Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 12.500 •

Uitgever Electronic Arts heeft Dragon Age III: Inquisition aangekondigd. Het derde deel in de rpg-serie verschijnt eind 2013. Opvallend is dat ontwikkelaar BioWare niet meer zijn eigen game engine gebruikt, maar kiest voor Frostbite 2 van DICE.

De nieuwe role-playing game wordt door BioWare-studios in Edmonton en Montreal ontwikkeld en heet voluit Dragon Age III: Inquisition. In het verstuurde persbericht zegt Aaryn Flynn, studiobaas van BioWare Edmonton en Montreal, dat er al bijna twee jaar aan het nieuwe spel is gewerkt.

Volgens Flynn is er geluisterd naar spelersfeedback op de vorige Dragon Age-games. Zo belooft Flynn voor Inquisition een goed verhaal, een grote spelwereld, uitgebreide aanpassingsopties en tactische gevechtssituaties. Om dit allemaal mogelijk te maken was een nieuwe game engine nodig, aldus Flynn. Details over de inhoud van het spel zijn niet bekendgemaakt.

Dragon Age III: Inquisition verschijnt volgens Electronic Arts eind 2013. De uitgever heeft nog niet bekendgemaakt op welke platforms de game zal uitkomen. De vorige twee Dragon Age-games verschenen voor Windows, Mac OS X, de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Dragon Age III: Inquisition logo

Reacties (40)

Eind 2013 is nog ver weg. Ik moet deel één echter zelf nog spelen, dus daarvoor heb ik nu dus tijd zat. Toch vraag ik me af waarom hun game engine niet geschikt was voor een grote spel wereld, uitgebreide aanpassingsopties of een tactische gevechtssituatie. Kunnen ze de engine niet aanpassen naar wens als het toch een eigen engine is. Of hebben ze daar nu niet de mankracht en/of kennis voor om dit te doen?
Ik moet zelf zeggen dat ik deel 1 kwa verhaal en spel wereld beter vond dan deel 2.
Kreeg bij deel 2 het gevoel dat ze meer op de dlc gericht waren dan in eerste instantie een goed spel neer te zetten.

Ik ben wel zeer benieuwd, het is wel een spel wat ik zeker zou kopen.
Het is een game die door EA-games wordt uitgegeven, wat had je dan verwacht op gebied van DLC en additionele aankopen voor een game die je reeds gekocht hebt. Neem BF3; die game kost 120-130euro wanneer je alles koopt :F
Onzin. Misschien op de consoles, maar op de PC ben je altijd wat flexibeler wat betreft waar je dingen koopt.. En daarnaast, als DA3 een spel wordt waar ik na 180 uur nog plezier aan beleef, met nog meer content in de maak, mag dat ook best wat kosten.
Beter dan een game van ¤50 die je in 25 uurtjes helemaal uit hebt gespeeld. Waarbij de speeltijd ook nog eens kunstmatig opgerekt wordt door suffe achievements.
Gewoon in een keer Premium kopen, ben je voor 60 euro klaar en heb je alles + premium content.
Voor iemand zoals ik die het spel op de launch gekocht heeft is het wel een bittere pil om te slikken dat ik nu het spel eigenlijk opnieuw moet kopen om alle DLC te hebben zodat ik het spel normaal kan spelen...laatst nog eens geprobeerd maar er waren amper nog servers waar je de expansions niet nodig had...
DA2 was echt een slecht spel. Constant dezelfde dungeons, slechts een suffe stad waar alles plaats vindt, dumbed down gameplay en een slecht verhaal.

edit: klein beetje offtopic maar wel interessant voor de liefhebbers:
http://www.kickstarter.co...bsidian/project-eternity/
Kickstarter project voor een cRPG van de originele members van Bioware (die gewerkt hebben aan juweeltjes als BG2/Icewind dale/planescape torment)

