Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 14.749 •

Dean 'Rocket' Hall wil de eerste versie van de stand-alone DayZ-game voor het einde van het jaar uitbrengen. Hall wil haast maken met het spel vanwege concurrentie van soortgelijke spellen. Hackers aanpakken heeft hoge prioriteit.

Dean Hall, de ontwikkelaar van de Arma II-mod DayZ, wil dat er nog voor het einde van het jaar een alfaversie van de DayZ-game verschijnt. Dit maakte hij bekend tijdens een panel op de Eurogamer Expo, meldt de site. De prijs zal volgens Hall laag zijn, maar hij noemde daarbij geen details. Hall, beter bekend onder zijn nickname Rocket, kondigde eerder in augustus aan met Arma II-ontwikkelaar Bohemia samen te werken om van zijn zombiehorror-mod een op zichzelfstaande game te maken. Het spel zal volgens het Minecraft-model worden verkocht.

Een van de redenen waarom Hall snel een eerste versie de deur uit wil hebben, is concurrentie van spellen als The War Z. De eerste prioriteiten zijn het aanpakken van hackers, het oplossen van bugs en het verbeteren van de prestaties van het spel, aldus Hall. Verder zijn er plannen om de gameplay uit te breiden met verspreidende ziektes, een verwijderbare gebruikersinterface, huishoudelijke voorwerpen als wapens en het spalken van gebroken botten. Voertuigen volgen daarna, aldus Hall.

DayZ als mod

Reacties (43)

Dat lijkt me echt een hele leuke, heb zelf genoten van de mod op ARMA 2. Zou er nog een kickstarter ofzo voor komen?
Ze werken nu voor Bohemia, geld is het probleem niet.
Niet meer ;)

Ik ben benieuwd, DayZ is een zeer leuke mod die (tenzij je met hackers speelt) je heel wat uren kan kosten.

Ik neem aan dat de standalone versie zich ook in Chernarus afspeelt?

edit: Ik hoop eigenlijk niet dat Hall het project in totaal gaat rushen, dit hoeft niet persé een slecht ding te zijn maar vaak komt er niet iets goeds uit.

[Reactie gewijzigd door NielsjeNL op 28 september 2012 15:34]

Hij verkondigd niet dat hij hackt. Mits betekend behalve als. Hij is dus ook tegen hackers. Je hoeft niet zo aggressief te reageren...

OT: DayZ is inderdaad een geweldige mod waar ik al enige uurtjes in kwijt ben geraakt. Wat ik graag zou zien is een interface die werkt zoals die interface bedoelt is. Nu is het een beetje rommelig om de UI te overzien.
Mits betekent juist het tegenovergestelde van "behalve als":
mits (voegwoord) 1op voorwaarde dat: ik zal het door de vingers zien, mits je het nooit weer doet
Maar het is natuurlijk duidelijk dat Nielsje dat niet zo bedoelde.

Ik heb DayZ even geprobeerd, maar het was mij nog wat te buggy en alles behalve soepel op gang te krijgen. Ook vond ik het niks om alleen maar in het donker te spelen aangezien ik het 's avonds na m'n werk probeerde.

Ben erg benieuwd naar de standalone versie.
Mits betekent helemaal niet behalve als. Tenzij betekent behalve als. Mits betekent op voorwaarde dat, dus juist alleen als het WEL zo is.
Als meerdere mensen zo gaan reageren ben ik dat ook niet van plan. Kijk even goed de post door, en dan kan je er goed uit opmaken dat ik er zelf ook niet blij van wordt als hackers het spel binnenkomen.
Mits betekend op voorwaarde dat... Je bedoeld tenzij.
Hackers hebben het spel inmiddels kapot gemaakt. Wij draaien zelf nu een private hive met whitelister. Alleen als je gewhitelist bent mag je dus spelen. DIt is geen garantie dat niemand hackt maar het maakt het spel al een stuk beter, er zijn vrijwel geen (zichtbare) hackers meer.

Als je ook op www.dayzmod.com kijkt naar de kolom Players in last 24h gaat deze elke dag drastisch omlaag tot nu vandaag zelfs het dieptepunt van 55.000. Dat lijkt nog veel maar met ongeveer 4000 servers is het dat niet echt natuurlijk. Je ziet dagelijks duizenden mensen die het spel nu links laten liggen vanwege al het gehack.

