Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties, 26.646 views •

Microsoft zou zijn Windows Phone 8-besturingssysteem de status release to manufacturing hebben gegeven. Dat betekent dat fabrikanten de software in handen krijgen en zij hun toestellen geschikt kunnen maken voor het OS.

WP Central meldt van twee 'bekende' bronnen te hebben vernomen dat Microsoft de Gold-status, oftewel rtm, aan zijn Windows Phone 8-besturingssysteem heeft gehangen. Inmiddels zijn er ook foto's naar buiten gekomen waarop te zien is dat de rtm is vrijgegeven. Daarmee zou de ontwikkeling van het OS voldoen aan het tijdspad dat Microsoft heeft opgesteld voor het uitbrengen van Windows Phone 8.

De rtm-status betekent dat fabrikanten zoals Nokia, HTC en Samsung het besturingssysteem in handen krijgen en geschikt kunnen maken voor gebruik op hun smartphones. Nokia had al de Lumia 820 en 920 aangekondigd, maar deze mochten nog niet worden uitgeprobeerd. Ook een releasedatum werd niet bekendgemaakt. Tevens heeft Microsoft nog maar weinig details losgelaten over de specifieke gebruikersfeatures, maar dit doet het bedrijf waarschijnlijk op 29 oktober.

Alhoewel de rtm-versie op tijd afgeleverd zou zijn, wijzen andere geruchten erop dat het uitbrengen van Windows Phone 8 door bugs en instabiliteit al in een eerder stadium al vertraging heeft opgelopen: aanvankelijk zouden er al toestellen in oktober uitkomen, maar dit is waarschijnlijk niet meer haalbaar. De laatste geruchten wijzen erop dat Nokia zijn Lumia 920 in november in Europa uitbrengt.

Windows Phone 8 rtm

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102097+157+27+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ehm? nieuws: Gerucht: Windows Phone 8 is nog niet af

Typisch, vorige week was er een gerucht dat WP8 nog lang niet af zou zijn en vandaag een gerucht dat ie wel af is. Was dus blijkbaar paniek om niets. In een artikel over Apple hier stond laatste dat de aankondiging van de nieuwe iPhone wat teleurstelde omdat we alles al wisten. Ik denk dat MS gewoon probeert om niets te laten weten zodat hun intro indrukwekkender is. Maar omdat MS normaal erg open is over aankomende producten heeft dit sommige mensen laten schrikken.

Shit maak ik toch weer een Apple<->MS associatie :/
Microsoft heeft anders al 2 keer uitgebreid gepraat over Windows Phone 8, in juni en in september met Nokia.
Dat "gerucht" was (net als een aantal andere WP8 nieuwtjes) heel toevallig op de dag dat de iPhone 5 werd geintroduceert, met als resultaat dat het grootste deel van die dag men het op o.a. Tweakers.net niet over de iPhone maar over de Lumia had...

En nu, 3 dagen na de introductie van de iPhone 5, heeft men het op tweakers.net alweer niet over de nieuwe iPhone maar over Windows Phone... Een teken aan de wand!!!

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 15:10]

Dat was een gerucht. Ik heb al enkele keren geroepen dat het melden van geruchten op de voorpagina niet slim is, en nu is dat bewezen.

@t.net, kunnen jullie hier dan dus mee stoppen? Of zelf dingen verifiëren?
Dezelfde bronnen gaven tegenover WP Central aan dat de RTM op tijd is, dus misschien valt het wel mee met die vertraging:
We're also told that this RTM date was planned and that Windows Phone 8 is "on time".
@cbkid, volg je redenatie en maak ze af.
Vooronderstellend dat MS op alle hardware vasthoud aan de gekozen OS richting en een gelijke timeline dan zal de trendvolger snel evolueren naar een, "ik wil niet anders meer".
De herkenningsfactor zit niet mee in de "look" maar in het gebruik.
Thuis, onderweg en in de broekzak, bedienbaarheid hoeft niet meer opgedeeld te worden tussen verschillend apparatuur maar is identiek.
Het is een gouden formule maar vereist onnoemlijk veel discipline van techneuten en marketing.

edit, typo

[Reactie gewijzigd door Grock op 15 september 2012 19:43]

Hoi Grock...

Het spijt me, maar ik begrijp niet helemaal precies wat je zegt ben ik bang...

"volg je redenatie en maak ze af."

Vraag je mij dat te doen of geef je aan dat jij dat doet? Stel je me een vraag en zo ja, welke precies? In ieder geval:

De "look" is heel belangrijk, maar wat belangrijker is, is het gebruiksgemak en de "interface", de manier waarop de gebruiker met het apparaat communiceert, en daarin speelt de look zeker ook een heel belangrijke rol, maar is de look niet alles...

We krijgen steeds meer hi-tech apparatuur in ons dagelijkse leven (pc, tablet, telefoon, mp3 speler, camera, console, enz enz.) Die apparatuur krijgt steeds meer functionaliteit en wordt ook steeds meer met met elkaar verbonden of zelfs in elkaar geintegreerd. Het is heel belangrijk dat al die (groeiende) functionaliteit voor de gemiddelde mens begrijpelijk en daardoor bruikbaar blijft. Wij als tweakers vinden het misschien leuk met allerlei diepe instellingen te spelen en gebruiksaanwijzingen te bestuderen, de gemiddelde consument wil dat helemaal niet. Die wil met een nieuw apparaat het liefst zonder de gebruiksaanwijzing open te slaan meteen een foto kunnen maken, een gesprek kunnen voeren of zijn bestanden kunnen synchroniseren, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Hier ligt volgens mij inderdaad voor Microsoft de grote uitdaging, maar ik denk dat Microsoft dat heel erg goed door heeft, wat bijvoorbeeld verklaart waarom ze tegen alle kritiek in zijn gegaan en er in Windows 8 geen startknop meer zit maar gebruikers gedwongen worden de metro interface te gebruiken. Ik werk nu zelf een tijdje met Windows 8 op mijn desktop en het is even wennen, maar voor de standaard en meest gebruikte functies zoals mail lezen, muziek spelen en Facebook bijhouden (om maar weer een paar voorbeelden aan te halen) werkt het veel en veel makkelijker en intuitiever en is het veel overzichtelijker dan de tot nu toe standaard desktop interface, zeker op een tablet en die tablet zal uiteindelijk/binnenkort voor een heel belangrijk deel toch de ouderwetse PC gaan vervangen. WP 7 heeft hierin nu al een voorsprong genomen op OIS en Android! Wil je een beichtje sturen aan een bekende? Dan hoef je niet meer eerst te bedenken of het een SMS berichtje moet zijn, of dat je beter via Facebook chat, LinkedIn of Messenger kan zeggen dat je onderweg bent... Inplaats van eerst de juiste app te zoeken en te openen ga je gewoon naar die persoon in de people hub, je ziet daar meteen de laatste status van die persoon op alle verschillende plekken (Facebook, LinkedIn, enz) en je stuurt een berichtje, via Facebook, SMS, LinkedIn, enz... Ok, het is hier nog allemaal net niet helemaal perfect geintegreerd, maar hier is WP7 toch al een heeeeel stuk dichter bij perfectie dan IOS en Android...

