Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 832, views: 190.641 •

Apple heeft op een eigen evenement in San Francisco de iPhone 5 aangekondigd. Zoals al maanden uit geruchten kon worden opgemaakt, is het de eerste iPhone met groter scherm. De iPhone 5 komt 28 september in Nederland uit.

De iPhone 5 heeft een scherm met hogere resolutie van 1136x640 pixels. De iPhone 4S en 4 hebben een resolutie van 960x640 pixels. Daarmee is het aantal pixels per inch gelijk gebleven op 326. Dankzij de extra pixels in de hoogte past een rij extra iconen op het startscherm. Oudere apps worden niet uitgerekt, maar gecentreerd weergegeven met zwarte balken boven en onder.

Het scherm heeft wat Apple 'integrated touch' noemt en iets dat tsic heet: de touch-sensoren vormen niet langer een aparte laag, maar zitten in de lcd zelf. Daardoor is er minder reflectie in zonlicht en kan het scherm ook 44 procent meer kleurverzadiging weergeven, claimt Apple.

De processor is Apples eigen A6-soc. Zowel de processor als gpu zijn twee keer zo snel, claimt Apple. De soc heeft twee Cortex A15-kernen aan boord en wordt waarschijnlijk gemaakt op 32nm. De claim over de gpu kan erop wijzen dat Apple net als bij de nieuwe iPad simpelweg enkele cores heeft bijgeplaatst bij de PowerVR SGX543-gpu uit de Apple A5.

Daarnaast is er zoals verwacht een nieuwe dock-connector, waardoor huidige laders niet werken. De nieuwe connector is fiks kleiner en heeft in plaats van 30 pinnen slechts acht pinnen. De dock heeft als naam Lightning gekregen. Een voordeel is volgens Apple dat hij symmetrisch is, waardoor het niet uitmaakt hoe de gebruiker een kabel in de poort steekt. Apple levert daarnaast nieuwe oordopjes mee, die een unibody constructie hebben en in-ear gedragen kunnen worden. Ze hebben als marketingnaam EarPod meegekregen.

De behuizing is dunner geworden: waar de iPhone 4 en 4S 9,3mm dik zijn, is de iPhone 5 7,6mm dik. Hij weegt met 112 gram bovendien een stuk minder dan huidige iPhones. De iPhone 5 ondersteunt net als de meest recente iPad lte. Volgens Apple werkt de iPhone wereldwijd op veel lte-netwerken. Eerder bleek al dat ook frequenties die in Nederland komend jaar voor lte gebruikt gaan worden, door de iPhone zouden gaan worden ondersteund. Dat blijkt het geval: onder meer de  800- en 1800MHz-band wordt ondersteund. Lte gaat niet ten koste van de accu, claimt Apple: de geclaimde accuduur onder lte zou hetzelfde zijn als onder 3g. Volgens Apple zou de accu langer mee moeten gaan dan die van de iPhone 4S.

De camera heeft nog altijd dezelfde maximale resolutie van acht megapixels, maar kan volgens Apple betere foto's maken in het donker en zou bovendien sneller zijn. Bovendien zou de lens minder snel moeten krassen door het gebruik van een harder materiaal. Net als recente HTC's kan de iPhone 5 foto's maken tijdens het schieten van 1080p-video.

Apple plaatst drie microfoons in de iPhone 5; die worden onder meer gebruikt om commando's voor Siri beter op te vangen, maar ook hd voice wordt ondersteund. Dat gebeurde bij vorige iPhones niet. In Nederland heeft onder meer KPN hd voice al geactiveerd. De technologie maakt dat er meer bandbreedte wordt gebruikt voor telefoneren, waardoor stemmen helderder klinken. Telefoons van vrijwel alle andere fabrikanten ondersteunen dit ook.

De volgende iPhone zal out-of-the-box draaien op iOS 6, dat Apple in juni presenteerde. Nieuw in iOS 6 is dat de YouTube-app is verdwenen en de Kaarten-app is voorzien van kaartenmateriaal van onder meer TomTom. Ook is er turn-by-turn navigatie standaard in iOS aanwezig. Ook is er integratie met Facebook. Daarnaast is de functionaliteit van spraakbesturing Siri uitgebreid, al werkt die nog altijd niet in het Nederlands.

De iPhone 5 gaat in de Verenigde Staten hetzelfde kosten als de iPhone 4S. Als in Nederland dezelfde lijn wordt gevolgd, kost de 16GB-versie rond 600 euro, de 32GB-versie rond 700 euro en moet voor de 64GB-variant rond 800 euro worden neergeteld.Europese sites van Apple vermelden een vanaf-prijs van 679 euro, 80 euro meer dan de iPhone 4S bij release. De iPhone 5 is vanaf 21 september in de eerste landen te koop, waaronder de Verenigde Staten. De smartphone komt 28 september in Nederland en België uit.

Er komen drie versies van de iPhone 5 uit volgens de specificaties: een met ondersteuning voor cdma en twee met gsm-ondersteuning. De ene gsm-versie is bedoeld voor de Verenigde Staten, de andere voor de rest van de wereld. Nfc zit niet in de nieuwe iPhone, bluetooth 4.0 en wifi op 2,4GHz en 5GHz is wel aanwezig.

Er gingen al maanden geruchten over de nieuwe iPhone.  Afgelopen tijd doken naast diverse foto's ook video's op van het toestel. Apple bracht tot nu toe sinds 2007 elk jaar een iPhone uit. De iPhone 5 is de zesde iPhone.

Apple iPhone 5 Apple iPhone 5 Apple iPhone 5 32GB Zwart  Apple iPhone 5 Apple iPhone 5

Reacties (832)

Reactiefilter:-18320732+1430+235+30
1 2 3 ... 25
Liveblog met info en foto's hier: http://www.engadget.com/2012/09/12/apple-iphone-5-liveblog/

Wel echt mooi dat de accutijd is verbeterd en dat de telefoon dunner is geworden.

[Reactie gewijzigd door BombaAriba op 12 september 2012 19:38]

of http://live.theverge.com/apple-iphone-5-live-blog/

Voorlopig een behoorlijke letdown wat my betreft. Ja, natuurlijk, een betere processor, betere gpu, maar qua software nog niks indrukwekkends gezien.
gast, ze zijn net 15 minuten bezig :S
Ik zie nog geen draadloos opladen en ook geen optisch gestabiliseerde camera en ook geen touch screen dat je met een handschoen of nagel kan bedienen

Wel een proprietary nieuwe connector die weer geen microusb is.

[Reactie gewijzigd door hAl op 12 september 2012 19:42]

En geen integraties met Facebook, Twitter, LinkedIn, Windows Live, Office. Geen Livetiles, geen Up to Date UI die persoonlijk is en geen Hubs. Maar de iSheep zullen het wel allemaal geweldig vinden!!!

Wat mij betreft is het nu tijd dat Apple een stap opzij zet en de echte innovativiteit de ruimte geeft.

iPhone 5: Overrated, overpriced, outdated, boring, old news en na 1x laten vallen is ie STUK! Jammer joh!

Go ahead, mod maar weg Apple fanboys!!!
misschien moet je even kijken voordat je wat roept ? enige verdieping van te voren had ook gemogen, twitter was er al, facebook krijg je zo te horen. office wil ik niet.
Hij wilt graag een Windows Phone toestel, want alle features die hij noemt zijn Windows Phone features.

En de Facebook en Twitter zit er wel gewoon in
Want livetiles zijn nu het kenmerk van een up-to-date OS?

Verder min of meer mee eens.
Kritiek mag - maar zorg dan in ieder geval dat de feiten kloppen ...

.. en met beledigen zorg je zelf voor het weg modden.

(Nee ben geen Apple fan .. wel een iPhone 4S .. maar simpel weg omdat ik Android te veel inconsitenties vind hebben, en het niet goed met proxies om kan gaan. En Windows Phone is veelbelovend, maar heeft nog even tijd nodig om qua ecosysteem om gelijke hoogte te komen)
"en het niet goed met proxies om kan gaan"

grappig, voor mijn gevoel is het juist het tegenovergestelde met android. zo kan ik zelfs al alles over OpenVPN gooien zonder jailbreak oid.

(of begreep ik je verkeerd?)
En geen integraties met Facebook, Twitter, LinkedIn, Windows Live, Office. Geen Livetiles, geen Up to Date UI die persoonlijk is en geen Hubs. Maar de iSheep zullen het wel allemaal geweldig vinden!!!

Wat mij betreft is het nu tijd dat Apple een stap opzij zet en de echte innovativiteit de ruimte geeft.

iPhone 5: Overrated, overpriced, outdated, boring, old news en na 1x laten vallen is ie STUK! Jammer joh!

Go ahead, mod maar weg Apple fanboys!!!
Ik mod je niet weg omdat ik een Apple fanboy ben, ik mod je weg omdat je gewoon dom praat.
Ten 1, zit Twitter integratie er in sinds iOS5, 2, in iOS6 zoals je in dit bericht zelf al kunt lezen is Facebook integratie toegevoegd.

Office ? Voor zover ik weet kun je gewoon Office op iOS draaien, de leraren op mijn school doen dit allemaal met hun iPads...
Nee het heeft geen Live Tiles, en nee dat is ook niet persee nodig, dit samen met geen 'up to date' UI valt onder persoonlijke voorkeuren, ik vind iOS namelijk perfect qua UI, gewoon simpel strak het doet wat het doen moet.
Kom op. De Twitter en Facebook "integratie" is een lachertje vergeleken met Windows Phone.

De UI met de statische iconen is outdated. Statische iconen bestaan al zoo lang, dat het gewoon oud is. Je kunt de shiny icoontjes dan wel mooi vinden, het blijven statische, onpersoonlijke icoontjes. De iPhone blijft een platform voor apps ipv echt te richten op de gebruiker. Nee, dom praten doen jullie fanboys zelf ;)
Kom op. De Twitter en Facebook "integratie" is een lachertje vergeleken met Windows Phone.

De UI met de statische iconen is outdated.
Wat een onzin. Ik gebruik m'n iPhone om het gebruiksgemak, uniformiteit, integratie, accessoires en m.n. de apps.

