Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 17.192 •

Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt NBA Live 13 te hebben geschrapt. Het bedrijf is van mening dat het spel kwalitatief niet voldoet aan de EA Sports-standaard. Misschien komt er in het komende jaar wel een NBA Live-game uit.

"Onze fans verwachten een spelervaring van hoge kwaliteit en dat eisen we ook van onszelf. Games maken is echter moeilijk, en NBA Live 13 is niet waar het zou moeten zijn", legde EA Sports vice president Andrew Wilson uit in een verklaring. "Het is duidelijk dat we het spel zeker niet in oktober hadden kunnen uitbrengen. In plaats van dan midden in het NBA-seizoen uit te komen, wachten we een volledig seizoen en proberen we voor volgend jaar wel een goede game te maken", aldus Wilson.

Het wegvallen van NBA Live 13 betekent een jaar uitstel van wat EA Sports' terugkeer in de NBA-games moet worden. Het bedrijf bracht na NBA Live 10, dat in oktober 2009 op de markt kwam, geen games meer uit binnen die franchise. In 2010 liet EA de media wel al kennismaken met NBA Elite 11, maar ook dat spel werd geannuleerd.

Reacties (41)

ik hoor voor het eerst wijze woorden?
moeten meer game makers doen, eerst een goed spel en dan pas uitbregen
*kuch* *kuch* *kuch* *COD**kuch* *kuch* *kuch*
Wat een onzin, vergeet even niet dat de COD edities door 2 verschillende studio's worden gemaakt en dat een studio 2 jaar heeft voor de game dat met de bijna dezelfde engine goed mogelijk is.

En ja Black ops 2 is wel degelijk een andere game dan MW3
Anders zou je net zo goed ALLE FPS op 1 hoop kunnen gooien.
offtopic @ hierboven
Neen, MW3 lijkt voor een niet COD connaisseur veel op elkaar. (geef mij een willekeurige COD game na MW1 en ik kan je niet vertellen wat ik speel.)
Games als Deus Ex, Planetside 2, Crysis en zelfs battlefield weten zich wel echt te onderscheiden van de eenheidsmeuk die COD imo is. Desalniettemin is er een markt voor dergelijke games, dus laat ze het lekker blijven uitbrengen.
Zolang een liefhebber als ik keus heb uit andere alternatieven hoor je mij niet klagen ;)

Ontopic

Vraag me af wat de echte reden is. Zou bijvoorbeeld de sales van NBA12 zo zijn tegengevallen dat een vervolg is gecanceled en proberen ze het volgend jaar nog eens?
Zelfs voor mensen die wel COD spelen zijn de spellen nauwelijks uit elkaar te houden :Y)

Paar nieuwe maps, paar nieuwe wapens (die nog steeds klinken als een stofzuiger met bronchitis) en "amazing new engine" uit 2004.

Na MW1 is het eigenlijk niks meer. Hoop dat Respawn Entertainment in 2013 keihard terugknokt met een echte FPS, zonder shitty killstreaks en deathstreaks. Maar MET goede maps, team-based wapens en dedicated servers met zombie-mods.
Ik weet niet waarom je gedownmod word, want we hebben inderdaad weer eens behoefte aan een echte game die ook op eSports niveau gespeeld kan worden.

Dan heb ik het niet over Counter Strike, maar iets dat meer weg heeft van America's Army 2.x Met dat spel werd vroeger nog TWL gespeeld, ieder team kon zich voor die ladder inschrijven en AA liet tournament play ook gewoon toe.

Wellicht komt er ooit een FPS op het schoeisel van StarCraft 2. Waarin je gewoon matches speelt tegen een andere party. Scores bijhouden en niks geen respawn, het zou de FPS markt een zegen zijn.
Wellicht komt er ooit een FPS op het schoeisel van StarCraft 2. Waarin je gewoon matches speelt tegen een andere party. Scores bijhouden en niks geen respawn, het zou de FPS markt een zegen zijn.
Oftewel Counter Strike? Je noemt exact wat Counter Strike al jaren doet met bijv. Enemy Down etc. Dat is een FPS, dat heeft geen respawn en worden scores bijgehouden van de team.
ShootMania STORM als ik jouw zo hoor pre order nu!! same reasoning here (en ik heb geen aandelen in t spel ofzo maar Quake Live gasten zijn te goed om tegen te spelen atm only need GL (HF blijft weg nu)
Ontopic

Vraag me af wat de echte reden is. Zou bijvoorbeeld de sales van NBA12 zo zijn tegengevallen dat een vervolg is gecanceled en proberen ze het volgend jaar nog eens?
Ze hebben sinds 2009 geen NBA spel meer uitgebracht, ook geen NBA'12.
Ze kunnen gewoon niet tippen aan de kwaliteit van NBA2K reeksen.

