Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 197, views: 69.266 •

Vodafone gaat voor de B+S+W-abonnementen Altijd en Extreem onbeperkt internet aanbieden. Wel wordt de internetsnelheid na het overschrijden van 10GB aan data verlaagd naar slechts 32Kbps. Ook wordt onbeperkt bellen mogelijk.

Dat blijkt uit informatie die Vodafone naar zijn eigen winkels heeft verstuurd en waarin Tweakers.net inzicht heeft gekregen. Daaruit blijkt dat de bundel met onbeperkt internet bij de abonnementsvormen Altijd en Extreem wordt aangeboden, zowel voor de reguliere Bel+Sms+Web-variant als de iPhone-abonnementen. Gebruikers hoeven daarvoor niets extras te betalen.

Het is onduidelijk of de bundel bij de goedkopere abonnementen tegen betaling wordt aangeboden. Wel blijkt uit de informatie, die door meerdere bronnen aan Tweakers.net is toegestuurd, dat bij alle abonnementsvormen onbeperkt bellen naar Vodafone-nummers mogelijk wordt. Bij de Extreem-varianten mogen klanten onbeperkt bellen naar alle nummers. Dit geldt zowel voor de B+S+W- als voor de iPhone-varianten. Overigens kunnen klanten met alle huidige B+S+W- en iPhone-abonnementsvormen al onbeperkt sms'en.

Uit de informatie blijkt dat Vodafone de nieuwe bundels vanaf 1 oktober wil gaan aanbieden. De nieuwe internetbundel is onbegrensd, maar na een verbruik van 10GB, in een tijdsbestek van waarschijnlijk een maand, wordt de snelheid verlaagd naar 32Kbps; dit is te langzaam voor de meeste internetdiensten. Daarnaast geldt ook nog een fair use policy. Eerder diende de Consumentenbond nog een klacht in tegen T-Mobile wegens het adverteren met deze constructie van onbeperkt internet.

Tenslotte gaat Vodafone bij de abonnementen B+S+W en iPhone de Extreem 140-variant schrappen. Deze abonnementsvorm kostte aanvankelijk 140 euro in de maand. De overige abonnementen voor smartphones blijven gelijk. Overigens heeft Vodafone officieel nog niets losgelaten over de veranderingen, waardoor verdere details over het afsluiten van de nieuwe bundels ontbreken.

AbonnementsvormBelleninternet
Regelmatig Onbeperkt naar Vodafone Datalimiet*
Vaak Onbeperkt naar Vodafone Datalimiet*
Altijd Onbeperkt naar Vodafone Onbeperkt (10GB cap)
Extreem Onbeperkt alle nummers Onbeperkt (10GB cap)

*Datalimiet hangt af van de gekozen abonnementsvorm binnen de serie.

Update 21:45 uur: uit aanvullende informatie blijkt dat onbeperkt internet ook wordt aangeboden bij de Bel+Sms+Web-varianten Altijd en Extreem. Ook is te zien dat de bundel met 10GB aan data gratis wordt aangeboden, waardoor klanten dus niet extra hoeven te betalen. Het artikel is op basis van deze informatie aangepast.

Reacties (197)

Reactiefilter:-11970184+191+25+30
En waarom nou weer voor alleen de iPhone? Dit moeten gewoon alle abonnementen hebben.
Helemaal mee eens. De iPhone wordt door alle providers 'voorgetrokken'.
Wat maakt het voor een provider uit welke telefoon je gebruikt? Zou dit aan te vechten zijn?
Voorgetrokken door de premiumabo prijs ja. Vodafone heeft over de hele iPhone linie zijn prijzen verhoogd.
Los daarvan:
Wel wordt de internetsnelheid na het overschrijden van 10GB aan data verlaagd naar slechts 32Kbps.
Is dit een beperking of onbeperkt?
Onbeperkt internet, enkel het behouden van de snelheid in beperkt. Maar 32Kbps is wel héél erg traag.
Ik noem het geen beperking maar het aanbieden van een ander product omdat je stout bent geweest en niet meer gebruik mag maken van het originele product waar je voor betaald.Ok het staat in de voorwaarden en het zal wettelijk mogelijk zijn maar nou niet echt bewonderingswaardig te noemen. Ze kunnen ook gewoon de prijs verhogen en geen limiet stellen want de enige mensen die dit abbonement zullen aanschaffen zijn de mensen die ook echt veel verbruiken lijkt mij.
Ze doen niets verkeerd. Ze zeggen onbeperkt internet en dat is het ook. Alleen de snelheid kan variëren.
De snelheid kan niet varieëren. De snelheid wordt beperkt na een bepaalde hoeveelheid. Dat is dus een snelheidsbeperking en tegelijk een voorwaarde.

Bij onbeperkt horen geen voorwaarden.

Heb dit voorbeeld al gegeven.
Morgen onbeperkt tanken voor maar 100 euro in de maand.
Na 30 liter kun je nog maar 1 liter per dag tanken.

Als je dit zou aanbieden vallen er een boel mensen over je heen.
Het kunnen gebruiken van internet is onbeperkt. Als ze onbeperkt snel internet zouden claimen, dan heb je een punt, want 32kbps is nou niet echt meer snel internet, maar het is nog steeds internet.
In absolute zin geef ik je absoluut gelijk.

Echter, de telco's hebben al jaren terug onbeperkt internet aan voorwaarden gebonden. Dientengevolge vind je ik je kritiek binnen de huidige context een beetje te absoluut (lees: Waarom zou Vodafone Roomser zijn dan de paus?)

Overigens vind ik dit nieuwsbericht eerlijk gezegd nietszeggend zolang de abonnementsprijs onbekend is.
Je vergelijking klopt niet. Bij jouw voorbeeld wordt er een limiet opgelegd aan de hoeveelheid die getankt mag worden, terwijl eerst is gezegd dat je onbeperkt mag tanken.

Bij onbeperkt internet wordt alleen gezegd dat je ten alle tijde kosteloos kan blijven internetten. Je hebt onbeperkt toegang tot het internet, hier zit geen limiet aan. Ook na het verbruiken van de 10GB bundel kun je nog steeds internetten, alleen een flink stuk trager.

Je vergelijking zou dus alleen opgaan als je zou zeggen dat de benzinepomp bij het onbeperkt tanken dan plots maar met de snelheid van 1 liter per uur pompt. Je mag echter wel gewoon 24/7 de pomp in je benzinetank laten steken.
Het is heel simpel:

-10Gb cap = een limiet. Geen onbeperkt internet dus, einde verhaal.

Met onbeperkt internet word hier bedoeld dat je onbeperkt gebruik mag maken, niet dat je snelheid onbeperkt is (bestaat dat eigenlijk al?)
Wat zitten er toch weer veel bedoelingen achter. Terwijl het zo simpel is; snelheden kunnen ze zelf bepaen bij Vodafone, hoeveel een user met X snelheid kan binneslurpen kunnen ze tot tig cijfers achter de komma uitrekenen.