Windows Phone:
Uniformiteit - fail
Integratie - fail
Accessoires - fail
Apps - fail

Ga jij fijn met je live tiles spelen, echt nuttig voor een telefoon OS :)
@mstam Nou dit klinkt al net zo voorbarig als zijn bericht over de iPhone 5, dus...
Een ieder zijn ding...
Windows Phone:
Uniformiteit - fail
Integratie - fail
Accessoires - fail
Apps - fail
Ahum...

iPhone:
Uniformiteit - fail
Integratie - fail
Accessoires - fail
Apps - fail

Windows Phone:
Uniformiteit - Uniform met Windows 8, XBOX Live, Office en MS web apps, alle apps een uniforme UI door Metro
Integratie - Facebook, Twitter, LinkedIn, Office, Live, XBOX, SkyDrive, Skype
Accessoires - Covers, USB accessoired, docks etc. etc.
Apps - Meer dan 100.000 kwaliteitsapp's en zelfde ontwikkelplatform tussen Windows 8 en Windows Phone 8.

Wie failt er hier...?
No offence, maar er zijn zo verschrikkelijk veel iPhone accessoires. Juist vanwege het feit dat veel iPhones gelijk zijn en een gelijke aansluiting hebben (nu is er een andere, maar daar zal wel weer een converter voor zijn) is het interessant voor accessoire-makers.

Als je voor Android een accessoire wil maken dan heb je tal van toestellen en zelfs een Galaxy SII is niet gelijk als je vergelijkt tussen continenten.

Apps zijn er meer dan 500.000, uniformiteit tussen Apple producten is prima. \

Wat betreft integratie heeft Windows zeker een pluspunt. Facebook en Twitter zijn aanwezig in iOS, maar daar houdt het wel mee op.

Hoe dan ook, het komt veelal op smaak aan. iOS werkt naar mijn mening vreselijk intuïtief, iets wat bij Android zeker minder is (ik gebruik beiden, geen specifieke fanboy).
Ehm, Dat is de reden waarom alle Windows Phone 8 hun micro USB (marktstandaard!) connector onder in het midden moeten hebben. Daar gaat de accesoire industrie zich dus ook op (kunnen) storten.

Nog los van wat ze nu al met JBL en Fatboy hebben gedaan met de combi NFC/Wireless charging.

Ecosysteem heb je (nog) deels gelijk maar op wat modespelletjes na kan ik alles met mijn huidige 7.5 Windows Phone incl. bankieren etc. en via Windows 8 zal het alleen maar versnellen.
Dat is het probleem juist, het is Apple, en de rest. One you go Apple, you can't go back. Vind het allemaal leuk en aardig, maar zonder meerdere Apple producten erger je jezelf een ongeluk als je bijvoorbeeld je iPhone aan een willekeurige pc hangt.
wacht liever even op w8 dan heb je in ieder geval NFC,ha ha ha ha een nieuw toestel zonder NFC ,hoe armoedig is dat....
Ivoordeel. Deze Iphone5 komt op 28 Sept in Nederland en Belgie uit. De rest, lees Nokia zal door deze release datum veel geld gaan verliezen. Wp8 is nog niet af!
Windows Phone:
Uniformiteit - Uniform met Windows 8, XBOX Live, Office en MS web apps, alle apps een uniforme UI door Metro
Modern UI Style

Integratie - Facebook, Twitter, LinkedIn, Office, Live, XBOX, SkyDrive, Skype
Accessoires - Covers, USB accessoired, docks etc. etc.
Noem ze maar op.
Apps - Meer dan 100.000 kwaliteitsapp's en zelfde ontwikkelplatform tussen Windows 8 en Windows Phone 8.

Wie failt er hier...?
Appstores:
Android 600.000
iOS 650.000
WP 100.000

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 12 september 2012 21:22]

Ik denk niet dat MS hierdoor geld gaat verliezen. Een telefoon van $500 is niet bepaald een impulsaankoop. En je krijgt ze niet meer bij abo's tegenwoordig.

Of je wilt een MS, of je wilt en iPhone. De ervaring is nogal verschillend. Daarnaast zijn mensen vrij honkvast.

En MS heeft op dit moment nagenoeg geen marktaandeel, dus tov. wat moeten ze verliezen? :P.

Maar Apple komt er hier sowieso niet in omdat ze de boel teveel dicht zetten. Google vrije android yay :Y)

@Hierboven. Alsof het aantal apps er wat toe doet als er 100.000++ zijn. Hoeveel dezelfde staan er in de iPhone store? Het gaat er om dat de kern apps er zijn.

[Reactie gewijzigd door kjast op 13 september 2012 04:20]

Allemaal nietszeggende argumenten, alsof iemand profijt heeft aan het feit dat Apple 50.000 meer apps heeft, om maar een greep te maken.
Wedden dat nu hele volksstammen hun 'oude' iPhone 4 of 4s te koop gaan zetten? :)
Ik zeker niet. Heb een iPhone 4 en ben er heel happy mee. Zit niet te wachten op allerlei toeters en bellen die ik niet nodig heb. Ik ben erg gehecht aan m'n iPhone maar daardoor niet per se een Apple-fan. Wat de iPhone 5 betreft: ik vind het ronduit tegenvallen. Wat is er nou eigenlijk echt revolutionair nieuw? Helemaal niks. Ja, de integratie met Facebook... maar dat is iOS en dat kan dus ook op m'n iPhone 4.
Qua features kan ik bijvoorbeeld Siri niet gebruiken. Maar... who cares? Het is sowieso nog niet in het Nederlands en al was het dat wel, wordt het nou echt veel gebruikt? In de auto is het handig, maar ik rijd geen auto.
Waarom dan een iPhone 5 kopen? Om de nieuwe processor? Dat m'n websites een seconde sneller laden? Omdat-ie iets dunner is? Ik vind de 4 dun zat. Vanwege het iets grotere scherm? Dat is nou ook niet echt om helemaal van te gaan juichen... Oja, we hebben natuurlijk wel een nieuwe connector. Die kan je er op twee manieren in steken.... Tsjonge zeg, dat is een voordeel.... (not). Kan ik ook weer een nieuw dock gaan halen. De laatste vernieuwing zit 'm dan in de EarPod. Daarvan kan ik alleen maar zeggen dat het eens tijd werd dat ze wat fatsoenlijks gingen meeleveren.

Al met al vind ik dat Apple het slecht doet de laatste tijd met de 4s en de 5. Ik mag hopen dat ze met de volgende iPhone de oude weg weer op gaan en pas ermee komen als er écht iets te melden is.
Nogmaals, ik vind de 4 echt geweldig, maar om nou weer 600 euro neer te leggen voor een iPhone 5 die mij nauwelijks iets nieuws brengt.... Nee, ga ik zeker niet doen.
Ahum...

iPhone:
Uniformiteit - fail
Integratie - fail
Accessoires - fail
Apps - fail

Windows Phone:
Uniformiteit - Uniform met Windows 8, XBOX Live, Office en MS web apps, alle apps een uniforme UI door Metro
Integratie - Facebook, Twitter, LinkedIn, Office, Live, XBOX, SkyDrive, Skype
Accessoires - Covers, USB accessoired, docks etc. etc.
Apps - Meer dan 100.000 kwaliteitsapp's en zelfde ontwikkelplatform tussen Windows 8 en Windows Phone 8.

Wie failt er hier...?
@LCP
Ongelofelijk wat een trol ben jij zeg..

Hoe kan je nou zeggen dat een iPhone faalt op de punten die je aanhaalt?
Als er een telefoon is die uitblinkt in Uniformiteit, integratie, accessoires en Apps dan is het de iPhone wel.

Je onderbouwt prima waarom je vind dat Windows phones goed zijn maar onderbouw nu eens waarom je de iPhone vind falen in plaats van dit zinloze getrol. Hier heeft toch niemand iets aan?

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 12 september 2012 22:33]

Hoe kan je nou zeggen dat een iPhone faalt op de punten die je aanhaalt?
Als er een telefoon is die uitblinkt in Uniformiteit, integratie, accessoires en Apps dan is het de iPhone wel.
Hoe kan je nou zeggen dat een iPhone uitblinkt in Uniformiteit, integratie, accessoires en Apps?

Uniformiteit: iOS, OSX, Apple TV, iTunes. Allemaal op zichzelf staande producten met verschillende apps, een verschillende UI en een verschillende besturing. Niets uniforms aan.
- Zoals gezegd is de unifomiteit met Windows Phone veel beter geregeld waarbij WP en Windows 8 een gesharede kernel code base hebben waardoor er voor beide platformen eenzelfde app gemaakt kan worden. De Metro Interface Modern UI is in alle Microsoft producten te vinden; Windows Phone, Windows 8, Office, WebApps etc. De User Interfaces van de apps zijn allemaal gebaseerd op de Modern UI, dus zeer consistent en uniform met alle producten.

Integratie: Facebook en Twitter. Punt. Een fotootje posten en een commentje plaatsen vanuit je apps mag gewoon geen integratie heten.
- Windows Phone heeft echte integratie met SkyDrive, Office, Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Search en dat allemaal in de people en pictures hub en de Me tile. Dat gaat veel verder dan een fotootje posten. Nee, al je foto's van alle diensten bij elkaar in de Pictures Hub. Sharen naar [vul dienst in] beschikbaar in het hele OS en in de apps. Contactpersonen geïntegreerd, inchecken, tweets posten, comments posten, statusupdates, allemaal in de Me tile.

Accessoires: Ja, er zijn voor de iSpullen een boel accessoires maar dat noem ik niet uitblinken, eerder uitmelken gezien de prijzen die je ervoor neertelt. Nu heeft de iPhone 5 een nieuwe connector. Weer geen uniforme micro USB zoals door de EU is vereist. Nee, weer een Apple Eigen connector waardoor veel oude accessoires niet meer te gebruiken zijn zonder extra, dure converter.
- Microsoft houdt zich aan de standaarden. Op alle Windows Phones zal de micro USB aansluiting op exact dezelfde plaats zitten, waardoor elke telefoon dezelfde accessoires kan gebruiken. Op elke Windows tablet, laptop, Pc etc. zitten standaard USB, HDMI aansluitingen. Hoeveel uniformiteit wil je hebben?

