Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 45, views: 12.509 •

Valve heeft laten weten dat het volgende week een interne bètatest zal starten met een voor Linux geschikt gemaakte Steam-client. Ook zal een externe groep van duizend personen de Linux-versie van Valves downloadplatform testen.

De aankondiging voor een bètatest van een Linux-versie van de Steam-client is gedaan op de Valve-blog. Volgende week wil Valve een interne bètatest beginnen met een Linux-distributie die op Ubuntu 12.04 is gebaseerd. Niet alleen een voor Linux geschikt gemaakte Steam-client zou deel uitmaken van de testronde, maar ook de game Portal. Het nieuwe Big Picture zou echter nog niet zijn opgenomen in de Linux-editie van Steam, evenmin als andere pc-titels.

Voor een bredere test start Valve in de loop van oktober een gesloten bèta, waarbij plaats is voor duizend personen. Het bedrijf belooft binnenkort een aanmeldpagina te openen voor belangstellenden. Of Valve selectiecriteria zal hanteren, is nog niet duidelijk.

Valve werkt al enige tijd aan een Linux-versie van Steam die het mogelijk moet maken om pc-games te draaien op het opensourcebesturingssysteem. Het bedrijf heeft al eerder aangegeven dat het Windows 8 als een 'ramp voor iedereen in de pc-markt' ziet, vanwege het gesloten karakter van het besturingssysteem. Valve zou vooral de Windows Store als een gevaarlijke concurrent voor zijn eigen downloadplatform beschouwen.

Update 18:20: De meegeleverde game blijkt Portal te zijn, niet Left 4 Dead 2. De informatie is daarop aangepast.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (45)

De mogelijkheid tot redelijk gamen op Linux, zou een mooie boost kunnen geven voor Linux als OS. Het zou mooi zijn als Linux eindelijk een mainstream OS zou kunnen worden met een groter marktaandeel.

De positie van Windows lijkt zwakker dan ook, gezien laptop- en desktop- verkopen lijden onder de verkoop van de verkopen van tablets.
Linux zal niet mainstream worden denk ik, althans niet op korte termijn. Windows is té mainstream en zal maar héél langzaam marktaandeel inleveren. Iemand die al sinds de 90's Windows gebruikt zal niet zomaar overstappen op een systeem als Linux dat nog altijd bekend staat als OS voor 'nerds'.

Overigens niks dan lof voor Valve voor het porten van Steam naar Linux. Hoe meer mensen toegang krijgen tot games, hoe beter!

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 27 september 2012 15:41]

Dat zal niet in één keer gebeuren maar vergeet niet dat nieuwe generaties niet zo'n last hebben van die "legacy".

Wanneer je nu al kinderen van een jaar of 4 ziet swipen/vegen op alles dat een beeldscherm heeft (lees: prima snapt hoe iPhones en iPads werken), dan zullen zij het opgroeien met Apple-like-producten niet als een probleem ervaren.

De oudere generaties die 20 jaar met Windows werken zullen minder snel overstappen. Maar verbaas je niet erover dat als Linux meer 'in het dagelijks leven te zien is' (versus uitsluitend op computers van enthousiaste gebruikers), er een nieuw generatie op zal groeien zonder Windows-vlaggetje in het achterhoofd. Datzelfde gebeurt al met MacBooks die je tegenwoordig veel meer ziet dan dat je iMac's zag 10 jaar geleden. En datzelfde zie je ook met mobiele telefoons. Nokia was van oudsher een goed en betrouwbaar merk maar als de 10-jarige Joost nu een nieuwe telefoon wil hebben is de kans groot dat hier Android op staat. Vervolgens zorgt de bekendheid met Android ervoor dat Joost op z'n twaalfde ook geen problemen heeft met een Android-tablet, op zijn 15e graag een Chromebook wil, en tot zijn 20ste wellicht nauwelijks met Windows heeft gewerkt. Het is niet meer zo vanzelfsprekendheid als vroeger.

