Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties, 22.512 views •

Valve is begonnen met het aanbieden van software via distributieplatform Steam. In eerste instantie biedt het bedrijf 3d-ontwerpprogramma's, een foto-editor en benchmarksoftware via Steam aan. Ook zijn enkele tools gratis verkrijgbaar.

De verkoop van software via Steam lijkt uiteindelijk wat vertraging opgelopen te hebben; eerder sprak Valve nog van september. In het programma is een nieuw tabblad toegevoegd waar gebruikers aan games gerelateerde software kunnen kopen. Tot nu toe bood het bedrijf, afgezien van enkele gratis aan games gerelateerde tools, alleen games aan.

De huidige selectie software bestaat uit 3d-designsoftware 3D-Coat en ArtRage Studio Pro, en fotobewerkingsprogramma CameraBag 2. Een interessante toevoeging is dat 3D-Coat is geïntegreerd met de Steam Workshop van Team Fortress 2. Ook worden betaalde versies van de benchmarkprogramma's 3DMark 11 en 3DMark Vantage aangeboden.

Naast betaalde software biedt het bedrijf het programma GameMaker: Studio gratis aan. Hiermee kunnen eenvoudig games worden gemaakt. Volgens de ontwikkelaar kunnen games met het programma 80 procent sneller gemaakt worden. Gemaakte games kunnen voor verschillende platforms worden gemaakt, al is hiervoor wel een betaalde upgrade nodig. De gratis tool Source Filmmaker, waarmee filmpjes met de Source-engine gebouwd kunnen worden, was al langer verkrijgbaar.

Eerder kondigde het bedrijf al een gesloten bèta van Steam voor Linux aan. Ook zou het bedrijf hardware op de markt willen brengen. Valve begon tien jaar geleden met het aanbieden van games via Steam.

Reacties (78)

Eigenlijk een heel logische stap! Dat ze daar niet eerder mee begonnen zijn.
Het lijkt me een kwestie van overeenkomsten sluiten met ontwikkelaars en gaan met die banaan.

Ik ben overigens zeer te spreken over het steam platform, het werkt goed. Alleen het opstarten vind ik altijd een beetje lang duren en clumsy over komen.

En de prijzen liggen soms best hoog. Zo loont het vaak de retail versie online te bestellen en de key bij steam te registreren, terwijl ik er dan fysieke media bij krijg en je zou verwachten dat dat duurder is dan via steam.
De prijzen in steam zijn meestal niet die Valve heeft gekozen, maar wat ze er moeten neer zetten van de uitgevers. Ook de scheve kortingen en prijzen tijdens de steam sales (waarbij het voor ons soms twee keer zo duur is als de dollarprijs) is ook te danken aan de uitgevers zelf. Valve kan zelf niet zo veel aan de prijzen doen.
Valve houd de prijs hoog door 30% van de omzet van een game op te eisen, Hence is valve ook helemaal geen goed idee om voor uit te geven (zoals de minecraft designer al aangaf)

De reden dat de prijzen hoog blijven is omdat mensen alsnog winst moeten maken , enige keer dat je misschien voordeel kan halen is als ze verschillende pakketten aanbieden. maar alsnog ben je dan weer genoodzaakt dat slechte steam te gebruiken.

Valve is er nog lang niet en ik hoop niet dat dit een trend doorzet
Hey hallo... Steam heeft miljoenen members met een zeer positief and kwalitatief systeem. Zij bieden een bijna compleet marketingsysteem aan om jou spel te promoten en te verkopen. Zij vragen hier een vergoeding voor, DUH. Als jij als stand-a-lone developer een game released en hem wil vermarkten, geloof mij, je bent in 10/10 gevallen duurder uit dan dat je dat bij steam platform gaat onderbrenden. Succes kerel!

Steam is het meest succesvolle en complete gameplatform voor de pc. Imo.
Ik geef je volledig gelijk, beste downloadwinkel voor games period.
Maar aionicus heeft ook wel een punt, op tweakers wordt er vaak gebashed dat Apple met de app-store (aub geen flame-war op apple nu hieronder) de prijzen hoog houden door nog een te groot percentage voor hun eigen te willen. Wel ik vind 30% ook wel vrij hoog eerlijkgezegd. 20% zou al mooier zijn.
Maar al bij al zijn de sales altijd weer super. Alsof ik een gat in mijn hand heb, oh die had ik al lang eens willen proberen, oh die is lang geleden en ik vind de cd niet meer... Amai zo geef je al snel vrij veel uit :-P

Knappe downloadstore maar natuurlijk zijn er verbeterpunten (geen zou onmogelijk zijn hé).
je bent als stand alone developer minder kwijt als je een game aanbied via de google play store , zij het op android. je DUH comment is alleen niet echt handig , LEES . 30%! per verkochte titel gaat naar valve , dat is heel wat voor puur een distributiekanaal , als je beetje fatsoenlijke game hebt met een redelijke demo kom je al aardig wat. Reclame is overrated voor een goede game.

+ dat steamgames heel makkelijk zijn om te kraken.