[Reactie gewijzigd door Mirved op 18 september 2012 09:14]

het recycelen van dungeons was inderdaad wel heel erg, 3 echt verschillende dungeons maar je loopt het 20 keer met wat blokades die net ergens anders staan. Dit was zelfs duidelijk zichtbaar en deden zelfs geen moeite om het te verbergen. Wel een leuk ding is dat je meer aan een two-handed wapens had dan kon je teminste meerdere vijanden tegelijk raken.
Slecht tov Deel 1 of algemeen? Ik heb namelijk deel 2 als eerste gespeeld en vervolgens deel 1.
Het verhaal was goed. Je krijgt verschillende keuzes in het spel, waardoor je gameplay anders wordt en je party ook kan veranderen. Ik heb het spel 4x uitgespeeld en alle 4 de keren bewust andere beslissingen genomen met andere mains. Natuurlijk zijn er quests hetzelfde en wellicht dat de dungeons op elkaar lijken, maar er zat wel degelijk verschil tussen.

ToV deel 1 had ik veel meer een "band" met mijn main omdat hij/zij ook daadwerkelijk iets zei en ik niet alleen de tekst zag. Zo kreeg het verhaal ook veel meer feeling.

En dumbdown gameplay? Verklaar je nader? Je kunt alles aanpassen en zelf je hele party finetunen als je wilt qua moves en gameplay. Je KUNT er voor kiezen om alles door het spel te laten bepalen, maar dat is je eigen keuze.
Slecht tov Deel 1 of algemeen?
tegenover deel 1, maar in het algemeen was het ook geen topper
Zo kreeg het verhaal ook veel meer feeling.
Jammer dat het verhaal zoveel minder was als deel 1 imo
En dumbdown gameplay?
Je kon niet eens meer van all je team leden hun outfit aanpassen, zoals dat ook kon in DA:O. Er was ook weinig reden tot pauze tijdens Combat

Wat ik persoonlijk ook totaal niet leuk vond is dat je nu met een vastgestelde hero speelt en niet met je zelf

ik denk dat jij meer van Hack & Slash achtige games houd dan van Tactische Games


Lees ook deze
http://www.polishtheconso.../lets-compare-da2-vs-dao/

Als je van games zoals Baldurs Gate houd en DA:O een heel goed spel vond, vind je bijna automatisch deel 2 veel minder... maar dat geld niet voor iedereen uiteraard

[Reactie gewijzigd door Sinester op 18 september 2012 12:15]

Ik heb zowat alle RPG's gespeeld. Albion/NWN/BG/Diablo vanalles..

Ik begrijp je standpunten zeer zeker, don't get me wrong. Maar als deel 1 niet was geweest, was de kritiek op 2 milder geweest.
De dwarves in NwN waren om te huilen, maar verder was het leuke game.
Maar als deel 1 niet was geweest, was de kritiek op 2 milder geweest.
Daar heb je helemaal gelijk in

Het was voor vele omdat DA:O erg goed was, ze een nog beter vervolg verwachten, als je dan DA2 voorgeschoteld krijgt die in veel opzichten minder uitgebreid/leuk is als deel 1

Dan krijg je heel wat klagende klanten
Eind 2013 is nog iets meer dan een jaar, ik vind dat redelijk krap om een echt goeie game te ontwikkelen, tenzij ze al redelijk gevorderd zijn met de ontwikkeling. Van mij mogen ze wel wat extra tijd pakken.
ze zijn al 2 jaar bezig blijkbaar (lees artikel) dat is dan 3.5 jaar voor een spel.
Misschien wat kort, maar een groot deel moet te recycleren zijn, omdat ze niet vanaf nul met verhaal en omgeving ed. moeten vertrekken.
Maar wel een andere engine, maar dat kan ook een voordeel zijn;
eigen engine aanpassen had misschien meer tijd in beslag genomen, en waarom het warm water opnieuw uitvinden ?
Het eerste deel was een echt juweeltje, zeer goede afronding en diepgang in de gameplay. Iets wat helaas zeer zeldzaam is geworden in deze industrie, mede daarom heb ik deel 2 gekocht toentertijd.
Ik heb altijd gedacht dat deel 2 net zo'n juweeltje had kunnen worden als 1, mits er meer tijd in gestoken was, ik vond het combat concept goed bedacht, maar het miste echt dat laatste stukje magische afwerking dat deel 1 had. Dat gecombineerd met de te repetatieve omgevingen deed me DA2 toch een beetje tegenvallen , helemaal in vergelijking tot 1.