Maar vindt het wel positief dat ze cancellen ipv een belabberd spel uit te brengen
[...]

Maar vindt het wel positief dat ze cancellen ipv een belabberd spel uit te brengen
Inderdaad. Zit natuurlijk ook weer een marketinggedachte achter. Als je nu een slecht spel op de markt brengt, dan zullen waarschijnlijk velen volgend jaar de nieuwe niet meer gaan kopen. Dus dan moet je toch eens gaan overwegen om te cancelen.
Eerder iets als een te groot aantal kritieke bugs, zoals ernstige clipping tijdens actiea. Of iets stoms dat als vertraging opgelopen wordt managers geen bonus krijgen maar bij annulering wel.

Maar meer jaren planning wat dat betreft.. weet niet of dat echt een spel tegen zal houden. Ook de marges van EA staan onder druk.
Wat een onzin, vergeet even niet dat de COD edities door 2 verschillende studio's worden gemaakt en dat een studio 2 jaar heeft voor de game dat met de bijna dezelfde engine goed mogelijk is.

En ja Black ops 2 is wel degelijk een andere game dan MW3
Anders zou je net zo goed ALLE FPS op 1 hoop kunnen gooien.
Je kraamt zelf onzin uit. CoD is na deel 4 eenheidsworst geworden. 't is iedere oude wijn in nieuwe zakken. Vergeet ook niet dat het huidige infinty ward niet dezelfde is als degenen die de eerste CoD delen uit bracht. Niet voor niets moest voor MW3 2 anderen er aan te pas komen om het spel in elkaar te draaien.
Nee, CoD is niet meer wat het geweest is. Casual rommel is het en alleen volk zonder smaak kopen het. Net als diens tegenhanger Battlefield. Echte gamers blijven bij shooters zoals CS:S of kopen Borderlands of de S.T.A.L.K.E.R. reeks.
En ook jij kraamt onzin uit.

Games zijn smaakgebonden, maar je doet het overkomen alsof jouw smaak/mening de enige waarheid is.

Ik speel de Battlefield-reeks al sinds 1942 en heb alleen Battlefield Vietnam overgeslagen (goedgemaakt in BFBC2). Ik vind Battlefield 3 echt een gruwelijk toffe game. Niks 'zonder smaak', etc.

Een nieuwe game met een nieuwe engine die er fantastisch uitziet en weer helemaal anders speelt als BFBC2.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Jij (search of sunrise) kan niet bepalen voor mij wat ik leuk vind. Als je zelf zo speciaal wil zijn, speel dan alle b games. Anderen spelen dat nooit, en kan je toch nog macho doen. Maar hou op met goede games af te kraken. Zij worden niet voor niets door velen gekocht.

[Reactie gewijzigd door hmartino op 28 september 2012 15:12]

Dat iets goed verkoopt, is echt geen indicatie of het ook effectief een goed product is...
Zet er wat marketing achter en het gaat ook nogal makkelijk over de toonbank. Feit is dat de CoD-reeks de laatste jaren niets (nieuw) bracht. Het zijn meer expansionpacks, de iteraties na MW1. Dure expansionpacks, dat wel. Waar je indertijd nog 20 euro betaalde voor een Spearhead/Breakthrough of United Offensive, waar je dan echt veel meer content bij kreeg dan Activision's melkkoe tegenwoordig, betaal je nu 50-60 euro voor een map of 5 die reeds 4x herwerkt is om ze toch iets anders te laten lijken, en wat guns die totaal geen skill vereisen om ze te gebruiken (point & click...). Dan nog het gebrek aan dedi's, anti-cheat, balans en je begrijpt waarom de CoD-reeks klaar is om in de kast te zetten en daar te houden.
Als een game 3x achter elkaar slecht zoals jullie hierboven beschrijven zou zijn en als de concurrentie echt beter zou zijn dan wordt zoiets vanzelf opgepakt door een kleine schare mensen, wat vanzelf via mond op mond overgaat tot iets groots.

