Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 19.380 •

Gigabyte heeft twee nieuwe mitx-moederborden uitgebracht die door het bedrijf worden aangeprezen als basis voor een mediaspeler of lanparty-systeem. De kleine Ivy Bridge-borden zijn onder meer voorzien van wireless display-technologie.

Gigabytes nieuwste moederborden met mitx-formfactor meten slechts 17 bij 17 centimeter, maar zijn desalniettemin volledig uitgerust. Beide borden hebben een lga1155-socket aan boord, waarin een Sandy Bridge- of Ivy Bridge-processor gestoken kan worden. De mitx-borden maken gebruik van reguliere geheugenmodules, waarin maximaal 16GB geheugen kan worden geprikt. Ook het pci-express-slot is een volledig x16-slot, waarin high-end videokaarten gestoken kunnen worden.

De nieuwe mitx-serie bestaat uit twee borden: de H77N-WiFi en de Z77N-WiFi. Beide borden hebben, zoals de naam aangeeft, een wifi-aansluiting aan boord. Bijzonder daaraan is dat Intels Wireless Display-techniek, oftewel WiDi, wordt ondersteund. Daarmee kan een hd-videosignaal draadloos naar compatibele apparaten als tv's of displays worden verzonden. Daarnaast bevat de draadloze module een bluetooth-radio en zijn de borden uitgerust met dubbele gigabitnetwerkpoorten.

De grootste verschillen tussen de borden zijn de chipsets; de H77N heeft de Intel H77 Express-chipset aan boord, terwijl de Z77N de Z77 Express-chipset heeft, die iets meer overklokopties heeft. Het grootste deel van de aansluitingen komt overeen; beide borden hebben twee sata-600- en twee sata-300-poorten, tien usb-poorten, waarvan vier usb 3.0-poorten, en twee hdmi-uitgangen. Prijzen en beschikbaarheid maakte Gigabyte niet bekend.

Gigabyte GA-H77N-WiFiGigabyte GA-Z77N-WiFi

Reacties (65)

Ideale bordjes (Al is het geen nieuw fenomeen). Maar de prijs is altijd wat hoog voor een HTPC... Dit mede omdat er veel features worden meegeleverd die vrijwel niemand gebruikt. Denk aan WiFi (Sterk af te raden als je 1080p materiaal wil streamen vanaf bijv een NAS) of chipset die je alleen op duurdere borden vind (Z77).

Al zijn er nog geen prijzen bekend, gok ik deze nu al boven de 100 euro.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 18 september 2012 13:20]

Ik stream altijd 1080p via WIFI, nooit problemen mee gehad (Asrock ION 330, USB WIFI en XBMC). WIFI is een vereiste in mijn geval, gezien er geen kabel loopt naar de bovenverdieping.
Mijn mediacenter was afgelopen week teruggevallen op Wifi omdat de netwerkverbinding werd overgenomen door een Marantz versterker.

Na 2 dagen heb'k toch een switch bijgestoken om terug gigabit aansluiting te hebben omdat het afspelen van 1080p materiaal stroef verliep: haperingen, traag starten, onrustig beeld (dropped frames?) enz.

Ik spreek over 18 meter afstand, wifi N & 1 muur ertussen.
stream je 1080p rips van ehm... 'backups'.. of stream je bluray iso's.. Zit wel een verschil in namelijk. 'backup' rips gaan zelden over een gemiddelde van 4 a 5mbps heen.

Neem overdreven veel marge, zou het me verbazen als het bestandje ergens meer dan 1.5 megabyte / sec gebruikt uiteindelijk met audio en peaken en alles erbij.

Praat je over bluray iso's of opgeslagen digitale-tv streams kan het al snel oplopen naar 4.0 megabyte / sec. In theorie kan wifi dat, in de praktijk heb ik nog nooit een wifi over de 4 a 5megabyte/sec heen zien gaan dus je zit op het randje. Als je in een beetje druk wifi gebied zit (of je wifi router op compatibility mode hebt staan vanwege wat oudere devices in je netwerk) lukt het al niet.
stream je 1080p rips van ehm... 'backups'.. of stream je bluray iso's.. Zit wel een verschil in namelijk. 'backup' rips gaan zelden over een gemiddelde van 4 a 5mbps heen.
Bij deze dan (4MB/s), en dat is maar WiFi in een telefoontje, in een computer kan er veel meer vermogen gebruikt worden maar aangezien ik geen wifi op de PC gebruik heb ik dat niet getest:
https://picasaweb.google....efoon#5739458777081140626