[Reactie gewijzigd door Aionicus op 3 oktober 2012 11:25]

ik ben valve fan én android fan...

op beide platformen betaal je 30% ... dus wat is je punt nu???

ofwel breng je een game uit op een platform waar er veel gepirate wordt (android) en waar games ook een veel lagere prijs hebben of ze verkopen niet..

ofwel breng je een game uit op een puur gameplatform waar games énorm goed verkopen als je een goede game uitbrengt...
je game kan dan ook nog eens in het daglicht gezet worden door promoties te doen (korting geven), filmpjes erbij te zetten, je kan je friends inlichten over games dmv van het sociale netwerk dat erbij hoort.... dat kan allemaal niet via play...

dus jah, als devver zou ik liever op steam een game uitbrengen dan op google play...
natuurlijk kan je ze ook op beide uitbrengen; en dan zie je vaak dat ze na een tijdje de android versie maar gratis gaan weggeven wanneer mensen de pc-versie nog eens kopen, simpelweg omdat die androidversie toch langs geen kanten verkoopt in vgl met de desktop/mac/linux versie.... (want jah; steam = windows+mac en binnenkort ook linux, en veel van de games draaien al op linux)

en neen, ik ben écht geen apple fan, ik heb écht wel een aantal android toestellen hier liggen en heb ook een serieuze steamlijst vol met games.. en ook dezelfde games op beide... Bv call of ctulhu werd zo onlangs met een pack meegegeven, maar ook BattleGroup werd op android meegegeven met de PC versie
Heb je Desura al eens geprobeerd?
Het leek meteen een steam copy, maar beter ^^
Valve houd de prijs hoog door 30% van de omzet van een game op te eisen, Hence is valve ook helemaal geen goed idee om voor uit te geven (zoals de minecraft designer al aangaf)
Even zonder precies de cijfers te weten, maar dat is toch ook zo bij de retail markt?

Je brengt een spel uit.
Dat gaat naar een importeur.
Van de importeur naar ofwel een winkel, ofwel eerst naar het distributiecentrum van een keten en dan naar een winkel.
Vervolgens kan de consument het kopen.

Alle partijen willen eraan verdienen. Dus alle partijen doen hun winstmarge op de prijs. Plus dat er in de prijs ook de kosten voor DVD en hoesje, transport, opslag, winkelruimte, personeel, renteverlies, etc. verwerkt zit. Het zou me helemaal niets verwonderen als dat meer dan die 30% is.

Je kunt als online uitgever wel zelf de verkoop doen, maar dan moet je ook de infrastructuur opbouwen en in de lucht houden. En tenzij je zelf een hele grote speler bent, zou dat best wel eens meer kosten dan die 30%.
Aionicus vergeet ook nog te vermelden dat elke Steamworks titel die je in de winkel koopt gewoon in Steam te activeren en downloaden zijn. Dit kan een hoop centen schelen als je naar de AAA titels kijkt op release date.

Tenzij Steam betere voorwaarden geeft (bonus items, spel, ...), kijk ik eerst bij bv Amazon als het een Steamworks game betreft.

Voor de geïnteresseerden is hier een lijst met titels je die via Steam moet activeren:
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1712878
Juist niet, in de winkel was COD3 bv 46 Eur bij het uitkomen op steam 59,99Eur.. Waart gaat die overige 14Eur dan naartoe?
Ja bedrijven moeten ergens winst maken.
En als je dan bepaalde grote marktleiders hebt, wordt het alleen maar makkelijker.

Dat gebeurd in iedere sector, kijk naar de Albert Heijn die kunnen ook bijna vragen wat je wil want als je product niet in de Albert Heijn ligt in Nederland doe je gewoon niet mee.

Idem voor eten bezorg diensten sta je niet op thuisbezorgd of just-eat wordt het een stuk lastiger. Ook al zal je het niet willen.

Ook bij bol.com als ik mijn 2de hands boeken moet verkopen sta ik 1 euro + 15% af.
Maar dit is het waard omdat daar heel erg doelgerichte mensen naar je boeken kijken.

En daarom is Steam het ook wel waard voor sommige bedrijven.
+ je betaald ook aan de bart smit en de intertoys een bepaald bedrag he die verkopen niet en geven alles door aan de developer.
die 30% is echter niet z'n heel erg groot probleem als je nagaat dat:
- je zelf geen distributie / security systeem hoeft toe te passen ( dit spaart development tijd en resources en support )
- je hoeft geen bandbreedte te betalen
- je hoeft geen extra mensen aan te nemen om er voor te zorgen dat je servers altijd goed berijkbaar zijn etc.
- je bereikt een gigantische userbase in een keer.
Als je dat 6-8 jaar geleden had gezegd was ik het met je eens geweest, maar tegenwoordig zit steam wel zo goed in elkaar en is wel zo uitgebreid en compleet dat het echt nonsense is wat je daar zegt.

Wat gamers willen is 1 centrale cloud-achtige plaats voor hun games met alle gemakken voorhanden. Als ik kijk wat dan de alternatieven zijn, (zullen we het maar niet over Origin hebben?) dan blijft Steam op eenzame hoogte over.

Goed, games zijn prijzig, maar dat komt niet door valve die moeten hun marge ook pakken, maar door de uitgever die toch het maximale voor een game willen hebben voor 0 kosten (Eenmaal in het distributiekanaal van Steam kost elke extra aangeschafte kopie niets extra). Anders koop je toch de fisieke versie? Die installeert zichzelf ook op steam in veel gevallen.

Ik heb trouwens erg leuke games aangeschaft voor nagenoeg niets. Als je maar even geduld hebt en niet gelijk alles op de eerste dag van verkoop wilt aanschaffen.
Je heb dus absoluut geen idee hoe de e-tail en de retail markt werkt. In vergelijking met traditionele verkoop kanalen is Steam super goedkoop. Waarom denk je dat zoveel online winkels zo deep kunnen discounten met spellen? Omdat er normaal gesproken naast een winkelier er ook een groothandel tussen zit. Waarbij je vroeger per fysiek verkocht spel ~30% overhield houd je nu ~70% over.

En als je denkt dat 30% voor een digitale webwinkel veel geld is dan moet je toch even wat verder kijken dan alleen bandbreedte en servers. Je zit met websites, beveiliging, payment, usersupport, business support, personeel, faciliteiten, etc. Steam zal inderdaad een aardig stukje winst produceren, maar dat komt simpel omdat ze zo groot zijn geworden. Net zoals de kleine webwinkel niet kan concurreren met bv. Amazon op prijs.

