Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties, 27.145 views •

Shuhei Yoshida, hoofd van Sony Worldwide Studios, geeft onomwonden toe dat de consolemaker teleurgesteld is door het gebrek aan enthousiasme van uitgevers om games op de markt te brengen voor de handheld gameconsole PS Vita.

Shuhei Yoshida"Wat ons heeft verrast en teleurgesteld is het lage aantal games dat andere uitgevers na de release van de PS Vita op de markt hebben gebracht", stelt Shuhei Yoshida, hoofd van Sony Worldwide Studios, in een interview met Gamasutra. Toen Sony in de gaten kreeg dat uitgevers niet enthousiast waren over de Vita, is het op pad gegaan om uitgevers en ontwikkelaars over te halen games te maken voor de nieuwe handheld, maar het bedrijf is daar onvoldoende in geslaagd.

Yoshida ziet inmiddels in waarom. "Uitgevers hebben tegenwoordig zo veel opties dat het nu niet meer zo vanzelfsprekend is om ons nieuwe platform te ondersteunen als dat een paar jaar geleden nog geweest zou zijn. Uitgevers hebben een beperkt budget en moeten dat steeds verdelen over nieuwe markten, zoals mobiele en social games, waardoor het een uitdaging is om de ondersteuning te krijgen die we willen."

Volgens Yoshida wordt de Vita pas een aantrekkelijk platform als Sony in staat is om 'te definiëren wat de PS Vita is'. "We moeten uitgevers duidelijk maken wat Vita-bezitters kopen, wat voor soort games goed werken op het platform."

Onze video-review van de PS Vita

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130107+179+212+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Naar mijn mening beschikt Sony over mensen aan de top die weinig gevoel hebben voor de groei van de consumentenmarkt.

Met Playstation 3 richt Sony zich op brute kracht met de cell processor. Ook de Vita staat naar mijn perceptie meer gericht op hardware specs. Visueel kan het apparaat enorm veel neerzetten als handheld, het heeft allerlei features zoals touchscreens/pads en verschillende sensoren. Toch is dit niet wat de consument nog wil.

Games werken als 'positieve prikkel aparaten', zo zijn ze ontworpen en ook worden ze op deze manier verkocht. Sinds de smartphone markt opgang is gekomen zijn de games op de mobiel steeds meer gefocust op 'zo min mogelijk doen, en zoveel mogelijk rewards ontvangen'. Ook vanuit het verkoopmodel gezien, de consument betaald zo min mogelijk met de hoop zoveel mogelijk positieve prikkels te ontvangen. Dit is de psychologie die onbewust bij de gamer er in is gekropen. Vroeger betaalde we 60 euro voor een game, nu zeggen we dat een game voor 3,99 in de App Store al te duur is als het in enige mate iets tegenvalt. We verwachten een game van 60 euro voor 79 cent. Het gevaarlijke is waar we nu tegen aanlopen: de consument is enorm verwend. Een consument die heel de dag druk is, niet zoveel tijd meer heeft voor hele grote games, dus wilt snel iets spelen en snel resultaat.

Als de consument de keuze heeft om een dure PS Vita te kopen met games die enorm prijzig zijn in vergelijking tot Apps, of een apparaat dat je als telefoon kan gebruiken en tevens als gaming device, de games zijn goedkoper en sluiten meer aan op de dag van vandaag, lijkt mij duidelijk dat de Vita niet goed aansluit op de huidige consument.

Daarnaast zijn nog meerdere punten die het ontwikkelen van grote games lastig maakt:
  • Meer 'casual' gamers bepalen de markt, ze creŽren voor apps een grotere afzet, dan de hardcore gamer.
  • Veel ontwikkelaars weten niet meer hoe ze de gamer bereiken met games, veel games slaan net niet aan. Naar mijn perceptie heeft dit te maken dat meer tijd nodig is om nu een game te maken met alle pracht en praal er om heen dan vroeger nodig was met een paar pixels, de workload is zo hoog dat ruimte voor veel variatie in de gameplay wordt bemoeilijkt. Dit kun je terugzien in games waarbij de gameplay veel meer iteratief is.
  • Zoals eerder genoemd, games als 'positieve prikkel apparaten' waren vroeger meer een uitzondering, speciaal, dan in overvloed. Tegenwoordig kan je overal wel een game vinden, op internet online, tablets, telefoons, tv. De markt met gaming in het dagelijks leven is enorm verzadigd, de mogelijkheid om wel of niet een spel te kunnen spelen op het moment dat je wilt is enorm groot. Dit betekent dat we elk moment van de dag wel iets kunnen oppakken om even een spelletje te spelen. Het gevolg is dat de behoefte om een game te kopen en van a tot z uit te spelen minder wordt. 'Verzadiging verminderd behoefte' .
Naar mijn perceptie gaan we een moeilijke kant op met gaming. Ik vraag me af of gaming een einde of sterke downhill bevat. Op een bepaald moment zien we steeds meer, ook dankzij internet. Voordat we een nieuwe game hebben gespeeld weten we al bijna hoe het speelt dankzij, trailers, screens en mentale ervaringen uit voorgaande games. Consumenten kopen producten omdat ze iets nieuws willen leren, als het 'nieuwe' teveel lijkt op voorgaande ervaringen uit andere games werkt dat enorm negatief voor de verkopen van een game. Dit is een enorme uitdaging voor ontwikkelaars om de juiste balans te vinden tussen vernieuwende gameplay, grafische eye-candy en een juist verkoopmodel. Dat maakt het ontwikkelen van apps voor smartphones meer aantrekkelijk: grafisch hoeft het geen AAA title te zijn, gameplay kan daardoor meer variŽren en gamers betalen minder waardoor ze sneller hun aankoop doen.