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 september 2012 14:21]

hmm.. ik zeg dat het zelden of nooit gebeurd dat wifi over de 4 a 5 mb/sec haalt... en jij laat me een screenshot zien van wifi met 4.5 mb/sec... ik snap het even niet
Tja als je het niet snapt kan ik niks voor je betekenen :) Neem aan dat de rest het wel snapt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 september 2012 16:13]

Praat je over bluray iso's of opgeslagen digitale-tv streams kan het al snel oplopen naar 4.0 megabyte / sec. In theorie kan wifi dat, in de praktijk heb ik nog nooit een wifi over de 4 a 5megabyte/sec heen zien gaan dus je zit op het randje.
Ik haal thuis tot 15 MB/s over wireless-N op 5 GHz, dus het zou met gemak moeten kunnen. Gek genoeg resulteert dat nog steeds in haperende video als ik 1080p content die op de server staat afspeel via wireless. Vermoedelijk heeft dit er mee te maken dat ik de files rechtstreeks via een netwerk filesystem afspeel en dus niet streaming, en dat er daardoor onnodig veel data heen en weer moet gaan voor seeking en dergelijke, want AirPlay werkt bijvoorbeeld wel gewoon prima op alle resoluties.

Hoe dan ook, als je een fatsoenlijke simultaneous dual-band router pakt en op de 5 GHz band connect (die nog lang niet zo vol is als 2.4 GHz), dan kun je daar met gemak boven de 10 MB/s mee halen. Denk er alleen wel aan dat 5 GHz niet zo van betonnen muren en plafonds houdt.
Ik haal over Wifi, 2.4Ghz band tegen de 11MB/seconden, over een 130Mbps channel. Daar zitten twee betonnen dekken en een muur tussen. WNDR3700 routertje, niks speciaals. Het kan dus zeker! Al is mn eigen mediacenter ook netjes bekabeld :)
Ideale bordjes (Al is het geen nieuw fenomeen).
Ik snap alleen niet waarom bij deze borden wordt gekozen voor een Sandy Bridge- of Ivy Bridge-processor. Zeker de GPU in een Sandy Bridge processor is geen topper. Ivy Bridge is beter maar voor een HTPC is een AMD processor toch veel geschikter met een fatsoenlijke GPU op de chip.

Blijkbaar is het merk Intel zo sterk dat men daarbij blijft hangen, terwijl de GPU's in AMD fusion processoren ver superieur zijn en juist uitermate geschikt zijn voor dit soort compacte PC borden.
Intel CPU + GPU zijn nochthans meer dan krachtig genoeg om alle soorten video vlot af te spelen. Je hebt totaal niet meer rekenkracht nodig. Zelfs een SB pentium met HD graphics kan dit zonder problemen. En dit met een veel lager verbruik dan de AMD fusion chips.
Als je 3d games wilt gaan spelen zal een AMD APU het wel aanzienlijk beter doen, maar dat is niet echt het doel van een HTPC dacht ik dan.
Ik zou ook niet weten waarom je Sandy of Ivy bridge zou willen gebruiken voor je HTPC. Nog niet eens zo zeer vanwege de GPU (die is gewoon voldoende voor alle video toepassingen), maar vooral omdat het CPU gedeelte van je systeem dan gewoon zwaar overspecced is. Mijn eigen HTPC draait op een single-core Atom N230 op 1.6 Ghz, met een NVidia 9400M GPU, en dat gaat echt volkomen vlekkeloos.

Al die extra CPU power maakt het alleen maar lastiger om de boel gekoeld te houden in een kleine behuizing. Ik kom met mijn Atom N230 weg met een enkele 50 mm case fan op 1500 rpm via een fanmate, en that's it, en dat terwijl de kast compleet ingebouwd staat in een videomeubel, en 24/7 aan staat.