De grote voorsprong die Microsoft met WP heeft op Apple met IOS en Google met Android is dat de meeste mensen niet om Windows op de pc heen kunnen en wat betreft consoles Apple en Google (nog) helemaal niet eens op de markt zijn. Deze voorsprong is volgens mij in de komende 10 jaar in ieder geval ook niet meer in te halen.

Die identieke interface (PC, tablet, console, telefoon) zal met Windows 8, WP 8 en de komende Xbox een feit zijn. Microsoft heeft even zitten slapen op het gebied van telefoons en tablets, maar ze zijn nu wakker geworden en ook hier zal heel binnenkort Windows domineren zoals het de laatste 15 a 20 jaar al doet op de desktop, doordat ze als enige een standaard interface (en met interface bedoel ik hier meer dan alleen de look) op al die verschillende apparaten aan kunnen en zullen bieden. De helemaal perfecte naadloze integratie van alles zal misschien nog iets langer duren dan Windows 8, WP 8 en de nieuwe Xbox, maar alleen Microsoft heeft momenteel de potentie, omdat alleen Microsoft PC's, tablets, telefoons en consoles kan bedienen, die naadloze integratie van alles in de nabije toekomst een feit te maken. En voorlopig zijn ze goed op weg naar die naadloze integratie van alle verschillende hardware, alle verschillende software (inclusief de belangrijke websites als Facebook, LinkedIn, Windows Live enz en daarmee het complete social network gebeuren), het complete gaming gebeuren en de naadloze beschikbaarheid van data als foto's, video's en andere bestanden/gegevens.

In de toekomst zal hier nog veel veranderen. Het toetsenbord (ook op de telefoons/tablets), de muis op de PC en het touchscreen op de tablet/telefoon zullen bijvoorbeeld een veel minder belangrijke rol gaan spelen dan ze nu doen (al zit de piek voor de touchscreens er nog aan te komen). Apple heeft hierin met SIRI op de laatste iPhones een belangrijke stap gemaakt, maar Microsoft heeft hier met Kinect een nog veel belangrijker en interessanter wapen voor de toekomst in zijn arsenaal, tot dat we in de heel erg verre toekomst met alleen gedachten onze apparaten zullen kunnen bedienen zonder dat daar beweging of spraak voor nodig is. Maar nu ga ik wel heel erg ver off-topic...

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 21:30]

Het is te hopen dat Nokia met de Lumia X20 komt voor Apple de iPhone 5 uitbrengt.
Er zullen veel mensen zijn die voor de eerste gaan die uitkomt gewoon om hem te hebben als eerste.
En dat november maar de uiterste release is. Als ze er in januari mee uitkomen is het gedaan met Windows Phone 8. Ze zijn nu al veel te laat.
Nokia kan beter hopen dat mensen de moed niet hebben opgegeven met Microsofts mobile OS's. Nadat compleet gebroken werd met WM 6.x bij de release van WP7.x, doet Micrcosoft nu wederom exact hetzelfde, waardoor mensen wederom met een dood OS zitten, mochten ze een WP7.x telefoon hebben. En dat binnen 2 jaar tijd. Bovendien heeft WP7 niet het marktaandeel gebracht dat hoopgevend is voor Microsoft danwel Nokia (minder dan 3% van de sales in de USA bijvoorbeeld in het laatste kwartaal en ook minder dan 6% van het totale marktaandeel voor Windows Phone PLUS Windows Mobile).

Nu is Nokia misschien nooit heel groot geweest in de USA, maar Microsoft moet het toch vooral hebben van de USA op smartphone gebied. Windows 8 lijkt dan misschien (behoorlijk) wat verbeteringen te brengen, de vraag is of de consument voorbij de cosmetische similariteit van WP7 en WP8 kan/wil kijken.

Maar goed, er zullen in ieder geval ~100k WP8 telefoons 'in gebruik' genomen worden, alhoewel zal moeten blijken hoeveel MS medewerkers daadwerkelijk gebruik van de WP8 telefoon zullen maken.
WP7 is niet dood, het wordt nog gewoon ondersteund en Nokia heeft bv aangegeven dat de gebruikers niet vergeten worden (wat hun applicaties betreft zijn er al diverse updates aangekondigd).
Ja het is zo dat je niet naar WP8 kunt upgraden, maar dat wil niet zeggen dat WP7 dood is. Voor ontwikkelaars is het nog interessant om voor WP7 als 8 te ontwikkelen omdat die markt nu nog groter is.

Opvallend dat die bron zo weinig WP7 toestellen kent, maar het is dan ook niet gebaseerd op verkoopcijfers maar op een poll:
Methodology: Nielsen’s monthly survey of 20,000+ mobile subscribers aged 13+ in the U.S. Mobile owners are asked to identify their primary mobile handset by manufacturer and model, which are modeled to be demographically representative of mobile subscribers in the U.S. Recent Acquirers are defined as consumers who obtained their handset within the last 3 months.

Some prior posts included insights looking only at adults aged 18+, which should not be compared or trended with this current report.
Dus er kan nog veel tussen zitten en ik denk dat dat ook het geval is. Want een bedrijf als AT&T heeft een aantal maanden de Lumia 900 in de top 3 van best verkochte toestellen gehad. En zo zijn er nog zat andere lijstjes waar WP7 goed heeft verkocht. Waar WP7 een groot nadeel van heeft gehad is dat veel bedrijven de telefoon niet op een normale plek in de winkels hebben gelegd (vaak niet eens in het zicht maar in de la), waardoor je ook al geen kans krijgt. Of werd het onterecht door de verkopers afgeschoten. Maar goed, dat is gewoon jammer.

