Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 11.047 •

Fujifilm overweegt de ontwikkeling van een fullframecamera, zo blijkt uit een interview met het bedrijf. In eerste instantie wordt gekeken naar de haalbaarheid van de ontwikkeling van een fullframesensor en de benodigde beeldprocessor.

Uit het interview van Amateur Photographer met Hiroshi Kawahara, hoofd productplanning bij Fujifilm, op de Photokina-beurs blijkt dat er nog geen besluit is genomen over de ontwikkeling van een fullframecamera, maar dat men nu aan het kijken is of de ontwikkeling van een eigen fullframesensor tot de mogelijkheden behoort. Ook zouden de technici van het bedrijf kijken naar de ontwikkeling van een beeldprocessor voor de nieuwe sensor.

Hoewel er nog geen details bekend zijn over het het ontwerp van de fullframesensor waar Fujifilm naar kijkt, ligt het voor de hand dat het bedrijf voor de grotere sensor gebruik gaat maken van een afwijkend kleurenfilter, net als bij de huidige X-Pro1- en X-E1-sensor. Daardoor zou ook bij de fullframesensor een laagdoorlaatfilter overbodig kunnen zijn, waardoor een scherper beeld te verkrijgen is. Met een grotere sensor is een kleinere scherptediepte mogelijk, terwijl ook het ruisniveau lager kan zijn.

Kawahara zegt in het interview dat een aantal lenzen voor de huidige X-Pro1-camera en het voor de Photokina aangekondigde X-E1-model in principe geschikt zijn voor een mogelijke fullframesensor. De X-Pro1 en de X-E1 zijn beide voorzien van dezelfde aps-c-beeldsensor met het afwijkende kleurenfilter. Zo zou de lange zoomlens goed werken, maar de groothoeklenzen zijn er niet geschikt voor. Daarvoor moeten nieuwe lenzen worden ontworpen.

Hoewel Kawahara een fullframecamera niet uitsluit, zal de hoge prijs van een dergelijk model volgens hem een obstakel zijn.

Reacties (26)

Natuurlijk is het mogelijk. Ze onderzoeken waarschijnlijk of het gaat verkopen.
En wat voor een effect het heeft met de reeds bestaande objectieven en hoe toekomstige objectieven ontwikkeld moeten worden. Het is niet voor niet dat vele moderne mounts zo oversized zijn. Een sensor werkt anders dan film.
Natuurlijk is het mogelijk. Ze onderzoeken waarschijnlijk of het gaat verkopen.
Voor FF is wel een markt. Zeker in de (semi)prof. sector
Dat hoeven ze niet te onderzoeken.
Natuurlijk is er een markt voor FF. De (terechte) vraag is of er redelijk marktaandeel voor Fuji te verwachten is.
Hele interessante ontwikkeling is dit want de sensor van de X-1 Pro is absoluut de beste APS-c sensor die in omloop is!
Qua output zou deze mogelijke Fuji FF camera een geduchte concurrent van de D800e kunnen worden.
Ik juich fabrikanten toe die het AA filter weglaten op de sensor want op dit gebied valt er heel veel winst te behalen in beeldkwaliteit.
Niet alleen in overall-scherpte maar ook in ruisprestatie want je behoud meer detail bij hoge isowaarden.
Het lijkt erop dat dit steeds meer een trend gaat worden bij fabrikanten:

- Pentax K-5 IIs
- Nikon D800e
- Fuji X-1 Pro & XE-1
- Sigma SD serie

:)

[Reactie gewijzigd door B.B_Widjieks op 21 september 2012 13:33]

De x-1 Pro sensor is toch gewoon een Sony sensor die nikon en hasselblad (<-- edit was ik dronken ofzo haha) ook gebruiken?

Maar goed, ik hoop echt dat Fujifilm met full frame gaat experimenteren. Ze zijn de laatste tijd echt ontzettend innovatief en vernieuwend bezig in plaats van de maar traag vooruitstrevende Nikon en Canon. (Hier zal ik een hoop haat reacties op krijgen maar ik zeg het toch..)

Is ook logisch want FujiFilm heeft niet veel te verliezen,heeft alleen een hoop te winnen. Waar Canon en Nikon alles hebben om te verliezen. Hetzelfde geld trouwens voor Sony, die ook echt een flinke statement aan het maken is in de wereld. Dit worden interessante tijden voor de wereld van fotografie, en ik verwacht ook dat Canon en Nikon deze 2 bedrijven nog hard zullen voelen. De meeste camera technische websites juigen dit ook alleen maar toe.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 21 september 2012 19:41]

Hasselhof?? Hasselblad, bedoel je waarschijnlijk :-) (Geen idee wat david voor camera gebruikt ;-))
volgens mij wordt het beeld er bij Hasselhof niet scherper op :+
De x-1 Pro sensor is toch gewoon een Sony sensor die nikon en hasselhof ook gebruiken?
De basis van de sensor is waarschijnlijk hetzelfde als die van de NEX-5N, alleen is het kleurenfilter (CFA) dus anders en is het laagdoorlaatfilter weggelaten.