Dus wat doen ze nou? Bieden ze de max snelheid? Met een cap.

een cap = een limiet. Dat rijmt niet met onbeperkt. Alle bedoelingen erachter zijn slappe vergoelijken.

Dan nog even dit: Stel je gebruikt 32kbps per sec, non-stop gedurende 30 dagen.
Weet je hoeveel GB je dan verstookt hebt ?

9.8877 GB

Wat is jouw "normale" snelheid ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 september 2012 10:57]

een limiet op de snelheid is iets anders dan een limiet op de hoeveel heid

dat het onbeperkt is word dus ook duidelijk aan gegeven dat je MAG en KUNT internetten zonder extra kosten en als je die 10GB aan tikt dan word je internet traag

je kunt dus onbeperkt internetten met een beperkte snelheid


was het andersom geweest dan was het dus wel beperkt internet geweest

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 30 september 2012 15:50]

in het slechtste geval is dat nog steeds 57 liter in februari.
dat is ¤ 1.754 per liter.
Litertje euro gaat vandaag de dag voor ¤1.87 gemiddeld.
Kom maar op met dat abbo :) Waar kan ik tekenen? :D

[Reactie gewijzigd door Razwer op 30 september 2012 01:50]

Met onbeperkt internet word hier bedoeld dat je onbeperkt gebruik mag maken, niet dat je snelheid onbeperkt is (bestaat dat eigenlijk al?)

Jouw voorbeeld met tanken is een verbruiks meting, je moet zeggen onbeperkt tanken met 10 liter per minuut, na 100 liter mag je nog maar 1 liter per minuut tanken. Het duurt wat langer, maar er is geen kwantiteit limiet,

er word helemaal nergens gesproken over onbeperkt in de zin van snelheid, dus iedereen die klaagt moet het artikel nogmaals lezen. Dit is zeer gebruikelijk voor zulke abbo's, in België word het veel vaker toegepast volgens mij (ben zelf NL'er)


(kleine edit, typo)

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 30 september 2012 10:00]

Iets met beperkingen, zodat je niet meer lekker ervan kan genieten strookt niet met de term "onbeperkt". Een cap is keiharde cap, einde verhaal. Weg met de luxe, terug naar het dos tijdperk, met BAUD modem snelheden.
In de encyclopedie staat dit, zonder bedoelingen, zonder sterretjes:

onbeperkt (bn): eindeloos, grenzeloos, oeverloos, onbegrensd, onbekrompen, onbelemmerd, ongelimiteerd, teugelloos, volstrekt, vrij

Het impliceerd iets; onbeperkt is een krachtige term. Wat het onduidelijk maakt, zijn mensen die er altijd meer van willen maken (of minder) dan dat het is.

Onbeperkt is al een sterke krachtterm. Een term zonder grenzen. Alleen dan komt er een sterretje. Sterretjes maken het onduidelijk, niet het woord ansich. Dat woord is ijzersterk. Je kan bijv. onbeperkt van de natuur genieten. Zo klaar als een klontje, zelfs met sterretjes als het nacht is. Helemaal gratis.

Een sterretje achter een reclamboodschap is synoniem voor het uitroepteken op een verkeersbord: PAS OP! (er zitten adders onder het gras).

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 september 2012 11:20]

Ah, en normaal zit er geen snelheidslimiet aan dan? Dan mag dus nooit en te nimmer met onbeperkt worden aangeboden, want je snelheid in nooit oneindig. Ook aan 14,4Mbps of hoeveel het ook is (wat je in de praktijk nooit haalt met huidige technieken, eerder 1/10e) zit een maximum per dag, heb je dat wel eens vergeleken met jouw redenatie? Zo'n flauwekul dat gezeur over onbeperkt, als je meer dan 10Gb gaat verbruiken met een mobiel ben je niet goed wijs. Dan ben je ook een gigantische uitzondering, daar is een mobiel (en het netwerk) niet voor gemaakt. Je kunt dan en vergelijking stellen: als je jaarlijks 50.000km moet maken aan woon-werk verkeer, pak je toch ook geen snorfiets? Daar zijn alternatieven voor, voor internet heb je vaste aansluitingen. 32Kbps is alleen inderdaad wel enorm traag, maar nog steeds bruikbaar voor het essentiele.

Kortom, bij onbeperkt horen altijd voorwaarden, want je kunt geen oneindige snelheid aanbieden.
denk dat de discussie niet over 'onbeperkt' of onbeperkt internet moet gaan, maar definitie van 'internet'. Met 32Kbps kun je onbeperkt pingen maar buiten textonly e-mail, WA en WF nauwelijks wat anders. Nu bij T-mobile verlaagd naar 64Kbps omdat ik over mijn 'onbeperkte' bundel ben en hoofdpagina FB opvragen lukt al niet meer. Kortom: je moet met verlaagde snelheid basisdiensten kunnen blijven gebruiken.
De snelheid wordt sowieso al beperkt, want er is gewoon een maximum snelheid. Het is inderdaad niet onbeperkt, en het is zelfs uit te rekenen. Dan kun je dus nog 24x60x60x32kb per dag downloaden. Dat is grofweg 3MB, en voor 30 dagen is dat 90MB. Omdat je al een aantal dagen gebruikt hebt voor die 10GB, is het minder, maar dat maakt verder niet uit. Je krijgt dus ongeveer 10.1GB maximaal.

Het probleem is in mijn ogen niet zozeer de lagere snelheid, maar het contrast in snelheid. Je gaat van supersnel naar onwerkbaar. Waarom zit er niks tussen, bv van 8 naar 9GB de snelheid halveren, van 9 naar 10, boven 10 nog 10% of zo?
Onzin.

Onbeperkt is onbeperkt. Na 10 gigabyte de snelheid gaan beperken is ook een beperking. Zoals jij nu redeneert is een abonnement met 500MB per maand ook onbeperkt want je kunt zoveel data verstoken als je wilt maar na 500MB ga je meer betalen, komt op precies hetzelfde neer alleen is dit een beperking in de vorm van extra geld.

Vind het gewoon pure misleiding, ze kunnen toch ook gewoon zeggen 10GB internet met fair use policy? Dan lieg je niemand voor en kom je gelijk een stuk beter over naar de consument toe.
Waar zeuren jullie nou precies over? Vorig jaar was het bij alle grote providers behalve T-mobile dat je snelheid na 500 MB al werd verlaagd naar 32 kbs. Nu is het na 10 GB mag ik even herhalen 10 GB... Als je zoveel internet gebruikt ben je eigenlijk al een dief. 10 GB voor enkele klanten gaat ten koste van al het internet van de overige gebruikers. Als het aan mij lag had ik een limiet op 2 of 2.5 GB ingesteld met een fair use policy. Merendeel van de gebruikers komt daar niet eens in de buurt. Ik gebruik zelf dagelijks spotify en ondanks mijn offline playlisten kom ik vrij makkelijk over de 1.5 GB maar spotify zuipt zoveel internet, ik kan me werkelijk geen ander scenario voorstellen om ook maar in de buurt van de 4 of 5 GB te komen, laat staan 10. Torrenting op de telefoon??