De PS Vita slaat naar mijn mening dan ook totaal de plank mis. De behoefte van de consument evolueert zo hard, waarop Sony niet goed inspeelt. De Vita is voor dure, grafisch mooie en grote games. Maar waarom zou de consument nog een handheld oppakken als ze al heel de dag een smartphone in hun handen hebben?

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 1 oktober 2012 11:59]

Ik geniet anders behoorlijk van mijn PS Vita.

Ik heb ondertussen:
  • Uncharted: Golden Abyss
  • Little Big Planet Vita
  • Gravity Rush
  • Wipeout 2048
  • Dynasty Warriors VS
  • Rayman Origins
En kijk uit naar:
  • Tearaway
  • Soul Sacrifice
  • Assassins Creed 3: Liberation
  • Killzone: Mercenaries
  • Muramasa: The demon blade (wii port + extras, maar kwam in het westen uit. Nog geen confirmatie voor westerse release Vita)
  • God Eater 2
  • YS: Celceta
  • Dokuro
  • Picotto Knights (free to play)
  • Ragnarok Oddysee
  • de Oddworld remakes/HD uitvoeringen
  • Need for Speed: Most Wanted (open world handheld racing, YES PLEASE)
Ik vergeet vast nog wat maar kan er even 1, 2, 3... niet op komen....

Moet zeggen dat er zat voor te krijgen is. Maarja over smaak valt niet te twisten.

[Reactie gewijzigd door Jinoh op 1 oktober 2012 14:49]

Je vergeet er een paar

Super star dust HD?
Monster Blob?
Motorstorm RC?
Sounds shapes?
(Hoe durf je deze 4 niet te hebben :p)

En daarnaast vergeet je ook:
PS Battle all star,
LBP Racing
Rachet & Clank


Mijn mening precies als die van jou,
Ik ben echt superhappy met mijn PS Vita. Ik vind zelf dat er al een hoop features en games voor uit gekomen zijn in de korte 6 maanden dat dit ding op de markt bestaat. (Ja dat is toch behoorlijk kort ;) ). Mensen zijn er snel bij geweest om dit ding af te branden wegens het gebrek aan games, en daar geef ik ze eerlijk gezegt ook gelijk aangezien de andere consoles in hun "zware" periode ook afgebrand werden (Denk maar aan de "PS3 has nog games" periode en de Nintendo 3DS).

Nog sterker nog, in de 6/7 maanden dat deze consoles op de markt waren, waren er zelfs nog veel minder games en updates dan de Vita er op dit moment heeft. Sony doet heel erg zijn best, gezien de games die uit eigen stal komen, en de totale hoeveelheid aan apps, features, updates en natuurlijk PS suite/PS certified systeem. Er is inderdaad een gebrek aan support van devs, maar die willen natuurlijk er alleen voor gaan werken zodra ze er ook zeker van zijn dat ze ook via de PS Vita hun investering eruit kunnen halen. PS Suite lijkt hierbij de reddende engel, heeeeeeeel laag drempel om iets voor de Vita de programmeren die tevens ook op het gross van een hoop android toestellen beschikbaar komt. Het is nog veel te vroeg om na zo een korte tijd van een console al te concluderen dat het device gefaald is.. Want, anders zou de Nintendo 3DS ook niet het succes zijn wat het geweest is. Want, die hebben het opgelost door hun laatste redmiddel te gebruiken: Geld gooien naar devs, iets wat Sony gewoon probeert te vermijden. (Logische natuurlijk)
Ik heb beide Vita en 3DS, en ik moet zeggen dat ik de 3DS bijna altijd naar school meeneem en de Vita gewoon thuis laat liggen, waarom? dat leg ik hier zo uit.

Eerste eventjes de cijfers, de 3DS is voor de prijsverlaging niet bepaald vaak over de toonbank gegaan, 250 euro was gewoon veel te duur, nu kost een 3DS 160 euro en dat is een klap minder, Vita daartegen is nog steeds pepperduur maar hier zijn de cijfers.

3DS verkoop (tot 30 Juni 2012) 19 miljoen stuks
Vita verkoop (tot 30 Juni 2012) 2.2 miljoen stuks

Dus een sneller vergelijking, als je een 3DS neemt ben je 159 euro kwijt, daarnaast neem je Mario Kart 7 die 50 euro kost, plus een leuke hoejse voor 10 euro, samen ben je 219 euro kwijt.
Als je PS Vita neemt ben je (voor wi-fi versie) 249 euro kwijt, je neemt Uncharted en dat is al 45 euro, plus een goedkope geheugenkaartje van 4Gb voor 20 euro en een hoejse van 10 euro, dit is samen al 224 euro dus 105 euro meer dan de prijs van de 3DS.

Er is nog iets, op de 3DS werken DS games en die heb je al vanaf 10 euro nieuw of 5 euro 2de hands, PSP games kun je wel voor de Vita via de PSN store kopen maar je oude UMD's kun je niet gebruiken.

Dus, waarom neem ik de 3DS vaker mee dan de Vita? in mijn geval is het zo, Uncharted is een leuk spel, Wipeout een geweldig spel echter zijn leuke Vita spellen minimaal 30 euro en dus heb ik er niet zo veel mijn PSP games heb ik verkocht omdat ze toch nutteloos op de Vita waren, verder is Vita meer fragiel om mee te nemen in mijn zak en is die te groot.
Natuurlijk neem ik Vita af en toe mee maar niet zo vaak als de 3DS

De 3DS is kleiner, opklapbaar maar ook fragiel (iets minder maar toch) verder heb ik enorm veel DS games dus er is altijd wel een game voor onderweg, MK7 en PKMN Diamond speel ik enorm vaak.