Ik denk zeker dat Steam voor Linux een goed begin is (om kip vs ei een beetje te helpen oplossen). De volgende stap is het aanbod, dat weer samenhangt met de vraag. Maar aangezien aan games (nog steeds) te verdienen valt, zal het aanbod wel komen als de vraag toeneemt :).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 27 september 2012 16:00]

je ziet wel meer macbooks dan imacs.maar logisch gezien nu iedereen een laptop of iets heeft en toen had lang niet iedereen een pc. de OSX markt is niet denderend veel groter geworden.
En dan nog het deel van de mensen die er gewoon Windows op draaien, studenten draaien toch nog het meeste Windows op hun MacBooks, macbook voor de looks, Windows voor de software.

Ken zelfs een computer no-no die internetten en filmpjes kijken in OSX fijner vind (haar macbook gaat dan ook bijna de helft langer mee) en Windows gebruikt ze school met Office spullen en voor een spelletje op z'n tijd. (GTA, Skyrim etc.)
De meeste studenten draaien Windows op hun MacBooks? Heb je hier een bron van? Ik heb gewerkt op een 'Grafische' school, mijn ervaring is toch anders.
dat is dan ook een 'grafische' school waarbij iedereen de mythe van mac os x = sneller wat meer geloven. En wat ''hipper' willen zijn. Dit is by no means een gemiddeld persoon.
Ik ken helemaal niemand die windows draait op z'n macbook. Mensen kopen een macbook niet alleen voor de looks, maar ook voor OS X. Vooral studenten. Denk je dat die zich met hun krappe budget bezig gaan houden met de looks van hun laptop? Daar hebben ze helemaal de financiele ruimte niet voor. Die kopen gewoon een windows laptop als ze windows willen.

En windows heb je voor de software allang al niet meer nodig. Persoonlijk vind ik de gemiddelde kwaliteit van windows software aardig beneden peil, en voor alles wat je op windows kan, vind je wel een tegenhanger onder OS X of Linux.

Het enige waar windows het nu nog kan winnen is op games gebied. Alhoewel dat ook maar relatief is want op de consoles heb je een beter aanbod. Steeds meer gamedevelopers laten de PC voor wat het is, aangezien toch niemand z'n games daar koopt. Met Steam op OS X en Linux (met uiteraard als voorwaarde dat er een breed genoeg aanbod is), heb je windows eigenlijk nergens meer voor nodig.
"Achterhaald platform als Linux"?
Je hebt hopelijk door dat Linux niet achterhaald is, en dat ook Android een Linuxgebaseerde kernel draait?
De gebruikersgroep van Windows bestaat niet slechts uit mensen die het OS sinds de jaren '90 gebruiken dus dat argument gaat niet op. Als je het specifiek over "Linux" hebt, dus het kernel, zul je zien dat het in de vorm van Android een heel groot marktaandeel heeft weten te veroveren, ten kosten van iOS wat het meest gebruikte smartphone OS was (in jouw woorden té mainstream).

Legit redenen waarom GNU/Linux niet doorbreekt op de desktop markt:
-> bijna nooit voorgeinstalleerd
-> geen 'killer apps' (photoshop e.d.).

Als Valve (met eigen hardware) een platform lanceert, zgn "Steambox", lossen ze deze twee problemen voor de specifieke doelgroep op.
Die 2 punten worden nu juist aangepakt. Ubuntu is volgend jaar op 5% van alle nieuwe PC's voorgeïnstalleerd. Dat is niet slecht voor een OS dat op dit moment een marktaandeel heeft van ongeveer 1%.

Verder komen er steeds meer grote programma's naar Linux, hoewel ik ze nog geen killer apps kan noemen, inderdaad. Toch wel een mooi lijstje:
- Unity 3D engine
- Steam
- Lightworks, professionele video editor komt naar Linux
- Autodesk Maya

Ok, het zijn geen Photoshop of MS Office dat naar Linux komt maar het maakt het systeem wel een stuk bruikbaarder. :P
De groei van Android is niet ten koste van iOS. Alle statistieken die ik er over zie geven iOS nog steeds aan als grootste. De groei van Android is ten koste van alles wat geen Apple is. Symbian, Windows Mobile, dumbphones, etc, verkopen tegenwoordig niet meer. Iedereen wil een smartphone, en degenen die Apple te duur vinden kopen Android.

