Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 329, views: 98.803 •

De eerste Nederlandse prijzen voor de iPhone 5 zijn naar buiten gekomen, doordat provider T-Mobile zijn vaste klanten een 'aanbieding' heeft gedaan. De prijzen van de iPhone 5 zijn honderd euro hoger dan die van de iPhone 4S nu.

iPhone 5 De prijzen van de iPhone 5 zijn slecht te vergelijken met die van de iPhone 4S vorig jaar, omdat T-Mobile sinds die tijd zijn abonnementen heeft aangepast. Het is bovendien onduidelijk of de tarieven goedkoper uitvallen voor mensen die nu de mailing hebben gekregen; T-Mobile spreekt over een aanbieding, maar dat kan ook zijn omdat de vaste klanten de mogelijkheid krijgen eerder te bestellen. De tarieven zijn gepubliceerd door iPhoneClub.

Net als T-Mobile in de afgelopen tijd deed met de iPhone 4S, biedt de provider een abonnement voor de halve prijs gedurende de eerste zes maanden. Het is onduidelijk of er meer belminuten of meer datagebruik binnen de bundel valt. Net zoals nu het geval is, krijgen klanten de bundel met 'onbeperkt internet', waarbij na het overschrijden van de datalimiet de snelheid wordt teruggeschroefd, standaard bij het abonnement. De prijs van het toestel ligt bij aanschaf 100 euro hoger; dat geldt voor alle varianten en voor alle abonnementen.

De iPhone 5 gaat vrijdag in de verkoop in onder meer de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk. Die dag begint ook de voorverkoop in Nederland. Volgende week vrijdag worden de eerste toestellen in Nederland geleverd. Apple presenteerde de iPhone 5 vorige week woensdag.

Update 9:25: Oorspronkelijk stond in dit artikel dat het abonnement ook vijf euro duurder was, maar volgens mensen die de mail hebben gehad was dat het abonnementsbedrag geweest als de 'onbeperkt internetbundel' niet gratis was geweest.

iPhone 5 bij T-Mobile (2-jarig abo)16GB32GB64GB
iSmart 75 - 1000MB - 37,50 euro (18,75*)  329,95  429,95  529,95
iSmart 150 - 1250MB - 44,50 euro (22,25*)  249,95  349,95  449,95
iSmart 200 - 1500MB - 49,50 euro (24,75*)  199,95  299,95  399,95
iSmart 300 - 1750MB - 59,50 euro (29,75*)  149,95  249,95  349,95
iSmart 500 - 2000MB - 74,50 euro (37,56*)  99,95  199,95  299,95

*Prijs eerste zes maanden van de looptijd van het abonnement

Reacties (329)

Reactiefilter:-13290305+1158+217+31
1 2 3 ... 11
De normale maandprijzen na 6 maand korting kloppen niet, hier hoort nog 4,95 af te gaan doordat internet 2 jaar gratis is
Dit klopt inderdaad precies. De maandelijkse abonnementskosten horen ¤4,95 lager te zijn. let op: inmiddels verbeterd. Zie ook de iSmart pdf van T-Mobile https://www.t-mobile.nl/p...e-prijslijsten/ismart.pdf

De totaalprijs is dus 24*¤4,95 lager. Daarna moet je hem niet stilzwijgend laten verlengen, want dan betaal je alsnog deze prijzen.

Bij de bundels zit trouwens gratis sms (binnen NL) inbegrepen, tot aan een fair use-gebruik van 2500 sms'jes. De snelheid van het internetabonnement is max 14,4mbit.

Wat ook geld gaat kosten is Visual Voicemail. Dat kost de 1e 2 maanden niks, maar daarna betaal je er ¤1,99 per maand voor, dat vind ik gewoon lachwekkend.
Ook videobellen gaat geld kosten bij T-Mobile (hallo netneutraliteit). ¤0,50 per minuut en ¤0,06 als starttarief.


@Denskie
Ik ging er vanuit dat videobellen = Skype, Facetime etc. Dat klopt dus niet? Tot nu toe heeft Skype me bijvoorbeeld nog niets gekost, voor zover ik weet althans :)

@Origin64
Volgens de site van T-Mobile kreeg je 2 jaar die "Onbeperkt Internet Voordeelbundel". Ik snap je gedachtengang, maar wat ik eruit kon opmaken is het wel de volledige 24 maanden korting :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 18 september 2012 09:44]

videobellen kost altijd geld.
Bij alle providers!

Gewoon skype gebruiken, dan heb je daar geen last van!
Dat is onzin, want Facetime - het videobellen op de iPhone - gaat gewoon via internet!
Dat is dan in feite ook geen videobellen. De gebruikerservaring is hetzelfde, maar in feite is het niet meer dan twee videostreams via de internetverbinding.
Dat is dan in feite ook geen videobellen. De gebruikerservaring is hetzelfde, maar in feite is het niet meer dan twee videostreams via de internetverbinding.
Je belt iemand, en krijgt diegene in beeld, en diegene jou. Dat lijkt me toch de essentie van videobellen??

Het enige verschil met het "klassieke videobellen" was dat daar een extreem duur verdienmodel van telco's aan vast hing.
Niet helemaal. Het is beperkt tot enkel de iPhone volgens mij. En 'bellen' zou suggereren dat het een universeel protocol is. Dit is gewoon een spraak/video-verbinding.
Voor het opzetten van een FaceTime gesprek worden er speciale SMS berichten verzonden, deze worden bij enkele providers wel in rekening gebracht.
Eenmalig bij het activeren van FaceTime wordt een sms verzonden om jouw nummer te valideren. Daarna worden geen sms'jes meer verzonden.
Ik ben het met je eens, video bellen op de iPhone doe je via Facetime.
Ja dat er andere mogelijk heden zijn dat weet ik. Maar de meeste iPhone gebruikers (in mijn omgeving) gebreuken gewoon FaceTime.

Waarom zou je FaceTime of Skype niet gewoon gebruiken als dat gewoon gratis is?


Edit:
Over die smsjes die verzonden worden heb ik geen idee. Maar als jullie zeggen dat het zo is, hoe zit het dan met de iPad en iPod met FaceTime deze kunnen immers geen smsjes verzenden.

[Reactie gewijzigd door evanurk op 18 september 2012 10:47]

Over die smsjes die verzonden worden heb ik geen idee. Maar als jullie zeggen dat het zo is, hoe zit het dan met de iPad en iPod met FaceTime deze kunnen immers geen smsjes verzenden.
Je kunt niet met een telefoonnummer naar een iPad, iPod of Mac facetimen. Dat kan alleen per email-adres. Met een iPhone kan dat wel.

@HitDyl: Ok, dat wist ik niet.

