Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties, 33.927 views •

Eurocommissaris Viviane Reding heeft alle 27 EU-lidstaten in een brief gevraagd om Apples advertenties te onderzoeken. Apple zou in zijn uitingen spreken over een garantie van slechts een jaar, wat volgens Reding in strijd is met de regels.

Apple zou in zijn reclame-uitingen een fabrieksgarantie van slechts een jaar communiceren en 'garantieverlenging' aanbieden via het betaalde Apple Care-programma. Dat is de eurocommissaris in het verkeerde keelgat geschoten: Reding heeft de 27 EU-lidstaten aangeschreven met het verzoek de reclame-uitingen van Apple nauwgezet te gaan controleren.

Volgens Reding overtreden verkopers van Apple-producten en Apple zelf de Europese wetgeving door consumenten onjuist voor te lichten over hun rechten. Europese wetgeving geeft consumenten het recht op minimaal twee jaar garantie die geclaimd kan worden bij de verkoper, al is dat in de Nederlandse wetgeving iets anders geregeld: daar staat in dat een product 'deugdelijk' moet zijn gedurende een redelijke termijn.

De Eurocommissaris kan op het gebied van consumentenrecht zelf geen straffen opleggen aan Apple, maar de Europese Commissie kan wel landen juridisch aanpakken die nalatig zouden zijn met het naleven van Europese wetgeving. Desondanks is Apple in Italië al veroordeeld wegens misleiding van de consument; het bedrijf moest een boete betalen van 900.000 euro. Verder heeft in Nederland de Consumentenbond kritiek geuit op de handelswijze van de iPhone-fabrikant.

Apple wilde geen commentaar geven op het nieuws, zo meldt Bloomberg. De firma zou verwijzen naar een webpagina waarop Apple zijn garantievoorwaarden poogt uit te leggen. Daarnaast verklaarde Apple in maart dat het aan alle Europese regels voldoet.

Reacties (170)

Reactiefilter:-11700163+192+217+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mijn Apple Magsafe lader is van de week stuk gegaan, laptop is 1,5 jaar oud. Ik had hem gekocht bij de online Apple Store dus ik had ze gebeld en ze melden mij dat ik maar naar een officiële Apple reseller moest. Die wilden eigenlijk mij niet helpen, maar omdat de Apple online Store gevestigd is in Ierland toch maar weer wel.

Ik had een kabelbreuk bij de lader en dit was volgens de verkoper echt doordat ik hem te strak had opgerold, maar ik bleef verzekeren dat ik mijn lader nog nooit had opgerold, heb ik ook echt nog nooit gedaan (ben er in de winkel achtergekomen waar die twee clipjes voor zijn op de oplader). Oke, hij wilde hem wel aan de Apple support via de cam laten zien, maar hij zei dat ze me toch zouden afwijzen omdat de rest van de lader er ook gebruikt uit zag en dat zou meegenomen worden.

En ja ik hamerde erop dat ik niet kwam voor garantie (want dat heb ik niet) maar dat ik mijn deugdelijke product kwam claimen. Lader van 79 euro hoort niet zo snel stuk te zijn. Dat accepteren ze nu wel, maar als Apple vervolgens gaat drammen over lichte gebruikersporen heb ik toch geen kans. Ik heb net maar een nieuwe besteld, eigenlijk was ik van plan een hoop heisa te maken, maar ik vrees dat ze winnen.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 1 oktober 2012 15:32]

Ik heb dit soort ervaringen ook. Maar het laatste wat ik zou doen is er aan toe geven. Ik koop dan ook gewoon geen Apple meer, dat zouden meer mensen moeten doen. Dat is de enige invloed die je als consumenten hebt op dit soort giganten. Ik vind het echt vreemd dat je zo wordt behandeld door een bedrijf en ze beloont door een nieuwe te kopen.
Laat ze dan gewoon bevestigen dat ze 2 jaar garantie geven op hun produkten, end of story.
De firma zou verwijzen naar een webpagina waarop Apple zijn garantievoorwaarden poogt uit te leggen.
Waarom wordt er niet gewoon naar de Nederlandse versie gelinked ?.
Lijkt me heel wat relevanter dan die van de UK.