Hasselblad gebruikt in de aangekondigde "Lunar" niet alleen een Sony sensor maar de gehele NEX-7 in een nieuw jasje.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 21 september 2012 16:32]

Ook de aansturing en aflezing van de sensor is een wetenschap apart en zal per merk anders toegepast zijn met dientengevolge andere beeldresultaten.
Nee Fujifilm heeft haar eigen sensor-lijn. Deze heeft in tegenstelling tot de sensoren van Sony, Canon en Panasonic geen gebruik van een bayer-patroon maar heeft meer subpixels en derhalve een betere hoog-contrast-weergave. in het verleeej werden deze sensoren o.a. gebruikt in de professionele S3 en S5 reflexen, die verder gebruik maakten van de techniek van Nikon.
Hele interessante ontwikkeling is dit want de sensor van de X-1 Pro is absoluut de beste APS-c sensor die in omloop is!
Dat dacht ik eerst ook, maar na het lezen van dit artikel ben ik daar niet meer zo zeker van.

http://chromasoft.blogspo...pro1-and-its-x-trans.html
Je kunt ook stellen dat Nikon (& Sony dus) Canon ingehaald heeft wat betreft beeldkwaliteit.
Als je alle fabrikanten die sony sensoren gebruiken bij elkaar opteld is Canon niet de grootste meer.
Ik heb ook hoge verwachtingen van Ricoh Pentax: de gedoodverfde concurrent van Canon op printgebied.
De slag in de print industrie heeft Ricoh al gewonnen en nu willen ze dat ook in de fotografietak doen.
Ik ben absoluut geen Canon hater maar we gaan inderdaad een interessante tijd tegemoet
Ik heb ook hoge verwachtingen van Ricoh Pentax: de gedoodverfde concurrent van Canon op printgebied.
De slag in de print industrie heeft Ricoh al gewonnen en nu willen ze dat ook in de fotografietak doen.
Dat betwijfel ik. Pentax en Ricoh zijn toch wel erg kleine spelers op de fotografiemarkt qua cameraverkopen en ik denk niet dat ze daar illusies over hebben. Onder Hoya deed Pentax het erg slecht. Ze hebben op Photokina ook geen enkel nieuw product aangekondigd en dat is veelzeggend.
Op zich hebben wel goeie en interessante camera's (K5, K30, GXR-M, etc.), daar niet van, maar dat betekent niet automatisch dat het ze ook lukt om ze aan de man te brengen.
Net voor Photokina hebben ze een nieuwe Q en 2 nieuwe dSLR's aangekondigd. Evenals enkele nieuwe objectieven.

nieuws: Pentax kondigt drie nieuwe digitale camera's en lenzen aan

Nu Pentax onder Ricoh valt komen ze behoorlijk op stoom.
Ik bedenk mij zomaar dat wat we tegenwoordig 'full frame' noemen, in de analoge tijd 'kleinbeeld' heette. O-)

Volgens mij had je naast 'kleinbeeld' ook 6x6 en/of 9x6, en dat is dan de maat van het negatief in centimeters, niet in inches }>

En dan had je nog de glasplaat-negativen, maar daar was volgens mij niet echt een standaard voor, anders dan de 9x6 of 6x6 die er ook met film was.
Al die ophef over full-frame. Als ze het serieus aan willen pakken gaan ze gelijk over op middenformaat. Full-frame, de nieuwe megapixel hype.
Je hebt nog steeds grootformaat in 4x5 en 8x10, en dat is dus in inches. Er is zelfs iemand die twee digitale 8x10 camera's heeft laten bouwen, maar dat kostte hem dan ook een ongeveer een miljoen dollar.
De markt voor digitaal middenformaat (MF) is erg klein en camera's als de Nikon D800 zijn qua kwaliteit zo dichtbij gekomen dat het steeds moeilijker voor MF camerafabrikanten geworden is en dat alleen de sterkste spelers overgebleven zijn. MF camera's worden nog wel verbeterd en halen nu al 200 megapixels door speciale technieken, maar daarmee worden ze ook steeds duurder en dus gespecialiseerder.
Als je nu nog wilt beginnen met full frame ontwikkeling ben je als bedrijf wel rijkelijk laat... Nu Nikon met de D600 en Canon met de 6D behoorlijk betaalbare full frames neerzetten, en een mega-arsenaal aan lenzen hebben die al jaren op full frame werken moet je wel een heel interessante deal opzetten willen mensen je full frame camera gaan kopen met een minimaal aantal lenzen om uit te kiezen.