Rocket heeft zich ook een beetje te rijk gerekend in het begin en is imho te arrogant geweest. Hij ging liever naar expo's en conferenties en liet gamebreaking bugs die eenvoudig te fixen waren gewoon in het spel zitten, zoals de graphical glitches waarvoor de oplossing de hele zomer op zich liet wachten. Nu ziet hij het aantal spelers ook schrikbarend afnemen en nu heeft hij wel ineens haast.

Als Rocket niet snel met de standalone komt waar hacken vrijwel niet meer mogelijk is is het snel afgelopen met dayz.
Let wel even op dat het al langer de bedoeling was dat de community de mod zou oppakken. Dit heb ik ook nog een tijdje geleden in het forumdraadje gepost, of beter gezegd naar gehint. Eigenlijk heeft die haast er ook al altijd ingezeten, met als grote verschil dat hij nu niet degene is die de code hoeft te schrijven. Een team met programmeurs werkt handiger dan een producer. Het was zelfs een tijdlang de bedoeling dat de centrale DB (Hive) in z'n geheel zou verdwijnen totaan de release, omdat 't beheren en bijhouden meer moeite kost dan dat het oplevert en het doel van de mod al lang behaald was. Dat die players/24h dumps nog altijd een waarde geven die groter is dan 0, is dan eigenlijk al speciaal opzich. Dit zou je overigens ook wel kunnen zien in het feit dat de Extension nu community-based is, gelukkig (en dit had al eerder moeten gebeuren, maar drukte maakt veel van een planning best lastig).

Al met al is je mening/klacht niet ongegrond, maar eigenlijk wel gebaseerd op punten die niet zo zijn zoals jij ze ziet, en daar is een groot deel van je comment wel op gebaseerd.

Betreffende je laatste punt:
noem maar eens een spel waar hacking niet mogelijk is. ;) Je kunt de hoeveelheid informatie die een client binnenkrijgt beperken (bv alleen mensen binnen X-meter etc), maar een ESP injectie kun je bijvoorbeeld gewoonweg niet voorkomen, al helemaal niet zonder wetten te schenden m.b.t. privacy op je computer als je een Overlay zou gebruiken.
Het huidige 'hacken' is dan ook niets meer dan het injecten van ARMA2 scripts. Al die zooi kan er makkelijk uitgesloopt worden bij een stand-alone, dus dat deel verdwijnt vanzelf.

Al met al staat het touren van Dean verre van gelijk aan 'stilstaan van het project'. Daar werken nu zat mensen aan, met echte gamedevelopers en designers.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 28 september 2012 16:59]

Rocket heeft zich ook een beetje te rijk gerekend in het begin en is imho te arrogant geweest. Hij ging liever naar expo's en conferenties en liet gamebreaking bugs die eenvoudig te fixen waren gewoon in het spel zitten, zoals de graphical glitches waarvoor de oplossing de hele zomer op zich liet wachten.
Het is een alfa versie. Je hebt simpelweg te hoge verwachtingen van een alfa versie. Daarin zitten ernstige, gameplay verstorende bugs. Dat kun je van te voren verwachten. De grootste fout die Rocket gemaakt heeft is een alfa versie releasen aan het grote publiek. Hoe hij de verwachtingen ook temperde, het publiek bleef een productierelease verwachten. Dat hij ontzettend veel patchreleases uitbracht en dus ondersteuning verleende op een alfa versie, versterkte die verwachting alleen maar.
Ik snap wat je bedoelt , dat sommige niet goed kunnen lezen is een feit.
En idd het spel kan uren boeien , totdat er een schlemiel opduikt en met scripts
je opgooit en je te pletter valt.
Of met zijn wallhack je positie direct ziet

Maar goed dat er nu private server zijn , zelfs dean-rocket snapt dat dit niet verkeerd is.
hall werkte altijd al voor bohemia(na zijn militaire carriere ) en hij valt nu nog steeds onder hun loonstrookje
"De eerste prioriteiten zijn het aanpakken van hackers, het oplossen van bugs en het verbeteren van de prestaties van het spel."