Als je die extra CPU power niet gaat gebruiken, dan kun je het ook maar beter niet inbouwen. Vanuit die optiek zou een AMD APU veel beter geschikt zijn voor een HTPC, echter is daar het nadeel weer van dat de Linux ondersteuning voor de hardware video acceleratie nog steeds veel en veel slechter is dan voor NVidia.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 18 september 2012 14:36]

Vanuit die optiek zou een AMD APU veel beter geschikt zijn voor een HTPC, echter is daar het nadeel weer van dat de Linux ondersteuning voor de hardware video acceleratie nog steeds veel en veel slechter is dan voor NVidia.
Dat heb je ook met een Intel HD Graphics IGP die in een Intel Atom (en andere Intel processoren) zit. Ik las in de comments van dit artikel op tweakers.net dat PowerVR ondersteuning (wat een Intel IGP eigenlijk is) voor Linux nu ook niet echt geweldig is. Bij Nvidia zit je meteen weer met een extra kaartje die ruimte en koeling nodig heeft.
Bij Nvidia zit je meteen weer met een extra kaartje die ruimte en koeling nodig heeft.
Niet als je een ION/ION-2 bordje zoekt, dan is alles geintegreerd op 1 chip. Het mag dan wel hardware van 2 jaar oud zijn, maar het is 100% geschikt voor een HTPC op linux, er valt gewoon niks meer te halen met snellere componenten, tenzij je de HTPC ook nog voor andere taken dan video decoding wilt gebruiken.
Niet elke codec loopt lekker op de GPU. En zeker als je nog wat post-processing van je video wilt doen dan kan de GPU wel al wat zwaarder belast worden. Een Atom is alleen bruikbaar als je echt alleen de gangbare codecs gebruikt en helemaal niets in de achtergrond hebt draaien (zoals een virusscanner of dergelijke), en je ook geen wensen hebt wat betreft browsen van internet en dergelijke.

Overigens draait mijn Core2Duo/G45 ook fluisterstil en koel met een enkele 120mm ventilator op 600RPM.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 september 2012 16:03]

Niet elke codec loopt lekker op de GPU. En zeker als je nog wat post-processing van je video wilt doen dan kan de GPU wel al wat zwaarder belast worden. Een Atom is alleen bruikbaar als je echt alleen de gangbare codecs gebruikt ...
Nou laat ik het zo zeggen, ik speel al 2 jaar lang alles af wat ik kan vinden, en ik moet het eerste bestand nog tegenkomen dat niet volledig hardware-accelerated afspeelt via de GPU. Dit is geen hypothetisch verhaal maar gewoon mijn ervaring met een Ion (Atom + 9400M) HTPC, en ik gebruik het ding echt heel veel. Van 1080p MKV, MP4, tot DivX/XviD, tot MPEG-2 (DVD) tot YouTube, wat je maar wilt. Wat er op de achtergrond draait maakt echt geen biet uit, ik heb bijvoorbeeld een backup job gescheduled die elke nacht om 2 uur 's-nachts een .tar.gz archief bouwt van mijn home directories en die naar een netwerkschijf copieert, en daarna een muziek library van ~16 GB gaat rsyncen naar een tweede interne schijf (ook weer als backup). Het is al vaak zat voorgekomen dat ik om 2 uur nog een film zat te kijken maar je merkt er gewoon niks van. Ook als ik op de achtergrond torrents of NZB files aan het downloaden of PAR/RAR-en ben kun je gewoon 1080 HD video blijven afspelen.

Allemaal ook niet zo bijzonder als je bedenkt dat de CPU onder de 10% wordt belast tijdens het decoden. Als je je componenten goed kiest dan boeit het echt totaal niet hoe snel je CPU is voor een HTPC.
Live transcoding van meerdere streams?
Dit moederbord is gericht op de zelfbouw HTPC's en die worden toch redelijk vaak gedraait op XBMC. Nou hebben ze bij XMBC flink aandacht besteed om AMD te ondersteunen, het is nog steeds de inferieure CPU. Als je op fora zoals XBMC of AVforums gaat lurken merk je vanzelf dat er een voorkeur is voor Intel.

Ik heb momenteel een HTPC gebaseerd op ION, maar wil al te graag switchen naar Intel aangezien het gewoon erg veel moeite kost om alles lekker te laten draaien. Het werkt, maar het kost veel gepruts in mijn geval.
Ik zie toch best wel een dikke voedings connector zitten. Houdt dit in dat je alsnog een 15x15cm voeding nodig hebt om hem te voeden? Voor HTPC en mediaspeler doeleinden zou ik een simpele 5V connector verwachten welke je met een simpele adapter kunt voeden. Laptop adapter idee zeg maar.
Mogelijk is dit op te lossen met een picopsu, maar ik weet niet wat de stroom/energie verbruik is van dit bord + i3 processor (waarbij voornamelijk de 5 en 3.3V e.d. lijnen uitmaken).
Als ik deze review van Tom's Hardware erbij pak (http://www.tomshardware.c...o-intel-atom,2616-11.html)
Zie ik dat in idle het Wattverschil minimaal is, slechts in piekverhoudingen vraagt een i3 best veel.

