Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 32.211 •

Samsung heeft de nieuwe Samsung 840-ssd's geïntroduceerd. Het gaat om de 840-serie en de 840 Pro-serie. De ssd's volgen Samsungs populaire 830-serie op en zouden 100.000 lees-iops en 90.000 schrijf-iops kunnen halen.

De nieuwe Samsung 840-serie zal verkrijgbaar zijn in twee smaken, de normale versie en de Pro-versie. Samsung heeft het vooralsnog voornamelijk over de Pro-versie, die de genoemde 100.000 en 90.000 iops zou kunnen halen tijdens respectievelijk lees en schrijf-werkzaamheden. Het Koreaanse bedrijf stuurde al 256GB-exemplaren op van de Pro-versie, waarvan we de nodige benchmarks draaiden. De sata-600-ssd is ruimschoots sneller dan de concurrentie, maar met een prijs van 279 euro ook niet goedkoop. Samsung zal ook een 128GB en een 512GB-exemplaar uitbrengen.

Tijdens een evenement in Zuid-Korea maakte Samsung wel het een en ander bekend over de reguliere 840-serie, de eigenlijke opvolger van de 830-serie. De ssd is over het geheel langzamer dan de Pro-versie, maar wel sneller dan de 830-ssd's. Zo ligt het aantal lees- en schrijf-iops op respectievelijk 98.000 en 70.000, terwijl de sequentiële lees- en schrijfsnelheid respectievelijk 540MB/s en 330MB/s bedraagt. Ook ligt de capaciteit op 120GB, 250GB en 500GB, omdat Samsung een deel van het geheugen afschermt, zodat de ssd's ook goed presteren als ze bijna vol zijn.

De Samsung 840 en 840 Pro-serie moeten halverwege oktober te koop zijn. Vooralsnog zijn er alleen Amerikaanse prijzen bekend van de 840-serie, maar deze moet ruwweg evenveel gaan kosten als de 830-serie. De 840 Kit-ssd's zijn voorzien van software en een usb-adapter om een huidige hdd of ssd te clonen naar de Samsung-ssd.

 840 Basic840 Kit840 Pro
120GB/128GB 110$ 130$ 159 euro
250GB/256GB 200$ 220$ 279 euro
500GB/512GB 450$ 470$ 599 euro

Samsung 840 Pro

Reacties (38)

Hoeveel % sneller zijn deze schijven dan ivm de 830 serie?
Ze kosten namelijk ook wel behoorlijk meer dan die, dus moeten ze natuurlijk wel veel sneller zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen, maar ik kan het niet uit dit artikel halen

Edit: laat maar, in de review zie ik dat deze ongeveer 20% sneller is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 september 2012 13:06]

Ik zou zeggen, ga eens opzoek naar de specificaties van de 830, neem ze in je op en lees het bericht nog een keer.

[Reactie gewijzigd door Capa op 24 september 2012 13:05]

Spec's zeggen niet veel meer, voor zelfs intensief thuis gebruik zal je weinig verschil merken tussen een 830 en een 840 Pro.

want het begint steeds minder nut te hebben om de snelste SSD te kopen.

SSDs lopen tegen het zelfde probleem aan als geheugen, het verschil tussen DDR3 1333 en 2400 is leterlijk gemiddeld maar 2%!
(Specifieke geheugen intense applicaties/benchmarks en voor CPUs met IGP/APU daar gelaten)

Het verschil was er wel tussen een Vertex 1 en 830, maar dat is een verschil tussen een gen1 en gen3.

Maar voor zelfs de meest intensieve gewone gebruikers zullen geen of nauwelijks verschil ondervinden tussen de verschillende huidige vlagschip SSDs van de verschillende merken.

En ik stiekem een nieuwe 840 Pro SSD zou kopiëren van een willekeurige thuisgebruiker, en vervangen voor een 830, wed ik 1000 euro dat die het niet eens zal merken.

