Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 304, views: 68.895 •

Er zijn resultaten van de GeekBench-benchmark online verschenen die naar verluidt zijn behaald met Apples iPhone 5. De scores zijn flink hoger dan die van de iPhone 4S en geven ook inzicht in de verbeteringen in de Apple A6-soc.

Apple A6In de onlinedatabase van GeekBench zijn scores te vinden van een apparaat dat zichzelf identificeert als een iPhone 5. Of de scores ook daadwerkelijk met een iPhone 5 behaald zijn, is niet te verifiëren, maar de resultaten zijn wel aannemelijk te noemen.

De smartphone scoort in GeekBench 1601 punten, dat is meer dan tweemaal zo veel als de iPhone 4S, die iets meer dan 600 punten weet te halen. Waarschijnlijk komt dit door het nieuwe processorontwerp, want de kloksnelheid ligt met 1GHz slechts 200MHz hoger dan bij de iPhone 4S.

De snelheidswinst ten opzichte van de iPhone 4S wordt voor een deel behaald omdat de A6-soc meer instructies per kloktik kan verwerken, maar ook de geheugenbandbreedte en -snelheid lijken flink verbeterd. Uit vergelijkende cijfers van de website Anandtech blijkt dat de iPhone 5 in sommige geheugentests meer dan viermaal zo snel is als zijn voorganger. De multiscore-scaling komt uit op 1,92x, wat erop duidt dat de A6 een dualcore-ontwerp is.

Apple heeft zelf weinig losgelaten over de nieuwe A6-chip, behalve dat hij sneller is dan de A5, die dienstdoet in de iPhone 4S. Aanvankelijk werd gedacht dat de A6 gebruikmaakt van ARM's Cortex A15-ontwerp, maar Anandtech wist te melden dat Apple enkel de armv7-instructieset van ARM in licentie genomen heeft en daarmee een eigen processor ontworpen heeft. Daarmee bewandelt Apple eenzelfde pad als chipontwerper Qualcomm, die in zijn Snapdragon S4 ook een eigen chipontwerp gebruikt. Andere chipfabrikanten, zoals Samsung ST-Ericsson en Texas Instruments, gebruiken altijd een standaardontwerp van ARM.

Reacties (304)

Reactiefilter:-13040277+1154+225+31
Ben nieuwsgierig, maar teveel "Het zou eventueel, zeer mogelijk zo kunnen zijn dat dit met de Iphone 5 is gemaakt". Ik wacht liever af tot er echt 100% benchmarks zijn ipv mogelijke dingen.

(heb de benchmarks gister al gezien dus ja, kon redelijk snel reageren)

[Reactie gewijzigd door lanerios op 17 september 2012 11:02]

Geekbench vergelijkingen zijn weinig zinvol.
De tests hebben vaak weinig met de realiteit van het gebruik te maken.
De midrange HTC One S scoort er bijvoorbeeld hoger dan de high end HTC One X.

[Reactie gewijzigd door hAl op 17 september 2012 11:08]

De ONE S en ONE X zijn beiden high end toestelen. De ene heeft alleen een quadcore ipv een dual
Je hebt gelijk. Ik had beter kunnen zeggen de duurdere HTC One X
Duurder != beter :)

Dat vergeten sommige mensen wel eens idd...
Het gaat om de gebruikersevering, niet om de benchmarks!

Echt, nee echt

Echt waar!

Maar enkel als de Iphone het aflegt in de benchmarks. ;)

Wie dit -rated heeft geen gevoel vor humor. :+
Het vergelijk met de Iphone5 VS SG S3

Integer 1220 1592
Floating Point 2051 2823
Memory 1811 805
Stream 944 598

Processor van de samsung heeft meer spierballen, maar geheugentoegang is minstens even belangrijk voor de gebruikservaring. (denk aan een SSD in je laptop tov oude schijven)

Daarnaast heeft Apple gewoon een voordeel dat ze IOS kunnen tunen op de hardware. Iets wat Samsung natuurlijk niet in dezelfde mate kan.

edit: Dit zijn Geekbench scores.
https://plus.google.com/p...71845249391170?banner=pwa

[Reactie gewijzigd door procyon op 17 september 2012 13:08]

Ik denk niet dat Google er een probleem van zou maken als Samsung de kernel etc dusdanig zou willen optimaliseren dat ze het maximale uit hun hardware halen.

Sterker nog, ik denk dat ze dat best wel doen, ook om een sterke concurrentiepositie te hebben. De ogen zijn ook steeds meer en meer op samsung gericht als er een nieuwe galaxy s # uitkomt. Toch een parade-paardje voor Android.

Android is in principe open, zeker voor fabrikanten als samsung. Ik zie daar echt niet zo'n groot voordeel bij.

Ik denk eerder dat het voordeel voor Apple is dat ze een bepaalde functie-set willen en dit voor de voor hun makkelijkste weg in de chip kunnen integreren. Als je de chip niet zelf maakt, zul je het ook met de instructie-set van die chip moeten doen. Als dat langzamere toegang tot geheugen betekent, dan moet je dat accepteren. Dat is wel anders and het op het OS afschuiven. Dat is kwestie van hoeveel je zelf in R&D wilt stoppen.
Geekbench zelf is natuurlijk ook nog niet geoptimaliseerd voor de A6, het ondersteunt bijvoorbeeld niet de VFPv4 instructies van de A6. De floating point score kun je dus ook waarschijnlijk gewoon vergeten, die zou ook nog flink hoger kunnen uitvallen namelijk.

Edit: tevens zie ik bij de AnandTech benchmarks de opmerking staan dat je Geekbench scores tussen iOS en Android niet goed met elkaar kunt vergelijken, omdat de Android geen consistente resultaten geeft. Ik denk dat de opmerking 'de SGS3 CZU heeft meer spierballen' dus echt iets te voorbarig is. Als de iPhone 5 daadwerkelijk 2 keer zo snel is als de 4, dan gaat de iPhone 5 toch echt wel een klap sneller zijn dan de SGS 3 (die op zichzelf al bloedsnel is).

Maargoed de Apple haters zullen in dat geval wel ineens vinden dat CPU snelheid niet belangrijk is, net als GPU snelheid bij de 4S en de iPad 3 al, en net als bouwkwaliteit en high-res schermen. In plaats daarvan is de iPhone 5 ineens waardeloos omdat het design te veel op de iPhone 4 lijkt en omdat er geen NFC chip in zit. Hoe tijden kunnen veranderen in een paar jaar. :+

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 17 september 2012 17:26]

Het gaat inderdaad om de gebruikerservaring, en dan is een CPU benchmark erg abstract. Zelfs als de Iphone5 2 x zo snel reageert als een 4s weet ik niet of dit voor mij direct zo veel meerwaarde heeft. Ik vindt de features die de telefoon heeft en het bedieningsgemak veel belangrijker.

Een groter scherm vindt ik voor de Iphone bijvoorbeweld wel een groot voordeel!
Maar enkel als de IphoneiPhone het aflegt in de benchmarks. ;)
Ook als dat niet zo is hoor.

Uiteindelijk is de iPhone 5 een vast punt in tijd. Een iPhone 5 volgende week haalt over 8 maanden dezelfde score. Maar tegen die tijd is waarschijnlijk de Samsung Galaxy S 13 wel uit en ja, die zal 't allicht op alle fronten beter doen. De technologie staat niet stil natuurlijk. Een enkel device qua hardware wel.
De mensen die die apple spullen kopen? ;)
Die dualcore uit de One S is van een nieuwe generatie, die per clock sneller is en ook sneller geclocked kan worden dan de oudere generatie. Daardoor is de chip in de One S met 2 cores net zo krachtig als de Tegra3 met 4 cores in de One X.
Helemaal correct, maar vul het even wat aan. ;)

De A15 is heel stuk krachtiger, en kan hoger geklokt worden. Op gelijke klok zal de A15(waar de A6 van Apple voor groot deel op gebaseerd is) heel stuk sneller zijn dan de A9 tel daarbij op de iets hogere klok die de A15 mogelijk maakt.

ARM11 - 1.2 DMIPS/MHz
Cortex-A8 - 2.0 DMIPS/MHz
Cortex-A9 - 2.5 DMIPS/MHz (tegra 3, Exynos, etc)
Cortex-A15 - 3.5 DMIPS/MHz (krait(gebaseerd op), A6(gebaseerd op), etc

Zijn fabrikanten zoals Samsung die hun eigen quad core inruilen voor dual core, de Samsung SIII international krijgt dual core met krait cores
Zijn fabrikanten zoals Samsung die hun eigen quad core inruilen voor dual core, de Samsung SIII international krijgt dual core met krait cores
Om LTE toevoegen niet omdat ze vinden dat die beter is (misschien vinden ze dat wel maar is niet de rede). Geeft beetje vertekend beeld namelijk anders...
ANDERSOM: sgs 3 international is quad core: usa only is Krait (ivm met intergrated LTE chip).