Apps: De hoeveelheid apps voor de iPhone is groot. Klopt. Geef ik je gelijk in. Maar als we het hebben over uniformiteit falen de meeste apps hierin. Elke app heeft weer een eigen UI die niet consistent is met het OS. Van elke app moet je weer ergens anders zoeken voor de settings e.d.
- In Windows Phone, Windows 8, zijn de apps consistent en dus uniform met de UI van het OS doordat de Modern UI overall in toegepast is en je dus precies dezelfde gebruikservaring hebt ongeacht welke app je gebruikt.
Je onderbouwt prima waarom je vind dat Windows phones goed zijn maar onderbouw nu eens waarom je de iPhone vind falen in plaats van dit zinloze getrol. Hier heeft toch niemand iets aan?
Zo, genoeg onderbouwing voor je? Het was niet de bedoeling om te trollen, (my enthousiasm sometimes gets the best of me) Ik wilde aangeven dat Apple met de iPhone/iPad een product maakt die qua gebruikerservaring helemaal niet kan tippen aan de concurrentie. Hun principes zijn gedateerd en de vernieuwing is ver te zoeken. Ondanks dat blijven de producten massaal verkocht worden ondanks dat er veel betere alternatieven zijn. Maar Apple liefhebbers staren zich blind op de nieuwste Apple spullen zonder zich te realiseren dat er vele malen betere spullen te krijgen zijn voor veel minder geld... ;)

edit:
typo's

[Reactie gewijzigd door LCP op 13 september 2012 10:21]

Apple TV draait op IOS, hoe kan je nou zeggen dat dat niet uniform is 8)7
En in OSX heb je nu al telkens meer de look and feel van IOS..
Itunes interface is vergelijkbaar op alle devices..

qua accesoires, ja het is geen microUSB omdat de port veel meer moet kunnen doen en dat kan met USB nou eenmaal niet, logisch toch?
Leuk voor je accessoires die nu niet meer werken. :Y)

Wel grappig om te zien dat nu Apple het niet gebuikt het niet nodig wordt gevonden (liv- tiles/live updates). Maar wat handig vinden jullie nu die facebook integratie en het nieuwe meldingen systeem. Meer live updates gaat ook komen voor iPhone, geloof me iOS versie 7 gaat dit krijgen. Ik vind het een hele handige functies, iets waarin Nokia de voorloper in was.

In het begin was de iPhone redelijk innovatief, omdat het simpel was. Nu zijn ze dik ingehaald van alle kanten. Dat het nog steeds simpel werkt, ontken ik niet. Ook deze versie vind ik niet heel vernieuwend. Een iets breder scherm (gejat van o.a Nokia) en hd-voice (al langer ondersteund door meerdere telefoonmakers).

Wat Apple heel goed ziet is dat ze nu veel vaste klanten hebben en goede naam IMHO. Hierdoor hoeven ze minder vernieuwend te zijn en kunnen ze andere vernieuwingen bijv. introduceren bij een nieuwe iOS of x.S versie, om weer nieuwe klanten te trekken. (markttechnisch heel slim)
+ daar komt nog eens bij dat ze het geld van onder je kussen vandaan jatten..

"16GB-versie rond 600 euro, de 32GB-versie rond 700 euro en moet voor de 64GB-variant rond 800 euro worden neergeteld."

Wat ik hier uit opmaak is dat we 200 euro extra kunnen betalen voor 48GB meer geheugen?... En laat me raden, iPhone 5 zal ongetwijfeld gèèn SD kaartjes accepteren?...

Hoezo geldklopperij?!?! Voor 25 euro heb je een class10 32GB microSD kaart GVD!
Helemaal grappig om te zien dat iedereen lyrisch is over Siri..

Ik heb werkelijk waar nog nooit, maar dan ook echt nog nooit iemand zien praten tegen een telefoon (in de zin van spraakherkenning, niet met bellen :+)
[...]

Wat een onzin. Ik gebruik m'n iPhone om het gebruiksgemak, uniformiteit, integratie, accessoires en m.n. de apps.

Windows Phone:
Uniformiteit - fail
Integratie - fail
Accessoires - fail
Apps - fail

Ga jij fijn met je live tiles spelen, echt nuttig voor een telefoon OS :)
Uniformiteit - Windows Phone komt niet van een communistisch bedrijf als je dat misschien denkt, het is vrolijk en speels h waarom moet een telefoon uniform zijn? Wil je dat alle gebruikers zich gedragen als een stel schapen zonder eigen mening of blijk van persoonlijkheid?

Integratie - Windows Phone 8 geen integratie? Ik raad je aan even een van de vele windows 8 / phone 8 gerelateerde presentaties te bekijken.

Accessoires - Alle Phone 8 toestellen hebben de micro usb aansluiting op de zelfde plaats om zo accessoires universeel te maken, die zijn er nog niet, dat komt omdat de telefoons er ook nog niet zijn, maargoed voor de dock van de iphone 5 is ook nog niets te krijgen.

Apps - Wacht een half jaar en voila, nu windows 8 en phone 8 de zelfde kernel en opzet gebruiken gaan apps voor beide platformen razend snel verschijnen.
Accessoires - Alle Phone 8 toestellen hebben de micro usb aansluiting op de zelfde plaats om zo accessoires universeel te maken,
Eehm.
Dat heeft de iPhone altijd al gehad, tenminste, een aansluiting op dezelfde plaats.
iPhone "2G" t/m de 4S.
Dat zijn 5 jaar aan accessoires.
(En dat was voordat de EU de aansluiting verplicht maakte. Anders kreeg je bij elke opvolgende Samsung weer een andere aansluiting.)


die zijn er nog niet, dat komt omdat de telefoons er ook nog niet zijn, maargoed voor de dock van de iphone 5 is ook nog niets te krijgen.
Dus een fabrikant die weer beter specs in een machine krijgt, en dat voor dezelfde prijs als het oude model , maar die wel binnen 14 dagen kan leveren is een slechtere fabrikant die over enkele maanden met een telefoon zou kunnen gaan komen?
Okay. De logica ontgaat me even.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 12 september 2012 22:18]

Jammer dat je een hele rits nieuwe accessoires moet kopen (want nieuw formaat en connector), dus.. ook voor iphone: fail! ;)
Bekijk de keynotes even, Er word gewoon een converter bij geleverd.
ja, maar met een converter(dat is f*cking lelijk sowieso al) kun je niet zomaar alles aansluiten + het is van 30 naar 8 dus heb je elektronica nodig om 30 signalen in 8 kabels te leiden, aangezien de converter van apple moet komen zal dat nog wel een paar tientjes bovenop.
Nieuwe connector is 30~40 dollar...
volgens mij is er een adaptor...
Maar ja hoe lang hou je vast aan een connector? op een dag moet je toch inoveren lijkt me...
Alhoewel ik best onder de indruk was bij de introductie van de iPhone 4 (vooral de pixeldichtheid was toen iets waar ze mee voorliepen), moet ik eerlijk zeggen dat ik lichtelijk teleurgesteld ben in deze 'nieuwe' iPhone 5. Van tevoren dacht ik van "Wordt dit de nieuwe Galaxy S3-killer?"... maar dat wordt 'em dus niet. ;(

ps.: Wanneer komen de eerste nano-simkaartjes in NL uit?

[Reactie gewijzigd door GS88 op 12 september 2012 23:05]

Ja want pixeldichtheid maakt nu nog zoveel uit??
Het is niets meer dan een getal geworden.
Je kan bij de iPhone 4 de pixels al niet meer onderscheiden van elkaar.

Maar goed als dat getal voor jou een dealbreaker is dan is de iPhone inderdaad niets voor jou. Koop maar een SIII ;)
Who cares man. Alsof die WP7/8 icoontjes zo bijzonder zijn.
Nou, ik gebruik mijn live tiles ze nu een jaar en ga nooit meer terug naar iPhone (4). Ik heb beide gebruikt en ben dus objectief. Het is sneller, intuitiever en veel rustiger om mee te werken...

Nogmaals, iPhone wint nog steeds dik op apps e.d. dus ik wil het niet afkraken, maar try before you shout.
Dat iets lang bestaat betekend misschien alleen dat het wel goed is? Stel je voor een scherm vol geanimeerde iconen. Alleen maar omdat het kan? En een OS moet een platform zijn voor Apps en dus zelf on opvallend in de achtergrond blijven.
En geen integraties met Facebook, Twitter, LinkedIn, Windows Live, Office. [...] Maar de iSheep zullen het wel allemaal geweldig vinden!!!
Een smartphone zonder al die geïntegreerde ongein zou ik inderdaad geweldig vinden. Maar ik maak mij geen illusies meer.
de google nexus telefoon en tablet hebben dat :)
helemaal kaal :)
Er is een verschil tussen Apple fanboys en Apple haters. Probleem is dat ze elkaar nooit zullen aanvullen.

Neutraliteit is lastig.
Voorlopig verkopen apparaten met iOS 6 net zo slecht als apparaten met WP8. Beide zijn namelijk nog niet uit.
er zit wel Twitter integratie al in, en Facebook integratie komt, wat voor mij overigens redenen zijn om hem NIET te nemen.

ik wil die integratie niet, want ik gebruik het niet, waarom moet het in het OS in plaats van in een Applicatie?
wat heeft die integratie überhaupt als voordeel? als Apps gewoon in de achtergrond kunnen draaien kunnen die alles wat die integratie kan ook los wel aanbieden, en veel mensen willen die integratie niet eens.

dat van dat laten vallen is overigens onzin anders was mijn iPhone 4 al tien keer stuk geweest...

wat betreft dat Apple opzij moet stappen voor innovativiteit, bedoel je daar Windows Phone mee?
want tot nu toe heeft Windows Phone niet echt geweldig verkocht, er zitten wel nieuwe dingen in, maar dingen die mensen toch niet hoeven noem ik nou niet echt innovatief.

je eindige met 'mod maar weg Apple fanboys' maar je klinkt zelf nogal pro Windows Phone.
Wees blij dat het niet geïntegreerd is, geeft je een vrije keuze.
Wil je het wel, neem je een app.
Ik heb geen Facebook, Twitter of LinkedIn, heb daar totaal niets mee.
Ik zit niet te wachten op al het "nuttige" nieuws van mijn "vrienden"
Ik zie zulke toevoegingen dus als bloatware.
Zijn ook de eerste dingen die ik direct van mijn telefoon probeer te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 12 september 2012 21:06]

Serieus........

700 voor een 32 GB phone..... 100 euro meer voor een 32 GB extra......

Hoe gek moet je nog zijn om zoveel geld voor een telefoon neer te leggen?!?? Kijk eens naar een One X, SGS 3. Toptoestellen voor ruim 200 euro minder.....

Waar is de innotiviteit Apple?? Wat een teleurstelling dit..... en voor zoveel geld.
Ik vind de iPhone 5 niet echt speciaal. Iets groter scherm en een snellere processor. Apple laat hier zien dat ze eigenlijk niet zo goed weten waar ze moeten verbeteren. Er zijn zeker kleine verbeteringen doorgevoerd maar niets dat die belachelijk hoge prijs rechtvaardigt. De concurrentie maakt vlottere toestellen voor minder geld. Het is een illusie om te denken dat de iPhone al perfect was.

