Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 15.253 •

Zoals bleek bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers heeft RIM opnieuw dalende verkoopcijfers genoteerd. In het afgelopen kwartaal heeft het bedrijf 7,4 miljoen BlackBerry's verkocht en rond de 130.000 PlayBook-tablets.

Het verkoopaantal van 7,4 miljoen BlackBerry's is aanzienlijk minder dan de 10,6 miljoen stuks van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook is het minder dan de 7,8 miljoen die in het voorafgaande kwartaal werden verkocht. De PlayBook-verkoop daalde in deze vergelijkingen eveneens. De resultaten hadden tot gevolg dat RIM een verlies leed van 235 miljoen dollar op een omzet van 2,9 miljard dollar. RIM maakte verder bekend dat er inmiddels 80 miljoen BlackBerry-gebruikers actief zijn wereldwijd. Dat is aanzienlijk minder dan bij Apple en Googles Android; die hebben beide honderden miljoenen gebruikers.

Net zoals in de voorgaande kwartalen kunnen de teleurstellende bedrijfsresultaten verklaard worden door het gebrek aan nieuwe modellen. RIM heeft nog steeds geen BlackBerry-toestellen met zijn nieuwe BlackBerry 10-besturingssysteem uitgebracht en de reeks toestellen met BlackBerry 7 is ook niet onlangs vernieuwd. Ook voor het volgende kwartaal worden nog geen BlackBerry 10-toestellen verwacht, waardoor RIM opnieuw denkt een verlies te moeten noteren.

De eerste BlackBerry's met het nieuwe besturingssysteem komen waarschijnlijk begin volgend jaar. Kortgeleden liet RIM meer details los van zijn komende besturingssysteem, waarbij verscheidene features en delen van de interface werden gedemonstreerd.

Reacties (56)

Waar blackberry nog een meerwaarde had over de oude nokia's, raken ze die nu heel snel kwijt.

ze zijn gewoon veels te langzaam tegenover al het smartphone geweld van tegenwoordig.
Dat nieuwe besturingssysteem had hier allang al moeten zijn.
Dat is juist het probleem van RIM/BB. IPV de zakelijke markt te bedienen met degelijke communicatie apparatuur richten ze zich op de markt die veel beter door de concurrentie bediend kan worden.

Er is geen bedrijf dat zit te wachten op een blackberry met een default myspace app installatie, bijvoorbeeld... Daarnaast is de hardware niet handig en degelijk meer. Die combinatie zorgt ervoor dat ze geen waarde meer hebben voor de zakelijke markt. Alleen criminelen zullen uiteindelijk nog maar gebruik maken van BB vanwege het beveiligde netwerk. Op dit moment leven ze nog op lopende contracten en een paar lock ins.
Idd. Waar voorheen grote bedrijven met gevoelige informatie (bijv de Big Four accountancy bedrijven) bleven hangen op BB ivm de veiligheid, stappen ze tegenwoordig steeds vaker over op systemen van de concurrentie.

RIM zou zich weer moeten focussen op die doelgroep waar communicatie belangrijker is dan entertainment.
Ik vraag me af in hoeverre dit opgaat. Mijn vorige werkgever een van de grootste aannemers/ontwikkelaars van het land maar ook de collega's liep alles op het kantoor zo'n beetje rond met een BB en diegene die minder gevoelig waren liepen rond met iets anders. Zeker critische informatie kun je nog steeds niet overlaten aan iOS/Android dat in combinatie met juist het betrouwbare van een BB zie je dat ze nog steeds (80 gebruikers blijkbaar wereldwijd) nog aardig meedoen.
Het vergelijken met RIM met Android/iOS loopt ook snel spaak aangezien ze totaal andere markten bedienen. Ook vraag ik me af zeker met iOS hoeveel gebruikers die actief heeft. Het totaal aantal verkochte mobieltjes. Als je kijkt naar Q2 2011 t/m Q2 2012 verkoopt Apple +- 140 miljoen mobieltjes. Van mijn part zijn er nog een stuk of 70 miljoen extra mobieltjes in de omloop dan doet RIM het met 80 miljoen actieve gebruikers niet slecht. Ook zit het verdien model bij RIm juist in de abbo's samen met de BES server niet zo zeer directe sales.
Ik ben het er wel mee eens dat het meeleveren van apps (al leveren ze myspace geloofi k al een jaar of 2 niet meer) vaak storend is. Op zich is er niets mis mee als het zinvolle aps waren. Tevens nu een jaar lang niets nieuws word je natuurlijk ook niet vrolijk van. Wat juist een kans zou kunnen zijn voor Android/iOS...
Ook zit het verdien model bij RIm juist in de abbo's samen met de BES server niet zo zeer directe sales.

Hoewel ze het aan het aanpassen zijn, is een BES server simpelweg irritant. Het kan ALLEEN met blackberry's overweg en is compleet gesloten. Heb je je tooling voor 100% bij 1 leverancier liggen moet je voor alleen de BES weer allerlei extra dingen inregelen.