@arjankoole: ik zei dat je niet met een telefoonnummer *NAAR* een iPad/iPod/Mac kunt. Ik FT ook met m'n iPad naar m'n vrouw d'r iPhone met nummer, maar omgekeerd kan zij dat dus niet.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 20 september 2012 08:03]

Met de laatste (beta?) update kan dat dus wel, daarmee kan je een 06 nummer koppelen aan iMessages/Facetime op de mac
[...]


Je kunt niet met een telefoonnummer naar een iPad, iPod of Mac facetimen. Dat kan alleen per email-adres. Met een iPhone kan dat wel.
Dat kan al heel lang hoor. Als m'n vriendin in te buitenland zit voor haar werk (vaak) doen we dat vaak. Dan FaceTime ik van m'n iPad naar haar mobiele nummer. (Waar natuurlijk geen telefonie aan te pas komt)

Whatsapp doet exact hetzelfde, het nummer is een unieke identifier, dat had ook een Mac adres of ban kunnen zijn. Je kan bij Apple zowel een nummer als een emailadres dat een Apple ID is gebruiken. (Hoeft niet eens perse een iCloud account te zijn)
Ook videobellen gaat geld kosten bij T-Mobile (hallo netneutraliteit). ¤0,50 per minuut en ¤0,06 als starttarief.

Wat? Ik doe dat wel eens, gewoon via het net, en het heeft me tot nu toe toch geen cent extra gekost? Als dat zo is moet ik eens mijn voorwaarden opnieuw gaan doorlezen, want ik meen daar niet voor getekend te hebben.

Edit, anders doe ik het voortaan wel via Google Talk ofzo.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 18 september 2012 09:55]

Natuurlijk kost videobellen geld, heeft het altijd gedaan trouwens. Bedrag van ¤0,50 per minuut zal wel gemiddeld zijn dat ben ik ook bij Vodafone kwijt bij Prepaid (kan ondertussen verandert zijn).

Dus ja videobellen via 3G, dus gewoon via je dialer kost geld ja. Skype enz. maakt gebruik van VoIP etc. waarbij je dan natuurlijk alleen betaald voor je internet en dus goedkoper. Maar kwaliteit vind ik wel stukken beter via de dialer dan Skype, Skype vond ik persoonlijk ook erg dof klinken. Dan klonk bellen via 2G nog beter.
De totaalprijs zou dan toch 18*4,95 lager moeten zijn...immers krijg je niet ook nog de 4,95 bovenop de korting die je de eerste maanden al hebt...

En ja, inderdaad, dat videobellen meer gaat kosten mag gewoon niet volgens de wet. Gaan ze snel op terugkomen. Hoop ik.

EDIT: tikfout

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 18 september 2012 09:40]

tuurlijk mag dat!

of er nou spraak of video via het telefoonnetwerk gaat is een groot verschil hoor.
Je kunt goedkoop via internet videobellen.
Met videobellen wordt neem ik aan niet facetime bedoeld?
(Nvm, gevalletje "beter lezen". B) )

Ik ben benieuwd wat andere providers gaan aanbieden, want ik vind deze constructie nou niet bepaald aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door JaFFoG op 18 september 2012 10:13]

die prijzen zijn niet mis..
Ter vergelijking, voor een SIII betaal je, bij een iSmart 200 abonnement (49,50 per maand , eerste 6 maanden de helft) 69,95 bij.

De One X krijg je gratis ;)

[Reactie gewijzigd door HgnX op 18 september 2012 09:23]

De SIII is dan ook al enkele maanden op de markt. Begin dit jaar was de SIII ook erg duur. Nu het bekend is geworden dat over enkele maanden de S4 uitkomt zullen de prijzen dan ook flink dalen voor de SIII.

Ik ben benieuwd wat de introductie van de iPhone 5 met de prijzen van de 4s gaat doen.
Pardon? Het gerucht gaat dat de S4 op het MWC aangekondigd gaat worden. Dat is midden februari, en dan ligt 'ie nog niet eens in de winkel. Duur dus nog vijf maanden minimaal. In smartphoneland is dat nog wel even. Of weet jij iets wat ik niet weet ?

De S3 zal overigens natuurlijk blijven dalen... dat doet alle flagship Samsung apparatuur volgens het bekende patroon ... maar dat heeft niets te maken met dat de S4 nu opeens over een half jaar uitkomt - dat viel te verwachten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 18 september 2012 09:34]

De S3 zal overigens natuurlijk blijven dalen... dat doet alle flagship Samsung apparatuur volgens het bekende patroon ... maar dat heeft niets te maken met dat de S4 nu opeens over een half jaar uitkomt - dat viel te verwachten natuurlijk.
Inderdaad de prijs van de S3 is al genoeg gezakt tegen de tijd dat de S4 uit komt, en zal niet ineens zakken zoals Apple dat doet bij het uitbrnegen van een nieuwe telfoon...


Je moet altijd ruimte maken of je nieuwe toestel duurder, samsung verlaagd het hele jaar door beetje bij beetje, Apple doet dat in 1 keer...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 september 2012 10:03]

Zo blijft het toestel ook waardevast. Als je je telefoon dan verkoopt krijg je het hele jaar door ongeveer hetzelfde ervoor.
Prijs hooghouden is leuk voor Apple, maar 90% van de gebruikers verkoopt hun telefoon niet binnen de periode dat hun model niet waarvan de prijs door apple hoog word gehouden.

Dan de ene op de andere dag is die minder waard, en dat is nu net de periode dat meeste iphone gebruikers een nieuwe gaan kopen, en dan pas hun oude wegdoen en dus alllang niet meer kunstmatig waardevast zijn gehouden.

Toch leuk dat mensen consumenten voordelen proberen te zoeken in strategieën van bedrijven, alles wat appel doet doet ze voor zichzelf, en zo hoort dat natuurlijk ook, tijdje de prijs hooghouden doet ze voor zichzelf niet voor de gebruikers. ;)

Dat iphone 5 nu uitkomt is ook geen toeval, is niet dat die nu pas echt helemaal klaar is, maar omdat er wereldwijd deze periode miljoenen abbo's aflopen.
Volgens mij kan een abonnement iedere dag van het jaar vervallen. Immers, het verschilt nogal per persoon wanneer een abonnement ingaat of in wil laten gaan.
Een gerucht bij Samsung is vaak zekerheid. Kijk maar naar het verleden. Alleen Apple kent een geruchtenhype waar het speculeren blijft. Bij andere fabrikanten zijn geruchten van officials bijna altijd gebaseerd op de waarheid.

Natuurlijk heeft het te maken met apparatuur dat uitkomt, consumenten wachten rustig op de opvolger zodra ze er maar wind van krijgen. Dat heeft wel degelijk invloed op de prijs.