[Reactie gewijzigd door Gallant op 17 september 2012 17:27]

Dat is niet helemaal waar. De One S presteert even goed en soms zelfs een tikje sneller, maar het feit dat de One S een veel lagere schermresolutie heeft dan de One X draagt daar enorm aan bij. Als je de krait powered dualcore cpu in the One X stopt, dan liggen de prestaties toch lager dan de Tegra3 omdat die gewoon betere videoprestaties heeft en die quadcore net iets betere prestaties levert op zware applicaties. Het ligt dus maar net aan wat je aan het doen bent. Vergelijk anders ff de Amerikaanse One X met de One X in Europa. De amerikaanse draait dus op dezelfde CPU als de One S ;) Dan zie je t verschil door resolutie :)

Een quadcore snapdragon krait zou echter wél ziekelijk veel beter presteren dan de Tegra3. Jammer dat die nog nergens echt wordt toegepast :( Prachtige CPU dat, die blaast alles van de concurrenten aan gort.
De HTC One S heeft ook een A15 core terwijl de One X nog met een generatie oudere architectuur werkt. In sommige opzichten is de One S daadwerkelijk sneller dan de One X, veel beter in singlethreaded applicaties bijvoorbeeld.
Geen A15 core, in het artikel wordt zelfs nog vermeld dat Qualcomm zelf cores ontwerpt. De one S heeft 2 Krait cores naar eigen ontwerp dus.
De Krait-cores midrange noemen is juist niet zinvol. Het is een eigen gemaakte processor op basis van A15, wat nu niet bepaald midrange is. Daarnaast is de Krait-processor ook in de internationale versie van de One X en S3 terug te vinden. Uit verschillende reviews blijkt dat de One S in gebruik ook wat sneller is met het laden van apps en algehele ervaring dan de One X met Tegra 3 processor. Dus op dat punt kan Geekbench het goed hebben.

Maar twee OSen met elkaar vergelijken door middel van een benchmark is wel weinig zinvol, dat klopt.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 17 september 2012 11:34]

De Krait-cores midrange noemen is juist niet zinvol. Het is een eigen gemaakte processor op basis van A15, wat nu niet bepaald midrange is.
Beeeeep.. fout! U heeft de ham niet gewonnen vandaag, probeer het morgen nog eens.

Het is niet op de basis van A15. (ga niet het hele verhaal uitleggen, Google is je vriend voor dat) Het heeft "enkele" vergelijkingen die de A15 ook heeft, kijk maar naar de volgende link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Krait_%28CPU%29

Er zitten zeker nog wel verschillen, maar goed wacht maar tot de A15 daadwerkelijk op de markt komt. Die moet zelfs de vloer aanvegen van de Krait-cores :) Je kan de Krait-core het best plaatsen tussen de Cortex A9 en A15. We zullen vanaf Q3 a Q4 de Cortex A15 wel tegenkomen, kijk de benchmarks maar en dan snap je het wel.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 17 september 2012 13:45]

Die moet zelfs de vloer aanvegen van de Krait-cores
Volgens de wikipedia link gaat de A15 wel sneller zijn dan Krait... maar de vloer aanvegen lijkt me niet, puur als je de specs vergelijkt.

Ik ben iig wel benieuwd naar de A15
One S is ook gewoon sneller dan de One X.
De Qualcomm S4 is op een aantal vlakken veel sneller dan de Tegra, en dus komt ie hoger uit in de benchmarks. Minder warmte, langere batterijduur en sneller dan snel.

Wat mij betreft had HTC het scherm van de One X in de S gehangen en was dat het vlaggenschip geworden, maarnee de markteting jongens beslisten anders, het is geen quadcore en dat doet het zo goed in de reclamefolders... :z

Binnenkort komt de quadcore S4 uit, ben wel benieuwd wat die tegenover het iphone5 geweld neerzet.
Dat is gewoon de HTC One XL (o.a. US One X, One XL in duitsland).

formfactor / scherm van de One X, met MSM8960 (dualcore krait met LTE).
Op Anandtech staat een korte analyse van de benchmarks van GeekBench die wat meer inzicht geven over de behaalde scores. Dat geeft een beter beeld van wat de scores betekenen.
http://www.anandtech.com/...iphone5-geekbench-results
Al moet je daarbij wel aantekenen dat Anandtech zichzelf gediskwalificeerd heeft door eerst te roepen dat Apple een A15 core gebruikt en daarna te roepen dat het een eigen ontwerp is.

Overduidelijk is het sneller en overduidelijk ook geen A9. Maar wat het wel is, is nog een groot vraagteken. Misschien een A15, misschien iets van Apple zelf en misschien ook wel iets vanuit de Qualcomm of Samsung hoek. Geen mens (buiten Apple) die het echt weet op dit moment.

De analyse is dus. Ja het is sneller en geen A9. Dat had iedereen kunnen bedenken die het aantal cores en de kloksnelheid ziet. (aangenomen dat het geen fake benchmark is)

Echte informatie komt pas later als de chip echt geanalyseerd is.
Anandtech heeft nooit geroepen dat Apple A15 cores gebruikt. Ze hadden vermoedens en onderbouwden die ook goed, net zoals ze dat nu doen.
Het is ook aannemelijk, omdat Amerikaanse reviewers hem nu hebben onder streng embargo en benchmarks doen.
Don't get your hopes up trouwens: wij hebben hem helaas nog niet op de redactie liggen :s
Hopelijk is die ook 'sneller' leverbaar! :)
Hopelijk is die ook 'sneller' leverbaar! :)
Hahaha, leuk verzonnen. Maar ik vrees met grote vrezen als je kijkt hoe snel de pre-orders door de actieve voorraad heengingen. In een paar uur tijd ging het van 'leverbaar op launchday' naar '2-3 weken'.
Inderdaad apples manier om de hype in stand te houden. Gewoon consumentje pesten. Maar blijkbaar zijn er voldoende die nadat ze voor de 5e keer geslagen zijn toch nog een keer terug komen.
Ik hoop inderdaad dat ze de lancering volgende keer nog een maand of 5 uitstellen zodat ze eerst 25 miljoen telefoons op voorraad kunnen hebben voor de lancering. |:(
Probleem is dat in het verleden al bewezen is dat de telefoon uitverkocht is in de winkel maar dat de warenhuizen vol steken en ze simpelweg niet mogen uitleveren van Apple. Het kunstmatig tekort dat weken aanhoud helpt mee de hype te versterken. Je mag alleen de mensen niet te lang laten wachten want dan bestaat wel de kans dat ze gaan beginnen anuleren.
Onzin, dat werkt enkel als je weinig verkoopt, als je elk toestel direct kan verkopen wat je maakt ga je niet voor een tekort zorgen.

Om de snelheid een beetje in perspectief te zetten, er worden per seconde meer iphone's verkocht dan er baby's geboren worden.

http://thenextweb.com/app...n-in-the-world-every-day/
Denk je echt dat de "hype" dood gaat als er geen te kort is? Als je kijkt naar de verkopen in het eerste weken van de 4S geloof ik niet dat apple nog nog ergens warenhuizen vol heeft liggen met nog miljoenen toestellen.

Het verkoopt goed omdat het een zeer goed product is, niet omdat het moeilijk leverbaar is.
Als je een maandje beperkt levert omdat het telkens uitverkocht zou zijn levert dat extra publiciteit op die niets kost en dat is ook wat waard.
Minder waard dan verkoopcijfers. Verkooprecords verbreken levert ook gratis publiciteit op.
Precies, Samsung heeft daar ook mee zitten schermen. iPhone 4S true pre-orders: 4 Miljoen. Samsung Galaxy SIII true pre-orders: 9 miljoen. En daarna ook meer sales in Q1 van de sales. Het is algemeen bekend dat Apple de verkoop kunstmatig schaars houdt, maar ik denk dat Cook, ook gezien de presentatie, daar nu toch maar niet voor kiest omdat Samsung het ook niet doet en daar veel publiciteit mee trekt.

Het is nu de vraag wat de iPhone 5 gaat doen :)
Het zou me toch opnieuw verbazen als ie super veel gaat verkopen, ik vind het echt net de iPhone 4S met een groter schermpje en een iets minder dikke reet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 17 september 2012 14:00]

@Blokker_1999

Man man man wat wordt er toch allemaal weer verzonnen om Apple in een slecht daglicht te plaatsen.

Werkelijk elke aspect van een telefoon heb ik al voorbij zien komen als tegenargument, en nu kom je beweren dat er kunstmatige tekorten worden gecreeerd.

Zullen de aandeelhouders leuk vinden natuurlijk als Apple kunstmatig schaarste creeert waar ze als enige bedrijf ter wereld zowat geen behoefte aan hebben.

Lijkt net alsof mensen paranoide worden als ze het woord Apple zien en ineens de neiging krijgen om wat negatiefs te roepen.

Als Apple het middel tegen kanker zou vinden zou je hier nog mensen negatief erover horen praten.
Ik hoop inderdaad dat ze de lancering volgende keer nog een maand of 5 uitstellen zodat ze eerst 25 miljoen telefoons op voorraad kunnen hebben voor de lancering. |:(
Wet van vraag & aanbod:
Veel vraag, aanbod kunstmatig laaggehouden -> hoge prijzen -> meer winst per unit.


Zelfde als met olie, goud, diamant etc.
Exclusiviteit garanderen om uiteindelijk meer geld binnen te scheppen...

