Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 141, views: 20.115 •

Apple heeft in zijn juridische strijd met Motorola opnieuw een rechtszaak gewonnen waardoor het een voorlopig verkoopverbod in Duitsland kan afdwingen. Motorola werd schuldig bevonden aan het schenden van een scroll-patent.

Het bewuste patent beschrijft een technologie voor een 'bounce'-effect als de gebruiker de onderkant van de lijst bereikt waar doorheen wordt gescrold. Motorola maakt in verscheidene van zijn smartphones en de Xoom-tablets inbreuk op dit patent volgens de Duitse rechtbank in München, waardoor Apple nu een verkoopverbod kan afdwingen.

Het gaat nog om een voorlopig verbod, maar Motorola zou gedwongen kunnen worden om smartphones en tablets die nog bij distributeurs liggen te vernietigen naar aanleiding van de uitspraak. Daarnaast wil Apple inzicht in de verkoopcijfers van Motorola, zodat een schadevergoeding kan worden vastgesteld. Het is nog onduidelijk of Motorola, of moederbedrijf Google, in beroep gaat, maar dit lijkt wel aannemelijk.

Het is de tweede keer in korte tijd dat Apple een verkoopverbod in Duitsland kan afdwingen. Eerder werd Motorola schuldig bevonden aan het schenden van een Apple-patent dat een technologie voor het weergeven van foto's beschrijft, waarbij onder andere de Xoom verboden kon worden. Het is nog onduidelijk welke apparaten precies inbreuk maken op het 'bounce'-patent, waardoor niet met zekerheid gezegd kan worden hoeveel impact de zaak heeft.

Motorola zou onder het verkoopverbod uit kunnen komen door het inbreukmakende element uit de software te halen. Moederbedrijf Google heeft al een alternatieve grafische oplossing ontwikkeld om het zogenaamde bounce-effect te vervangen. Mogelijk gaat Motorola dit effect in zijn software verwerken.

Apple heeft de afgelopen tijd belangrijke winsten geboekt tegen Android-fabrikanten. Naast succes in de Motorola-rechtszaken won het bedrijf uit Cupertino ook een grote rechtszaak tegen Samsung in de Verenigde Staten. Dit zorgde ervoor dat het Koreaanse bedrijf een schadevergoeding van meer dan een miljard dollar kreeg opgelegd. Apple probeert naar aanleiding van die zaak ook verkoopverboden af te dwingen.

Reacties (141)

Reactiefilter:-11410123+171+28+31
Het bewuste patent beschrijft een technologie voor een 'bounce'-effect als de gebruiker de onderkant van de lijst bereikt waar doorheen wordt gescrollt. Motorola maakt in verscheidene van zijn smartphones en de Xoom-tablets inbreuk op dit patent volgens de Duitse rechtbank in München, waardoor Apple nu een verkoopverbod kan afdwingen.
het is toch echt belachelijk dat op grond van dit een verkoopverbod kan afgedwongen worden... :S
erg ongewenste ontwikkeling lijkt mij
het is toch echt belachelijk dat op grond van dit een verkoopverbod kan afgedwongen worden... :S
erg ongewenste ontwikkeling lijkt mij
Ik ben een grote tegenstander van het huidige patentsysteem en daarom kan ik dit soort acties alleen maar toejuichen, op een dag zullen we immers allemaal opstaan en merken dat er voor elk nieuw product onmiddelijk een verkoopsverbod wordt uitgevaardigd op basis van patent-inbreuken. En als geen enkel bedrijf nog producten op de markt kan brengen omwille van alle patenten dan zullen de financiele markten wel snel komaf maken met de hele patentwetgeving.

Dus, hoera voor verkoopsverboden !!
Tja... en dan stemmen slechts 30.000 nederlanders op de piratenpartij, als we allemaal inzien dat dit niet meer langer zo kan.
Komt omdat de andere partijen ons voorliegen.

De VVD zal echt niks veranderen en positieve ondanks dat ze dat wel zeiden (volgens de tweakers "kieswijzer").

Ik kan alleen maar hopen dat D66 erbij komt. Ondanks dat die misschien niet overal de antwoorden geven waar ik het mee eens ben, is dat wel de enige partij die kennis van zaken lijkt te hebben.