Voor WP8 zijn de voorspellingen goed. Op internet is de vergelijking tussen de iPhone 5 en Lumia 920 (en androidtoestellen) al veelvuldig gemaakt, waar de Lumia toch erg succesvol uit komt. Ik denk dan ook dat door de boost in specs deze telefoon wel degelijk een kans gaat maken. Vooral ook door het gebrek aan vernieuwing in het OS van de iPhone 5. We zullen zien hoe dit gaat uitlopen, maar ik heb er wel vertrouwen in. En omdat het nu de basis deelt met Win8 is de kans groot dat er ineens een grote boost aan applicaties beschikbaar gaat zijn voor dat platform.

MS medewerkers gebruiken wel degelijk een WP7 toestel, maar krijgen ook nu allemaal een WP8 toestel (en tablet en desktop upgrade). Dus daar zit het wel goed mee en als je kijkt naar de reviews die de toestellen krijgen (op amazon scoren ze echt heel goed), dan is dat gewoon erg positief.
Die 100k gaan ze zeker wel halen en ik denk dat het marktaandeel van 25% over een jaar ook goed mogelijk kan zijn. Vooral ook omdat er nu op zakelijk gebied overgestapt kan worden vanwege de betere beveiliging en toevoeging van bedrijfs-hubs voor bedrijfsapps.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 september 2012 11:32]

WP7 is niet dood, het wordt nog gewoon ondersteund en Nokia heeft bv aangegeven dat de gebruikers niet vergeten worden (wat hun applicaties betreft zijn er al diverse updates aangekondigd).
Ja het is zo dat je niet naar WP8 kunt upgraden, maar dat wil niet zeggen dat WP7 dood is. Voor ontwikkelaars is het nog interessant om voor WP7 als 8 te ontwikkelen omdat die markt nu nog groter is.
Dat Nokia nog ondersteuning zal bieden voor WP7.X is niet heel gek. Ze zijn zeer afhankelijk van de mensen die nu nog die telefoons kopen. Maar hoeveel ontwikkelaars zullen specifiek voor WP7 zullen ontwikkelen. Apps die op WP7 draaien, kunnen door middel software wel op WP8 draaien, maar WP8 apps draaien sowieso niet op WP7. Daar zal een apparte ontwikkeltak voor nodig zijn. Hoeveel bedrijven zullen brood zien in een OS met een marktaandeel van slechts enkele procenten (er zijn genoeg marktonderzoeken te vinden waarin duidelijk naar voren komt dat WP7 minder dan 5% marktaandeel heeft). Het zal wellicht interessant zijn voor ontwikkelaars om voor WP8 te ontwikkelen. Dat heeft dus echter weinig van doen met WP7.
Opvallend dat die bron zo weinig WP7 toestellen kent, maar het is dan ook niet gebaseerd op verkoopcijfers maar op een poll:
Zoals gezegd, er zijn veel meer bronnen te vinden aangaande marktaandeel en verkopen.
Dus er kan nog veel tussen zitten en ik denk dat dat ook het geval is. Want een bedrijf als AT&T heeft een aantal maanden de Lumia 900 in de top 3 van best verkochte toestellen gehad. En zo zijn er nog zat andere lijstjes waar WP7 goed heeft verkocht. Waar WP7 een groot nadeel van heeft gehad is dat veel bedrijven de telefoon niet op een normale plek in de winkels hebben gelegd (vaak niet eens in het zicht maar in de la), waardoor je ook al geen kans krijgt. Of werd het onterecht door de verkopers afgeschoten. Maar goed, dat is gewoon jammer.
AT&T gaf een behoorlijke tijd lang grote korting op de Lumia 900, zeker vergeleken met andere top-telefoons. Daarnaast stond de telefoon een tijdje (niet heel erg lang) in de top 3, om vervolgens te zakken naar een positie laag in de top 10. Bovendien, hoeveel mensen kopen direct bij de provider en hoeveel mensen bij een andere (r)etailer. Dat brengt ook het volgende punt naar voren. Een etailer kan een telefoon moeilijk in een la stoppen. Ze kunnen het natuurlijk lastiger maken om een bepaalde telefoon op een site te vinden, maar bij de meeste telefoon etailers kun je doorgaans gemakkelijk op merk sorteren. Daar heb je dus niet de "onder in de la-situatie".
Voor WP8 zijn de voorspellingen goed. Op internet is de vergelijking tussen de iPhone 5 en Lumia 920 (en androidtoestellen) al veelvuldig gemaakt, waar de Lumia toch erg succesvol uit komt. Ik denk dan ook dat door de boost in specs deze telefoon wel degelijk een kans gaat maken. Vooral ook door het gebrek aan vernieuwing in het OS van de iPhone 5. We zullen zien hoe dit gaat uitlopen, maar ik heb er wel vertrouwen in. En omdat het nu de basis deelt met Win8 is de kans groot dat er ineens een grote boost aan applicaties beschikbaar gaat zijn voor dat platform.
Zoals ik al zei, MS repareert een heleboel in WP8 dat niet goed was in WP7. De vraag blijft echter of mensen dat (willen) zien, omdat Metro-niet-Metro nog altijd prominent aanwezig is en mensen wellicht denken dat het niet veel anders zal zijn dan WP8
MS medewerkers gebruiken wel degelijk een WP7 toestel, maar krijgen ook nu allemaal een WP8 toestel (en tablet en desktop upgrade). Dus daar zit het wel goed mee en als je kijkt naar de reviews die de toestellen krijgen (op amazon scoren ze echt heel goed), dan is dat gewoon erg positief.
Die 100k gaan ze zeker wel halen en ik denk dat het marktaandeel van 25% over een jaar ook goed mogelijk kan zijn. Vooral ook omdat er nu op zakelijk gebied overgestapt kan worden vanwege de betere beveiliging en toevoeging van bedrijfs-hubs voor bedrijfsapps.
Die 100K is het probleem niet. Een paar miljoen is zelfs het probleem niet. Wat wel een probleem is (voor MS en Nokia tenminste) is dat in 3 kwartalen ze niet meer dan ~7 miljoen Lumia's hebben verkocht. En eerlijk is eerlijk, 7 miljoen over 9 maanden is niet veel, wanneer je het vergelijkt met een iPhone of de Android-verkopen. Daarbij moet ook nog worden aangetekend dat de meeste toestellen die verkocht worden de 610 en 710 zijn, afgeleid van de gemiddelde verkoopprijs.
Developers blijven de aankomende paar maanden nog wel ontwikkelen voor WP7 (of in ieder geval huidige apps ondersteunen) simpelweg omdat daar al gebruikers voor zijn. WP8 moet vanaf 0 komen en dat duurt gewoon even. De kans is groot dat het sneller op het huidige gebruikersniveau zal komen, maar voor een developer is de keuze tussen enkele miljoenen gebruikers en zeer weinig gebruikers gewoon erg makkelijk. WP8 brengt wel nieuwe api's en ontwikkelmethoden, maar niet elke app heeft dat nodig. Veel toepassingen met rss of internetmogelijkheden werken ook prima op wp7 en qua performance valt het ook reuze mee. Het is niet alsof je ineens een heel andere ontwikkelmethode MOET hanteren voor WP8.
En jij vertaald een heeeel belangrijk struikelpunt namelijk: de verkopers.
1. 9van de 10 verkopers weten niet meer dan dat ze een tel verkopen.
2. ze raden meestal een iphone aan of de duurste android
3. de win telefoons liggen qua winst prijs lager, die raden ze af

