Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 316, views: 43.799 •

Vanaf vrijdagmorgen is de iPhone 5 ook te koop in Nederland. Voor het nieuwe apparaat moet tussen de 660 en 860 euro worden neergelegd. De wachttijd is in Apples eigen online-winkel inmiddels opgelopen tot drie ŗ vier weken.

Apple logoOm acht uur 's ochtends ving de verkoop van de iPhone 5 aan in Apples eigen winkel aan het Leidseplein; de wachtenden, hier en daar vijf rijen dik opgesteld, stonden tot aan het Vondelpark, een afstand van honderden meters. Een uur daarvoor startte een Hi-filiaal al met de verkoop van de nieuwe iPhone.

Wie via het internet wil bestellen, zal geduld moeten hebben; in Apples eigen online-winkel is inmiddels een wachttijd van drie à vier weken. Wel is nu duidelijk wat de officiële adviesprijs van de iPhone 5 is: 660 euro voor het lichtste model, met 16GB aan opslagruimte. Voor het model met 32GB moet 760 euro worden betaald; het 64GB-model kost 860 euro. Eerder doken al de prijzen bij providers op.

De iPhone 5 beschikt onder andere over een langer scherm dan zijn voorgangers, evenals een snellere cpu, maar beschikt voor de rest over weinig grote vernieuwingen. De verkoop van de iPhone 5 ging vorige week al van start in een aantal andere landen, waaronder Duitsland.

Lees ook de review van Tweakers.net over de iPhone 5.

Reacties (316)

Reactiefilter:-13160262+1118+25+30
1 2 3 ... 7
er zullen vast lange rijen staan bij de Apple store in Amsterdam!
niettemin... iedereen veel plezier ermee die vandaag zo'n telefoon gaat halen :)
edit: ja dus :+

[Reactie gewijzigd door shameete op 28 september 2012 08:14]

wel grappig om te lezen dat een HI filiaal eerder open ging en ook al de iphone verkocht.
waarschijnlijk staat/stond daar niemand :+
Daar stonden inderdaad weinig mensen (zie link) maar dit kwam ook omdat het alleen in combinatie met een abbo verkocht werd.


Artikel VK
Vorige week hetzelfde in Duitsland. Wij verveelden ons die vrijdag en waren nogal naÔef want dachten: Mwah, als we half zeven wegrijden zijn we half 8 vast als een van de eersten in Oberhausen. We hebben even bij de rijen staan lachen, en toen op goed geluk naar Saturn in Bocholt gereden. Bleek dat elke Saturn, Vodafone en Tmobile winkel ze ook gewoon hadden zonder ook maar 1 iemand in de rij. Alleen wilde geeneen winkel hem zonder abonnement verkopen.....

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 28 september 2012 09:13]

Is het tegenwoordig een sport om in de rij te staan? ;-) Succes aan alle kopers vandaag. Hopelijk was het wachten niet voor niks (en geniet er van).
In plaats van de Efteling gaat men tegenwoordig liever naar de Apple store.
Ik zou ook liever een aantal uur in de rij staan voor een telefoon dan voor een Ritje van 45 seconden maar goed dat is een ander verhaal.
Ik heb vorige week in New York mensen op klapstoelen en met slaapzakken in de rij zien liggen. Tickets voor een once-in-a-lifetime meet&greet met een of andere grootheid? Nee, voor een telefoon die je ook gewoon online kunt bestellen en die ook zeker nog een jaar te koop blijft. Je moet wel echt een heel suf leven hebben (of goed gesponsord worden, zag veel shirtjes met opdruk in de rij staan) als je zoiets doet.
Ik begin soms banger te worden voor Apple fanaten dan voor religekkies, maar dat even tussendoor.
Nee, die mensen worden gesponsord door andere bedrijven met het idee dat 'de rij bij de Apple store' veel media aandacht krijgt en de shirtjes met logo opdrukken zo gratis publiciteit op de (inter)nationale tv krijgen. Free publicity zogezegd. In China is het trouwens een fenomeen dat rijke mensen arme(re) mensen inhuren om voor hen in de rij te gaan staan. Daarom waren er een tijdje terug ook rellen toen Apple de store in China afsloot wegens drukte: die mensen kregen namelijk pas hun geld als ze met een iPhone retour kwamen :).
Nog geen maand terug lagen er studenten met slaapzak en stoelen 3 nachten te wachten op nieuwe sneakers... Dus voor de iphone tja kan me voorstellen dat dat blokken vol mensen zijn die wachten.
Alleen die sneakers waren een limit edition dus daar moest je wel voor naar de winkel. Die kun je nu waarschijnlijk voor het dubbele op ebay kopen.
En hier heb je precies precies het punt te pakken. Mensen willen iets op een bepaald moment en zijn bereid daar iets voor te doen.

Minder cryptisch. Je hebt twee knoppen waar je aan zou kunnen draaien. Tijd en geld. Als je die sportschoenen (we zijn hier in Nederland, dus zullen we gewoon Hollands praten) wilde hebben, dan moest je ofwel dagen van te voren gaan liggen ofwel ze kopen van iemand die wel bereid was om dat te doen en dan de hoofdprijs betalen.

Met deze iPhone is het precies hetzelfde. Als ik hem NU wil hebben kan ik ofwel ervoor in de rij gaan staan ofwel vanavond op eBay of Marktplaats kijken en hem voor §1000 aanschaffen. Alleen heb ik in dit geval het voordeel dat ik er ook voor kan kiezen om hem niet nu, maar over twee weken aan te schaffen en dan gewoon de Apple store binnen wandelen en vijf minuten later weer buiten staan voor het normale bedrag.
Wat dat betrft kan ik op verschillende manieren aan de knop tijd draaien.

Wat mij stoort is de manier waarop hier gereageerd wordt. Niet alleen bij dit artikel, maar in het algemeen.
Even voor de duidelijkheid: Ik heb afgelopen week een iPhone 4S gekocht. Waarom? Omdat de 5 een aansluiting heeft waar mijn wekkerradio en mijn nieuwe auto niet (goed) mee overweg kunnen. Ik kijk over twee jaar wel weer. Mijn 3GS heeft het ook 3 jaar uitgehouden en is nu mijn zakelijke telefoon geworden. Maar als ik de iPhone 5 had willen kopen en ik was daar vandaag al de hele dag voor in de rij gaan staan, wat zou dat? Ik verdien genoeg geld om hem te betalen en ik moet ieder jaar moeite doen om mijn vrije dagen op te krijgen. Met welk recht roepen hier mensen constant termen als zielig, belachelijk of nog veel ergere benamingen. En dat geldt niet alleen voor Apple producten, maar ook voor Android, Windows, etc. etc. etc. Een mening hebben, wil niet meteen zeggen dat je die ook moet ventileren. Laat de ander in zijn waarde en hou gewoon je mond als je niets constructiefs toe te voegen hebt.
Ik denk dat er wel degelijk een steekje los zit bij deze mensen. Ik noem het logica.
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij de opening van de Media Markt hier in de stad. Openingsdag een kijkje gaan nemen: rijen tot ver in het winkelcentrum. Ik en mijn pa iedereen voor gek verklaart en weggegaan. Ik ging de volgende dag nog eens een kijkje nemen en ze hadden de aanbieding waar ik op af ging nog volop in voorraad. Zonder uren erop te wachten. :)