Maargoed, dit is natuurlijk weer mijn mening. Er zijn er altijd een paar die aan 10 GB zelfs nog niet genoeg hebben blijkbaar. Ik vind dat Vodafone heel goed bezig is in vergelijking met KPN en T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 30 september 2012 13:33]

De snelheid wordt dus beperkt. Dus niet onbeperkt.
Waarom is dat niet bewonderenswaardig? Het voorkomt dat je bij moet betalen als je over de limiet heengaat. Vind dat zelf eigenlijk wel een fijn idee, als je dan op de 30e van de maand net door je limiet heengaat kun je die dag even niet meer streamen enzo, maar nog wel whatsappen en mailtjes sturen.. Het zorgt ervoor dat je zonder zorgen het maximum uit je bundel kan halen.
Idd mooi idee maar verkoop het niet als onbeperkt maar met 10 gb data en daarna beperking naar de niet werkbare 32kb.
Het is gewoon onbeperkt internet... Hoe je er ook naar kijkt. De snelheids limiet is gewoon puur voor de mensen die het misbruiken. En voor iedereen die een abonnement gebruikt je moet altijd de kleine letters het eerst lezen voor je besluit.
Leuk hoor, maar dat kan niet anders. Zonder een botte cap ?

Buiten dat, de reclame is en blijft misleidend ondanks de goede bedoelingen, ondanks de goede intenties en ondanks dat sommige hier het bewonderingswaardig vinden.
Dat is irrelevant.
Dus als jij 500 euro per maand mag betalen voor écht onbeperkt, dan ben je happy? Of loop je dan weer te roepen hoe ze bij Vodafone van de pot gerukt zijn om zulke bedragen te vragen?
Dus wel hebben onbeperkt en echt onbeperkt.

Misschien moet je terug naar school om te leren wat onbeperkt is. Heel simpel zonder beperkingen.

Als ik jou redenatie moet volgen en ik zie in de winkel een prijs van 100 euro dan hoeft dat niet zo te zijn. Het kan dus:

100 euro zijn
of echt 100 euro.

M.a.w je praat onzin.
Ik noem het geen beperking maar het aanbieden van een ander product omdat je stout bent geweest
Stout geweest?! Telefoonproviders zijn zo ongeveer de enige bedrijven in de wereld die niet willen dat je _meer_ van hun dienst afneemt. Stel je voor dat je kaasboer zo zou handelen: "pardon, meneer, u koopt nu wel heel veel kaas. U mag vanaf nu alleen nog maar jong belegen."

Het is me uiteraard wel duidelijk waarom "data" een net iets ander produkt is dan kaas,maar het punt blijft dat de providers op een heel rare manier met de vraag naar deze dienst omgaan.
Onbeperkt wokken zit meestal een tijd limiet aan. Beter dan jou kaas vergelijking.
Daar hebben ze toch de Fair Use Policy voor uitgevonden?
Als je meer dan zeg 100 keer gemiddeld zit, (100G ofzo over je stickje of 25G over je telefoon) en je krijgt een brief?

Niemand die zeurt dat dat onredelijk is. Dat was het vroeger ook, en toen was er bijna nooit iemand die klaagde...
Behalve dat het totaal niet transparant was omdat je het gemiddelde niet kon inzien. Zo zal het gemiddelde verbruik in de vakantie maanden lager liggen omdat er mensen in het buitenland zitten. Zit je ineens over een vage grens heen en moet je spontaan gaan bij betalen of wordt je afgesloten (na een evt waarschuwing).
Fair use policy is dus niet onbeperkt. Als ze vinden dat je teveel gebruikt heb je een probleem.
Onbeperkt is, zoveel als je wilt, en dus niet na x aantal gbyte beperkingen opgelegd krijgen.
Dan staat er 1 of 2 uur onbeperkt wokken en daar is niets mis meer en is ook juist.

Wat vodaphone doet is onbeperkt wokken maar na het 2de bord krijg je nog maar 1 klein stukje vlees per keer.
Over onbeperkt wokken of weet ik wat word echter niet geklaagd; mensen krijgen doorgaans wat ze verwacht hadden; hun buikje helemaal rond kunnen eten. Dat je daarvoor geen hele dag kan uitrekken, snapt iedereen wel.
Als je een abonnement bij je kaasboer hebt voor 10,- per maand vind ik het niet meer dan redelijk...
Haha. Lekker Krom!

Telefoonproviders willen juist ZOVEEL mogelijk aabieden en als het ff kan ook ZOVEEL mogelijk verdienen. Die cap is er om er voor te zorgen dat ze jou, de consument niet TEVEEL geven.

Maar toegegeven, je kan het leuk vertellen. Zit in je de PR/Marketing ? (keypunchie)
Velen vinden je post nml. goed, wat aangeeft dat ze allemaal erin 'trappen" .

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 september 2012 11:04]

Om jouw voorbeeld voor kaas te nemen; Je kaasboer wil ieder die een stukje kaas wil, dat aan hen kunnen verkopen, dat vergroot de kans dat ze de volgende keer terug komen. Als er ineens iemand langskomt die alle kaas opkoopt van je kaasboer, dan heeft hij geen kaas meer over voor al zijn andere klanten. Vervolgens zijn al die andere klanten ontevreden en gaan ze voortaan naar een andere kaasboer, die wel altijd kaas heeft.

maw, de provider heeft maar een bepaalde bandbreedte, als er enkele grootverbruikers zijn die alle bandbreedte verbruiken, kan het alle andere klanten niet meer van bandbreedte worden voorzien, en stappen ze over naar een provider die wel bandbreedte heeft voor ál zijn klanten.

Trouwens, als je 10(!)GB in 1 maand verstookt via je smartphone, moet je ff op je hoofd krabbelen of je wel goed bezig bent. Wie van jullie heeft een datalimiet dat hoger ligt dan 10GB? En voor diegene die nog een oud abbonnement hebben zonder limiet, hoeveel verbruik je nu echt?

Persoonlijk denk ik dat 99% niet boven de 2GB p/m uitkomt, tenzij je je PC aan je smartphone tethered, en op die manier van nieuwsgroepen download...
De kans dat je de 10gb aantikt met je telefoon acht ik zeer laag. Zelfs met occasional tethering
Dacht het niet. Heb in de maand juni, 20 GB verbruikt via het t-mobile netwerk :)
Naast jou hebben nog 10.000 (of meer) mensen dat niet gedaan. De kans is dus erg klein: < 0.01%. Het feit dat jij wel >10GB verbruikt veranderd niets aan de kans.
Als je regelmatig youtube op je smartphone kijkt, gaat het toch snel hoor :)
Dacht het niet. Heb in de maand juni, 20 GB verbruikt via het t-mobile netwerk :)
Dat vind ik erg knap. Mag ik vragen hoe je dat soort hoeveelheden haalt?

