Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties, 23.015 views •

Online zijn plaatjes verschenen van wat de Nokia Lumia 510 zou worden, de goedkoopste Windows Phone die de Finse fabrikant in de komende tijd zou gaan verkopen. De goedkoopste huidige Windows Phone, Lumia 610, kost rond 160 euro.

De Lumia 510, die als codenaam Glory zou hebben, is volgens degene die de plaatjes online heeft gezet 121x65x11,5mm groot en zou 129 gram wegen. De informatie komt van een Chinees keuringsinstituut voor telefoons. De Lumia 510 zal draaien op Windows Phone 7.8. De processor is een Qualcomm MSM7227A, dezelfde als bij de Lumia 610. Ook het werkgeheugen is met 256MB even groot.

Nokia zal proberen met de Lumia 510, die volgens The Verge nog dit jaar uitkomt, een nog goedkopere Windows Phone op de markt te brengen. De Lumia 610 kost momenteel nog 160 euro, maar werd uitgebracht met een adviesprijs van 249 euro. Het verkopen van goedkopere smartphones moet Nokia's verkoopcijfers voor smartphones opkrikken.

De Finse fabrikant heeft al een aantal nieuwe Lumia's gepresenteerd, maar die draaien op Windows Phone 8, een geheel nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem van Microsoft. De duurste daarvan wordt de Lumia 920. Het is onduidelijk wanneer Nokia de Lumia 510 wil gaan uitbrengen.

Gelekt plaatje Nokia Lumia 510 Gelekt plaatje Nokia Lumia 510 Gelekt plaatje Nokia Lumia 510

Reacties (61)

Reactiefilter:-161058+142+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Waarom nou toch nog phones uitbrengen met Windows Phone 7.x? Dat is niet goed voor de ervaringen die mensen met Windows telefoons krijgen.

Als ze nu hun zinnen zetten op Windows Phone 8, dan hebben ze een stabieler en makkelijker te onderhouden platform. Juist nu is het zo belangrijk dat mensen positieve ervaringen op doen met Windows Phone.
specs, wp8 vraagt meer kracht
Plus dat de WP8 licensie ook veel duurder is.
Waardoor de marge in telefoons minder worden voor de OEM en ze daarom dus liever Android hebben waar meer marge op zit en dus meer winst.

+ geen slaaf van MS en vrijheid om je te kunnen onderscheiden met software functies.
+ geen slaaf van MS en vrijheid om je te kunnen onderscheiden met software functies.
Ben verre van een MS fan, maar dat is gewoon een onzin verklaring.

Want MS heeft van verre een monopolie op het mobile OS, en marktaandeel van net 3% is nou niet echt imposant om te noemen.

En van alle OSen is WP op het moment het meest gebruiksvriendelijke in gebruik, wilde er eerst niet aan maar na gespeeld te hebben met een HTC Radar van een collega, heb ik Android laten vallen voor eerst een Lumia 800 die mijn vriendin nu heeft, en nu een 900.

Blind MS haten is gewoon dom, op Apple na haat niet echt geen enkel tech bedrijf, maar ben ook geen fan van ze, net zo als ik een koelkast koop die mij het beste lijkt doe ik dat ook met gadgets en PC hardware, en met het haten of fan zijn van bedrijven ben je gewoon een dief van je portemonnee!
Fabrikanten die Android toestellen uitbrengen moeten ook gewoon aan MS betalen hoor. Bij MS moet je gewoon betalen voor een ontwikkeld OS. Bij Android moet je betalen voor de ontwikkelingen van technieken die door andere zijn gemaakt en 'gejat' zijn door Google.

Ontwikkelen kost gewoon geld, je kan het van andere gebruiken maar je moet altijd voor die ontwikkelingen betalen.
zegt iemand die doelloos Apple achterna loopt en een apple koopt om er lekker bij te horen, kun je lekker stoer zeggen dat JIJ een apple heb, en dat je geen slaaf van MS ben. |:(
Hij is een "androider"
Bron?

Ow, wacht WP8 is nog niet uit, dus we weten er nog super weinig van...