Ook heb ik meer games voor de 3DS omdat ik vaak via marktplaats paar games voor een eurotje of 5 koop.

Dit is mijn mening, iedereen denkt er ander over, ikzelf stuur mijn Vita waarschijnlijk ook op een enkeltje naar marktplaats, maar ik geef hem nog de tijd tot Februari, anders als niks mij overtuigd gaat hij weg.

De 3DS die blijft wel, ik heb veel games ervoor en de kans dat hij weggaat is 0%, dat betreft de DS games, wat de 3DS games betreft gaat hij ook niet weg, er zijn leuke 3DS games ervoor en er komen nog mee leuke aan, de prijs is wel redelijk hoog soms dus dat is minder, verder zou het leuk zijn als de GBA games eens voor de 3DS zouden komen in de eShop, dan ben ik al helemaal blij.
GBA games in de eShop zie ik denk ik nog wel gebeuren. Maar pas na het komen van de WiiU en Miiverse op de 3DS. Waarom? Na de launch van de WiiU zal de verkoop van 3DSen gaan afnemen (gezien nieuwe console + vele nieuwe games) Nintendo moet dan iets hebben om de klant ook nog in de 3DS geÔnteresseerd te houden.
Ik denk dat dit voornamelijk heeft te maken met de opkomst die smartphones over de laatste jaren hebben gehad. Steeds meer grote titels (zoals GTA en Max Payne) worden ook uitgebracht op de smartphone waardoor het steeds minder zin heeft om een losse handheld zoals de PS Vita te kopen. Natuurlijk is de bestuuring op een toegewijde handheld wel veel beter maar ik denk dat dat voor veel mensen het prijsverschil niet meer goed maakt.
Ik denk niet alleen de smartphone an sich, maar ook de markt er omheen.
Op de iPhone zie je steeds meer gratis spellen, maar daaromheen advertenties en/of betaalde extra content als verdienmodel.

Bij de Vita gaat dit model niet werken. En daarmee wordt de trend niet ondersteund.

Als ik zelfs topmannen van spelletjes reuzen (EA) zaken hoor roepen als: In de toekomst alleen nog gratis games......

nieuws: Topman EA: alle games worden gratis speelbaar
nieuws: Blizzard twijfelt over free2play-multiplayer voor StarCraft II
nieuws: Relic Entertainment wil gratis speelbare game maken
Qua hardware zit er niet eens zo veel verschil in. De iPad 3 heeft exact dezelfde gpu (SGX543MP4) als de PS Vita, maar je installed base is vele malen groter.
Of het te maken heeft met de opkomst van de smartphones en tablets is nog maar de vraag. Dat dacht men in het begin bij de 3DS ook maar toen die eenmaal een leuke prijsverlaging kreeg en een goed aanbod qua games gingen en gaan ze als warme broodjes over de toonbank.

Qua hardware is de Vita een goed apparaat. Nu enkel de prijs en het gamesaanbod nog. Volgens mij wordt aan het laatste nu gewerkt. Het is te hopen dat het op tijd is.
Ik vind gamen op de 3DS nog altijd oneindig veel fijner dan gamen op een tablet of telefoon. Ik heb wel een aantal AAA titels op mijn telefoon, maar vind het maar niets. Ik betaal ook graag wat meer omdat het gewoon beter is.
En ik ben teleurgesteld dat ik het apparaat gekocht heb.

Mijne krijgt in ieder geval waarschijnlijk een enkeltje marktplaats.

Is dat ding al om te bouwen voor homebrew? Misschien kan ik er dan nog wat leuks mee doen. Diverse emulators, zoals PS1 (of zelfs PS2?) lijken me wel fijn erop.

Het is een mooi apparaat, maar het aanbod aan spellen is mager. Ook vind ik de software waarmee je het apparaat bedient niet mooi en niet echt erbij passen. (beetje NDS-achtig) Doe mij maar de UI van de PS3/PSP.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 oktober 2012 11:00]

Dat dacht ik dus al, als niemand een game bij jouw console uit wil gaven dan zegt dat toch iets over het product an sich. Vita is geflopt, dit zijn de stuiptrekkingen.
In tegenstelling tot Shuhei Yoshida ben ik niet heel erg verbaast. De trend dat developpers niet meer zomaar voor mobiele consoles games uitgeven was al gaande bij de PSP. Ook de 3DS die een jaar eerder uitkwam was (voor de prijsverlaging) geen verkoopsucces te noemen.

De opkomst van de smartphone, en zeker de smartphone met een krachtiger GPU, zoals zowel de iPhones, veel Android toestellen en ook veel WinMo toestellen geeft developpers veel meer opties. Daarnaast, als je voor zowel iPhone als Android ontwikkeld heb je plots een enorm veel grotere afzetmarkt. Ook zijn mensen gewend geraakt aan wat simpelere mobiele games, die vooral heel wat minder kosten (van gratis/ad-supported tot hooguit $10) dan er normaalgesproken voor 'full fledged' consolegames gevraagd wordt.