En .. als je nou wifi instelt op de plekken waar je het meest bent (huis, werk als ze het daar hebben) ... zou dat niet enorm schelen?

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 29 september 2012 13:49]

Je hebt een mobiele telefoon. Een mobiele, dus dan heb je niks aan een vaste verbinding. Juist onderweg heb je meer data nodig dan thuis of onderweg. Behalve als je gaat updaten bijvoorbeeld of je dropbox bijwerkt.

* WiFi heeft zeer beperkt bereik dus ik noem het voor het gemak een vaste verbinding omdat je erg aan de locatie gebonden bent.

In de trein gebruik ik het meeste. Maar laat VF nou eerst eens een deftig netwerk aanleggen dat dit soort limieten aan kan. Als ik in de trein zit heb ik de laatste tien minuten zeer slecht bereik, juist als je een mobiele telefoon nodig hebt en je geen desktop hebt waarop je iets kan googlen of mailen heb je hem nodig. Ik vind dus dat ook vooral rond het spoort het netwerk beter kan. In woonwijken is er al heel veel wifi bijvoorbeeld.
Dat is geweldig, maar jij bent niet de gemiddelde gebruiker. Sundace heeft dus gelijk: bijna niemand haalt die 10GB
Jij verstookt per dag 667 MB aan mobiele data per telefoon, nota bene op het stroop netwerk van t-mobile, wat doe je allemaal dan wel niet als ik vragen mag?

Zakelijk gebruik, constante tethering, of ben je simpelweg niet op de hoogte van de techniek Wifi?

Met op het werk, thuis en bij velen Wifi komt ik niet verder dan 1 tot 3 GB (wifi) en 200 tot 500 MB (3G)

De tablet is een ander verhaal, die gebruik ik simpelweg anders en verstook daar toch meer mee, alhoewel ik deze zelden tot nooit met 3G gebruik lopen daar de cijfers van 7 tot 10 GB per maand.
Als ik even dagje flink download zit ik meteen aan 30 tot 40gbyte verkeer per dag.
Zonder downloads gemiddeld 1 tot 2gbyte/dag(gemeten op de router).

667mbyte/dag haal je makkelijk op een telefoon, internetradio veel gebruiken met een 128kbs stream. Ideaal voor op werk, maar helaas tegenwoordig niet meer mogelijk met die datalimieten bij alle telecom providers.

[Reactie gewijzigd door basb op 30 september 2012 11:54]

Een collega download op zijn server ook 40/45 GB in het uur als het moet.

Maar we hebben het hier over mobiel internet.
Dagelijks meer dan een halve gigabyte is toch eerder uitzondering dan regel.

Tuurlijk, buiten wat simpel werk als e-mail, whatsapp, internet zou je ook streaming diensten als spotify kunnen gebruiken. Na een flinke treinrit als test kwam ik niet verder dan 60/70 mb.

Internetradio op werk, daar heb je toch een pc voor :D
mwah 1 a 2 GB per maand (werk gerelateerd) kom ik wel aan als ik mijn best doe
maar over 10 GB per maand? wat moet je daarvoor doen?:S
Bij grotere bedrijven/organisaties is het meestal niet toegestaan dat 1000+ man gezellig radio-streams aanzetten via bedrijfsnetwerk.
667mbyte/dag haal je makkelijk op een telefoon, internetradio veel gebruiken met een 128kbs stream. Ideaal voor op werk, maar helaas tegenwoordig niet meer mogelijk met die datalimieten bij alle telcokm providers.
ik kan beamen dat de hele (werk)dag een radio streamen een hoop dataverbruik met zich mee brengt. Maar waar heb je tegenwoordig geen wifi meer?

Wij hebben bijvoorbeeld een bedrijfsnetwerk (die dergelijke streams blokkeert (paupers!)) en een normale ADSL lijn om dat allemaal te omzeilen, en daar zit iedereen met de smartphone dus op met een stream of wat dan ook.

Tegenwoordig moet je al redelijk je best doen om wifi onafhankelijk te zijn wil je het 10gb limiet halen.
Wees er maar trots op. Dankzij jouw actie is er nu zo'n raar policy aan de gang wat betreft mobiel internet abonnement. Degene die met tethering en opbeperkt internet het hele huis hebben voorzien van internet. Omdat het kan, was voornamelijk het motto.

Zie daar, we hebben de duurste mobiel internet abonnementen van heel europa. Wees er trots op :/
da's héél slim ..

je telefoon verbruikt véél meer via 3G dan via wifi hoor ...

maar dat kon je zelf ook wel bedenken zeker??
jij loopt wss rond met een batterij-pack om al die data te kunnen verstoken?
Dan hangt de telefoon gewoon thuis aan de lader terwijl hij het aan ver verstoken is, puur omdat het kan.

Om me heen zag ik een paar jaar terug (met de onbeperkt abbo's van toen) ook jokers die torrents hadden lopen op hun telefoon en vrolijk de hele dag lieten seeden. En maar miepen dat hun accu steeds leeg is en hem bij elke gelegenheid aan de lader hebben hangen. Waarom laat je die torrents op je telefoon lopen? "nou seeden is goed voor de community, anders kunnen anderen niet snel downloaden" |:(

Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan. Nu nog zie ik mensen die met hun telefoon van usenet downloaden, en vervolgens de films naar hun PC gaan kopieren om het te kijken... :X

Zelf gebruik ik (gelukkig) geen mobiel internet. Ik vind het maar veel te duur, ik stel mn mail checken etc wel even uit tot ik op t werk of thuis weer wifi verbinding heb. Zo dringend is facebook/twitter/whatsapp ook weer niet. Het enige waarvoor ik mobiel internet nog zou kunnen/willen gebruiken is skype, maar ja, dat mag dan weer niet want dan ben ik stout volgens vodafone.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 29 september 2012 22:52]

Ben je films aan het downloaden via het mobiele netwerk of zo?

10 GB is heel veel, als je daar over heen gaat en de provider zet je dan terug op 32 kbps dan lijkt me dat een service. Met zo'n gebruik is er blijkbaar iets grondig mis en is er blijkbaar een dolgedraaide applicatie of malware die je data zit te verstoken. De teruggang is dan meteen een goed signaal om je mobiel eens grondig te onderzoeken.