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 17 september 2012 14:53]

Onzin, Apple past zelden de prijs van producten aan om deze op de vraag af te stemmen, en de retailers ook niet. Dat gebeurt alleen met de grijze import, maar daar heeft Apple niks aan.
Inderdaad apples manier om de hype in stand te houden. Gewoon consumentje pesten. Maar blijkbaar zijn er voldoende die nadat ze voor de 5e keer geslagen zijn toch nog een keer terug komen.
bij de laatste iPad was dat ook niet het geval. Die was in alle launch landen voldoende op voorraad. Alleen in de Apple Store in Amsterdam was ie op een bepaald moment uitverkocht (de 64GB WIFI iig), maar online besteld had je 'm nog met 2 dagen in huis.

En dat was in alle lanceer-fases zo. De eerste van de USA, Canada, Duitsland, UK, Frankrijk. De 2e waarin wij ook zaten, de 3e in Asie.

Vergeet niet dat Tim Cook een meester in logistiek is, en veel meer heil ziet in tijdig en grootschalig voorzien van devices, dan kunstmatige hypes creeeren. (wat Jobs hoogstwaarschijnlijk wel deed)
De vraag naar iPhones zal gedurende de eerste weken van de launch een veelvoud zijn van de "normale" vraag naar iPhones. Het kost ongelofelijk veel geld om te investeren in productiecapaciteit (meer dan het dubbele dan de normale productiecapaciteit) voor een paar weken extra iPhones. Dan moet je denken aan complete fabriekshallen die bijgebouwd moeten worden en na een maand of twee weer leeg staan. Dat kost heel veel geld.

Het is heel simpel, Apple maakt winst per verkochte iPhone. Minder verkochte iPhones = minder winst. Als Apple meer iPhones zou kunnen leveren zonder daar extreme offers voor te moeten maken, dan zouden ze dat echt wel doen.
Je kan hem ook gewoon een maand later aankondigen dan dat de productie is gestart, zo heb je een 4 weken productie op voorraad liggen voordat ze de deur uit gaan. En geloof maar dat Apple dat ook doet.
Dat kan, maar heb je enig idee wat de voorraadkosten van een maand lang miljoenen iPhones opslaan zijn? Die zullen heel hoog zijn. Echt hoor, als er een economisch voordeligere manier was om miljoenen iPhones aan de man te brengen had Apple het echt wel gedaan. Er is geen complottheorie om "hype" te creëren. Productiecapaciteit kost gewoon geld.
Uhm.. Vergeleken met de pre-orders die Samsung had met zijn Galaxy S3 stelde de record van de iPhone 4S niks voor.

http://www.dailymail.co.u...beating-iPhone-4s-4m.html

De pre-orders vallen dus wel mee, als weer geen voorraad is betekent weer dat Apple de hoeveelheid kunstmatig laag houden om juist mensen zsm. over de streep te trekken. Maar goed we zullen wel zien hoeveel pre-orders iPhone 5 gaat hebben in totaal, zijn daar misschien niet ergens cijfers van? Gezien hij bijna de verkoop ingaat. Kijken als ze de record van 9 miljoen pre-orders overtreffen van de Galaxy S3 :)

Maar goed net als de speculaties van Android toestellen vertrouw ik benchmarks pas wanneer de telefoon uit gebracht is. Ik wacht wel mooi dat Tweakers heb getest heeft, tenminste een Nederlandse site die kritiek kan hebben vergeleken met de Apple minded NU.nl met de meest waardeloze techredacteur van Nederland.. genaamd Colin van Hoek (*kots smiley* |:( )

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 17 september 2012 12:19]

De directeur achter de Nu.nl nusport.nl en nujij.nl is een bekend Apple fanaat, in zijn interview met Elsevier vertelde hij ook dat hij altijd asap de nieuwe dingen wil hebben. Zijn redactie zal dat vast wel weten.. En Apple misschien ook ;)
Misschien is dit de die reden dat nu.nl wel naar de lancering mocht en Tweakers.net niet. Nu.nl vindt hem zelfs obv een korte hands-on al een aanrader...
de pre-orders zijn nog niet gedaan hoor. Die eindigen pas als de toestellen daadwerkelijk in de winkel liggen. Er kunnen dus nog flink wat telefoons bijkomen
Om te beginnen heb ik persoonlijk mad respect voor Apple qua levering, ze kondigen iets nieuws aan en binnen een paar dagen kan je het bestellen, en een paar weken later verschepen ze er miljoenen van. In vergelijking; Nokia (aankondiging 5 sep, verwacht ~eind oktober), LG (aankondiging 30 aug, verwacht 'najaar'), Samsung (aankondiging 29 aug, verwacht ~oktober) en Motorola (aankondiging 5 sep, verwacht (topmodellen) 'voor de feestdagen' (in de US only), in kort, de concurrentie kan er wel wat van leren.

Dan krijgen we natuurlijk de geruchten dat Apple expres een shortage veroorzaakt voor de hype-factor. Dit is denk ik met name door dit soort berichten; UPS is ze al aan het verschepen, maar houd ze nog even 'vast' in warehouses tot de release datum. Dit is puur om iedereen hun nieuwe gadget op dezelfde datum te leveren, en heeft alleen maar met distributie te maken. Ze willen niet zeggen dat 'ie beschikbaar is op dag X, en dat dan de eerste pas op dag X + 5 ofzo geleverd wordt. Dag X is bij apple ook echt dag X.

Over hoeveel stuks hebben we het op dag X? In de eerste 24 uur werden er 2 miljoen verkocht press release. Ja, dat heeft qua logistiek nogal wat haken en ogen.

Maken ze dan geen voorraad? Tuurlijk doen ze dat; Serial numbers laten zien dat de vroegste al in de week van 5 augustus gemaakt werden. Dat is een dikke maand vóór hij werd aangekondigd.

Men lijkt hier te verwachten dat ze dan maar 2, of 3, of nog meer maanden van te voren moeten gaan fabriceren. Maar de 4S verkocht in z'n eerste 24 uur 1 miljoen stuks (bron), deze nu 2. Daar is niet tegenop te vechten.

Het fenomeen dat de delivery dates slippen na de aankondiging is iets wat Apple duidelijk met alle macht tegen aan het vechten is, door te produceren voor de aankondiging, ervoor te zorgen dat mensen hem pas kunnen krijgen vanaf datum X en niet eerder, maar zodra die dag er is, ze zo snel mogelijk ook in je handen komen door bijv. al naar UPS warehouses te sturen. Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar én direct leveren zodra ze geproduceerd zijn (zonder 'concurrentje pesten' zoals elders gesuggereerd werd), én genoeg op voorraad hebben is simpelweg een mission impossible voor een populair apparaat als dit. Gezien de omstandigheden doet Apple het dan nog erg netjes.

Als er één vorm van 'hype' is dan is het IMHO wel het aankondigen van mobieltjes die je vervolgens maanden nog niet kan krijgen. Iets waar de rest van de markt een stuk enthousiaster in is.

En dan heb ik nog niets gezegd over de fragmentatie van de wereld delivery om de vraag verder uit te smeren over tijd, waar bij sommige fabrikanten maanden tussen de US en de rest kan zitten, en bij Apple slechts een week (bron).

[Reactie gewijzigd door wacco op 17 september 2012 15:15]

Leuk zo'n snellere processor op je telefoon. Nu nog een grotere bandbreedte en een langere batterijduur!

[Reactie gewijzigd door twop op 17 september 2012 11:03]

Leuk zo'n snellere processor op je telefoon. Nu nog een grotere bandbreedte en een langere batterijduur!
als ik me niet vergis levert 't ding dat ook.

- hij ondersteunt zowel DC-HSDPA als LTE (beiden zijn goed voor meer bandbreedte, die eerste zal in eerste instantie breder ondersteund worden dan de 2e)

- hij heeft een grotere accu en gaat efficienter om met de accu.

Nou komt dat allemaal uit de presentatie van Apple zelf natuurlijk, dus we moeten real-life tests nog even afwachten, maar doorgaans zitten die beloftes scherp op wat ze kunnen waarmaken.
Vergeet ook niet dat er 802.11n in zit tot 150Mbps.
Vergeet ook niet dat er 802.11n in zit tot 150Mbps.
Da's waar, die was ik nog vergeten. :)
Naar eigen zeggen zal de iPhone 5 tot 225 uur standby kunnen staan tegenover 200 uur voor de 4s en 300 uur voor de 4. Toegegeven, totdat we weten hoe lang de accu bij intensief gebruik mee gaat weten we nog niets, maar het geeft alvast een indicatie.
Overigens denk ik dat specs maar deels belangrijk zijn. Tuurlijk is een mooi groot scherm en een snelle CPU/GPU belangrijk.

Toch zijn er 3 dingen belangrijker voor mij:
1, De totale ervaring (software en hardware).
2. Uiterlijk
3. Degelijkheid

En ja ik ga voor de iPhone 5.
Apple/iPhone zijn in een paar jaar veranderd van hip, creatief en innoverend in degelijk, betrouwbaar en saai.

De vraag is natuurlijk of Apple ooit echt hip, creatief en innoverend is geweest. In feite is het gewoon altijd heel goed geweest in het in elkaar zetten van een heel erg goed werkende telefoons, samengesteld uit ideeën en onderdelen van andere telefoons. En het werkt.