(overigens heb ik niet op d66 gestemd maar op de PP).
Dat komt omdat de piratenpartij nogal een "one issue" partij is en daarmee trek je doorgaans weinig stemmers. Je hoort ze in debatten niet (niet uitgenodigd, is dus niet per se hun schuld), maar verder dan wat internetgerelateerde zaken komt het niet in hun boodschap. De PP zou net als de PvdD in de kamer moeten komen om wat zaken ter discussie te stellen.
Misschien is dat omdat een land besturen meer is dan alleen software patenten aan de kaak stellen (kort door de bocht om een punt te maken)
Misschien hebben de mensen die op serieuze partijen stemmen wel door dat er grotere problemen zijn dan Apple, Motorola, HTC, Samsung en (achterbaks op de achtergrond) Google die elkaar het leven zuur maken.
Groenlinks heeft ook afschaffing van softwarepatenten en inperking van andere patenten (en auteursrecht) in hun programma staan... Just fyi :).
Nee dat ben ik niet met je eens, dat bewuste bounce effect was een van de dingen wat mij in den beginne wel dat premium gevoel gaf. Ik had daarvoor al enkele pda's versleten en ik kan met recht zeggen dat ik dat een erg prettige toevoeging aan de interface vond.

Het gaat er met patenten niet om of het groot of klein is. Het gaat erom dat een bedrijf niet zomaar iets gaat kopieren waar een ander bedrijf onderzoek, tijd en geld in heeft gestoken (en dat heeft apple in de interface).

Wat nu blijkt hebben veel bedrijven hun interface en device gemaakt nadat apple's producten erg succesvol zijn gelanceerd en zich daarbij redelijk hebben laten inspireren door het succesvolle apple. Het jammere aan heel dit juridische drama is dat dit pas zo laat komt. Samsung, motorola, etc verkopen inmiddels ook met redelijk succes hun smart phones. In dat licht gezien zou er misschien ook maximale tijdslijnen voor dergelijke rechtzaken moeten zijn.
.... In dat licht gezien zou er misschien ook maximale tijdslijnen voor dergelijke rechtzaken moeten zijn.
Je vergeet wel dat rechtszaken de laatste stap zijn:

1) Bedrijf X brengt product op de markt dat (mogelijks) een patent van bedrijf Y schendt.
2) Eerst een periode waar je moet wachten tot Y zelfs weet heeft van dat product (ok, voor dit soort bedrijven is dat vrij snel)
3) Bedrijf Y moet het product onderzoeken om te kijken of het inderdaad een inbreuk zou maken.
4) Indien ja, moet je als bedrijf afwegen of het zinvol is om achter X aan te gaan
5) Eerst wat rondmodderen voor licentie kosten (dit kan hééél lang duren, zeker bij grote bedrijven die elkaars claims tegen elkaar afwegen)
6) Onderzoeken of een rechtszaak interresant zou zijn (kan je dit winnen?)
7) Indien ja: dreigen met rechtszaak
8) Nog wat rondmodderen met die dreiging als hefboom
9a) We komen tot een overeenkomst, yeej, niemand die hier over schrijft/leest in de pers.
9b) RECHTZAAK!! En overal breed uitgesmeerd.

Let dat er tussen stap 1 en stap 9 veel andere, tijdrovende stapjes zijn.

Je gelooft toch zelf niet dat de advocaten van Samsung en Motorola morgen al staan te pleiten omwille van de LTE-inbreuken in de iPhone 5 ? Die laatste stap is meer iets voor over een paar jaar. Alhoewel gezien de relatie Apple vs De Rest verzuurd genoeg is om direct met rechtszaken te komen.
Apple is niet direct met een rechtszaak gekomen.
Maar als 'de rest' een houding heeft van 'we negeren het lekker'
Dan heeft patenten weinig nut toch?

Je vergeet wel dat deze 'rest' geen ontwikkeling meer deed en ons jaren lang oude meuk verkocht. Wat ik veel kwalijker vind.
nee apple is lekker bezig, iedere keer komen ze met een stuk troep dat minder functies heeft als de gemiddelde smartphone voor het dubbele.
net als de goophone bijvoorbeeld, hogere resolutie, snellere cpu, meer uitbreidingsmogelijkheden en de helft van het geld.

als je je geld moet verdienen door patenten te trollen heb je ook geen zelfrespect meer
Misschien is een patent op hoofdletters wat voor je?
Wat nu blijkt hebben veel bedrijven hun interface en device gemaakt nadat apple's producten erg succesvol zijn gelanceerd en zich daarbij redelijk hebben laten inspireren door het succesvolle apple.