Verder heeft windows voor de normale gebruiker ook geen killer apps. Photoshop is niet voor thuisgebruikers maar voor grafisch professionals. En juist die mensen werken vooral op Mac. De gemiddelde thuisgebruiker heeft geen killer apps nodig, maar een webbrowser, media speler en tekstverwerker.
de gebruiker weet doorgaans niet eens wat windows is, hoeveel mensen denken nog steeeds dat het internet kapot is als IE niet wil starten. ze een virus hebben als hun pc niet meer op start na een goed glas water.

welke windows versie heb je ... windows versie ... .... euh internet explorer... denk ik...

zulke mensen denken al dat ze een vreselijk virus hebben als ze strax windows 8 op hun nieuwe pc krijgen.. dan is de overstap naar unity dus niet eens zo heel gek...

ook al zien mensen een windows 8 reclame, durf ik er wel wat op te zetten dat ik met maar 5 pngtjes een ubuntu genoeg om kan bouwen opdat om mensen te laten geloven dat het win8 is..

geen aangepaste gui's alleen een paar pingu's vervangen door vierkleurige vierkantjes, en het ubuntu logo wat aanpassen... ik wil dan zelfs wel een text boot instellen zodat mensen kunnen zien dat het linux is ... ook al staat er een klein windows logotje boven in de hoek...

feit is dat het de meeste mensen geen zak interesseerd ... en klagen zullen ze dan toch... maar ik durf wel te betwijfelen of mensen eerder aan win8 zouden wennen dan aan linux (zoals sommigen beweren).
Linux zal nooit mainstream worden. Hoe groot het de fantasie van menig linux fanaat ook is. Zolang er geen uitvindingen op andere operating systems gedaan worden van het caliber van de uitvinding van het wiel, blijft Windows het desktop OS.

Goed dat er e.e.a. gedaan wordt voor de linux community maar vergeet het maar gewoon dat linux mainstream gaat worden op de desktop.
Engineer, je bent je naam onwaardig gezien je reactie, ik bedoel dan in die in de 1e alinea.
Hij heeft op zich wel een punt.

Ik zie het ook niet gebeuren, maar meer omdat er zoveel Linux 'smaken' zijn. Wat ik wel zie gebeuren is dat OSX een goeie kans maakt om een goed platform te worden die kan opboksen tegen Windows.

Op zich natuurlijk wel goed, want het lijkt me makkelijker voor devvers om te porten van OSX naar Linux dan van Windows, IMHO. (Maar kan het fout hebben, ben geen software developer).

Anyway, er zit een duidelijke vooruitgang in! Daar gaat het uiteindelijk om. 10 jaar geleden was het heel anders. En misschien dat het over 10 jaar wel zo is dat Linux de markt veroverd heeft, who knows...
Linux *is* al mainstream. Het is samen met iOS een van de 2 grootste mobiele platformen op het moment.
Je bent gewoon een windows fanboy meer niet. Windows heeft de laatste 10 jaar ook geen uitvindingen en innovaties meer gehad, dus waar je het over hebt ontgaat me volledig.
Niet heel mainstream misschien, maar ik hoor erg veel mensen klagen over Windows hoor.
Hier keek ik al lang naar uit, hopelijk volgen hardware devs (driver ondersteuning) en game studios ook en krijgen we niet van die brakke ports.

Als dit eenmaal van de grond komt, gaan volgens mij de Linux distro's een enorme boost krijgen van nieuwe gebruikers.
Blijf het een mooie ontwikkeling vinden. Valve die Linux weer een verkoopargument gaat geven, net als Mac OS.
Want eenmaal in bijv Ubuntu aanwezig en stabiele werking, is een port naar andere distro's een koud kunstje van de Linux community.
mits de broncode beschikbaar word gesteld... anders kunnen ze/we het wel vergeten om het geport te krijgen.
Valt wel mee, een programma als Skype is ook massaal geport door de community. Als er vraag naar is, wordt het echt wel geport, hoor...
Hoe werkt dit precies? Zullen alle games die via de Steam Client beschikbaar zijn draaien op een Linux distro? Er hoeft dus niets aangepast te worden aan de games zelf qua code? Of is het net zoals Wine? Een laag ertussen zeg maar.