Je tijd op aarde is beperkt, wie uren/dagen lang in een rij gaat wachten voor iets materialistisch, heeft een steekje los zitten. Maar ok, dat is dan weer mijn persoonlijke visie :) En als we deze niet mochten ventileren, zouden fora en reacties geen bestaansrecht hebben ;)
De rijen van Apple Apple Store in NY waren kunstmatig. Als je zei dat je voor een iPhone kwam moest in de rij en kreeg je een bonnetje. Je kon ook gewoon de Applestore binnenlopen en zonder enige wachttijd een iPhone halen. Was behoorlijk in de media. Duidelijk dat er een hype van niks wordt gecreeerd. Schijnt ook dat Apple voorbereid was op 10.000.000 iPhones in het eerste weekend. Er schijnt ook kunstmatig schaarste gecreeerd te worden. Daarnaast is het Aandeel Apple alweer terug in de 680, nadat het na de aankondiging omhoog was gegaan boven de 700.
Ondanks dat Apple gewoon een goed draaiend bedrijf is denk ik dat Apple wel aan zijn top zit, tenzij ze de concurrentie uit kunnen schakelen via rechtzaken.
Ik weet nog van lang geleden, dat wij voor het verkooppunt van de toenmalige PTT lagen, om te wachten op het nieuwe T65 toestel :Y
Iedereen die daar in amsterdam uren in de rij ( of in duitsland ) heeft toch wel een klein beetje een steekje los als je het mij vraagt.

Het is een TELEFOON, waarvan je een gelijkwaardige (bv de SGS III) gewoon bij elke zaak (goedkoper) kan halen.

Nu wil ik niet zeggen dat je geen iPhone 5 mag kopen. Maar om ervoor in de rij te gaan staan is in mijn ogen wel iets TE.
of je kan ook gewoon even wachten en 2 maand later 800 euro spenderen. Je oude Iphone trekt het dan nog wel tot dan!
Dat is ook waar ik altijd aan denk als ik rijen zie.
Het zijn twee dingen die het hem doen:
1. De patsfactor om een gadget (c.q. iPhone 5) als een van de eersten aan de have-nots te kunnen tonen.
2. De eigenaardige trots op de ervaring dat je ook in de rij hebt gestaan voor dat gadget.

Het eerste punt kennen we maar al te goed. Vaak worden daar ook premium bedragen voor neergeteld.
Dat tweede punt zie je ook vaak bij premieres van 'topfilms' (vaak sequels, prequels), zelfs als daar geen acteur of regisseur zich laat zien.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 28 september 2012 11:53]

Als je naar de verhouding van het scherm tov de body kijkt zou ik liever de galaxy hebben.
De iPhone 5 heeft, vergeleken met de grootte van de telefoon, maar een klein scherm. Er zitten vrij grote "loze" ruimten boven en onder het scherm.

Kijk maar eens naar dit plaatje, dan zie je meteen wat ik bedoel:
http://cdn2-b.examiner.co...8d028af5e8d957c273ee0.jpg

Edit: het plaatje is niet op schaal, maar het gaat mij natuurlijk om de verhouding scherm tov rand.

[Reactie gewijzigd door twop op 28 september 2012 12:50]

Dat is een persoonlijke voorkeur. De iPhone 5 en SGS III zijn zeker wel gelijkwaardige telefoons als het gaat om functionaliteit.

Iedereen heeft zijn voorkeur, maar om nu te zeggen dat de SGS III zoveel beter is omdat het scherm groter is... :O
Klopt, het is helemaal een persoonlijke voorkeur, maar gezien alle ophef rond de iPhone krijg ik wel de neiging om die te uiten. Qua design doet de dikke rand boven en onder het scherm van de iPhone mij een beetje denken aan het scherm van de eerste laptop:

http://www.crackajack.de/...s/2008/05/gridcompass.jpg
(nee dit is niet als belediging bedoeld, dit is gewoon het gevoel dat het ontwerp oproept)

Er zullen wel andere constraints zijn, maar voor wat betreft het design an sich zou ik tegen de designer willen zeggen: je hebt de ruimte, waarom gebruik je die dan niet?

De verdere afwerking van de iPhone vind ik wel mooier dan de S3 trouwens. Echter, het ontwerp van de iPhone is nogal vlak en recht, en dus "an-organisch". In een broekzak zit de ge-curve-de s3 toch een stukje lekkerder, lijkt mij.

Verder snap ik ook niet dat iPhone gebruikers het fijn vinden om maar 1 knop onderin te hebben. Vooral een "back" knop vind ik vrij essentieel, maar okee, dat is ook persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door twop op 28 september 2012 12:51]

Die enkele knop doet het verder wel prima, ik heb zelf tot nu toe nooit de behoefte gehad aan een "back" knop (iPhone4S gebruiker, daarvoor een 3GS) omdat deze functionaliteit meestal in de software zit (waar het zinvol is).

De home-knop bij iOS heeft trouwens meerdere functies, afhankelijk van hoe je deze indrukt: 1x kort = naar home, lang inhouden = Siri, 2x kort = multitaskbar weergeven. In dat opzicht doet die ene knop eigenlijk best wel veel.
Andere dedicated knoppen zoals een gesprek beantwoorden of beŽindigen gebeuren binnen iOS via het scherm, wat uiteraard een prima oplossing is.

Het blijft allemaal erg persoonlijk, maar ik vind het vaak jammer dat mensen die nog nooit met een iPhone gewerkt hebben het toestel afschilderen als overpriced en overhyped. Zo'n ding werkt erg goed en betrouwbaar, en dat is in mijn opzicht nog het belangrijkste.
Ja met die home-knop kan je dan wel verschillende dingen doen, de vraag is of dat handig is.
Ik heb ooit gelezen dat er een Airbus was neergestort met als oorzaak, je raadt het al: een enkele knop die meerdere functies had!

Edit: ik kon het exacte bericht zo snel niet terugvinden, maar volgens mij gaat dit over het betreffende incident:
On January 20th 1992 an A320 airliner crashed while coming in to land at Strasbourg airport. There was a lot going on. The pilot had had to change to a different approach at the last minute. The pilot gave the autopilot a fast speed to descend of 3300 feet/minute. He thought he was entering a shallow angle of descent of 3.3 degrees. He was confused about which mode the autopilot was in. 87 people died; only 6 survived. The crash was later attributed to poor user interface design in the software.