Zozo nu al, de game is al verpest door hackers op bijna elke server kom je ze tegen. Je wordt geteleport, de hele server wordt genuked, wapens worden geduped en er worden ook andere voertuigen gespawned. Dan krijg je ook nog het feit dat als jij een server huurt je geen spelers mag bannen van het dev team. Moet je de logs naar hun toe sturen om vervolgens weken te wachten op bans die toch niet komen. Ban je wel spelers zonder overleg met het dev team dan heb je kans dat je server ip gebanned wordt op de master server. Ik vind het niet vreemd dat er private hive servers zijn die niet verbonden zijn met de master server. Hoef je geen verantwoording af te leggen als je hackers banned op jouw dure server.

Verder heb ik geen vertrouwen in de stand-alone. Deze wordt uitgebracht als een alpha build, hetzelfde als de mod. We hebben laatst 1,5 maand moeten wachten tot er eindelijk een fix was voor graphical glitches die de game onspeelbaar maakte. Terwijl het dev team ondertussen niets van zich liet horen omdat interviews belangrijker waren.

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 28 september 2012 14:19]

Zozo nu al, de game is al verpest door hackers op bijna elke server kom je ze tegen. Je wordt geteleport, de hele server wordt genuked, wapens worden geduped en er worden ook andere voertuigen gespawned.
Ik heb in de steam summer sale expres de uitbreiding voor Arma2 gekocht om dayz te kunnen spelen maar daar ben ik snel van terug gekomen inderdaad. Zonde van het geld (OK, een tientje, maar toch)

En een losse DayZ ga ik ook écht nie tkopen zolang ik niet zeker weet dat het dan goed is, dus ik ga echt geen geld uitgeven aan een alpha of beta build - release met patches of niets.
Op de server die ik samen met JoSchaap heb opgezet speciaal voor tweakers-leden komen bijna tot geen hackers in voor. GoT2DayZ.nl
Ik denk ook dat er een groot probleem zat in het verwachting patroon van mensen bij DayZ.

DayZ is een gratis mod gemaakt door een persoon. Dat is nog steeds het geval. Als mensen het over het dev team hebben, hebben ze het in feite over Dean Rocket Hall. Natuurlijk heeft zich daarnaast een community opgebouwd met forum moderators en server beheerders, but thats it. Dean ontwikkelde de mod nog steeds zelf naast zijn gewone baan, alle interviews en het in gang zetten van een standalone versie.
Geef ze een beetje krediet zo ik zeggen.
Succes was onverwachts, engine is van nature niet beveiligd, een devteam opzetten doe je niet op uno dos tre.

Is de game op dit moment crap? Ja, maar dat is niet (volledig) de schuld van rocket . De mod was origineel gewoon een experiment, iets wat al vrij uniek is anno 2012. Want tegenwoordig brengen (grote) publishers en of developers enkel nog games uit die aanslaat bij het casual publiek. Kijk maar naar ubisoft, laatste experimentele game was Mirror's Edge (2008), een release die vaak aan een zijden draadje hing. Microsoft Flight, super arcade gemaakt en toch afgevoerd, ondanks dat FSX vandaag nog steeds verkoopt.

Als fervente gamer moet ik het hebben van games zoals Day Z, maar ik weet goed genoeg dat het budget en de resources waarover rocket beschikt marginaal zijn tegenover die van pakweg DICE. En als je soms ziet wat voor buggy crap die grote developers afleveren na jaren developen, dan kan je onmogelijk verwachten dat je op enkele maanden tijd een perfecte game hebt van een zo een klein team. Dus kraak ik de game niet volledig af en wacht ik gewoon tot het allemaal wat stabieler is en dat dit tijd vergt is niet meer dan normaal.
"We hebben laatst 1,5 maand moeten wachten tot er eindelijk een fix was voor graphical glitches die de game onspeelbaar maakte. Terwijl het dev team ondertussen niets van zich liet horen omdat interviews belangrijker waren."