Over de iPhone 5 wordt ook al een tijdje gespeculeerd, dit heeft invloed op mensen die niet hebben verlengd vanaf een iPhone 4 of 3GS en hebben gewacht op de iPhone 5.
Met 2 jaar abbo hebben mensen vaak geen keuze dan te wachten, kocht je de iphone4 dan sla je automatisch de 4S over, of je moet zo gek zijn en je telefoon na jaar al afschrijven en voor paar honderd euro weer nieuwe koopt , maar verwacht niet dat de massa dat zal doen, ook iphone gebruikers niet. Of maak ik hier inschattingsfout bij de Apple gebruikers?
Je snapt het niet. Het gaat er niet om of het gerucht wel of niet waar is, ik ken maar weinig mensen die het niet specifiek volgen die dat gerucht uberhaupt kennen. Het patroon is dat de Galaxy S rond mei in de winkels ligt. Net als zijn drie voorgangers - waarvan er ééntje ook op de MWC in februari aangekondigd is.

Al zou de S4 inderdaad weer op het MWC aangekondigd worden en dan *snel* in de winkel s liggen, dan is 'ie net wat eerder dan anders, maar waarschijnlijk niet meer dan anderhalve maand.

Het prijsverloop is ook geheel niet anders dan voorgaande jaren en modellen - gerucht of niet.
De SIII was bij release max 699 euro, niet duurder dan de iPhone. Ik vind het een kwalijke zaak dat, naast wat je persoonlijke voorkeur voor iOS of Android met Touchwiz is, en wat design betreft, de SIII op dit moment voor een lagere prijs betere hardwarematige specificaties kan geven, ondanks dat deze al eerder op de markt was. De HTC One X vind ik prijs/kwaliteitsmatig gezien nog scherper concurrerend op de markt gezet. De One X mag misschien wat minder 'snel' zijn, maar is daarnaast ook een goede pakweg 100 euro goedkoper weer dan de SIII.

Met deze prijzen, no flame (!) , kan ik beter een One X of een SIII kopen in plaats van een iPhone 5, tenzij ik echt perse iOS wil hebben.
Eh Apple kan dit gewoon voor hun telefoons vragen en er miljoenen van verkopen dus waarom zouden ze het niet doen.

En betere hardware? Misschien ietsjes, maar het ontloopt elkaar niet veel. Het zijn allebei gewoon hele snelle telefoons. De ene zal op punt A iets beter zijn en de ander op punt B.

De keuze blijft welk systeem iOS of Android (of WP8 op een mooie Nokia ofzo) je wilt gebruiken. Dat is ook veel belangrijker dan hoeveel cores en gpu's en weet ik veel zo'n telefoon heeft. Ze werken (in deze prijsklasse iig) allemaal toch wel snel.
De SGS3 is NOOIT 699 geweest dus dat is gewoon niet waar, de adviesprijs was wel 699 maar aangezien niemand zich daar aan houdt (gelukkig) heb je daar niks mee te maken...

pricewatch: Samsung Galaxy S III 16GB Blauw
Hier zie je toch heel duidelijk dat de prijs nooit echt boven de 600 euro is geweest...

En nu met 500 euro goedkoper dan de iPhone 4s/5 en iets duurder dan de One X.
De 32GB variant was wel rond die prijs pricewatch: Samsung Galaxy S III 32GB Wit, maar inderdaad, de SIII 16GB was bij introductie rond de 599 euro.
je bent te gefixeerd op hardware. IOS kan met mindere hardware evengoed, of zelfs beter presteren als android op betere hardware van andere fabrikanten.
Dat is allang weer passé... WP7 en WP8 kunnen met mindere hardware dan de iPhone ook dezelfde en betere prestaties leveren. Wat is je punt?
Punt is dat hardware niet gelijk staat aan prestatie
Punt is ook dat krachtiger hardware zorgt voor een groter potentieel. Verbeterd de software in de toekomst, pluk je hier langer en meer de vruchten van.
Volgens mij is de restwaarde van een iPhone na twee jaar wel substantieel hoger dan een willekeurige Samsung.....
Als je een telefoon koopt op de specificaties (welke trouwens?) zonder te kijken naar het OS ben je gewoon niet goed wijs.

Overigens is de CPU in de iPhone gewoon veel sneller dan die van de S3 en One X.
'De SIII is dan ook al enkele maanden op de markt. Begin dit jaar was de SIII ook erg duur.'

OK ben benieuwd of de iphone 5 over 4 maanden ook zo in prijs is gedaald zoals S3 tov nu. Denk het eerlijk gezegd niet
Dat ze nog klanten kunnen vinden die hier intrappen.... Altijd dik bijbetalen, je kan het toestel dan veel beter los kopen met een sim-only abbo.
Vindt jij maar eens een abonnement met onbeperkt internet bij een snelheid van 14.4Mbps dat dan goedkoper is dan bijvoorbeeld de i150...
'Onbeperkt internet' bestaat niet.. Jij gelooft zeker ook nog in sprookjes?
Het is zeker onbeperkt. Alleen je snelheid gaat naar beneden na 1 Gig dataverbruik. Dus je internet snelheid is niet onbeperkt.
Jij haalt niet eens een vijfde deel van je beloofde snelheid gemiddeld.
ik was met toestel verlenging ook goedkoper uit als een losse sim + toestel...
Ik sla even over. Ik ga liever voor een duurdere auto.
Waarschijnlijk zal de 4S dus bijna niet in prijs dalen........Had lagere prijzen verwacht/gehoopt.
Apple hardware van "de vorige generatie" wordt zelden echt goedkoper aangeboden (mischien 10% naar beneden o.i.d.) Deze trend zie je voor o.a. macbook's ook terug in de tweedehands markt.
De trend voor oude generaties iPhones was dat er 100 euro van de prijs afging en je de helft aan geheugen ervoor terug kreeg.

Bij introductie iPhone 4 ging de iPhone 3GS 8GB ¤499 kosten.
Bij introductie iPhone 4s ging de iPhone 4 8GB ¤499 kosten.

Nu bij de introductie van de iPhone 5 gaat de iPhone 4s (weliswaar een 16GB model)¤559 kosten. Slechts een daling van ¤40 inplaats van ¤100.
Dit zal wel komen doordat de iPhone 5 nieuwe aansluitingen en dergelijke krijgt, je moet je hele bende opnieuw kopen met andere aansluitingen (of gewoon even wachten op de eerste converters).
De iPhone4 blijft hierdoor zijn "waarde" behouden, omdat de meeste mensen de oude draden willen blijven gebruiken. Voor deze mensen is dit dan vooralsnog het nieuwste model.

Wel belachelijk hoor, deze hoge prijzen.
De prijzen zijn hoger omdat de dollar in waarde is gestegen sinds de introductie van de 4S.
De euro is eerder in waarde gedaald tov de dollar door de crisis.

