Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Battlefield-maker DICE heeft een mobiele versie van de Frostbite 2-engine in de maak, blijkt uit een vacature op de website van de Zweede spelontwikkelaar. Het is nog onbekend welke games gebruik gaan maken van de spelmotor.

Gamespot meldt dat Battlefield-ontwikkelaar DICE werkt aan een mobiele versie van Frostbite 2. Uit de vacature blijkt dat er al een team bij de Zweedse spelontwikkelaar bezig is met de mobiele variant van de engine. Potentiële kandidaten moeten minimaal een jaar ervaring hebben met een mobiel besturingssysteem, zoals iOS of Android. Het is nog niet bekend welke spellen gebruik zullen maken van Frostbite 2 op telefoons en tablets.

Electronic Arts, de eigenaar van DICE, zet Frostbite 2 al in op diverse projecten. De engine is ontwikkeld voor het in 2011 verschenen Battlefield 3 en was ook de basis voor Need for Speed: The Run. De spelmotor zal ook in Medal of Honor: Warfighter, de free-to-play-versie van Command & Conquer en Dragon Age III: Inquisition gebruikt worden. In het Zweedse Göteborg werkt een EA-studio aan een nog onaangekondigde game op basis van de engine.

Reacties (47)

Reactiefilter:-147042+123+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Alhoewel er vast concessies gedaan zullen worden wat betreft de grafische kwaliteit om de engine draaiende te krijgen op een mobiel apparaat, maak je mij niet meer wijs dat je geen mod tools uitbrengt voor BF3 omdat "dit te ingewikkeld voor modders" zou zijn.

Wat mij betreft nog altijd een hele slechte beslissing, dit verkort de levensduur van een geweldige game als BF3 aanzienlijk.
Ik kan best snappen dat ze bij BF3 niet aan de modtools willen. Het spel is op zo'n manier neergezet, dat mods juist zorgen voor nóg meer versnippering van de spelervaring.

Je hebt al DLC, spelers met en spelers zonder. Als je dan ook nog mods gaan introduceren is er voor mensen nog meer (juist minder per combinatie) keuze aan servers/mods/etc. DICE wil gewoon een spel neerzetten die toch al in beweging blijft, terwijl mods juist voor 'stilstaande' spellen zijn.
Dit is zever, dan heb je bij CS enorme problemen volgens jou en hier wordt ook constant aan gewerkt. Ze brengen het niet uit omdat er dan veel minder mensen de DLC's zouden willen kopen (want de modders maken dit gewoon gratis), en voor extra mappen en dergelijke. Daarom dat ik voor mod-tools ben en absoluut tegen betaalde DLC's. Betalen voor een aantal nieuwe mappen enkele nieuwe voertuigen enz zou vroeger geen waar geweest zijn, want dan zeiden de modders, ok wij maken dat wel gratis.
De vorige games uit de serie hadden echter prima mods. Ja, het versnipperde wel redelijk wat, maar er zaten ook best wat toffe dingen tussen.
En ook toen waren er al uitbreidingspaketten en booster packs (wiens functie nu door de dlc is overgenomen).

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 oktober 2012 13:04]

Helemaal mee eens.

Juist modders verlengen de levensduur van een game met jaren. Vooral DICE zou dit moeten weten, met Desert Combat als mod. Maar EA zal het ze wel verboden hebben, omdat BF4 ook weer dient te cashen.

Zou al blij zijn als ze de blue haze een keertje verwijderden, zo deprimerend, want de engine is in staat tot hele mooie plaatjes!
Die blue haze is al zo goed als weg in BF3: Armored Kill.
Het is ook een beetje de atmosfeer van de game. En bijvoorbeeld in Bandar Desert valt het reuze mee, daar is het eerder oranje, rood ;)
Wat mij betreft nog altijd een hele slechte beslissing, dit verkort de levensduur van een geweldige game als BF3 aanzienlijk.
Dat is nou juist het doel. Mods = gratis content; dus geen money in de pocket van de publisher. En... het is extra concurrectie voor sequels.
De engine is hartstikke prima als je het aan mij vraagt, Valve hanteert ook al jaren de Source engine met telkens vernieuwingen, updates en ga zo maar door.
Waarom zou EA dan niet het zelfde doen?

En beetje jammer dat ze inderdaad de naam van C&C Generals 2 naar F2P C&C, kreeg ook even de indruk dat dit om Tiberium Alliances ging.