Apple is gewoon het IBM van de 21e eeuw.
Betrouwbaar, degelijk en saai.

iPhone: The Average Man's Smarthpone
Laat me dan maar een average man zijn.
Sowieso vind ik het raar om zo te generaliseren en te doen alsof een bepaald type mens voor de iPhone gaat.
En wat bedoel je met saai? Hij doet gewoon wat het moet doen en doet het stabiel en overzichtelijk.
De ander wil graag tweaken of willen een veel goedkoper toestel en komen dan al snel bij Android uit.
Voor ieder wat wils gelukkig.
En ja, ook deze jongen gaat terug van zijn Galaxy S2 naar de iPhone.
Ik kan die gedachte ook onderstrepen wanneer ik een iPhone in handen heb. Een matrix met 16 (of 20) ikoontjes zonder enige variatie is niet bepaald uitdagend wanneer je dit vergelijkt met Android.

Ik denk wel degelijk dat er een type iPhone gebruiker bestaat. Niet allemaal voldoen ze aan het profiel maar veel wel.

Dat "goedkoper" is een keuze van elke koper al is de keuze bij android ruimer. Die keuze heb je bij de iPhone ook alleen kost de instapper 600,00 tot aan..... De meesten hebben de goedkope variant in dat opzicht verschillen ze niet.

En ja de Android koper is meer technisch betrokken bij het apparaat.
Ben verbaasd dat er mensen bereid zijn om meer uit te geven voor een apparaat met minder functionaliteit en mogelijkheden, maar hé we leven in een vrij land. Ik wens je veel tweakloze uurtjes met je iPhone.
Ik denk wel degelijk dat er een type iPhone gebruiker bestaat. Niet allemaal voldoen ze aan het profiel maar veel wel.
Huh? Volgens mij loopt half nederland inmiddels rond met een iPhone. Knap als je die in een duidelijk profiel kunt vangen.
Half nederland? De wens is de vader van de gedachte zeker?
Ik zie ze soms wel maar merendeel is toch echt Android in mijn omgeving.
En jouw omgeving is een perfecte afspiegeling van de maatschappij?

Als de cijfers van dit artikel kunnen geloven ( en die zien er vrij correct uit) dan heeft Apple ongeveer 10% van de totale GSM verkopen in handen waar Android ongeveer 38% heeft. Dat is inclusief traditionele GSM's. Op basis van die gegevens zou Apple ongeveer 20-25% van de verkopen in handen hebben als we Blackberry toestellen meetellen.

Misschien niet half Nederland, maar toch nog steeds een substantieel aandeel. In mijn omgeving zijn er trouwens redelijk wat iPhone gebruikers die nog met een 'oud' toestel rondlopen (ikzelf bijvoorbeeld nog steeds een 3Gs) terwijl de Android gebruikers vaak al 1-2 keer een nieuw toestel gekocht hebben.

Zoals al eerder is aangegeven is de drempel tot een Android toestel tot nu toe gewoon een stuk lager geweest, nu de iPhone voor een retail prijs van 200 dollar in de winkel zal liggen vermoed ik dat dit wel eens een ander resultaat zou kunnen hebben.
200 dollar retailprijs?

nee hoor dat is met abbonement

retail is

"Those who want the coveted smartphone without the burden of a carrier's contract will be able to get an unlocked version starting at $649 for the 16GB model, $749 for the 32GB version, and $849 for the 64GB model, according to the fleeting listing on Apple's site. "

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2409753,00.asp

De prijs is dus nog een stuk omhoog gegaan tov vroeger. Je conclusie mag je dus aanhouden alleen in het "nadeel" van apple.

"nadeel" want apple speelt niet naar marktaandeel maar naar winst en daar zullen ze genoeg van maken met de iphone 5 .
Waarom moet een telefoon uitdagend zijn. Dat kreng moet gewoon eenvoudig te bedienen en snel zijn. Laat maar lekker saai zijn lijkt me een goede kwaliteit van een telefoon.
Net zoals een horloge ook alleen de tijd moet aangeven en verder maar saai moet zijn?

[Reactie gewijzigd door twop op 17 september 2012 20:23]

De ander wil graag tweaken of willen een veel goedkoper toestel en komen dan al snel bij Android uit.
Dat klopt niet, gezien het feit dat de iPhone 3GS en straks de iPhone 4 als budgetphone word aangeboden door Apple.

Ook bij iOS kan je zijn als je goedkope toestellen wilt hebben. Dus Apple fanboys, aub ophouden met de argument "goedkoper" etc. Dat is echt een doorn in mijn oog op Tweakers, het komt namelijk negatief over. Zeker gezien Applefans steeds zeggen "wie iPhone niet kan betalen koopt een Android." Ik koop elk jaar de nieuwste Android telefoon los, gezien ik al jaren tevreden ben met Samsung zal dit ook voorlopig wel blijven tenzij HTC opeens met een veel betere komt met OLED.

Maar goed elk jaar ¤600,- uitgeven voor een Smartphone zodra toestel uit is kan ik niet zeggen dat ik voor "goedkoper" ga. Ik koop mijn telefoon ook niet om ermee te Tweaken, want ik ben best saai aangezien ik gewoon Stock ROM gebruik van Samsung. Ik vind Android gewoon beter dan iOS, niet omdat ik er meer mee kan tweaken of goedkoper is.

Dat is wat aantal mensen hier eens moeten begrijpen.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 17 september 2012 13:21]

Jij bent ook niet representatief voor alle andere mensen.

Apple haters gebruiken juist als argument dat Apple duur is omdat ze telefoons verkopen vanaf 600 euro.

Daarbij laten ze express achterwege dat Apple de oudere modellen goedkoper aanbied.

Nu zeg jij dat Apple fans Android als goedkoper platform aanwijzen terwijl dat andersom ook wordt gedaan door Apple haters om hun standpunt kracht bij te zetten.

In beide gevallen wordt dus niet de waarheid verteld.
Een argument dat ze nu dus volledig gaan verliezen, de adviesprijs in de VS van het 16gb model van de iPhone 5 is 200 dollar, volgens mij moet je voor een degelijk Android toestel niet veel minder neertellen.

Door mijn ervaring met de Android toestellen van vrienden en collega's ben ik zelf gewoon bij mijn iPhone 3Gs gebleven maar als de iPhone 5 inderdaad voor deze prijzen over de toonbank gaan...ik heb vanuit mijn werkgever een budget van 200 euro voor een GSM, dus voor mij word het alleen nog twijfelen of ik de 100 euro er bij wil leggen voor het 32gb model :D
Dat zijn geen losse prijzen, is inclusief een contract.
Ik begrijp dat jij Android fijner vind hoor. Anderen weer Windows Phone. Persoonlijk vond ik WebOS heel erg fijn. IOs heeft ook zijn goede kanten. Symbian heeft ook nog steeds fans... Dat is wat een aantal mensen hier eens moeten begrijpen: smaak verschilt en is persoonlijk.

IOS is niet beter dan Android, Android is niet beter dan IOS. Als 1 van de twee populairder is wil dat zeggen dat die meer aan de smaak voldoet van een grotere groep mensen..
@Linkkrw
Ik bedoel ook niet dat iedereen een Android koopt omdat ze geen Apple kunnen betalen.
Ook ik ben echt niet financieel zo sterk dat ik elk jaar wel ff een telefoontje koop ofzo.
Maar als ik wat wil dan wil ik wel een heel goed toestel..en na een jaar spelen met de S2 weet ik dat ik in elk geval geen Android meer wil.
Tweaken hoeft voor mij niet.
Ik wil gewoon de gave apps...de gave games, een stabiel, simpel, overzichtelijk OS. Een toestel wat er mooi uitziet en van kwaliteit is.
Geen gedonder, geen geouwehoer..en ik ben erachter dat dat voor mij de iPhone is.

Heb nog nooit zo vaak gehad dat een app vastliep, of haperingen of onstabiele OS als met mijn S2.
Dit soort dingen had ik op de iPhone nooit.
Weet niet of dat voor iedereen geldt, of dat ik pech had..en het boeit me ook niet.
Bij de iPhone weet ik wat ik wel heb. En ook vele kwaliteit apps die je bij Android gewoon niet hebt.
Nogmaals..iedereen moet gewoon lekker een toestel nemen waar hij/zij blij mee is. Gelukkig keuze zat.
Ik wil gewoon de gave apps...de gave games, een stabiel, simpel, overzichtelijk OS. Een toestel wat er mooi uitziet en van kwaliteit is.
En ook vele kwaliteit apps die je bij Android gewoon niet hebt.
Ik snap wat je wilt zeggen hoor, maar je blijft het wel op een zure manier brengen

Android is ook stabiel, en de basis is gewoon simpel en overzichtelijk
En op Android heb je ook gewoon Kwaliteit apps, zelfde dat er op iOS ook slechte apps zijn
.iedereen moet gewoon lekker een toestel nemen waar hij/zij blij mee is. Gelukkig keuze zat.
Helemaal mee eens
Nou mijn vrouw heeft ook een iPhone4 en totaal niet tevreden. Ze heeft ook de iPhone 3GS gehad. Ze gaat wacht nog totdat haar abonnement is afgelopen, maar kan niet wachten. Ze echt ziek van de iPhone 4, maar dan wel weer merkentrouw zo te zien.
Meningen verschillen maar ik ben het helemaal niet met je eens. Degelijk wel, maar saai absoluut niet. Dan moet je toch eens naar de presentaties kijken denk ik.
De vraag is natuurlijk of Apple ooit echt hip, creatief en innoverend is geweest. In feite is het gewoon altijd heel goed geweest in het in elkaar zetten van een heel erg goed werkende telefoons, samengesteld uit ideeën en onderdelen van andere telefoons. En het werkt.
Newsflash: dat doet zo'n beetje elk groot IT-bedrijf in de afgelopen 20-25 jaar.
Je hebt in ieder geval niet meer de glazen achterkant, dus de degelijkheid zal er op vooruit gaan.