De prijzen zijn ook gewoon hoger omdat alle mobiele telco's hun prijzen hebben verhoogd. iPhone is een cashcow, dus die ga je niet laag aanbieden.
"De euro is in waarde gedaald" en "de dollar is gestegen" zijn exact hetzelfde statement. De dollar en de euro zijn de standaard waartegen gemeten wordt.

Maar nee: de prijzen zijn hoger omdat Apple de prijzen verhoogd heeft. De prijs van de 16GB iPhone 4S was 599, in duitsland 629 (en de 4 zat er toen ook 30 naast). De prijs van de iPhone 4S nu verschilt met duitsland 20 euro, en de iphone 5 16GB kost in duitsland nu 679. De iphone 5 zal dus hoogstwaarschijnlijk 659 gaan kosten hier, 60 euro (tien procent) meer.
Wat een verrassing...hij is weer compleet belachelijk tenenkrommend duur. En voordat iedereen boos op me wordt, ja, dat geldt tegenwoordig voor alle smartphones, niet alleen die van Apple. Ik vind het heel vreemd dat er verwacht wordt dat er 2 jaar lang 40 euro per maand neer wordt geteld voor een telefoon. Dat is bijna 1000 euro over 2 jaar, daar koop je een hele PC voor!
1ste jaar ¤22,95 2de jaar ¤34,95
toestel was gratis (Galaxy S2)

vind ik niet teveel hoor. en had hem 1 dag voor de lancering besteld.
Ik heb 2 jaar geleden een Galaxy S genomen voor ¤20 p/m, 2 jaar lang. Gratis onbeperkt internet. In totaal dus 480 euro kosten gemaakt, voor een telefoon die nieuw 500 kostte. Nu weet ik niet precies wat de S2 kostte bij launch, maar ik gok dat het tussen de 500 en 700 in lag.
En nu heb je een iPhone die nieuw ong. 650 euro kost, maar waarbij je zelfs voor het goedkoopste abonnement 1110 euro kwijt bent.

Waar de prijzen van de high-end Android telefoon ook iets zijn gestegen, al kun je nu een SIII kopen voor 500, zijn de iPhones wel serieus duurder geworden. (het basismodel van de iPhone 1 kostte $500, deze nieuwe is 650)

Maar een groot deel van de extra kosten komt hier uit de abbo's. Als ik 2 jaar geleden een toptelefoon had voor in totaal 480 euro en ik ben nu voor een toptelefoon 900 kwijt, terwijl de telefoon hetzelfde kost (zoals nu bij de SIII) betaal ik dus gewoon 400 euro extra aan een abonnement.

Bij deze iPhone betaal ik zelfs 600 euro extra, maar omdat hij retail ook duurder is blijft daar dus 600-150=450 van over die ik extra kwijt ben aan in dit geval T-Mobile.

Simpel rekenwerk leert mij dus dat mobiele abonnementen de afgelopen jaren veel duurder zijn geworden. 80% duurder. En je krijgt er minder MB's voor. Het maakt dus niet zoveel uit wat jij te duur vindt of niet, het is gewoon duurder geworden.

Waarom? Ik denk prijsafspraken. Internet wordt kunstmatig lekker duur gehouden, veel duurder dan het nu in bijv. Frankrijk is, terwijl je hier door de hogere bevolkingsdichtheid en platte landschap met 1 mast heul veul mensen kan bereiken en het neerzetten van een netwerk hier dus veel goedkoper is. Dat de flat fees (onbeperkt internet voor een bepaald bedrag) helemaal zijn verdwenen, en bij elke provider heel kort achter elkaar, vind ik ook erg verdacht.
Om maar meteen aan te nemen dat het door prijsafspraken komt vind ik erg kort door de bocht.

Je moet niet vergeten dat twee a drie jaar geleden niet iedereen een smartphone had. Providers hadden in principe capaciteit over en wilden met erg lage prijzen klanten aan zich binden. Nu iedereen een smartphone heeft en massaal youtube filmpjes zit te downloaden over 3g is de capaciteit op.

Providers hebben ofwel het effect van smartphones op het netwerk onderschat, of alleen maar naar de kortetermijn gekeken, waarbij ze ten koste van alles klanten wilden binnenhalen. Het was in principe een prijzenoorlog die niet houdbaar was. Ik kreeg 3 jaar geleden voor 5 euro p/m onbeperkt internet bij KPN. Dat zijn onhoudbare prijzen als tegelijkertijd de cashcows van de providers opdrogen (sms en roaming) door whatsapp en EU wetgeving. Het uitbreiden van het netwerk is ongelooflijk duur en kan daarnaast door vergunningen ook niet erg snel gebeuren. Tel daarbij de vele miljarden die providers hebben moeten betalen aan de staat voor hun 3G frequenties en dan lijkt het me duidelijk dat mobiel internet gewoon duur is en voorlopig ook blijft.

Ik zeg niet dat er GEEN prijsafspraken zijn gemaakt, maar er zijn duidelijk andere verklaringen voor de prijsverhogingen van de afgelopen jaren.
Er is ook belachelijke ondercapaciteit op de netwerken tegenwoordig.Sowieso is het van de zotte dat we in dit Westerse land nog zitten te hannessen met standaarden als 3g, wat de helft van de tijd uitvalt. We kunnen in dit land blijkbaar de vooruitgang van de techniek gepaard laten gaan met de absolute garantie van stabiliteit. Kijk nu eens naar ons meest betrouwbare alarmsysteem, 112. Dat gaat nog steeds via de ouderwetse telefoonlijn. Met een beetje investeren en een hoop goodwill zaten we op een veel hoger niveau.
Heb je helemaal gelijk in.
Ik denk dat ik me oude 4 nog een tijdje ga gebruiken (niks mis mee) en dan maar lekker een sim only abbo erin ga drukken.
Ik gok er op dat meer mensen dit zullen doen. Hierdoor blijft een tweedehands iPhone 4 ook voor langere tijd erg duur.
De vorige keer heb ik nog eerst mijn oude 3GS verkocht voor goed geld. Daar kon ik dan de 100 euro die ik voor me nieuwe 4 moest betalen makkelijk van doen en had geld over om bijna het eerste jaar abbo te betalen (2 jarig abbo t-mobile). Dus ik denk dat ik dat weer ga doen als me abbo afloopt.
Maar deze zijn dan waarschijnlijk ook gemaakt door studenten die hiermee een stuk van hun 'maatschappelijke stage' hebben kunnen voldoen.
Dat is een stukje meerwaarde dat niet in euri's is uit te drukken natuurlijk.
daarom koop je een telefoon los. en neem je een simonly abbo bij een fatsoenlijke provider. ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.
Ook die eenmalige prijs is als het goed is verhoogd, dus ben je evengoed duurder uit dan je normaal met een iPhone uit was...
Klopt, het basismodel van deze iPhone is 150 duurder dan die van de iPhone 1. De vraag of hij ook echt zoveel meer kost om te produceren laat ik graag aan tnet over, dat gaat me boven m'n pet.
Dan vergelijk je natuurlijk wel de prijs van een telefoon van meer dan 5 jaar geleden. Elke high-end telefoon t.o.v. vijf jaar geleden is duurder geworden.
De iPhone 1 is in Nederland helemaal niet te koop geweest, en is nooit simlockvrij te koop geweest. Dat laatste geldt ook voor de 3G en een groot stuk voor de 3GS.