Voor thuisgebruik is 100.000 IOPS totaal nutteloos, dat heeft meer nut voor toegang van duizenden bezoekers van een database op servers, 40~50.000 is meer dan voldoende voor thuis gebruik.

Want zelfs als je een Bugatti Veyron hebt, zal je nouwelijks sneller op werk zijn als je 90% van de tijd in de zelfde file staat, als iemand met een Prius.
Naarmate SSD's ook steeds groter worden kunnen ook grote applicaties op de SSD terecht. Niet alleen random I/O doet er meer toe, maar als je games van 15GB op je SSD hebt staan is het ook steeds minder laadtijd met meer sequentiële snelheid (maar goed, uit de benchmarks blijkt dat daarin niet veel verschil zit tussen de 830 en de 840).

Maar het trage gevoel van de HDD's is er inderdaad wel af. Het gevoelsmatige verschil wordt dan ook kleiner tussen nieuwe series SSD's. Nu is het vooral de prijs per GB waar nog vooruitgang op geboekt kan worden.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 september 2012 13:29]

Daarom is de 256 GB 830 Serie van Samsung zo populair.

Je hebt :
-Betrouwbaarheid.
-Lage prijs per Gigabyte.

Dat is alles wat belangrijk aan een SSD is. De snelheid tegenover een HDD is zeer groot en je heft een bottleneck van je PC op. Maar een snellere SSD met een langzamere SSD zul je niet veel verschil merken.

Ik heb net zoals velen gewoon hybride opstelling. SSD voor Windows en Progs. En daarnaast een 3TB HDD voor groot data opslag.
En is dat een probleem, want is de reactie daarom minder relevant?

Of moet ik speciaal een nieuwe reactie schrijven, kan daar zelf nu niet echt het nut van inzien.
"Vooralsnog zijn er alleen Amerikaanse prijzen bekend van de 840-serie, maar deze moet ruwweg evenveel gaan kosten als de 830-serie."

Je reactie is dus niet echt correct...

Ongeveer 2-3 weken terug een 128GB 830 gekocht, vraag me af of het de moeite waard was geweest om te wachten (Achja, met mijn Sata-300 sowieso niet)
Binnenkort maar snel een 256GB 830 halen voordat de markt uit gefaseerd worden door Samsung ..
Heb ik mooi een snelle grote games SSD naast mijn 128 GB Partitie disk.
Kijk even naar de gelinkte review: reviews: Samsung 840 Pro: op zoek naar de sata-600-limiet

Maar, afhankelijk van wat je meet, is de 840 tussen de 0 en 20% sneller dan de 830.

Voglens het artikel gaat de 840 ruwweg even duur zijn als de 830, dus er is juist bijna geen prijsverschil (definitieve EU-prijzen zijn overigens nog niet bekend).

/edit: e.e.a. afhankelijk van of je naar de Pro- of de reguliere versie kijkt overigens.

[Reactie gewijzigd door BramT op 24 september 2012 13:12]

Heb jij de benchmarks bekeken? Link staat in het artikel....