Ik begrijp dat een gemiddelde gebruiker rond de 250 MB gebruikt (misschien inmiddels meer, het verdubbeld zo'n beetje elk jaar). Een gewone gebruiker zou op dit moment aan 500 MB genoeg hebben. Ben je wat vaker actief dan 1 GB en dat is dan meteen ook een veel voorkomend aanbod. Dan zit je dus nog ver van 10 GB af. Dus als je flink los gaat kun je nog behoorlijk vooruit voordat je de 10 GB haalt.

Let wel, als je echt films en zo gaat downloaden via het mobiele net dan ben je echt associaal. Ja, hebt er voor betaald maar ruimte op het mobile spectrum is beperkt, je verperst het met dat gedrag wel voor anderen in je buurt. Ik vraag me af wat je allemaal doet dat je 20 GB gebruikt per maand.
Heel veel ?

32kb per seocnde, 30 dagen lang non-stop = 79.1GB

Vind je 10GB nog steeds veel :?
Als je nu even een keer door 8 deelt heb je de juiste hoeveelheid. Je maakt een klassiek bits/bytes foutje.
Onzin dit is gewoon beperkt internet niets meer niets minder.

Onbeperkt wil zeggen zonder beperking. Na 10 gb komt er ineens een beperking in snelheid en een beperking in snelheid is een beperking en dus is er geen sprake meer van onbeperkt.

Neem nu het volgende voorbeeld.

Onbeperkt tanken voor maar 100 euro per maand.
Na zeg 30 liter kun je per dag nog maar 1 liter tanken.
Ik denk als je dit gaat aanbieden dat iedereen over je heen valt omdat het niet onbeperkt is.
dus je zegt het goed : beperkt internet aka niet onbeperkt na een punt ;p
Dit is een beperking ja. Maar als je 10GB per maand haalt met je smartphone ben je ook wel hele rare dingen aan het doen. Ik gebruik de iPhone regelmatig als modem (oa voor RDP) en kom bijna nooit over de 2GB. Dus het is een beperking waar weinig gebruikers last van zullen hebben. Maar ze zullen het wel moeten vermelden.
Hier ook een redelijk zware data gebruiker, vaak muziek aan in de auto welke ik stream via iCloud, meestal zit ik rond de 2GB aan Mobiel internet en 8GB aan Wifi, hier zitten ook de app updates bij natuurlijk welke ik gewoon via mijn telefoon binnenhaal
Vergeet niet ook de opkomst van tablets, het lijkt mij dat je daarmee toch al wat sneller meer data verstookt dan voorheen. In Windows 8 is er dan ook een optie om een connectie als 'metered' in te stellen waardoor er bijvoorbeeld geen Windows Updates over die connectie gaat, met een Windows 7 (en android?) tablet is dat standaard niet het geval. Streaming is ook al jaren aardig in opkomst en dat tikt wel hard aan, zelfs nu applicaties steeds meer in de cloud zitten (Office 2013).
Je kunt nog steeds onbeperkt interneten alleen niet even snel. Tja het is maar net hoe je het ziet natuurlijk.
In ander nieuws: nieuws: Consumentenbond dient klacht in tegen 'onbeperkt'-reclame T-Mobile

Oftewel: de Consumentenbond vindt dat dit géén onbeperkt internet genoemd mag worden.
@Herko_ter_Horst : De Consumentenbond kan wel veel vinden; ik vind het onzin. Je moet gewoon goed lezen alvorens een abonnement af te sluiten.

Het probleem is simpelweg dat veel mensen gewoon maar wat bestellen zonder goed te kijken wát ze nou eigenlijk besteld hebben. Je kunt toch gewoon een T-Mobile zaak binnenlopen en je daar laten informeren ?

Zolang ik niet hoef bij te betalen indien ik over mijn bundel heen ga noem ik dit "onbeperkt". De Comsumentenbond moet even niet vergeten dat we in 2012 leven en er (vooral de laatste 2 á 3 jaar-) een hoop is veranderd in de mobiele markt.

"Onbeperkt" is een rekbaar begrip geworden. Zolang er duidelijk wordt aangegeven dat er een snelheidsreductie aan vast zit na overschrijden van de bundel is er wat mij betreft niks aan de hand.
Mijn 100Gb/maand abonnement bij Telenet wordt ook niet aanzien als onbeperkt, en valt daarna terug naar 130 Kbps. Dit is wel voor bekabeld internet, maar het zijn in principe (en in de toekomst nog meer) concurrenten die beiden hetzelfde internet aanbieden op hun eigen manier.
Mijn verbinding bij Ziggo is ook niet zonder restricties. Alles gaat via een FUP (Fair-Use Policy).

Zo is "onbeperkt SMS" bij T-Mobile ook niet écht onbeperkt. Je hebt een limiet van 2500 SMS per maand, daarna moet je bij betalen.

Het is ook een kwestie van je eigen gezonde verstand gebruiken en vooral GOED lezen. 2500 SMS per maand komt neer op een dikke 80 SMS pér dag. Er zullen er best bij zijn die dit voor elkaar krijgen echter liggen zaken als Whatsapp e.d. eerder voor de hand.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 september 2012 02:03]

Het is niet een kwestie van gezond verstand het is een kwestie van marketing door dit soort bedrijven en het misbruik maken van het woord onbeperkt.

Door onbeperkt te misbruiken kan men beter scoren en dus meer verkopen. Ja het is logisch dat onbeperkt in veel gevallen niet kan maar verkoop het dan niet als onbeperkt. Je kan ook 10 gb data verkopen op volle snelheid en alles daarna op 32kb.
Je maakt dan geen misbruik van de term onbeperkt en je hebt nog steeds een goed aanbod.
Bbob1970; Wat we hier iig zien is dat de jarenlange indoctrinatie zijn werk goed gedaan heeft. Wat wij niet normaal vinden is zo ingeburgerd als "normaal" dat velen het niet meer kunnen zien zoals het bedoeld was.

"We" vinden het de normaalste zaak van de wereld dat adverteerdes ons op het verkeerde been zetten, halve waarheden verkopen, vrijwel hele onwaarheden verkopen (rimpel-cremes?) etc.etc.

Dat is eigenlijk een trieste ontwikkeling, voor wie het zien wil.
100 GB per maand voor bekabeld gebruik je naar mijn bescheiden mening sneller op dan 10 GB mobiele data.

Een gemiddeld downloader en een snelle verbinding weet daar wel raad mee.

Ten tijde dat ik nog een htpc had ik in een nacht 100 GB gedownload, (met een bescheiden 25mbit verbinding) ware het niet dat hij zichzelf uitschakelde :)
Dat we in 2012 leven en onbeperkt een rekbaar begrip is geworden? Ik vind het onbegrijpelijk dat je daar 'Informatief' voor word gemod.

De vraag is juist of we dat met zijn allen willen (accepteren). Dat betekenissen van woorden opgerekt worden al naar gelang de wens van de reclamemaker.