Die prijs van 500 voor een iphone 1 is dus een prijs die je moet vergelijken met de gesubsidieerde prijs van nu, niet met de ongesubsidieerde prijs. Die is dan ook vreselijk hard gedaald destijds, een paar maanden na de launch. Sinds dat er simlockvrije iPhones verkocht worden is de prijs van het basismodel 600-650 dollar/euro geweest.
Dat gaat lang niet altijd op. Vooral als je veel korting krijgt op je maandbedrag worden abonnementen met toestel meestal goedkoper. Je moet altijd de totale kosten over 2 jaar uitrekenen en die vergelijken.
Ik vind dat de huidige smartsphones ook best "Hele PC" genoemd mogen worden }> Maar 'i get your point'.
Het grappige is dat de huidige smartphone processors maar pakweg 10 tot 20 keer zo langzaam zijn als de mainstream desktop processors. Hoeveel kracht er al niet huist in zo'n klein kastje op een marginale batterij!
Ter referentie, de benchmark-scrores van huidige telefoons overstijgen die van PowerBooks (PowerPC voorloper van de Macbook Pro) uit 2005

http://daringfireball.net.../09/17/iphone-5-geekbench
In België moet je gewoon het toestel kopen en dan nog 15 euro per maand mobile vikings.
ja, dat geldt tegenwoordig voor alle smartphones, niet alleen die van Apple.
*de nieuwste, high-end, cutting-edge, top-of-the-line modellen ja. Voor minder dan 100 euri heb je ook al een smartphone met alles erop en eraan, zonder abonnement.
Neem een voorbeeld aan die aanbiedingen van de Lidl. Ik weet niet of de hardware van goede kwaliteit is, maar zij maken tegenwoordig betaalbare smartphones die draaien op Android 4.
Voor ver onder de 1000 (¤2121 met het goedkoopste abonnement) heb ik een PC waar ik jaren zoet mee ben. Waarom denk je dat vrijwel alle Amerikaanse (westerse) merken de PC-markt de afgelopen jaren verlaten hebben? Daar valt geen droog brood te verdienen, het echte geld zit hem in de gadgets. En uit het feit dat het verkoopt blijkt dat we (veel Nederlanders, niet allemaal) het financieel echt niet zo slecht hebben als we onszelf graag wijs maken.
Je krijgt een zakcomputer waarmee je kunt bellen, texten, browsen, gamen, navigeren etc etc etc.

In dat licht moet je die prijzen bekijken...
Als je mijn reactie op Denskie leest, zul je zien dat je al dat geld niet voor de telefoon betaalt (die is namelijk niet zoveel duurder geworden dan een paar jaar terug) maar dat je 400 euro extra in een abonnement steekt. Een paar jaar terug nam ik een abbo bij een provider, betaalde ik over een periode van 2 jaar de winkelwaarde van de telefoon, en kreeg ik het abbo er bijna gratis bij. Nu ben je 400 euro meer voor je MB's aan het betalen. Daar klopt iets niet aan.
Dat klopt, maar ik kijk zelf geen seconde naar de prijzen van abo's... iedereen kan toch wel uitrekenen dat je uiteindelijk véél meer betaalt dan wanneer je het toestel sim only koopt...
Dat is niet in alle gevallen waar. Soms is een telefoon mét abonnement goedkoper, maar in andere gevallen loont het om een sim-onlyabonnement af te sluiten en een los toestel te kopen. Dat zul je per geval moeten uitrekenen.
met een voropgestelde levensduur van 1000 dagen. reken maar uit wat het je per dag kost. en dan telefoneer je nog niet. het gaat hier nog altijd maar om communicatiemiddelen. we geven verhoudingsgewijs enorm veel geld uit aan communicatie. ik vind het allemaal veel te duur, niet dat ik het links laat liggen maar ik kijk toch uit wat ik koop. de prijzen van telefonie internet en tv swingen de pan uit als je niet uitkijkt. een maand is tenslotte maar 30 dagen, als ik 120 euro uitgeef per maand aan communicatie en media is dat 4 euro per dag. dat is 8% van mijn inkomen. onderdak en voeding gaan bij mij toch voor hoor. vandaar ligt de norm voor mij op 4% en liefst nog minder.

zulke gekoppede aanbiedingen zijn dan ook vergif in mijn ogen. het lokt gewone mensen in de financiele problemen.
Ik betaal ¤30 2 jaar lang voor een HTC one X, daar kreeg ik het "gratis "toestel bij. En heeft 32g + 25g (dropbox) geheugen bij. Is nog steeds behoorlijk wat goedkoper van de iPhone.

Maarjah de fanboys zullen het wel willen betalen!
Ik vind dit appels met peren vergelijken.

De HTC One X is een prachtig android toestel een heeft prima specs, laten we dat voorop stellen.

Maar de iPhone 5 is in mijn optiek toch wel van een heel ander niveau. Veel mensen kiezen gewoon bewust voor het iOS besturingssysteem en daarnaast is het design tot in de perfectie uitgewerkt. Daarnaast is de iPhone 5 volgens de benchmarks ruim 50% sneller dan de HTC One X ook al heeft deze een Quad-core processor. Nog een anders argument is dat bestaande Apple gebruikers kiezen voor het gebruikersgemak van opnieuw kiezen voor een iPhone waarbij ik dan metname doel op de eenvoud van een back-up terug zetten door middel van iTunes en de perfecte integratie met Mac computers.

Bij deze voordelen hoort natuurlijk een prijs en iedereen moet voor zichzelf bepalen of die meerprijs het waard is. Ikzelf zou de iPhone nooit bij een abonnement nemen omdat die prijzen gewoonweg belachelijk zijn. De iPhone los kopen en een sim-only erbij is sinds ongeveer een half jaar toch wel het goedkoopste. Als je de iPhone het geld niet waard vind ben je denk ik prima af met een toestel als de Samsung SIII of een HTX One X. Dit zijn eigenlijk de enige toestellen die de iPhone 4s overtreffen en in de buurt komen van de iPhone 5 als we het hebben over specificaties.