Een picoPSU-160-XT (of hier voor meer info) kan continue 160 watt leveren en 200 in piek.

Een high-end kaart zou sowieso een grote psu nodig hebben, als htpc zal dit meer als voldoende zijn lijkt mij.
Nee dat is niet nodig, ook de pico-psu's hebben een 24-pins aansluiting voor de voeding... je kan dit dus vrij eenvoudig met een hele kleine voeding gebruiken... die grove aansluiting is nou eenmaal een breed gedragen standaard.

@Arargnut... i3? Overkill :+ Een leuke Celeron Gxxx is al meer dan genoeg...

pricewatch: Mini-box picoPSU 150

ontopic: Wel jammer eigenlijk, door de standaard toevoeging van wifi en die 'dure' chipset (met betere overclock opties?!) zal dit sowieso geen goedkoop bordje worden. Ook het aantal usb-poorten is overdreven, dubbele netwerkpoorten? Dat voegt toch ook allemaal kosten toe en zal je voor een htpc weinig gebruiken. Juist voor htpc's heb je aan 'less if more' veel meer als je het mij vraagt. De ontwerper van dit bordje is de weg een beetje kwijt geraakt volgens mij... hij/zij heeft de specs van een NAS en een htpc door elkaar gegooid...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 18 september 2012 13:32]

en dan nog een 150watt adapter bij. Kosten van die picoPSU's blijven erg hoog.

Je bent voor een (simpel) HTPC'tje eigenlijk altijd vele male goedkoper uit om iets van een barebone kastje te nemen waar je de voeding bij krijgt, en misschien zelfs met cpu onboard op het mainboard.

En de weg kwijt geraakt qua specs.. tsja, ik zie dit meer als een gaming mainboard voor mITX systemen dan een htpc systeem (ook vanwege de reden in mijn eerste alinea, het is altijd te duur om alles los te kopen voor een HTPC voor wat je ervoor terug krijgt). De H77 optie is dan gewoon gedaan om ook een iets goedkopere variant aan te bieden.

Dus de designer is niet echt de weg kwijt.. ik denk de markerting-mensen, want ik zie dit echt niet als een HTPC board.
... en dan nog een 150watt adapter bij. Kosten van die picoPSU's blijven erg hoog.
Nouja op zich valt dat ook wel mee, een PicoPSU + adapter kit heb je al voor 60 euro, op het totaal aan kosten valt dat ook wel weer mee. 150 Watt is ook wel erg aan de hoge kant, als je de hardware een beetje slim kiest kom je er al met 45 Watt.

Als je echt iets moois wilt bouwen dan maakt het kwa prijs in feite niet zo veel uit of je nou een bare-bones kast + PSU koopt, of alles los. Ik heb zelf een kast gekozen met een PSU ingebouwd, maar die kostte dan ook 250 euro (zit ook LCD + IR in, en je kunt er via riser card zelfs full size PCI express video kaarten in kwijt, vandaar dat ie vrij prijzig was), maar ik heb er ook al 2 voor vrienden gebouwd met een simpel goedkoop kastje, eentje met een moederbord met ingebouwde PSU + bijgeleverde adapter, en eentje met een PicoPSU. De kosten voor kwamen uiteindelijk voor alledrie ongeveer hetzelfde uit, behalve dat mijn eigen systeem zo'n 100 euro duurder was omdat de kast gewoon erg prijzig was.

Hoe dan ook vind ik die paar tientjes verschil persoonlijk niet zo heel boeiend, het eindresultaat geldt en het is gewoon leuker om zelf alles bij elkaar te zoeken en bouwen dan iets kant en klaars kopen. Ik doe er nu al 2 jaar mee en verwacht dat ie nog wel 2 jaar mee kan, dus dan schrijf je een apparaat van zo'n 500 euro af in 4 jaar tijd, niet echt spectaculair dus.
Bord is inderdaad redelijk overkill voor een htpc met al die poorten. Mogelijk is het inderdaad interessant voor een kleine nas, hoewel dan weer het aantal s-ata poorten wat tegenvalt en er dus snel een s-ata kaart bij moet, of boot vanaf USB (om 4 schijven voor data over te houden).