De enige reden dat de minecraft maker dat kan zeggen is dat hij een cheap ass game heeft geproduceerd dat een rage is geworden, dat is slechts een heel klein percentage games. De enige andere game die goedkoop geproduceerd is en een rage is geworden is Angry Birds en die gebruikten wel vrolijk de iOS app store en leverden 30% in.

Steam en de iOS app store hebben gewoon een enorm klanten bestand en bereik. Daar kan 95% van de software developers niet tegenop. Natuurlijk verwacht ik geen Adobe of Microsoft producten in de Steam Software store, maar er zijn zat andere software fabrikanten die baad hebben bij deze dienst. Ik had bv. nog nooit gehoord van 3D-Coat, blijkt aardig mee te kunnen concureren met Zbrush, maar is 60% goedkoper...

Met Steam wordt er dus veel meer winst gemaakt dan met normale distributie, niet alleen omdat er een kleiner deel naar de verkoper/groothandel gaat, maar ook geen media/opslag/transport, maar ook omdat je product aan veel meer klanten wordt blootgesteld die makkelijk en snel kunnen betalen.
Maar hoe komt het dan dat bij de release en later eigenlijk ook meeste echt grote spellen duurder zijn op steam dan ik ze retail kan kopen?
Kijk maar eens naar de release prijs van COD BO2 retail zelfs voor 45,59Eur te vinden en op steam weer 59,99Eur..?
Dan vraag ik mij af als het zoveel goedkoper is (dat dacht ik ook) waarom gaan de prijzen dan niet omlaag? Ik koop geen enkel spel op steam als het uitkomt maar bestel het gewoon. Ipv 's nachts heb ik het spel dan 10u later op een DVD met een doosje, hoef ik ook zo geen bandbreedte hieraan te verspillen (en ja in Belgie kan dit vaak nog tellen. Bij geen telenet en belgacom kan je bij ongelimiteerd nog steeds afgesneden worden) én het is 15EUr goedkoper (want geen verzendkosten VANUIT Ned naar BE bij sommige). Conclusie het is goedkoper om het vanuit nederland op te laten sturen en het ongeveer gelijktijdig te hebben dan het via steam te kopen. Logisch?
Ik denk dat dit vooral is om de klassieke retailers niet tegen de schenen te schoppen.
Indien ze op steam alles aan 60% (ik zeg maar wat) van de aanbevolen retail prijs gaan verkopen, gaan er misschien wel retailers twijfelen of het nog wel de moeite is om de software nog in de schappen te leggen omdat ze hun omzet zeker gaan zien dalen.
Als een deel dit niet meer doet, gaat ook het potentieel publiek verkleint worden en zeker de omzet.
Voor zover ik weet bepaald Steam niet de prijzen, maar doet de uitgever dat. Je ziet dan ook dat Activision zijn CoD games enorm lang voorziet van een hoge prijs en zijn de enige die de Mac versie van Black Ops apart uit brengen voor ¤40 ipv. dat het gewoon een optie is voor de al bestaande PC versie.

Steam is vast geen uitkomst voor iedereen, maar als je een beetje geduld heb en niet games bij release koopt, dan is Steam een redelijk goedkope game leverancier. Ik wil bv. ook geen hoesjes met CD/DVD in de kast meer hebben staan, heck als ik alle Steam games in hoesje zou hebben zou ik een halve kast extra nodig hebben.

Trouwens de release van COD BO2 valt rond 20:00 en je zal wel weer kunnen preloaden zodat je direct aan de gang kan.

Ik heb slechte ervaringen met goedkoop bestellen, dat was echter nog ten tijden van dat er bijna geen goedkope gamewinkels in Nederland waren (5 jaar geleden) en ik vrolijk bestelde bij Play.com, duurde bijna twee maanden voordat ik de game in handen had (weg alle motivatie).
Dat is nu zeker niet meer het geval, heb nu 5 games op pre-order staan (Dishonored
Medal of honor Warfighter, COD-BO 2, Hitman Absolution, Assassins creed 3, Far Cry 3 allemaal voor pc) en die komen allemaal op de dag van de release zelf al aan. Ik heb Fifa13, Uncharted 3 en SSX3 voor PS3 en BF3, sleeping dogs en guild wars 2 (op pc) allemaal al op de dag zelf toegekregen. Dus ik denk dat dit verleden tijd is. En deze komen allemaal vanuit ned naar Belgie (allemaal tussen 30 en 45Eur voor PC games) minimum 10-20Eur goedkoper, zelfs met verzendingskosten. Als je dan een 10u langer moet wachten (waar je toch in slaapt en gaat werken 's morgens) voor je een game hebt.. Meh
Ik vind juist dat valve hun games flink voordelig aanbied. Ik koop enkel games die in de actie zijn. Laatst nog AC: Brotherhood en Revelations bij elkaar gekocht voor 15 euro. Dat krijg je niet voor elkaar in een retailer.

Maar ben ik de enige die het onlogisch vind dat valve software gaat aanbieden. Ze hebben zich al sinds sierra gefocust op de game industrie. Ik ben als gamer niet geïnteresseerd in reclame over beeldbewerkingsprogramma's in mijn gaming store. Dat er een apart platform van gemaakt zou worden zou mij veel handiger uitkomen, maar dat is mijn persoonlijke smaak.
[...] Maar ben ik de enige die het onlogisch vind dat valve software gaat aanbieden. Ze hebben zich al sinds sierra gefocust op de game industrie. Ik ben als gamer niet geïnteresseerd in reclame over beeldbewerkingsprogramma's in mijn gaming store. Dat er een apart platform van gemaakt zou worden zou mij veel handiger uitkomen, maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Ze willen juist software aanbieden rondom games. Deze software die ze nu aanbieden hebben bijv. allemaal te maken met het maken van games of mods voor games.
Je roept wel zomaar dat Valve 30 procent van de opbrengst opeist, ik zou hier graag een bronvermelding van willen zien.
Sorry maar quasi elke online store van formaat pikt 30% van de omzet. Ga je nu ook beweren dat de App Store niet interessant is voor ontwikkelaars?