[Reactie gewijzigd door SquareOne op 18 september 2012 10:12]

'Veel mensen kiezen gewoon bewust voor het iOS besturingssysteem'

meerprijs staat niet in verhouding tot wat ios aan 'meerwaarde' biedt mocht er uberhaupt meerwaarde zijn (zeer subjectief maar ik heb het over een nuchter denkend mens)

'het design tot in de perfectie uitgewerkt'

dat is een mening die inderdaad gedeeld wordt door velen, gelukkig niet iedereen. Je koopt een toestel tenslotte om te gebruiken en niet om te kijken (geen kustobject). Daar zou je naar mijn mening niet te veel waarde moeten toekennen (als koper).

'en in de buurt komen van de iPhone 5 als we het hebben over specificaties'

je bedoelt zeker... betere specificaties
meerprijs staat niet in verhouding tot wat ios aan 'meerwaarde' biedt mocht er uberhaupt meerwaarde zijn (zeer subjectief maar ik heb het over een nuchter denkend mens)
Blijkbaar wel want elke nieuwe iPhone weet weer alle verkooprecords te breken
(ook dit toestel is als preorder in de VS nu al vaker verkocht dan de 4S).
Je koopt een toestel tenslotte om te gebruiken en niet om te kijken (geen kustobject). Daar zou je naar mijn mening niet te veel waarde moeten toekennen (als koper).
Daar denken veel mensen toch anders over. iOS icm een mooie behuizing en goede specs is voor veel consumenten voldoende om naar zo'n toestel over te stappen.
Grappig dat jij jouw mening als waarheid beschouwd, terwijl die 100den miljoenen ios gebruikers er anders over denken. Het feit dat Apple al meer dan 250 miljoen IOS apparaten heeft verkocht bevestigd dat.

Het is dezelfde discussie dat JIJ de meerprijs van een Ferrari niet inziet, terwijl de mensen de hun geld eraan spenderen dat wel vinden.
Jij vind dat JIJ je centen beter aan iets anders kan besteden dan een IOS toestel.

Of ga je mensen ook afzeiken omdat ze voor windows betalen terwijl linux zelfs gratis is?
Het zijn jouw centen niet, dus laat ze lekker? Tenzij deze mensen JOUW centen aan het uitgeven zijn, ben je niets anders aan het doen dan JOUW mening opdringen die al die IOS gebruikers erg weinig kunnen schelen.

De galaxy S3 is trouwens ook geen kattepis voor iets wat jij puur een toestel om te gebruiken noemt. En ook die heeft in een kwartaal meer dan 30 miljoen verkopen gehaald.

Daarbij nog even aangeven dat Samsung bijna 5 Miljard euro winst heeft gedraaid, is zowel Apple als Samsung dus schuldig aan het afzetten van hun klanten toch?
Even een paar puntjes waar ik het niet mee eens ben, je zegt:

Maar de iPhone 5 is in mijn optiek toch wel van een heel ander niveau. Veel mensen kiezen gewoon bewust voor het iOS besturingssysteem en daarnaast is het design tot in de perfectie uitgewerkt.

Ten eerste het design van de Iphone 5 is precies hetzelfde als dat van de 4 en zo ook 4S, dus een design van 2 jaar oud. Het design voor de 5 is dus niet tot in de perfectie uitgewerkt, het design van de 4 was in perfectie uitgewerkt. Eerlijk toegegeven het is een mooi toestel, maar wel super onhandig met glas. Ik heb zeker 100 mensen hun Iphone kapot zien laten vallen.

Nog een anders argument is dat bestaande Apple gebruikers kiezen voor het gebruikersgemak van opnieuw kiezen voor een iPhone waarbij ik dan metname doel op de eenvoud van een back-up terug zetten door middel van iTunes en de perfecte integratie met Mac computers.

Volgens mij is het juist vanaf nu niet meer zo makkelijk aangezien alle connectors en add-ons (bijv. docking station) niet meer te gebruiken zijn i.v.m. nieuwe connector op de Iphone5, persoonlijk denk ik dat HEEL veel mensen daarvan over de zeik gaan en Apple de rug toe gaan keren, oftewel erg stomme zet van Apple. Ik heb speakers voor de Iphone voorbij zien komen voor meer dan EUR 400,- dat is toch wel zuur als je die nu moet gebruiken met 1 of ander verzetstukje.

Ik ken trouwens meer mensen met een Iphone en een normale PC, dan mensen met een Iphone en een macbook. Die ultieme integratie gaat dus voor de meeste mensen niet op.

Van z'n leven komt er geen Iphone bij mij de deur in, omdat IK (ja je leest het goed, mijn mening dus) het absoluut het geld niet waard vindt. Wat moet je nou met een telefoon van EUR 1000,- daar koop ik wel mooi een Asus UX31 voor of zoiets, natuurlijk is die ook prijzig maar daar kan je (ik tenminste) wel meer mee.

Mensen verwachten bij elke nieuwe serie Iphone toch wel iets bijzonders. De Iphone 2G was als het ware een Ipod waar mee je kon bellen, super handig want veel mensen hadden al een Ipod en konden nu een 2-in-1 krijgen. De Iphone 3G had 3G functionaliteit gekregen er kon dus "snel" mee worden ge-internet. De Iphone 3GS was uitzonderlijk goed (zeker voor die tijd) in het filmen en foto's maken. De Iphone 4 had een PPI waar je u tegen zei en een uni-body design wat nog niet vaak of zo niet nog niet eerder bij een telefoon was voorgekomen.

Bij de Iphone 4 had ik al zo mijn bedenkingen, wat was er nou zo revolutionair aan SIRI ? Ja, hij was sneller. Nou en was de Iphone 4 langzaam dan, geloof het niet.

En dan nu de Iphone 5, wat een domper, hij is sneller "joepie" hij heeft een nieuw schermdiagonaal (wat tegen Steve Jobs zijn uitspraak in gaat) dat kende we al van zo'n beetje alle android phones. Was dat het, ik meen me filmpjes en geruchten te lezen dat er een beamertje in zou komen dat er een geprojecteerd toetsenbordje uit zo komen. Is dit echt alles? En dan de prijs, kom op zeg EUR 700,- voor 16GB.

Beste Apple, zijn jullie wel goed bij verstand? Bijna alle onderdelen komen bij Samsung vandaan. Deze hebben een prijs, Samsung heeft nu een high-end model van EUR 500,- met bijna dezelfde inwendige onderdelen. Ja hoor ik je zeggen de processor is niet hetzelfde, is die EUR 200,- dan? denk het niet ARM chips staan erom bekend heel goedkoop te zijn. Daarom zijn ze ook op de markt gekomen, als ze niet zo goedkoop waren hadden we gewoon x86 telefoons gehad. De snelheid van ARM chips is sneller dan die van x86 chips. Omdat ze natuurlijk zagen dat er veel vraag naar goedkope chips was, daarom is er ineens zo'n boeming business in het produceren van een zo snel/zuinig mogelijk model. Aan de "processor" ligt het dus niet. Waaraan dan wel kan iemand mij dat vertellen?