Het is gewoonweg niet onbeperkt, dat is het enige feit waar het hier om gaat. Dat jij en ik begrijpen dat ze hier eigenlijk geen onbeperkt mee bedoelen helpt ons om alsnog na te denken. Dat is echter niet waar T-Mobile op uit is. Het gaat hen juist om de betekenis van dat woordje: onbeperkt. De kracht van dat woord in de beeldvorming, en om klanten te verleiden. Met in hele kleine lettertjes, 'niet echt onbeperkt'. Dat is misleiding.
@drvinnie : Daar geef ik je zeker gelijk in, echter kunnen we daar weinig aan veranderen.

Je kunt een product een willekeurige naam geven, zolang je de voorwaarden maar duidelijk vermeldt. Met zaken als "onbeperkt" lok je klanten. Dat is het hele doel van marketing.

Zoals ik al aangaf moet je de verantwoordelijkheid ook bij de klant leggen. Die moet gewoon goed opletten en zich goed laten informeren. Anders kun je onmogelijk een goed overwogen beslissing nemen bij je aankoop.

Het probleem is inderdaad dat veel klanten zich die moeite niet doen en tot een impuls aankoop overgaan. Maar is dat nou echt de schuld van de providers ? Zij weten nu eenmaal hoe prikkelbaar klanten zijn voor bepaalde zaken en spelen daar handig op in.
Dat mensen zich daardoor laten inpakken zegt meer over de naïviteit van de persoon in kwestie dan over de marketing van de provider.

Je laten naaien is in het huidige informatietijdperk écht niet meer nodig. Als je er zelf niet wijs uit wordt kun je het online opzoeken of het aan vrienden en familie vragen. Iedereen heeft wel een handig neefje / zoon / buurjongen (of de vrouwelijke variant daarvan- wil tenslotte niet seksistisch worden-) die je kan helpen bij een bepaalde aankoop.

Ik vind het te makkelijk om de schuld altijd maar bij de providers te leggen. Neem zelf verantwoordelijk en doe je moeite. Het gaat tenslotte om JOUW aankoop.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 september 2012 13:17]

@drvinnie :

http://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/voordeelbundels

Toegegeven; de lettertjes zijn wel redelijk klein maar het staat er toch duidelijk vermeldt.
Vind het nog aardig overzichtelijk.

Goed, het heeft er wellicht ook mee te maken dat ik verwacht dat er bepaalde voorwaarden aan een "onbeperkte" service vast zitten en ga daar bewust naar zoeken. Dat heeft er mee te maken dat ik redelijk cynisch ben aangelegd en weet dat providers (logischerwijs) proberen zo veel mogelijk aan je te verdienen.

Een onervaren gebruiker zal daar mogelijk snel overheen lezen. Maar dan nog; je kunt ook gewoon een fysieke winkel binnenlopen en je daar laten helpen. Toen ik in Roermond bij de T-Mobile zaak binnen liep voor het iSmart 300 abonnement vroeg de verkoper wat ik zoal online deed (om dataverbruik te schatten) en gaf direct aan dat de snelheid traag wordt na overschrijden van de bundel.

Ik bedoel; hoe duidelijk wil je het hebben ? Daarom vind ik "misleiding" wel erg ver gaan. De website van T-Mobile voldoet aan de door de overheid opgelegde eisen. Kun je dus eigenlijk weinig van zeggen.
Idd het woord onbeperkt wordt hier gewoon misbruikt terwijl het juist een woord is dat heel duidelijk is.

Is gratis het volgende woord dat we gaan misbruiken. Gratis TV na aanbetaling van het koopbedrag misschien.
Ze geven ook toe dat er beperkingen zaten aan onbeperkt:
maar vanaf 3 september is bij T-Mobile onbeperkt ook écht onbeperkt
En écht onbeperkt (dus niet gewoon onbeperkt, maar écht) heeft ook nog na je maandelijkse tegoed een een beperking.

Wanneer komt er Waanzinnig écht onbeperkt? :?
Dat is uiteraard een beperking! Ik kan ook gemakkelijk unlimited mobiel internet geven hoor, maar vanaf 10meg wordt je gecapped...zo kan iedereen het beweren...

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 29 september 2012 12:12]

Dus voor mijn beeldvorming:

Niet onbeperkt:
Na 10MB gaat je snelheid naar 64kbps

Wel onbeperkt:
Altijd 64kbps

Ze kunnen het ook zo zeggen: Onbeperkt dataverbruik en u krijgt maandelijks 10MB op hoge snelheid.
Daarom mag in de titel ook wel 'onbeperkt' tussen apostroffen gezet worden...
Hier is namelijk best wel over uit te bekvechten: echt onbeperkt is het niet.
zoals je zelf aangeeft echt onbeperkt is het niet. Er is alleen geen onbeperkt en echt onbeperkt.

100 euro = 100 of komt er dadelijk 100 euro en echt 100 euro ?
Als iets 99 euro en 95 cent kost, dan zeg ik over het algemeen dat het 100 euro is, terwijl het niet ECHT 100 euro is. Dat doe ik, en velen met mij, al jaren.
Helemaal mee eens. De iPhone wordt door alle providers 'voorgetrokken'.
Wat maakt het voor een provider uit welke telefoon je gebruikt? Zou dit aan te vechten zijn?
De theorie hierachter is dacht ik dat iPhone gebruikers veel intensiever hun telefoons gebruiken dan andere smartphone bezitters. En misschien zit daar een kern van waarheid in. Als ik echter mijn eigen dataverbruik op cellulair bekijk, dan kom ik aan 1.4 GB in 18 maanden. Ik gebruik het liever met wifi.
@arjankoole : Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Apple er wederom voor gekozen heeft om geen cardreader in het toestel te integreren. Als het interne geheugen vol raakt (waardoor het toestel traag wordt-) zul je gegevens moeten wissen.

Om dit te voorkomen zet Apple zwaar in op de iCloud. Als jij graag foto's maakt en deze dan in de cloud plaatst zul je inderdaad veel internetverkeer hebben. Daar is dit abonnement waarschijnlijk ook op bedacht.

Persoonlijk vind ik het onzin. Ik ga geen duur abonnement pakken en een hoop geld bijbetalen voor een iPhone 5 omdat Apple het niet nodig vind om een cardreader in te bouwen.

Daarbij ben je ook constant afhankelijk van je internetverbinding. Kijk maar eens hoe Blackberry-gebruikers liggen te piepen als de PING-servers weer eens offline zijn. Ze kunnen helemaal niks meer omdat alles webbased is. Ze hebben zelfs een PING-abonnement nodig om met de WIFI verbinding op hun eigen router in te loggen...

Ik wil mijn gegevens gewoon lokaal opgeslagen hebben. Muziek en foto's worden netjes op een 64 GB micro-SDHC kaart opgeslagen die ik in de Samsung Galaxy S3 prik. Zo houd je alles netjes georganiseerd, het toestel blijft snel (omdat het intern geheugen enkel voor Apps wordt gebruikt) en je kunt het kaartje wisselen indien het vol is. Bovendien hoef je niet constant online te zijn (met bijbehorend dataverbruik) om aan je gegevens te komen.