Vergeet niet dat Apple precies hetzelfde deed, gewoon bestaande technieken gebruiken en eventueel verbeteren.
Apple heeft er alleen voor betaald.
ZOals slide to unlock/? dat deden ze in 1200 al dus hebben ze zeker niet gekocht
Heb je het eerder dan de Iphone gezien op een telefoon met touchscreen? Graag een voorbeeld en niet die enen met dat hardwarematige knopje. Als je het patent leest gaat het over een slide to unlock op een touchscreen en niet om hang en sluitwerk....
Bedoel je deze in 2003 gelanceeerde telefoon misschien:
http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded

De prior art ligt bij zo veel functies van Apple er dik bovenop, maarja het wordt gewoon niet erkent dat het al bestond en dus mogen ze door blijven gaan, absurd is het!

En hardwarematige slide to unlock is wel degelijk hetzelfde als softwarematig, anders had het eerste racespel gewoon het digitale wiel moeten vastleggen in een patent :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2012 12:00]

Nadat ze gedwongen werden via een rechtzaak ja. Apple is geen haar beter dan de bedrijven die het nu aanklaagd.
Nee dat ben ik niet met je eens, dat bewuste bounce effect was een van de dingen wat mij in den beginne wel dat premium gevoel gaf. Ik had daarvoor al enkele pda's versleten en ik kan met recht zeggen dat ik dat een erg prettige toevoeging aan de interface vond.

Het gaat er met patenten niet om of het groot of klein is. Het gaat erom dat een bedrijf niet zomaar iets gaat kopieren waar een ander bedrijf onderzoek, tijd en geld in heeft gestoken (en dat heeft apple in de interface).

Wat nu blijkt hebben veel bedrijven hun interface en device gemaakt nadat apple's producten erg succesvol zijn gelanceerd en zich daarbij redelijk hebben laten inspireren door het succesvolle apple. Het jammere aan heel dit juridische drama is dat dit pas zo laat komt. Samsung, motorola, etc verkopen inmiddels ook met redelijk succes hun smart phones. In dat licht gezien zou er misschien ook maximale tijdslijnen voor dergelijke rechtzaken moeten zijn.
http://9gag.com/gag/5195630

Eigenlijk bestonden al die dingen al, alleen niet in éémn product...'t enige wat Apple kan claimen is dat ze alle in 1 product hebben gefinetuned, dat is levenswaardig, maar geen excuus om vervolgens iedereen aan te klagen voor hun eigen uitvindingen 8)7

De bounce...tja granted dat is wellicht iets van Apple, maar een heel product verbieden omwille daarvan? Oordeel dan dat het aangepast moet worden en d'an mogen ze pas verkocht worden?
Het probleem is vaak dat eenvoudige dingen bedenken meer tijd kost dan complexe. En natuurlijk is het gek dat basis hiervan een verkoop verbod wordt geëist. Maar vergeet niet dat de sfeer grimmig is geworden. In Duitsland mag Apple bijvoorbeeld geen pushmail sturen via iCloud. Een eis van Motorola. En dan krijg je dit kinderachtige gedrag,..."jij naait mij, ik naai jou",...
Een beetje vreemd dat Apple zijn zin kan doordrukken omdat pure software patenten in Europa niet toegelaten hadden mogen worden volgens de wetgeving. Tijd om het Europees Patent Ambt aan te pakken.
Software patenten... Dit gaat over design patenten.
Het gaat niet om de daadwerkelijke code, maar meer over het principe en de weergave daarvan.
hoogmoed komt voor de val. Apple klaagt immers iedereen aan tot zelfs A.pl. wat een online kruidenier is met een logo wat alles behalve lijkt op het Apple logo. Voor mij part laat Apple de wereld kapot maken want vroeg of laat betalen ze wel eens de tol van hun eindeloze vaak belachelijke honger naar macht. Intriest is dit alles
Apple klaagt immers iedereen aan tot zelfs A.pl.
Als je als kruidenier al geen appels meer mag adverteren / verkopen dan ben je als multimational toch diep gezonken !

Deze zaak is idd te triest voor woorden en als je daar dan ook nog durft te zeggen dat het hier puur om Apple haters gaat dan vraag je er ook om. Deze zaak gaat echt HELEMAAL nergens over en het is dan ook niet meer dan terecht dat Apple hiervoor belachelijk wordt gemaakt. Je kunt ook tever gaan...
Ik vond Apple `s bezwaar tegen het gebruik van een gestileerde appel door New York, The Big Apple sinds de jaren 30, al absurd maar dit gaat nog een flinke stap verder.