Voor die 30% krijg ja als developer DRM, automatische updates, billing, een hoop exposure en een hele hoop meer features die veel tijd uitsparen. Je moet je alleen maar bezig houden met het ontwikkelen van je programma zelf, ipv alles zelf te doen. Dit is waarom game developers graag naar Steam komen en is voor "normale" developers niet anders.

De Steam prijzen zijn niet speciaal hoog, ze zijn normaal. Het zijn nog altijd gewoon de publishers die de prijzen kiezen, waardoor die dus gewoon dezelfde prijs voor de digitale kopie vragen als voor de boxed copy. Voordeel over andere eshops waar de prijzen lager liggen? Je kan meteen je game downloaden en krijgt een hele hoop services erbovenop zoals savegames die in de cloud staan ( je beseft niet hoe handig dit is tot je een nieuwe pc koopt als je 100+ games hebt) altijd en overal gewoon kunnen downloaden en spelen + soms speciale features zoals de Steam workshop.

En dan vergeet je nog de sales die gewoon elk argument over mogelijk te hoge prijzen onzinnig maakt. Ik heb een tijdje gelede ALLE GTA games ooit gereleased voor 10 euro gekocht (inc GTA4 + DLC), vaak krijg je bij preorderen van een sequel gewoon het vorige spel cadeau en zelfs de grootste AAA titles kan je vinden voor 20-25 euro als je wat geduld hebt.

Als vrij hardcore gamer is Steam gewoon mijn centrale hub geworden. Ik gebruik voor al mijn games, om in contact te blijven met vrienden en het is een enorm overzichtelijke manier om je games te beheren. Ok het vreet vrij veel RAM en is soms wat log, maar Chrome eet ook RAM à volonté, is het daardoor een slechte browser? Steam biedt op dit moment gewoon 10x meer features aan dan eender welke game distributiedienst op de planeet en blijft constant verder ontwikkelen, maar laten we het lekker afkraken omdat het 100MB RAM teveel naar onze zin gebruikt, terwijl we vrolijk 8GB hebben steken.

Vrijwel het enige degelijke argument tegen Steam is de mogelijkheid tot machtsmisbruik door een eventuele toekomstige monopoliepositie. Daar moet inderdaad goed op gelet worden. Op dit moment doen ze eigenlijk het tegenovergestelde van machtsmisbruik: ze gebruiken hun gigantisch platform om de ervaring voor gebruikers beter te maken EN het developers makkelijker te maken. Ze sluiten boxed verkoop niet uit, stellen geen clausules voor wat je wel en niet mag doen buiten Steam om en qua DRM is het 1 van de minst opdringerige die er is.

50 miljoen leden krijg je niet door wat marketing fuss (heb je eigenlijk ooit al reclame gezien voor Steam zelf? Ik niet hoor). Je kan zeggen dat het komt door grote franchises zoals CoD, maar moest Steam zo een slecht platform zijn, denk je echt dat Activision 30% van hun miljardenomzet aan Valve zou geven? Notch heeft Steam niet nodig omdat zijn spel zo speciaal is en gigantisch veel media aandacht heeft gekregen. Voor quasi alle andere Indie games is Steam een hemels platform waar je echt wel deel van wilt uitmaken als developer.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 3 oktober 2012 17:58]

De hoeveelheid sales zou moeten afzetten tegen die 30%,.
70% van 1 mil sales, is nog altijd veel meer geld dat je zou overhouden dan 100% van misschien 10.000 sales.

Niet dan?

Steam heeft zeker een goede plaats - vooral bij kleine goedkope games.
Kijk naar Terraria - die heeft het gigantisch goed gedaan in sales, vooral dankzij steam.
Daar had minecraft makkelijk aan kunnen meegenieten.
Nou ja, heel logisch ook weer niet, voor een games-verkoper. De plaatselijke gameshop om de hoek gaat toch ook niet ineens 3ds max verkopen?
Gezien het feit dat ze de Steam Workshop (mods e.d.) en Greenlight (indie) hebben zijn game development gerelateerde tools en software wel weer erg logisch.
Als Microsoft nou eens zijn Windows 8 Marketplace(of hoe dat ding ook heet) vervangt met Steam, dan zijn we gelijk klaar!

Mooi ontwikkeling. Ik denk dat het voor software makers erg interessant kan zijn. Als ik naar mezelf kijk en hoe makkelijk ik een game aanklik om te kopen, dan zal dit wel eens een boost kunnen zijn voor de software pakketten die aangeboden gaan worden op Steam.
Valve heeft het niet voor de Windows 8 store.

Gabe: "I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space. I think we’ll lose some of the top-tier PC/OEMs, who will exit the market. I think margins will be destroyed for a bunch of people."

De margins waar hij over spreekt zijn in relatie tot de 30% (20% na $25000) die Microsoft vraagt op alle software / games verkocht op de "windows store".

Dit is ook de reden dat Valve Steam op Linux gaat releasen binnen enkele weken. Alhoewel Gabe hier gedeeltelijk voor zijn eigen winkel praat, hebben ook John Carmack, Mincraft developer Markus Perrson (Notch) en Blizzard heel negatief tegen Windows 8 regeageert, deels door de store en deels omdat Windows 8 zo gefocused is op touch.