Maar goed; misschien zorgt de iPhone 5 qua prestaties toch nog voor verrassingen. We zullen de benchmarks af moeten wachten om te kijken hoe dit toestel zich kan meten met o.a. de Galaxy S3 en de HTC One X / One X Plus. Dan pas kun je zien hoe de prijs / prestatieverhoudingen liggen.

Als de iPhone 5 nou echt spectaculair beter was geweest dan de 4S en een leuke prijs had gehad, had ik MISSCHIEN nog wel willen overwegen om toch een nieuwe iPhone te kopen. Echter vind ik ¤ 699 voor een 16 GB versie veel te duur. Bovendien is dit geheugen niet uit te breiden.

Bij Apple betaal je ¤ 100 extra als je een model wil dat 32 GB i.p.v. 16 GB wilt hebben... ¤ 100 !!! voor 16 GB opslag .. Een 16GB micro-SD kaartje voor de Galaxy S3 kost ¤ 9,10 (pricewatch). Kortom; Apple rekent dus RUIM 10x zo veel voor 16 GB extra geheugen... SCHANDALIG ! Nu mag het interne opslaggeheugen van de iPhone 5 wel vlotter zijn dan dat van een SDHC-kaartje, maar aangezien die opslag in de regel hoofdzakelijk voor foto's en muziek wordt gebruikt maakt de snelheid ervan weinig uit.

Applicaties zet je bij de Galaxy S3 gewoon in het interne geheugen, alle overige mediabestanden op een externe geheugenkaart. Zo is de Galaxy S3 ook beter geschikt voor het maken van veel HD-foto's. Kaartje vol ? Gewoon nieuw (of groter-) kaartje gebruiken. Dat gaat bij de iPhone 5 dus niet.

Ik heb dan toch gekozen voor de Samsung Galaxy S3. Ten eerste omdat deze betere specificaties heeft dan de iPhone 5 (quad-core, groter scherm met HD-resolutie, micro-SD slot voor extra opslag, ondersteuning voor .FLAC bestanden), ten tweede vanwege de prijs (met een prijskaartje van ¤ 510 krijg je bij Samsung toch heel wat meer waar voor je geld-) en als laatste omdat ik dat getreiter van Apple omtrent die rechtszaken meer dan zat was.

Bovendien ben ik nu direct van iTunes af ... wat een draak van een programma zeg ... Er is geen enkele reden om iTunes en Quicktime aan elkaar te koppelen. Wat moet je in hemelsnaam met Quicktime ? Dat is net zo waardeloos als RealPlayer. Bovendien installeert de 64-bits versie van iTunes zich nog steeds \Program Files (x86) ...

Om mediabestanden vlekkeloos af te spelen pak je Media Player Classic - Home Cinema / VLC.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 september 2012 22:34]

De iPhone 5 is 2 keer zo snel als de 4s dus komt aardig in de buurt van de S3 spec's. Quad core of niet. En dat een 4,8 scherm "beter" is dan een 4 inch scherm? Dat is toch persoonlijk? Wat moet je nou met zo een skateboard in je broekzak. De reden waarom ik zelf een Xperia P met een 4 inch schem heb aangeschaft is de compactheid. En wat betreft het beheer van het interne geheugen. Zo eenvoudig werkt dat niet onder Android omdat het geheugen in partities is verdeeld. Een klein deel voor het OS en een deel dat als "interne" SD kaart wordt gezien. Nieuwe Apps worden automatisch in het kleine interne geheugen geladen. Dat is snel vol zodat je een foutmelding krijgt. Dan kun je dat weer over gaan hevelen.

Bovendien installeert de 64-bits versie van iTunes zich nog steeds \Program Files (x86) Tja... geweldig systeem dat Windows...
@haraldo :

Quote "De iPhone 5 is 2 keer zo snel als de 4s dus komt aardig in de buurt van de S3 spec's."

Reactie : Komt aardig in de buurt en kost bijna ¤ 200,- meer... Het komt niet alleen op snelheid aan maar ook op de overige hardware. Daar heeft Samsung (en HTC) betere kaarten. Bovendien is de ondersteuning voor video- en audiocodes bij deze toestellen veel diverser dan bij Apple.

Quote : "En dat een 4,8 scherm "beter" is dan een 4 inch scherm? Dat is toch persoonlijk? Wat moet je nou met zo een skateboard in je broekzak. De reden waarom ik zelf een Xperia P met een 4 inch schem heb aangeschaft is de compactheid."

Reactie : Een telefoon moet voor mij langer mee gaan dan slechts 2 jaar. Je betaalt er tenslotte een hoop geld voor. Als ik een dergelijk bedrag neer tel voor een smartphone moet het een groot scherm met een hoge resolutie hebben. Als je steeds een telefoon koopt met specificaties die voldoende zijn voor dat moment zul je ook eerder tegen de beperkingen van de hardware aanlopen na verloop van tijd. Vandaar dat ik liever wat "extra" heb. Zeker als het betreffende toestel bijna ¤ 200 minder kost dan een iPhone 5.

Quote : "En wat betreft het beheer van het interne geheugen. Zo eenvoudig werkt dat niet onder Android omdat het geheugen in partities is verdeeld. Een klein deel voor het OS en een deel dat als "interne" SD kaart wordt gezien. Nieuwe Apps worden automatisch in het kleine interne geheugen geladen. Dat is snel vol zodat je een foutmelding krijgt. Dan kun je dat weer over gaan hevelen."

Reactie : Dat mag dan wel zo zijn; bij de iPhone is dat precies zo. Zowel de S3 als de iPhone 5 zijn als 16GB variant te krijgen. Bij de S3 heb je tenminste nog de mogelijkheid om bestanden over te zetten op een SDHC. Dat mag dan wel wat omslachtig zijn; het is WEL mogelijk. Bij de iPhone 5 is dit gewoon niet mogelijk. Daar valt niks over te hevelen op een geheugenkaart. Daar zul je dus moeten gaan verwijderen.

Quote : "Bovendien installeert de 64-bits versie van iTunes zich nog steeds \Program Files (x86) Tja... geweldig systeem dat Windows..."

Reactie : Dat is onzin en heeft niks met Windows te maken. Apple is degene die iTunes programmeert. Zij zijn de enige die kunnen bepalen waar deze software geïnstalleerd moet worden. Apple heeft gewoon het foute installatie-pad opgenomen in de installatieroutine.

Bovendien; Windows 7 is een prima OS. Is echt niet slechter dan MacOS. Is uitgebreid getest op Tweakers.net : reviews: OS X vs. Windows 7: nek aan nek

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 september 2012 23:28]

Ja stel je voor zeg, ondersteuning houden voor verouderde technologie, wat een slecht systeem bah. |:(
Een SD-kaartje implementeren in een telefoon een het gebruiksvriendelijk houden is nog niet zo simpel. Zit je kaartje vol met foto's -> Swappen lijkt simpel, maar betekend ook at je een deel of alle muziek film en data van apps kwijt bent. Als gebruiker zou ik daar echt voor bedanken.

Verder is er wel degelijk een hele goede reden om Quicktime en iTunes te koppelen. Quicktime is eigenlijk de hele audio infrastructuur van Apple. En dus noodzakelijk om o.a. Apple Lossless bestanden af te spelen. Wat jij mee geïnstalleerd ziet worden en slechts een klein deel van Quicktime, namelijk de player. Maar de onderliggende structuur van quicktime is wel degelijk noodzakelijk voor iTunes.
@ir.bob :

Quote : "Een SD-kaartje implementeren in een telefoon een het gebruiksvriendelijk houden is nog niet zo simpel. Zit je kaartje vol met foto's -> Swappen lijkt simpel, maar betekend ook at je een deel of alle muziek film en data van apps kwijt bent. Als gebruiker zou ik daar echt voor bedanken."

Antwoord : Simpel of niet; ik wil wel de beschikking hebben over externe opslag. Mijn muziekcollectie bestaat grotendeels uit .FLAC bestanden, die toch al makkelijk 30 - 60 MB per stuk zijn. Het telefoongeheugen zit dan binnen de kortste keren vol. Daarbij zie je dat de prestaties van een smartphone vaak inzakken naarmate het interne geheugen vol raakt. Daarbij vind ik het schandalig dat Apple ¤ 100 extra vraagt voor 16 GB extra opslag, terwijl een SDHC kaartje van 16 GB amper ¤ 10 kost.

Quote : "Verder is er wel degelijk een hele goede reden om Quicktime en iTunes te koppelen. Quicktime is eigenlijk de hele audio infrastructuur van Apple. En dus noodzakelijk om o.a. Apple Lossless bestanden af te spelen. Wat jij mee geïnstalleerd ziet worden en slechts een klein deel van Quicktime, namelijk de player. Maar de onderliggende structuur van quicktime is wel degelijk noodzakelijk voor iTunes."

Antwoord : Apple had de benodigde bestanden gewoon in iTunes moeten integreren en de Quicktime Player apart moeten houden. Laat ik het dan anders zeggen; er is geen enkele reden om de Quicktime Player onlosmakelijk te koppelen aan iTunes. Ik hoef die ellendige player niet. Heb er nog nooit gebruik van gemaakt.

Apple heeft Quicktime met iTunes laten samensmelten. Dit gaat volgens hetzelfde principe als Internet Explorer in Windows. Je kunt het er wel uitslopen maar loopt het risico dat je dan met een halfgare installatie blijft zitten. En dat vind ik een kwalijke zaak.

Apple Lossless heeft naar mijn mening geen recht om te bestaan. Buiten Apple is er amper ondersteuning voor ALAC. Zoals eerder aangegeven maak ik gebruik van FLAC; een codec die toch breder ingezet wordt. Apple had deze lossless standaard gewoon aan moeten houden. Mensen zien nu al door de bomen het bos niet meer. Daarbij heb ik geen zin om 50 GB aan FLAC muziek via iTunes te moeten converteren naar ALAC zodat het op de iPhone afgespeeld kan worden.

Het ene lossless formaat in het andere ... Ik heb wel wat anders te doen zeg ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 september 2012 10:18]

Apple heeft weer een zo mooi mogelijk glimmend product gemaakt dat verder identiek is aan dat van de concurrent. Daarom heeft Apple het recht er weer een enorm prijskaartje aan te hangen
"Draadloos laden" waarbij je de telefoon op de bedrade lader moet leggen. Laat me niet lachen.