Samsung timmert goed aan de weg op het gebied van SSD's. Als ik naar de prijzen kijk, lopen deze mooi in lijn met de huidige 830 serie. Het is wel slim van samsung om de 830 te laten opvolgen. Zo houden ze een mooie voorsprong op de concurrentie.
Ziet er mooi uit! Wat gaat het toch snel ineens met de capaciteit en snelheid van SSD's.
capaciteit staat al weer even op 512 hoor :) (Mainstream that is)
Ik vraag me af wat dit gaat betekenen t.o.v. de 830 serie.
Of de 830 serie in prijs gaat dalen ofzo.
Dat is gebruikelijk voor een model wat uit productie gaat. Bedrijven ruimen hun voorraden op. Alleen, die voorraden zijn niet zo groot. Je kunt er dus slecht op gokken.
Nou, ik denk dat hij dat al gedaan heeft. Ik heb het de afgelopen tijd een beetje bekeken, en het viel me al op dat hij steeds goedkoper werd. Normaal gesproken gebeurt dat niet echt bij SSD's; de 830 128GB zit al onder de 90 euro. Dat is spotgoedkoop.
Maar nu de 840 is aangekondigd verklaart dat ineens een hoop. Ik denk dus dat de 830 binnenkort niet meer verkrijgbaar zal zijn. Per slot van rekening zijn die dingen zo goedkoop omdat ze op grote schaal in-house geproduceerd kunnen worden door Samsung; dan wil je ook al je productielijnen voor één uitvoering gebruiken, en niet een verouderde generatie nog blijven produceren. Vandaar de lage prijze van de afgelopen weken; om de resterende voorraad weg te werken.
Waarom zijn ze zo duur, zit dat in de snelheid?
160 Euro voor 120GB vind ik behoorlijk steep. Je hebt ze tegenwoordig toch wel voor een euro per GB.
Ja, dat is de pro versie, die is lekker snel.
De basic versie heeft dus een adviesprijs van 85 euro voor 120 GB.
Dus dan zou hij flink onder de euro/GB grens duiken!
Ok, zo omrekenen mag eigenlijk niet, maar hij zal wel onder de grens blijven.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 september 2012 13:21]

Feitelijk voor de kwaliteit is het helemaal niet veel duurder. De pro versie heeft meer iops. Professioneel gezien is dat erg goed. Als je verder wilt moet je andere chips nemen (slc vs mlc). Dan praten we over bedragen van 400-700 euro per SSD van 80-120 GB. Dit is dan een goede stap in de richting. Vooral voor servers of workstations zou dit fijn zijn.

Wellicht niet goed genoeg voor een webserver schijf (non-os) of virtual desktop systemen.
Voor snelheid betaal je eenmaal gewoon meer.
Het zal waarschijnlijk nauwlijks te merken zijn in normaal gebruik.
Een erg mooie drive! de prestaties die Anandtech meet zijn ook uitstekend!:

http://www.anandtech.com/...sd-840-pro-256gb-review/4

Ik denk dat ik mijn Plextor M2P en Samsung 830 maar eens ga upgraden :) nu is er eindelijk iets wat behoorlijk sneller is. En hij verbruikt relatief weinig (heb nu een 830 in mijn laptop maar die verbruikt relatief veel)

Ik vermoed dat we voorlopig niet veel snellers zullen zien totdat er een nieuwe sata standaard uitkomt. Of je moet PCI-E SSD's gaan gebruiken.
Opvallend aan de review op Anandtech is dat de drive het begeeft. Dus zo uitstekend vind ik de prestaties niet:

Assuming the premature death of our review sample was a fluke and not indicative of a bigger issue, the 840 Pro could be the first drive in quite a while to offer the absolute best performance at power consumption levels that are notebook friendly.
Je quote het stukje tekst meteen goed. Ze gaan er van uit dat dit gewoon een eenmalig peg geval is. Zo niet dan horen we dat snel genoeg. Er is geen een SSD type waar van alle geproduceerde modellen geen een kapot gegaan is. Maakt niet uit welk merk of type je zult defecte drives hebben. De vraag is alleen hoeveel % van die drives het begeeft en daar zitten grote verschillen tussen de merken en types. En daar doen Intel, Samsung, Plextor en Micron het tot nu toe het beste
Hoeveel winst verwacht je nou te halen door een Samsung 830 in je laptop te vervangen voor een 840. Het scheelt 0,07 Watt in idle mode en tot 2W als de SSD druk bezig is.
Niet veel :) maar alle beetjes helpen + hij is sneller. Het zal nog wel een tijdje duren voordat er snellere SSD's komen. Maar ik had Idle eerlijk gezegd meer winst verwacht dan er op dit moment is. Ik had op een of andere manier in mijn hooft dat de 830 een hoger idle verbruik had. En nog meer onder load.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 24 september 2012 19:07]

(Als je zo met je geld omgaat, geef het dat aan een goed doel.
Hou je een beter gevoel aan over dan 0,1ms sneller zijn en 10sec langer met een accu kunnen doen.)
Wie ben jij om te bepalen wat anderen met hun geld moeten doen? Dan vind ik dat al die voetballers ook maar alles moeten doneren en dat mensen met een auto groter dan een polo die maar weg moeten doen en dat geld ook moeten schenken.