[Reactie gewijzigd door twop op 28 september 2012 17:05]

Ik had het er vanmorgen nog over met mijn vriendin dat het inderdaad een sport lijkt te worden om in de rij te staan. Zelfs bij de launch van een game gaan mensen midden in de nacht in een rijtje staan. Ga dan lekker naar een pretpark of zo.
De meeste pretparken zijn niet open midden in de nacht.

Enne, voor C&C2 destijds, heel vroeger, was 't ook al een sport. 0:00 deden we de zaak open. En druk dat 't was.

Niets nieuws.
haha ik ben zo iemand :) om 12 uur midden in de nacht call of duty modern warfare 2.. waarom? omdat het kan :Y)
Het is leuk om een keertje mee te maken zo'n midnight launch. Jammer dat het hier niet zo'n event is als bijv. in Amerika
Niet? Een rij van honderden meters voor de Apple Store? Lijkt me anders een redelijk groot event, zeker voor Nederland.
Event vertaal je toch met "gebeurtenis"? Wat gebeurt er dan behalve dat je stil staat in een rij? Op het station staan ook elke dag duizenden mensen te wachten, allemaal events?

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 28 september 2012 09:59]

Sommige mensen gaan in de rij staan voor een winkel, sommige mensen gaan naar Haren voor een niet-bestaand feestje. Als er media-aandacht voor is, doen mensen de gekste dingen.
Laat die mensen bij die winkel dan maar lekker staan, die doen tenminste niemand kwaad (tenzij de winkel besluit voortijdig met de verkoop te stoppen, zoals in China natuurlijk)
Nu denk ik meteen aan Rain Event van George Carlin - de clou zit op het einde :)
Het is een telefoon, geen gaarkeuken in tijden van oorlog... Het word steeds dwazer hier.
volgens mij doen de mensen van gamekings bij "grote" games altijd een midnight launch event bij de MM in rotterdam. Als je dan de foto's terug ziet mag je het best wel een groot event noemen, afgelopen maandag hebben ze daar nog een groot WoW even georganiseerd.
Waarschijnlijk weet je het niet of ben je het vergeten, (leeftijd check,) ja wellicht ben je het vergeten, maar vroeger kon je concertkaarten alleen bij het postkantoor kopen. Je wilt niet weten hoeveel mensen er vroeger voor de deuren stonden/lagen te wachten om een kaartje van bijvoorbeeld Madonna, Janet Jackson, Michael Jackson, The Backstreetboys, New kids on the block of Take That te bemachtigen.
Begin jaren 90 was dat vreemd, maar in 2012 is het fenomeen wat mij betreft nagenoeg hetzelfde, je wilt er bij zijn en het liefst als eerste.

Als ik een dergelijk toestel zou willen, dan wacht ik wel tot hij goed beschikbaar is.
Toch iets heel anders. Van die tickets zijn er maar een beperkt aantal en op is op... Dus ja dan moet je er snel bij zijn.
Van de iPhone zijn er zo te lezen ook maar een beperkt aantal.. waarbij geldt op=minimaal maand wachten
een maandje wachten is toch echt iets anders dan niet kunnen gaan naar een once in a lifetime concert.
Verschil is wel dat als je bij concertkaarten te laat was je er ook echt te laat was
Tja, met zoveel mensen in de rij, en dan niet eens een behoorlijke korting kunnen afdingen? Haha, daar moet ik wel om lachen hoor :)
Ik had het er vanmorgen nog over met mijn vriendin dat het inderdaad een sport lijkt te worden om in de rij te staan. Zelfs bij de launch van een game gaan mensen midden in de nacht in een rijtje staan. Ga dan lekker naar een pretpark of zo.
Ieder zijn hobby, en zo kom je wel hoop mensen tegen die dezelfde interesse hebben, en zijn ze ook eens keertje avondje achter die pc of console vandaan. :D
rara en waar gaat de meeste tijd in pretparken aan op? precies, in de rij staan;)

een Iphone heb je voor jaren, een achtbaan 1 minuut
660 euro hebbedingetje en vijf rijen dik om 8 uur; hoezo crisis? ;)
't grappigste is dat de iPhone 5 in de pricewatch nog eens 100,- (voor de 16gb), 140,- (voor de 32gb) en nog eens140,- (voor de 64gb) duurder zijn!

Beetje triest imho. Een telefoon die al te duur is, nog eens voor dubbel te duur aanbieden... Geldwolven zijn 't!
Geldwolven zijn 't!
Tja, dat kun je ook over Ferrari zeggen. Sommige dingen zijn gewoon duur om duur te zijn, waarbij er geen relatie meer is met de prijs van de onderdelen, de arbeid en de R&D die erin is gestoken. Of dat voor de iPhone ook geldt weet ik niet, maar puur gelet op hoeveel winst Apple maakt vermoed ik van wel.
@Zoijar: in dat opzicht is de iPhone een stijl-icoon, in hetzelfde rijtje als Prada, Vuitton etc. Al die spullen worden in seatshops gemaakt en hier tegen gruwelijke winstmarges verkocht, puur zodat de kopers kunnen showen dat ze rijk zijn (ofja, rijk minus de aanschaf van het geshowde product. Iemand in een Ferarri is zeker 5 ton armer dan ie had kunnen zijn als ie die auto niet had gekocht, maar ja, dan ziet niemand dat je rijk bent). Ik zou mijn rijkdom heel anders investeren (bijvoorbeeld in greentech startups) of het compleet afbouwen van uitstaande schuld, maar ja, dat is logica proberen in te brengen in een puur subjectief speelveld. Als niemand komend oudjaar vuurwerk koopt, maar in plaats daarvan dat budget gebruikt om zijn hypotheek verder af te lossen, dan is binnen een paar jaar het landelijke hypotheekprobleem sterk verminderd. Maar goed, iets met roepen en woestijn en compleet offtopic ;).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 28 september 2012 09:38]

Sterker nog, iets dat bijvoorbeeld ooit naar voren kwam in een interview met de marketing van Diesel was dat als ze hun spijkerbroeken goedkoper maakten ze minder verkochten. Dus niet alleen minder winst maakten, maar ook daadwerkelijk minder broeken verkochten. Dat gaat tegen alle economische basisprincipes in: een grotere vraag als het product duurder wordt.
Klopt, dit zijn zogenaamde Veblen goederen. Bij een hogere prijs neemt de vraag naar deze goederen toe in plaats van af. http://nl.wikipedia.org/wiki/Veblen-goed
Ja maar het vreemde is dat het bij Veblen-goederen om status gaat. Dit aspect is er bij de iPhone niet, aangezien half Nederland met een iPhone rondloopt.

Dus het lijkt erop dat men voor de gek wordt gehouden, of dat men zichzelf graag voor de gek houdt.

