aan het begin wennen, maar als je alles eenmaal hebt gevonden dan werkt het zo fijn dat ik niet meer terug wil en zelfs mijn desktop ga upgraden naar windows 8, wat voor mij gratis is aangezien ik een msdn account heb van school (thanks school). Of dit voor een phone ook zo werkt moet ik nog zien.

[Reactie gewijzigd door markisoke op 3 oktober 2012 11:13]

jullie snappen dat het plaatje gewoon door een willekeurige getalenteerd iemand op DeviantArt is gemaakt? :)
Gewoon een surface tablet als basis genomen
Wel raar dat mensen willen 'wennen' aan nieuwe microsoft producten, maar niet de stap durven zetten naar open source. Juist voor scholen zou hier enorm veel geld gespaard kunnen worden.
Niet zo heel raar aangezien alleen de interface is veranderd maar al hun programmas waar ze mee bekend zijn wel gewoon blijven draaien en beschikbaar zijn. Natuurlijk zijn voor veel programmas ook open source oplossingen maar dan moet je wennen aan een nieuw OS en aan nieuwe programmas die je dan ook nog moet gaan opzoeken.
Zal wel mee vallen. Denk aan omscholing ander IT personeel en natuurlijk support is erg duur.. Terwijl Microsoft scholen juist stimuleerd om MS producten te gebruiken en daarbij zwaar subsidie geeft op zijn software..

Hierdoor zullen de kosten lager zijn dan als ze overstappen naar OS.
Denk dat dit niet echt is. Ze werken toch nauw samen met Nokia? Beetje zinloos om dan onder 2 namen telefoons uit te brengen.
Ik vraag het me af. Een "Microsoft" telefoon in de stijl van smartphones nu verkoopt wel goed denk ik, al is het alleen maar om het merk. Anderzijds heeft Nokia ondanks een aantal slechte jaren nog steeds wel genoeg kennis en ervaring om interessante vernieuwende modellen te ontwikkelen die in staat zijn te concurreren. Volgens mij ziet het er veelbelovend uit voor MS. Ook mede omdat ze na al die jaren nog steeds de baas zijn op kantoor. Die paar tabletjes met een ander OS maken het verschil echt niet.
Denk dat dit niet echt is. Ze werken toch nauw samen met Nokia? Beetje zinloos om dan onder 2 namen telefoons uit te brengen.
Kan toch best? Nokia als fabrikant van de consumenten smartphones en Microsoft die zich met eigen Windows Phone 8 toestellen op de zakelijke markt wil richten. Ik denk dat het juist slim is.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 3 oktober 2012 15:22]

Wat ik zelf aan beelden van de surface tablet heb gezien, ben ik wel geïnteresseerd in een surface phone. Alleen krijgen we nu niet een gelijke situatie dat MS HTC, Samsung en Nokia tegen de haren in strijkt?
Zeker Nokia denk ik, maar mij lijkt het raar. Nokia, Samsung en HTC hebben al producten aangekondigd met Windows Phone 8, de Surface tablets waren alleen om de markt te pushen aangezien er niet veel geïntresseerden waren in Windows 8 RT.