Die pagina straalt overigens niet uit dat men probeert zo duidelijk mogelijk te zijn...
Apple geeft 1 jaar garantie, de leveranciers/winkels moeten dit aanvullen tot minimaal 2 jaar. In de uitzending van afgelopen weekend van Kassa bevestigen woordvoerders van T-mobile en Vodafone dit ook:

(vanaf 13:00):
Geen garantie op smartphone door waterschade

[Reactie gewijzigd door Rixard op 1 oktober 2012 16:24]

Fabrieksgarantie, mogen ze, net als ieder ander bedrijf zelf weten, zolang ze maar in hun éigen winkels wél (minstens) twee jaar garantie geven, net zoals in andere winkels.
Fabrieksgarantie, mogen ze, net als ieder ander bedrijf zelf weten, zolang ze maar in hun éigen winkels wél (minstens) twee jaar garantie geven, net zoals in andere winkels.
Als je in de voorwaarden gaat zoeken zie je dat ze het wel geven, maar als je een iPod nano wil bestellen op de (Belgische) website staat er:
iPod nano wordt geleverd met een jaar beperkte garantie en 90 dagen technische ondersteuning per telefoon. Met het AppleCare Protection Plan breid je de dekking uit tot twee jaar, gerekend vanaf de aankoopdatum.
Hoe kan je hiervan nu denken dat ze "proberen uit te leggen dat er 2 jaar garantie is". Technisch gezien liegen ze niet (de fabrieksgarantie is inderdaad 1 jaar en beperkt), maar ze proberen gewoon een recht te verkopen dat de koper al heeft. De enige meerwaarde aan AppleCare is dat je na 90 dagen nog telefonische ondersteuning hebt. En dat voor maar 1/4e van de prijs van het toestel.
Ja precies dit.

In Nederland is de verkoper je verplicht de garantie te bieden. De fabrikant kan hiernaast zijn eigen service verlenen maar is dit niet verplicht. Dus als je je iPod bij de MediaMarkt haalt dan moet je na het eerste jaar aankloppen bij de vestiging waar je hem hebt aangeschaft en binnen het eerste jaar (of daarna met de AppleCare) kan je wereldwijd bij een apple store aankloppen voor garantie.

Maar dat het misleidend is, is een gegeven. Ze doen het overkomen dat je maar een jaar garantie hebt zonder AppleCare.

Maar wat nog veel erger is en waar je niets over hoort zijn de "dode pixel garanties" die webshops bieden. Niet alleen misleiden ze je, maar vaak weigeren ze ook nog gehoor te geven aan de wettelijke rechten van de consument.
Maar wat nog veel erger is en waar je niets over hoort zijn de "dode pixel garanties" die webshops bieden. Niet alleen misleiden ze je, maar vaak weigeren ze ook nog gehoor te geven aan de wettelijke rechten van de consument.
Sorry maar dat zul je moeten verduidelijken
Het gaat dan ook niet om de fabrieksgarantie maar om de garantie die ze vanuit de rol als retailer geven via hun webshop.
Tja, pak Samsung ook aan dan. Vorige week vrijdag, tijdens de launch van de Iphone had Samsung een paginagrote advertentie geplaatst van de Samsung Galaxy Note 2 met de tekst eronder: " the next big thing, vanaf vandaag verkrijgbaar". Volgens mij is de Note 2 pas vanaf 01-10-2012 verkrijgbaar in NL.

Ik zie trouwens bar weinig advertenties van Apple in NL.., of ligt dan aan mij?
Trouwens, staat de boete van 900000 in Italie gelijk aan het verdiende geld dmv de oplichtpraktijken? Anders vind ik dit een schijnboete..., consument verzadigd houden!

[Reactie gewijzigd door adje123 op 1 oktober 2012 15:12]

Één verkeerde advertentie is nogal wat anders dan een jarenlange structurele misleidende advertentie. Zeker omdat als je samsung opbelt met de vraag wanneer de note 2 verkrijgbaar is, ze je gewoon eerlijk antwoord zullen geven, ook als die reclame dus fout blijkt te zijn (en één week verschil... nou nou, wat een misleiding. Het gebeurt echt heel vaak dat een product de eerste paar dagen nog niet echt leverbaar is).