De i3 heeft (bij ivy bridge) een betere IGP, wat mogelijk met gpgpu (hd decoding) wat meer ruimte geeft.

Het bord is op deze manier een beetje een "jack of all trades but a master of none".
hd decoding gaat over het algemeen nooit met gpgpu, maar met de fixed-function encoder/decoder chips die in elke igp / videokaart zitten sinds de laatste generatie.
Ik heb begrepen dat de picopsu geen nut heeft omdat deze door de meegeleverde adapter helemaal niet zo efficient is (220>12v oid).

Heb overigens zelf een keer een 750W (thermaltake) met een 350W (Be quiet) vergeleken en verschil op load was 39W vs 36W. Dat scheelde dus wel iets :) .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 september 2012 18:11]

19V aansluiting bedoel je :)
De bordjes zijn zo erg het zelfde, dat ze maar van 1 een foto hebben genomen. Ze hebben gelukkig wel de moeite genomen om het lettertje op het moederbord te soepen :P
Haha, je hebt gelijk, was me niet eens op gevallen.
Kijk heeeeel goed. Je ziet bij de 2e foto Z77N-WiFi staan ipv H77N-WiFi bij de condensator vlakbij :P
Ja dat zegt Zjosh dus al:
Ze hebben gelukkig wel de moeite genomen om het lettertje op het moederbord te soepen
17cm op 17cm biedt wel leuke mogelijkheden, maar die twee grote wifidongles lijken mij toch minder.

En ligt het nu aan mij of hebben ze gewoon de foto van ÚÚn van die twee bordje geshopped? Want buiten de letter op het mobo verandert er echt geen pixel van locatie.
Dat hebben ze inderdaad, kijk maar naar bijv. de CMOS batterij, of de wifi-chip met exact hetzelfde serienummer.
Ongelooflijk compleet bordje voor zo'n formaatje zeg! Alle poorten in overvloed aanwezig. Ik hou die mini-bordjes al jaren in de gaten, maar moet zeggen dat ik pas sinds korte tijd overtuigd ben dat deze bordjes voldoende prestaties neer kunnen zetten als media-pc'tje. Beetje jammer dat er met geen woord gerept wordt over de grafische prestaties.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 18 september 2012 13:18]

Dat ze het niet hebben over de grafische prestaties is logisch gezien die in de CPU naar keuze zit en niet op het moederbord.
Verder kun je er ook nog een Grafischekaart in zetten.
Met een dubbele HDMI aansluiting lijkt het me dat er een on-board videokaart op zit. Welke prestaties geeft deze?
onboard videokaart?
Als het onboard zit is het sowieso geen kaart. Daarbij is er op een ITXje eigenlijk amper plek om nog een GPU te integreren, dus de enige optie die je hebt is een IGP. En die zit in de CPU, de prestaties hangen dus helemaal af van de CPU die je erin drukt. de IGP van een Celeron G440 is heel wat minder dan die van een flinke i5 of i7.
Tegenwoordig zit de "videokaart" in de processor, daarvoor zitten de HDMI poorter op het bordje
heb hier een mITX boardje (h67) met een sandy bridge core i5-3400, 8gb ram en een AMD 7850.

Dat telt niet meer als 'voldoende prestaties voor een HTPC', dat is meer dan voldoende voor een volwaardig mainstream game systeem.

Don't get me wrong, maar is een kastje zoals deze foxconn (pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500) al niet meer dan voldoende voor HTPC? Stikje RAM er in en een schijf naar keuze en je bent all-in klaar voor onder de 250,- euro. Hardware playback support voor ongeveer alle moderne formaten, bitstreaming, CPU die nog snel genoeg is om ook dingen op software te kunnen decoden als het nodig is. Voeding inbegrepen, zuinig, klein, stil.
je mist alleen nog afstandsbediening / remote-keyboard in de prijs
Een vriend van mij (JvS) heeft deze als media pc en dat is toch wel net krap qua snelheid. Speelt idd alles af, maar multitasken zit er niet echt in. TV opname (Anysee e30) op de achtergrond gaat mis en torrent client moet ook uit. En tv afspelen kan alleen in SD, HD gaat met halve frame rate :P. Wel lekker zuinig! 24 watt uit de muur, ik heb hem als server / torrent client.
dan doet ie iets fout met de hardware-decoding, want die wordt dan duidelijk niet gebruikt :).