Edit: volgens mij gaat het hier om het "Bandwagon effect":
http://en.wikipedia.org/wiki/Bandwagon_effect

[Reactie gewijzigd door twop op 28 september 2012 13:43]

Geldwolven zijn 't!
markt van vraag en aanbod, m'n waarde. een heel oud principe.
Hoezo aanbod. Je hebt toch nu ook keuze uitbijvoorbeeld een S3.
Voor het model met 32GB moet 760 euro worden betaald
En en 32 GB Nokia Lumia 920 kost over een maandje 100-160 euro minder en biedt dan ook nog eens een optisch gestabiliseerde camera die veel beter is, een supersensitief touchscreen dat je met handschoenen aan zelf kan bedienen, rich sound recordings met 3 microfoons waardoor je eindelijk eens normale geluidsopnames heben bij je video's en ook een feature voor draadloos opladen en een scherm met zeer hoge resolutie en zeer hoge pixelrefrshrate.
... zonder iOS en zonder een bijzonder goed gevulde App Store. Zonder de gebruikservaring die Apple toch wel prima weet te creŽren.

Een product is meer dan puur de technische specificaties. Hoewel de Lumia ongetwijfeld een capabele smartphone is, zal het prijsverschil toch ergens in zitten (lagere productiekost, extreem lage winstmarge, ...)
maar met de goed gevulde app marketplace, en met de moderne, niet gedateerde gebruikservaring van Windows Phone en met MS Office en met gratis off line navigatie app waar je op een iPhone 50 euro voor mag neerleggen.
Gelukkig heeft dezelfde legio nav pakketten beschikbaar in alle prijs categorieŽn.
Persoonlijk gebruikte ik google maps niet en apple maps dus ook niet, mis er niets aan.

dus of die "niet gedateerde gebruikservaring" echt als een pluspunt gaat werken moet je nog maar afwachten. ik denk dat die livetiles je een stuk sneller gaan vervelen eerlijk gezegd. (lees: die red het geen 5 jaar).
De gebruikservaring op iOS is ook niet gedateerd, gewoon anders. Of het beter is laat ik in het midden, dat is iets persoonlijks.

iPhone heeft trouwens ook gratis navigatie, zij het niet offline.
MS Office op een smartphone is misschien iets waarmee MS wil uitpakken, ik zie mezelf nog geen Excel spreadsheets van 100000 lijnen en honderden kolommen op een smartphone gebruiken...
660 euro hebbedingetje en vijf rijen dik om 8 uur; hoezo crisis?
Waarom wordt deze smartphone eigenlijk zo vaak hebbedingetje of gadget genoemd?
Als ik zie waar mensen tegenwoordig een smartphone allemaal voor gebruiken (ikzelf inclusief) en hoe erg dit een onderdeel van je leven is geworden, kan ik dit echt geen hebbedingetje meer noemen.
Misschien ben ik al te oud :) Ik denk juist steeds vaker, wat heb je eigenlijk aan dat ding. Berichtje sturen of even bellen is wel handig, maar de rest... elke keer als ik internet gebruik op m'n telefoon word ik er weer aan herinnerd hoe irritant dat werkt en dat ik over 15min m'n laptop wel even opensla... dan bedenk ik me ook dat die laptop bijna even duur is als een telefoon.
Misschien ben ik al te oud :) Ik denk juist steeds vaker, wat heb je eigenlijk aan dat ding. Berichtje sturen of even bellen is wel handig, maar de rest... elke keer als ik internet gebruik op m'n telefoon word ik er weer aan herinnerd hoe irritant dat werkt en dat ik over 15min m'n laptop wel even opensla... dan bedenk ik me ook dat die laptop bijna even duur is als een telefoon.
Daarom hebben we apps die op een eenvoudige en snelle manier doen wat je wilt.
Bijvoorbeeld de treintijden opzoeken, zien naar welk perron je moet etc, dat kan op de NS website maar da's niet handig, doe je dat met de NS app (of de Trein app), dan heb je heel eenvoudig en snel je antwoord.
Met 1 druk op een icoon heb ik de weersvoorspelling voor de komende 7 dagen, dat had ook via de KNMI website gekund, maar de app is handiger.
Is toch beter dat wij geld uitgeven voor ons eigen vermaak ipv naar Griekenland opsturen terwijl je goed weet dat het geld nooit terug zou komen.

De overheid moeten gewoon ophouden sinterklaas te spelen met ons geld. Willen ze geld sturen naar Griekenland of Afrika? Prima, kunnen ze toch doen met hun eigen salaris.
Offtopic: als de overheid hun eigen salaris op stuurt naar Griekandland is het alsnog ons geld.
Ik moet er niet aan denken om in een rij te staan voor een smartphone. Lekker thuis laten bezorgen want het is niet specialal of zo dat je er zo snel bij moet zijn.
kan maar 1 ding zeggen. erg duur vindt ik zelf. :)
terwijl android voor mijn gevoel echt veel beter is dan het apple systeem.
Ja voor jou wel

maar voor de meeste vrouwen en Aįtechnische mannen zonder inzicht is het natuurlijk de Iphone die beter is.
Waarom leven mensen onder de illusie dat Android voor technische mensen is, en de iPhone voor creatievelingen, a-tehcnische mensen en vrouwen? Ik ken zat mensen die gewoon van de andere kant snoepen.

Doe nou niet alsof er zo groot verschil tussen de platformen is, want dat is er echt niet meer.
Voor een Tweaker is er misschien geen verschil maar mijn vader kan veel makkelijker overweg met een iPhone dan een Android toestel.

Waarom zijn mensen in de veronderstelling dat een oma van 80 ook met een Android toestel makkelijk overweg kan?

Een rij icoontjes is per definitie makkelijker voor dat soort mensen.
Android is ook gewoon een rij icoontjes hoor.
Die mag je allen zelf op volgorde zetten en als je wilt wat meer info direct weergeven.
Echter kun je net als de iphone gewoon de blokjes naast elkaar zetten.

het verschil is dus?
Je zegt het zelf al, bij de iphone staat alles al voor je geordend, bij Android moet je dat zelf doen. Vergis je niet wat een verschil dat maakt! (en hoeveel er fout kan gaan bij het zelf beheren van je schermpjes)
Oh, een n=1-argument :) Mijn moeder kan heel goed overweg met een Android toestel, dus dat is nog makkelijker! :)

Wat is er precies moeilijker aan moderne android versies? En die hebben geen rij icoontjes? :S Overigens dacht ik dat samsung continu werd aangeklaagd omdat alles teveel op de iphone leek? :)
Dat je mijn argument weerlegt met dat als mijn moeder ermee overweg kan kan je op veel voorbeelden toepassen maar op gebruiksvriendelijkheid van electronica niet.

Dat is altijd al zo geweest, oudere mensen hebben altijd al moeite gehad met electronica en computers.