1.) De enige manier waarop je als bedrijf developpers vrij makkelijk kunt overhalen is als je reeds veel consoles weggezet hebt, of als ze in ieder geval het vertrouwen hebben dat je veel consoles gaat wegzetten... ofwel dat er voldoende afzetmarkt voor ze is.
2.) De enige manier waarop je als bedrijf consumenten kunt overhalen je console te kopen is als er veel games voor beschikbaar zijn, of ze het vertrouwen hebben dat er veel games voor beschikbaar gaan komen plus - belangrijk - dat ze niet al een ander device hebben waarop mobiel gamen ze prima bevalt, en waarop ook steeds nieuwe titels uitkomen. Zoals hun smartphone, die ze altijd bij zich hebben en dus niet apart hoeven meesjouwen.

Voor Sony is dit een catch-22, ofwel een kip/ei verhaal.
Er zijn in het verleden al veel meer consoles (en zelfs complete consolefabrikanten -> Atari: Jaguar & Lynx, 3DO, Sega: Saturn & Dreamcast) ten onder gegaan aan een gebrek aan software / 3rd party gamesupport.

En het lijkt er inmiddels sterk op dat de Vita deze vicieuze cirkel (of misschien moet ik zeggen: neerwaartse spiraal) niet gaat overleven en dus flopt... Misschien dat Sony nog een kans maakt als ze de Vita voor veel lagere prijs op de markt zetten, en er zo meer van schuiven en daarmee hun afzetmarkt voor Vita games (dus ook: game-ontwikkelaars) vergroten. Zoals ze dat destijds ook met de PS3 hebben gedaan, om beter de prijsconcurrentie met de goedkopere Xbox360 aan te gaan. Ze zullen dan echter wel, net als toen met de PS3, een verlies per verkochte Vita voor lief moeten nemen. Met het risico dat dat verlies zich uiteindelijk toch niet terugverdiend.


<@boshar hieronder>
Ik ben naast Tweaker zeker ook gamer, en heb een Dreamcast, X360, PS3 en PSP naast een high-end gamepc. Je hoeft wat je uitlegt over het verschil tussen een (handheld) console en een smartphone mij dus niet uit te leggen ;)
Probleem is echter dat gemiddeld genomen de consument nu veel meer, makkelijker en goedkoper alternatief heeft. Blijkbaar is het verschil in 'gamekwaliteit' niet voor voldoende mensen een argument om tegenwoordig nog een - in verhouding relatief dure - handheld + bijbehorende games te kopen naast de smartphone. Ook voor ouders is het interessanter/goedkoper om hun kind een smartphone te geven en ze dan daarop zo nu en dan een game van $3 te laten downloaden, dan om ze een smartphone+handheld te geven.
En tja, de wereld waarin Sony (en Nintendo) opereren is veel groter dan Japan alleen. Ik zie de kids van tegenwoordig niet bepaald veel meer met PSP's en 3DSen en Vita's rondlopen, waar dat vroeger wel anders was. Dat is een probleem voor die fabrikanten, want de huidige generatie groeit op met de smartphone en on-the-go cheap casual spelletjes.

<@TheRealThanos hieronder>
Wikipedia: Catch-22.
De catch-22 hier is: De Vita moet veel verkocht worden aan klanten om de hem interessant te maken voor ontwikkelaars om games voor te maken <versus> De Vita moet een goede line-up van interessante games hebben om veel verkocht te worden aan klanten.

Volkomen in lijn met kip<->ei. Zonder kip geen ei, en zonder ei geen kip.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 1 oktober 2012 14:59]

Als Amerikaan zijnde moet ik je wel even wijzen op een kleine fout in je uitgebreide comment:
Catch 22 heeft helemaal niets te maken met de kip en het ei, en in het Nederlands is er ook geen goede, rechtstreekse vertaling voor, althans niet in de vorm van een gezegde.
De kip en het ei is de relatie van welk fenomeen er eerst was om het andere te veroorzaken, iets dat in het Engels meer neigt naar "cause and effect".

Catch 22 houdt in dat het ene het ander uitsluit, dus het tegenovergestelde van cause and effect. Een makkelijk en actueel voorbeeld (gezien de stijgende werkeloosheid) is dat een bedrijf iemand zoekt met werkervaring. Stel jij hebt geen werkervaring, dan krijg je de baan niet maar zonder de baan kŗn je ook geen werkervaring opdoen. DAT is catch 22.

Als ik daar een Nederlands gezegde aan zou moeten plakken (wat niet makkelijk is omdat je simpelweg niet 1 op 1 kan vertalen) dan zou ik eerder zeggen tussen de wal en het schip zitten, maar daar hebben wij ook een gezegde voor (stuck between a rock and a hard place) dus dat is het ook niet.

Het enige dat bij al deze gezegdes overeenkomstig is, is de vicieuze cirkel dus wellicht dat daar de verwarring vandaan komt.

On topic:

Sony heeft dit andermaal aan zichzelf te danken: iedere keer willen ze de meest krachtige hardware in een handheld stoppen, kost veel geld en daarbij ook altijd weer de proprietary add ons zoals memory sticks, SD cards en wat al niet meer wat de aanschaf alleen maar duurder maakt en dan vervolgens de developers de schuld geven omdat niemand in deze onzekere tijden meer het risico wil lopen dat zijn of haar game niet genoeg verkoopt op de Vita.