Ik vind het tamelijk lachwekkend.
Apple klaagt immers iedereen aan tot zelfs A.pl. wat een online kruidenier is met een logo wat alles behalve lijkt op het Apple logo.
Even je feiten checken.

Apple suet a.pl vanwege hun dochteronderneming, fresh24.pl, die wel degelijk een logo bestaande uit een stukje fruit met hetzelfde steeltje en een hapje eruit (door de letter h) gebruikt.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 13 september 2012 22:18]

dus zodra ik een hap uit mijn appel bijt, kan Apple mij aanklagen??

Apple draait een beetje door, ik heb niets tegen de producten zelf, maar de manier van werken is gewoonweg absurd, alles aanklagen wat los en vast zit
gast, het LIJKT er niet eens op. Ja, het is een apple, maar volgens mij heeft meneertje Jobs de appel niet ontworpen hoor?
"hetzelfde steeltje" :X Het hapje er uit is eveneens erg ver gezocht. Een kwestie van een erg veel gebruikt logo ontwerp waarbij op die manier de tekst in een figuur staat en toch doorloopt.
Elke appel met een blaadje lijkt er op. Laat een kind een appel tekenen en hij zal er op lijken.
Misschien hadden ze bij Apple wat inventiever moeten zijn tijdens het ontwerpen van het logo als ze nu problemen hebben met iedereen die om wat voor reden dan ook een gestileerde appel in hun logo gebruiken.
Een appel wordt vaak gebruikt als symbool voor "fris", niet zo vreemd dat een site genaamd fresh24 een appel in het logo gebruikt.

De appel op mijn blik Karvan Cévitam heeft ook dat blaadje, een appel is nogal wit aan een kant, net alsof er een hap uit is, en een andere is doorgesneden.
Werk aan de winkel Apple advocaten. :z
Je wordt offtopic gemod maar je hebt wel gelijk. Waar is de tijd dat Apple groot werd door vernieuwend te zijn? OK ze jatten misschien ideeen net zoals elk ander bedrijf maar wisten het wel zo uit te voeren dat het een enorm succes werd; De ipod, de iphone en de ipad.
Daar houdt het nu een beetje op. De laatste 2 generaties ipods, iphones en ipads zijn gewoon licht gemodificeerde kopieeen van hun voorgangers. De vernieuwing is er volkomen uit. Ze raken steeds meer marktaandeel kwijt aan Android (en straks ook Windows 8 ).
Het ergste van alles; ze proberen nu de markt te beheersen door de concurrentie weg te sue'en in plaats van vernieuwend te zijn. Dat houden ze misschien even vol (als het al effectief gaat zijn, ik denk persoonlijk van niet omdat het veel te traag gaat) maar vroeg of laat gaat dit gewoon mis. Apple mag dan een hoop cash hebben, maar van cash alleen is een bedrijf nooit succesvol gebleven. Er moet continue verbetering zijn, of de aandeelhouders houden het een keer voor gezien, en dan verdampt die cash als sneeuw voor de zon.
Ik verwacht dat eea in een stroomversnelling gaat komen als W8 verschijnt; een echt vernieuwend systeem dat vele nieuwe deuren gaat openen. Apple en Android focussen zich teveel op elkaar in de rechtzaal om dadelijk met een passend antwoord op W8 te komen. Windows ligt qua ecosysteem mijlen ver voor op Apple en Android samen. Pas dan is er namelijk 1 systeem wat op elk apparaat kan draaien, telefoon, laptop, pc. Dit gaat ervoor zorgen dat de scheidslijnen tussen deze apparaten zeer snel gaat vervagen (is nu al zichtbaar uit de aankondigingen die gedaan zijn de afgelopen weken) en MS is de enige partij die dit kan, aangezien IOS en zeker Android hier niet voor geschikt zijn.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 13 september 2012 23:04]

Ik verwacht dat als ze in het vaarwater van microsoft wp8 komen apple zelf een paar flinke claims aan de broek krijgt!
Dat is goed mogelijk. Ik hoop dat MS hun eigen koers blijft varen en zich niet verlaagd tot de Apple en Samsung-praktijken. En ik hoop dat die 2 laatste tot inkeer zullen komen en zich weer gaan focussen op goede vernieuwende producten ipv rechtzaken.