Als de telefoon verkopertjes eens de win telefoons wat meer in het zonnetje zouden zetten zouden veeel meer mensen wat er minder verstand van hebben een win tel kopen.
idd . Als ik m'n Lumia ging kopen , moest ik m'n keuze verdedigen tov dat verkopertje, want hij wist alles beter. Vond dit echt absurd. Ik snap wel dat windows niet de beste naam heeft , maar je zou wel verwachten dat een verkoper in een telefoon toko wel wat beter was ingelicht.
Voor de eisen die ik had was de lumia de beste keus en heb er nog steeds geen spijt van.
Waar heb je het over? WP7 heeft een mooie update naar 7.5 gehad, en krijgt er nog een naar 7.8. Bovendien blijven WP7.x app gewoon compatibel met WP8.

Totaal niet te vergelijken met de breuk na WM6.x dus, tenzij je op zoek bent naar spijkers op lag water om te kunnen klagen.

Want wat wil je dan? Kunnen oude Android of iOS versies nog steeds 100% alles wat de nieuwste versie kan?
Nee en de iPad krijgt na 1 1/2 jaar als laatst verkocht te zijn ook al geen update meer naar de nieuwe versie van iOS. En hoeveel Android telefoons hebben zelfs uberhaupt nooit een update gekregen.

Alle mensen die ik ken zijn ontzettend blij met hun Lumia telefoons en hun boeit het helemaal niet dat ze geen WP8 krijgen. Ze weten dan dat het OS goed blijft werken, ipv dat hij traag wordt zoals het geval was bij enkele iOS updates.
Blij? En daarom willen ze allemaal een WP8 telefoon? Of is dat omdat ze toch stiekem en niet vertellen, ontevreden zijn over hun Lumia 800 waardoor ze graag gaan upgraden naar de Lumia 920? (dit doet de marktaandeel ook niet veel goed als mensen die al WP kopen weer WP kopen dan maakt die aankoop geen deel uit van marktvergroting)
Ik heb een lumia 800 en zou graag idd een 820 hebben. Maar ik ben helemaal niet ontevreden over de 800. Het is een uitstekend toestel en ik kan hier nog wel een paar jaar mee verder.
Er zijn maar een paar kleine zaken die ik net wat minder handig vindt aan de 800 , maar dat zal ook minder worden met de 7.8 update.
Ik heb een Lumia 800 waar ik heel erg blij mee ben maar kan niet wachten tot ik een Lumia 920 kan en zal kopen vanwege de (nog!) veel betere camera op de 920...

Mijn vorige telefoon was trouwens een iPhone 4 die nu (werkend maar sinds mijn Lumia ongebruikt) stof ligt te verzamelen...

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 18:44]

Een upgrade willen is niet hetzelfde als een slechte telefoon hebben. Tuurlijk willen mensen een sneller toestel met nieuwe functies, maar het is niet dat de huidige ineens waardeloos, traag of ongebruiksvriendelijk is. Beetje kromme gedachte.
Dus in jouw idee zijn alle mensen die een iPhone5 gaan kopen "stiekem en niet vertellen" ontevre3den over hun iPhone4S?

gelukkig heb ik niet dat gevoel bij mijn Lumia800.
De 920 zie ik gewoon als een prachtige opvolger vanwege de ontwikkelingen. Ik ben zo overtuigd van WP7.x dat ik blind vertrouw op WP8. Misschien fout, maar zo is het wel. Voor mij (!!!!) rules de Lumia serie

[Reactie gewijzigd door LessRam op 15 september 2012 22:36]

En Apple is weer betrokken, bovendien gaat het om een telefoon dus een tablet betrekken is een slechte vergelijking.

iPhone 3GS is inmiddels al meer dan 3 jaar oud en krijgt gewoon een update naar iOS6 ondanks de 600mhz Cortex A8 cpu.
maar of je daar echt blij van wordt... mijn 3g had het echt niet meer toen iOS 4 uitkwam. Kan me slecht voorstellen dat een 3GS daar niet onder puft en steunt.

meer OT: wp8 is welkom als dat ook de release van 7.8 stimuleert. Vooral het meer kunnen customizen aan tiles spreekt mij erg aan!
Kan je me vertellen hoe je erbij komt dat wp7.x dood is? Er staat nog een grote update in de planning en wp7 is sinds de release telkens geupdate. Ik ben meer dan tevreden met mijn 7.x telefoon en verwacht dat deze nog lang genoeg mee kan. Minimaal 1-2 jaar.

