Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 11.630 •

Panasonic heeft de Lumix GH3-m4/3 aangekondigd. De camera heeft een nieuw ontworpen body van magnesium, is stof- en spatwaterdicht, heeft een oled-zoeker en kan 1080/50p-video schieten met een bitrate van 72Mbps met All-I-compressie.

Twee jaar na het uitbrengen van de Lumix GH2-camera, komt Panasonic met de opvolger daarvan. De Lumix GH3 lijkt uiterlijk nog wel op de GH2, maar in plaats van een roestvrij stalen chassis met kunstof buitenkant heeft de GH3 een body die deels is gemaakt van een magnesiumlegering. Ook heeft Panasonic de naden gedicht, zodat stof en spatwater niet kunnen binnendringen. De body weegt inclusief accu en sd-kaart 550g.

De body is ook flink wat groter geworden, zoals te zien is bij onder meer de preview van de camera bij DPReview. De knoppenlay-out is aangepast en zijn er knoppen en directe bedieningselementen bijgekomen. Ook wat aansluitingen betreft is de camera interessanter geworden voor professionele toepassingen, met onder meer een connector voor de aansturing van externe flitsapparatuur, een microfooningang en een koptelefoonuitgang.

Panasonic Lumix GH3

De GH3 is uitgerust met een nieuwe Live MOS-beeldsensor met 16,05 megapixels en een nieuwe Venus Engine-beeldprocessor, voorzien van vier kernen. Bij de GH2 werd nog van drie kernen gebruikgemaakt. Deze combinatie maakt een iso-bereik mogelijk van iso 200-12.800. Dit bereik is uit te breiden met equivalenten van iso 125 en iso 25.600.

De camera kan tot 1080/50p-video opnemen, terwijl er ook een 24Hz-mogelijkheid is. De video-opname kan naar keuze als mov-, mp4- of avchd-bestand weggeschreven worden. Bij gebruik van avchd bedraagt de maximale bitrate 28Mbps, maar als naar 'Mov1' wordt weggeschreven, dan kan bij gebruik van de ipb-compressie een bitrate van 50Mbps worden gebruikt. Met de nabewerkingsvriendelijke all-i-compressie is zelfs tot 72Mbps mogelijk.

Verder beschikt de GH3 over een 3"-pentile-oled-scherm met 614K subpixels en is de lcos-zoeker van de GH2 vervangen door een variant met een 16:9-oled-paneel met 1774K subpixels, oftewel een resolutie van 873x500 pixels. Bestanden kunnen draadloos verzonden worden via de ingebouwde wifi. Voor het eerst sinds de start van de Lumix GH-serie levert Panasonic nu ook een batterijgrip als accessoire.

De Lumix GH3 krijgt een adviesprijs van 1199 euro voor alleen de body, terwijl in combinatie met de 14-140mm-lens de prijs 1799 euro bedraagt. Samen met de 12-35mm f/2,8-lens kost de GH3 2199 euro.

Panasonic Lumix GH3 Photokina 2012 Panasonic Lumix GH3 Photokina 2012 Panasonic Lumix GH3 Photokina 2012 Panasonic Lumix GH3 Photokina 2012 Panasonic Lumix GH3 Photokina 2012

Panasonic kondigde tijdens de perspresentatie ook de ontwikkeling van twee nieuwe primelenzen aan, zo is te lezen bij Engadget. Het gaat om een 42,5mm f/1,2-lens en een 150mm f/2,8-objectief. Deze lenzen zouden volgend jaar of pas in 2014 uitgebracht worden.

Reacties (31)

En toch blijf ik deze 4/3-camera's er absurd groot uit vinden zien vergeleken met de NEX-serie van Sony die dan ook nog eens een APS-C sensor bevatten.
Als je dan toch al voor zo'n flink formaat gaat kun je beter een spiegelreflex kopen. Snellere AF, betere zoeker. APS-C, meer lenzen.
Als je deze straks via een vergelijkingsite zoals http://camerasize.com vergelijkt met een dSLR met dezelfde eigenschappen dan is dit behoorlijk compact te noemen. Dit heeft ongeveer de grote van een instap dSLR als de D3200. Heeft daarnaast veel meer fysieke bedieningen mogelijkheden dan een instap dSLR.

Deze camera heeft een dermate snelle AF dat het in ieder geval voor S-AF sneller is dan veruit de meeste dSLR's. De zoeker beslaat in ieder geval de volle 100% wat bij veel dSLR's niet het geval is en kan veel meer informatie tonen. De tijd is wel zo'n beetje gekomen dat de EVF de OVF voorbijstreeft.

