Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 17.543 •

Linden Lab, de studio die ooit furore maakte met Second Life, heeft een nieuwe game aangekondigd. Het werkt aan Patterns, dat veel weg heeft van Minecraft. Net als in Second Life speelt competitie geen rol in Patterns; het gaat om bouwen.

Patterns is volgens Linden Lab een game waarin spelers structuren kunnen bouwen. Dat is ook meteen de overeenkomst met Minecraft; de structuren in Patterns hebben dezelfde rechte vormen als die in Minecraft. De nieuwe game heeft echter minder traditionele game-elementen dan Minecraft. In Patterns kunnen ook driehoekige vormen gebruikt worden en is het volgens Linden Lab belangrijk dat de structuren die gebouwd worden, gehoorzamen aan de wetten van de zwaartekracht. Het bouwmateriaal dat gebruikt kan worden, heeft de juiste fysieke eigenschappen. Daarbij kan ook gebruikgemaakt worden van vloeistoffen.

Het gaat in Patterns om het bouwen van een spelwereld, waarin vervolgens alleen rondgelopen kan worden met een zelfgemaakte avatar. Daarin lijkt Patterns op Second Life, de mmog waarmee Linden Lab in 2003 furore maakte. Second Life was korte tijd een fenomeen. De game was veel in het nieuws, hoewel hij nooit veel spelers trok. De kritiek op Second Life was dat er te weinig te doen zou zijn en het niet meer dan een aangeklede chatbox zou zijn. Het was voor veel spelers echter wel een kennismaking met de nieuwe spelvorm mmog. Bovendien was het een game waarin spelers geld konden verdienen met hun zelfgemaakte virtuele creaties.

Hoewel Linden Lab al sinds 1999 bestaat, is Patterns pas de tweede game van de studio. Hoe de studio geld wil verdienen aan Patterns is niet bekend. Wie geïnteresseerd is, kan zich opgegeven voor een bètatest.

Eerste trailer van Patterns

Reacties (44)

Ziet er erg interessant uit. Ook al heeft het dezelfde concept als Minecraft.
Tja, en elke FPS die uitkomt heeft hetzelfde concept als Doom en Wolfestein
Niet helemaal, maar of ik nu op nog een blokkendoos zit te wachten.
Het elegante aan minecraft is de mod-ability en de survival gameplay.

Als ik een unlimited blokkendoos op mijn PC wilde dan had ik al lang Lego creator overnieuw geinstalleerd
Verdiep je eerst even in de materie aub.

Dit lijkt alleen op minecraft in het opzicht dat er gebouwd kan worden. In MC ben je gebonden aan vierkanten bij Patterns kan ook met driehoek vormen gebouwd worden, hier door zijn er veel meer mogelijkheden. Ook kan je uit het filmpje halen dat het hele bouw proces anders is en dat de physics zo waarheidsgetrouw mogelijk worden.

Notch (MC bedenker) heeft hier zelf over getweet dat hij het "sexy physics" vind, dat word dus nog wel wat :)

Edit: Sorry hyperforce, op de verkeerde persoon geantwoord

[Reactie gewijzigd door KornoPoning op 21 september 2012 11:13]

OT: Of nog leuker haal gewoon die oude lego doos vanonder het stof!

Minecraft heeft nu eenmaal al een grote community achter zich met veel mods/texturepacks als gevolg. Er bestaan al heel wat remakes van minecraft die soms zelfs veel meer en dingen beter kunnen dan minecraft maar toch blijft de community minecraft trouw omdat notch heel wat charmes heeft gewonnen bij zijn publiek.
of NOG leuker bouw een minecraft mod, die
1 kleinere blokken mogelijke maakt
2 ook wat meer physics toepast dat laatste is wel echt iets wat ik iritant vind aan MC... de vreselijk lage blocks per mtr. het nadeel is (een beetje) dat meer blokken meer data betekend, maar ik had desnoods liever gezien dat je na het verlaten van een sub-level eventjes wat data in moet laden,

dat on the fly laden is zowiso mega irritant... ben je zonder wapens van huis gegaan komt er een legertje zombi piggs op je af... natuurlijk net als je pc wat traag reageerd en dus je huis / kasteel niet wilt laden...
Het echte nadeel van minecraft, is dat het processor wegtrekt wat niet hoeft. En er zulke bugs in komen zoals een persoon/npc in een block.
Er bestaat zo'n mod, met redpower kan je blokken kapot hakken in kleinere stukjes.

Btw, als je in de nether gaat wandelen zonder wapens, en je aggro'ed ze. Ben je wel erg dom bezig.
Zoals blockscape bedoel je?
Alles is een rip off van elkaar, als we zo alles gaan redeneren dan staat de wereld stil.