Mooie ontwikkeling in ieder geval..
Dat lijkt me niet, studios leveren zelf gewoon de binaries dus die zullen ook voor linux moeten gaan compilen. Denk dat ze gewoon steam als platform gaan leveren, waardoor het dus mogelijk wordt voor ontwikkelaars om via steam op linux te distributeren.
Waarschijnlijk zullen games, net zoals toen de Steam client voor OS X uitkwam, aangepast moeten worden door de ontwikkelaars.
Tja dat is wel leuk.. maar Steam != alle games.
Goed, steam levert wat games af, maar dan heb je het over ~10 per jaar die ze zelf ontwikkelen (Ik weet niet exact hoeveel). De kracht van steam is dat er duizenden andere ook games aanleveren, en zolang hun niet voor *nix gaan ontwikkelen heb je dus alleen de steam applicatie met misschien een tiental games die op *nix werken.
Dus het enige wat je nu bereikt is dat je een distributie platform hebt voor *nix, daar maak je games al wat toegankelijker mee (al lijkt mij de installatie/download van een game voor *nix gebruikers niet zo boeiend). Echter zolang er geen interesse komt vanuit de dev'ers dan blijf je zitten met windows en mac only games.
Steam is een downloadplatform, dat levert geen games af. ;)

Als je valve bedoelt: Die maakt ongeveer 1 game per jaar. Zeker niet genoeg dus om gamers over te halen om naar linux te gaan. Wel leuk natuurlijk voor diegenen die al linux draaien, je ziet bijvoorbeeld ook voor OSX dat de komst van steam wel wat betekent in de ontwikkeling van een OS als game-platform. Dat was eerst ook "*nix". Voor de toekomst is het dus misschien leuk.

De komende jaren zullen er toch nog wel windows-only games blijven. Maar wie weet wordt dat zo wat minder (zeker als we Newell's stellingen over windows 8 mogen geloven) en zoiets bereik je toch niet in één keer. Het is een stap in de goede richting.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 27 september 2012 15:47]

De kracht van steam is dat er duizenden andere ook games aanleveren, en zolang hun niet voor *nix gaan ontwikkelen heb je dus alleen de steam applicatie met misschien een tiental games die op *nix werken.
de kracht van steam is dat het een goed distributie kanaal is, vonden bedrijven het eerst maar lastig om games uit te geven voor linux zal dat nu veel makkelijker gaan
Dus het enige wat je nu bereikt is dat je een distributie platform hebt voor *nix, daar maak je games al wat toegankelijker mee (al lijkt mij de installatie/download van een game voor *nix gebruikers niet zo boeiend). Echter zolang er geen interesse komt vanuit de dev'ers dan blijf je zitten met windows en mac only games.
dat is gewoon een kip ei verhaal en een circel redenatie, valva is een grote jongen, en die kan redelijk wat push geven om bedrijven over de streep te trekken om ook dat linux platform te vullen.

natuurlijk zul je altijd games houden die gewoonweg niet goed genoeg in elkaar steken om gemakkelijk te porten, of die teveel van direct3D afhankelijk zijn.

andere games zullen wellicht wine libs gebruiken om hun game draaiend te krijgen, en dus zullen de prestaties minder zijn ... maar dat zie je ook op mac gebeuren...

maar uiteindelijk zal er ook een groep zijn die wel moeite in het linux platform steekt, als van elke 10 games er eentje native draait onder linux en er 2 via wine worden omgebouwd dan praatje nog steeds over giga veel games voor linux.
Ik ben heel benieuwd of dit gaat gelden voor ALLE bestaande PC games.
Lijkt me bijna een onmogelijke opgave deze allemaal geschikt te maken voor Linux.

Ik neem aan dat dit met een emulator gaat gebeuren (Codeweavers Crossover??)
Ben heel benieuwd aangezien ik al en aardige steam verzameling heb.

Ook zullen Nvidea en AMD hun efforts voor Linux drivers aardig op moeten voeren!
Nee, dit zal niet gebeuren.

Net als bij de release van OSX voor Mac worden games specifiek aangepast per platform, en zal het dus aan de ontwikkelaar liggen of een game ook op de mac of linux beschikbaar zal zijn.

Steamgames draaien ook op OSX alleen nadat ze aangepast zijn, en niet via iets als Crossover.