Dumbass
Je kan het ook van de positieve kant bekijken: zolang Nokia ook nieuwe 7.x-telefoons op de markt brengt is er nog meer stimulans voor MS/Nokia om 7.x actief te blijven ondersteunen, zoals ze zelf al hebben aangegeven te gaan doen. Dit is gunstig voor bezitters van de oudere Lumia's.

Daarnaast mag je wel ervan uitgaan dat er goedkopere WP8-Lumia's op de markt gaan komen. Of deze in de prijsklasse van de 610 komen lijkt me echter erg positief daar de hardware wel wat beter zal moeten zijn. Rond de 300,- lijkt me een realistischere indicatie.

[Reactie gewijzigd door Sandos op 21 september 2012 17:06]

Voor mail, internet, weerbericht en whatsapp voldoet deze prima.
Dit is dan ook een budget telefoon, low-end Android devices draaien toch ook 2.3 en niet 4.0 of 4.1 (HTC Desire C daar buiten gelaten).
Dat kan echt niks zijn met 256mb geheugen lachertje !
Dat Andoid dat geheugen snel vol heeft wil niet zeggen dat Windows Phone dat ook doet. Er zijn wel meer Windows Phones met 256MB geheugen.
Dat zal van de apps afhangen - het OS heeft daar weinig over te zeggen.
Zoveel Windows Phone 7 (vergeleken met Android) apps zijn er niet, en bovendien zijn de meeste niet zo groot dus dat speelt zeker mee. Vergeet niet dat dit een lowbudget smartphone is.
Dat snap ik idd ook niet. een 512 mb LPDDR2 module kost minder dan vijf dollar. Ik snap dat-ie goedkoop moet blijven, maar dit is wel heel karig.
Daardoor kunnen ook niet alle apps worden gedraaid, 5% van de zware 3D games kunnen ook niet worden gedraaid (zoals Angry Birds).
Jammer dat hij op WP 7.8 draait maar voor de rest wel een leuke telefoon voor deze prijs!
Hoezo???

En: er is geen prijs genoemd, alleen dat Nokia deze onder de 249,- zou willen houden.

Twee: Low-end Android toestellen draaien toch ook Android 2.3 en niet 4.0 of 4.1???

[Reactie gewijzigd door max998 op 21 september 2012 16:57]

Hoezo???

En: er is geen prijs genoemd, alleen dat Nokia deze onder de 249,- zou willen houden.
Dat zou al teveel zijn. Ik denk meer aan 199,- max. Anders koop je gewoon die Lumia 610 en wacht op de WP7.8-upgrade.
249 is de adviesprijs van de Lumia 610, winkel prijs is +/- 160.

Dus deze lumia 510 zal dan onder de 160 winkelprijs uit moeten komen.
Mee eens, want wat zou er mis zijn met WP 7.8?

Het is niet eens uit, en de telefoon is een budget model, de doelgroep waar deze mobiel voor is zal er niks of weinig omgeven, zolang hij maar zo een beetje doet wat ze willen.

Snap het degenererende over oudere WP versies ook niet zo hier op T-net?

Dit is een budget model dat onder de 160 euro straat prijs van de Lumia 610 moet komen, dan heb je volgens mij echt niks te klagen als je een mobiel krijgt met een OS versie die op het moment nog niet eens uit is, en volgens berichten alle belangrijke verbetering in zich heeft die je ook op het topmodel kan vinden.
Dat denegeren op Android 2.3 bestaat net zo goed op T.net, daar zijn ook genoeg op/aanmerkingen over.

Daarnaast is het gros van de Android apps gewoon beschikbaar op 2.3 en worden veel nieuwe apps daar nog voor gemaakt. Ik denk dat veel ontwikkelaars direct op WP8 inspringen en WP7 helemaal overslaan.
quote: Roet hier beneden
WP 8 draait alle WP 7.x Apps, waarom zou men dan als ontwikkelaar speciaal alleen voor WP 8 ontwikkelen ?

Er zullen vast wel een paar Apps zijn waar van er ook een WP 8.x versie naast 7.x zal zijn, als die speciaal gebruik kunnen maken van een WP 8.x functie.