Daarnaast vind ik zelf dat de grootste fout van Sony, en de reden waarom ik hun handhelds nooit interessant genoeg vond, is dat zij op de PSP nagenoeg exact dezelfde games uitbrengen als op de Playstation 2 en 3 zelf, iets waar ik niet naar op zoek ben in een handheld. Ik wil een andere ervaring en de handhelds van Nintendo bieden die, ondanks de mindere graphics, wel en daarom verkopen die ook beter.
Buiten dat heeft Nintendo ook een langere ervaring op het gebied van handheld games dus de fouten die Sony nu maakt, daar is Nintendo al ver voorbij. Wellicht dat het een handheld of twee verder wel beter gaat met Sony. (als de verblinde en verwende mens van tegenwoordig nog overgehaald kan worden om niet alleen cheap ass games op zijn smart phone te spelen)

Na de reguliere PSP is het eigenlijk nooit meer goed gekomen want niemand wilde de Go! en bijna iedereen was teleurgesteld in Sony omdat ze hun UMD-based games niet meer konden gebruiken.

De 3DS van Nintendo heeft het ook moeilijk gehad maar doet het nu prima, dankzij kwaliteits software van Nintendo zelf en goede relaties met en ondersteuning van third parties, iets waar ze de laatste tijd, mede met het oog op de Wii U, steeds harder aan werken.

Ook het vergelijk met mobiele platformen zoals Android is flauwekul, want die games zullen zelfs de komende jaren (of misschien zelfs nooit) nog niet de production values en spel ervaringen opleveren zoals echte handheld of console games, want ik zie niet zo gauw een game op een smart phone uitkomen die meerdere jaren in ontwikkeling is geweest.

En derhalve ook (mede) het enorme prijs verschil, maar denk ook aan de 'feel' die grotendeels wordt bepaald door de besturing met echte controls die je kunt aanraken en natuurlijk de klinkende merknamen.
Want hoe goed of slecht het nu ook mag gaan, Nintendo en Sony zijn toch twee Ťchte console makers en daar kan geen smart phone iets aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 1 oktober 2012 14:05]

Dus Sony brengt op hun handhelds exact dezelfde games uit als op hun consoles, maar Nintendo niet? Mario Kart, Zelda, Star Fox, New Super Mario Bros.. Ik kan die games gewoon op de Wii spelen hoor. :) En kom niet met "console games werken niet op een handheld", want Nintendo fans waren maar al te blij toen er een Resident Evil, Kingdom Hearts en Zelda port werden aangekondigd. Console games dus (die overigens prima te spelen zijn op een handheld, maar dat is m'n punt niet. Dat zijn PSP/Vita games ook). De Vita heeft nu een handjevol juweeltjes in haar library, meer dan de 3DS had in het eerste jaar. Om de Vita nu al af te schrijven is dus nogal voorbarig en absoluut niet nodig. Kijken wat er over een jaar aan de hand is.

Ik beschik trouwens over zowel een Vita als een 3DS XL, dus stop me aub niet in een hoekje omdat ik zo positief ben over de Vita. ;) Ik heb een stuk of 8 games in m'n bezit voor de Vita, en vind ze stuk voor stuk geweldig. Beide apparaten kunnen prima naast elkaar leven, en beide systemen hebben wat mij betreft al system-sellers. Alleen de Vita heeft geen Mario-games.. En dat is blijkbaar waar de massa op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door Disfigured op 1 oktober 2012 15:34]

Ik ben zelf niet zo van het 'console bashen' dus vandaar ook mijn positieve opmerking over beide partijen op het eind, maar het verschil dat ik bedoelde is dat (om jouw voorbeeld maar even te gebruiken) de DS versie van Mario Kart meer lijkt op een samenvoegsel van alle voorgaande Mario Karts, maar zowel qua graphics en qua gameplay/besturing toch anders aandoet dan de console versie. Terwijl bijv. Gran Turismo op de PSP gewoon qua graphics e.d. hetzelfde was als de PS2 versie, en datzelfde gold voor heel veel PSP games. Nu met de Vita is er andermaal een pocket versie met dezelfde graphics en besturing als de home console versie gemaakt (Uncharted, God of War enz.) alleen nu dan (eindelijk) met de extra functies die deze handheld biedt om er toch een andere ervaring van te kunnen maken, dus het gaat in ieder geval wel de goede kant op, maar ze zijn er nog lang niet en de vraag is inderdaad ook met de opkomst van steeds beter uitziende mobiele games wat potentiŽle kopers gaan doen. Voor mij persoonlijk geen vergelijk, maar de massa zal er helaas wel voor gaan waardoor we nog maar moeten zien hoeveel handhelds Nintendo en Sony Łberhaupt nog uitbrengen na deze generatie. (wellicht ook een reden dat Microsoft na aanvankelijke plannen voor een eigen handheld toch nooit die stap heeft gemaakt?)

Overigens vind ik zelf de DS versie van Mario Kart niet echt een goed voorbeeld voor een vergelijk, maar er zijn wel veel andere DS games die op een home console niet werken en specifiek zijn gemaakt voor dual screen en touch screen controls, een verschil dat je (enigszins logischerwijze) niet op de PSP terug vond. Nu op de Vita vond ik niet genoeg redenen om hem aan te schaffen, maar ook de 3DS heeft me nog niet over gehaald. Wellicht de XL versie, maar misschien zoals jij zegt eerst maar eens even kijken wat er over een jaar of wat uitkomt.