Even op wijzen dat er geen Dev team was, tenzij je één persoon een team gaat noemen uiteraard :)

Ook niet vergeten dat het een mod is die Rocket in zijn vrije tijd ontwikkelde, maw hij had ook nog andere taken, hij heeft nl. ook een job bij BIS

Een graphical glitch is meestal een engine probleem, dat is iets waarvoor Rocket afhankelijk is van het Arma2 dev team, het zal je niet ontgaan zijn dat deze al enige tijd hard aan het werk zijn met Arma3.
Zij hebben wel, waar mogelijk, support gegeven aan Rocket en DayZ.

Zelf zit ik in het team van Six Networks, verantwoordelijk voor PlayWithSix, ik was erbij toen Rocket om half 4 's nachts ons nog een update bezorgde om te verdelen, maw hij had er een volledige dagtaak op zitten en begon toen voor DayZ te werken tot een stuk in de nacht.

Dat was eerder regel dan uitzondering (kan nu anders zijn, ben te druk met ontwikkeling om dayz status te volgen), dus een beetje meer respect is wel op zijn plaats vind ik.

Ieder zijn mening, maar mensen zoals Rocket die gratis een mod maken voor anderen hun plezier verdienen simpelweg respect, gratis wil niet zeggen dat je alles kan eisen van zulke mensen :)
Vorige keer dat deze glitches er waren was het met precies dezelfde items in de game en was het in 2 dagen opgelost. Moest alleen iets doen met de files en dat was maar kort werk heeft hij zelf toen aangegeven. Graphical glitches fixte hij niet maar wel honden erin stoppen bij een update zo druk had hij het idd met andere dingen. Weer iets toevoegen ipv wat repareren heeft vaak de prioriteit.

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 29 september 2012 16:28]

Ik heb speciaal in de sales, Arma2 CO, alleen voor DayZ gekocht.
Ik hoop dat daar een klein beetje rekening mee word gehouden.

En ik hoop dat ze het spel nu wat minder releastisch maken.
Want als we nu met 2 personen door een deur rushen breken we bijna alle botten onder de riem :+
Ik dacht juist dat realisme het doel was van DayZ? Ik heb het zelf nooit gespeeld, maar als je het liefst een beetje met zombies vecht, een beetje dingen in elkaar flanst, zorgt dat je onderdak, eten en multiplayer wilt spelen lijkt Minecraft een beter alternatief.
Hoewel je botten breken wanneer je een deur openbreekt wel een beetje erg hard is.
Minecraft is helemaal niet te vergelijken met dit spel 8)7 Hoe kom je op dat idee.

OT: Twee weken geleden speciaal voor DayZ Arma II + OA gekocht. Hoop dat ze huidige spelers een korting geven op de prijs. Anders zou het zonde zijn van die ¤25, want Arma II vind ik niets aan.
Ik ben bang van niet. Je hebt namelijk arma II gekocht, en DayZ is een gratis mod. Jammer genoeg twee verschillende producten.
Ja de realisme is inderdaad aanwezig.

- onderkoeling bij te lang in de regen of in het water
- honger en dorst (wat erg rap gaat als je letterlijk de hele map door sprint)
- voertuigen repareren, en brandstof tanken
- de hele medische toestand met morfine, bandages en epi pen en bloodbag

Maar je rugzak kwijt raken tijdens het zwemmen?
4 Jerry cans en een m60 in je rugzak?
2L benzine over 50km?
Snipen?
Hoofdpijn? (Ja dit heb je best vaak in het spel, moet je oplossen met painkillers)

Dat is gewoon allemaal jammer.

EDIT: stomme typfouten die er vast nog inzitten

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 28 september 2012 14:43]

Snipen mag je van mij aan het bovenste lijstje toevoegen :)

Weinig andere spellen waar je zo veel rekening moet houden met afstand en bullet drop.
Aan jou en alle anderen die hopen op een soort van korting, dat gaat niet gebeuren.

Ze hebben zelf al een keertje aangegeven dat je nooit betaald hebt voor DayZ, en dus ook geen korting krijgt. Dat je Arma2 alleen voor DayZ gekocht hebt is niet zijn pakkie an, in het kort.

http://dayzmod.com/forum/...ayz-standalone-confirmed/ zie 2e post van Griff.
Maar als tegemoetkoming blijft de mod wel nog doorontwikkeld naast de standalone client.