Ik verheug me dan ook zeer op het lezen van previews van Inquisition, aangezien ik dan toch nog naïef genoeg ben om te hopen dat; "geluisterd naar spelersfeedback." niet de standaard marketing onzin is.
Ik heb het eerste deel meerdere maal uitgespeeld om de verschillende classes en good/evil versies te kunnen zien. Deel 2 kon me echter niet boeien, dit heb ik maar enkele uurtjes gespeeld.
Ik hoop dat Bioware een hoop input kan geven en doorvoeren en dat het volgende deel terug de charmes van deel 1 krijgt.
Zie ook de open brief. Daarin staat oa dat de engine die ze gebruiken als basis de Frostbite 2 engine (Battlefield 3) heeft. Hier is een kort praatje te vinden, met voor mij als meest opvallende het armoursysteem voor followers. Dat ziet er iig al erg goed uit! Op diezelfde pagina staat ook een Q&A van een half uur, voor de liefhebbers.

Ben erg benieuwd naar DA3, hoop dat de goede punten uit Origins weer terugkomen, maar aan het team te horen komt dat wel goed.
Volgens Flynn is er geluisterd naar spelersfeedback op de vorige Dragon Age-games. Zo belooft Flynn voor Inquisition een goed verhaal, een grote spelwereld, uitgebreide aanpassingsopties en tactische gevechtssituaties. Om dit allemaal mogelijk te maken was een nieuwe game engine nodig, aldus Flynn. Details over de inhoud van het spel zijn niet bekendgemaakt.

De eerste Dragon Age lukte het anders wel aardig op de oude engine. Dat de tweede game niet aan verwachtingen voldeed was vooral omdat ze het meer toegankelijk wilde maken. Dit lukte maar maakte de game ook minder diep en daarmee meer oppervlakkig.
Het zal met name om die grote wereld gaan. Deel 1 bestond uit tientallen aparte locaties waar je alleen via een kaart naartoe kon reizen. Mijn verwachting is dat je nu echt een open wereld hebt.

Dit is trouwens goed nieuws en ik kijk dan ook enorm uit naar deze game, deel 1 was geweldig.
Deel beschouw ik als één van de betere RPG's van de afgelopen jaren. Een leuk verhaal, dat veel nuances kent afhankelijk van je afkomst en spelkeuzes. Helaas maakte deel twee een mindere indruk: veel quests in ge-recyclede settings en minder diversiteit qua verhaal. Ik had het idee dat het sneller de markt op moest dan deel één. (Ontwikkeltijd was iets van twee jaar ipv zeven voor het origineel). Hopelijk gaat men voor deel drie weer terug naar de roots!
Ik hoop dat het spel meer zoals DA origins speelt. Dragon age 2 kon ik echt niet doorheen komen, het verhaal, de gameplay, niks kon me echt boeien. Dragon Age origins heb ik echter vele uren in gestoken.

Denk dat ik dit keer even wacht met de aankoop totdat duidelijk is hoe het spel speelt. Frostbyte 2 geeft in ieder geval wat interessante mogelijkheden met destruction 2.0. Het lijkt me zeer vet om een gast te kunnen doden door een vuurbal tegen de muur boven hem te laten exploderen.
"Om dit allemaal mogelijk te maken was een nieuwe game engine nodig, aldus Flynn."
Om deel 1 te maken is een nieuwe engine nodig?
Ach ja, klinkt goed. De engine was voor mij altijd het grootste nadeel bij BioWare games voor mij, ik heb daarom niet veel meer dan DAO kunnen spelen.
Zullen ze dezelfde strategie gebruiken als bij ME3? Dezelfde dag al DLC verkrijgbaar stellen? Niet zo'n probleem wanneer het spel zelf maar een paar euro kost.
Als ze een grote wereld met minder laadschermen en minder kisten en kratten waar eigenlijk niets interessants in zit (ik weet niet waarom Bioware vindt dat al hun spelwerelden vol kisten en kratten moeten zitten waar dan iets in zit waar je niet of nauwelijks iets aan hebt ) kunnen maken door een andere engine te gebruiken ben ik blij :)