Ben het deels eens met je opmerking over de system sellers, maar even los van de (in mijn ogen) iets te flauwe Mario opmerking, heeft de Vita misschien nog niet de juiste 'flagship IP' (leidende game/game karakter) gevonden terwijl de vorige Sony consoles die wel hadden (al had de vorige handheld die geloof ik ook niet, tenzij je Jak & Daxter of Ratchet & Clank als zodanig beschouwd)
Wel zal ik bij Sony blijven struikelen over dat alle add ons first party moeten zijn, waardoor uitbreidingen altijd te duur verkocht kunnen blijven worden en volgens mij ben ik niet de enige die daar over valt.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 2 oktober 2012 17:59]

star fox was een remake van een oude game zelda ook mario kart is een splinter nieuwe game
aankomend jaar komt sony met 3 titels die precies hetzelfde zijn op de PS vita
sterker zelfs als je de PS3 versie koopt krijg je er een code bij om de vita versie te downloaden maar goed wie wil nog little big planet racing op de vita spelen als je dat ook op je grote TV kan
Meer een Tweaker dan een gamer reactie. De 3DS doet het qua verkoop erg goed sinds de prijsverlaging en het Nintendo Games offensief.

Smartphone games zijn leuk als kort tijdverdrijf maar het gemis aan echte toetsen zorgt er voor dat ze de games markt nooit zullen overnemen. Mijn menig: casual, korte games worden groot op de Smartphones. Voor serieuzere games heb je nog steeds een handheld nodig.

Komt nog bij dat de de handhelds in de Japanse markt belangrijker zijn dan de home consoles. Dat heeft te maken met de tijd die de gemiddelde Japanner onderweg is in het OV en de grootte van de huizen daar. Wat betreft de Vita zie je dat ze daar echt grote problemen hebben. de PSP verkoopt in Japan mand na maand beter dan de Vita!

Sony kennende wordt de Vita hardware al met verlies verkocht dus een prijsverlaging zoals bij de 3DS zit er niet in. Achteraf kun je stellen dat Nintendo met de prijsverlaging marktaandeel heeft ingekocht. Ze hadden marktaandeel op een moderne niet gekraakte handheld nodig om een alternatief te bieden tegen de Smartphones.
Het gemis aan knoppen ervaar ik ook, maar wat met de volgende generatie? De kinderen van nu groeien op met volledige touch bediening. Het kan goed zijn dat die knoppen echt niet meer nodig hebben. Of misschien vinden die grote/lange games helemaal niet meer interessant.
Ik denk dat het dan meer een kwestie is van dat ze niet beter zullen weten ipv niet nodig hebben. Wat je niet mist, kan je ook niet nodig hebben.

En de markt doet natuurlijk keihard zijn best om de mobiele platformen van Android en iOS te promoten als goed alternatief voor de dure handhelds.

Ongetwijfeld zal ook touch screen besturing in de toekomst een enorme verbetering tegemoet gaan, maar ik zelf ben en blijf voorstander van tactile controls, oftewel besturing die je daadwerkelijk voelt en in je handen hebt en ik zal dat richting mijn kids ook altijd promoten, dus die zullen straks lekker met echte knoppen gamen.

Worden ze straks nog nerds tussen al die 'touch screen kids'... ;)
Sony had toen het nog met Ericson samenwerkte de Sony Ericson Play gemaakt. Een Android smartphone met fysieke knoppen. Was dat een succes? Er komen steeds meer games speciaal voor touchscreen die wel geschikt zijn voor langer spelen, zoals sommige racegames, tower defense en rpg. Dat je per se fysieke knoppen voor nodig hebt vind ik een achterhaalde gedachte.
Het probleem met fysieke knoppen is dat je bij een Vita of 3DS er altijd van uit kan gaan dat de knoppen er zijn en je bent zeker van waar de knoppen zitten.

Bij een speciale Smartphone met knoppen of losse add-ons zal de game moeten worden aangepast om deze te ondersteunen. De doelgroep met knoppen add-ons is dus te klein en te versplintert daarom zal knoppen support nooit standaard worden op de smartphones.

Natuurlijk zijn er een paar speltypen uitermate geschikt voor bediening op het touchscreen maar je mist toch veel. De fysieke gamepad met / knoppen is een interface met een ontwikkeling en gewenning van jaren. Het is gewoon de beste interface voor dat doel. Vergelijk het met hoe we een auto besturen. Stuur, gaspedaal & rem ga je ook niet vervangen door een touch interface op een smartscreen. Dat werkt niet.
Ik zou het breder willen zien, zowel de Vita als de 3DS lopen zeer matig qua verkoop.
Beide bedrijven hebben zich wat miskeken op de markt.

Door de snelle evolutie van smartphone/ tablet markt is er nu een veel groter aanbod aan platformen waar je degelijke games kan op spelen als tijdverdrijf. Bovendien is de software voor Vita en 3DS behoorlijk prijzig invgl met games voor tablets en smartphones.

De markt van de handhelds lijkt met op de manier zoals het nu is een beetje ten dode opgeschreven op termijn.
Nee, het is toch echt de Sony Vita die niet goed loopt. De Nintendo 3DS had een matige start, maar doet het nu gewoon prima, beter dan de Nintendo DS zelfs:
The 3DS has sold 4.5M units in the US as compared to the DS’s 2.3M in the first year. It has released close to double the amount of software titles, and sold nearly twice as many as well. Combined sales figures for hardware and software for the DS were $540M its first year, while the 3DS has sold $1.2B worth in the US.
Met wereldwijd tot vandaag 20,5 miljoen Nintendo 3DS'en verkocht, en slechts 2,9 miljoen Vita's, is het toch echt de Vita die het moeilijk heeft, niet de gehele handheld markt.
Je cijfers kloppen niet. De 3DS heeft in haar eerste jaar meer verkocht dan de DS.

http://www.joystiq.com/20...s-in-first-year-outperfo/
Ik denk dat de toekomst van handheld games in apparaten zoals de Asus Transformer ligt. Het gameaanbod op Android is al voldoende gerijpt en dergelijke tablets zijn krachtig en toch draagbaar genoeg om te kunnen concurreren met devices zoals de PS Vita ed. Bovendien bereiken ontwikkelaars in de android market zowel mensen met krachtige smartphones als tableteigenaars, waardoor het minder interessant wordt om voor "niche"producten zoals PS Vita afzonderlijk te gaan ontwikkelen.
De Android games zijn te makkelijk te kraken. Android apss en games brengen bijvoorbeeld minder op dan iOS apps die iets beter beveiligt zijn. Ontwikkelaars willen geld verdienen en daar is het Android platform te open / gekraakt voor.
De ps3 is ook beter beveiligd dan de xbox360, toch wordt de 360 niet uitgesloten door uitgevers.