TV kijken met een Hauppauge PVR250 of zoiets was het (pci mpeg2 analoge tv kaart) en tegelijk opnemen met mijn FloppyDTV (ook digitenne) deed mijn oude mediacenter nog met Mediaportal. Dat was een Celeron2-800mhz (uit het Pentium3 tijdperk).

Ga me niet vertellen dat een AMD C-350 trager is dan dat :)
helaas is de prijs en de beschikbaarheid nog niet bekend :(

best een leuk bordje dit.. het widi gedeelte lijkt me ook best interessant aangezien je dan van een boel kabels af bent en het kastje niet perse bij de tv hoeft te staan...
(weet niet wat het bereik is?)
Hadden de Sandy Bridge cpu's geen hardware bug? Ik had gelezen dat ze van 23,976 fps materiaal (zoals blu-ray) 24 fps maken. Dat zorgt voor een hakkelend beeld, niet echt wat je wilt hebben als je een HTPC koopt.
Klopt, maar een simpel grafisch kaartje kost ook niet veel en doet dat wel perfect, al zit je dan wel met extra warmte/geluid en heb je minder keuze in cpu-coolers (nog minder ruimte). Tevens kun je er wel wat mee rommelen waardoor je de framerate in ieder geval op 23.98 fps kunt krijgen, wat al een stuk dichter in de buurt zit. Als laatste ziet ook niet iedereen het.

Maar feit blijft wel dat het een beetje een jammerlijke faal is van Intel.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 18 september 2012 13:51]

mijn miniITX game systeem staat doorgaans naast de TV met de discrete videokaart disabled, dus ik gebruik de onboard sandy bridge video voor stilte / zuinigheid als hij in 'HTPC mode' staat. Heb het niet gemerkt waar je het over hebt.

Krijg wel af en toe hakkelend beeld als ik frame-interpolatie filters heb aanstaan om er 47.95 fps of 60fps materiaal van te maken (mijn tv is nog ouderwets dat hij dat niet ingebouwd heeft, en soms is het toch best aardig om naar te kijken), maar dat ligt eerder aan de filters gok ik.
Dat wordt dan een prijzig bordje, ik zeg, een pricewatch: Sapphire PURE Fusion Mini E350 bordje + openElec en gaan met die banaan. Wat is dan nog het voordeel van deze 1155 oplossing?
Op LGA 1155 kun je iets heel veel snellers bouwen dan een E350.
Ik zou dit best willen hebben voor een miniPCtje dat behoorlijk wat power te bieden heeft.
Dat is waar, maar het wordt hier gepositioneerd als HTPC, en voor dat doel lijkt het wat overkill...
Tja, dat zegt dit nieuwsberichtje. In het officiele persbericht van Gigabyte staat
Taipei, Taiwan, September, 14th 2012 – GIGABYTE TECHNOLOGY Co. Ltd., a leading manufacturer of motherboards and graphics cards, today announced its latest Mini-ITX motherboards supporting 3rd generation Intel« Core™ processors. The GIGABYTE Z77N-WIFI and GIGABYTE H77N-WIFI integrate a wealth of connectivity features that include Intel« Wireless Display 2.0, Dual HDMI and Dual Gigabit LAN, making them the outstanding choice for any home theater, digital entertainment system or portable gaming rig.

The philosophy behind these Mini-ITX boards is to simply create the most connected and digitally savvy board possible,” commented Tim Handley, Deputy Director of Motherboard Marketing at GIGABYTE. “By debuting Intel Wireless Display side by side with Dual HDMI and LAN, we’re really setting a new benchmark for flexible, highly connected, yet compact system building.”
Dus naast HTPCs zijn ze bedacht om simpelweg zoveel mogelijk spul op een ITXje te duwen en te gebruiken als portable gamesysteempjes.
Een andere processor...
Daar zou je gelijk in hebben ware het niet dat de AMD linux video driver een belangrijke beperking heeft. De driver ondersteunt geen DTS-MA en Dolby Digital HD pass-through en ook niet Multi-PCM. Dus voorlopig ben je met OPENELEC beperkt tot 2 kanaal PCM, DTS en Dobly Digital geluid. AMD maakt ook weinig aanstalten om deze beperking op te heffen. :X
Intel daar en tegen is veel actiever in de ontwikkeling van de Linux Video Driver en is actief de "achterstand" van de Linux driver aan het wegwerken t.o.v. de windows driver.