Je hebt zowel een Lumia 920, SGS3 en de iP5 al kunnen testen?
als het over degelijkheid gaat moet je voor de gein eens op Youtube de vergelijkende valtests doen tussen de SGIII en de 4s. Kijken welke er degelijker is...
Wil je de telefoon niet eerst zelf even testen voordat je hem koopt...?
Dat snap ik niet aan de Apple fans. Ze brengen een nieuwe telefoon uit, je weet nog niet wat ie doet, hoe ie voelt, hoe z'n prestaties zijn. Toch koop je hem linea recta. Doe je dat ook met TV's of auto's? o0 Kan er niet bij met m'n gedachten.
Dat komt omdat mensen met een iPhone niet naar de specs kijken..die weten dat de volgende iPhone automatisch gewoon beter en sneller is.
Tuurlijk kun je dan zeggen dat je de volgende iPhone graag wilt. Je doet het toch ook vooral om iOS en de mooie apps.
Snap niet dat mensen dat niet snappen..en aan de andere kant..misschien zegt dat ook wel weer genoeg over Android.
"Die weten", nee: die gaan er blind vanuit :) Dat is een heel ander verhaal. Ik heb het woordje specs overigens niet genoemd... Dat betrek je er zelf bij. Ik heb het puur gehad over prestaties, helemaal niets gezegd over de hardware :S
Specs zijn overigens, ook voor de iPhone, wel degelijk belangrijk. Dat jij er zelf geen waarde aan hecht en de nieuwe iPhone hoe dan ook, zelfs als het slechter zou werken achteraf gezien, accepteert is natuurlijk aan jou; maar ik zou mijn geld er niet aan verspillen :)

Je reactie zegt meer over jezelf (goed lezen..) dan over Android hoor :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 17 september 2012 20:10]

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar voor mij is het vrij simpel: de iPhone is een zogeheten 'known quantity', je weet vantevoren wat je ongeveer gaat krijgen. Aangezien ikzelf steeds weer de conclusie trek dat Android niet mijn OS is is het voor mij dus redelijk makkelijk om de iPhone 5 te overwegen zonder hem in handen te hebben gehad, het is immers een toestel met hetzelfde OS als wat ik nu al gebruik en dus 90% dezelfde functies als die ik al gebruik, alleen dan op een toestel met betere specs...waarom zou ik daar over moeten twijfelen?

@Daejji ik kijk dus juist WEL naar de specs, maar op een heel andere manier.
Nou er is natuurlijk van alles veranderd. Daar was met de iPad toen ook wat twijfel over dat het toch iets minder leek te presteren. Dat kwam toen voornamelijk door de veel hogere resolutie. Vandaar dat ik zelf het graag zou willen testen van te voren.

Als ik kijk naar elke telefoon die je voorschotelt, dan kan ik ook wel bedenken wat ik er ongeveer van kan verwachten. Toch kan, als je het toestel eenmaal hebt, de verwachting niet geheel kloppen.
De iPhone is closed source, dus helemaal geen "known quantity". Je weet ook nooit welke kunstmatige beperking er straks weer om de hoek komt kijken. Bovendien heb je maar keuze uit 1 model, dus weet je ook niet hoe groot je broekzak moet zijn voor het model van volgend jaar :)
Overigens denk ik dat specs maar deels belangrijk zijn. Tuurlijk is een mooi groot scherm en een snelle CPU/GPU belangrijk.

Toch zijn er 3 dingen belangrijker voor mij:
1, De totale ervaring (software en hardware).
2. Uiterlijk
3. Degelijkheid

En ja ik ga voor de iPhone 5.
Degelijkheid?
Staan iphones niet bekend als glass cannons? Bijna alleen maar vrienden met gebroken schermen na een (relatief) lullig valletje...
Bijna alleen maar vrienden met gebroken schermen na een (relatief) lullig valletje...
Hangt er helemaal af hoe het toestel terecht komt!

Sommigen overleven een val van 2 meter op een harde vloer terwijl andere al breken na een val van 1 meter op een relatief zachte ondergrond.

Mooi voorbeeld: Samsung Galaxy S3 Screen after 1Day(broken)

Of: Samsung Galaxy S3 vs. iPhone 4S Drop Test

Feit is dat als een toestel met de glaskant op de grond valt de kans erg groot is dat het glas breekt.

Dat de iPhone 4 en de 4S kwetsbaarder zijn komt omdat zowel de voor- als achterkant van glas is.

De kans op glasbreuk is dus 2x zo hoog.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 17 september 2012 14:53]

Zoals altijd, YMMV (Your Mileage May Vary)...de iPhone van een collega is door haar peuter zwaar onder handen genomen (iPhone+ hoek van een tafel = barst :P) en heeft een flinke barst in het scherm maar werkt nog steeds. Mijn eigen 3Gs heb ik in de tijd dat ik het ding heb (3-4 weken na de launch gekocht) toch al best vaak laten vallen op allerlei ondergronden en buiten wat vuildeeltjes tussen de glasplaat en het scherm en wat krasjes waar je tijdens het gebruik niets van merkt is er niets mis mee...een vriend van me heeft zijn HTC toestel één keer laten vallen op een houten vloer en kon het toestel gelijk naar de reparateur brengen...

Volgens mij zijn de toestellen van tegenwoordig allemaal van vergelijkbare goede kwaliteit zolang je een bepaalde ondergrens hanteert. Sommige toestellen zijn gewoon te goedkoop om waar te zijn...en 'if it seems too good to be true, that's usually because it IS too good to be true"...
Nou! Doet die iPhone5 zoals destijds toegezegd de SGS3 echt he-le-maal compleeeeet verbleken. Met een processor die nipt sneller is (wellicht), en... eh... en.... hmm :)

Bron:
nieuws: Foxconn-directeur: iPhone 5 'vernedert' Galaxy S III

http://www.nieuwemobiel.n...xy-S3-doen-verbleken.html

(Edit: tweakers bron)

[Reactie gewijzigd door DealExtreme2 op 17 september 2012 11:12]

Nouja, Apple heeft dat zelf natuurlijk nooit gezegd. Dus die bron die je aangeeft is totaal niet betrouwbaar. Ik kan ook zoveel roepen.
Nope, maar dat was destijds behoorlijk in het nieuws gekomen. Toen was het nieuws. Vind ik een 'rectificatie' van die non-nieuwswaarde, maar wel promoot praat, hier ook wel op z'n plaats ;)

Het was destijds te lezen op alle tech sites, waaronder tweakers

nieuws: Foxconn-directeur: iPhone 5 'vernedert' Galaxy S III

http://www.wired.com/gadg...oxconn-ceo-quotes-samsung
Nogmaals..Apple heeft hier niks mee te maken.
Vond het sowieso onzin en onverantwoord om zulke domme uitspraken te doen van die Foxconn kerel.
Maar nogmaals, Apple heeft daar weinig mee te maken.
Ben blij dat je het ook onzin vond.
Ja, tuurlijk vind ik het onzin.
Als je zo'n uitspraak doet dan verhoog je de verwachtingen tot extreme hoogten. En achteraf gaat iedereen dan uiteraard (en zeer voorspelbaar) roepen dat het onzin is.
Apple wil dat ook helemaal niet volgens mij en zal er vast ook niet blij mee zijn geweest.
Het toestel moet gewoon voor zich spreken, laat de gebruikers maar roepen wat ze ervan vinden.
Dan zijn we het eens. Alhoewel je (nog) geen iPhone bezitter bent is enige nederigheid wel op zijn plaats ;)
Dus? Als ik iets roep en het staat vervolgens op 100-en sites is het opeens betrouwbaarder?
uit artikel: zijn scores te vinden van een apparaat dat zichzelf identificeert als een iPhone 5. Of de scores ook daadwerkelijk met een iPhone 5 behaald zijn, is niet te verifiëren

nog even geduld dus, hou er ook rekening mee dat jelly bean binnenkort wel zal uitrollen over de android toppers en dan pas kan je eens gaan benchmarken, hoop al dat tweakers dit ook zal doen uiteraard :Y)
nog even geduld dus, hou er ook rekening mee dat jelly bean binnenkort wel zal uitrollen over de android toppers en dan pas kan je eens gaan benchmarken, hoop al dat tweakers dit ook zal doen uiteraard :Y)
SGS3 met Android 4.1.1 (bijna officele release): 1766 puntjes in Geekbench2...
https://picasaweb.google....axyS3#5789071845249391170