Kortom; een iPhone 5 kopen stimuleert automatisch tot het afnemen van een duur (data-)abonnement.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 september 2012 12:04]

@arjankoole : Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Apple er wederom voor gekozen heeft om geen cardreader in het toestel te integreren. Als het interne geheugen vol raakt (waardoor het toestel traag wordt-) zul je gegevens moeten wissen.
Ik heb hier een Android (HTC Desire), met een cardreader. Alleen heb je er niet veel aan want de applicaties willen allemaal in het interne zwaar beperkte telefoongeheugen. Ook het installeren van ice cream gaat niet vanwege een beperkt intern geheugen. Dit alles terwijl het geugen in de cardreader meer dan voldoende is.

Geef mij dan liever een Apple die zonder cardreader voldoende plaatst heeft voor OS updates en meer dan genoeg applicaties.
@mystic101 : Je hebt mijn reactie niet volledig gelezen :

"Ik wil mijn gegevens gewoon lokaal opgeslagen hebben. Muziek en foto's worden netjes op een 64 GB micro-SDHC kaart opgeslagen die ik in de Samsung Galaxy S3 prik. Zo houd je alles netjes georganiseerd, het toestel blijft snel (omdat het intern geheugen enkel voor Apps wordt gebruikt) en je kunt het kaartje wisselen indien het vol is. Bovendien hoef je niet constant online te zijn (met bijbehorend dataverbruik) om aan je gegevens te komen."

Feit is dat een smartphone trager wordt naar mate het interne opslaggeheugen vol raakt. Dit kun je voorkomen door niet-essentiële bestanden (zoals foto's, muziek en film) op een micro-SDHC kaart te zetten. Op die manier hoeft de interne opslag zich enkel bezig te houden met het installeren van apps. Zo blijft het toestel heel wat vlotter werken.

Die HTC Desire van jou is naar huidige maatstaven "bejaard". Afhankelijk welk type je hebt varieert het interne opslaggeheugen tussen de 512 MB en 4 GB. Mijn reactie sloeg op de iPhone 5 en Samsung Galaxy S3, die toch nét even in een andere klasse thuis. 16 GB lijkt heel wat maar vergeet niet dat een moderne smartphone ook moderne apps gebruikt die behoorlijk wat plaats nodig kunnen hebben.

Bovendien slaat die reactie van je ("Geef mij dan liever een Apple die zonder cardreader voldoende plaatst heeft voor OS updates en meer dan genoeg applicaties") helemaal nergens op.

Zowel de Galaxy S3, HTC One X én iPhone 5 zijn in 16, 32 en 64 GB varianten verkrijgbaar. De Samsung Galaxy S3 is echter de enige van de drie die een micro-SDHC kaartlezer aan boord heeft en kaartjes tot 64 GB ondersteund.

Ik betaal liever ¤ 64 voor een micro-SDHC kaartje van 64 GB (waarmee het totale opslaggeheugen van de Galaxy S3 wordt vergroot tot maar liefst 80 GB !) dan dat ik bij Apple ¤ 100 extra moet betalen om 16 GB extra opslag te krijgen...

Ik snap wel dat als je een oude Desire gebruikt, alle moderne smartphones een vooruitgang zijn. Of je nou voor Apple, Samsung of HTC kiest. Je kan er enkel op vooruit gaan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 september 2012 15:56]

Bullshit.

Waarschijnlijk kunnen ze iPhone gebruikers gewoon makkelijker meer laten betalen.

Het is nog onduidelijk of de bundel ook aangesloten kan worden bij andere abonnementen. Ook is nog niet bekend of er voor onbeperkt internet extra moet worden betaald, of dat deze onderdeel uitmaakt van de abonnementsvorm.

Oftewel, we weten nog bijna niks, maar iPhone nieuws genereert altijd weer een paar klikjes extra, dus plemp het maar op de frontpage! 8)7
Is het niet eerder dat ze die iPhone gebruikers juist extra uitmelken? Extra dure abonnementen die je normaal gesproken toch helemaal niet nodig hebt.
Je moet ook eigenlijk geen iPhone i.c.m. een abbo kopen.

Ik heb een SIM-only van ¤ 11,61 nu (500 MB @ 7,2 Mbps + 75 minuten + onbeperkt SMS).

Kan ik zelf beslissen of ik ooit de nieuwe iPhone ga halen. Ik ben hoe dan ook goedkoper uit nu.

Ik heb dit abbo nu 2 dagen o.i.d., dus ik hou zeker in de gaten wat bovenstaand abbo gaat kosten (aangezien ik er nog onderuit kan).

Verder zal de prijs toch wel minimaal ¤ 30,- bedragen (want 10 GB is behoorlijk wat, zeker in "onbeperkte" vorm. Denk dus dat dat sowieso niks voor mij word.

Als je aan 10 GB niet genoeg hebt dan kun je beter gaan afkikken.

[Reactie gewijzigd door BDHowner op 29 september 2012 11:46]

vodafone, blijkbaar via een Friends&Family abo...
Wat zou je willen aanvechten? Het staat een bedrijf vrij om prodcuten en diensten tegen de door hun gewenste prijs in de markt te zetten. Als er vraag is naar alternatieven die niet worden aangeboden ligt daar een mooie kans voor de concurrentie.
Omdat de iphone geen bal waard is voor de winkel, maar ze wel heel veel winst eruit weten te halen ( verkoop prijs 4x zo hoog als inkoop), genoeg nietwetende mensen wat dat ding voor zulke hoge abbo / lease / prepayd prijzen kopen.
Ik zou dit ook doen als ik vodafone was. Weinig uitgeven, veel verdienen. Mensen trappen er toch wel in doordat het van Apple is.
Nou je kan ook een iPhone abo los afsluiten dus is het verder geen probleem. Maar de prijs is wel een probleem.

Je betaalt nu gemiddeld 37,5 p/m voor een abo met 2GB aan data en een degelijke smartphone. Voor 5 euro kan je elke keer weer 1GB erbij kopen als je over je bundel gaat.

Het verschil is dan:
140 - 37,5 = 102,5 euro p/m.

Voor die 102,5 euro p/m kan je maandelijks ook zelf GB's erbij kopen, namelijk:
102,5 / 5 = 20,5 GB.

Voor het verschil bedrag kan je dus 20,5GB bij kopen terwijl je feitelijk maar 10GB krijgt, absurde geldklopperij.
terug schroeven naar 32kbps. - hebben ze soms weer wat afspraken gemaakt met de andere 2, ik herken dit geintje, uit een eerder bericht op tnet.. werd tmobile daar niet voor op de vingers getikt?