De Windows 8 store (en Metro) is aanwezig op de desktop in Windows 8 om app developers aan te zetten om Windows RT (mobile) applicaties te maken, ben niet echt te spreken over Windows 8
Misschien weet je het zelf ook niet, maar Valve vraagt ook 30% van de inkomsten van games. En dit zal met software vast hetzelfde zijn.

Valve is een bedrijf dat geld verdient, geen open-source ontwikkelaar.

Al die reacties die je opnoemt zijn pure schijnheilige reacties.
- Valve zeikt over Windows 8, omdat het een concurrent is voor Steam. Waar Valve nog meer bang voor is, is dat MS slechts 20% van de inkomsten inneemt bij hogere verkopen.
- Blizzard heeft met Battle.net een concurrent waarmee ze geld verdienen,
- Notch zeikt over Windows 8, maar hij heeft wel doodleuk zijn games op iOS, Xbox 360 staan welke nog meer gesloten zijn.
- Carmack zegt eigenlijk niets negatiefs. Hij vind zelf Windows 7 meer dan genoeg, maar dat getuigt ook wel van een beperkte visie. (gaat niet bepaald goed met zijn bedrijf).

Ik moet nog iemand tegenkomen die iets slechts over Win8 te vertellen heeft zonder zelf daar belangen bij te hebben.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 3 oktober 2012 09:44]

ik denk dat het vooral gaat om de pre installed software. die OEMs er tegen betalling ook al op zetten... zoals een antivirus etc... als dit via de windows 8 store moet gaan worden dit soort constructies een stuk lastiger...
Ah ja, laten we iets wat snel en makkelijk werkt vervangen door iets wat bagger werkt.

Als Steam slim is, ontwikkelen ze een Metro app waarmee je games, software kunt kopen, beheren, etc. Daarmee kunnen ze de schade beperken.
Ben zeer benieuwd hoever Valverde gaat met de software.
Wie weet kunnen we over een tijd Office kopen via steam.
Natuurlijk hangt dat volledig van de haalbaarheid van de licenties af maar toch.
Ben zeer benieuwd hoever Valverde gaat met de software.
Wie weet kunnen we over een tijd Office kopen via steam.
Natuurlijk hangt dat volledig van de haalbaarheid van de licenties af maar toch.
Microsoft heeft net haar eigen winkel opgezet voor de verkoop van software. Denk maar niet dat er snel nieuwe software van Microsoft op Steam zal verschijnen. ;)
Euhm, je kan al een eeuwigheid software kopen via de Microsoft website. Ik zie eerlijk gezegd geen toegevoegde aan MS producten in de Steam store, behalve wellicht dat je wat makkelijker koopt dan bij MS. Enige nadeel bij MS (tot op heden) is de vreselijke licentie management functies die om de have klap veranderen, ik wordt ook niet heel vrolijk van bv. technet functionaliteit, alle twee is het weer puzzelen wat MS nu weer dingen heeft neergezet. De kracht van Steam is dat het zo simpel in gebruik is.
Dit is een grote stap in de goede richting, steam draait rond games, dus ik denk niet dat je heel snel software krijgt die niets met games te maken heeft.
dus ik denk niet dat je heel snel software krijgt die niets met games te maken heeft.
Of wel dus... 2 3D-programma's en een foto-editor. Heb je het artikel wel uitgelezen?
Het is toch duidelijk "Game Development" geinspireerd?
Daar ben ik het niet mee eens. Een foto-editor vind ik nou niet echt Game-development-gerelateerd. Ja, je kan er tekeningen van karakters in maken, maar dat is nou niet echt het doel van een FOTO-editor.

Daarnaast zijn 3D-programma's ook niet per se voor game-ontwikkeling. Source Filmmaker is gemaakt voor hun game-engine, maar filmpjes maken heeft in principe niets te maken met games.

Dit kan je wel weerleggen met het feit dat alle bovengenoemde programma's gebruikt kunnen worden voor games, maar dan kom ik het met het argument dat MS Word gebruikt kan worden om de handleiding te typen, je Eclipse kan gebruiken om een game te programmeren (weet trouwens niet of dat kan met Eclipse, maar dat is even de meest uitgebreide text-editor die ik ken) en nog meer programma's waar ik wel een connectie met game-ontwikkeling kan maken.

Daarnaast heeft maar 1 programma een connectie met de Steam Workshop, waardoor alleen 3D-coat een duidelijke connectie heeft met het ontwikkelen van games. (en natuurlijk GameMaker: Studio)
Daar ben ik het niet mee eens. Een foto-editor vind ik nou niet echt Game-development-gerelateerd. Ja, je kan er tekeningen van karakters in maken, maar dat is nou niet echt het doel van een FOTO-editor.
Programmals als Photoshop zijn in principe ook gewoon een FOTO-editor, maar hoeveel mensen gebruiken het nou daadwerkelijke voor het bewerken van hun vakantie foto's? Het valt anders bijzonder goed te gebruiken voor o.a. het maken van textures voor spellen.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 3 oktober 2012 09:21]

Ik hoop dat ze hier geen voet aan de grond krijgen, en zeker niet als het het enige distributiekanaal wordt.

Ik heb een aantal games waarvoor ik gedwongen wordt een Steam-account te hebben om het te kunnen installeren en spelen, waardoor ik gelijk de game ook niet meer aan iemand anders kan geven omdat hij nu aan mijn account gekoppeld is.