Dat zou geen draadloos laden moeten heten maar connectorloos laden o.i.d.
en die connector die er niet is zit aan een.....
Je WiFi access point zit aan een...
Je elektrische tandenborstel zit aan een...

In de volksmond wordt dat gewoon draadloos genoemd.
Dat zou geen draadloos laden moeten heten maar connectorloos laden o.i.d.
Het is zeker wel draadloos laden, je legt je telefoon op een inductie plaatje, en hij laad je telefoon op, is imho toch zeker wel een manier van draadloos opladen van je telefoon!

Dat er aan dat plaatje een draadje zit heeft daar niks mee te maken, het is gewoon reuze handig, leg mijn Lumia 900 (die ik ge-mod heb er voor) gewoon op een plateau dat op mijn nachtkastje staat, en heb sindsdien totaal geen gepruts met kabeltjes meer.
Het is zeker makkelijker, de Palm Treo had ook al een peblestone systeem dat vergelijkbaar werkte.
Maar contactloos is wel een betere benaming dat ben ik wel met hem eens.

De nieuwe stekker van apple is wel handig dat je hem er op beide manieren in kan steken (ik vraag me af of het net zo'n magneet ding is als bij macbooks). Mijn HTC en de Samsung van mijn vrouw hebben de microUSB net andersom van elkaar dus zit je elke keer te klooien hoe die stekker er in moet.
Dat zijn wel features waar je echt U tegen kan zeggen.

Die worden nu wel door startups en universiteiten onderzocht, maar reken maar eer dat zoiets voor de normale consument beschikbaar is...
Wel een proprietary nieuwe connector die weer geen microusb is
Voor Nokia was dat een van de vele oorzaken van hun ondergang. Ooit had iedereen een Nokia lader en kon je altijd wel ergens je telefoon opladen, totdat zij met een nieuwe connector kwamen.

Ik had gehoopt dat er microusb kwam, dan had ik de upgrade nog wel gedaan. Maar o.a. het ontbreken daarvan en het tegenvallen van de specs hebben mij bij deze doen besluiten om Apple af te gaan. Ik was een Apple fanboy, maar de iPhone 5 heeft mij genezen.
Grappig, dat had ik bij de 4S ;-)
Die connector valt mij ook op: ik dacht dat hier afspraken over waren, maar Apple houdt zich daar blijkbaar niet aan ?
Ik dacht dat microusb verplicht was gesteld door N. Kroes
He mooie is, dat Apple een van de initiators was voor een uniforme aansluiting. Nu zijn zij de enige die dat niet doen. Dat is dan wel weer jammer.
Wel een proprietary nieuwe connector die weer geen microusb is.
Het is toch verplicht(vanaf 2010) in de EU om elke nieuwe telefoon uit te rusten met USB lader, of zit er aan de kabel dan weer een usb connector?
Normaal gezien zou r aan het uiteinde van de kabel een normale USB poort moeten zijn, om hem in de pc of oplader te kunnen plaatsen.
Apple omzeilt dit door de converter (in de EU dan kosteloos) bij te verzenden. Dus tja.
Ach ja, we zijn milieu vriendelijke zolang het vereist is. Meeste bedrijven zijn wel wat subtieler. Apple is nu over de top, Jobs had dit nooit toegestaan...
Maar ja dat gebeurd er met bedrijven als de kopstukken weg zijn, die denken dat het lekker makkelijk cashen is, dit maal geen Steve die het merk een tweede keer kan redden.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 13 september 2012 02:02]

"Wel een proprietary nieuwe connector die weer geen microusb is."
Hoe verhoudt dat zicht met Europese wetgeving? Ik dacht dat alle telefoons verplicht dezelfde stekker moesten gaan gebruiken?
Ze zullen in Europa wel een adaptar meeleveren voor microUSB. Dan kun je wel microUSB laders gebruiken.
Dat de meeste overige bestaande assesoires zoals docks in 1 keer waardeloos worden zal echter wel weer mensen dwingen veel van hun spullen opnieuw te kopen.
Of mijn favoriet!
http://www.anandtech.com/...-apple-iphone-5-live-blog

Verder is de ARM Cortex A15 SoC het speciaalste van de avond, petje af Apple.
Inderdaad, Cortex A15 - als dat klopt - is erg knap. Anandtech had zelf al eerder geschreven over een eventuele Cortex A15 CPU en zij dachten dat de timing veeeeelste agressief was.

Daarnaast zeggen ze dat de GPU 2x zo snel is. Dit betekent: of quad-core GPU (zoals A5X), of een veel hoger geklokte GPU.
De a15 is niet geconfirmeerd, enkel een wilde gok van een blogger
Inderdaad wel knap hoe ze dat voor mekaar krijgen om dat 'in house' te ontwikkelen. Ik was in de veronderstelling dat de One S dat ook had maar de Krait blijkt alleen vergelijkbaar

[Reactie gewijzigd door Tomba op 13 september 2012 09:05]

Gewoon live meekijken bij RTL... Wel nice, jammer van het silverlight en dat in high-def er niet voldoende bandbreedte is blijkbaar...

http://www.rtl.nl/compone...iphone_5_en_nieuw_iOS.xml
Bedankt. net antwoord gekregen op de 9pins aansluiting dankzij jouw link
http://www.blogcdn.com/ww...media/2012/09/img0209.jpg
Erg fijn dat hij ook lte frequenties ondersteund. Voor de rest lijkt hij niet extreem veel anders dan de iPhone 4.

[Reactie gewijzigd door frenk16 op 12 september 2012 19:31]

Prijs informatie:

Zelfde als de iPhone 4S
De iPhone 4S 16GB gaat nu $99 kosten denk dat dit dan toch wel een heel mooi budget toestel is.

Beschikbaarheid:

Vanaf 28 September in Nederland.

Gaan we weer:

Ander scherm 3,5" naar 4"
Andere processor van A5 naar A6
Andere resoluties van scherm (1136x640)
Touch sensoren in het scherm ververkt ipv als een laag bovenop.
LTE ondersteuning
Langere batterij ondersteuning (behoorlijk langer)
Dunner (18% dunner)
Lichter (20% lichter)
Beter camera
Voice HD
Nu drie microfoons ingebouwd voor beter noise reduction
Andere connector:
- Aansluiting kan op beide manieren gebruikt worden (kabel past altijd)
- Adapter voor degene die nog de 30 pins connector gebruiken.
Geen glas aan de achterkant maar metaal (twee kleuren)
Randen zijn anders geworden, glas licht nu meer in de bezel.
Meteen ondersteuning voor de laatste versie van iOS :) (in tegenstelling tot de concurentie)

Maar inderdaad, er is niet zoveel veranderd.

Voor degene die hieronder aangeven dat er toch nogsteeds niet veel veranderd is, vertel mij dan wat je veranderd wilt zien? want ik snap het niet helemaal? elk component is volgens mij aangeraakt.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 12 september 2012 20:26]

Ik weet niet onder welke iSteen jij vandaan komt, maar de meeste telefoons werken tegenwoordig met touch sensoren in het scherm verwerkt.
Echt niet: alleen de Xperia P nog (en nog wat onbekende toestellen misschien)

*Android fan
Zou toch zweren (weet niet zeker) dat Samsung dat met AMOLED ook had gedaan, maar kan ook een andere laag zijn die ze weg hebben weten te laten...

Edit: Vandaar dat ik niks kon vinden, komt o hetzelfde neer maar heet niet in-cell touch...
Super AMOLED is Samsung's term for an AMOLED display with an integrated digitizer, meaning, the layer that detects touch is integrated into the screen
En zal dus ook in Nokia's windows phone toestellen met AMOLED zitten denk ik dan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 september 2012 20:06]

Zou toch zweren (weet niet zeker) dat Samsung dat met AMOLED ook had gedaan, maar kan ook een andere laag zijn die ze weg hebben weten te laten...
is dat niet de verlichting die ze daar konden schrappen, omdat dat natuurlijk al in de AMOLED's zit?

in-cell touch zit volgens mij inderdaad alleen in een enkele Xperia. (waaronder mijn P)
Nee. OLED heeft nooit een backlight gehad, als ik me niet vergis is de touch-laag in de kathodelaag geïntegreerd. Overigens is dit inmiddels bijna 4 jaar zo, vind in-cell touch dus helemaal niet zo bijzonder.

Het enige nieuwe is dat het in LCD zit, maar die techniek zie ik binnen 5 jaar verdwijnen.
Maar het is Apple he? We weten vast nog wel die rage toen Siri uitkwam... Apple is erg sterk in oude technologie pakken en doen alsof het iets bijzonders is. Voice control had ik 5 of tien ajar geleden op mijn desktop, en ik ben er dan ook allang mee uitgespeeld geraakt. Ik kan geen Siri (of S-voice), meer zien.
Nope want het was echt een laag die de eerste AMOLED wel hadden en backlite hebben ze nooit gehad...
De in-cell touch zit in de Xperia P en de HTC One X... (nieuws: Update Sony Xperia P naar Android 4.0 schroeft grafische prestaties op

Voor de mensen die er meer over willen lezen is er dit artikel: http://www.anandtech.com/...f-a-good-touch-controller

Maar Apple heeft deze technologie anders geïmplementeerd, want ze hebben er een patent op gekregen.

Ik vind het als eigenaar van een One X niet direct opvallen (hoe zou je het ook echt goed moeten merken?) wel dat de kleuren beter zijn. Dus het verhaal van Apple over de kleurweergave t.o.v. de 4s wil ik nog wel geloven, kijkende naar de One X.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 12 september 2012 20:08]


[...]
is dat niet de verlichting die ze daar konden schrappen, omdat dat natuurlijk al in de AMOLED's zit?

in-cell touch zit volgens mij inderdaad alleen in een enkele Xperia. (waaronder mijn P)
Ze gingen van 4 naar 2 lagen bij AMOLED: De LED Laag & Gorilla Glass
Precies, dat is nou net wat er Super is aan Super AMOLED. :) Was de Wave niet het eerste toestel ermee? En kort erna de eerste Galaxy S.

edit: zie http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED#Super_AMOLED

[Reactie gewijzigd door elian0 op 12 september 2012 19:56]

Nou het Super is dat dus de touch screen verwerkt zit in het scherm. Zoals mensen bovenaan al aangaven dat is hetzelfde met in-cell touch van LCD die nu pas komt opzetten.