Dat is toch jarenlang de uitdaging geweest voor de fabrikanten? van videorecorders tot computers tot magnetrons.

Dus ja, als mijn moeder ermee overweg kan kan iedereen het inderdaad.

Windows is ook een rij icoontjes.

En mensen hebben natuurlijk geen enkele moeite met windows? 8)7

Je moet trouwens niet bij mij zijn.

Je moet bij de mensen zijn die Android moeilijker vinden dan iOS, ik kan er toch ook niks aan doen dat het zo is?

Ik ben zelf van een 3GS naar een LG Optimus gegaan en het is echt niet makkelijker, het lijkt er eerder op dat in Android juist geprobeerd wordt om dingen zo moeilijk mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 28 september 2012 09:11]

Dat je mijn argument weerlegt met dat als mijn moeder ermee overweg kan kan je op veel voorbeelden toepassen maar op gebruiksvriendelijkheid van electronica niet.
Uh... huh? jouw argument was 'mijn vader kan ermee overweg' :) Dus je bent het er mee eens dat je je eigen argument niet zo maar kan gebruiken? :S
Dus ja, als mijn moeder ermee overweg kan kan iedereen het inderdaad.
Huh? Nu ineens weer wel geldig? Maar... wat als mijn moeder dan met android overweg kan? Dan kan toch ook iedereen dat? Wat is dan het verschil?
Je moet bij de mensen zijn die Android moeilijker vinden dan iOS, ik kan er toch ook niks aan doen dat het zo is?
Ik mis een beetje een user-studie die dit aantoont.
het lijkt er eerder op dat in Android juist geprobeerd wordt om dingen zo moeilijk mogelijk te maken.
Ja, ze proberen het moeilijk te maken om het tweakers-segment te lokken en meer aan te spreken bij de niet-domme mensen. Gebruik Android, dan ben je slim! :+
je geeft nu zelf aan dat je van een 3GS naar android bent gegaan.
Ofwel je was volledig gewend aan Ios en stapt daarna over naar android.

Android is totaal niet moeilijk maar is gewoon anders.
Instellingen itten logisch verwerkt en op de plek waar je ze verwacht, bij de app zelf.

Als je de apple manier van denken gewend bent is het even wennen ja, maar moeilijk is het zeer zeker niet.
Heb je voorbeelden van die moeilijkheden? Een hele hoop zit namelijk op slechts 2 tikken weg, terwijl je bij apple altijd naar instellingen moest.
Koop gewoon lekker je iPhone en laat je motivaties links liggen. Android en iOS zijn beide zeer gebruiksvriendelijk, en de een echt niet meer dan de ander. Een zeer nutteloze discussie dit.

Apple heeft gewoon een trouwe schare aan gebruikers, dat is wel te zien aan de foto's van de rij hierboven! Mooi toch? Als iemand een hele nacht in de rij wil gaan staan moet hij / zij dat lekker doen. Ik ben er te lui voor / heb er geen zin in, ik vind het geinig om te zien dat er mensen zijn die dat wel doen voor een gadget ;)
Waarom zijn mensen in de veronderstelling dat een oma van 80 ook met een Android toestel makkelijk overweg kan?
Waarom zou je oma van 80 dat niet kunnen? Ik zie vaak genoeg mensen die niet onder de group "technische mensen" vallen die een Android telefoon hebben. Gewoon omdat dat hun voorkoor heeft, en ze er waarschijnlijk dingetjes mee kunnen die ze met de iPhone niet kunnen.

Overigens zie ik ook veel mensen met Blackberry's, en van wat ik heb gezien (heb zelf geen ervaring, dus dit kan onjuist zijn), is die interface nog wat minder gebruiksvriendelijk dan die van iPhone en Android. Toch weerhoudt het die mensen niet om een Blackberry te gebruiken, omdat die blijkbaar ook functies heeft die ze anders missen.
Een rij icoontjes is per definitie makkelijker voor dat soort mensen.
Ik weet niet of jij ooit met een Android telefoon hebt gewerkt, maar Android heeft doorgaans ook gewoon een rij icoontjes. Eigenlijk kan je niet echt veel verschil zien tussen Android en iPhone normaliter, behalve dat Android ook widgets ondersteund (of doet iPhone dit ook tegenwoordig) en je wat meer kan customizen. Maar dat is volledig optioneel en hoef je niet te doen.
Gewoon omdat dat hun voorkoor heeft, en ze er waarschijnlijk dingetjes mee kunnen die ze met de iPhone niet kunnen.
Ik denk dat voor veel eigenaars van low end Android smartphones vooral de prijs van belang is. Ze kunnen er het meeste mee dat je op een high end Android/iPhone ook kan, maar voor een veel lagere prijs. In het tussensegment zullen er nog wel iPhones van 1 of 2 generaties oud verkocht worden, maar ook daar heeft Android veel marktaandeel.
Bij de mensen die een high end toestel kopen, zal dat eerder op basis van voorkeur zijn (hip zijn, van design houden, feature X of Y belangrijk vinden, voorkeur voor gebruiksgemak/aanpasbaarheid van systeem X of Y, schermgrootte, ...) en daar zal Apple dan ook een relatief groot deel van de koek meehebben (aangezien ze alleen maar high end toestellen uitbrengen) en wel meekunnen met Android toptoestellen zoals S3, One X, ...
Je leest mijn post niet eens: ik stel dat de een zeker niet onderdoet voor de ander wat betreft gebruiksvriendelijkheid. Ja, als je van Apple over gaat naar Android zal het best even wennen zijn. Aan de andere kant, als mijn vader vraagt of ik iets wil doen op zijn iPhone (mail instellen, hij weet niet wat de instellingen zijn) moet ik hem vragen om naar het instellingen menu te gaan omdat ik altijd totaal verdwaal in iOS.

En dat komt gewoon puur omdat je even door moet hebben hoe een OS werkt. En in dat opzicht zie ik geen significant verschil tussen Android en iOS. Dat rijtje icoontjes heb je ook op elke Android. Denk je dat Android enkel via een bash shell wordt bediend?

Je claimt dat Android moeilijker in gebruik is, maar geeft geen basis om dit te bewijzen. Knap gedaan, maar je klinkt toch echt als een fanboy.
Sterker nog, ik denk dat je als creatieveling je creativiteit veel beter kwijt kan op een Android, die kan je immers helemaal personaliseren.
Als de platformen hetzelfde zijn mag je gaan vertellen waarom er dan nog mensen zijn die een iphone kopen die veel te duur is.

Als je technisch bent aangelegd en geinteresseert bent in de techniek etc. dan kan je een weloverwogen keuze maken bij de aanschaf van een telefoon. Als je dat hebt gedaan dan koop je geen Iphone omdat die te duur is in verhouding tot andere toestellen die hetzelfde kunnen. De a-technische mensen en vrouwen kunnen deze keuze moeilijker maken en lopen mee met de hype en kopen een iphone.