RIM concurreert op deze manier op 2 (of zelfs 3) markten, namelijk die van MDM (Mobile Device Management) & Smartphone hardware (& evt. Smartphone OS). Helaas hebben ze op de MDM-markt het zwaar, omdat veel 'bazen' gewoon een iPhone & iPad willen, op de hardwaremarkt hebben ze de touchscreen 'gemist' en nu is het OS ook nog flink vertraagd.

Zodra de 'lock-in' eruit is en er een alternatief is, dan is de 'BES-server' legacy, en staat bij veel organisaties op de schopstoel en gaat er op termijn uit. Bij steeds meer BB organisaties is simpelweg end-of-life. Leuk voor de stats dat er nog 80 miljoen in omloop zijn, maar dat is net zoiets als Hyves nog meetellen. Alle stats staan diep in het rood.
Klopt. BES is gewoon een dood gewicht in de infrastructuur. Het was een leuk systeem toen er nog geen android & activesync bestond (maar toen al een draak om geïnstalleerd te krijgen).

Als BB10 wil overleven, dan moet er Activesync inzitten (als men optioneel nog BES voorziet, dan is dat voor mij goed).
BB is a lang niet veilig meer.

Daar waar activesync apparaten een encryptie-certificaat gebruiken dat je zelf als admin instelt (enkel te kraken na brute force), gebruikt BB een sleutel die te openen is door RIM. Meer en meer overheden krijgen dan simpelweg toegang tot de onversleutelde data-streams.
Dat klopt niet.

Alleen de communicatie dat verloopt via BIS (hoofdzakelijk de consumenten) wordt via de RIM-servers afgehandeld en dit zijn de gegevens die overheden kunnen raadplegen.

Bedrijven maken gebruik van een BES-omgeving en RIM heeft geen toegang tot deze gegevens omdat het wachtwoord zelf wordt ingesteld. RIM heeft dus geen toegang tot deze data-streams.
Ja en neen,

Verscheidene artikels suggereren steeds dat BES ook niet meer veilig is:
http://www.medianama.com/2012/02/223-rim-sets-up-server-in-india-paving-the-way-for-bbmbes-interception/

of het werkelijk zo is weet ik niet, maar er is geen enkele manier om er zeker van te zijn. De BB encryptie is propietary (weliswaar gesteund op bestaande protocollen). De exacte implementatie is niet gekend, dus er kan een master key zijn.
Geen nieuwe toestellen, dus iedereen wacht met kopen, of haalt iets anders...
En de slechte berichtgeving rond RIM helpt natuurlijk in het geheel niet. Mijn vrouw zit te twijfelen over een nieuwe telefoon, maar als ik nu haar lijstje hoor staat er geen BB meer in.
Een slimme vrouw heb je :) Er is werkelijk waar geen enkele reden meer om nog voor BB te kiezen. De alternatieven zijn zoveel beter.
Ik als trouwe BB gebruiker zie het juist heel anders in, ik wacht met smart op de nieuwe BB10 L-series welke in Q1 van 2013 uit gaan komen. Daar eindelijk vernieuwing komt op gebied van smartphones middels het vernieuwde gesture touchscreen.

Ik heb alles gehad, van Nokia tot Samsung van HTC tot iPhone maar BlackBerry is voor mij gewoon onmisbaar. De snelheid waarmee e-mails binnenkomen en het gebruiksgemak.

Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik ben zoals vele op crackberry.com alle ontwikkelingen aan het volgen.
Precies! Voor mij ook weer een BlackBerry. Ik heb momenteel een 9780 en een iPhone en alhoewel de 9780 'verouderd' is, gebruik deze nog steeds liever dan mijn iPhone 4s (van m'n werk).

Ik wacht dus ook geduldig op de nieuwe BB10 devices. Het gaat gewoon weer 'vanouds' goed werken, en alles wat ze tot nu toe hebben laten zien spreekt me erg aan.
idem hier, tevreden BB 9810 gebruiker en ik wacht ook geduldig op de nieuwe toestellen.
En je mag zeggen wat je wilt, maar in vergelijking met bijv. de toestellen van familieleden (android en Iphone) ben ik er nog steeds content mee...
Het toestel doet wat ik wil... en ik heb het niet nodig voor de meest onzinnige apps, de basisapps die je wél nodig hebt vind je ook, het enige wat ontbreekt is een deftig offline map app.

Voor de rest kan ik evenveel met mijn BB als een andere gebruiker.
En voor gamen heb ik het niet nodig, het is een telefoon, geen spelconsole.
Ik hoop dat begin volgend jaar ze echt hard terug komen met iets, want als het zo blijft dalen moeten ze bij een of andere more succesfull bedrijf gaan kleven. ;)
ze kregen me eerst helemaal warm voor Blackberry 10, maar het duurt nu veels te lang en nu ik alle filmpjes heb bekeken lijkt het me ook een beetje tegen te vallen.