Apple had volgens mij ook een patent opgekregen, dus wees maar alvast voorbereid.
Ja, daar ging het toch al over? Dus mijn post (die een reactie was op de oorspronkelijke "zou toch zweren"-post van watercoolertje) ging daar ook over.

[Reactie gewijzigd door elian0 op 12 september 2012 20:26]

Weet het ook niet helemaal maar bij Amoled laat je de backlight toch weg omdat de pixels inividueel licht uitstralen?
Maar je hebt naast amoled ook super amoled zoals in mijn galaxy advance en in de SII zit super amoled plus.

Amoled is dus de techniek waarbij pixel zijn vervangen door hele kleine leds
Als er super voorstaat dan zit er sensoren in verwerkt en is de touche laag die normaal voor het scherm zit niet meer nodig, wat dus beter beeld heeft, mooiere kleuren en scherper beeld.
Dan heb je ook nog de plus variant dat heeft betrekking op de indeling van de leds en vorm.

Zie filmpje, TSP staat voor touch screen panel, die word verwijderd bij super amoled.
http://www.youtube.com/watch?v=aQkLMG3SBQ4
Zoals hierboven aangeven, nee, alleen Xperia P heeft het, maar de bekende modellen als de S3, One X e.d. niet.
Aangezien de S3 een SAMOLED heeft, wel dus.
En daar moeten we weer 600 euro voor neerleggen?
Het valt mij allemaal nogal tegen. Voor de mensen die al een iPhone hebben is het zeker geen must buy.

[Reactie gewijzigd door Spacey23 op 12 september 2012 19:38]

Voor de mensen die al een iPhone hebben is het zeker geen must buy.
Mijn iphone 4 is alweer 2 jaar oud, en mag echt wel een update. Maar ik weet niet of ik nou zo blij moet zijn met dat 4" scherm ... ik vind m'n Xperia P daardoor best een groot lomp ding.
Mooie zwarte balkjes om je apps toch...
Denk dat S. Jobs hier nooit mee akkoord gegaan zou zijn.
Ik zie niet echt een andere optie, anders krijg je rare uitgerekte apps. En als je moet wachten totdat elke dev z´n app heeft aangepast voor de iPhone 5 kun je vooral in het begin veel apps niet eens gebruiken.

Verder heb ik niks gehoord over de nano-sim, iedereen was er van overtuigt dat die kwam. Al die providers zitten nu dus met ladingen simkaartjes waar ze misschien een jaar niks mee kunnen doen? xD

Ik had wel gehoopt op iets helemaal nieuws als fingerprintscanner of waterproof ofzo maar dat was ook niet heel realistisch. Ben wel blij met de nieuwe A6 chip, dat zal de beste mobile SoC op het moment zijn lijkt me zo.
Verder heb ik niks gehoord over de nano-sim, iedereen was er van overtuigt dat die kwam.
die zit er dan ook gewoon in.

van t-mobile.nl:
De iPhone 5 werkt met een nieuw formaat simkaart, de Nano-simkaart. De Nano-simkaart is een veel kleinere versie van de huidige micro simkaart en staat ook wel bekend als type 4FF. Op dit moment gebruikt alleen de nieuwe iPhone 5 de Nano-sim, alle andere toestellen gebruiken of een reguliere simkaart of de micro-sim. Bij het bestellen van de iPhone 5 ontvangt u deze nieuwe simkaart gratis.
Denk dat S. Jobs hier nooit mee akkoord gegaan zou zijn.
die ging ook akkoord met een identieke afhandeling voor iphone apps op de ipad. en dat is ook geen slechte gebleken.
Meneer Jobs is altijd akkoord gegaan met transities zoals Motorola 68000 naar Power PC naar X86. En van OS9 naar OS-X. Dus hier zal hij ook niet tegen geweest zijn.
Kwestie van smaak denk ik. Ik begon met een 3GS en heb die heel snel ingeruild voor een Desire. Heerlijk dat grote scherm, dacht ik. Heb toen een Sensation gehaald maar dat is ook al weer te klein. Zou best een Note willen als er een Nexus versie van komt maar dat is te onhandig ivm mijn werk.
Ik heb het liefst een zo groot mogelijk scherm maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat Apple nog groter gaat dan een 4"tenzij er een model naast komt.
Vergeet niet de spectaculaire veranderingen in UI van iOS 6. Ziet er zo modern uit nu.
Het kan aan mij liggen, maar iOS 6 lijkt net als iOS5 en iOS4 meer een update van het bestaande systeem. Spectaculair was het geweest als de interface om was gegaan of er een hele andere gedachte werd toegepast (bv geen glans of geen afrondingen).
Tuurlijk, er zijn apps bijgekomen en verbeteringen, maar dat maakt het nog niet echt spectaculair.
Het kan aan mij liggen, maar iOS 6 lijkt net als iOS5 en iOS4 meer een update van het bestaande systeem. Spectaculair was het geweest als de interface om was gegaan of er een hele andere gedachte werd toegepast (bv geen glans of geen afrondingen).
Tuurlijk, er zijn apps bijgekomen en verbeteringen, maar dat maakt het nog niet echt spectaculair.
Waarom moet alles steeds "spectaculair" en "complet anders" zijn dan? Het is zoals het is prima en veranderen om het veranderen is ook zo kansloos.

Elke keer dat je je UI verandert heb je iedereen die minder handig is met dit soort apparaten dan wij over de zeik.
Precies wat ik dacht! (sarcasme ftw:P)

Ook die camera met panorama functie, WOW speciaal... oh wacht dat hebben alle smartphones tegenwoordig... Kvind het model van de nieuwe iPhone wel erg mooi net als de 4S maar komop 600¤ voor 16 gb en niet eens een 720p scherm... Had op meer gehoopt van Apple maar valt weer zwaar tegen zoals altijd...
Mooie is dat Apple zelf nog zei dat de Iphone de perfecte maat was nu worden ze toch groter en kijken ze toch naar de concurentie met HTC en Samsung.
In vergelijking met de door jou genoemde concurrenten is de schermmaat nog steeds behoorlijk 'ingetogen' hoor. Onder de 4,5" doe je bij de Android-top niet meer mee tegenwoordig.

Die 'perfecte maat' was een uitspraak van Steve Jobs volgens mij. Ook de 2:3 beeldverhouding van alle voorgaande iPhones was volgens Jobs ideaal. Nu zie je dat die dogma's overboord gegooid worden met het nieuwe management
Mooie is dat Apple zelf nog zei dat de Iphone de perfecte maat was nu worden ze toch groter en kijken ze toch naar de concurentie met HTC en Samsung.
Scherm word alleen langer..niet breder?
Tja dat kan je over bijna elke telefoon wel zeggen die een andere opvolgt er is altijd wel van alles nieuwer (hier ook inderdaad) maar echt extreem veel anders vindt ik hem ook niet, toch beetje meer van hetzelfde gevoel...

Accuduur moet de praktijk trouwens uitwijzen niet een presentatie. En zo baanbrekend is het lichter maken niet als je telefoon eerst juist heel zwaar was en 2 grote oppervlakten glas had. Door dat glas weg te laten aan de achterkant wordt ie direct al dunner EN veel lichter...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 september 2012 19:40]

Dat gevoel had je dan ook bij de SIII t.o.v. van de SII ? :)
Lijken die net zo erg op elkaar als iPhones 4s en 5? Dan moet ik echt eens naar de opticien want ik zie het niet...

Maar inhoudelijk viel dat ook wel mee ja, mag best gezegd worden hoor ;)
Aa, het uiterlijk is niet veranderd, ja dan valt het tegen. Het is gewoon een specbumb, net als de SII op de SI was en de SIII op de SII. Maar als Apple dat doet dan is het te weinig. De verwachtingen zijn nu éénmaal hoger bij de trendsetter van smartphoneland he ;)
Gezien het feit dat Apple naar ik aanneem het grootste ontwikkel-budget heeft van de gehele business, de creatiefste geesten, haar leveranciers (behalve Samsung misschien) in een wurggreep heeft en tot het uiterste kan pushen, en dat AAPL een reputatie van 'disruptive technologies' heeft, is het zeker op zijn minst een lichte teleurstelling.

Zeker gezien het feit dat de laatste iPhone (naar 4S geloof ik) en iPad-update ook al zo fantasieloos was. Persoonlijk ben ik van mening dat die fantasie en toch vooral het unieke begrip van de gebruiker ervoor gezorgd hebben dat de iPhone succesvol is geworden. En daarin is AAPL met deze update geen steek verder gekomen. Slechts die fantasie en uniek begrip van de gebruiker kunnen behoeden dat de kopieen van concurrenten beter verkopen dan de originele iPhone zelf.

Wat Apple hier presteert aan 'vernieuwingen' heeft de concurrentie binnen een paar maanden gekopieerd. En in de no.1. smartfoonmarkt van vandaag de dag kunnen ze het rustig blijven verkopen ook. De eerste foon op de markt met Cortex A15 is vanuit technologie-opzicht baanbrekend, iets waar ondergetekende al jaren op wacht, maar het zal de gemiddelde smartfoon-gebruiker worst wezen.

Vergeet niet: Dit is het toestel dat de koers van $670 moet rechtvaardigen. Ik heb er mijn oprechte vraagtekens bij; waarom zou iemand nou juist deze "specificatie-bom" verkiezen boven (goedkopere) andere specificatie-bommen?
Wat Apple hier presteert aan 'vernieuwingen' heeft de concurrentie binnen een paar maanden gekopieerd.
Echt?
Wat is er nieuw?
Groter scherm - is er reeds jaren bij de concurrentie, "and then some"
Gratis turn by turn - idem
Touchscreen in scherm verwerkt ipv extra laag - idem
hogere resolutie - idem
breedbeeld verhouding - idem
Facebook integratie - idem en veel, véél meer

De concurrentie heeft zelfs geen maanden nodig om het to kopiëren... ze hebben het maanden geleden al gedaan.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 13 september 2012 10:58]

Dit artikel is de perfecte counter voor jouw betoog ;)

http://techcrunch.com/2012/09/13/the-iphone-5-event/
Waarom zou Apple het apparaat grondig wijzigen? Alle voorgaande iPhones verkochten als een tierelier. Middels kleine wijzigingen wordt het ontwerp steeds een beetje aangepast, moderner gemaakt - zeg maar: evolutie.
Omdat de concurrentie de iPhone eerst nagemaakt en daarna op onderdelen overtroffen heeft?

