Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties, 16.312 views •

Game-engineontwikkelaar Unity heeft een deal met Nintendo gesloten. De game-engine zal ook beschikbaar komen op de Wii U, terwijl Nintendo de engine zal opnemen in de software development kit voor zijn nieuwe gameconsole.

UnityUnity Technologies heeft een deal gesloten met Nintendo voor het gebruik van zijn gelijknamige game-engine en bijbehorende tools op de Wii U. De engineontwikkelaar krijgt een licentie om voor Nintendo's nieuwe spelcomputer te ontwikkelen. Verder krijgt Nintendo het recht om de Wii U-versie van Unity te verspreiden onder zijn eigen ontwikkelteams en third-party-spelstudio's, als onderdeel van de sdk voor de spelcomputer.

Unity-ceo David Helgason noemt de samenwerking met Nintendo uniek, omdat ontwikkelaars van beide bedrijven ondersteuning zullen krijgen. Met de deal lijkt Nintendo de Wii U als aantrekkelijk platform voor kleine indie-ontwikkelaars neer te zetten. De Wii U-versie van Unity zal in 2013 beschikbaar zijn.

Reacties (30)

Ik hoor steeds vaker nieuws over Unity. Deze engine kan steeds breder ingezet worden.

Ontwikkelen op Windows of OSX, en te spelen op Windows, Mac, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, iPad, iPhone, Android, en binnenkort dus WII-u!

En het is voor FOSSprojecten gratis? is niet gratis. Er is een commerciŽle- en een gratis versie, maar die laatste heeft een watermark en een splashscreen. Jammer. Ik werd al enthousiast voor wat amateurprojectjes.

Wat zijn tegenwoordig vooraanstaande engines die gratis gebruikt kunnen worden?

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 20 september 2012 11:50]

En binnenkort ook Linux. :) Dus een enorm breed!
Unity is een fantastische manier om mee te beginnen. Op school ben ik hiermee begonnen, je hebt ontzettend goede asset handling en met de pro versie is de profiler erg handig. Nadeel is dat de engine qua performance en graphics achterloopt op bijvoorbeeld CryENGINE en UDK.

Neem eens een kijkje op http://www.crydev.net/
Unity 4 krijgt DX11 support. Is het meteen op het niveau van UDK.
CryEngine editor die ze vrijgegeven hebben is bagger.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 september 2012 12:48]

Dat, en de UDK is inmiddels ook erg breed; er zijn in feite twee versies, een mobiele en een volle, de volle engine draait op:

Windows RT (suggereerd dus ook WP8 gezien de gedeelde kernel)
Windows main (Vista/7/8)
XBox 360
PS3
WiiU

En de mobiele engine draait op:

Android
iOS

Als je aanpassingen voor mobiel wil doen heb je dus ook een hoop platformen (hoewel ik nog geen ME3 voor mobiel heb gezien)
DIe gratis versie is prima te doen voor amateurprojectjes hoor! Er zijn enkel wat geavanceerde opties niet beschikbaar (meest noemswaardig imho global lighting). Ik dacht eigenlijk dat de gratis versie alleen een splashscreen had, geen watermerk? Je kunt in elk geval je game ook binnen het programma runnen, dan heb je zowiezo geen watermerk/splashscreen.
zo nu en dan wordt er over unity gesproken op dit draadje: [3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 44

[Reactie gewijzigd door Menesis op 20 september 2012 12:10]

Nee, geen watermerk. Je kan zelfs commerciŽle games maken met de gratis versie.
Free werkt prima voor amateur projectjes en zodra je projectje uit de amateur hoek komt kan je altijd Unity Pro kopen voor $1500, wat gewoon peanuts is. De plugins voor Flash, iOS en Android kosten wel extra ($400 ps voor de standaard versie en $1500 ps voor de pro versie). Voor sttudenten is er een non-commercial versie van de pro beschikbaar voor $93 voor een jaar gebruik. En een commerciŽle studenten versie voor $749. Er is nog een complete pro versie (met alle plugins) beschikbaar voor $69 per jaar, maar daar zitten wat extra requirements aan en weet niet zeker of deze ook beschikbaar is in Nederland. Qua kosten is het dus zeer zeker geen hoofdprijs.

Let er wel op dat er een hoop zaken niet in de gratis versie van Unity zitten, de vraag is echter of je die nodig heb. Er is ook een trial versie beschikbaar van de pro versie.
Gelukkig heb ik mijn code geclaimed toen je android en ios pakket gratis kon krijgen
zitten nog meer beperkingen in, maar toch leuk om uit te proberen.
Als je handig ben kan je zelfs een MMO maken op bijvb Photon server of een gelijk soort (socket) server.

Photon heeft gratis 100 CCU.
Niks mis met de gratis versie! Heb er op moment les in op school en het is een goede manier om te beginnen! In eerste opzicht kan iedereen er wel mee overweg, in enkele momenten heb je een virtuele wereld met lucht en al waar je in rond kan lopen.

Ga je wat dieper in Unity dan kun je er erg veel mee vind ik. En daarbij, als je er goed genoeg in bent vind ik de aanschafprijs nog niet echt duur.
Heb zelf ook een Unity licentie voor Android (en PC) en moet zeggen, het is een geweldig pakket! Je kunt op een eenvoudige wijze al super leuke spellen maken en als je een beetje thuis bent met programmeren kun je echt fantastische spellen maken! Super pakket dus!
Geen idee of je er blij mee moet zijn als nintendo liefhebber.