Daarbij is het alweer twee jaar terug dat wp7 uitkwam. Als je nu kijkt naar bijvoorbeeld de iPhone van twee jaar terug dan zie je toch ook dat deze niet alles features van iOS6 meekrijgt. Haalt niet weg dat wp7 toestellen die minder dan een jaar op de markt zijn sneller bij een dergelijk stadium komen. Echter kan je nu ook nog gewoon de iphone 4 kopen toch? En voor de aankondiging van de iPhone 5 kon je zelfs nog de 3gs kopen. Lijkt mij dat de consument gewoon de keuze krijgt wat hij wil halen.
Kan je me vertellen hoe je erbij komt dat wp7.x dood is? Er staat nog een grote update in de planning en wp7 is sinds de release telkens geupdate.
This is what you get
http://www.wp7.nl/21008/n...ers-worden-niet-vergeten/
Niettemin zullen app ontwikkelaars zich focussen op WP8.
Ik ben het niet eens met een dood OS. Op zich klopt je stelling, na verloop van tijd komt er waarschijnlijk minder uit voor WP7 dan voor WP8 en zullen updates minder uitgebreid zijn. Maar zolang er nog wel wat updates uitgebracht worden en apps voor WP8 zijn eenvoudig te porten naar WP7, dan valt het nog heel erg mee. Uiteindelijk word je dan natuurlijk wel geduwd om naar WP8 te gaan, maar tegen die tijd is je telefoon weer verouderd.
Apple doet anders precies hetzelfde. De ipad1 is al afgeschreven (die is uit de tijd van wm65) en op mijn iphone4 gaat maar 50% van de nieuwe functies werken. Dat maakt ios6 op een iphone4 een soort van wp7.8

Sterker nog, op de Nederlandse markt doet op de iphone5 zelfs 5% van de functies het niet.
Waarom moeten ms het vooral van de USA hebben om smartphones te verkopen?
iPhone 5 komt over 2 weken uit, in die tijd kunnen de nokia's ent HTC's echt geen toestel meer op de markt zetten.. Zelfs november zou ik al ongelofelijk knap vinden om toestellen in de winkel te hebben.

Maar, ik geloof er niets van dat dit het einde is van windows 8. De MS marketing gaat hier zijn volle gewicht achter zetten.
Belangrijkst is dat W8 / Lumia 920 in december in de winkel liggen, want dan zullen veel nieuwe toestellen aangeschaft worden.

Sowieso zou ik nooit op launchday een toestel kopen, altijd zijn er wel kinderziektes en tegenvallers die nog niet waren opgevallen...
De realiteit is dat in Nederland vrijwel alle smartphones verkocht worden i.c.m. subsidie van een abonnnement, waardoor consumenten ook pas een nieuwe telefoon nemen als hun abonnement verlopen is. Ik ken echt helemaal niemand die zichzelf (of iemand anders) een smartphone van ¤ 500 voor Sinterklaas of Kerst cadeau doet, los in de winkel gekocht.
Fout, Nederlanders zijn niet zo.

Nederlanders hebben meestal hun abo afgesloten net na de grote vakantie of er net voor. Dit komt voornamelijk omdat ze toen op dat moment voor school o.a. of werk een nieuwe abo nodig hadden. En dit natuurlijk elk jaar en jaren doorspeelt.
Ook speelt vakantie geld, en op vakantie gaan en dus een telefoon nodig hebben een rol.

De tijden die jij noemt gelden niet voor Nederland.. eerder voor Amerika misschien.
Ach mensen die op Launchday Iphone's gaan kopen kopen toch al geen Lumia, HTC of een Android toestel. Die mensen kopen toch wel een Apple want het zijn Apple fans. Dus daarover moet MS zich niet te veel zorgen maken.
idd , de apple followers kopen toch blind , die gaan niet van hun geloof afstappen of apple moet echt een grote fout maken zodat bvb het toestel instabiel wordt. Zolang de iphone doet wat hij nu doet en dezelfde kwaliteit levert ongeacht de prijs zullen ze apple blijven volgen.
Waar MS kopers kan winnen zijn alle andere mensen die niet blind kopen , en misschien een toestel vergelijken en afwegen tov mekaar.
Disclamer: weet noppes van marketing: gevoelsverhaaltje dus:

Heeft Nokia voldoende merk koopbereidheid opgebouwd bij het publiek? Als je de hoeveelheid reclame van Apple en Samsung ziet, dan wordt je daar bijna misselijk van. Ook hebben beide in de afgelopen jaren met hun toppers de klanten in stappen binnengehaald. De iPhone 1/2/3 waren niet echt interessant voor de Europese markt, maar ze hadden wel alvast naam- en productbekendheid opgebouwd zodat de 3GS een verkoopsucces kon worden. Samsung Samsung is ook met achterstand op HTC begonnen en heeft met de S serie geimponeerd met de beste telefoons van de afgelopen jaren.

Nokia begon op 0 met de Lumia's. Is nu een beetje terug, maar of het ze echt gelukt is om in beeld te komen bij een breed publiek betwijfel ik. De marketing machine van Nokia is niet zo groot als die van de bovenstaande. Ik verwacht dus wel een bescheiden verkoopsucces, maar geen algehele doorbraak. Tenzij MS erin slaagt om WP8 telefoons en W8 tablets massaal naar de bedrijven te brengen zodat mensen er via hun werk mee in aanraking komen en besluiten om het prive ook aan te schaffen. Dan heeft Nokia een goede positie.
Veel te laat weet ik niet hoor.
Als je binnenkort een Windows 8 tablet en laptop hebt is een Smartphone met dezelfde interface echt wel handig voor veel gebruikers.

Ik heb nu een Smartphone met Android, maar ik ben toch aan het twijfelen om in de toekomst niet over te stappen naar een Windows Phone.
Ik kan het je gewoon aanraden. WP 7.5 werkt erg goed, 8 zal niet minder worden.
Het werkt snel, zeer overzichtelijk en intuitief. Ik vond de interface niet echt mooi, maar wel beter dan het woud van icoontjes van Android bijvoorbeeld.
Toch de stap gewaagd, de Lumia is gewoon een pracht toestel om te zien, en ik heb er totaal geen spijt van. De tiles zijn vernieuwend en in 1 oogopslag krijg je veel informatie. Als er bijvoorbeeld mail binnenkomt zal je niet altijd snel kijken van wie, je bent bezig. Maar scherm unlocken, en zien dat in de tile van je vrouw/vriendin/whatever New Mail staat? Dat heb ik nog niet bij andere OS'n gezien.

De samenwerking van telefoon/tablet/pc zal zondermeer goed zijn, en dat is een sterk verkooppunt.
Dat is al bekend, de Lumia's kunnen pas vanaf de openbaring van Windows Phone 8 worden verkocht en de iPhone 5 kan al worden verkocht vanaf 28 september dus dat heeft Apple al als voordeel.
Apple brengt over 1 week de iPhone al uit, dus dat gaan ze niet redden. De geruchten zijn dat ie over 6 of 10 weken pas uitkomt omdat dan alle WP8 telefoons uitkomen.