Zelf heb ik een Lumia 710 gekocht, deze had een mooie prijs EUR 230,- ik heb zitten twijfelen tussen de Lumia 800 de 710 en later zelfs nog de 610. Nou low-end is niks voor mij al draait WP Tango prima op de 610, ik wou toch iets meer. EUR 380,- voor de 800 vond ik teveel dat is toch al weer EUR 150, nou daar kun je hele leuke dingen voor doen. Ik heb de Lumia nu een half jaartje, integratie met Microsoft Zune werkt prima, nergens moeite mee het programma spreekt voorzich. Itunes is dus niet zo bijzonder meer. In Zune kon ik een backup maken van mijn telefoon, mocht er wat gebeuren en ik heb al mijn gegevens terug. Icloud voordeel van Apple is Skydrive voordeel van Microsoft, om Android ook maar even te noemen die zou zelfs dropbox kunnen maken en Samsung gebruikt KIES waar je ook backups mee kan maken.

De conclusie die ik wil trekken is dat Apple niet meer bijzonder is, het is nu ons volgt ons, omdat "erbij" horen zo belangrijk is tegenwoordig. Kijk dat een stel pubers zo denkt kan ik nog inkomen, hoe saai is het niet op het werk als er 20 man in de koffie pauze met zijn telefoontje loopt te spelen. Want als 1 iemand zijn Iphone tevoorschijn haalt pakt de rest hem er ook bij zodat iedereen kan zien dat zij ook een Iphonetje hebben, stoer hoor EUR 600/900,- betalen voor iets dat voor 80 euro al kan.
Ten eerste het design van de Iphone 5 is precies hetzelfde als dat van de 4 en zo ook 4S, dus een design van 2 jaar oud. Het design voor de 5 is dus niet tot in de perfectie uitgewerkt, het design van de 4 was in perfectie uitgewerkt. Eerlijk toegegeven het is een mooi toestel, maar wel super onhandig met glas. Ik heb zeker 100 mensen hun Iphone kapot zien laten vallen.
Fout. De iPhone 5 heeft wel degelijk een nieuw design (dunner, aluminium unibody), waardoor 'al dat glas' er op de achterkant niet meer is. Je bent dus niet goed op de hoogte.
Het leuke is dat er niet per definitie een toestel 'beter' is. Het ligt er maar net aan waar je naar kijkt. Samsung investeert in vooral in hardware, groot mooi scherm, super snelle processor etc. Apple investeert vooral in Design.

Veel mensen zeggen dat het design amper veranderd is en dat lijkt ook zo maar de iPhone 5 is toch echt de dunste smartphone ter wereld. Dat is een behoorlijke prestatie als je bedenkt dat hij dezelfde performance heeft als de S3.
Ter vergelijking: De iPhone 5 heeft een inhoud van 54.1 cm3 en de S3 heeft een inhoud van 83.1 cm3. Dat betekent dat Apple qua performance vrijwel identieke hardware in 35% minder inhoud moet stoppen.
Ik wil het zeker geen revolutie noemen maar 'geen verandering' wil ik het ook niet noemen.

Apple en dan vooral de iPhone is nu inderdaad heel populair waardoor de vraag stijgt en Apple er een hoger bedrag voor vraagt. Dat is logisch, gewoon vraag&aanbod.
Verder blijft het gewoon een feit dat iPhone gebruikers het meest blij zijn met hun telefoon vergeleken met andere smartphone gebruikers. En die zijn niet blij omdat ze zo veel betaald hebben. Apple doet dan blijkbaar toch wel iets goed.

Ps: Ik ben gewoon een nuchtere Android gebruiker die logisch nadenkt en niet keihard loopt te lullen omdat 'Mijn android pareltje wordt bedreigd'...
Niet honderd procent waar overigens: er was 1 smartphone die alleen in China te krijgen was die een halve millimeter dunner is, met android 4. Die is verder weliswaare een crapding, maar hij is er.
De Iphone 3GS was uitzonderlijk goed (zeker voor die tijd) in het filmen en foto's maken.
en toen stopte ik met lezen..
Ik vind het ook belachelijk duur..

Ik betaal nu voor een i150 abbo bij T-mobile 29,95 Als ik nu over ga. Betaal ik 360 euro extra in 2 jaar.. Kan beter de telefoon los kopen.. Beetje jammer dat de prijzen zo omhoog zijn geschoten.

Ik blijf lekker bij mn huidige i150 abbo./. met onbeperkt internet, gratis visual voicemail en 150 bel minuten en smsjes
¤42,45 voor een 2 jarig abbo? en dan nog ¤330,- bijbetalen 8)7

de telefoonwereld is echt op zijn kop gevallen! Ik betaal 35 euro met gratis toestel!
1GB, 175 minuten

[Reactie gewijzigd door Denskie op 18 september 2012 09:21]

Of je koopt de telefoon gewoon simlock vrij ;)
Of je koopt de telefoon gewoon simlock vrij ;)
Dat wordt inderdaad aantrekkelijk met dit soort tarieven.
en voor die 30e heb je gewoon een ONE X!!
Belachelijk idd. uitgegaan van de gegevens in dit artikel ben je voor de goedkoopste iPhone 5 dus gewoon ¤1117,45 kwijt (geen idee of daar nog aansluitkosten bij komen).. en dat voor een abonnement van 75 minuten! |:(

[Reactie gewijzigd door GS88 op 18 september 2012 15:27]

Zal vast geweldig zijn voor sommige mensen, maar ik vind 75 minuten voor 42,45 per maand echt belachelijk.

Je bent helaas bij t-mobile verplicht om deze vorm van abonnement te nemen bij de iphone.
Gemiste kans voor de mensen die wel nog bellen...
Te veel prijs voor te weinig telefoon imho.
Te veel prijs voor te weinig abonnement lijkt mij hier ook wel een terechte opmerking.
Ik vraag me af of het mogelijk is om je oude (ik heb een i-150 uit 2008) abo weer te verlengen (tegen dezelfde tarieven en voorwaarden) en daarbij weer gewoon een nieuw toestel te krijgen.