Die iphone past prima bij hun designer shirtje waar ze teveel voor hebben betaald en bij hun designer sjaaltje waar ze in de zomer mee lopen. 99% van deze "hippe" mensen hebben een iphone en betalen dus 200 euro voor loze dingen als status, imago, trend. Ik zeg niet dat de iphone een slecht toestel is want dat is het zeker niet, istie te duur ? jazeker.
Wil je het vrouwelijk geslacht aub niet over ťťn kam scheren, dankuwel. 8)7
Je wil dus zeggen dat ik als iPhone eigenaar A-technisch ben? Dan moet je toch even aan mijn baas (IT-manager) gaan vertellen, want een A-technische Systeem- en netwerkbeheerder is uiteraard een beetje absurd... 8)7

Kort gezegd: get your heads out of your a**es. iPhones zijn prima toestellen, net zoals Android telefoons dat zijn. Dat hele pro-Android en anti-Apple (en andersom) gedoe begint serieus afgezaagd te worden...
Uiteraard verwoord je het goed.

"voor jouw gevoel"

Echter voor ouderen, kinderen en niet technisch onderlegde mensen is een iPhone makkelijk te gebruiken en dat is voor die mensen een veel belangrijker punt dan welke feature dan ook.
Als er iemand a-techisch is , dan is het mijn moeder wel. (muis naar de rechter bovenhoek type :P)
Ze heeft een Samsung Galaxy Gio met Android en kan vanaf dag 1 al perfect overweg met het ding.

Grootste onzin ooit gehoord dat ee iPhone zoveel makkelijker is als een Android telefoon.

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 28 september 2012 09:21]

Don't shoot the messenger.

Dit is wat de praktijk uitwijst.

Ik heb het niet verzonnen, ik begrijp sowieso niet hoe je dit stukje info hebt gemist want overal wordt dit door mensen gezegd.

En nogmaals, ik zeg dit niet dit wordt in zijn algemeenheid gezegd door iedereen overal.

Nu ga je natuurlijk links vragen en bronnen naar dit soort beweringen maar volgens mij wil je het niet accepteren uit liefde voor Android of gaat jegens Apple.

Overigens gebruik ik zelf een LG Optimus en ben geen Apple fan of wat dan ook.
Liefde voor Android of jegens Apple? Nee hoor totaal niet, het liefste stap ik zelfs terug naar mijn Nokia 5800 Xpress Music maar helaas is de "app wereld" in Symbian te klein voor mij.

Het punt is gewoon dat het grootse onzin is dat een iPhone zo veel beter en makkelijker is. Als alle Apple fanboys vanaf het begin Blackberry fanboys waren of welk merk met welk os dan ook dan gingen de geruchten rond dat Blackberry zo uber makkelijk is.
Het "iPhone is de makkelijkste telefoon" verhaal is gewoon ontstaan door fanboys en zo de wereld in geknald omdet alles met een Apple logo voor hun oh zo innovatief is.
Ik heb totaal geen Apple haat, het zijn mooie telefoons met goeie bouwkwaliteit maar oh wat kan ik me ergeren op dit onzin verhaal. Niks persoonlijks!

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 28 september 2012 09:31]

Dat iOS gesloten zou zijn is een verwijt van mensen die van die geslotenheid niet houden en daarom Android gebruiken.

Android is open en die openheid heeft zijn voordelen, net zoals de geslotenheid ook zijn voordelen heeft.

Als iets gesloten is is het per definitie makkelijker in gebruik omdat je minder fouten en meer optimalisaties zult tegenkomen.

Zo heeft Android ook zijn voordelen dat het open is.

Maar als je gaat beweren dat Android het beste van beide werelden heeft dan begrijp je het niet.

Voor elke keuze betaal je een prijs, bij iOS heeft de geslotenheid het voordeel van het gebruiksgemak en dat je minder fouten tegenkomt.

Ik kom op mijn LG Optimus nog dagelijks nieuwe bugs tegen.

Een Playstation werkt toch ook beter dan een gelijkwaardige PC, dat is precies hetzelfde bij telefoons.

Daar is geen discussie over mogelijk, het is technisch gezien een feit.
Hoe weet jij zo zeker dat gesloten systemen beter zijn in gebruik? Dat beredeneer je zelf maar even voor het gemak, maar het gebrek aan goede integratie met FB in de vorige versies van iOS, en het feit dat je geen bijlagen bij een mail kon plaatsen vanuit een e-mail, zijn enkele voorbeelden waar usability zeker minder is. Dat eerste komt juist door het gesloten systeem: in plaats van een open sharing-systeem waarmee apps gegevens kunnen delen, moet het nu door Apple worden gebouwd.

Android heeft niet "het beste van beide werelden", maar jij zegt wel dat Apple het beste is op een bepaald punt. Ik kom dan ook nooit "nieuwe bugs" tegen. En mijn PS3 werkt beter? Define "beter"? De interface is totaal waardeloos om mijn content te managen. Ik heb ruim 130 games uit de store geplukt die amper fatsoenlijk zijn te beheren of te navigeren. Muziek wordt ook maar op 1 hoop gegooid en is weinig gebruiksvriendelijk.

"Nu ga je natuurlijk links vragen en bronnen naar dit soort beweringen maar volgens mij wil je het niet accepteren uit liefde voor Android of gaat jegens Apple."
Dat is zo sad. Je gaat af op geruchten (waar dus feiten niet gelden, maar degene die het hardst schreeuwt) en wimpelt de bewijslast af omdat wij dan maar fanboys zijn.

En kom niet aan met "Don't shoot the messenger" als je weigert je claim te onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door LiquidT_NL op 28 september 2012 10:49]

Dit is wat de praktijk uitwijst.
Laat dat is zien dan ipv alleen te roepen dat het zo is, daar heeft niemand wat aan, als ik het tegenovergestelde roep wie heeft er dan gelijk?
Ik heb het niet verzonnen, ik begrijp sowieso niet hoe je dit stukje info hebt gemist want overal wordt dit door mensen gezegd.
Napraten heet dat, wil niet zeggen dat het de waarheid is.
En nogmaals, ik zeg dit niet dit wordt in zijn algemeenheid gezegd door iedereen overal.
Nogmaals, dat zegt gewoon niks...
Nu ga je natuurlijk links vragen en bronnen naar dit soort beweringen maar volgens mij wil je het niet accepteren uit liefde voor Android of gaat jegens Apple.
Dat kan, de andere mogelijkheid is dat het precies andersom is en jij door je voorliefde voor Apple het gemak van Android niet ziet...
Overigens gebruik ik zelf een LG Optimus en ben geen Apple fan of wat dan ook.
Niet echt relevant :)

Alle argumenten die je gebruikt zijn ook andersom te gebruiken, dat maakt je argumenten eigenlijk ontzettend slap, en zonder bron/onderziek geloof ik er dus ook geen snars van...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 september 2012 10:28]

Het is duidelijk dat jij geen kaas hebt gegeten van Android, ga dan alleen niet vertellen dat een iPhone makkelijker is. Ik krijg per dag zat mensen aan mijn bureau die niet weten hoe ze een Wifi verbinding moeten maken via hun iPhone. Of uberhaupt niet weten hoe ze een App moeten installeren of verwijderen.