Indien je deze GH3 op videografisch gebied wil vergelijken met een NEX dan kom je op de NEX camcorder modellen die weer veel groter zijn.
Klopt dat de NEX serie kleiner is, enkel de lenzen voor een APS-C systeem zijn wel weer groter. Heb je weleens een zoomlens op een NEX camera gezien?
Vind ik persoonlijk niet fijn fotograferen... Wideangel hebben ze niet. Voor de rest is het NEX systeem zeker niet slecht hoor!

Het mooie van het Micro 4/3 systeem is dat alles in balans is, zowel lens als body.
Wat betreft de vergelijking met DSLR (spiegelreflex), is dat het nog steeds compacter is en autofocus in al sneller tov een DSLR. De zoekers worden ook alleen maar beter ,met deze GH3 ook weer een stuk verbeterd.

Ik heb zelf de GH2 nog en ben hier heel erg tevreden over, maar nu ik dit allemaal zie weet ik wel wat ik ga doen. Ook de magnesium body :D met veel buttons en deze kan wat hebben.

De specs zien er echt heel indrukwekkend uit!

Mooi filmpje trouwens :*)

Ben benieuwd naar de reviews :)
Heb je weleens een zoomlens op een NEX camera gezien?
Ja!
http://4.static.img-dprev...ex-6/images/intro-001.jpg
Super compact toch?
Wideangel hebben ze niet.
Natuurlijk wel:
http://www.dpreview.com/products/sony/lenses/sony_e_16_2p8
(24 mm equivalent)
Je kan er nog een converter op zetten, dan wordt het 18mm equivalent.

Of de 10-18:
http://3.static.img-dprev...20_4x3/SEL-1018_angle.jpg
(15-27mm equivalent)

De balans van de GH3 ziet er niet echt goed uit. Zelfs deze grote 2,8 lens lijkt een beetje klein in verhouding tot de body (waarom is die zo groot als er een m4/3 chip in zit?). Ik zou deze camera niet bij de lens vast durven pakken, terwijl ik daarover normaal gesproken nooit aarzel.
Ja!
http://4.static.img-dprev...ex-6/images/intro-001.jpg
Super compact toch?
Ziet er idd mooi compact uit. Nu maar hopen dat het snel in de winkelschappen ligt.
Natuurlijk wel:
http://www.dpreview.com/products/sony/lenses/sony_e_16_2p8
(24 mm equivalent)
Je kan er nog een converter op zetten, dan wordt het 18mm equivalent.
Daar heb je gelijk in. Spijtig dat dit objectief wel extreem gestopt moet worden wil het in de hoeken en randen een beetje scherp zijn. Ik hoop dat ze spoedig met een versie II komen die dat verhelpt.
Of de 10-18:
http://3.static.img-dprev...20_4x3/SEL-1018_angle.jpg
(15-27mm equivalent)
Er is nog geen test van op internet verschenen. Ook voor dit objectief is het hopen dat het spoedig in de schappen ligt en presteert.

Deze camera kun je prima aan het objectief optillen en vasthouden hoor. Je zou er zelfs mee rond kunnen slingeren. Zowel objectief als camera zijn zeer robuust. Deze f/2.8 is overigens vrij compact voor een f/2.8 zoom.
Deze combinaties geven ongeveer hetzelfde bereik: http://j.mp/PneSkB

geef mij dan de Panasonic maar.

[Reactie gewijzigd door leendertv op 18 september 2012 10:39]

Er bestaat ook nog een gx serie van Panasonic en die is een heel stuk kleiner ;)
Er bestaat ook nog een gx serie van Panasonic en die is een heel stuk kleiner ;)
en de GF serie die nog kleiner is. Olympus heeft ook nog compacte modellen zoals de vandaag aangekondigde E-PM2 en E-PL5. Keuze zat dus in bodies en lenzen.
"Betere zoeker" is zeer subjectief. Ook is niet voor iedereen de "snelle AF", die je alleen hebt bij phase detect, het belangrijkst.

Zelf ben ik al vanwege visuele beperkingen overgestapt van een dSLR met losse lenzen naar een Sony SLT met 1 allround lens. Puur omdat ik dus 9 van de 10 keer alleen met live view echt goed uit de voeten kan (maar wel een grotere sensor wil dan je met de echte compactcamera's hebt).