Onlangs ook in aanraking gekomen met Steam free-to-play: op een LAN wilden we Team Fortress 2 gaan doen. Eén iemand had deze al via Steam gedownload. Helaas, dat mocht niet baten, elk van de overige spelers moest eerst zélf het spel downloaden via Steam, 10 GB binnenhalen over de trage, gedeelde verbinding. Terwijl het overpompen via de gigabit netwerk verbinding geen probleem geweest was, maar dan wilde Steam niet inzien dat het spel al lokaal beschikbaar was.

Leuk misschien dat je niet meer afhankelijk bent van je fysieke installatiemedia maar als je die niet meer kunt gebruiken hoeft het voor mij niet hoor. Dat hele altijd online / alles downloaden gebeuren staat me absoluut niet aan.
wat ms werkt: backup game files naar externe hdd vanuit Steam met het account dat alles al lokaal heeft staan; login met dat account op een ander systeem en restore de files.

ontopic: let op wat betreft aanschaf 3dMark11, deze tool wordt binnenkort vernieuwd.
Onlangs ook in aanraking gekomen met Steam free-to-play: op een LAN wilden we Team Fortress 2 gaan doen. Eén iemand had deze al via Steam gedownload. Helaas, dat mocht niet baten, elk van de overige spelers moest eerst zélf het spel downloaden via Steam, 10 GB binnenhalen over de trage, gedeelde verbinding. Terwijl het overpompen via de gigabit netwerk verbinding geen probleem geweest was, maar dan wilde Steam niet inzien dat het spel al lokaal beschikbaar was.
Dat is ook een teken dat jullie LAN niet goed was voorbereid. Ten eerste kan je een lijst van te spelen spellen maken die iedereen kan verkrijgen voordat de LAN begint om zo minder tijd aan het installeren en meer tijd aan het spelen van spellen te besteden.
Leuk misschien dat je niet meer afhankelijk bent van je fysieke installatiemedia maar als je die niet meer kunt gebruiken hoeft het voor mij niet hoor. Dat hele altijd online / alles downloaden gebeuren staat me absoluut niet aan.
Ten tweede is het altijd nog mogelijk om fysieke installatiemedia aan te maken met behulp van Steam. Dat je deze functie niet had gebruikt op de LAN toont je onwetendheid aan. Start Steam nog eens op en verken eens wat je er allemaal mee kan behalve spellen downloaden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2012 12:51]

Ja, dat zou kunnen. Ze zouden het ook niet onnodig moeilijk kunnen maken. Helemaal als het free-to-play is, waarom moet het dan aan een Steam-account gekoppeld worden?

En nog steeds kan ik mijn Steam-games niet weggeven / doorverkopen zonder mijn hele Steam-account erbij te doen.
Je kunt ook gewoon de TF2 folder in steamapps kunnen kopieren naar andere computers... Hebben wij op een LAN party ook gedaan voor SS3. Steam is namelijk inprincipe portable, maar je hebt een account nodig om het te valideren en te kunnen spelen
We hebben dus de steamapps directory gekopieerd naar andere PC's. Echter beweerde Steam dan nog steeds dat het er niet was en ging rustig opnieuw 10GB downloaden.
Om zeker te weten dat het werkt ga je als volgt te werk: open Steam, zoek de betreffende game op in de store en koppel hem aan je account, ga naar je Library en start de download. Sluit vervolgens steam volledig (weg uit de tray dus), kopieer de steamapps directory van de andere PC en start Steam weer op. Zolang de namen hetzelfde zijn gaat Steam de download verifiëren en komt hij na een minuutje ofzo tot de conclusie dat het al binnen is en je kan beginnen.

Daarnaast kan je nog een installable backup maken van je steam games met behulp van de juiste menuopties die vervolgens op iedere PC kan worden geinstalleerd zolang de account toegang heeft.

[Reactie gewijzigd door Cronax op 3 oktober 2012 12:26]

Ik verkocht toch al nooit de games door die ik kocht, dus Steam heeft daar weinig aan veranderd. En je kan dus nooit je games verkopen/weggeven omdat je dat je je account niet mag weggeven/verkopen.

Als je wat beter had voorbereid op de LAN dan was er niets aan de hand geweest, je gaat nu Steam/Valve de schuld geven voor je eigen tekortkomingen.

En het zit gekoppeld aan een (Steam) account omdat het net als andere F2P games geld wil verdienen aan microtransacties.
Steam maakt het onmogelijk om games uit te lenen, dat is wel jammer. Maar daar staan een boel voordelen tegenover zoals het automatisch patchen, goede buddy list, join friends functies enz.


Het verhaal over het niet kunnen kopiëren van de game niet niet op. Er zit namelijk een back-up functie in Steam. Je had de game dus zonder problemen kunnen kopiëren over het netwerk. https://support.steampowe...le.php?ref=8794-YPHV-2033

Het is zelfs mogelijk om games via drag and drop te kopiëren. Simpelweg de map met games te kopiëren naar de juiste locatie is voldoende.
Van de link die je geeft:
Valve games located in \steamapps\<Steam account name>\ may also be backed up using this process but your re-installation download can be much larger. The normal backup disc option is recommended for these games.
Laat het in dit geval (TF2) nu net om Steam apps gaan die inderdaad in steamapps\<Steam account name>\ geplaatst worden, waarvoor dit dus maar beperkt opgaat: het had praktisch een volledige download ten gevolg.

Het hoeft niet zo lastig te zijn, wat is er mis met MSI/.exe installers? Dat die zich dan eventueel nog bij Steam registreren om automatisch te patch etc is dan nog te overzien.

Ik hoop nog steeds dat dit: http://tweakers.net/nieuw...enties-is-toegestaan.html nog enige invloed krijgt op platforms als Steam, waardoor het wettelijk verplicht wordt om een optie in te bouwen om een game los te koppelen van een Steam-account en aan iemand anders over te dragen.