Dat neemt niet weg dat stukje bij beetje een hoop van je library ook voor Linux beschikbaar zal komen hoor, met de indie en valve games voorop :)
Niet alleen Nvidea en AMD, Hardware fabrikanten in het algemeen.
Sommige features van mijn laptop (ASUS G50V) zijn nog altijd niet supported (community heeft geprobeerd maar is slechts in enkele features geslaagd)

Hetzelfde probleem verwacht met veel gaming muizen / keyboards (nog niet opgezocht of logitech enz drivers aanbieden voor hun high end hardware zoals een G15 keyboard of G11 Mice, om nog maar te zwijgen over bv Thrustmaster met hun T500RS racing wheel.

Er is nog een lange weg te gaan ivm Hardware op Linux, community kan veel en doet super veel (thank god) maar ook zei zijn beperkt in hun tijd / middelen / kennis (als ze niet gesuport worden door de fabrikanten, dmv open source drivers code)
Als Portal 2 maar geport wordt. Dat is de belangrijkste reden dat mijn laptop nog dual boot is :9~

[Reactie gewijzigd door hav0c op 27 september 2012 21:27]

Als andere grote bedrijven zoals Blizzard, EA, NVidea, ATI ook mee helpen, dan kan Linux ook is gaan shinen.
En met een grote speler als Valve is de kans dat NVidia en AMD mee willen werken een stuk groter. Goed nieuws dus!
nog beter Nieuws is dat AMD processors het al best doet op Linux alleen dat er iets beter naar de videokaarten moet worden gekeken is een feit
Ondanks dat het porten van de Source engine naar Linux in Left 4 Dead 2 is gedaan, heeft Valve i.p.v. L4D2 Portal in het Steam Linux Beta pakket gedaan.

Zie Steam's interne database: http://marlamin.com/cdr/single.php?type=sub&id=16549.

Ze geven wel vaker Portal gratis weg, L4D2 niet. Ook word er specifiek gemeld op de blog dat L4D2 niet nodig is om in de beta te komen, maar dat er wel een Valve game bij zit.
Nou dit had ik nooit voorspeld, toen ik 20 jaar terug met Slackware zat te knutselen. Mooi nieuws, de MS Windows lockin lijkt nu wel aan haar einde te komen.
Ik moet het nog maar zien, de lock-in is nog steeds zeer sterk, veel developers bouwen nog games met direct3d, wat natuurlijk nogal veel tijd kost om weer over te zetten naar opengl, eigenlijk is het vooral de opkomst van de consoles die weer nieuwe mogelijkheden geeft omdat daar natuurlijk verschillende 3d api's aanwezig zijn en er dus bij een multi-console titel al veel voorwerk gedaan zal zijn.

Het scheelt al veel dat er nu makkelijke distributie plaatsvind, dat was 10 jaar geleden (toen er ook redelijk wat grote titels naar linux kwamen) het grote probleem.

iig is de opengl ondersteuning op linux verder dan op osx (mijn nvidia kaart heeft opengl 4.3 support op linux terwijl op osx alleen 2.1 wordt ondersteund)
De dag dat Steam op Ubuntu draait ben ik over. Aangezien ik nog wel eens een spelletje speel ben ik aan Microsoft gebonden en dat vind ik best jammer. Ik zal mezelf wel moeten inleren aangaande een nieuw OS maar hier op tweakers is er genoeg over te vinden. Ik zie het wel zitten over te stappen naar Ubuntu. Ooit een blauwe maandag mee gespeeld en eigenlijk beviel het heel erg goed, maar ik kon niet gamen.

Nu ik wat ouder ben game ik nog wel eens, minder intensief als voorheen. Maar ik doe bijvoorbeeld wel veel downloaden, nieuws lezen, filmpjes kijken, office. Daar heb ik Microsoft niet voor nodig, wel voor het gamen.
perfecte keuze maar als je erg tegen Ubuntu op kijkt is het misschien handig om kubuntu eerst te proberen of Ubuntu te installeren en daar bij een van de windows like bureau omgevingen zoals KDE waar onder andere kubuntu ook op draait maar wat dus ook kan worden geinstalleerd op Ubuntu...

ik zit zelf al even vast aan Ubuntu/Linux want ik krijg wegen interne problemen windows niet meer geinstalleerd. ik zie game ontwikkeling op Linux echt als een vooruit gang in de PC wereld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013