Dat kon destijds met de iphone 4 wel, vandaar dat m'n '08 abo nog altijd loopt. (en die voorwaarden en tarieven vind ik ook een stuk gunstiger)
Ik denk het niet. "Informatie over T-Mobile i-150: Dit abonnement wordt sinds 14 augustus 2011 niet meer verkocht. Hiervoor is iSmart 150 in de plaatsgekomen."
Gewoon niet expliciet verlengen, maar door laten lopen.
Dan betaal je dus voor een telefoon die je niet meer hebt. Ik had het ook best gewild (toen nog onbeperkt internet). Maar dat is dus de prijs waarmee je je oude telefoon aan het afbetalen bent.
Als je dan dus een nieuwe telefoon los haalt heb je de kosten van het losse toestel en het afbetalen in de bundel van je vorige telefoon.
Maar dan 'krijg' je ook geen nieuwe foon. En dat is wel waar hij naar vroeg
Nope, dat kan helaas niet meer. T-mobile wil van de onbeperkt (dus niet na 1000 mb terug naar 64kb) abonnementen af. Ik had het anders ook gedaan. Voor mij was het een reden 2 weken geleden al over te stappen op een sim-only en mijn 4 nog in ieder geval een jaartje aan te houden. Belachelijk duur dit...
Dat heeft in Nederland nooit gekund. In de amerikaanse stijl kan dat wel -- een bepaald contract kun je tot in einde van dagen blijven verlengen met toestelkorting en met behoud van voorwaarden. In Nederland bestaat alleen stilzwijgend doorlopen, als je verlengt is dat *altijd* met een abonnement zoals dat op dat moment verkocht wordt, en zo is het ook altijd al geweest.
Je kunt wel je abo automatisch laten doorlopen waardoor je de oude voorwaarden behoud, maar dan mag je geen nieuwe telefoon uitzoeken. Nieuwe telefoon = verlengen = nieuwe voorwaarden.
Je kunt wel je abo automatisch laten doorlopen waardoor je de oude voorwaarden behoud, maar dan mag je geen nieuwe telefoon uitzoeken. Nieuwe telefoon = verlengen = nieuwe voorwaarden.
Niet geheel waar. Mijn abo stamt uit 2008, en heeft nog steeds die specifieke voorwaarden ondanks dat het in 2010 verlengt is voor een iPhone 4.
Best prijzig nog.
Ik vraag me wel heel erg af of je alle nieuwe features van deze phone kunt gebruiken in Nederland. De supersnelle dataverbinding bijvoorbeeld. Wordt dat aangeboden door een provider in Nederland?

Vodafone werkt wel aan een 4G netwerk. Al zal deze phone er eerder zijn dan het netwerk.
Nee, en het is ook niet zeker of het komt: niet alle frequenties worden door dit device ondersteunt. Er zijn 3 versies (2 GSM, 1CDMA), en onze netwerken gaan op één van die GSM versies werken, welke is nog niet duidelijk. De paar proefnetwerkjes die er zijn, draraien op 2100MHz. Hier in Engeland willen ze 900MHz massaal uitrollen.

Ook Siri zal niet Nederlands kunnen, of de sportuitslagen/omgeving hier kennen, en de maps is niet zo 3D als dat het in de VS zal zijn: in Europa is het alleen basis.

4G Droids werken ook nog niet hier, hoewel er uitzonderingen zijn (lees een eerder artikel door Tweakers waar 4G getest wordt in Amsterdam). In Rusland had HTC in 2008 echter al een 4G phone uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Max_4G

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 18 september 2012 09:27]

Siri zal hier niet de sportuistlagen kennen
Dat dus wel: http://www.onemorething.n...d-van-nederlands-voetbal/
Maar ik vermoed dat je het dan in het Engels moet vragen.
Klopt, in het engels vragen wat de dutch football scores waren last weekend levert een mooi lijstje op aan uitlslagen van de eredivisie.
OMG wie heeft hier het geld voor?!?
modaal inkomen EUR 30k -> EUR 2500 bruto/mnd -> EUR1700 netto/mnd
daarvan moet je ook nog:
slapen (huis) EUR 550
stroom/water EUR 150
gem. lasten EUR 25
auto (bijv Golf) EUR150 (onderh/verz/tax) gem/mdn
brandstof EUR150
zorgpremie EUR 90
eigen risico ed: EUR40 (gem/mdn)
tv/internet/tel EUR50

dan hou je ca EUR500/mnd over om te eten en kleden
je heb toch wel 100 euro/nodig om te eten en huishoudelijk
als je 100 euro/mnd kwijt bent aan je iphone 5 abo dan hoef je 2 jaar lang geen kleding meer te kopen en niet meer uitgaan.

conclusie: alleen mensen met een GOED BETAALDE baan
Ik ken er genoeg die tot het dubbele van jouw schatting moeten opbrengen voor hun huis, dus dan is je reserve al op... De gemiddelde IT'er verdient misschien wel wat meer, maar het blijft inderdaad een fikse investering, ik vraag me ook altijd af wie die dingen koopt.
Helaas maakt dus niet iedereen zo sterk de balans op als bovenstaande, zelfs hele landen niet. Ik wil geen links/rechts/conservatief/progressief debat starten, maar ook in Nederland wordt "The Big Picture" regelmatig vergeten, zelfs toen ik voor de crisis nog post liep had je mensen die contracten afsloten en in de schuldsanering terecht kwamen, dat is alleen maar erger geworden sinds de crisis. Ikzelf werk overigens niet meer bij de post maar ik houd nog contact!

Erg jammer hoe kort men soms nadenkt, maar goed, ga zelf eens nadenken over de macro globale economie in 20 jaar. Voorbeelden: zon 10 jaar geleden zijn er op Madagascar en enkele andere Afrikaanse landen universiteiten gebouwd die met Europese accreditatie niveaus werken, en het politiek klimaat is er ook nog eens stabiel. Ze zijn, en dat zie je nu al in Polen, er dus even slim, goedkoper, en 10x harder gemotiveerd omdat ze de "voor" situatie nog herinneren. Dat zie je in Polen ook. Communisme en strijd is in nog een hoop herinneringen. En ineens concurreer je voor een salaris wat geen iPhone kan betalen met outsourcing in Afrika en inshore Poolse kenniswerkers.
Ieder werkend persoon wel toch...

Denk dat de betere vraag is of wie het er voor over heeft...
Ieder werkend persoon wel toch...
nou... niet ieder. Je hebt talloze mensen die echt niet bijster veel verdienen hoor. Maar in de IT loopt dat wel los vaak. (veel vraag, structureel te weinig aanbod - marktwerking)
Denk dat de betere vraag is of wie het er voor over heeft...
Voor de telefoon wel, voor het dienstenaanbod van T-Mobile? Ik twijfel. Ik ben 4 jaar trouw klant geweest van T-Mobile, maar nu ga ik nog maar eens goed rondkijken. (ze zijn allemaal belachelijk duur geworden sinds kort, natuurlijk)
ze zijn allemaal belachelijk duur voor wat ze leveren.
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013