De eerste iPhone en ook iPad verkochten zo geweldig / hadden een defacto-monopolie omdat er geen fatsoenlijke concurrentie was. Nu is die er op smartfoon gebied wel. Evolutie is niet genoeg om marktleider te blijken, en dat blijkt ook wel gezien het feit dat Samsung nu al een poosje meer smartfoons verkoopt dan Apple. Maw: De concurrentie verkoopt meer 'iPhone-achtige-apparaatjes' dan Apple.

Om die concurrentie voor te blijven, het marktaandeel te laten groeien en een 'monopolie' te houden, is evolutie simpelweg niet genoeg, daar is de revolutie voor nodig die de iPhone 1 was.

De gang naar de rechtzaal met het patentportfolio laat echter al zien dat we van Apple weinig revolutionairs meer hoeven te verwachten: Ze claimen liever een monopolie op bestaande (oude) technologie dan dat ze met nieuwe komen.

Misschien leuk voor in de VS of Duitsland, maar ik kan nu al voorspellen dat in Nederland, het VK en vooral China concurrenten daar lak aan zullen hebben gezien de meeste AAPL-patenten op die laatste 3 markten kennelijk toch niet afdwingbaar zijn.
Jij denkt dat het doel van een onderneming is om marktaandeel te maximalizeren? Het zal Apple een zorg zijn dat Samsung het grootste marktaandeel heeft.

Het is altijd weer dezelfde onzinnige kritiek over gebrek aan innovatie. Innovatie moet je niet doen om het innoveren op zich, maar om een bepaald probleem op te lossen of in een bepaalde behoefte te voorzien. Die zijn er nou eenmaal niet in dezelfde mate als die er waren voor de eerste iphone.
Voor de iPhone was dit tekort/probleem er niet. Als je kijkt naar de iPhone en alle andere smartphones merk je dat het geen must is. Je hebt geen iPhone, Android of WP nodig.

Wat ze doen is een oplossing bedenken voor een probleem waar je eigenlijk geen last van hebt om je vervolgens te overtuigen dat je het nodig hebt. Dit is de heel werking van tablets en smartphones.
Tsja, de fans waren al een beetje teleurgesteld van de 4 naar de 4S terwijl ze een Iphone 5 klapper verwachtten. De Iphone 5 is er nu, maar blijkt een gepolijste 4.5.

Ik kan de video niet bekijken, maar de woordeen magisch en dergelijke zullen wel weer ten overvloede gebruikt worden.

Maar ja, het is een smartphone, niets magisch aan. Als 't ding doet wat het moet doen en prettig in gebruik voldoet het aan alle voorwaarden waaraan een smartphone moet voldoen toch?
Al moet ik zeggen dat zelfs ik behoorlijk "unimpressed" ben. Heb geen hoge pet op van apple met hun magisch dit en amazing dat, maar ik had toch wel wat meer verwacht.
Mooie is dat Apple zelf nog zei dat de Iphone de perfecte maat was nu worden ze toch groter en kijken ze toch naar de concurentie met HTC en Samsung.

Wat je daarnaast ziet is gewoon dat de laatst uitgebrachte (high end android vs iPhone) gewoon de beste (qua speccs) is.

En dat zal ook wel zo blijven als vind ik mijn SGS 1 nog altijd ruim voldoende functioneren.
Op deze, voor de rest nogal domme, site staan ze naast elkaar gefotografeerd:
http://www.samsunggalaxys...ast-de-samsung-galaxy-s3/
Dat zijn gewoon de normale updates die een flagship hoort te krijgen elk jaar, kan je ook wel voor de Galaxy S2-S3 maken of elk ander flagship. Geen revolutionaire dingen.
Ik zeg ook niet revolutionair, ik geef alleen aan wat er veranderd is maar de reacties hierboven zeggen dat er amper wat veranderd is. Ik zie toch vrij veel, maar mischien ben ik niet blind :)
Veel dingen marginaal veranderd ja, maar echte game-changers zijn er niet...

Ik verander ook elke dag, heb vast een nieuwe haar op me hoofd en 1 verloren. Maar noem je dat echte veranderingen?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 september 2012 20:09]

Wat had je graag nog meer veranderd willen zien?
Een hele lijst met minor improvements, terwijl dat bij de 4S ook al zo was.
En ja, je opmerking
Meteen ondersteuning voor de laatste versie van iOS :) (in tegenstelling tot de concurentie)
Slaat gewoon nergens op dus ja dan worden mensen snel geneigd om je omlaag te modden.
Vond het wel een aardige, hoeveel Android telefoons komen uit met de laatste versie van Android? kan ze volgens mij op 1 hand tellen. Pas een een X aantal maanden beginnen de toestellen echt te komen.
Komen er dan meedere iphone 5 versies uit? ik zie er maar 1 (mogelijk in meedere kleurtjes) en verder geen keuze...
Ik kan tenminste de nieuwste android op een oude telefoon installeren, iets wat bij iOS (en tegenwoordig ook bij osx) kunstmatige wordt tegengegaan.
Veel van deze gegevens zijn al maanden bekend, en de concurrentie loopt al redelijk op ze vooruit. Feit blijft dat er niets revolutionairs gepresenteerd is, vormgeving is vrijwel hetzelfde gebleven ... qua uiterlijk had dit zelfs de 4S kunnen zijn. Ik had verwacht dat het 1 groot scherm geworden zou zijn en geen dikke randen meer aan boven/onder zijde te zien... De knop onder is weg, dus daar zit geen beperking in.

Jammer, ik had iets meer verwacht en dan had ik mijn portemonnee getrokken.
De bezels aan de zijkant zijn dunner dan die van bijvoorbeeld de S3. 1 bezel-loos scherm is mooi, maar niet erg praktisch. En de knop onder zit er helaas nog....

En de 4s was een mooi toestel alleen het scherm mocht wat groter. Kan me niet indenken dat er iemand is die een 4s te sloom/traag vindt. De 5 is weer 2 keer zo snel. Vraag me af waarom.

Ik vind de 5 een natuurlijke evolutie van iets wat al goed was. Overigens typisch Apple hoor. Kijk maar naar de MacBook Pro en Air serie. Ook die zijn al jaren nauwelijk veranderd. Dan valt dat bij de iPhone nog al mee. En nu is de drang om te upgraden wat minden en is de 4s niet in 1 keer een verouderd toestel.
Je bedoeld 99 dollar minder ... Maakt t geen budget hoor.
99 hevig gesubsideerd in Amerika is iets helemaal anders dan 99¤ in Europa ;)
Eeeeeh..... Is dat niet bij iedere fabrikant die een nieuw toestel introduceerd??? Dat alles aangepakt wordt???

Dit is toch niet echt innovatie meer? Apple was ooit leading met specs en design.... DIt is een zoveelste bevestiging dat ze deze leidende positie kwijt zijn en voortborduren op een oud design.

Hoeveel moet je er nog bij willen horen om zoveel geld voor een toestel neer te leggen? Kijk eens naar een One X, SGS3. 200 euro minder.... Is dat Appeltje dat nog waard???
@ronaldmathies, ik ben het met je eens dat het toestel op een heleboel punten verbeterd is. Nog afgezien van iOS6. Al begrijp ik nog niet goed de reden achter de nieuwe dock connector.

Apple zet het focus altijd op de kwaliteitsbeleving. Zo lees ik dat naast dat er nu meer info op het scherm past zonder de hanteerbaarheid aangetast wordt (met 1 hand vasthouden en typen) ook de kwaliteit van het beeldscherm zelf , die al uitstekend was, nog verder verbeterd zou moeten zijn: "The display also has 44 percent more color saturation than the 4S", zie bijv. http://www.wired.com/gadg...bout-apples-new-iphone-5/ (edit: sorry stond ook al in het artikel boven)

Verder hebben ze geheel nieuwe earphones ontwikkeld en zou ook de geluidskwaliteit van het apparaat zelf iets verbeterd moeten zijn.

Technische specificaties zijn irrelevant, het gaat gewoon hoe mooi, snel, hanteerbaar, makkelijk te gebruiken, betrouwbaar, functioneel alles is. Wat je er mee kan, of je foto's en filmpjes goed lukken enz.

Wat het hogere scherm en de bestaande apps betreft, je zult zien dat de belangrijkste apps heel snel ondersteuning bieden voor de extra pixels, en ook apps die 960×640 weergeven blijven gewoon even bruikbaar als op de 4S.

Kwaliteitsbeleving is echter iets wat je pas kunt beoordelen als je het apparaat zelf in handen hebt gehad. Net zoals je een auto pas echt kunt beoordelen als je er in gereden hebt.

[Reactie gewijzigd door Bart Meerdink op 12 september 2012 23:23]

Erg fijn dat hij ook lte frequenties ondersteund. Voor de rest lijkt hij niet extreem veel anders dan de iPhone 4.
En dat sluit mooi aan op dit artikel waar ik me nogal in kan vinden.
Maar geen LTE in Nederland (maar een heel beperkt aantal netwerken worden ondersteund):

http://www.apple.com/iphone/LTE/
Ik denk dat ze pas wat roepen over providers zodra de providers het ook daadwerkelijk aanbieden. In neserland is dat nog niet echt het geval.

Ze ( Apple ) ondersteunen wel de netwerken die in nederland door de providers worden / werden aangekondicht.
Maar geen LTE in Nederland (maar een heel beperkt aantal netwerken worden ondersteund):

http://www.apple.com/iphone/LTE/
Volgens mij zijn hier nog niet echt productie-ltenetwerken. Of iig niet noemenswaardig.
Zo te zien gaat hij geen LTE in nederland ondersteunen.
http://www.apple.com/iphone/LTE/


edit, never mind robin1979 zij dit al

[Reactie gewijzigd door defcon84 op 13 september 2012 13:33]

Als je nu iets langer wacht met het nieuws bericht kan je echt alle specs die bekend worden erin zetten, de presentatie over de iPhone 5 is nog bezig.
De nieuwe iPhone heeft een scherm met hogere resolutie van 1136x640 pixels. De iPhone 4S en 4 hebben een resolutie van 1136x640 pixels.

Hoe dan?
''De nieuwe iPhone heeft een scherm met hogere resolutie van 1136x640 pixels. De iPhone 4S en 4 hebben een resolutie van 1136x640 pixels.''