Mijn laatste 3 telefoons waren blackberry's, maar denk toch echt dat ik voor nokia 920 of iphone 5 ga.
Geen nieuwe toestellen met het oude en nieuwe OS, met enige regelmaat storingen in het BB netwerk. De toekomst ziet er niet al te best uit voor RIM. Ik denk persoonlijk dat het nieuwe OS a little too late komt, vooral als Windows Phone ook nog een groter marktaandeel gaat pakken.

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 28 september 2012 09:40]

Jij kent er 2, maar RIM kent er 80miljoen.. dus tsjah, met zoveel users lijkt me het voorlopig wat overdreven om een faillisement aan te vragen.. Daarnaast zie je vooral veel zakelijke users met BB's, veel meer dan de particulier.

De Playbook vink ik zelf een succesvol apparaat, al ljikt het qua verkopen niet zo heel succesvol.. De software is echter geweldig, hopelijk komen ze volgend jaar ontzettend goed terug!
80 mln vergeleken met de concurrent is niet veel.
BB 10 zou al een jaar geleden uit moeten komen maar is telkens uitgesteld.
De vorige deadline was sept/okt 2012 maar nu dus Q1 2013.

Ik heb ook de Playbook en was er in het begin tevreden mee maar merk dat het
qua snelheid tekort komt. De update 2.1 laat al maanden op zich wachten.

Nee BB heeft nog een lange weg te gaan om terug te komen. De vraag is of ze dat financieel wel kunnen volhouden.
idd 80mln vergeleken met een concurrent is niet veel.

MAAR je moet het ook zo bezien: BB begint nu pas in Azië door te komen en te groeien, RIM verliest terrein in het westen maar niet op de andere continenten.
Meer zelfs, op de Filipijnen worden voor elke Iphone 5 BB's verkocht, dus ik zou ze nog niet zo snel afschrijven
ja 5 bb's(looking thé store thé sheet ala-window shopper curve models) kosten net zoveel als een iphone, er zijn al bb's te koop van 130 euro de iphone 5 kost 660 euro via de apple website oftewel zo goed als dood. dat ze ooit de curve hebben ontworpen what a shame ik was tenminste nog hip met mijn dik 500 euro+ bb 9000 bold in begin '08, ik werd soms zelfs nog uitgelachen door mensen die dachten dat blackbery's goedkope chinese toestellen waren die later zelf curve's kochten.

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 29 september 2012 01:16]

Ik schrik ook een beetje van de tegenvallende verkopen van de Blackberry Playbook. Ik heb er eentje cadeau gekregen, en ben er heel tevreden over. Zeker qua bouwkwaliteit, voor die prijs is dat heel goed.

Ook het draaien van meerdere apps tegelijk is heel aangenaam, wat toch wel wat minder is bij de iPad of Android tablets.

Hier dus een blije Blackberry gebruiker (Wel geen telefoon, die vind ik dan wél weer veel nadelen hebben)
De Playbook vink ik zelf een succesvol apparaat,

Dat begrijp ik nu niet.. ik heb twee maanden mogen spelen met een playbook. Ongelooflijk traag in opstarten, vreet stroom in standby ( scherm staat voortdurend aan ivm gestures) en er is erg weinig leuk spul voor.
Vergeleken met android tablets uit die prijsklasse ( en dan neem ik de dumpprijzen van de playbook nog!) en ipads is het een achterblijvertje.
Jaja, dus omdat jij er maar 2 kent, moeten zij het faillissement aanvragen... Nee, volkomen logische redenatie, valt geen speld tussen te krijgen.
Ah, tweakers ziet weer eens wat negatiefs om te plaatsen over BlackBerry..

Dit is natuurlijk niet interessant voor ze:

http://crackberry.com/lea...10-n-series-appear-online
Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het zit met de Scaledo integratie voor het maken van foto's (dat overigens opgekocht is door Nokia, maar de licentie zou verder lopen)

http://techcrunch.com/201...chcrunch+%28TechCrunch%29
Tja... Blackhelly... het zal niet meer lang duren voordat Microsoft de derde positie van Blackberry overneemt.
Zou het er misschien ook aan kunnen liggen dat het allerbelangrijkste onderdeel van RIM, het Blackberry netwerk, een enorme achilleshiel blijkt te zijn?
Er zijn in de afgelopen 2 jaar nu meerdere storingen geweest en dan vallen alle functies van de BB toestellen uit........... Ik zeg reputatie schade.
Afgelopen jaar, Het was nog geen jaar geleden dat de week storing was, maar sindsdien is er inderdaad nog een andere storing geweest.
RIM heeft nog steeds geen BlackBerry-toestellen met zijn nieuwe BlackBerry 10-besturingssysteem uitgebracht en de reeks toestellen met BlackBerry 7 is ook niet onlangs vernieuwd
Tja, zo maak je het jezelf als fabrikant ook wel erg moeilijk. De concurrentie slaapt niet en vernieuwd wel. Het verbaasd me dat er uberhaupt nog BlackBerry smartphones verkocht worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013