Structureel geen garantie verlenen zoals het zou moeten, en mensen dingen verkopen waar ze (gedeeltelijk) gratis recht op hebben, en daarbij ontkennen dat men daar gratis recht op heeft, is natuurlijk honderd keer erger dan het voorbeeld wat je nu noemt.
Structureel geen garantie verlenen zoals het zou moeten, en mensen dingen verkopen waar ze (gedeeltelijk) gratis recht op hebben, en daarbij ontkennen dat men daar gratis recht op heeft, is natuurlijk honderd keer erger dan het voorbeeld wat je nu noemt.

Dat ben bijna totaal met je eens, met het kleine voorbehoud dat het natuurlijk niet gratis is!

Al deze garanties en foutmarges worden van te voren in de verkoopprijs geimplanteerd waardoor de fabrikant bijna geen risico loopt!
En wie is uiteindelijk de dupe van Samsungs verkeerde reclame? Inderdaad, Samsung zelf. Deze onjuiste informatie komt ten nadele van Samsung, omdat de consument denkt dat de producten verkrijgbaar zijn, maar ze worden vervolgens in geen enkele winkel aangetroffen.

Wat Apple doet is onjuiste informatie verspreiden, welke ten nadele van de consument komt. Niet iedereen heeft even veel kaas gegeten van wetgeving en daarom weet ook niet iedereen dat de garantietermijn twee jaar is. Als vervolgens de medewerkers in de Apple stores ook doodleuk zeggen dat de garantietermijn verlopen is na een jaar, dan geeft de consument het al snel op.

Dát is het grote verschil tussen de twee, en ook daarom wordt het eens tijd dat de mededingingsautoriteiten gaan doen wat ze horen te doen - Apple aanpakken. Zelfs meerdere afleveringen van o.a. Radar hebben er geen verandering in gebracht. Je zou toch verwachten dat juist Apple haar naam hoog wil houden?
Als je niet proeft, weet je ook niet hoe iets smaakt. Met andere woorden, er zijn vast mensen die vinden dat een iPhone heerlijk werkt en daarom tevreden zijn. Maar een groot deel van deze mensen kopen blind een apparaat waar een appeltje op staat. De iPhone is, als je even onafhankelijk kijkt, ontzettend saai in gebruik, de UI vreselijk gedateerd en verre van gebruiksvriendelijk vergeleken met concurrerende producten zoals Windows Phone bijv.

De fanboys en girls houden de cult in stand en je kunt zeggen dat er geen cult is en dat Apple gewoon goede producten maakt, maar er zijn vele malen betere producten te koop voor de helft van het geld. De iSheep zijn er dus wel degelijk om de hype rond Apple in stand te houden. Het feit dat de iPhone 5 wederom niets revolutionairs brengt, mag hopelijk betekenen dat de innovatie nu echt de ruimte krijgt.
klinkt inderdaad "onafhankelijk":
"ontzettend saai", "UI vreselijk gedateerd", "verre van gebruiksvriendelijk".

Je spreekt uit ervaring begrijp ik ?
Dat Windows Phone zoveel makkelijker in gebruik is lees ik wel vaker, maar daar ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens. Wat vind jij er zoveel gebruikersvriendelijker aan? Is het niet gewoon een kwestie van wat je gewend bent?
Apple heeft in NL weining tot geen ads, dat klopt, maar in Amerika zie je overal wel posters e.d bij de metro's en andere plekken
Hoezo is dat gerelateerd? Een verkeerde release-datum is nogal wat anders dan consumenten willens en wetens voorliegen (en voor blijven liegen, na er op gewezen te zijn!) over hun rechten, met ook nog de intentie geld uit ze te persen voor een "extra" garantie waar je volgens de wet gratis recht op hebt.

Nee sorry, ik heb geen idee waarom je dat voorbeeld erbij haalt... :X
In NL investeert Apple door bij winkels als de Mediamarkt winkelvloer op te kopen, zijn eigen in-store-winkel te maken met Apple personeel.
Heb je dat ellenlange spotje op TV van de zomer niet gezien? De hele vakantie lang over hoe geweldig de 4S wel niet was, om vlak na de vakantie snel de 5 aan te kondigen.
Nee...heb je misschien een linkje naar de reclame? Staat vast wel op youtube of elders??
Was het een reclame van Apple zelf en niet van T-mobile of iets dergelijks? Heb nl. nog nooit een reclame gezien van Apple zelf in Nederland?!
Waarom is dat een probleem...? Zal eerder een fout zijn dan misleidende reclame.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 oktober 2012 15:55]

Dit is al een keer op de televisie geweest bij Kassa. Hierbij was de media markt de enigste die zich aan de regels hield van de EU over de garantie.