Waarschijnlijk ben je gewoon erg slecht in dit spel omdat het te snel voor je gaat ofzo.
Maakt niet uit verder Heb gehoord dat monopoly ook in 30 verschillende versies bestaat blijft ook leuk.
Alle moderne FPs games kun je indd op een hoop gooien met een paar uitzonderingen bovenop zoals Half-Life 2 en de Counter Strike series & UT 2004. Voor mij persoonlijk is er geen fps meer die eigenlijk dicht bij Qauke III Arena komt (tegenwoordig Quake Live) qua gameplay / skillcap / balance. ShootMania STORM kan voor mij niet snel genoeg komen imo ;)
Voor basketbalfans is het natuurlijk wel erg zonde. Vele fans vinden het gewoon leuk om elk seizoen weer een nieuw basketbal te kunnen spelen en hebben daar best elk jaar 50 voor over.

Ik vind het jammer, omdat basketbal mijn favoriete sport is. Ik neem aan dat veel voetbal-manager fans het ook jammer zouden vinden als Football Manager 2013 niet zou uitkomen.

Maar we hebben altijd NBA 2K13 nog. :9~
Voor basketbal fans is het juist goed, die lopen niet het risico dat ze de verkeerde game kopen, NBA 2k13 is vele malen beter.
ik hoor voor het eerst wijze woorden?
Of het is de angst voor 13? Daar zijn ze ook erg goed in.
Ik denk dat EA ook wat voorzichtiger moet zijn. Ze hebben al aardig wat franchises flink verpest (command & conquer, dragon age en mass effect bijvoorbeeld) en hun goodwill is ook compleet weg bij alle mensen die tot hun doelgroep behoren.

EA sports is nog een van de weinige takken die goed draait bij EA de rest draait eigenlijk vrijwel alleen maar verlies.

Zo was er in het laatste kwartaal van 2010 nog een verlies van 322 miljoen dollar en dat jaar er op een verlies van 205 miljoen dollar (nieuws: EA's Origin in 2011 goed voor 100 miljoen dollar omzet
YUP, iedere jaar weer een COD, maar dat is niet mijn probleem ik speel geen COD.
Dus als ik mij niet vergist is FIFA de enigste spel die wel ieder jaar uitkomt, maar is FIFA dan wel een EA Sports game of niet?
CoD wordt dan weer afwisselend door 2 studio's ontwikkeld..
En nog zijn ze bijna elk jaar hetzelfde. Dat neemt niet weg dat EA geen haar beter is op het gebied van uitmelken van een franchise.

Het probleem is dat beide uitgevers zijn en geen developers. EA en Activision kopen studios op als ze goed draaien en danken ze weer af als ze het slecht doen. Eigenlijk is het gewoon een soort van handelsmaatschappij wat al het geld uit een bedrijf zuigt en het weer wegwerpt als het slecht gaat.

Probleem is dat veel gamestudios niet genoeg geld hebben om op zichzelf een game uit te brengen (met name marketing waar enorm veel geld in om gaat) en dat EA/Activision dit min of meer uit hun handen neemt. Tegelijkertijd worden er deadlines gesteld door de publishers die zo onrealistisch zijn dat het ook bijna niet mogelijk is om iets compleet nieuws uit te brengen, zolang er maar geld in het laatje komt.
Die weer eigendom zijn van Activision-Blizzard, dus 't is uiteinlijk 1 pot nat.
Bovendien is van infinty ward niet veel meer van over en is daarom Sledgehammer opgericht. MW3 werd immers door het restant van IW, Sledgehammer en Raven Software in elkaar gezet.
FIFA is inderdaad een EA Sports spel.

Ik vind het wel raar dat EA nu voor de tweede keer in 3 jaar een NBA-titel cancelt. Het annuleren van een spel is een dure grap, en de vorige, NBA Elite werd in november 2010 geannuleerd toen het al helemaal af was. Sterker nog, het spel was al geleverd aan sommige winkels. 8)7

Je zou toch denken dat ze daar wel van hebben geleerd.