Echter denk ik dat het toch niet veel uitmaakt of er zoveel tijd tussen zit. Mensen die de iPhone 5 willen hebben, kopen hem nu toch wel ongeacht of Nokia iets uitbrengt. Juist over een maand of meer heb je de kopers die twijfelen, die ze over de streep kunnen halen om over te stappen.

Al zat er een 386 in met 2kb aan intern geheugen, dan zullen de komende tijd mensen het ding nog willen hebben, gewoon omdat het een Apple toestel is. Dus als je dan een ander toestel uitbrengt, veranderd dat weinig.
Het is te hopen dat Nokia met de Lumia X20 komt voor Apple de iPhone 5 uitbrengt.
Er zullen veel mensen zijn die voor de eerste gaan die uitkomt gewoon om hem te hebben als eerste.
Gaat niet gebeuren. De Iphone ligt op 28 sept, in Nederland/Belgie in de winkel.
nieuws: Apple presenteert iPhone 5
Ow ik ken ontiegelijk veel smartphone gebruikers waaronder iphone4(s). Niemand wilt de iphone 5 maar zitten nu wel met smart te wachtte op de eerste win8 telefoons. Ik als android gebruiker kan ook niet wachtten.

Win7.5 is al tig keer sneller dan de laatste ios en android samengevoegd terwijl de win7.5 draait op een single core 1ghz. Althans die wat ik getest heb.

Laat maar snel rollen die win8 phones en tablets!!
1. Windows Phone is niet dood en zal niet doodgaan. Van de drie telefoonbesturingssystemen is het de jongste en alleen maar daarom voorlopig nog het kleinste. WP heeft (nog) niet zo snel het marktaandeel dat sommige mensen misschien gedacht hadden dat het zou krijgen, maar van de drie heeft het absoluut de grootste potentie omdat nog steeds (en dat zal niet snel veranderen) Windows op de desktop het allergrootste marktaandeel heeft. Wacht maar tot Windows 8 (en 9, enz..) XP en Windows 7 passeert, de nieuwe Xbox de 360 inhaalt en tablets met Windows 8 gemeengoed zijn. Voor het allergrootste deel van de mensen is maar 1 ding belangrijk, namelijk gebruiksgemak, en door naadloze integratie van al die verschillende apparaten met hetzelfde besturingssysteem zal Microsoft uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. Het enige dat dit zou kunnen voorkomen is als er een desktop/tablet besturingssysteem komt dat een einde maakt aan de dominantie van Windows op de desktop en dat zal zeker niet snel gebeuren, als het uberhaupt in de volgende 10 of 20 jaar al gebeurt. Apple probeert dat al erg lang zonder succes en ook Google zal hier niet in slagen. Ook Linux is dat niet gelukt. Het is slechts een kwestie van tijd tot Windows ook op de telefoon dominant zal zijn. De huidige dominantie van IOS en Android is slechts tijdelijk en zal nu niet lang meer duren. Ik geef het nog hooguit een jaar of twee. Mark my words!
2. Eerst was het cool als een van de weinigen een iPhone te hebben. Toen werd het cool als een van de weinigen een Android telefoon te hebben. Nu is het, of zal het heel snel worden, cool om als een van de weinigen een Windows Phone te hebben, en straks als Windows Phone dominant is zal het weer cool worden om iets anders te hebben.
3. De 920 wordt een kick-ass telefoon... Koop er alsjeblieft allemaal maar NIET een, dan kan ik me zometeen tenminste lekker blijven onderscheiden van de massa ;-)

Just my 2 cents.

Sent from my Nokia Lumia 800 (Nou ja, niet echt, maar het staat cool) ;)

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 15:03]

Altijd dat wacht maar en wacht maar... Dat hoor ik al sinds WP op de markt kwam.

En het is nog steeds afwachten. Als we even iets anders erbij halen dat Android nog steeds keihard in marktaandeel groeit?? Vooral in Azie en Zuid Amerika.. Dan is de vraag of die paar procentjes WP nou echt zo nieuwswaardig is.

En dat jij geen berichten echt van je Lumia 800 stuurt geeft al aan hoe slecht je browser is op dat ding. Op Android kan je gemakkelijk hier een bericht plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 15 september 2012 15:56]

Van mij hoef je nergens op te wachten hoor... Ik doe slechts een voorspelling en voorspellingen gaan doorgaans over de toekomst, en de toekomst is per definitie nou eenmaal iets waar we nog op moeten wachten.

Ik had best wel echt van mijn Lumia 800 de reactie kunnen plaatsen... Maar het toetsenbord van mijn desktop typt nou eenmaal voor langere stukken tekst makkelijker dan dat op mijn telefoon... Is dat met Androids anders?

Dan over het nog groeien van Android... Dat is precies wat ik zei volgens mij... Eerst was er slechts IOS, toen kwam Android en nu is WP onderweg... WP is misschien het laatste jaar wat minder hard gegroeid dan mensen dachten dat het zou doen... En nu komt mijn voorspelling; De echte groei van WP moet en zal nog komen... Het gaat voor WP nu pas echt beginnen! Oftewel de essentie van mijn reactie: Het doodverklaren van WP is onterecht. Geniet van de exclusiviteit zolang het nog kan, WP zal niet lang meer exclusief blijven maar de dominantie van WP komt eraan (en dat vind ik best wel jammer want dan is mijn telefoon niet bijzonder meer en niet meer het onderwerp van gesprek zodra ik hem uit mijn zak haal, wellicht hetzelfde gevoel als dat jij nu misschien met je Android begint te hebben zoals de mensen met de eerste iPhones al gehad hebben toen ineens "iedereen" er een had en het ineens veel cooler werd een Android uit je zak te trekken).

Sent from my Windows 8 desktop using IE10 (en dat is wel echt!)

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 16:41]

Eerst was er Symbian en Windows Mobile, iets later Blackberry OS. Symbian kreeg te weinig ontwikkeling voor touchscreen apparaten van Nokia, Windows Mobile is de nek omgedraaid door MS en Blackberry OS heeft ook te lang stil gestaan. Maar voordat de daling in begon te zetten, hadden ze Windows Mobile al ingehaald. Dit terwijl op het hoogtepunt Windows Mobile bijna 40% marktaandeel had. Dit was op het moment dat de iPhone net beschikbaar was.