Ehhh.. een foutje? Ik zeg het maar :)
Maar het maakt in de praktijk niet uit. De hogere resolutie wordt verwaarloost door het grotere scherm. De telefoon heeft nog steeds 326ppi net als de 4s. Dit zal de lumia 920 winnen met uit mn hoofd 332 ppi.
Ze zeggen net dat er een A6 in zit en geen A5, goed nieuws dus, vraag me af wat de iPod krijgt.
De Touch krijgt een (waarschijnlijk) terug geklokte A5,...
De nieuwe iPhone heeft een scherm met hogere resolutie van 1136x640 pixels. De iPhone 4S en 4 hebben een resolutie van 1136x640 pixels. Daarmee is het aantal pixels per inch gelijk gebleven op 326. Dankzij de extra pixels in de hoogte past een rij extra iconen op het startscherm

deze zin gaat niet helemaal goed toch? of lees ik nu verkeerd.. zelfde resolutie maar toch meer pixels in de hoogte... of is het een typo?

-edit-
ah zie nu dat de iphone 4 960 bij 640 is.. een typo dus.

[Reactie gewijzigd door Rexcore op 12 september 2012 19:34]

Beetje updated hardware en een groter scherm. Kunnen ze nou echt geen nieuw design verzinnen?
Ik ga volledig akkoord met u... zelfs da camera is hetzelfde buiten de lens cover en toevoegen van panorama hoe erg is dit niet??? tot nu toe een erg teleurstellende liveblog geweest. Het design vind ik wel nog relatief mooi.

wat ik wel supper schandalig vind is dat de oude apps geschaald gaan worden door zwarte balken en ze zijn er trots op. SCHANDALIG imho
Precies, welk platform had er nou last van fragmentatie? Gewoon niet des Apple's.
nu kan je zeggen wat je wilt over fragmentatie maar bij de android apps heb je wel geen last van balken rond je scherm!
Developers forceren om goede standaarden te volgen (e.g. werken met veel resoluties) is dan weer wel des Apple's.
Nee, alleen van foeilelijke apps als ze niet voor, bijvoorbeeld, een tablet ontwikkeld zijn :+.
Bedoel je nou Android of iOS Apps?
Jij verwacht dat Apple alle apps die devs op 960x640 hebben gemaakt even gaan herschrijven? App-makers moeten dus gewoon conform de nieuwe maat hun update uitbrengen en dan is het prima.
En vervolgens valt er een deel buiten beeld als iemand nog een 4(S) heeft.....
Want je maakt het dan niet zo dat je daar rekening mee houd.... denk helemaal niet dat het veel werk is om het aan te passen, helemaal niet als je de GUI elementen van Apple hebt gebruikt.
if (iphone5) 6 rijen else 5 is niet zo heel moeilijk. De meeste apps zijn ook verticaal georienteerd, dat lijkt me triviaal om voor zowel de iphone 5 als de oudere modellen geschikt te maken.
Het werkt nu toch ook al met iPad/iPhone? In je code kun je gewoon de telefoon detecteren en de resolutie aanpassen. De 3G heeft ook een lagere reso dan de 4/4S. Dat is dus geen argument.
Niet helemaal waar. Ontwikkelaars maken maar 1 UI design voor alle iPhones. Aspect ratio en beeldgrootte zijn gelijk gebleven. En pixels zijn twee keer zoveel geworden (per as), dus de retina iPhone tekent jouw oude (non-retina) pixel gewoon vier keer.

Voor de iPad (als je native iPad wilt ondersteunen), bouwen ontwikkelaars wel aparte UI's. Ipad's hebben een andere aspect ratio en hele andere beeldgrootte.

Met de iPhone 5, zal nu de ontwikkelaar dus 3 verschillende UI designs moeten maken.


Met Android is dat veel beter geregeld. Op iOS worden UI elementen positioneel geplaatst op de pixels nauwkeurig. Op Android wordt je aangeraden relative document-style layouting (heeft meer weg van HTML5) te gebruiken. Daardoor kun je 1 Android design maken, die zich zowel op een 4.7 inch als op een 3.5 inch scherm thuis voelt.

Voor Android tablets moet je nog wel een aparte design maken (grotere beeldformaat).
wat ik wel supper schandalig vind is dat de oude apps geschaald gaan worden door zwarte balken en ze zijn er trots op. SCHANDALIG imho
Wat heb je dan liever? Dat ze de apps uitrekken met verkeerde verhoudingen en zichtbare pixels tot gevolg? Wedden dat je dan ook had geklaagd?

Het is ook nooit goed... :Z
Bij WP8 kan er ook worden geschaald maar wel met JUISTE verhoudingen. Zie de keynote van de lumia 920 van 5 september maar....
Vraagje: Hoe zou jij dan schalen in dit geval waarbij 1 dimensie onveranderd blijft?
Euh, meeste apps zijn lijsten en/of hebben een duidelijke content "view". Het feit dat iOS als enige OS echt nog in pixels geprogrammeerd wordt, ipv "anker die balk bottom", "anker die balk top", en dan vervolgens lekker een lijst er tussen waardoor er een extra item in kan, of een map element wat groter is... dat vind ik achterlijk. Dat is de misser van iOS, en het "percentage" based programmeren is dan ook waar Android/WP8 >DIK< winnen.
Dat is onzin, want zo wordt ook in iOS geprogrammeerd.
Het is alleen dat een developer wel zelf even moet testen of het allemaal goed gaat en dan een vinkje moet zetten voor de compatibiliteit.

Ze kunnen er niet onverkort vanuit gaan dat alle apps goed gaan reageren bij het uitrekken. Op deze manier blijft de kwaliteit en het gedrag van apps voorspelbaar en gecontroleerd.
De camera is juist sterk verbeterd.
Beetje updated hardware en een groter scherm. Kunnen ze nou echt geen nieuw design verzinnen?
het is een nieuw design. het wijkt best wel af van de 4 en 4S. (niet zo extreem als de 3G(S) -> 4 deed echter)
Beetje nieuw wel, maar ik vind het meer een opgepimpte 4(s), op downgepimpt eigenlijk. De 4(s) is in mijn ogen toch de mooiste iPhone. Veel strakker dan de 5. Volgens mij zie je nu al het resultaat van Jobs afwezigheid.
Smaken verschillen, maar denk dat je ze eens in het echt naast elkaar moet zien. Vind zelf de witte uitvoering erg mooi.
Smaken verschillen, maar denk dat je ze eens in het echt naast elkaar moet zien. Vind zelf de witte uitvoering erg mooi.
smaken verschillen inderdaad, ik heb de witte nooit wat gevonden :)
Dat verklaart de broodnodige innovatie om de kabel er op twee manieren in te kunnen stoppen. Het was blijkbaar té ingewikkeld.
Het internet staat vol met plaatjes van de '3e 4e dimensie' van een usb poort. Een kabel die je er gewoon in kan duwen is dus gewoon een verbetering, een kleine, maar het is beter.

@hieronder, idd, was een dimensie vergeten.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 september 2012 21:15]

de zogenaamde "vierde" dimensie bedoel je, iedere poort is 3-dimensioneel.

Het is tragisch om te zien dat Apple WEERAL de standaarden niet naleeft die zijn afgesproken.
Serieus? Als ik google images zoek op "4th dimension usb port", vind ik gewoon plaatjes van producten met een USB poortje..

Maar, on topic: het is wel de enige innovatie in deze telefoon, en vind m leuk gevonden. Jammer dat de standaard (weer eens) niet gevolgd wordt.
Ja, ik bedoel, het nog steeds op één na beste scherm op papier, een volledig nieuwe processor architectuur, hij is dunner geworden en heeft betere prestaties qat betreft de accu claimt Apple, en dat waren een paar dingen.
Opzich is het een mooi toestel (sterker nog, als het android zou draaien zou ik overwegen om het aan te schaffen) maar voor een bedrijf wat de concurrentie een beetje pest en klaagt over dat men niet innovatief is is het natuurlijk een zwaktebod om na iOS5 (waar veel gekopieerd was van de concurrentie) met een aan de concurrentie aangepaste telefoon aan te komen (copycat zoals mening apple fanboy dat noemt) zonder significante innovaties of (r-) evolutionair design.

Toch een beetje een gemiste kans..

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 12 september 2012 21:31]

offtopic: als ik kijk naar het derde plaatje dan ben ik toch zeker niet de enige die het van de voorkant af op de galaxy S1 vind lijken of wel?

OT: mooie specs maar om nou te zeggen dat apple hier een revolutionair toestel heeft weggezet vind ik dus echt niet. vind apple eigelijk maar op 2 punten scoren ten opzichte van andere (android) telefoons, en dat zijn:

1: het gewicht: 112 gram is behoorlijk weinig

en

2: de reolutie van het scherm en dan nog steeds die 326 ppi behouden

verder niet zo heel veel bijzonders maar voor de apple fanboys waarschijnlijk hemels O-)
offtopic: als ik kijk naar het derde plaatje dan ben ik toch zeker niet de enige die het van de voorkant af op de galaxy S1 vind lijken of wel?
Uhm, dat is de iPhone3G(S) volgens mij... 8)7

En verder:
- de SGS2 weegt 116gr, nou niet bepaald veel zwaarder...
- het scherm is alleen iets groter/langer geworden, dan is het toch niet zo moeilijk om een gelijke ppi te behouden?

[Reactie gewijzigd door reablom op 12 september 2012 19:41]

Kerel, dat is de Apple Iphone 3G.
Apple scoort allang niet meer op de resolutie van het scherm. Toen ze de iPhone 4 introduceerden was 326 ppi nog bijzonder, nu echt niet meer.
326 ppi is niks vergeleken met dit 441ppi beest van Oppo, wat het record van dunste smartphone ter wereld nog heeft zo te lezen. Oppo Find 3 (en 5) is met zijn 6.65mm een stuk dunner dan de 7.6mm van de Iphone 5.

http://www.gizchina.com/2...i-screen-qualcomm-s4-cpu/
If rumors are true. Is nog niks concreets
Want de meerwaarde van een nog hogere PPI is?
Je kan op de iphone 4 de pixels al niet meer onderscheiden van elkaar.
Jij misschien niet ik wel :)

Daarbij wil niet zeggen dat het boven jouw merkbare (of beter gezegd besefbare?) grens niet beter is...
Veel mensen hebben het ook niet door als ze naar een 50hz scherm kijken en toch is 100hz of 200hz minder vermoeiend...
Hij wel mensen, dank god hebben we Apple
Je kan op de iphone 4 de pixels al niet meer onderscheiden van elkaar.
Dat is een marketing-kreet die al lang en breed weerlegd is. De resolutie van het menselijk oog is veel hoger dan die van apple's Retina-display.
1 2 3 ... 25

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013