Wat is dit voor een onzin uitspraak? geef je zelf ook veel geld aan een goed doel?
Ik kan zelf tenminste zeggen dat ik wel aan goede doelen doe en daar meer aan uitgeef dan een upgrade van 830 naar 840 pro kost. Kun jij dat ook zeggen? Ik ben benieuwd.
Omdat je het in een placebo steekt. Spaar dan nog even door zodat je over een jaartje een échte upgrade kan kopen in de vorm van een nieuw moederbord o.i.d.
Die paar procent ten opzichte van wat nu al absurd snel is ga je gewoon niet merken. Je hebt dan meer aan een (nog) sneller systeem dat het spul ook kan verwerken wat je SSD allemaal aanlevert op hoge toeren.
Natuurlijk is dat een overweging die je zelf moet maken, maar een 830 upgraden naar een 840 is gewoon (pas op een krachtterm) stom.
Precies, én dat was het bedoelde punt.

Jij schreef je 830 te willen vervangen door de 840,
(en er stond iets van geld over hebben of zo?, 't is nu weg)
terwijl meerdere voor je al meldde dat het verschil praktisch niet merkbaar is.

Wat mij betreft koop je 10x de 840 en leg je die netjes in de doos in een kast.
Maakt mij echt niet uit.

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 25 september 2012 19:54]

Ik zit net te denken om een 830 serie 128 gb aan te schaffen.. maar nu ik dit lees twijfel ik nog even.. sowieso zal de prijs van de 830 wel zakken aankomende maand.. dus zou ik beter kunnen wachten.. qua snelheid zal je weinig verschil merken denk ik..

twijfel twijfel
Ga daar maar niet van uit. De 830 is laatst al heel erg in prijs gedaald. Ik verwacht niet dat er heel veel van af zal gaan. Als je de beste prestaties wilt moet je voor de 840 Pro gaan. Maar als je voor een 128gb gaat ga je al niet meer voor de beste prestaties. Aangezien 256GB drives aanzienlijk sneller zijn. In jou geval kun je als je het mij vraagt rustig die 830 128GB bestellen. Ik verwacht niet dat er meer dan 10 euro van de prijs af zal gaan. (althans niet in de komende maand. Misschien als je meer dan 3 maanden wacht wel)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 24 september 2012 17:47]

Ik denk niet dat de prijs van de 830 veel zal gaan zakken. Er is voldoende vraag en er liggen waarschijnlijk ook geen gigantisch voorraden. Weinig reden dus om de prijs flink te verlagen.

Als je voor een laptop wil kopen is wachten misschien de moeite omdat de 840 wat minder energie verbruikt. Voor de desktop kan je nu net zo goed de 830 halen denk ik: de 840 zal niet zo heel veel sneller worden en de 840 pro is fors duurder. Daarbij weet je niet hoe lang het gaat duren voor de 840 ècht in de winkels ligt en op voorraad is: dat kan nog zomaar 2 maanden duren.
ik heb een samsung 830 SSD 128 GB echt de beste upgrade sinds lang voor je pc.
Inderdaad. Spendeer niet je geld aan een dikke CPU of Geheugen. Maar koop een SSD :)

Is echt het geld waard!!
Interessanter dan de Pro is eigenlijk de gewone 840. Een van de eerste (fatsoenlijk beschikbare) TLC drives. Apart dat Samsung daar niet veel over praat. Ik ben zeer benieuwd naar betrouwbaarheid, prestaties en uiteindelijk wellicht prijsdaling.
SATA-3 gebaseerde SSDs in 200GB+ formaat beginnen het echter zeer snel af te leggen qua prijs/prestaties met PCI-Express oplossingen.