Complete lijst met "bekende" games die door de Unity engine zijn gemaakt.
http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-list
Ken er misschien 3 en die van ik alle 3 niet al te best.
Vraag die je jezelf dan moet stellen is:

Ligt het aan de engine of aan de developer van het spel zelf? En iets niet al te best vinden is een mening natuurlijk.
Ik denk dat dit ook een kwestie van "in het verleden behaalde resultaten" is. Toegegeven, het visitekaartje is niet indrukwekkend, maar ik denk toch dat het voor beide partijen een goede zaak is.

Er zijn genoeg goed indie-developers die tot zover altijd van het redelijk gesloten Nintendo netwerk werden weerhouden. Nintendo heeft echter ook het succes gezien wat kleine developers op de Xbox360 en Ps3 hebben behaald en ik kan mij voorstellen dat men hier ook van mee willen profiteren.

Als het aanbod aan games groter wordt (en behalve de standaard launch van zelda's, mario's en metroid's) ook wat vernieuwendere games gaat bevatten kan dit positief uitpakken op de verkopen. Immers is het al meer aangetoond dat een grote catalogus bij launch een aardige boost kan geven.

Unity is de laatste paar jaar flink aan de weg gaan timmeren en ik denk dat dit erg gunstig uit zal pakken. Bovendien kan de Wii U ook wel wat extra aandacht gebruiken.
Rochard is een onderdeel van de Op dit moment Lopende Humble Indy Bundle 6
En Snuggle Truck van een eerdere, maar dat vond ik geen goed spel.

En de "Double Fine Adventure" gebruikt ook Unity
Das fout, Double Fine ontwikkelt een eigen engine.

Wasteland 2, ook een kickstarter project ( Fallout 1 en 2 ) Gebruikt ook Unity

Dus de Engine groeit zeker.

[Reactie gewijzigd door Sir Guinhill op 20 september 2012 12:11]

Aan Unity zal het niet liggen.
Voorbeeldje van de grafische kracht:
http://www.youtube.com/watch?v=hucBB7mlv0Y (al is dit wel versie 4 die nog niet uit is)
Unity zal momenteel niet de keus zijn voor triple AAA titles, maar voor indie's is het een prima keuze. Onder andere ivm met lage kosten en Crossplatform: Windows, OSX, Linux (met de release van Unity 4.0), iOS, Android, Flash, browser, PS3, Xbox360, Wii en nu dus de Wii U.

Het is bv. leuk dat Cryengine 3 gratis is voor non-commercial use, maar als indie betaal je 20% van je game omzet aan licentie geld of ben je $1.2 miljoen kwijt aan een flatfee licentie.

Unity zit ergens tussen bv. Torque en Cryengine in.

Ik heb stille hoop voor Mechwarrior: Tactics (browser game voor Unity plugin op Windows en Mac). Ik verwacht dat nu er Linux support in versie 4.0 zit een heleboel meer indie developers Unity gaan gebruiken, want het enige wat nog ontbreekt qua platform support zijn de handhelds en het windows mobile (waarvan ik verwacht dat het er ook sooner in komt rather then later).
Ik heb mij nooit in de pricing verdiept, maar 20%! Dat is is nogal wat..
Meeste developers gebruiken het voor mobiele games. Als je daar niet in geÔnteresseerd bent dan ken je inderdaad waarschijnlijk niet veel titels die met Unity gemaakt zijn.
Als je echter wel mobiele games speelt:
Uit een survey laatst bleek dat meer dan 50% van mobiele game developers Unity gebruiken.

Het is echt een hele goede engine. Als je het eenmaal kent wil je niet meer anders en Nintendo is zeker niet de eerste AAA developer die er een licentie op neemt.

Alhoewel de meeste Unity games aan de grafische kant behoorlijk tegenvallen kan het, met moeite, zeker wel hele mooie resultaten opleveren. Met Unity 4 moet dat ook opgelost zijn, die krijgt namelijk DX11 support.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 september 2012 21:15]

Leuk om te horen dat de unity engine steeds breder word ingezet,
vooral de steun voor indie developers vindt ik een uiterst goede zaak.

echter is de wanneer unity in flash wordt gebruikt hij wel erg zwaar ik denk wel dat dit ook aan flash zelf legt.
Daar is het Flash voor.
Grappig hoe ik een half jaar geleden met een vriend van me zocht naar een leuke engine om mee te werken die multi platform is en hoe deze nu steeds vaker in het nieuws voorbij komt.

De gratis verdie biedt al vele mogelijkheden en als je serieus een spel wil ontwikkelen is een licentie ook niet al te duur.

Op Youtube zijn veel filmpjes te vinden van gebruikers van deze engine, die shooters tot Skyrim achtige werelden hebben gemaakt. Ook zijn er op de website een aantal gratis plugins te vinden die helpen met animaties, extra bomen, planten en andere landscape tools etc. toevoegen.

Kortom petje af voor deze engine!
Even een vraagje, is deze Unity het zelfde als die in Ubuntu?
nope, unity is de grafische schil (zoals gnome, kde, fluxbox etc), dit is een 3d engine/ontwikkel platform
Om het nog ingewikkelder te maken heb je ook nog unity in vmware workstation.
Dus het kan vrij verwarrend worden als je over unity praat in de ICT branche :p
Slender voor de wii u!
slender is unity? damn wat een crap performance voor zo'n grafisch belabberd spel. mijn inspiron mini is echt een baksteen als ik slender daarop start :P terwijl die het wel aan zou moeten kunnen gezien er alleen wat fog is, bomen, platte oppervlakten en 1 poppetje.
En gras! Onderschat gras niet ;)

Daar gaat inderdaad iets niet helemaal effecient bij dat spel..
Best slecht geoptimaliseerde game dan. Shadowgun draait op iPhone 3GS nog vloeiend, als je echte optimalisatie wilt zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True