Ik verwacht overigens niet dat MS en Apple als zijnde beide Amerikaanse bedrijven het lef hebben om elkaar aan te klagen, want dan liggen de kaarten er heel anders voor.
Apple en Microsoft hebben een cross licensing overeenkomst. Anders zou MS al lang zijn aangeklaagd voor WP. WP breekt ook gewoon al die mallotige Apple patenten op multi-touch.
En vice versa. Vergeet niet dat Microsoft al een stuk langer in de (smart)phone business zit dan Apple. Reken er op dat Apple zelf ook baat heeft bij deze cross licensing overeenkomst! Misschien zou je zover kunnen gaan om te stellen dat deze overeenkomst, vanwege het machtsblok dat het in de markt vertegenwoordigd, oneerlijke concurrentie is. Google/Android kan hier nog wel eens héél veel problemen mee krijgen.

Als we zien dat Nokia alleen nog maar WP smartphones gaat produceren, kunnen we zeggen dat het portfolio van Nokia óók nog eens toegevoegd schijnt te worden aan de toch al imposante verzameling patenten. Dan kan het zomaar eens zijn dat een google met zijn heel populaire android, tezamen met de producenten die handsets ermee produceren een nare tijd tegemoet gaat in de rechtzaal.
hoogmoed komt voor de val. Apple klaagt immers iedereen aan tot zelfs A.pl. wat een online kruidenier is met een logo wat alles behalve lijkt op het Apple logo. Voor mij part laat Apple de wereld kapot maken want vroeg of laat betalen ze wel eens de tol van hun eindeloze vaak belachelijke honger naar macht. Intriest is dit alles
Of Apple vs. Woolworths, eveneens een detailhandel...niet dezeflde markt, niet dezelfde doelgroep in een continent met krap 30 miljoen mensen.

Meer links: http://www.engadget.com/2...ark-dispute-media-in-hys/

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 14 september 2012 09:19]

''Het bewuste patent beschrijft een technologie voor een 'bounce'-effect als de gebruiker de onderkant van de lijst bereikt waar doorheen wordt gescrollt''

zucht, jammer dat apple hier een patent op heeft gekregen, ik had ditzelfde effect op de oorspronkelijk rom van de Xperia Ray alleen dan zijdelings :x

Edit: en dan kan je voor zoiets kleins toch geen verbod eisen? kom op zeg

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 13 september 2012 20:01]

Mijn Nokia N8 doet dit ook... snap niet waarom Nokia dan niet wordt aangeklaagd :s
Belachelijk patent overigens...
nokia en apple hebben al een reeks zaken achter gesloten deuren en rechtbanken achter de rug... spijtig dat het gesloten was, want de uitkomst is onbekend, ze laten elkaar alleszins met rust.

@Sypie,

of ze hebben netjes een overeenkomst gehad over al de patenten waarover ze "'ruzie" hadden. En in het geval van Nokia zijn dat er best veel lijkt mij, Nokia is dan ondertussen een achteblijvertje, ze zijn wel steeds blijven innoveren in technieken en de daaruitvolgende patenten.

[Reactie gewijzigd door white modder op 13 september 2012 20:30]

Niet helemaal achter gesloten deuren.

Zie: nieuws: Apple betaalt Nokia voor gebruik patenten

En: http://4nieuws.nl/show.ph...0dollar%20in%20patentzaak

Apple en Nokia zijn een patentruil overeengekomen en Apple betaald Nokia 5 miljoen Dollar.
Vandaar dat je bounce gewoon terug te vinden is in Nokia's.
Niet helemaal achter gesloten deuren.

Zie: nieuws: Apple betaalt Nokia voor gebruik patenten

En: http://4nieuws.nl/show.ph...0dollar%20in%20patentzaak
www.press.nokia.a/2011/06...ense-agreement-with-apple/

Apple en Nokia zijn een patentruil overeengekomen en Apple betaald Nokia 5 miljoen Dollar.
Vandaar dat je bounce gewoon terug te vinden is in Nokia's.
Bounce vind je terug in alle WP devices, omdat MS en Apple een patentruil deal hebben.

Die 5 miljoen is met een of ander Taiwanees bedrijfje.

Apple betaalde Nokia $608 miljoen ineens en ze betalen nog steeds per verkocht toestel.

Apple paid Nokia $608 million to settle patent war, will pay $137 million per quarter
Dat komt nog, Nokia moet eerst meer geld hebben zodat ze te plukken zijn... Anders heeft Apple straks een concurrent minder...