[Reactie gewijzigd door MicScott op 28 september 2012 10:33]

In dit geval wordt hij niet zozeer gecanceled maar nog een jaar door ontwikkeld tot NBA Live '14
Dus als ik mij niet vergist is FIFA de enigste spel die wel ieder jaar uitkomt, maar is FIFA dan wel een EA Sports game of niet?
FIFA is EA Sports, maar ze hebben wel meer jaarlijkse titels: NHL, Madden NFL en Tiger Woods PGA Tour.
Zelf vond ik CoD een erg leuk spel in het begin, maarja het is nu een beetje erg uitgemolken..
Klopt. Maar zolang mensen de nieuwe COD's blijven kopen, zal Activision nooit stoppen met het ontwikkelen van nieuwe COD games.
Het is wel jammer voor de basketbalfans dat dit spel niet uitkomt. De Live-serie was altijd prima te pruimen voor mensen die niet die-hard/superrealistisch basketbal willen spelen. En een beetje concurrentie kan natuurlijk nooit kwaad al doet 2K Games prima zijn best. Elk jaar worden deze spellen uit de 2K-serie beter. Maar als EA het gat niet opvult, dan ligt er ook weinig druk bij 2K Games en kan er misschien de klad in schieten.

Daarnaast gok ik dat EA nog wel een nieuwe poging zal doen. Van NBA2k12 zijn er ruim 5 miljoen exemplaren verkocht, dus er is hier een markt voor.
Het is wel jammer voor de basketbalfans dat dit spel niet uitkomt. De Live-serie was altijd prima te pruimen voor mensen die niet die-hard/superrealistisch basketbal willen spelen.
Mensen die die-hard/superrealistisch basketbal willen spelen gaan volgens mij naar buiten met een bal in hun hand...
Wel zuur voor de mensen die eraan hebben gewerkt..
Dat gebeurt wel vaker en EA is niet de enige ermee. Soms wordt het ook gewoon binnenskamers gehouden en dat men een project stilletjes dood laten bloeden.
In de NBA "scene" is EA ook niet de beste, 2Sports NBA 2k13 is beter, dus ik denk niet dat er veel gamers rouwig om zijn.
Lees: uit onderzoek bleek dat er te weinig interesse voor bestond
Ik zou toch al voor nba2k13 gaan dus dat maakt niet zo heel veel uit EA. Maar een beetje concurrentie kan 2k miss wel gebruiken. Als nba live net zo goed zijn als fifa zou ik het wel een toevoeging vinden. Maar ze geven zelf al aan dat het kwalitatief niet goed zit. Dappere keuze dan om hem dan toch niet uit te brengen.
Ik snap niet dat deze twee bedrijven beide (nog steeds) proberen om het mooiste (basketbal) spel - dat gebaseerd is op n league - op de markt te zetten. Net zo min als de brandende strijd tussen PES en FIFA. Er kan er tenslotte maar n de beste zijn?

Op het vlak van racegames is er zoveel diversiteit in leagues dat het bijna logisch is dat er verschillende bedrijven aktief blijven, de F-1 is nu eenmaal niet DTM. Ook schietspellen hebben zo elk hun eigen 'league' - maar dan bepaald door de spelvarianten, tijdssetting, e.d. - met COD en BF als de bekendste varianten.

Maar als ik het goed beluister is 2K Games sowieso als winnaar uit de bus gekomen.
Nu EA al een aantal jaren op rij geen nieuw spel heeft uitgebracht zullen ze wel geweldig hun best moeten doen om weer wat markt van 2K Games af te snoepen. Men zal nu zelf wel hebben ingezien dat dt niet zou gaan lukken met wat NBA Live 2013 moest worden.

Concurrentie is goed voor de consument natuurlijk, maar op den duur moet n partij het onderspit delven. Door niets uit te brengen probeert EA nu de boot nog af te houden maar volgens mij hebben ze de spreekwoordelijke handdoek al klaarliggen.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 28 september 2012 14:03]

Waarom zou je dit als bedrijf wereldkundig maken ? Zie ze volgend jaar ook geen betere versie als NBA 2K maken en waarschijnlijk hebben ze dat zelf ook wel door en laten ze de game gewoon doodbloeden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013