Aan het eind van Windows Mobile, bij de launch van Windows Phone, was het marktaandeel al gezakt naar rond de 11%. In tegenstelling tot de verwachtingen, is het marktaandeel met Windows Phone echter nog dramatisch verder gezakt. Of de tendens omgedraaid kan worden met WP8? Veel erger dan het nu is, kan het praktisch niet meer worden. Maar of ze ooit nog richting de 25% gaan? Ik heb mijn twijfels.
Je hebt gelijk; Jouw weergave van de geschiedenis van het mobiele OS tot nu toe is veel gedetaileerder en acurater dan de mijne.

Ik heb me voor de overzichtelijkheid beperkt tot de drie op dit moment meest verkochte OS'en voor smartphones en ik ben voor het gemak ook vergeten dat er voor WP al Windows Mobile was.

Ik vond dat ik dat mocht doen omdat het massale succes van de smartphone eigenlijk (naar mijn mening) pas begon met de iPhone.

Bovendien was het ook helemaal niet mijn bedoeling een "geschiedenis van het mobiele OS" te schrijven maar deed ik een voorspelling van de toekomst.

Alleen de toekomst zal uitwijzen wie er gelijk krijgt... Jij met je twijfel dat WP richting de 25% zal gaan of ik met dat het in 2014 meer verkocht zal worden dan IOS en Android samen...

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 18:30]

Ik ben benieuwd hoe deze final versie uiteindelijk werkt en of Microsoft alle bugs heeft opgelost. Meestal laat Microsoft features weg om aan het releaseschema te voldoen. Ik hoop dat Microsoft dat nu een keer niet gedaan heeft en de volledige featureset overeind heeft gehouden.

Nu is het afwachten op de volledige hands-on review. Daarnaast is het ook zeer interessant om het verschil tussen IE10 Phone en Chrome Android eens goed te testen met dezelfde processor.
Denk dat het wel mee zal vallen met geschrapte features :)
Neowin heeft net een rondleiding op de campus van Microsoft achter de rug. Ze mochten de nieuwe toestellen nog niet aanzetten omdat sommige features nog aangekondigd moeten worden:
Microsoft said that they have a few surprises still up their sleeves with Windows Phone 8 and that when the time is right, they will show them off.
Bron: Neowin
Met alle features die we al gezien hebben, denk ik dat Windows Phone 8 genoeg nieuwe en innovatieve functies gaat bieden :)
cbkid, dank....

Ik heb getracht het af te maken maar wat minder tekst gebruikt.
Let op "trendvolger snel evolueren naar een, "ik wil niet anders meer".
De herkenningsfactor zit niet mee in de "look" maar in het gebruik."
Iets anders geformuleerd...... :)

Ik bedoel, de trendvolger volgt dan het "systeem" en niet meer de trendsetter.

De eigenlijke trendsetter is MS geweest. Geen hardware maken.....de eerlijkheid gebied vanuit historisch oogpunt gezien dat dit uit de aard van het onstaan van bedrijven als IBM, MS en Apple voortkomt.

IBM liet Gates voor hun PC DOS (disk operating system) ontwikkelen en had vergeten het eigendomsrecht te claimen. Beet met hun OS2 in het stof. Heb nog met beide gewerkt. :X :X

Microsoft bood aan elke hardware pro of knutselaar een DOS aan en had geen design troubles.

Apple adopteerde voor zijn Motorola 6800 Unix. en moest zich met design extra onderscheiden om wat te kunnen verkopen.

Hieruit zijn de vele syteembouwers uit onstaan met elk hun eigen "look" maar wel hetzelfde OS. Ergo, Apple versus de massa dus moet andere slimme dingen bedenken en heeft vaak van de nood een deugd gemaakt.

Voor het vertrek van Gates als 'architect' is een wat hebben we, wat kunnen we en wanneer lijn uitgezet de $ erbij gelegd en de uitkomst zien we vandaag.

Mits de interne discipline de lijn vast te houden gehandhaafd wordt ligt er weer een gouden toekomst.

ot: Het aantal malen dat MS al een aandelensplitsing heeft gehad is bijn niet meer te tellen en daardoor is het een "Volksaandeel" gebleven.
Apple afgelopen week met een koers boven $ 800,00 is voor een doorsnee beleggertje als ik niet meer te betalen...................... _/-\o_

PS: bedoelde niet het onstaan van IBM maar hun uitstapje naar de Personel Computer.

cbkid..... ik heb nog flipflops op een 'breadboard' gemaakt en twee jaar later waren er de eerste IC 7400 er dus niets verbaasd mij nog......................

[Reactie gewijzigd door Grock op 15 september 2012 22:26]

Onvoorstelbaar eigenlijk, als je er over nadenkt, dat de visie van 1 persoon (Gates voor Microsoft en Jobs voor Apple) zo'n enorme invloed op de hele wereld kan hebben... Wat dat betreft horen ze eigenlijk allebei toch wel op dezelfde pagina met mensen als Galileo, Copernicus, Newton en Einstein... Misschien niet als wetenschappers maar dan toch wel als visionairen...

Inderdaad dus; De originele grote trendsetters van deze tijd; Bill Gates en Steve Jobs... (al doe ik hiermee vast een aantal anderen onrecht aan)

verder moet ik nog even laten bezinken wat je allemaal zegt... ;) Er komt vast nog een verdere reactie van mij aan...

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 21:52]

Grock, ik heb nagedacht over wat je zei, maar eigenlijk begrijp ik het niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat de trendsetters de bedrijven zijn en niet een bepaalde groep consumenten? Zo kan je het inderdaad ook bekijken.
@tomatenketchup: Ja, dat is de ATIV S van Samsung. Deze werd aangekondigd op de IFA door Samsung.

Ik kreeg de link er niet in dus is hier het nieuwsbericht:

"Samsung heeft op de IFA in Berlijn de ATIV S aangekondigd, een smartphone met een 4,8" amoled-touchscreen en een 1,5GHz dualcore-processor. Het ATIV S-toestel draait op Microsofts nieuwe Windows Phone 8-besturingssysteem.

Het 4,8"-touchscreen, dat door Samsung HD Super Amoled wordt genoemd, is voorzien van Gorilla Glass 2. Intern is een 1,5GHz dualcore-processor te vinden, samen met 1GB werkgeheugen. De 135 gram wegende ATIV S is voorzien van een 8-megapixelcamera aan de achterzijde en een 1,9-megapixelcamera aan de voorkant.