Óf Nokia heeft netjes een licentie afgenomen bij Apple.
Nee, microsoft en apple hebben een licentiedeal, en Nokia heeft enkel Windows phone toestellen.
Enkel Windows Phone? Volgens mij is het grootste gedeelte nog altijd Symbian...
Mijn "nieuwe" Nokia N900 uit 2009 ook. (ik heb niet de exacte claims gelezen)
De laatste (revisie?) van dit patent lijkt uit 2011 te zijn.
Kunnen ze ook compleet android aanklagen toch?

Mijn htc doet dit ook,

Ik dacht dat dit in android zat.
Mijn Nokia N8 doet dit ook... snap niet waarom Nokia dan niet wordt aangeklaagd :s
Belachelijk patent overigens...
Waarschijnlijk om dat nokia 't eerder had dan apple en destijds niet echt een concurrent was...
Sorry het 'bounce'-effect ..... is ook echt een verkoop argument?

Apple verkoper: "Jawel mijn jong.. deze Apple heb het 'bounce'-effect .. daarmee kunt uzo de anderekant van uwe lijst met fotokus bereiken ay. Kijk niet naar Motorola want dat 'bounce'-effect is nep he. Apple heb de echte."
Inderdaad. En mensen moeten helaas op die manier gewezen worden op het einde van hun foto verzameling. Dat kan helaas niet op een andere manier, dus bouncen is de oplossing bij uitstek. Uiteraard niet, dus hoe hier een patent voor is afgegeven is me werkelijk een raadsel.
Maar als Motorola er een patent op had gehad en Apple werd een verbod opgelegd dan is het opeens weer terecht en logisch, toch?

Vergeet niet dat andere fabrikanten ook als eerste dit soort patenten hadden kunnen registreren maar toen Apple al met de eerste iPhone bezig was hadden ze nog geen idee hoe de smartphone zoals we die vandaag de dag kennen er uit zou gaan zien.
We hadden 10 jaar eerder al PalmOS hoor. Ook gewoon een iconen matrixje.

Dat touch spul zagen we in 2006 gedemonstreerd door Han.
Bedankt voor dit topic Tweakers. Maak uzelf klaar voor een storm aan reacties die we allemaal al tig keer gelezen hebben.

Apple rechtzaak nieuwsberichten -1.
Vindt je het gek, hier kan je toch geen normale reacties meer op verwachten.
De Apple fanboys kunnen ook gewoon eens een keer toegeven dat Apple hier gewoon veel te ver in gaat.
Daarnaast had dit nooit gepatenteerd mogen worden en zijn de Duitse rechters gewoon knettergek.
Hell, dan maar geen bounce-effect, de wereld vergaat maar ok.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 13 september 2012 21:35]

Apple gaat hier niet te ver in. Apple heeft gewoon patenten op bepaalde onderdelen van hun hardware / software. Groot en klein. Die hebben ze niet voor niets. Mochten er partijen zijn, zoals Motorola of Samsung, die die patenten schenden, worden ze aangeklaagd door Apple. Dit gebeurd andersom ook. En dat is logisch, anders kunnen ze het hele systeem net zo goed afschaffen.

Of het huidige patenten systeem dat dit soort rechtzaken mogelijk maakt deugd, is een andere discussie.
Dus ze gaan ook netjes betalen voor LTE?
Of 3G? want dat is ook nog niet gebeurd... Het is al lang duidelijk wie er er een hand boven het hoofd gehouden wordt, allemaal omdat Apple zo veel invloed heeft op de US economie en laat dat nou voor de EU en US het belangrijkste zijn (ja ook voor de EU, de euro is niks meer dan een verkapte dollar)...
Het i'tje voor je naam doet mij vermoeden dat jij meerdere apple producten bezit.
Mocht het zo klein en onzinnig zijn voor de gebruikerservaring dan kan Motorola het er gewoon uitlopen toch? Niemand die het dan mist is het niet?
In principe speelt Apple gewoon het spelletje met de regels die er zijn, en hoe erg je daar ook tegen bent, in principe doet Apple hiermee niets fout. Nota bene de rechterlijke macht stelt ze in het gelijk. Het is een gevalletje 'don't hate the player, hate the game', met andere woorden, misschien is er wel iets mis met het huidige patentensysteem, maar het is wel het systeem waar bedrijven momenteel mee werken en daar maken ze dus gebruik van. Bedrijven willen nou eenmaal geld verdienen, en als je via legale wegen de concurrentie kan tegenwerken dan zullen veel bedrijven dat ook doen.
Och och, toe maar. start maar met fanboys.