Daar waar een markt is zal verkocht worden. En uitgevers zien in de Vita geen markt, dus dan is het snel klaar. En terecht, de Vita had grond kunnen winnen indien je op een bankje in het park lekker online CoD Black Ops 2 had kunnen spelen.

Dat kan niet, dus die markt waar het voor bedoeld is (de wat oudere gamer) zit liever thuis voor zijn/haar tv. En vermaakt zich in de trein wel met whatsapp.

De 3ds spreekt een breder segment aan, namelijk gezinnen: kinderen, ouders, grootouders. Maar ook de wat oudere gamer die weer eens een typische old school nintendo game wilt spelen.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 1 oktober 2012 18:19]

“We put together packages for retail and there’s no reason why we shouldn’t create a ‘Vita plus PS3′ bundle, which could feature games that use cross-play, as well as include a PlayStation Plus subscription that both devices could use.”
bundeltje PS3 + vita dan maar?
bron
@ Homebrew: nieuws: Hacker werkt aan homebrew-loader voor PS Vita
staat direct bij gerelateerd content ;)

De functies van de Vita zijn geweldig, maar er is gewoon geen vraag meer naar een handheld met alle smartphones en tablets vandaag de dag.
Wellicht als hij daadwerkelijk gehackt (als ik sony was zou ik het misschien wel stiekem gaan supporten ook) wordt kan dat wel een positieve draai geven aan de console. ..
Als de Vita gehacked wordt weet je in ieder geval zeker dat ontwikkelaars er geen games meer voor ontwikkelen.
teleurgesteld in het apparaat, of in het gebrek aan content? Ik vind het apparaat zeker goed overkomen en aanvoelen, heb er alleen nog geen een omdat de meeste games die erop te vinden zijn al op mijn PS3 aanwezig zijn.
Maar wat is een goed apparaat waard zonder content?
Same here. Die van mij licht al maanden stof te verzamelen. Kunnen de fanboys wel roepen en Little Big Planet dan, maar als je die niet leuk vind blijft er weinig over. Om oude PS1 en PSP games te spelen heb ik hem niet gekocht.

Moet ik dit overigens verstaan als in: Ja we hebben gefaald en geven het nu op of Ja de software library is matig en daar gaan we nu dubbel zo hard aan werken?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 oktober 2012 11:54]

hier ook erg teleurgesteld. Remote play, cross platform multiplayer. Allemaal leuk, als het werkt. |:(
'Is dat ding al om te bouwen voor homebrew? Misschien kan ik er dan nog wat leuks mee doen. Diverse emulators, zoals PS1 (of zelfs PS2?) lijken me wel fijn erop."

Nee, jij hebt de Vita misschien gekocht, maar Sony is Heer en Meester.
Eigenlijk is het heel simpel: die-hard gamers kopen een console (XBox 360 of PS3) of high end PC, mobiele gamers kopen een Nintendo *DS*, of spelen iOS / Android spelletjes op hun telefoon.
Kan niet spreken voor anderen maar voor mij is het wat simpeler, ik koop geen 3DS of Vita omdat ik een DSl heb en geen enkele reden zie om te upgraden. Sterker nog, bij het gebrek aan homebrew zie ik het meer als een downgrade.
Ik heb hier zowel de 3DS als DSi en gebruik enkel nog de 3DS. De games zijn mooier, de bediening fijner. De schermen prettiger de mogelijkheden uitgebreider.

Aan homebrew heb ik nooit meegedaan de meeste mensen gebruiken het als excuus om gekraakte spellen te kunnen spelen en dan ook nog eens online te cheaten.

Games die ik bijna dagelijks wel opstart zijn Mario Kart 7 en Mario Tennis Open. Zeker online tegen anderen erg leuk.
Omdat 3DS ook DSI ondersteund zou je nog steeds in DSI mode kunnen homebrewen.
Ik ben bang dat ik een portable console heb gekocht die het gewoon niet gaat redden.
Dit doet me denken aan de 3do en de Jaguar. Beesten qua hardware, maar software....
Tsja, het probleem is gewoonweg het aanbod aan smartphones hedendaags. Developers en uitgevers zijn niet geÔnteresseerd in een klein fragment terwijl ze hun mobile games net zo goed kwijt kunnen op smartphones. De dagen van handheld consoles zijn wat dat betreft getelt.