Als de SLT serie van Sony niet voorbij was gekomen, dan was ik wrs. voor 1 van deze ILC camera's gegaan. Bovendien worden die beeldprocessors met iedere generatie weer sneller waardoor ook contrast AF gewoon steeds sneller wordt.
Waarom blijft die phase detect is sneller mythe toch zo lang in stand?
Dat was misschien vroeger zo, maar Contrast-AF is heel erg ontwikkeld terwijl phase detect al bijna niet meer te verbeteren is. Contrast -AF is tegenwoordig sneller en belangrijker nog accurater dan de meeste gelijk geprijsde phase detect systemen.
http://www.43rumors.com/p...non-hybrid-af-comparison/

Omdat Contrast-AF veel meer informatie moet verwerken en de rekenkracht vroeger wat beperkt was was het vroeger misschien trager, maar met de exponentieel toenemende rekenkracht is contrast AF met sprongen vooruitgegaan terwijl phase detect hier geen voordeel in heeft, ook is phase detect nauwkeurigheid puur gelimiteerd door de sensors en evt gekozen spiegel oplossing terwijl er met Contrast AF veel meer verbeteringsmogelijkheden zijn.

Er komt een tijd dat zelfs de meest verstokte mensen eindelijk inzien dat een volledig digitaal systeem gebaseerd op puur de beeldinformatie uiteindelijk de oude technieken volledig zullen voorbijstreven. De fotocamera markt blijft echter nog altijd erg conservatief.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 18 september 2012 09:32]

Ben al een GH2 owner vanaf 2010, en hoevel the body iets groter is geworden ga ik toch waarschijnlijk upgraden naar de GH3. :)
Wat heeft dit (domme) filmpje met de camera release te maken?

OT: Ik snap werkelijk niet dat hier nog markt voor is of ben ik zo uit de camera techwereld want mij ontgaat volkomen het marktpotentieel van deze camera, voor bijna even veel heb je een FF Nikon D600 nieuws: Nikon kondigt D600-dslr aan met 24MP fullframe-sensor of een Canon 6D nieuws: Canon kondigt EOS 6D-dslr met wifi aan , ik zou het wel weten.. |:(

[Reactie gewijzigd door Gallant op 17 september 2012 17:12]

Dat hele filmpje is geschoten met de GH3.

Het succes van de GH2 toont wel aan dat er wel degelijk vraag is naar hoogwaardige camera's die zowel op fotografisch als videografisch gebied goed presteren.
Ik snap niet dat mensen met dslr zich zo kunnen ergeren aan de m4/3 markt. Misschien toch omdat het niet zo'n gek concept is misschien? Voelen zich misschien als dinosauriers die richting uitsterven gaan? ;)

Lighten up.
De prijs van de body is 1200 euro. De full-frame Canon die jij bijna evenveel vindt kosten is zo'n 2030 euro voor de body. Er zijn ook veel goedkopere m4/3 camera's verkrijgbaar hoor. Momenteel zijn bijvoorbeeld GF3 en de E-PL3 zeer gunstig geprijsd inclusief een kitlens.

Ik neem aan dat je je ook niet ergerde aan de prijs van de Olympus E-5 toen die uitkwam, of aan de E-M5?

Edit: foutje eruit gehaald.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 17 september 2012 22:14]

Er zijn ook veel goedkopere m4/3 camera's verkrijgbaar hoor.
Ja, maar die kunnen nog minder en zien er lelijk uit. Dan liever een serieuze compact-camera.
Momenteel zijn bijvoorbeeld GH3 en de E-PL3 zeer gunstig geprijsd inclusief een kitlens.
Dat denk ik niet, de GH3 werd pas vandaag aangekondigd.
kunnen ze jou niet restricten tot sony nieuws?
die camera's zijn twee keer zo duur?
My bad , body prijs idd 1199 euro adviesprijs.
komt ook nog de prijs van de lenzen om de hoek kijken. vergelijkbaar canon objectief kost 2200 euro en dan heb dus alleen een lens :-)
@Gallant: Tegenvraag: wat heeft het korte filmpje 'Reverie' van Vincent Laforet te maken met de release van de EOS 5D Mark II?

Dergelijke filmpjes tonen aan wat er op het gebied van video mogelijk is met de camera. Hoe zit het met de ruis bij weinig licht? Hoe gaat de camera om met contrast in beeld en beweging, en hoeveel detail blijft bewaard? Dat soort zaken.