Zo lang dit soort problemen niet opgelost worden blijf ik er zo ver mogelijk uit de buurt.

En dat nog los van het feit dat je de controle over alles wat je hebt aangeschaft bij een externe partij neerlegt en afhankelijk bent van de bereikbaarheid van hun servers en dus van zowel je eigen internetverbinding als de verbinding van hun servers.
Vaak zijn er ook acties waarbij je met korting games voor vrienden kunt kopen. Het uitlenen van games is ook niet meer van deze tijd.

Wat ik ook heel gaaf vind zijn alle indie games die bijna voor niks te koop zijn maar wel veel lol opleveren. Je ziet ook steeds meer free to play games va Steam.
Waarom is uitlenen van games niet meer van deze tijd? Omdat Valve dat bedacht heeft? Onzin. En ook doorverkopen kan niet, zo mogelijk nog erger.

De enige reden dat 'het niet meer van deze tijd' zou zijn is omdat er dan niet dubbel of driedubbel aan verdiend wordt.
Dit ben ik eigenlijk wel met je eens: games uitlenen is niet meer van deze tijd. Als ik een spel wil proberen dan ga ik wel bij de desbetreffende vriend langs die het spel heeft en anders doe ik zelf mijn onderzoek middels reviews en beeldmateriaal. Als het een F2P game betreft download ik hem gewoon en zien we vanzelf wel of het iets is.

En als ik echt thuis een game wil proberen die ik zelf niet heb maar een vriend wel heeft, dan spreek ik met hem af dat hij zijn Steam wachtwoord tijdelijk verandert en gebruik ik gewoon zijn account. Na een paar uurtjes spelen heb je echt wel door of je het spel zelf wilt hebben of niet...

Maar misschien komen we hier bij de wortel van het 'probleem', als ik een spel koop dan doe ik dat omdat ik het meer dan ééns wil spelen. Met misschien enkele uitzonderingen heb ik alle games die ik de afgelopen jaren gekocht heb allemaal later een tweede keer opgepakt, vaak gewoon omdat ik de game in mijn Steam library zag staan en er ineens weer zin in kreeg. Andere mensen hebben misschien een andere mentaliteit en kopen het spel om 1x uit te spelen en zijn er dan wel klaar mee, dan kan ik me voorstellen dat het vervelend is dat je het naderhand niet door kan verkopen.
waardoor ik gelijk de game ook niet meer aan iemand anders kan geven omdat hij nu aan mijn account gekoppeld is.
Als je een beetje nadenkt is dat gewoon heel logisch, bedrijven die games maken willen ook geld verdienen
op een LAN wilden we Team Fortress 2 gaan doen
Kom op zeg een beetje voorbereidend werk voor een LAN kan geen kwaad, kan me niet voorstellen dat je op de LAN zit en bij je zelf denkt... wat zullen we eens gaan spelen
Natuurlijk willen ze geld verdienen, dat doen ze toch ook? Ik heb een game gekocht, en heb daarvoor betaald. Maar als ik klaar ben met de game, waarom zou ik hem dan niet mogen doorverkopen?

Let op: ik heb het over overdragen aan iemand anders, niet delen met iemand anders zodat we het spel beiden kunnen spelen.

Als ik een boek uit heb en weinig herleeswaarde vind hebben dan verkoop ik dat boek ook aan iemand anders. Waarom zou dat met games anders moeten zijn?
Kom op zeg een beetje voorbereidend werk voor een LAN kan geen kwaad, kan me niet voorstellen dat je op de LAN zit en bij je zelf denkt... wat zullen we eens gaan spelen
Waarom niet? Zo doen wij dat dus wel meestal, en dat bevalt prima. Totdat dingen als Steam dat min of meer moedwillig tegen gaan werken is dat ook geen enkel probleem.
Ik hou iedere paar maanden een LAN met vrienden, en op een paar man die iets uit eigen initiatief voorbereiden wordt er niks centraal geregeld. Eigenlijk kan je van te voren niet zeggen welke game het populairst gaat zijn die LAN party.

Zeker nu de meeste games geen LAN meer ondersteunen werkt steam fijn, met een kortingsactie een sms naar iedereen en we kunnen samen spelen.

Sinds kort gebruik ik ook veel GOG.com, heel veel leuke oude games en langzaam maar zeker ook nieuwe indie games. Alle games kan je gewoon als installatie bestand DRM vrij downloaden. Meestal hoeft maar 1 iemand de game te kopen en iedereen die wil kan mee spelen door het te installeren, als je denkt dat ze ooit weg gaan kan je installatie bestanden lokaal bewaren.
Een kortingsactie tijdens een LAN? Ik vind een LAN bij uitstek dé gelegenheid om games uit te proberen. Dat betekent dus dat ik games speel die ik niet heb en die ik ook niet (direct) koop. Na afloop van een LAN-party koop ik meestal een aantal games die goed bevallen zijn, de rest gaat de prullenbak is. Lijkt me voor gamemakers dan ook de ideale reclame voor je spel.

Dat steeds minder games LAN zonder internetverbinding ondersteunen vloeit juist voor een deel voort uit dingen als Steam. Zogenaamd onder het mom van in contact blijven met je buddies ofzo, maar feitelijk verkapte DRM.

Overigens, bedankt voor de GOG.com link, die site ziet er ontzettend interessant uit, allerlei oude games die ik al tijden eens wilde aanschaffen maar nooit ergens kon vinden! Geweldig!