In mijn directe omgeving gebruiken veel mensen een Android device, en een paar mensen een iPhone. Een aantal van die mensen vinden de iPhone een duur onding,
Dit slaat nog kant nog wal. Heb je een bron? Of een onderzoek link? Want dat is natuurlijk kul.

Als jij een iPhone gewend bent en je gaat aan je oma uitleggen hoe die werkt zal ze er even veel van snappen als wanneer iemand met een Android-phone dat doet. Er zit (tegenwoordig) 0,0 verschil tussen de twee. Alleen de looks zijn anders.
Dat is het probleem hier, mensen kiezen voor android omdat de iPhone makkelijk in gebruik is? Zodat ze zichzelf technisch onderlegd kunnen noemen?

Beetje raar...
Jajajaja die discussie hebben we nu wel gehad toch?? Kunnen we het noueens een keer in een apple topic over apple hebben en niet steeds discussie hebben over android.
Koop wat je wil maar kap eens met deze discussie
De levertijd stond vannacht om 2 uur, toen de verkoop online van start ging, al gelijk op 3-4 weken.
Daarom. Allemaal nepperij. Apple weet zo een hype te creeeren. Alsof zo'n miljardenbedrijf niet zou kunnen zorgen dat er meteen genoeg van die telefoontjes op voorraad zijn. Zou wel de slechtste supply chain afdeling ever zijn.
Hype creŽren? Er zijn 5 miljoen iPhone 5 toestellen in een weekend verkocht. Heb je ook maar enig idee wat een enorm logistiek proces er achter zit om dat soepel te laten verlopen?
Waarom is dat proces zo enorm? Enig idee hoeveel iPhones er op een pallet gaan?
Ze hadden verwacht er 8 miljoen te verkopen. Neem aan dat ze daar rekening mee hebben gehouden met de verkoop?
Even voor de duidelijkheid, die 5 miljoen zijn alleen telefoons die afgeleverd zijn (voor getekend door de klant). Alle pre-order / bestellingen die onderweg zijn of nog in productie zijn worden niet meegeteld. Die 8 miljoen hebben ze dus al lang gehaald.

De analysten die het riepen hebben ook aangegeven dat ze een misrekening gemaakt hebben met hoe de telling gaat. Ze dachten dat als iemand een pre-order had geplaatst dat die in de telling zou meegaan. Dit is dus niet het geval.
Onzin, tenzij je tegendeel kan bewijzen. De aandeelprijs was dan ook direct gedaald na de relatief slechte verkopen in verhouding met de verwachting.
Ik zie alleen '5 miljoen verkocht'. Verkocht = afgeleverd + backorder

daarbij kan een pre-order op afgeleverd staan of in backorder gaan op het moment dat de te leveren telefoons op zijn.
Gister zag ik deze toevallig nog op tv:
Futurama eyephone

Een clip uit een leuke aflevering.
Shut up and take my money. :Y)

South Park had ook een Apple achtige aflevering, the Humancentipad.

http://www.southpark.nl/full-episodes/s15e01-humancentipad :)

[Reactie gewijzigd door Mmore op 28 september 2012 08:35]

Apple heeft de hoogste winstmarge op de iPhone 5 van alle telefoonfabrikanten.

Zou toch wel het stomste zijn wat je kan doen om dan een kunstmatig schaarste te creeeren denk je niet?

En een hype creeeren is niet een kwestie van willen, in Apples geval ontstaat die uit de mensen die zelf een Apple willen, als er een recept zou bestaan voor het creeeren van een hype zou Samsung die wel graag willen hebben want Samsung lukt het niet.
Sorry maar het aan en uitzetten van 3G is op Android net zo makkelijk als in iOS.
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat bij Android alles verstopt zit.
Ik heb dat juist bij iOS.
Instellingen van een app... app openen, geen settings. Duh?
Oh ja, logisch, alle settings van alle apps zitten onder de settings van de telefoon... ofzo...

Het is maar net wat je gewend bent.
Beide systemen zijn OK, niet perfect, de een heeft liever X, de ander Y.
Die eeuwige strijd....

Ja ik ben een Android gebruiker, nee ik heb niets met iOS, ik zie wel dat anderen het andersom hebben. prima toch? Keuze voor de consument, top!
Alleen de eerste gedeelte van je zin klopt.

En dat is precies waarom mensen een iPhone willen.

Dat het een hype is zal mijn vader en mijn opa een worst wezen.

Die vinden het makkelijk te gebruiken en gebruiken het ook daarom, heb je die reclame van KPN niet gezien waar de zoon zijn vader leert hoe je 3G aan moet zetten?

Dat soort mensen heb je nog steeds en een Android toestel voor dat soort mensen is veel moeilijker te gebruiken dan een iPhone.

Daarnaast is het niet eens een hype, zoals Nokia dat ook niet was toen ze populair waren.
Ik weet ook niet hoe je 3G aan of uit moet zetten op een iphone...simpel weg omdat ik er nog nooit een gehad heb. Toen ik nog een Nokia-ripoff, named Sendo, had, had ik geen idee hoe je op die t-mobile MDA je dataverbinding aan en uit kan zetten. Toen ik slechts een windows mobile telefoon had, wist ik ook nt hoe je dat op android moet doen, omdat ik er nog nooit mee gewerkt had(nuja glanced over it a bit).

Je gaat mij niet vertellen dat als ik een iphone geef aan een random 30+'er dattie wel weet hoe 3g in- of uitgeschakeld moet worden?

Oftewel, je moet er gwn mee leren werken...

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 28 september 2012 12:14]

Een kunstmatige schaarste levert gratis publiciteit op want als het toestel slecht leverbaar is dan moet het wel iets goeds zijn en zo bereik je weer extra mensen die interesse krijgen in het toestel.
Maar met een kunstmatige schaarste schiet je jezelf als telefoonbouwer enorm in de voet, aangezien de iPhone 5 alleen nu, tijdens de release in het nieuws is en in de spotlight staat; over een maand heb je (ik noem maar wat) de Galaxy S IV die die media-aandacht weer opeist.
Ja man, Apple heeft zo een behoefte aan gratis reclame dat ze hun gigantische winstmarge daarvoor wel even opzij willen leggen.

Als er 1 bedrijf is die geen behoefte heeft aan gratis reclame is het Apple wel.