En Phillip Bloom is nu niet echt de meest onbekende figuur in cameraland. Het is ook nog wel interessant wat Bloom over het maken van Genesis te vertellen heeft, waarbij ook negatieve ervaringen met het GH3-pre-productiemodel genoemd worden.
Als je dat niet snapt, heb je of weinig verstand van wat een fotograaf belangrijk vindt of je hebt gewoon geld teveel.
Het belangrijkste wapen bij een fotograaf zijn z'n lenzen en niet de body. Het M4/3 formaat zorgt ervoor dat gelijkwaardige lenzen goedkoper geproduceerd kunnen worden en dus kan je als fotograaf voor hetzelfde geld meer en/of betere lenzen bezitten.
Dat is de theorie. In de praktijk zie je 6 nagenoeg dezelfde 14-42 lenzen en enkele interessante lenzen die 1000 euro per stuk kosten. Blijkbaar steken de fabrikanten de winst na het goedkoop produceren in eigen zak.
Dat is de praktijk. En kwaliteit kost nou eenmaal geld dat is bij elk formaat zo.

Olympus heeft 1 14-42mm objectief in productie en dat is de kitlens. Er is een voorganger van geweest die dus vervangen is.
Panasonic heeft een 14-42mm objectief in productie en dat is een normale kitlens. Daarnaast heeft Panasonic nog een 14-42mm objectief in productie wat een pancake ontwerp heeft en dus uitermate compact is.

3 varianten dus van 2 fabrikanten.

Het m4/3 systeem heeft, in tegenstelling tot de concurrerende MILC fabrikanten een vrij uitgebreide line-up in de schappen liggen van objectieven die een brede doelgroep aanspreken. Daar zitten enkele prijzige exemplaren tussen, maar er zijn ook voor de mensen met de minder grote beurs zeer aantrekkelijke objectieven voor een relatief lage prijs te verkrijgen.

En dat is zo mooi aan het m4/3 systeem. Er is keuze. Keuze in body's zowel qua vormfactor, mogelijkheden en afmetingen alsook in objectieven. Zo zijn er vandaag ook 3 objectieven van Schneider aangekondigd. Kosten om en nabij de 1500 euro per stuk, maar voor de liefhebber weer een keuze extra.

http://www.43rumors.com/t...der-m43-lenses-announced/
Een elektronische zoeker van 873x500 pixels.... ik wacht mooi nog een paar jaar voordat ik een kamera zonder spiegel en prisma koop.

Had laatst de Olympus E-M5-nogwat in mijn handen en kon niet wennen aan de zoeker. Als ik een portretje schiet, check ik altijd even of ik het oogwit tussen de oogleden zie. Dan is het scherp.
Op de elektronische zoeker was het hele oog van persoon in kwestie een blur van twee pixels.

Bleek ik op een klein prutsknopje te moeten drukken om in te zoomen op het scherpstelpunt. Maar toen zag ik de compositie niet meer. Dus al met al werd ik er geen vriendjes mee.
Begrijp ik - mee eens. Gek genoeg went het snel en leer je te focussen met de beperkingen. Het gaat nu na een tijdje net zo fijn als met de gh2 (ik had een canon 7d)
Helaas is ook de resolutie van de EVF niet/nauwelijks omhoog gegaan tov het vorige model vanwege de keuze voor OLED, echter de kleurweergave en met name contrast is wel sterk verbeterd hiermee.

Er komt natuurlijk wel een moment dat de EVF resolutie die van de CMOS/CCD evenaart in de toekomst. Echter het voordeel van de EVF is in dit geval natuurlijk duidelijk de compactheid vanwege het ontbreken van de spiegel, hier moet je idd wat voor inleveren.

Vanwege de beperktere scherptediepte van het systeem (2x cropfactor) is overigens ook het scherpstelpunt wat minder kritisch dan bij full frame.
Zie ik nou rolling shutter in dat filmpje (als de metro voor de dame in kwestie langschiet)? Dat zou toch wel een groot nadeel zijn van deze camera als je hem ook als videocamera wilt gebruiken.
Dat zou zomaar kunnen, ze hebben het nog niet kunnen oplossen, maar zou wel weer verminderd moeten zijn. Het blijft nog altijd een CMOS systeem. Overigens was het mij niet opgevallen en waarschijnlijk het grootste deel van de kijkers niet, maar het blijft nog altijd een argument tegen elk CMOS systeem.

Er gingen wel geruchten dat ze bij panasonic een global shutter systeem gecreŽerd hebben maar dat ze dat niet op tijd af hadden voor de GH3, het zal mij benieuwen hoe ze dit doen, een adc per pixel rij oid?
Mooie camera hoor, de body ziet er lekker stevig uit. De bediening zit ook vrij logisch in elkaar, alleen had ik de movie-knop liever op een andere plek gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013