Als je zoveel tegen al die patent zaken bent hoef je geen medelijden met Motorola te hebben. Die zijn juist 1 van de aanstichters en bestookten iedereen met een aanklacht.

Gelukkig bepalen de tweakers niet wat patenteerbaar is en wat niet. Want hier wordt er iets te simpel over gedacht. Wel eens geprobeerd een patent te verkrijgen?....moet simpel zijn als ik iedereen hier mag geloven. Praktijk zal het tegenvallen en blijkt het plotseling toch zo te zijn dat je niet even voor alles een patent kan aanvragen.
Het heeft nieuwswaarde, maakt niet uit wat voor reacties er op komen.

Je kunt het niet gaan negeren omdat iUsers het niet leuk vinden dat dit ooit geweldig innovstieve bedrijf steeds meer in het nieuws komt met rechtszaken waarin zij hun meest twijfelachtige patenten gebruiken om concurrenten een hak te zetten.
Het gaat nog om een voorlopig verbod, maar Motorola zou gedwongen kunnen worden om smartphones en tablets die nog bij distributeurs liggen te vernietigen naar aanleiding van de uitspraak
Alsof het om verboden vruchten gaat...
Dit geeft nog maar eens extra aan hoezeer de regelgeving achter blijft bij maatschappelijke ontwikkelingen.
Als je kijkt, naar de duizenden manuren en het financiële risico dat Apple in dit magistraal stukje innovatief vernuft heeft gestopt, is het niet meer dan terecht dat hier een patent voor is goedgekeurd. Deze essentiële techniek dient beschermd te worden, desnoods met een algeheel verkoopverbod!
Haha heerlijke sarcasme. Maar serieus dat zelfs op zo'n kleine stukje "inovatie" een verkoopverbod moet gelden is toch belachelijk?
Want manuren en het financiële middelen zijn van belang als het om patenten gaat? :+

Moet zeggen dat dat 'bounce-effect' wel echt wat toevoegt aan de gebruikservaring. Vind die blauwe waas die in Android zit maar niets en onnatuurlijk overkomen.
Het zijn twee hele belangrijke factoren die meewegen in het patentrecht ja. Er zit een trade-off tussen vrij gebruikmaken van techniek (geen patentrecht) en innovatie (wel patentrecht). Het recht is zo ingericht dat het patentrecht zorgt voor maximale welvaart; je balanceert op het juiste punt tussen bescherming en vrijheid waardoor 1) de welvaart door middel van vrij gebruik van techniek optimaal is en 2) innovatie optimaal is. Punt 1 zorgt voor welvaart anno nu, punt twee zorgt voor welvaart in de toekomst. Risico nemen (middelen als kapitaal en hr inzetten voor een nieuwe uitvinding) dient dus wel winstgevend te kunnen zijn, anders stokt de innovatie.
ik vraag me af wanneer HTC en Samsung gelijk zouden krijgen omtrent hun lte patenten of dat men hierover op tweakers net ook zal berichten want apple heeft in Japan verloren waarover hier geen woord.
De Lte patenten zitten als het goed is in de chips.
Bron? Dat kan maar hoeft namelijk niet, net als dat er bij 3G bepaalde iPhone's wel onder vielen en niet, (omdat sommigen dus WEL via de chip al betaalde en andere niet).
Rechtszaken over en weer, maar business is business, want ondertussen blijven het dikke vrienden:

google-helpt-apple-bij-dichten-163-gaten-in-itunes

http://webwereld.nl/nieuw...-163-gaten-in-itunes.html

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 13 september 2012 20:40]

google-helpt-apple-bij-dichten-163-gaten-in-itunes
Bij Webwereld zitten ze weer niet op te letten!

Het gaat om gaten in Webkit, maw een onderdeel waarvan Google zelf actief ontwikkelaar en gebruiker is.

Zie ook: About the security content of iTunes 10.7

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 september 2012 20:55]

Ben ik nu de enige of zijn er nog die als ze het woord Apple lezen spontaan naar de WC moeten lopen? Hopelijk gaat iedereen hier zo'n degout van krijgen dat het hun verkoop gaat schaden.

Patenten om investeringen te beschermen: Ja.
Patenten om concurrentie te elimineren: Neen.