Om direct naar middenformaat te gaan lijkt me ietsjes te hoog gegooid; er zijn wel wat geruchten geweest rond Canon die naar middenformaat zou willen uitbreiden, maar of dat serieus is? Je gaat niet zomaar een Hasselblad van 30.000 euro+ "omgooien" in dat segment. Dit is niet vergelijkbaar met de prosumer markt waar we het nu over hebben.
...Als je nu nog wilt beginnen met full frame ontwikkeling ben je als bedrijf wel rijkelijk laat...

Fuji heeft altijd een heel eigenzinnige produktlijn gehad; enerzijds goedkope compactjes en daarnaast een lijn van zeer gespecialiseerde -analoge- middenformaatcamera's voor de pro's. Van 6x17cm panorama-camera en middenformaat-meetzoekercamera's (a la Leica M) tot een 6x8cm camera met de verstelmogelijkheden van een 4x5"/8x10" technische camera. Niches die door Mamiya, Hasselblad, Rollei etc. over het hoofd werden gezien, en waarin Fuji goed verkocht. Dus ik zie niet in waarom Fuji niet alsnog in FF-digitaal zou kunnen springen met een ontwerp dat net zo eigenwijs is als bv. de Fuji X-Pro1.

[Reactie gewijzigd door McLoe op 21 september 2012 18:34]

Als je Canon of Nikon kopieert ben je inderdaad rijkelijk laat. Maar zowel Nikon als Canon lijken op het ogenblik toch vooral te reageren op wat de concurrentie doet, in plaats van zelf de trend(s) bepalen.

Volgens mij is er een flinke niche voor een full frame compacte mirrorless AF kamera met een elektronische zoeker. En daar denkt Fuji over, niet over een kopie van een FF DSLR. Het wordt geen camera voor sportjournalisten met tele toeters, maar voor alles tot een mm of 85 zal zo'n camera met lens maar de helft (schat ik) in volume en gewicht zijn van een vergelijkbare FF DSLR. En als je kijkt naar alle commentaren over hoe lekker 'licht' de D600 en 6D zijn en welke nadruk daar door de fabrikanten op gelegd wordt, dan begin ik te vermoeden dat ze wel een beetje wakker beginnen te worden.

En normaal denk ik niet dat een fabrikant als Fuji zich in dit stadium al zou uitspreken dat ze naar FF kijken, wat natuurlijk betekent dat een aantal klanten terughoudender wordt bij het aanschaffen van extra lenzen in het x systeem. Maar Sony is zich duidelijk aan het warmlopen voor zo'n camera, dus Fuji heeft ook een groot belang om klanten binnenboord te houden als die Sony er komt (vermoedelijk eerder dan Fuji het voor elkaar heeft).

[Reactie gewijzigd door efwee op 23 september 2012 22:07]

Of toch niet? Volgens de product manager werken de XF lenzen juist niet op FF formaat. Naar aanleiding van een interview schreef Dpreview:
"It has also moved to quell suggestions that its XF lenses are ready for a full-frame X-mount camera. 'It would not work - XF lenses could not be used with a full-frame sensor,' said Hiroshi Kawahara, operations manager of Fujifilm's product planning division."

Dat zou volgens Kawahara dus op z'n minst een volledig nieuwe lens line up vereisen, hetgeen de kans op een FF camera in de nabije toekomst m.i. toch weer verkleint....

[Reactie gewijzigd door Jortio op 21 september 2012 15:44]

Kan iemand uitleggen waarom die lenzen niet zouden werken?
Vanwege de beeldcirkel: XF lenzen zijn geoptimaliseerd voor aps-c.
Je kunt ze wel op een FF camera zetten maar dan krijg je zwarte randen om je foto heen.

[Reactie gewijzigd door B.B_Widjieks op 21 september 2012 16:34]

inderdaad. Ooit zijn de sensoren kleiner gemaakt (APC-C ofwel cropped) omdat sensoren op de maat van kleinbeeld (35mm) heel duur / bijna onmogelijk waren om te maken. De volgende stap was om de lenzen te optimaliseren voor deze kleinere sensoren.

Resultaat is dat je voor full frame dus lenzen moet ontwerpen die de gehele full frame sensor belichten en niet alleen het APS-C gedeelte (je zou anders een zwarte cirkel op de foto's zien).

Een tweede "optimalisatie" die ooit gedaan zijn voor APS-C lenzen: Omdat de spiegels kleiner waren in deze DSLRs, konden de lenzen ook lenselementen hebben die dichter op de sensor lagen. Resultaat was goedkopere lensdesigns. Nadeel: Als je deze lenzen op full frame zou monteren dan klapt de spiegel tegen de achterkant van de lens aan. Dure grap ;)
Omdat ze ontworpen zijn met een APS-C sensor in gedachten, waardoor (bij de groothoeklenzen) de scherpte in de uiterste hoeken op een full-frame sensor minder is en er teveel vignettering optreedt. De beeldcirkel (grootte van het geprojecteerde beeld) van de lens is dus iets te klein voor een FF sensor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.