Ik heb het zelf in het verleden gehad met mijn iPod 2de generatie was binnen de garantie van 2 jaar kapot en apple zei tegen de media markt dat deze niet onder de garantie viel.

Het antwoord van media markt was dat ze daar niks mee te maken hebben dat er wettelijk 2 jaar garantie op zit.

ik heb in die periode veel geluk gehad en ben tot op de dag van vandaag erg blij met mijn apple producten. als nu iets kapot gaat is het gewoon jammer.

des ondanks een prima product
Als je een product niet rechtstreeks bij apple koopt hoeven ze ook helemaal geen garantie te verlenen want jouw consumentenrecht geldt alleen bij de zaak waar je je product gekocht hebt. Helemaal niks mis mee dat ze dat zeiden, dus.

Dit artikel gaat dus puur over de producten die direct bij apple gekocht worden, omdat ze daarin niet zozeer de fabrikant maar juist de winkel zijn waar je je aankoop doet.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 1 oktober 2012 15:38]

Nee het gaat toch echt om fabrieksgarantie, een winkel kan niet alles in house repareren...
Nee het gaat toch echt niet om fabrieksgarantie. Hoe een winkel dat verder met de fabrikant afhandelt, daar zegt het consumentenrecht helemaal niets over. Dus je gaat als consument naar de winkel toe, en zij lossen het maar op (en daarvoor zorgen ze dus maar dat ze een mooie overeenkomst met de leverancier a.k.a. apple hebben, als ze het zelf niet kunnen repareren). Als consument heb je met Apple helemaal niets te maken als je bij media markt hebt gekocht, want met Apple heb je geen overeenkomst.

Fabrieksgarantie is de garantie die je als consument kan gebruiken, ook al koop je een product niet rechtstreeks bij de fabrikant. Maar die garantie is dus helemaal niet verplicht, een product hoeft dus überhaupt geen fabrieksgarantie te hebben, en als die er wel is hoeft die ook niet gratis te zijn.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 1 oktober 2012 16:31]

Ehh..fabrieksgarantie is toch doorgaans gratis ? (kosten zitten in de prijs berekent)
Bedoel je niet de 'verzekering" die je bij kan kopen ?
Van de week nog in de Icentre in amsterdam

Of ik Applecare er niet bij wilde. "Nee dank je, de wet is best duidelijk over garantietermijnen."
Zegt die verkoper, Oh, dat zal best, veel plezier met de rechtzaak tegen Apple.

Tis dat ik dat apparaat nodig heb voor een opdracht, maar ze verdienen er geen enkele euro van met deze houding.
Hoezo heb je het apparaat dan nodig? Er zijn toch alternatieven?

Maar toch gaat dit soort arrogantie ze de kop kosten. Hoewel de beurskoers op dit moment sky-high is, is het bedrijf Apple enorm kwetsbaar. De hoofdreden hiervoor is dat het gros van de gigantische omzet en winst behaald wordt met een zeer beperkt aantal producten.

Dit zijn dan ook nog eens zeer trendgevoelige producten, waarmee Apple momenteel een superieur marktaandeel heeft. Met andere woorden, de totale markt zal in de nabije toekomst waarschijnlijk stabiliseren en daarna waarschijnlijk zelfs krimpen, en het marktaandeel van Apple in deze markt kan alleen maar dalen.

Dit arrogante gedrag, waarmee Apple zich steeds schaamtelozer associeert, zal dit proces alleen maar kunnen versnellen.
Juh, voor t testen van websites op Ipad's moest er toch echt een Ipad komen, ding doet allehande debiele trucjes in zn browser die toch niet helemaal te testen zijn door gewoon een browser die afmtingen te geven.

Zo blijkt de automatisch schaling van achtergrondplaatjes nogal eens blurry plaatjes op te leveren, tenzij je ze idd in een dubbel zo groot formaat aanbiedt dan waarop de content wordt gerenderd, En ook lijken er verschillen in de browser en de desktop modus van webpagina's te zitten die je toch echt moet testen op het device zelf.