Eventuele reclame kunnen ze heus wel betalen.

De aandeelhouders zouden Apple sowieso vernietigen op de beurs mocht Apple zoiets doen.

En die beweringen over kunstmatige schaarste worden alleen maar uit het anti-Apple kamp geroepen.

Ik begrijp sowieso niet waarom je op die manier Apple zwart wilt maken.

Misschien dat je op die manier de mensen die buiten wachten nog belachelijker wilt maken dan ze al zijn want ik zou zelf ook nooit gaan wachten op een telefoon.

Maar 1 ding is wel zeker, 1 jaar na de iPhone 4S is het hoog tijd dat er een nieuw Apple telefoon uit is en de concurrentie is ook sterker geworden.

Dus ik denk wel dat Apple er rekening mee houdt dat 1 jaar lang genoeg is en dat ze niet nog een keer schaarste hoeven te creeeren om mensen nog langer te laten wachten.
Die wachttijden zijn natuurlijk een prima middel om een hype te creeeren. Een bedrijf als Apple weet heus wel aan de vraag te voldoen.
Overigens hoef ik er geen. Ik doe niet mee aan die gekte om 600+ euro te betalen voor een telefoon. De meeste mensen die zo'n ding kopen kunnen simpelweg niet met geld omgaan.
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Waarom zou iemand die voor zoveel geld een telefoon koopt niet met geld om kunnen gaan? Wat geeft jou het recht om zo over die mensen te oordelen? Wie weet hebben ze al een hele tijd gespaard hiervoor? Ik vind dat JUIST om kunnen gaan met geld. Mensen die het toestel kopen op krediet, ja... dat vind ik onverstandig, maar dat zal het merendeel vast niet doen.
Veruit het merendeel koopt een telefoon op krediet, dat noemen ze alleen een abonnement.
Tegenwoordig maakt dat niet zo veel meer uit. Als je een simonly neemt ben je vaak net zo veel kwijt.
Je kunt het ook omdraaien. Misschien kunnen de mensen die deze telefoon niet kopen het toestel simpelweg niet betalen? 8)7

Het is natuurlijk van de zotte om te zeggen dat "de meeste mensen" (15 miljoen per kwartaal?) niet om kunnen gaan met hun eigen geld. Iedereen beslist hoe hij of zij zelf zijn/haar geld besteed. Ik heb ook een potje opzij liggen om deze telefoon te kopen (niet nu, maar over een maandje of 2) en ik kan prima met mijn eigen geld omgaan.

En over die Hype, ik denk dat we die drogreden nu wel eens mogen laten varen. Apple is in the business om geld te verdienen, en wachtende mensen of potentiele klanten die een ander toestel kopen omdat de iPhone uitverkocht is, daar heeft Apple niets aan.
Vertel eens wat deze telefoon 600-700 euro waard maakt voor jou? Vertel eens wat jij met deze telefoon kan dat je niet met de iPhone 4S kan? Ik ben benieuwd wat je antwoorden zijn.
Misschien geeft hij zijn 4S wel aan een familielid?

En 660 euro of 500 euro, zoveel prijs verschil zit er ook niet tussen een iPhone en Galaxy.
Vertel eens wat deze telefoon 600-700 euro waard maakt voor jou? Vertel eens wat jij met deze telefoon kan dat je niet met de iPhone 4S kan? Ik ben benieuwd wat je antwoorden zijn.
Verdwalen? :+
(sorry, open deur)

Ik moet toegeven dat het verschil met de 4S zo marginaal is, dat dat an sich geen 650+ euro waard is om up te graden...echter op marktplaats krijg je al snel 200-350 euro voor een iphone4 of 4S terug. De kosten om up te graden zijn dus *eigenlijk* in de orde van 350-500 euro.

Da's nog steeds veel, maar wel beduidend minder dan wat velen hier beweren...
Zolang mensen in de vroege ochtend met z'n allen in een rij van een paar honderd meter gaan staan om een product te halen, is het product gewoon een hype hoor, daar kun je alles wat krom is recht proberen te praten, maar je kan er gewoon niet onder uit.

De meeste mensen die in de rij stonden weten waarschijnlijk niet eens wat er nieuw is aan de iphone 5, die horen "nieuwe iphone" en meteen begint het geld in de portomonee te branden, en ook dat is een hype.
En het feit dat Apple 1 telefoon per jaar uitbrengt telt volgens jou totaal niet mee?

Als Apple 2 telefoons per jaar zou uitbrengen dan zou die rij al veel korter of helemaal niet zijn.

Er is ook een verschil tussen een hype die wordt gecreeerd door de fabrikant of door de mensen zelf en in Apples geval creeeren mensen zelf die hype.

Mensen noemen het trouwens hype vaak als ze anti-Apple zijn om Apple en Apple gebruikers te beledigen omdat ze daarmee willen aangeven dat Apple gebruikers ergens "in trappen" of alsof ze opgelicht worden.

Dat is eigenlijk de onderliggende reden.

Het woord hype wordt als het positief wordt aangeduid helemaal niet vaak gebruikt, nu dat het veel vaker wordt gebruikt weet je eigenlijk dat het negatief wordt bedoeld.
Je klinkt als een dogmatisch persoon, eerlijk gezegt.

http://www.youtube.com/watch?v=FaMT33FqmXM

De vraag hier is niet of het een hype is. Nee, de vraag is: "does it live up to" the hype.
Maw: dat het een hype is word al als een gegeven gepresenteerd.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2012 11:27]

zelfs de eerste personen kregen via de online store een levertijd van 3 a 4 weken te zien. Dus de levertijd is niet echt opgelopen naar deze periode omdat dit al vanaf het begin gemeld was. ik heb hem om 6:40 besteld (white) met dus ook een levertijd van 3 a 4 weken

[Reactie gewijzigd door willyfreak op 28 september 2012 08:17]

Veel plezier met in de rij staan. :+
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur van toestel, ik heb op dit moment zelf ook een iPhone.
Nu kun je gewoon zien hoe goed bepaalde producten gehyped kunnen worden.

Maar dat betekent niet dat ik daar 2 dagen of meer voor in de rij ga sta.

Ik wens de mensen veel plezier met de telefoon, mogen ze er net zo gek mee zijn als dat ze zijn om zo lang in de rij te gaan staan ;)
Dat mensen een bepaalde telefoon kopen, prima. Dat ze er uren voor in de rij staan.... *proest* 8)7
iPhone 5 is een mooi toestel, maar aangezien ik sinds maart de iPhone 4S heb, ben ik niet van plan over te stappen, zeker niet voor de bedragen die ervoor neergelegd moeten worden. Daarbij vind ik de iPhone 5 ook weinig vernieuwend, als is het scherm wel erg mooi, zeker de nieuwe beeld verhouding heeft imo toegevoegde waarde.
1 2 3 ... 7