In dit geval is het mij niet duidelijk waar de investering zit dus afvoeren dat patent
Ben ik nu de enige of zijn er nog die als ze het woord Apple lezen spontaan naar de WC moeten lopen?
Dat klinkt als een dwangneurose of een probleem met de spijsvertering.
Patenten om concurrentie te elimineren: Neen.
Alsof je geen telefoon kunt maken zonder dit patent 8)7

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 september 2012 20:55]

Alsof je geen telefoon kunt maken zonder dit patent
Dat lukt wel, zolang hij dan niet rechthoekig is met afgeronde hoeken want anders schend je Apple-patent 128754723. En best ervoor zorgen dat hij niet 'hoofdzakelijk uit een scherm' bestaat want dan schend je Apple-patent 128753244. PS: Voor zij die twijfelen: de nummers kloppen misschien niet maar het zijn daadwerkelijk patenten!

[Reactie gewijzigd door jonasbellens op 13 september 2012 21:11]

Dat lukt wel, zolang hij dan niet rechthoekig is met afgeronde hoeken want anders schend je Apple-patent 128754723. En best ervoor zorgen dat hij niet 'hoofdzakelijk uit een scherm' bestaat want dan schend je Apple-patent 128753244.
Onjuist!

Motorola XOOM doesn't violate Apple's design patents says German court

Vierkant met ronde afgeronde!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 september 2012 21:38]

Nog zo'n pijnpunt: heel die rechtspraak rond patenten is Russische roulette. In Amerika oordeelde de rechter juist wel een patentschending is (bij Samsung)! Dezelfde objectieve feiten maar compleet andere uitspraak. Conclusie: je kunt geen telefoon ontwerpen met afgeronde hoeken of je moet de investering wagen en hopen dat de rechter een plezante nacht had, of openstaat voor 'giften voor het goede doel'...
In Amerika oordeelde de rechter juist wel een patentschending is (bij Samsung)! Dezelfde objectieve feiten maar compleet andere uitspraak.
Andere landen andere wetgeving.
De rechter oordeelde niet in Amerika, dat was een groep juryleden. Waarbij een jurylid het voortou had genomen omdat die zelf een patent had en die vond dat "prior art" alleen maar telt als het op dezelfde processor draait.
Dat bounce effect was dus dé reden dat ik een Motorola smartphone wilde halen. Dan maar overstappen naar iOS, ondanks dat ik het verder beperkt vind en het m'n smaak niet is.
Je maakt toch een grapje neem ik aan ?
Hoewel, vorig jaar had ik zoiets van "volgend jaar koop ik mij ook een iPhone" maar met al hun rechtszaken zijn Apple producten bij mij toch uit gratie gevallen.
Sarcasme komt niet goed over op tekst. Het was idd een grap. Ik heb al Android sinds de HTC Magic en ga voorlopig niet overstappen. Na een iPad te hebben geprobeerd, ben ik ook weer blij dat ik nu een Nexus 7 heb.

Het gaat mij er om dat dat bounce effect een futiliteit is, die echt niet bijdraagt aan verkoopcijfers.
nou dan zal het geen probleem zijn om dit te vervangen door iets wat anders of zelfs beter werkt, waarom maken ze er zo'n probleem van ?
Precies en daar gaat het natuurlijk om, als je al die leuke features zoals bounce effect, data tapping, pinch to zoom en nog 9 anderen weg laat dan is het geen iPhone clone meer en voelt het veel duidelijk als niet " the real thing" en dat is nu net waar het Apple om te doen is, men moet zelf lekker wat anders verzinnen maar kennelijk is dat te moeilijk en wil men dat niet om eerder genoemde reden.
Standaard Android (en Touchwizz en Sense) heeft dat 'rubberbanding' al niet meer en ik merk er niks van. Pinch to zoom is een ander verhaal, dat valt onder praktische functionaliteit en zou ondertussen een essential standard moeten zijn. Overigens is dat ook nog steeds geen reden om iOS te nemen. iOS verschilt gewoon dermate veel van Android (en WP) dat het draait om wat je als consument verwacht van een OS als geheel, niet een paar uiterlijke kenmerken en een leuk visueel trucje.

p.s. Als Apple kopiëren zo erg vindt, waarom hebben ze dan die pull-down notification bar rechtstreeks uit Android gejat? Niet dat dat op zichzelf nou mensen over de streep trekt om over te stappen naar Android, maar als we dan toch gaan zeiken om niks...
ochja, die scrolldown menu, en revolutionair dat die apple hipsters het vonden, en als ik dan zeg dat ik dat al 2 jaar op mijn desire HD heb, is het toch opeens helemaal anders..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013