Nadeel is dat er altijd hackers zullen zijn op de mod.
Voordeel is dat je als serverbeheerder meer vrijheid zult krijgen dan de standalone.
Was op zich al bekend dat hij voor het eind van het jaar de standalone versie wilde uitbrengen. Op z'n Twitter was hij trouwens ook erg enthousiast voor de Oculus Rift (die VR bril), dus wie weet komt er daar ook support voor :)
Zit dit spel al een tijdje te bekijken, maar om nou arma te gaan kopen alleen voor de mod vind ik toch teveel van het goede. Als de alfa er is en redelijk betaalbaar is ga ik hem zeker kopen.
Ik vind het idee leuk, maar de Arma II engine vind ik toch echt wat te brak. Ok het kan fikse werelden aan. Maar animaties, performance etc vind ik slecht...
Vandaar dat de standalone ook met een flink doorontwikkelde versie gemaakt wordt (take on helicopters)
Kan niet wachten. Zou inderdaad verstandig zijn enigszins haast te maken, omdat de concurrentie inderdaad met het idee aan de haal gaat. Ik start hem vanavond weer eens op denk ik!
Ik heb nog wel 3 keys over van de zomer. Eerste 3 reacties kunenn er 1 hebben, wel graag alleen mensen die hem ook echt gaan gebruiken s.v.p. ;).

Oh en
@ultimo1337, dat is engine related (zwemmen met een rugzak met meerdere geweren en tools is best lastig), en kan inmiddels al een aardige tijd gewoon aan de serverkant uitgezet worden.
@rBleek, klopt niet helemaal, aantal committende users op de oorspronkelijke SVN is groter dan 1. Alle ideeën zijn overigens wel van hem (of in grote mate).

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 28 september 2012 15:21]

Ik kan me toch meerdere recentere interviews herinneren waar hij aangaf dat de mod grotendeels alleen zijn werk was. Ik zal het nog eens na kijken :)
Je zegt nu toch ook wat anders? Grotendeels <---> Gemaakt door 1 persoon.
met forum moderators en server beheerders, but thats it.
Die opbouw is nu helemaal anders, dus dat komt wel goed overigens. ;)
Vipeax, ik zou je voor eeuwig dankbaar zijn!
Als dit keys voor de standalone zijn, wil ik er graag wel eentje (en wees gerust, die zal zeker gebruikt worden ;) )
3 keys voor de stand alone? Count ME in!
Ben wel benieuwd naar de stand-alone versie. Het concept lijkt me leuk, veel mensen enthousiast, maar in de filmpjes van de ArmA II mod zie je inderdaad nog erg veel bugs en glitches. Dat was voor mij de reden om 'm op dat moment niet te kopen.

Een stand-alone versie voor een schappelijke prijs is dan wel een optie... maar met de commentaren die ik nu lees kijk ik toch nog even de kat uit de boom.
ik heb toch mijn grote twijfels bij DayZ....
in vergelijking met hun concurrentie WarZ en het startende projectje the dead linger...

Dat ze nu willen rushen lijkt 't in mijn ogen haast alsof ze weten dat ze niet de aas kaarten in handen hebben...
't feit dat mensen de mod nu ( onder andere ikzelf incluis ) links laten liggen komt puur door de bugs en irritaties.. en dus hacken ( heb ik zelf niet mee gemaakt...)

Mits WarZ hun pre-alpha build nog zwaar gaan verbeteren, o.a. de bewegingen van de zombies, weapons wat gladder en recoil beter, geluiden beter.....
( ben zelf een schutter, geweerschoten in spellen kunnen zo ruk klinken )
Maar hetgeen wat ik ondertussen heb gezien van WarZ heeft meer indruk op me gemaakt dan de DayZ beelden en mod zelf.

Neemt niet weg dat er geen respect getoond mag worden voor deze mod.... 't is alleen zo jammer dat het op basis van een spel zoals arma2 is gebouwd.. maargoed welke spellen zijn tegenwoordig nog open en met 't formaat maps van Arma.

Perhaps was de Avalanche engine beter geweest ( thehunter.com )
ook out-dated, maar wel beter imo.

Wat er hierboven al meerdere malen werd verteld, ook ik heb arma uit de budgetbak gevist voor DayZ... maar ik wacht deze ronde toch eerst de recensies af..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.