Uiteraard lijkt dit spel veel op Minecraft, net zoals dat schietspellen op elkaar lijken, dit betekent niet dat ze geen bestaansrecht of toegevoegde waarde hebben. Het zijn allemaal doorontwikkelingen van elkaar waarbij de 1 beter uitpakt dan de ander.
Want zo is ook Minecraft geinspireerd door anderen zoals Infiniminer. Uiteindelijk boeit het niet, het gaat erom dat er goede spellen worden gemaakt, als iemand een topspel kan maken door het nodige te kopieren van een ander, dan moeten ze dat vooral doen.

Tevens kan ik niet zeggen dat dit topspellen zijn, ik heb niets met dit soort spellen.
Ik heb het hele second life nooit begrepen.

Ik vraag me dan ook af of het bestaansrecht van deze club niet verlopen is.

Minecraft is/was leuk de rest blijft toch ( bedoeld of onbedoeld ) een rip-off
Lullige is dat Second Life jarenlang ondermaats gepresteerd heeft. Veel lag en vertraging, crashes van de client e.d. En dan hoor ik nu dat ze met een nieuwe game bezig waren... Mmm... Ik weet niet wat betalende spelers van Second Life er van vinden dat Linden Labs niet de problemen in SL oploste, maar doodleuk aan iets anders begon.

Bedenk wel, je betaalde voor een account, maar een paar euro per maand, maar als je grond kocht dan kon de investering fors oplopen. Sommigen hebben duizenden (echte, US) dollars in de wereld gestoken en als dan vervolgens het systeem steeds crashed en enorme lag vertoont dan mag je verwachten dat daar de mankracht aan besteed wordt en niet aan een nieuwe game...
Secondlife had 1 groot nadeel.

Je moet elke keer wachten tot de wereld of 'Sim' waar je bent geladen is.
Alles moet worden gedownload en dat maakt het een traag iets.

Daarbij als je voor het eerst inlogt zal het merendeel niet langer dan een half uurtje rondlopen en dan weer stoppen met het spel.
Omdat op het eerste gezicht er weinig aan is, toen ik voor het eerst het speelde had ik ook iets van "Wat is dit? Waarom is dit zo traag en raar en lelijk?"
Toen ben ik ook snel weer gestopt een jaar later nog een geprobeerd toen mezelf gedwongen wat langer rond te blijven hangen en moet zeggen dat er wel een wereld voor me open ging.

Ik was verbaasd wat mensen konden maken met de tools tot hun beschikking, van prachtige werelden met natuur, spaceships met techno clubs tot aan scripted wapens. ( Van wapens voor uiterlijk tot aan wapens waar men mee kan 'griefen', bv iemand van een 'sim' af te schieten)

Ik heb er toen een jaartje in gezeten en zeker een leuke tijd gehad, maar je moet wel even doorbijten in het begin.
Ik vraag me dan ook af of het bestaansrecht van deze club niet verlopen is.

Second Life zet redelijk wat geld om, daarmee heeft het (economisch) bestaansrecht.

Daarnaast is het praktisch de enige commerciële 3D omgeving waar je aan de slag kunt. Als je eenmalig een 3D omgeving nodig hebt, dan ga je die niet 'from scratch' bouwen en andere 3D omgevingen zoals WoW zijn spelletjes en leent zich slecht voor onderzoek, expressie of andere dingen dan 'gamen'.

Second Life is overigens voor sommigen heel belangrijk die in hun 'eerste leven' niet voldoen aan de 'norm'. Als je in een rolstoel zit is het bijvoorbeeld veel lastiger om je uit te drukkken. Je kunt niet normaal sporten, dansen en bij bijna alles blijf je gehandicapt. In Second Life ben je weer gelijkwaardig en kun je wel met alle sociale rituelen meedoen.
Maar ook het uitdrukken van gevoelens kan anders in een wereld die je zelf kunt bouwen. Waar we een heel fysiek museum bouwen om de reis door het lichaam te maken kun iemand zelf ook de reis rondom een heftige gebeurtenis visualiseren. En dan blijkt het bouwen van zo'n simulatie ook nog eens therapeutisch te werken bij de verwerking.

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde (gezonde) techneut hier weinig 'boeiends' aan vindt, met low graphics, lag & domme avatars. Maar als jij een 18 jarig meisje bent met een spierziekte dan wil je je misschien ook een keer 'chic' aankleden en naar de disco. Virtueel is dan de enige mogelijkheid.
Hehe... EINDELIJK iemand die het begrepen heeft. Want ook tweakers slaat de plank volledig mis met een opmerking als:
Hoewel Linden Lab al sinds 1999 bestaat, is Patterns pas de tweede game van de studio.
Second Life is geen game. Het mist daarvoor simpelweg een doelstelling. Het wordt dan ook omschreven als virtuele wereld en is vooral een (sociale) ontmoetingsplek.

En inderdaad: veel mensen met een beperking, waardoor ze bijvoorbeeld niet eens de deur uit kunnen, vinden hier sociaal contact waarbij je ook nog eens (gezamenlijk) dingen kunt ondernemen. Zoals een avondje stappen, met elkaar tv kijken, een beetje toeren op de motor, whatever... Bovendien ben je niet beperkt qua afstanden en kun je dus makkelijk mensen uit diverse landen ontmoeten. En ook zijn er stellen die, wanneer één van beiden voor het werk in het buitenland zit, hier afspreken.