De OCZ RevoDrive 3 256GB is namelijk momenteel te verkrijgen voor $169,99 (via $30 kortingsaktie) via Amazon en heeft de volgende specificaties:

Sequentiële lees snelheid = 1000 MB/s
Sequentiële schrijf snelheid = 900 MB/s
4KB Random lees acties = 130.000 IOPS
4KB Random schrijf acties = 130.000 IOPS

Doordat de RevoDrive dus gebruik maakt van de PCI-Express bus is hij niet gelimiteerd door de relatief trage SATA-3 bus.

PCI-Express 2.0 x4 = theoretische doorvoersnelheid van 5GT/s per lane, oftewel 4Gb/s wat grofweg op 400MB/s uitkomt per lane = 1600 MB/s maximaal haalbaar. In vergelijking SATA-3 zit op een theoretisch maximaal van 6Gb/s wat op 600 MB/s neerkomt, en door extra SATA overhead zit je dus snel aan de 550MB/s limiet van de Samsung 840 (ook de 830 trouwens).

Nu komt de Samsung 840 veel beter in de buurt van de IOPS acties, maar is ook duurder en je kan voor datzelfde geld dan ook de RevoDrive 3 X2 kopen die meer dan 200.000 IOPS bied.

De fabrikanten zien dit echter ook in en komen nu met een PCI-Express SATA variant (NVM Express), en had eigenlijk verwacht dat er al een Samsung 840 zou komen met deze aansluiting. Het wordt dus meer vooruitgeschoven naar de volgende platformen waarbij PCI-Express 3.0 meer gemeengoed gaat worden.

NVM Express = http://www.nvmexpress.org/
Anandtech artikel over @ http://www.anandtech.com/...ss-and-sff8639-connectors

Zal dus nog wel een aantal jaren duren, maar dan zitten we dus aan de 'SFF-8639' aansluiting, die via PCI-Express 3.0 ongeveer 4000 MB/s aankan. Er is dan in ieder geval weer wat rek voor de SSD fabrikanten :+

@Buggle, de PCI-Express SSD kaart heeft zijn eigen controller en BIOS die gewoon op INT13 niveau kan werken en dus gewoon geschikt is om zelfs DOS te laten opstarten. In vele situaties is echter een driver nodig (F6 text-mode driver in Windows), afhankelijk van hoeveel tijd de fabrikant van de kaart in hun BIOS steekt.

Denk dat het weinig nut heeft voor OCZ om nog DOS te ondersteunen voor de markt waar ze de produkten voor positioneren dus het is geen volwaardige INT13 oplossing, maar werkt perfect met text-mode drivers.

Wat wel een probleem kan zijn dan is de ondersteuning voor imaging, Windows System backup en Acronis gingen volledig in de mist, en Norton Ghost heeft ook problemen maar via wat omwegen kan je het werkend krijgen. Dit is dus bij conversie van een HDD/SSD naar een PCI-Express oplossing. Directe installatie is bij elk modern OS geen enkel probleem en UEFI is helemaal niet nodig (al helpt het wel).

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 25 september 2012 21:01]

Zijn die oplossingen even compatible als een SATA aansluiting? D.w.z. als ik alleen zo'n PCI-E ding in de computer heb zitten, hoe weet die dan dat hij daarvan moet gaan booten? Ik gok dat als dat al werkt, je zeker een UEFI nodig hebt ipv een BIOS. Daarnaast lijkt het me ook voor partitieprogramma's ala GParted wellicht problematisch.

(Om nog maar te zwijgen van het feit dat horden tweakers OCZ links laten liggen omdat ze gewoon een zeer slechte naam hebben opgebouwd in het verleden. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat ze dat weer hersteld hebben met hun huidige (overigens prima) producten).