Maar verschilt wel per run tussen de 1500 en 1800 schommel ik heen en weer...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 september 2012 11:26]

Er zijn een aantal resultaten in ICS die tussen de 1500 en de 2000 liggen. Jelly Bean maakt hierin niet veel verschil,
Er zijn een aantal resultaten in ICS die tussen de 1500 en de 2000 liggen. Jelly Bean maakt hierin niet veel verschil,
niet geheel onlogisch ook natuurlijk. Waar ICS een gigantische major number release was, met enorm veel wijzigingen, is JB een vrij kleine update op ICS. Het is derhalve logisch dat die resultaten niet enorm veel uit elkaar liggen.
Toch is het een update die erg veel optimalisaties ingebouwd heeft zitten. Ook veel code weggestripped die niet echt nodig was, zorgt voor een stuk vloeiendere ervaring en betere hardware prestaties. De algemene resultaten zouden toch een stukje hoger moeten liggen. 1766 op de Gb2 op de SGSIII is een beetje teleurstellend eigenlijk, dat trekt die telefoon en de One X standaard op de stockrom met ICS bijna nog, tegen de 1700 aan... Rooted met een andere ROM komt ie nog voorbij 1766.

Ik hoop dan ook dat watercoolertje een brakke JB ROM heeft :P
Het lijkt erop dat de S3 marginaal sneller is, 1601 tegen 1766. Toch heeft de iPhone een fprse snelheidswinst gemaakt tov de 4s. We moeten de definitieve benchmarks maar afwachten, waarschijnlijk kan Tweakers zelf het wel een run geven als ze m krijgen. De S3 zie ik niet zo snel meer hogere scores krijgen met Jelly Bean, in de kern is er niet veel veranderd ten opzichte van ICS.
Kijk hier eens wat voor verschil wifi etc maken op de score van de benchmark:
http://kaniskc.co.cc/post...alaxy-s3-geekbench-review

Dit zal bij de Iphone ook wel zijn gebeurd
Er wordt in het gelinkte artikel geen enkele uitspraak gedaan op welk front de iPhone5 de S3 zou doen verbleken.

Bouwkwaliteit, integratie van software, afwerking, om er maar een paar te noemen. Ik kan me niet voorstellen dat de beste man hintte dat de iPhone5 aan de top van de geekbench zou komen.
En dat vind ik nu juist zo tegenvallen in de Iphone5. Het lijkt wel een samsung-telefoon geworden... :s
Dan maakt Samsung eens kans in de rechtzaak.
Dat heb ik nou met een iPhone: Armoe als ik naar het matrixje van 16 ikoontjes kijk.
Maar zoals je merkt is dat behoorlijk subjectief net als jou mening.
Alleen staan er tegenwoordig wel 4 extra iconen bij! :+
stil nou ze raken in de war :)
Wie zegt dat dit over prestaties gaat? Leg ze eens naar elkaar, dan straalt de goedkoopheid toch van dat Samsung product af?
Ik weet niet wat jij doet, maar tenzij je 24/7 in een modeshow loopt, zou ik me meer druk maken of 'dat ding kan wat jij wilt en snel een beetje', dan over zijn looks en specifieker: of zijn looks er duur en exclusief genoeg eruit zien om duur en robuust te lijken (maar dat cynisch genoeg dan niet zijn en kapotgaan bij elke stoot :+)

En nee, niemand maalt om 500 meer of minder geekbench punten, maar het is wel frustrerend als een bedrijf iets belooft(namelijk een S3 verpletterende smartphone) en nog niet eens halverwege komt, wel wel iedereen staat te juichen alsof ze eeniphone op mars hebben neergezet met een skycrane :+

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 17 september 2012 14:42]

Hihi... typisch een niet Apple gebruiker... Dingen gaan vergelijken als snelheid, en GHZ en cores.... Geloof me, Apple gebruikers liggen nog niet een nacht wakker als er geen A6 maar een A1 in had gezeten... Als het ding werkt dan werkt hij.

Daarnaast heeft Apple inderdaad nooit iets gezegd over wat het moet gaan worden. Al schrijven ze op 100 websites (wat ook gebeurd) dat de iPhone 5 een 4" scherm heeft... op 12 sept wisten we het pas. Dus wat al jouw lieftallige websites uit hun duim zuigen om reclame advertenties binnen te halen voor geld mogen ze zelf weten. En dat jij daar in trapt mag je ook zelf weten. Maar wij vinden het allemaal niet zo erg hoor wat er geschreven word...

Maar ik zou zeggen geniet even van je opmerking, en plaats een dikke grijns op je gezicht.. Dan word de iPhone vast trager van , en jouw telefoon beter...
Niet zo happen joh. De S3, laten we het niet vergeten, heeft tegen alle verwachtingen in, alsnog de Exynos quad core gekregen, men dacht dat die processor nog niet eens klaar zou zijn voor grootschalige productie een maand daarvoor. En de iPhone 5 lijkt maar marginaal langzamer te zijn in performance. Dat is niets om je voor te schamen en je merkt er waarschijnlijk niets van in de interface. Ik vind het een flinke stap vooruit van Apple. De processor van de iPhone 4 werd aan alle kanten voorbijgerend.
Jep, maar toch upgrade ik mijn 4 niet. Precies vanwege de reden die World Citizen noemt, alles wat ik gebruik werkt prima en ik krijg gewoon iOS6. Alleen als ik echt behoefte ga krijgen aan de apps die straks de snelheid nodig hebben, dan wellicht zou ik het overwegen, dat de A4 op alle fronten voorbij gerend wordt is een feit op papier waar ik niks aan heb in dagelijks gebruik.
Vergeet niet dat de upgrade naar iOS 5 op de iPhone 3(GS) voor veel mensen problemen veroorzaakte waaronder traagheid. Toen gingen de meeste mensen toch maar upgraden. (Slimme zet van Apple :P)
Wellicht trekt je 4S nu iOS 6 wel, maar het is geen garantie voor de toekomst, Apple blijft natuurlijk doorduwen op hun vlaggenschip.
iOS 6 draait uitstekend op mij iPhone 4. Dus dat probleem doet zich hoegenaamd niet voor.
iOS5 draait anders een stuk sneller op m'n 3Gs dan iOS4. iOS6 draait daarentegen weer een tikkie trager dan iOS5, maar nog steeds aanzienlijk sneller dan iOS4.
Dan zou je als Apple gebruiker nooit iets nieuwe hoeven kopen

Op de eerste iPhone kan je bijna precies het zelfde als op de laatste iPhone, idem dito voor de eerste iPad en de laatste

Alleen de software wijzigingen zouden je dan over de streep moeten trekken
Hihi... typisch een niet Apple gebruiker... Dingen gaan vergelijken als snelheid, en GHZ en cores.... Geloof me, Apple gebruikers liggen nog niet een nacht wakker als er geen A6 maar een A1 in had gezeten... Als het ding werkt dan werkt hij.
Apple gebruikers waren anders wel aan het zeuren en nöhlen toen iOS5 op de 3s werd uitgerold en zelfs stront door een trechter nog snel leek te lopen. Dus ook Apple gebruikers kan het schelen of hun software snel en vloeiend loopt...alleen voorbij dat punt kan het ze niet meer schelen...

Overigens heet zoiets een tweaker, (hardware/gadget-) enthousiast of prosumer, niet een 'niet-Apple user', tenzij je wilt insinueren dat Apple gebruikers mainstream drones zijn die niet denken maar kopen :+
Als het ding werkt dan werkt hij.
Dat was eigenlijk wat ik zij op je opmerking in het eerste deel.. Of het ding op papier A1 of A6 heet, of hij 1 of 5 Ghz heeft maakt niet uit... Als het werkt, dan werkt het.. Aka Vloeiend loopt.

Deel 2, nee niet in die woorden, maar menig power user (ik ook) stapt over naar Apple omdat ze net thuis niet meer willen nadenken, en eigenlijk gewoon als een droon functioneel gebruik willen maken van het systeem.. Ik denk dat de poweruser thuis met zijn mac een hele andere instelling heeft dan met zijn werk.
Heb je het verschil tussen de iPhone 4s en de SGS3 in de praktijk ervaren?
Leuk dat, wanneer dit bevestigd word, het proppen van meer cores in je SOC niet automatisch betekend dat je een veel snellere processor hebt.
Leuk dat, wanneer dit bevestigd word, het proppen van meer cores in je SOC niet automatisch betekend dat je een veel snellere processor hebt.
dat was toch al jaren bekend? Je hebt altijd overhead omdat je 2 cores moet aansturen en slimmer moet schedulen.
Kan mij heel veel mensen herinneren die er verbaasd over waren dat er 'slechts' een dual core soc in de iPhone 5 zat en dat de quadcore soc's in telefoon x vele malen beter zijn.
Tuurlijk zijn die verbaasd want dat is niet highend waardig. Wat is je punt?
Dat weet elke ICTer (en zelfs elke hobbyist) allang. Wat is je punt?
een 1ghz dual core die sneller is dan een 1,4ghz quadcore is toch niet mis lijkt mij?
Zoals al duidelijk wordt aangehaald klopt dat ook niet ;)

Het is zeker niet mis maar ook niks nieuws zie de Krait SoC die is ook per Mhz een stuk sneller dan de oudere op Cortex A9 gebaseerde SoC's...
"De score ligt ook nipt hoger dan die van bijvoorbeeld de Galaxy S III"

Ik weet niet over welke SIII jullie hebben, maar in sommige scores die ik tegen komen is de SIII 10% a 30% sneller.