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 3 oktober 2012 18:16]

Dat komt omdat je de game in een bepaalde map moet plaatsen. Ik heb mijn steam op mijn D:/ geinstalleerd, en al meerdere malen mijn laptop opnieuw geintalleerd. Als je de gamefiles in (in mijn geval) D:\Games\Steam\steamapps\common plaatst, hoef je steam alleen wijs te maken dat die game in je account zit, dan gaat ie downloaden, maar als hij al ziet dat je files hebt staan doet ie, net als bij de gemiddelde torrent, eerst een check.
niet dat het me stoort dat er nu "serieuze" programma's tussen de games staan maar volgens mij is Steam vooral:

-centralisatie downloads, overal beschikbaar via internet
-multiplatform (OSX, Windows en dra Linux)
-online multiplayer
-fora

Zwakte:
-afhankelijk van vallen en staan 1 bedrijf
-niet algemeen aanvaard als DRM oplossing (starforce, games for Windows en 3rd party steam equivalenten murwen zich er succesvol tussen)

Zie http://steamdrm.flibitijibibo.com/

Ik hoop dus vooral dat Steam binnenkort geen hardware dongles gaat moeten opsturen en dat er enkel applicaties in de shop komen die Steam als DRM afdoende vinden en multiplatform aanbieden waar mogelijk.
Je ziet dat veel developers/publishers juist Games for Windows Live achter zich laten en kiezen voor Steam (DRM), GfWL is echt vreselijk slecht in vergelijking met de meeste DRM oplossingen. Dawn of War 2 en Gotham City Imposters zijn onder andere overgestapt nadat de serie begonnen was met GfWL. Ook Supreme Commander is van hun eigen GPGnet afgestapt en laatst naar Steam (DRM) gegaan.

Voordeel van Steam/Valve is dat Gabe heeft gezegd dat hij het bedrijf niet wil verkopen en dat ze al een procedure hebben getest om drm uit te schakelen mochten de servers uit de lucht gaan. Valve staat momenteel zo sterk op de marktplaats dat ik niet zie hoe het zou kunnen vallen. Ze hebben bv. niet te maken met publiekelijk verhandelbare aandelen en grillige investeerders.
ik had ook al zoiets van dafuq achievementsbij software, blijkbaar wil Valve mensen van hun werk af houden
Wat is dat nou weer voor onzin. Alsof je op/met je werk geen plezier kan of mag hebben. Ik zou ook wel achievements willen verdienen tijdens het werk, zodat ik later nog eens terug kan kijken op mijn verdiensten (of juist falen). Is toch gewoon grappig.
en iedereen begint weer te zeuren over de 30% die valve opeist bij elke verkoop. maar kennelijk vergeten dezelfde mensen dat apple dat al jaren doet met hun store en ondanks dat mensen erover klagen (redelijk terrecht voor een mp3 van 1 euro) heeft steam en apple store toch een redelijke revolutie ontketend en alsnog voor zowel uitgever als platformeigenaar enorme winsten geboekt.

70% van iets is nog altijd stukken beter dan 100% van niks.
behalve dat voor steam nog andere alternatieven zijn. En voor Windows vaak geen.
Ik snap eigenlijk niet dat iedereen zo eenzijdig positief is. Ik gebruik zelf ook Steam en het werkt best goed, maar net als bij de AppStore ontneem je jezelf keuzevrijheid in de toekomst. De klantenbinding d.m.v. een dergelijk systeem is enorm. Zo erg zelfs dat je er aan vast zit als je er (zoals sommige mensen) voor vele honderden euro's aan software hebt staan. Ook snap ik dat versnippering als gebruiker misschien niet gewenst is (bijvoorbeeld door de komst van Origin en anderen), maar het is in ieder geval wel goed voor de concurrentie. Eigenlijk zou er gewoon een open distributieplatform moeten komen. Of een platform waarbij uitgevers samenwerken. Al zal dat wel niet zo snel gebeuren gezien het geld wat er te verdienen valt met een eigen distributieplatform. Bovendien heb je dan alles zelf in de hand.
Helemaal mee eens en goed idee.

Ik ben blij dat ik niet meer bij tig uitgevers of winkels games hoef aan te schaffen, of thuis een kast vol dozen met dvd's moet onderhouden. Een platform als Steam ontzorgt toch een hoop, net als veel andere cloud oplossingen (mail, muziek et cetera).
Er is wel een heel groot verschil met de iOS app store, je kan geen app op iOS installeren zonder die app store. Je kan nog steeds applicaties installeren op Windows zonder Steam, het is nog steeds de keuze van de uitgever of ze de applicatie alleen beschikbaar stellen via Steam. Er zijn zat uitgevers die via meerdere kanalen games aanbieden, sommige geven je zelfs de optie om via de eigen website een DRMfree versie te kopen.

Verder is het ook zo dat als je applicatie op meerdere platformen beschikbaar is je ook niet gebonden bent aan Windows omdat je in het merendeel van de gevallen een gratis OSX licentie erbij krijgt en zeer waarschijnlijk Linux als deze client beschikbaar komt (en de applicatie beschikbaar is voor Linux).

Ik heb helemaal niets tegen een goede dienst van een betrouwbare leverancier. Battle.net is vrij goed en heb daar helemaal niets over te klagen. Games for Windows Live is een vreselijk iets en wil er eigenlijk niets mee te maken hebben. Origin was niet denderend (weet niet hoe dat nu eruit ziet), maar ik blijf EA een onbetrouwbare partij qua langdurige ondersteuning. Steam werkt prettig, makkelijk en heeft goede deals tijdens sales. Ik heb ook veel vertrouwen in Valve in langdurige ondersteuning. Ik wil mijn games graag centraal bewaren. Ik zou zelfs een eigen Steam 'game vault' willen waar ik de isos en game keys veilig online kan opslaan van de software die niet op Steam staat.
De titel van dit artikel is een beetje raar, "Valve begint verkoop van software via Steam". Hoe bedoel je? Dat deden ze toch allang? Games zijn ook software.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True