Sony kan wat betreft de handheld markt denk ik veel beter investeren in optimaliseren van emulatie waarmee ze een eigen emulator kunnen uitgeven met een eigen platform via welk de gehele backlog aan PSX games en tzt PS2 games zal worden aangeboden (en in verre toekomst PS3). Ook al verkopen ze dan geen handheld hardware meer, ben ik er zeker van dat er nog voldoende voor ze te behalen is binnen het handheld segment via software verkopen.
Dat is de Playstation Certificate, op de Sony (Ericsson) Xperia Play / Arc / Acro / S / ION / Acro S en Tablet S; HTC One X / S / V en de Wikipad en 'binnenkort' ook iets van Asus, Sharp en Fujitsu.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 1 oktober 2012 11:41]

De Jaguar was niet zo'n beest hoor: het hele 64 bit verhaal was nogal opgeblazen en de games kwamen ook niet echt als zodanig uit de verf...
http://www.youtube.com/wa...ailpage&v=75TK8Axly5g

En het niet al te beste oordeel:
http://videogamecritic.net/jaguarinfo.htm
De Vita kan nog best wel een succes worden als :

- De prijs zakt ( iig onder de § 150,-)
- Prijzen van games maximaal op § 25,- en later naar § 15,-
- Dat er een mogelijkheid komt om emulators te draaien
- Dat er veel meer mini's uitkomen van 1 - 5 § die kunnen concurreren met mobiele games of zelfs precies dezelfde games overzetten.

Dan gaan er veel meer verkocht worden en komen de ontwikkelaars vanzelf. En dan kan je natuurlijk zeggen dat het volledige games zijn die niet voor een lage prijs ontwikkeld kunnen worden. Dat zal wel zo zijn ,maar dan ben je als ontwikkelaar gewoon verkeerd bezig als je dezelfde ervaring op een handheld wilt krijgen als op een console. Die mensen kopen wel een console dus de kosten moeten lager liggen en vooral creatieve , snel speelbare games moeten de boventoon voeren op een handheld.

En tja er komt al zoveel uit op al die platforms dat ik me af begin te vragen of er niet gewoon teveel aanbod is. Ik wil nog zoveel spelen en er komen elke maand weer nieuwe games bij. Als je een beetje een sociaal leven hebt is het toch gewoon niet meer bij te houden ?

Toch blijft het voor mij een interessant platform voor als ik ff op de bank wil gamen en mijn vriendin even tv wilt kijken en natuurlijk op vakantie. Dus als het allemaal wat gunstiger geprijsd wordt haal ik hem zeker wel :)

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 1 oktober 2012 12:06]

Dus eigenlijk wacht jij samenvattend gewoon op: PS Suite... Dan gaan er een hoop mini's en games uitkomen die ook uitkomen op elke Ps certified Android telefoon. (waar HTC, Samsung en Sony al flink mee bezig zijn).
Prijzen van games maximaal op § 25,- en later naar § 15,-
inderdaad! Ik weet zeker dat ik sneller een game met die prijs zal kopen, dan een met een § 50,- prijskaartje
Wat kan ik op een psp tov een iOS of Android device? Is dit veel beter of sterker? Ofwel wat kan ik meer met een psp?
Hem normaal bedienen zonder opzetstukjes.... een touchscreen blijft behelpen als enig invoermechanisme, zeker voor games.
dat is geen argument meer. ik speel prima via BT met een controller

http://www.youtube.com/watch?v=2TQC35EJfsE

edit: linkje erbij

[Reactie gewijzigd door purrple op 1 oktober 2012 14:23]

Jawel ik was het met hem eens... Maar, ik zou nooit een extra apparaat kopen als ik bv al een iPhone of Android device heb. Dan koop ik inderdaad liever voor een paar tientje een losse controller.

Ik ben ook bang dat er heel veel mensen zijn die al een Mobiel hebben ,en daardoor niet snel meer zo een ding kopen.
Op je tablet of telefoon? Handig lijkt me dat ... Invoer en handzaamheid is nog steeds een van de grootste argumenten, daar kan geen tablet/smartphone tegenop. Daarnaast is de batterijduur een stuk beter als je wilt gamen, en natuurlijk het game-aanbod. Je kan zo ook meer en meer de vraag stellen wat je niet kan met een psp maar wel met je iOS / Android device. Muziek luisteren, films bekijken, gamen, browsen ... kan je tegenwoordig ook met een psp.
ja veel plezier in de trein of de bus dan he
of wil je zeggen dat iedere fabrikant een PS3 controller dock heeft voor zijn mobieltjes ?
De Vita is gewoonweg te duur voor wat je ervoor krijgt. Sony moet gewoon de prijs gaan verlagen, dan kopen meer mensen een Vita en dan komen de uitgevers vanzelf. Zolang ze dit niet doorhebben stevent de Vita er op af om de 2e Dreamcast te worden.
Je krijgt alles wat je krijgen kunt aan handheld met ps vita, en de prijs die daartegenover staat is erg redelijk. Het is de content die mist, en misschien de vraag naar handhelds over het algemeen.
2e scherm? 3D beeld? Allebei afwezig op de Vita. De Vita doet mij aan een GBA denken met supermoderne graphics. O ja, en een touchscreen. Sorry hoor, maar de Vita is ťcht niet "alles wat je met een handheld kan krijgen". Dat is de 3DS. Specs zijn geheel onbelangrijk als je geen content of vernieuwingen hebt. En kom dan niet aan met een capicatief touchscreen, gezien een paar van mijn favoriete 3DS titels: art studio, colors! 3d zijn. (tekenprogramma's)

Op de Vita heb je een paar (2) leuke unieke games: Gravity Rush en Uncharted. De rest is allemaal een PS2, PS3 of iOS port of gewoonweg geheel oninteressant.

Mijn standpunt dat de PSVita de 2e Dreamcast wordt staat gewoon nog. De Dreamcast was namelijk ůůk puur grafische kracht, maar bijna geen goede games.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 oktober 2012 20:13]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True