Maar er zijn quad-scores met 1GB ram, dual-cores met 1GB ram en dual-cores met 2GB. Dus is het moeilijk tevergelijken.

Bijvoorbeeld:

1601 - Score iPhone 5
2040 - Score Samsung Galaxy SII quad-core

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1030202
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1035815

Kracht van de iPhone en misschien Windows Phone is de software+hardware optimalisatie. Iets waar Android niet zo goed in is. De A6 chip is special gemaakt voor iOS6 en daarmee zal het waarschijnlijk veel soepeler en sneller zijn dan een krachtige android toestel.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 17 september 2012 11:10]

Ik denk dat dat overgeclockte varianten zijn? Ik weet niet of en hoe dat kan, maar het lijkt mij nogal raar dat een en dezelfde telefoon zulke verschillende scores neerzet zonder.
(dit is de enige verklaring die ik kan verzinnen, wie weet het zeker?)
Niks overclockte varianten... zie mijn posts een paar naar beneden. De link die hier aangehaald wordt is niks niet overclockt, gewoon stock (4x1400). Het lijkt erop dat een hoop benchmarks van de S3 niet op 4 cores gedraait hebben... dan haal je het gemiddelde lekker naar beneden.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 17 september 2012 11:21]

Klopt, het is mij ook opgevallen dat in sommige benchmarks niet alle 4 de cores in gebruik waren, maar ook de resultaten niet altijd slechter zijn.

Als ik naar de core-logging gaan kijken van mijn Galaxy Note 10.1, merk ik ook op dat niet alle cores in werking zijn (2 of 3 tijdens normale zaken), tenzij ik begin te multitasken.

Is de multithread test op Geekbench wel in 4 threads, of zijn dit er 2? Indien er slechts 2 threads zijn, zou dit veel verklaren waarom tijdens de benchmark zelf cores in "sleep" staan.
Zover ik kan zien heeft het te maken met OS en hoeveelheid beschikbare ram en daarnaast zijn er meerdere SII modellen.

Een quad-core 1,4 ghz met 700mb vrije ram lijkt het veel slechter te doen dan een quad-core 1,4ghz met 900mb vrij ram. Daarnaast lijkt Android 4.0.x het beter te doen dan Android 4.1.x

Dit is bijvoorbeeld een overklocked quad-core 1.8ghz, dat 42,5% hoger scored dan de iPhone 5.
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1034669


Maar op het algemeen heeft de quad-core 1,4ghz SIII een hogere score dan de iPhone 5, dus ik begrijp niet waar ze het over hebben.

http://browser.primatelab...h2/search?q=Samsung+S+III


Apple lijkt het vooral goed te doen bij "Memory Performance" met geheugen dat bijna 2x zo snel is als de SIII.
En de typemarkeringen op de A6 chip duiden aan dat het om dezelfde memory package gaat als in de S3
http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks

Hier de link naar de Android benchmarks. Dit zullen waarschijnlijk gemiddelden zijn.
Persoonlijk vind ik benchmarks nooit zo interessant, ze geven aan wat de potentie van een toestel is maar die potentie word lang niet altijd gerealiseerd...zelf vind ik het veel interessanter om te zien hoe lang het duurt om bepaalde veelgebruikte taken uit te voeren, daar ga ik tenslotte het meeste van merken. Helaas zullen we daarvoor nog even moeten wachten...
Kijk is goed niks overclocked aan!

@reactie: Je reactie zegt anders veel meer over jouw gedrag dan dat van andere...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 september 2012 11:49]

Je moet je niet zo persoonlijk verantwoordelijk voelen voor de prestaties van Apple producten joh.. Het is maar een apparaat, het is niet je familie. ;)
De A6 chip is special gemaakt voor iOS6 en daarmee zal het waarschijnlijk veel soepeler en sneller zijn dan een krachtige android toestel.
Ik snap inderdaad niet zo goed waar dat soort vergelijkingen nuttig voor is, anders dan een soort van virtuele "wie heeft de grootste".

Het grootste gedeelte van het artikel focust gelukkig op het meer interessante gegeven: de score ten opzichte van de vorige iPhone. Niet ten opzichte van de concurrentie.

Immers, of je een Dalvik-VM draait voor je code, of native iOS-code, of wat het ook is dat Windows gebruikt, dat maakt nogal uit voor de ervaring en het gedrag. Het is ook niet alsof we smartphones gebruiken om onze koetjes te laten grazen, of dat je even een andere grafische kaart erinzet om wat meer FPS eruit te persen in Crysis. Pas in die situaties zijn de absolute benchmarks echt interessant.

Daarnaast is er voor mobiele telefoons altijd nog het probleem: je kunt je cpu wel heel krachtig maken, maar dat is altijd een trade-off ten opzichte van je batterij.

Kortom, leuk deze benchmark (als hij al echt is), maar de impact die het heeft (of zou moeten hebben) op de keuze voor welk soort smartphone is om en nabij nul.

Als je daarentegen al besloten hebt dat je een iPhone wil, dan kun je het goed gebruiken om de relatieve snelheidswinst van de 5 t.o.v. een goedkopere 4 of 4S te bepalen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 17 september 2012 11:24]

Kennelijk is de nieuwe A6 een behoorlijke stap vooruit wanneer je:
- nieuw ontwerp
- Meer instructies verwerken
- behoorlijke geheugenbandbreedte verbetering
-hogere clocksnelheid
- meer Ram geheugen (1 gb volgens Anandtech)
Bij elkaar optelt.
Dat vind ik een behoorlijke stap vooruit.
De vergelijking met de S3 is voorbarig, want het gaat om twee verschillende besturingssystemen waarbij Apple zijn processor tot in het extreme heeft geoptimaliseerd voor iOS. Terwijl de S3-quadcore niet geoptimaliseerd is, maar gewoon rauwe power.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 17 september 2012 11:10]

Alleen jammer dat al deze zaken al eerder gedaan zijn door anderen.

bvb de Dualcore Krait van Qualcomm(Snapdragon S4) die oa in de One X zit (usa), Lumia 920, HTC Evo, HTC One S, etc
@Devian: datzelfde commentaar heb ik bovenaan bij de reactie van hAi gedaan :)
Al heb je gelijk, maar ik denk niet dat de Krait-processor helemaal vergelijkbaar is met de A6, behalve meer instructies verwerken. Laten we eerlijk zijn, de Krait cores zijn wel op 1,5 ghz en dus zou die hard over de A6 moeten gaan
Ben ik de enige die dat totaal geen argument vind? Op het moment gebeurt er weinig echt nieuws op het gebied van smartphone processoren dus om één van de producenten dan te verwijten dat ze "hetzelfde doen als iedereen doet" is voor mij een beetje vreemd.
Apple zijn processor tot in het extreme heeft geoptimaliseerd voor iOS. Terwijl de S3-quadcore niet geoptimaliseerd is, maar gewoon rauwe power.
Dat maakt niks uit want de test van de iPhone 5 in het artikel is natuurlijk op iOS gedaan en heeft dus die optimalisaties gewoon in de score erbij...

Wel knap dat Tweakers altijd op andere benchmark waardes uit komt dan mij, maarja ik draai dan ook al Android 4.1.1...
@watercooler: er zijn verschillende invloeden op benchmarking he, zeker wanneer jij al 4.1 draait dan gaat de performance flink vooruit. Maar een benchmark draaien en dan een vergelijking maken tussen een iPhone en de S3 is niet zinvol. Pas als ze beide hetzelfde OS draaien zouden beide met elkaar kunnen worden vergeleken. Zo is de vergelijking tussen de S3 en een One S wel valide (beide Android), het liefst wel op een kale versie van Android zodat de schil niet mee telt.

Daarnaast wordt er wel vergeten dat de A6 op maar 1 ghz draait met twee cores, terwijl een S3 met het dubbele aantal cores op 1,5 ghz draait. Maar dat die directeur zei dat de S3 wordt vernederd... Ik denk dat die vent achterover is geslagen... Hoe je het ook went of keert, de S3 is een zeer snel toestel dat echt niet onder doet voor enig ander toestel, ook niet de nieuwe iPhone.
Zijn punt is dat een iOS device met dezelfde score beter presteert in de praktijk vanwege optimalisatie.
Volgens jou punt zou de SGS3 2 tot 3 keer beter moeten presteren dan de iPhone 4s met zijn 630 punten. Dit is in de praktijk nergens aan te zien, de 4S heeft zelfs een soepelere interface.

Geekbench meet de performance van de CPU, en niet de performance van het OS. Hier zit namelijk een groot verschil in. iOS en WP8 hebben minder resources nodig dan Android.