Het was voor ons iig de laatste keer dat er een Idevice aangeschaft wordt.
Tja het is eigenlijk te gek voor woorden dat als je tegenwoordig een website wil bouwen en je wil dat ie er een beetje goed uitziet op alle platformen, dat je dan allemaal apparatuur en software moet gaan aanschaffen...

Kun je die iPad niet gewoon terugsturen met de melding: sorry maar deze iPad rendert de HTML specificaties niet correct?
Van de week nog in de Icentre in amsterdam
Premium reseller =/= Apple.
Premium reseller / Apple / iedereen die Apple producten nieuw verkoopt= moet 2 garantie geven
Dit is niet alleen zo bij Apple. Ook bij laptops van Toshiba, Acer, PB en HP zit standaard maar 1 jaar fabrieksgarantie.

Apple is in deze de grootste speler, maar zeer zeker niet de enige!
Het gaat hier ook niet om fabrieksgarantie maar retailer garantie vanuit de webshop. Die is namelijk wettelijk vastgelegd op 2 jaar.
alleen hebben Toshiba, Acer PB en HP geen eigen webwinkel en is de retailer bij wie je het apparaat gekocht hebt wettelijk verplicht de juiste garantievoorwaarden te geven (fabrieksgarantie is in deze een leuk "extraatje").
Offtopic
Hardwareinfo heeft weer een leuk bericht voor Iphone 5 kopers
http://nl.hardware.info/n...talternatieven-te-slim-af
Apple gaat iphone gebruikers nog meer geld uit de zak kloppen :)

Ontopic

Laten we hopen dat het 27 keer tot een veroordeling komt, hoewel dergelijke boetes (900.000) Apple haar handelswijze natuurlijk niet zal afleren :(

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 1 oktober 2012 15:14]

Uit jouw bron:
Het Amerikaanse bedrijf introduceerde de kleinere 8-pins Lightning-connector om ruimte vrij te maken in het apparaat. Ook zou het nieuwe systeem lichter en duurzamer zijn.
Ik geloof niet dat ruimte, gewicht en duurzaamheid de enige reden is geweest voor Apple om een nieuwe connector uit te brengen.

Lees het volgende artikel maar eens:

http://brockerhoff.net/blog/2012/09/23/boom-pins/

De nieuwe Lightning-connector zou future-proof zijn, in tegenstelling tot het USB-protocol. Het staat in het artikel uitgebreid uitgelegd waarom.
Het gaat mij met name om de validatiechip die Apple heeft ingebouwd, waardoor deze met niet Apple lightning producten simpelweg niet werkt.
Daarnaast laat de backwards compatibility van Lightning met gebruik van een convertor zwaar te wensen over.

Mij hoor je nergens zeggen dat ruimte gewicht en duurzaamheid de enige redenen zijn ;)

Ik vind het schandalig dat het voor Applegebruikers praktisch onmogelijk wordt om niet apple producten, of oude randapparatuur aan te sluiten middels deze "revolutionaire" connector.
*Disclaimer: Ik heb niets tegen Apple producten. Het is het bedrijf en de willoze kudde vee dat ik niet uit kan staan.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 1 oktober 2012 15:41]

Het gaat mij met name om de validatiechip die Apple heeft ingebouwd, waardoor deze met niet Apple lightning producten simpelweg niet werkt.
Het is helemaal niet bewezen dat het om een validatiechip gaat!
$inkomsten_apple_care - $boetes = !!Winst!!

Zolang dat niet veranderd is er voor Apple geen reden hun reclamenuitingen aan te passen. Met een beetje geluk is er een land dat ooit een verkoopverbod kan afdwingen.

*Disclaimer: Ik heb niets tegen Apple producten. Het is het bedrijf, de fans en de haters dat ik niet uit kan staan.

[Reactie gewijzigd door Joolee op 1 oktober 2012 15:24]

Laten we hopen dat het 27 keer tot een veroordeling komt, hoewel dergelijke boetes (900.000) Apple haar handelswijze natuurlijk niet zal afleren :(
Wat dit ook openzet is de kans voor mensen om hun geld terug te vragen voor de te duur betaalde verzekering, indien het komt tot een veroordeling natuurlijk.