Tenzij het weer zo'n pos wordt als DA2, daar heb ik me niet langer dan een uurtje mee kunnen vermaken voor ik het aan de kant gooide.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 18 september 2012 10:51]

Het was inderdaad wachten op de aankondiging van dit spel. Ik werd al een paar maanden dood gegooid met dragon age meuk op facebook via Bioware.

Nu maar hopen dat ze het beter doen dan met Dragon Age 2. Deel 1 was echt fantastisch. En heb ik meerdere malen met meerdere origins en classes uitgespeeld. Deel 2 was Dragon Effect. Veel te veel proberen te doen in de story wat ze bij Mass Effect deden, maar gewoon niet goed uitgewerkt. Ik vond van 2 de combat wel wat vloeiender en dat voelde wat natuurlijker aan dan in 1.

Dus als ze de story en diepgang van deel 1 pakken, het vloeiende gedeelte van de combat van deel 2 met de pause gameplay van deel 1. Dan kan dit een game of the year worden denk :)

And for the love anything: Laat ons met een human, dwerg of elf naar eigen keuze spelen en niet met een "hawke" .....
Laten we hopen dat dit teruggaat naar de "roots" van de serie. Deel 1 leek veel op DnD-gebaseerde RPG's als Baldur's Gate en Neverwinter Nights, en dat zie ik liever dan de consolified ren-naar-binnen-maak-alles-dood mentaliteit van deeltje 2. Dat was echt een ramp. Compleet oninteressant verhaal & setting, en de combat was op de eerste 3 niveau's belachelijk makkelijk en op de vierde onmogelijk.

Ik wil mijn spel 5 seconden op pauze zetten, een tactiek bedenken en die uitvoeren. Niet om de 2 seconden INTERRUPTED INTERRUPTED INTERRUPTED omdat een ork met een half level kruisboogpijlen in m'n mage staat te schieten van twee kilometer afstand. Ik wil niet een groep vijanden tegenkomen, vervolgens een half uur weg moeten rennen zodat er nog maar 2 achter me aan zitten, die doodmaken en dat dan nog 5x moeten doen per mob.

Maar goed, gezien het track record dat EA heeft met sequels, heb ik geen hoop dat dit wat gaat worden. Ik ga DA1 wel weer eens spelen...
Ik hoop dat ik nu ook antwoorden krijg die ik nooit gekregen heb na DA:1 met alle expansions. Zoals het einde van de Witches Hunt.

Door de verhalen die ik heb gehoord over DA:2 heb ik dat namelijk geen minuut gespeeld, tenzij iemand mij nu kan vertellen dat ik WEL antwoorden krijg.
Nope. Als ik het me goed herinner wordt Morrigan niet eens genoemd in DA2. Ik hoop met je mee wat betreft DA3!
Morrigan wordt wel degelijk genoemd in DA2, een aantal keer zelfs afhankelijk van of je Dragon Age Awakenings hebt gespeeld. Ze wordt sowieso door haar moeder genoemd en afhankelijk van Awakenings wordt ze ook genoemd in het gesprek met Liana en die andere chantry "inquisitor". Iets met dat Hawke en de opper grey warden beide spontaan verdwenen zijn. Ik hoop zeker dat hier iets mee gebeurd in deel 3.

Wat ik me echter afvraag is op welke "gen" console dit spel uitkomt. Bij IGN vermoeden ze op de "next gen" consoles, echter staat mij bij dat Bioware al bij de release van DA: Origins heeft aangegeven dat het een trilogie voor de XBOX 360 zou worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013