Zoals South_Styler al aangeeft heeft het alleen zin om de scores te vergelijken met dezelfde OS.
De vergelijking met de S3 is voorbarig, want het gaat om twee verschillende besturingssystemen waarbij Apple zijn processor tot in het extreme heeft geoptimaliseerd voor iOS. Terwijl de S3-quadcore niet geoptimaliseerd is, maar gewoon rauwe power.
Gelukkig kan ik een Nissan GT-R en Mustang GT500 allebei waarderen.
[...]


Gelukkig kan ik een Nissan GT-R en Mustang GT500 allebei waarderen.
Die zijn nog steeds allebei geoptimaliseerd voor op de weg?

Je argument zou pas steak(:+) houden als 't ging om een SUV vs Sportwagen, of Terreinauto vs sportwagen?
De vergelijking klopt wel denk ik, beide wagens hebben hetzelfde doel maar ze proberen dat doel op een heel andere manier te bereiken: waar de Mustang vooral voor pure PK's en motorinhoud gaat, word bij de Nissan er juist gebruik gemaakt van een minder krachtige motor die een stuk meer geoptimaliseerd word. Toch hebben ze beide hetzelfde doel: hard kunnen rijden.

Jouw vergelijking is ook waar maar op een andere manier, jij wil eerder aangeven dat je de algemene prestaties van het ene product niet zomaar met het andere kan vergelijken, in dit geval door het verschil in OS, in jouw geval door het verschil in beoogd doel. Bij een sportwagen zal je niet zo geïnteresseerd zijn in hoe goed hij door de modder kan aangezien dat nu eenmaal niet van toepassing is voor jouw product...
You nailed it. De iPhone is vaak zo rap omdat ze alles kunnen optimaliseren doordat ze maar één toestel hebben. Er zijn vele verschillende Android telefoons en deze zijn gewoon niet geoptimaliseerd, wat jammer is want als dit wel zo zou zijn dan zou die quadcore natuurlijk flink sneller zijn.

Bovendien heb ik het gevoel dat Android nogal veel aan je RAM en CPU knaagt tijdens gebruik, mijn HTC is soms tergend langzaam zonder specifieke reden, ook na gebruik van caches legen en alles sluiten met taakbeheer enz. onder iOS heb ik hier geen tot weinig last van. (Eigen ervaring dus valt niets op aan te merken mensen :9~ )

Zo blijkt maar weer dat niet alles om hardware draait, maar dat de software wel degelijk van groot belang is.
HTC's zijn meestal wat trager door de loei zware sense interface. Merk ik zelf op me HTC One S
Mwah, met HTC Sense 4.0 valt dat heel erg mee hoor. Is even snel als dat TouchWiz. Maar, wacht even op Sense 4.1 plus JB (4.1), dan ben je helemaal optimised.
Is even snel als dat TouchWiz
Helaas is TouchWiz ook enorm log... doe mij maar de schil van Sony die nog veel wegheeft van Android Stock
Bovendien heb ik het gevoel dat Android nogal veel aan je RAM en CPU knaagt tijdens gebruik, mijn HTC is soms tergend langzaam zonder specifieke reden, ook na gebruik van caches legen en alles sluiten met taakbeheer enz
Veel RAM heb je niet zo veel aan op Android, apps mogen er toch geen gebruik van maken. (max. 32MB heap space per app op high-end toestellen). Dus ook al heb je 2GB RAM, je app mag er maximaal 32MB van gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 17 september 2012 13:58]

Erhm... Wat let de Samsung om ook de processor tot het extreme te optimaliseren?

Ik vind er niets voorbarig aan, het is gewoon een vergelijking die terecht is. En dit keer wint de iPhone. De volgende Samsung (S4?) zal daar ongetwijfeld weer overheen gaan.
Samsung kan Android heus niet zo optimaliseren als Apple dat kan. Met alle respect voor de Apple fans... iOS is in jaren niet ingrijpend verandert, waardoor Apple ook een processor kon maken die volledig is geoptimaliseerd voor hun OS.

Nu Samsung. Laten we eerlijk zijn over Android, ik gebruik Android al vanaf 2.2 en sindsdien zijn er ontzettend veel veranderingen doorgevoerd tot nu 4.0 en straks 4.1. Er kan geen optimale optimalisatie zijn van een besturingssysteem dat elk half jaar een major update presenteert waarin ingrijpende veranderingen worden doorgevoerd. Toegegeven, 4.1 is een minder grote upgrade, maar het verschil tussen 2.2 en bijvoorbeeld 4.0 is zeer groot. Optimalisatie door Samsung is dan ook niet zo volledig mogelijk als Apple, maar wat ze niet kunnen met optimalisatie compenseren ze met rauwe processorkracht - dat is ook wat je terug ziet in de benchmarks.
Domme keuze dus van Samsung om Android te gaan gebruiken. Ze compenseren het gebrek aan optimalisatie door 'enorme' specs in een device te stoppen. Is ook een oplossing.

En niet ingrijpend veranderd, laat me raden: je hebt nooit iOS 3 gedraaid :D
Daar heb je gelijk in, ik heb iOS 3 niet gedraaid. Dus misschien dat ik daar wat door schoot, maar de oplossing van Samsung is zo gek nog niet. Elke keer wordt Android zwaarder door het geheel aan features wat erbij komt. Door flinke hoeveelheid rauwe power zorg je ervoor dat het apparaat compatible blijft met de software. Dat is bij Android wellicht nog wel de beste oplossing.

Je kunt moeilijk beweren dat Samsung een domme keus heeft gemaakt door Android te gaan gebruiken. Ze genereren er een omzet mee van vijf miljard, waarbij hun Galaxy lijn alle verkoopsverwachtingen overstijgt. Dus nee, op dat punt kan ik het helaas niet met je eens zijn.
Ik bedoelde het meer als dom om te kiezen als je het niet kan optimaliseren. Dan kan je namelijk beter een eigen OS hebben zoals iPhone heeft en Nokia en Samsung vroeger hadden.

Ik vind het idee van rauwe power er tegenaan persoonlijk niet zo, het is een wat simpele oplossing die de echte oplossing omzeilt. Maar dat moet elk bedrijf voor zichzelf weten natuurlijk.
Domme keuze dus van Samsung om Android te gaan gebruiken
Ja echt domme keuze... al die miljoenen die ze er mee verdienen zegt genoeg
Je conclusie klopt ongeveer alleen je redenatie niet helemaal. Het voordeel dat Apple heeft is dat ze zowel de processor als het OS ontwikkelen waardoor ze de twee voor elkaar kunnen optimaliseren. Samsung kan de hardware wel proberen te optimaliseren maar kunnen dus niet veel optimaliseren aan het OS zonder er zelf geld aan uit te geven.

Samsung heeft dus een andere keuze gemaakt: minder uitgeven aan optimalisatie van het OS maar 'gewoon' de specs omhoog gooien. Hierdoor komt hun toestel dus waarschijnlijk beter uit benchmarks maar voorlopig kunnen we over de daadwerkelijke prestaties nog niets zeggen.
De A5x heeft ook 1 Gb geheugen.
Vind het maar ijzig stil rondom de iphone 5, lees vooral veel telleurstelling. S3 verbleken, wat zo hard werd geroepen zie ik ook maar weinig van.
Vind het maar ijzig stil rondom de iphone 5, lees vooral veel telleurstelling. S3 verbleken, wat zo hard werd geroepen zie ik ook maar weinig van.
Je weet dat ie nog niet te koop is he?
Nuja, een heleboel mensen denken daar anders over aangezien binnen een uur alle pre-order toestellen waren uitverkocht en Apple gaat opnieuw streven naar een record in verkopen zoals het er nu uitziet. Op elk vlak hebben ze de telefoon verbeterd en dat is niet slecht. De SII is ook een toptoestel en de SIII kan ook maar een fractie meer dan zijn voorganger en was ook niet zo speciaal. Uiteindelijk zijn de prestaties voor dagelijks gebruik in de meeste high-end toestellen niet uiteenlopend en dus gaat men niet meer kijken naar specs, vandaar dat Apple daar ook weinig over heeft gezegd. Het gaat enkel om de gebruikservaring en de ene gaat liever een Apple telefoon kopen voor het eerst, een andere kiest android of windows phone.

En eerlijk gezegd denk ik dat mijn volgend toestel over een jaar of twee misschien wel een Apple of een WP8 gaat worden want Android staat me niet echt. Ik heb een P met ICS en alles is supersnel enzo maar de software is eerlijk gezegd bagger als ik vergelijk met WP 7,8 of iOS, nu hoop ik dat Jelly Bean wel wat beter zal zijn maar 60fps interface vind ik niet bijzonder aangezien ik het gevoel heb dat het al zo is, op een enkele keer na tijdens een overgang. Eigenlijk hoop ik dat de fabrikanten hun eigen software maken want de schillen over Android zijn inspiratieloos.
Ja tuurlijk, al die mensen zetten hun iPhone direct op eBay, pff die Apple-haat hier op Tweakers is gewoon zielig te noemen.
Gozer maak je is niet zo druk... volgens mij zie jij in elke uitspraak waar Apple en Andoid in voor komt "Apple haat"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013