[Reactie gewijzigd door RoyalMess op 2 oktober 2012 11:41]

Windows Phone 8? Die draait immers DX 11..
@ LOTG Ik vind het juist prima dat ze hem overal voor gebruiken. maar kijk naar de IW engine die nog in modern Warfare 3 werd toegepast. Okeei toen was die engine ook al 6 jaar maar ook bare slecht. Vandaar zie ik graag dat er veel aan zo`n engine word gesleuteld, maar dat hij niet te lang mee draaid zo is er ook weer plek voor vernieuwing
het is niet goed als een ontwikkelaar zich op te veel platformen gaat begeven.
Als je multiplatform gaat, doe het dan goed.
Van mij mogen ze nog een keer om een Linux engineer vragen voor die engine.
In opdracht va EA zeker. Zodat ze lekker veel slechte spelletjes uit kunnen brengen op mobiele platformen met bekende titels die EA heeft opgekocht. Lekker cashen op naamsbekendheid en zo hele franchises kapot maken doordat de nieuwe spellen zelf troep zijn.
Ze kunnen inderdaad beter helemaal niets meer doen, zodat jij over 10 jaar nog steeds met je oude hardware antieke spelletjes zit te spelen :')

Zoiets heet innovatie en dat is eigelijk wel een klein beetje de bedoeling.
Het uitmelken van games zonder iets toe te voegen en alleen maar weg te nemen innovatie? Dat is namelijk waar Mirved EA op bekritiseerd. Hoewel ik vind dat niet al hun games kak zijn gaan ze meer en meer die richting op. Battlefield 3, bijvoorbeeld. Ik vind het om de een of andere reden toch minder leuk dan de eerste 4 games uit de serie, welke ik behoorlijk heb plat gespeeld. Battlefield 3 heeft voor mij een te andere feel. Of de Need for Speed serie. Hoeveel games uit de serie die na Most Wanted (uit 2005, de remake moet nog uitkomen) zijn qua populariteit in de buurt gekomen hiervan? Volgens Wikipedia (welke netjes de scores op diverse sites bijhoudt in een tabel) zijn dit er 3, terwijl er echt wel meer games dan dat zijn uitgebracht. Zelf speel ik best nog wel eens antieke spelletjes. Niet omdat mijn PC de nieuwere games niet meer aan zou kunnen, dat lukt nog prima, maar omdat sommige spellen van 20 jaar geleden veel leuker zijn dan veel spellen nu. Dan is innovatie ver te zoeken.
Het gaat hier over het porten van een engine naar een ander platform, dat is inderdaad innovatie.

Natuurlijk, EA maakt soms bagger games, al blijft dat persoonlijk. Maar dat staat helemaal los van dit artikel.
Nu al aan het whine over een prima engine? De engine is een jaar oud? Dat de engine naar meerdere platformen komt is alleen maar goed!

Ben benieuwd, wat voor soort games erop de mobiele engine uit gaan komen :)

[Reactie gewijzigd door JerX op 2 oktober 2012 11:37]

Had EA niet beter gewoon de naam Generals 2 kunnen aanhouden voor F2P Command & Conquer? Ik vind het wat onduidelijk met Tiberium Alliances wat ook F2P is, en momenteel ook eigenlijk de enige F2P Command & Conquer. Vooral omdat er nogal een verschil zit tussen wat vroeger de Command & Conquer serie was en de Generals serie, en Tiberium Alliances valt in de eerste.

Wel mooi dat ze een mobile variant maken, en ik vermoed dat ze wel azen op een NFS game op de telefoons, dat gaat het makkelijkste met een touch screen. Een RTS zou ook goed kunnen werken, dus misschien word die F2P C&C ook op de mobiles gereleased.
Spijt me zeer maar ik zie het nut hier niet van in. Er zijn al een aantal engines op iOS en Android te vinden; Unity, Unreal, Gameloft's engine. Deze doen het allemaal prima, Frostbite zou echt totaal geen meerwaarde bieden, sowieso heeft het weinig enorm unieke features in vergelijking met andere PC/console engine's, laat staan op mobiel niveau. De mooie effectien die je wel hebt op je console zijn echt niet mogelijk op een mobiel platform, dat laat de hardware simpelweg niet toe, waardoor je heel veel engines hebt die eigenlijk precies hetzelfde zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True