Net zo als 32 bit programma's ook nog steeds prima op mijn W7 64bit machine draaien.

[Reactie gewijzigd door player-x op 21 september 2012 18:25]

Dit slaat totaal helemaal nergens op
Nee jouw reactie ontbreekt geheel aan inzicht hoe apps en programma's gemaakt worden.

Ik had het puur over dat de meeste nieuwe PC en Mobile OS versies terugwaards compatibel zijn met oudere versies apps, of dit nu voor Windows, Android, iOS of in dit geval WP 8.x is, er zullen nog lang voornamelijk WP 7.x apps gemaakt worden daar die op beide OSen draait, of de als de app de extra pixels herkend, er dan pas gebruik van gaat maken.

En de Windows OS vergelijk ging er over dat het gros van de games bv nog steeds 32 bit is, terwijl W7 64 bit de nieuwe standaard is, hoe is dat anders bij alle mobile OSen, inclusief WP?.

Zelfs een nieuwe game als Bordlands 2 draait nog steeds op DX9 hardware, het zal voor apps niet erg verschillend zijn, men wild zijn apps op zo veel mogelijk hardware laten draaien.

Pas als het economisch geen zin meer heeft om rekening te houden met WP 7.x, stopt men pas met het ontwikkelen er voor, en men zal pas een WP 8.x versie maken als die iets extra onder dat OS kan, wat onder WP 7.x niet kan.

Tot nu toe is zelfs de dev kit alleen verkrijgbaar voor een paar ontwikkelaars, hoe kan je dan nu al zeggen dat van af nu alleen voor v8.0 word ontwikkeld?

De bijna alle apps in de Android market vragen versie 1.6 tot versie 2.2, heb er zelf nog geen apps gezien die versie 4.x vragen, hoewel die er vast wel een paar van zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 september 2012 07:07]

Gaan ze ook nog goedkope Windows Phone 8 toestellen releasen of is dat onmogelijk?
Ik denk niet dat WP8 nog lekker draait op een goedkope single core. IE10 bijvoorbeeld zal javascript engine op een tweede core willen draaien.
Misschien kunnen we in de toekomst ook gewoon Chrome of Firefox op Windows Phone installeren waardoor je een betere browse ervaring kunt krijgen. Zou wel mooi zijn..

Kijk maar hoeveel mensen al Chrome gebruiken op de iPad!! :)
Safari is prima. Op een Windows phone daarentegen is een alternatieve browser hard nodig.
IE10 is een serieus goede browser dus ik denk niet dat er een andere browser nodig is.
Tot en met de laatste versie geeft IE altijd problemen als je wat script of opmaakt, netjes volgens de standaarden. Het werkt altijd prima in alle browsers, behalve IE. Het is en blijft een rotbrowser. Als niet zoveel mensen die browser zouden gebruiken, zouden webdevelopers niet al die moeite hoeven doen om die kuren van IE te omzeilen.
of jij als developer iets meer moeite doen om toch een grote speler op browser markt goed te kunnen bedienen? we willen als consument niet dat we verplicht worden tot, maar jij als developer mag wel zeggen dat de consument IE links moet laten liggen zodat jij geen moeite meer hoef te doen. |:(
IE10 is de enige browser die foutloos de ruim 11 duizend test van de ecmascript standaard test aankan. Dus juist heel standaardscomplient.
Het gaat niet om nodig zijn. Safari is ook een prima browser, maar chrome werkt net even lekkerder en heeft wat andere features.
Heb geen problemen met IE op WP. Alternatieve browser zou leuk zijn ,maar nodig?
En daarvoor zijn Chrome en Firefox dus een prima alternatief :)
Ehh Chrome op de Ipad gebruikt de safari rendering engine. (dat is door Apple verplicht) MS bied gewoon een browser control dus theoretisch zou je op dezelfde manier chrome voor WP kunnen maken, je schiet er alleen niets mee op in het kader van cores etc.