één ding scheelt, bij vodafone zul je die beperking nouwelijks merken, sinds de storing in rotterdam komt hier de verbinding zowiso al niet meer zo veel hoger dan 32kbps.

en dat terwijl men hspa beloofd.
Het is gewoon marketing. Bij een groep mensen springt de portemonnee nou eenmaal net wat verder open als er een associatie is met Apple. Overigens lijkt 10 GB mij erg veel voor een telefoon. Ik heb ook alles syncen met Google Music, Dropbox en foto's met Google Plus en Facebook, en kom zelden boven de 1,5 gb, waar ik overigens incl. bellen 15 euro per maand voor betaal bij KPN.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 29 september 2012 17:10]

Klinkt leuk maar voor een totaalplaatje moeten we wel de prijs weten.
Tof idee van Vodafone, doet me alleen wel meteen denken aan Consumentenbond dient klacht in tegen 'onbeperkt'-reclame T-Mobile.

Maargoed, als klant kan ik dit soort dingen alleen maar toejuichen eerlijk gezegd. Wie gaat er uberhaupt over die 10GB per maand heen? Ik zit nu bij T-Mobile en red misschien net de ~900MB per maand.
Bij mijn iSmart 300 abonnement (T-Mobile) hoef ik sowieso niet per MB te betalen zodra ik door m'n bundel heen zit vanwege het "onbeperkte" internet. De snelheid gaat wel omlaag van 14,4 Mbit naar 64 Kbit. Ik krijg vervolgens, indien ik geen zin heb om de rest van de maand langzaam internet te hebben, de mogelijkheid om de snelheid te resetten voor slechts ¤ 5,- extra.

Dat komt neer op ¤ 0,003 pér MB. Daar kunnen concurrenten een puntje aan zuigen.

Ik krijg dan opnieuw 1,5 GB (1500 MB, dus eigenlijk 1,46 GB) met 14,4 Mbit. Wat ik niet verbruik komt wel te vervallen zodra de nieuwe maand in gaat, maar op zich is dat ook wel logisch. Mensen gaan anders capaciteit op zitten potten en gaan dan vervolgens dag en nacht films zitten streamen. Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.

In feite heb ik dus voor ¤ 5 extra 3GB internet met 14,4 Mbit. Je kunt dus probleemloos een lekker online audiostreampje aan zetten.

Al met al vind ik de prijzen van T-Mobile heel redelijk. Het is natuurlijk een stuk duurder als enkele jaren geleden maar daar is nu eenmaal niet veel aan te doen. Het is gewoon kijken welke provider de voordeligste prijzen hanteert en vervolgens hopen dat marktwerking de rest doet (misschien wat naïef van me...).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 september 2012 13:06]

En andersom, als je het echt onbeperkt maakt heb je enkelingen die alle capaciteit opvreten zodat er voor normale klanten niks meer overblijft.
Wel wordt de internetsnelheid na het overschrijden van 10GB aan data verlaagd naar slechts 32Kbps.
Okee, een maand heeft ongeveer 24*3600*30.5 seconden.
Maal 32Kbps is 10.5GB.

Dus hoe "onbeperkt" is dit nu eigenlijk?
nice calculatie
Ik hoop maar voor de liefhebbers dat het wat goedkoper gaat worden dan 140 euro in de maand zoals iphone extreem 140's abonnement. Dan ben je toch ook niet goed wijs? 140 euro als particulier aftikken voor internetten op je mobiel...

Kennelijk was er ook geen markt voor.
Ach als je dan een gratis 64GB versie krijgt is de TCO slechts 150% van een 50 Euro per maand abo. Het is maar net hoe je er naar kijkt ;-)
ALS je er een telefoon bij krijgt. Het zal me niks verbazen dat dit gewoon een losse abonnementsprijs is (wat dan overigens met alle telefoons zou moeten werken. Een iphone is tenslotte geen Blackberry die een speciaal netwerk nodig heeft).

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 30 september 2012 00:58]

Zolang het niet zoals het extreem pakket 140 euro kost zal er vast wel een markt voor zijn, ook al zal 99% van de mensen bij lange na geen 10gb per maand nodig hebben.
En kun je zo'n bundel naast je bestaande abonnement activeren? Of geldt het alleen voor abonnementen vanaf 1okt?
Nouja zeg.Net een abbonoment afgesloten met 1GB aan data. EN dan krijg je dit, alleen voor de iPhone... Waarom kan dit niet op mijn One X?
'Onbeperkt' = 32kb waarbij je eigenlijk niks meer kan tegenwoordig...
Meer dan Whatsappen zal inderdaad niet lukken.

Welke snelheid krijg je dan eigenlijk als je nog niet over de 10 GB heen bent, dat zal toch wel meer uitmaken want zo snel ga je niet over de 10 GB.
Is het bit of byte?
32kbit is ouderwetse modemsnelheid en in principe genoeg om het belangrijke te doen. 32kbyte is een als een low budget ADSL verbinding en zeker snel genoeg.
Al met al is het beter dan een gehele afsluiting of hoge extra kosten.
Het gaat hier over Kbps en niet over KBps, wat standaard inhoudt dat het hier over bits gaat. Helaas, maar dit is wel erg langzaam voor te internetten. Alhoewel mensen zoals ik hier de rest van de maand makkelijk mee kunnen vullen i.p.v. meteen een extra rekening. Whatsappen is er namelijk toch nog mee te doen of een simpel mailtje sturen zonder attachments gaat ook nog. De applicatie die ik probeer te maken zou trouwens ook genoeg aan deze snelheid hebben. Werk namelijk in pakketjes van één nibble per +/- 1ms, wat neerkomt op 4kbps wat de minimale snelheid zou moeten zijn om verbinding te houden.
en toen probeerde je dat word documentje van 300KB te versturen en kreeg je een time out omdat je snelheid te laag is...

ik ben wel voor een wettelijk minimum van 128kbps. dat wil zeggen dat elke telefoon altijd moet kunne beschikken over die snelheid. als er 'internet toegang' word beloofd...

ergo, langzamer dan dat en je mag het geen internet toegang meer noemen, net als dat je een mininotbook geen netbook maar noemen als er een amd in zit.. of dat je het geen asperine mag noemen als het niet van dat merk is...
met 128kbps kun je nog steeds radio steamen (96k streams) en dan tikken de cijfers nog steeds door. Dat is de hele reden dat het op 64, of in dit geval 32kbps wordt gezet, zodat je niks meer kan en niet met goed fatsoen een website kan openen.
Bij zo'n extreem abonnement zal dat gewoon 14,4mb/s zijn (hoogste wat Vodafone tot nu toe aan biedt).
Als het 50 euro scheelt doe mij dan maar gewoon een 2Mbit lijn, kom ik ook prima mee vooruit. Die 14,4mb/s is alleen marketingstechnisch handig om de prijs omhoog te gooien.