Helaas valt op dat door de anonimiteit veel mensen zich niet bepaald menselijk gedragen en dat is, met name voor diegenen die van dit medium afhankelijk zijn voor contact met de buitenwereld, uitermate vervelend. Tenslotte zit er toch altijd iemand van vlees en bloed én met gevoel achter het toetsenbord. Dus naast degenen die hier komen voor sociaal contact tref je ook veelvuldig mensen die vaak niet weten wat ze maar moeten doen en hoe zich te misdragen voor wat aandacht. Maar voor hen is het dan misschien wel een spel, zoiets als: "hoe beduvel ik zo veel mogelijk anderen" of "hoe kan ik me zo hufterig als mogelijk gedragen". In het werkelijke leven zou je je niet zo moeten opstellen, maar gelukkig kan iedereen, met welke beperking dan ook, zich altijd snel verplaatsen zonder risico gevolgd te hoeven worden...

En ach, bestaansrecht?! Met zo'n 60.000 mensen online 24/7 schijnt er toch wel een zekere doelgroep te zijn.
Secondlife bestaat nog steeds, maar de groei stagneert, ondanks de introductie van 'Mesh' en andere items die deze MMORPG aantrekkelijker moeten maken.
Ti's zoals hier gezegd een commercieel ' grid' , en hoewel je nog steeds met een gratis
account kunt deelnemen, kan het aardig wat kosten wanneer je een 'Parcel' huurt of eventueel een 256x 256 meter grote region huurt, of een eiland.
Geld verdienen door je zelfgemaakte items te verkopen op het grid of via Sl Marketplace
kan ook, maar de concurrentie is groot en het valt echt niet mee iets te verdienen om uit
de kosten te komen.
Gelukkig zijn er sinds 2007 alternatieven zoals ' opensimulator' , dat inmiddels al tot tientallen mini grids a la secondlife heeft geleid.De niet commerciele grootste daarvan is osgrid.org waar je als gewone computeruser op een doodgewone pc 1 of meer simulator servers kunt draaien die elk 1 of meer regions droppen op dat grid, of op 1 van de vele minigrids..Dit alles met minimale kosten, een tweede vrij simpele pc of laptop is al wat je nodig hebt, en een windows ,mac, of een linux distro en een opensimulator binary, voor het OS wat je gebruikt.
Zelf een eigen grid opzetten zou ook kunnen, maar das voor mij een brug te ver, ik draai sinds 2 jaar 12 regions op osgrid, op een gewone home PC, en hoewel de opensimulator nog lang niet af is kun je daar eigenlijk nagenoeg hetzelfde als op het Secondlife grid.
Waarom deze ' minecraft' lookalike door lindenlab in het leven is geroepen is mij een raadsel, wellicht een probeersel van de nieuwe CEO rodvik?
Enfin, time will tell , vermoed dat lindenlab wel een paar servers kan missen voor dit
project want erg zwaar zal dit nieuwe ' Patterns' game niet gaan draaien zo lijkt me.
Bovendien lijkt dit in tegenstelling tot ' Secondlife' ook wel geschikt voor portable devices
zoals smartphones en tablets, dus wie weet dat lindenlab zo de gewenste groei zal kunnen bereiken die ze de afgelopen jaren vergeefs nagestreefd hebben.
En laat lindenlab daarna Secondlife ' vallen' ? Wie weet het, 'it's all about money'
Leuk idee hoor, dat OpenGrid en heb me er destijds ook in verdiept. Zelfs even een eigen server opgezet, maar één ding viel me toch een beetje tegen... het aantal mensen online... in al die tijd voortdurend rond de 30 bezoekers en dat is toch wel een beetje beperkt?! Ik had gehoopt dat het populairder zou worden maar helaas is dat nog niet echt het geval.

En Second Life laten vallen? Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen... dáár zijn tenminste nog steeds veel residents online die volgens mij de nodige Lindens genereren.
Ziet er geinig uit, maar denk niet dat het leuker als Minecraft is/word...
I love the physics part.
Ik vind die avatar maar niks, maar bouwen met meer dan alleen kubusen kan wel leuk uitpakken...
Het heeft veel belovende componenten zoals de physics en de vormen van de objecten waarmee je bouwt,
echter leek het me niet echt volledig mogelijk om echt alles te bouwen wat je wilt.

En het figuur waarmee je speelt ziet er eerlijk gezegd gewoon niet uit
Dit ziet er echt wel leuk uit inderdaad!
En echt een letterlijke ripoff wil ik het niet noemen... dan zouden het vrijwel het zelfde moeten zijn.
Ik zie hier toch meer vreemde vormen en het echte minen zit er niet in als ik het zo bekijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.