WP7 is gewoon zwaarder dan Wp8 en MS zal geen telefoons willen uitlaten komen waarop hun eigen standard browser niet goed draait. Maar WP8 schijnt ook al goed te draaien op een dual core. Budget telefoons lopen ongeveer een jaar achter dus rond dit tijdstip volgend jaar heb je budget telefoons met duocore wp8
Een model alleen voor de Chinese markt? En laat ik nu ongeveer aan de tegenovergestelde kant op de aardbol zitten dus geef ik er behoorlijk weinig om wat ze daar aan low-budget telefoons releasen.

Maar om nog wat positiefs te zeggen.
Een aardige phone voor de arme mensen in China. Goed dat ze niet vergeten worden door Nokia. Voor deze price-range krijg je toch nog behoorlijk wat.
Nokia Maps is die prijs alleen al waard blijkt nu van alle berichten op internet omtrent de nieuwe iphone tomtom app.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 21 september 2012 16:47]

Uhm China is s'werelds grootste smartphone markt he ;) En laat daar nou net WP7 het aardig goed doen. Dus ook al is dit aan de andere kant van de wereld het is wel een zeer belangrijke markt, voor zowel WP7 als de concurrenten.

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 21 september 2012 17:16]

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Microsoft zei inderdaad dat ze 7% market-share hadden in China in mei echter klopte dat niet. Het waren cijfers van de laatste verkopen waarbij 7% dus een Windows Phone was en blijkbaar 6% een iPhone. Wat ook kan is dat ze de totale Windows Phone/Mobile market-share hebben bedoelt. (waar dus ook 5, 6 en 6.5 onder vallen)

Want als we de cijfers bijpakken van bijv. Samsung zie je al dat er iets niet klopt. Dat zou betekenen dat Windows Phone 70% meer verkopen heeft gehad in alleen China dan Samsung met al zijn telefoons wereldwijd. Geloof je het zelf?

Tenzij jij wilt beweren dat er 70 miljoen Windows Phones zijn verkocht in China in 2 maanden weten we eigenlijk nog steeds niet hoe goed WP het doet in China. Maar ik geloof graag dat Windows Phone het beter doet dan de iPhone op het moment. (hoewel dat denk ook komt vanwege de prijs van een iPhone) Maar goed Android heeft weer 70% market-share in China :p

Dit is niet als bash bedoelt maar meer laten zien dat je de media niet altijd moet vertrouwen, zeker niet de mensen van Microsoft zelf.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 21 september 2012 19:14]

Windows Phone wordt door de grootste telco van China nog niet gevoerd maar dan gaat met WP8 wel gebeuren

[Reactie gewijzigd door hAl op 21 september 2012 19:37]

Stel je voor dat dit toestel 99,- gaat kosten. Dat is HUGE voor een markt als China of India bijvoorbeeld.
Dat kan niet eens met de licenties die erop zitten. Sowieso niet met Windows Phone. Echter zou het wel kunnen met Android bijvoorbeeld. Daar heb je een lagere kostprijs als je software + hardware bij elkaar drukt.
Wel gek dat hier nog het oude Windows logo opzit in plaats van de nieuwe, doen ze dit omdat deze telefoon nog 7.8 zal draaien?
Vroeg ik me ook af, misschien een telefoon uit een vroeger stadium???

Het nieuwe logo is er toch pas 5 weken.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door max998 op 21 september 2012 16:56]

Ik begrijp alleen nooit waarom goedkope telefoons er ook zo luppig uit moeten zien, als die hoeken nou wat rechter sloot het al veel beter aan op de rest van de lumnia serie
Anders kopen niet meer voldoende mensen de duurdere telefoons.
Hier zal nog best wat markt voor te halen zijn, in China doet WP7 (7.8 straks!) het al erg goed zelfs beter dan de iPhone. Dus deze zal daar waarschijnlijk het ook wel goed doen.

Wat anders...
De video stabilisatie van de Lumia 920 zit het in ieder geval wel goed!

:+
Aardige smartphone met oud OS voor waarschijnlijk nog geen 150 euro, maar het design vind ik echt on-Nokia door die ronde randen, vind hem meer weghebben van de One S van HTC.