Samsung komt met twee ATIV S-modellen: een versie met 16GB interne flashopslag en een uitvoering met 32GB. De opslagcapaciteit kan nog vergroot worden door middel van een microsd-kaartje. Verder is een 2300mAh-accu in de behuizing opgenomen.

Voor communicatie met de buitenwereld is de smartphone voorzien van 3g met hspa+, dualband 802.11n-wifi, bluetooth 3.0 en nfc. Ook gps- en glonass-navigatieondersteuning is geïntegreerd. Op het toestel zijn een microusb-ingang en een 3,5mm-hoofdtelefooningang te vinden.

De ATIV S zal in het vierde kwartaal op de Nederlandse markt beschikbaar komen. De adviesprijs bedraagt 549 euro."

Het verschil is (natuurlijk) het besturingssyteem (Android vs Windows Phone), de accu (2150mAH vs 2300 mAH) en de gebruikte processor (Exynos 4414 vs Qualcomm Snapdragon S4) en de ATIV S heeft een SD-kaartlezer (en correct me if I am wrong) heeft de S3 die niet.

[Reactie gewijzigd door max998 op 15 september 2012 11:18]

De S3 heeft een micro SD slot voor max. 64GB.

http://www.samsung.com/nl...phone/GT-I9300RWAXEN-spec

Kan ik hieruit opmaken dat de ATIV een ingebouwde accu heeft? In dat geval valt dat ding gelijk af.
Nee, dat kun je daar niet uit opmaken. 'Verder is een 2300mAh-accu in de behuizing opgenomen.' is gewoon een 'creatieve' manier om te zeggen 'Het ding heeft een accu van 2300 mAh'.
De ATIV S heeft een verwisselbare accu want na de presentatie kregen enkele journalisten een versie zonder accu in handen om de hardware even te kunnen voelen.
Exynos 4414 vs Qualcomm Snapdragon S4
De US-versie van de S3 heeft ook een Snapdragon S4, de reden dat die Exynos 4 in 'onze' S3 zit is dat Qualcomm niet genoeg S4 chips kon leveren. In feite is de ATIV S idd gewoon een Amerikaanse S3 met WP8 erop.

Dat gaan we ongetwijfeld meer zien, HTC kan ook gewoon WP8 op de One S/X (ook met S4 chip) zetten, idem met Sony, LG, etc - het is geen technische kwestie.
De reden is niet dat Qualcomm niet genoeg S4 chips kan leveren, maar omdat de S4 in Samsungs SIII LTE functionaliteit heeft, die in de VS al wel te gebruiken is. De andere OEMs gebruiken de S4 om exact dezelfde reden in telefoons voor de Amerikaanse (en Koreaanse) markt.
Nokia zal er alles aan doen de Lumia920 naar de markt te brengen
http://pocketnow.com/2012/09/14/att-lumia-920/
Nokia zal er alles aan doen de Lumia920 naar de markt te brengen
http://pocketnow.com/2012/09/14/att-lumia-920/
Ze zullen wel moeten!
Iedereen die geen Apple-Fanboy is zal echt niet direct de Iphone 5 aanschaffen, maar wachten tot er goed vergeleken kan worden, zeker nu er veel innovatie op het WP8 platvorm plaatsvindt en die bij IOS lijkt te stagneren. Daarbij lijkt WP7 alles behalve dood, als je de beloftes van Microsoft en met name Nokia in oogschouw neemt dan zal er nog lang veel geupdate worden. Al is het wel zo dat fysiek niet alles wat op WP8 mogelijk is ook op de oudere toestellen mogelijk is, maar hé, dat was ook zo zussen verschillende IOS updates en al helemaal bij Android (wat overigens niet altijd vervelend is, je hebt nog steeds wat je daarvoor had en als je ontwikkelaar maar z'n best doet het up-to-date te houden dan zou ik niet ontevreden zijn).
Ik ben het met met het grootste deel van je reactie eens, maar niet met "Iedereen ... zal ... wachten tot er goed vergeleken kan worden..."

Je bedoelt met "iedereen" waarschijnlijk eigenlijk; "de massa"
"De massa" vergelijkt volgens mij niet zelf, maar volgt (bijna blind) "de trendsetters".

De reden dat de Iphone zo'n succes werd is volgens mij niet dat "de massa" het vergeleek met wat er nog meer op de markt was, maar belangrijker dan dat het een goed, aantrekkelijk en vernieuwend product was (en eigenlijk op dat moment ook gewoon de beste/de enige smartphone op de markt wat de reden was dat de trendsetters ze gingen kopen) dat het cool was een iPhone te hebben en "niet-cool" er geen te hebben.

Vervolgens het succes van Androids... Dat kwam volgens mij niet omdat "de Android" zoveel beter was dan de iPhone, maar omdat de trendsetters die zich (wilden?) onderscheiden van de massa met iPhones er ineens een hadden. Het werd cool een Android te hebben inplaats van een iPhone.

Is dat tegenstrijdig met wat ik hierboven in mijn andere reactie zeg? Ja en nee... WP zal dominant worden omdat het uiteindelijk, door de naadloze integratie met Windows 8 desktops en tablets en de nieuwe Xbox, het grootste gebruiksgemak zal hebben en de beste "user experience" zal bieden (wat de trendsetters nu al als eerste door hebben, zelfs voordat Windows 8 en de nieuwe Xbox op de markt zijn en er echt vergeleken kan worden). De reden dat "de massa" WP telefoons zal gaan kopen inplaats van iPhones of Androids zal zijn dat "de massa" de trendsetters zal gaan volgen en dat de "trendsetters" (de heel erg kleine groep die wel echt vergelijkt wat het prettigste werkt en niet alleen volgt wat cool is) nu op WP over aan het stappen zijn, ongeacht hoe hard de massa iPhone en Android fanboys ook blijven roepen dat hun telefoons superieur zijn.

[Reactie gewijzigd door cbkid op 15 september 2012 17:59]

Waarom zou je wachten met het aanschaffen van een iphone. Vanwege beloftes van Microsoft en Nokia? De normale consument die de zekerheid wil hebben dat hij een goede gebruiksvriendelijke telefoon met goede software koopt kan zonder probleem een iphone kopen. De ontwikkeling van smartphones is gewoon al af. Een tegeltje hier of daar zal echt het verschil niet meer maken en als je een open systeem wil met wat meer ongemakken maar ook meer mogelijkheden dan neem je een Android.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True