Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties, 24.163 views •

Sony is niet van plan om toestellen te maken met Windows Phone 8. Dat heeft de hoogste baas van Sony Mobile gezegd. Een lagere topman van Sony Mobile zei onlangs juist dat de fabrikant wel overwoog om Windows Phone te gebruiken.

Mockup: Sony Xperia T met Windows Phone 8Sony heeft geen plannen om Windows Phone 8 op smartphones te zetten, zegt Sony Mobile-chef Kunimasa Suzuki in een interview met de Duitse krant Die Welt. Onlangs beweerde een lagere topman van Sony nog juist dat Sony in gesprek is met Microsoft over het maken van Windows Phone 8-toestellen. Sony gebruikt Windows al voor zijn Vaio-laptops.

Microsoft heeft Sony nog nergens als maker van Windows Phone-toestellen aangeduid. In de afgelopen weken kondigden Samsung en Nokia al toestellen met Windows Phone 8 aan, binnenkort zou daar HTC bijkomen volgens hardnekkige geruchten.

Fabrikanten zouden Windows Phone zien als alternatief voor Android, omdat Microsoft met licenties alle patentrechtszaken afwendt. Windows Phone heeft echter momenteel geen groot marktaandeel.

Reacties (92)

Reactiefilter:-192085+147+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Zou wel mooi vinden hoe ze de XBox Live integratie zouden doen dan op een Sony Mobile hahahah
Games voor het windows live platform, dat toch verbonden is aan xbox live, draaien ook prima op Sony laptops. Op de mobieltjes markt zijn Sony en Microsoft net zo min concurrenten van elkaar als op de pc markt.
De kans is inderdaad klein dat ze een telefoon gaan maken die een OS heeft met Xbox Live integratie, zeker omdat ze zelf op Android druk bezig zijn met het Playstation platform.
What's next, een Xbox Live app voor de iPhone? Oh wacht, die bestaat al. Niets bijzonders aan dus. En van Smart Glass (wat hier enigszins op inhaakt) hebben ze ook al aangekondigd dat ze gewoon iOS en Android willen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 september 2012 16:13]

Naja, apple is vrijwel geheel neutraal in game-land. Een xbox app op een iphone is niet zo raar vind ik. Maar Xbox tegenover playstation daarentegen..
Neutraal??? Moet ik je even herinneren wat ze in iOS6 hebben gedaan. Youtube en Google Maps volledig de rug gekeerd. Als er een bedrijf neutraal is is het duidelijk Microsoft. Ik heb Microsoft nooit concurrentie zien blokkeren. Ze werken juist samen met de concurrentie om hun producten ook aan te bieden en omgekeerd. Al kan ik goed begrijpen dat Microsoft niet snel een programma als office op Android en iOS zou willen uitbrengen, maar een programma als Windows Live Messenger werd zo ver ik weet ook geblokkeerd bij zowel Android als iOS... En nu Google die Facebook gaat dwarszitten door hun slechte variant Google+... Vroeger kon ik mijn contacten makkelijk sychroniseren en sinds Ice Cream Sandwich moet ik 3rd Party apps downloaden die mijn Facebook contacten gaan downloaden en die moet ik dan weer 1 voor 1 met mijn contacten samenvoegen omdat dat gewoon niet meer zo handig en makkelijk gaat als vroeger op gingerbread. Ik zeg Windows Phone 8 dat word mijn volgende phone, die ondersteunt ten minste wel alles. Ik weet nog zelfs dat Microsoft had geklaagd bij google omdat ze youtube niet wouden ondersteunen voor Windows Phone 8 en toen moesten ze zelf maar een HTML 5 variant maken die met de browser op Youtube gaat... Microsoft die neemt juist graag alle mooie dingen van concurrenten mee en promoot het vaak zelfs.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 12 september 2012 02:24]

Niets tegen Microsoft (posting this from a WP7), maar om te beweren dat zij geen concurrentie blokkeren is hetzelfde als zeggen dat Google zijn geld niet verdient met advertenties :+

Ze zijn de afgelopen jaren wel velen malen minder bezig concurrentie weg te werken, maar niemand hier die Microsofts verleden is vergeten ;)

[Reactie gewijzigd door Psycho-18 op 12 september 2012 03:01]

Bwoahhh.
Valt wel mee toch?

Bedoel je het meeleveren van IE met Windows? Dat is in eerste instantie vervelend geweest (niet in de laatste plaats voor de technische staat van IE zelf), maar dit is wel de basis geweest om Chrome en FireFox te maken,

De 'overheersende' positie van Microsoft is (was) er wel (op het gebied van OS), maar dat niet alleen te maken met wat Microsoft heeft gedaan, maar ook veel meer met hoe het product was.
In onze ogen misschien niet top, maar het werkte wel, en het sloeg aan.

Even voor de duidelijkheid: mijn positie is neutraal t.o.v. MS, Apple, Google, etc.
Maar dat een bedrijf de concurrentie te lijf gaat, tsja: niet meer dan normaal lijkt me.

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 12 september 2012 09:12]

Het probleem met de IE/Windows combinatie was vooral dat IE dusdanig in Windows zat geïntegreerd dat je er niet vanaf kon, waardoor het een oneerlijk voordeel had tegenover andere browsers. Die andere browsers konden wel zo geïnstalleerd worden dat ze even snel opstartten maar dan draaide nog steeds IE er naast op de achtergrond.
hallo, er is een verschil tussen blokkeren en integreren! beide waren tot IOS6 geïntegreerd in IOS maar vanaf IOS6 niet meer, maar er is gewoon een app voor youtube en als jij maps intikt in je browserbar kom je gewoon meteen in googlemaps dus van blokkeren is hoegenaamd geen enkele sprake.
Dus nog steeds net zo neutraal op dat gebied als je geliefde Microsoft!
Je baseert je op verkeerde informatie. Tot kort geleden had Apple met Google een contract voor de Youtube en Google Maps integratie. Nu is dat contract afgelopen en omdat Google nu met Android redelijk hoge ogen gooit zijn ze niet meer zo geïnteresseerd in een verlenging. Het resultaat is dat beide op iOS 6 nog wel beschikbaar zijn maar gewoon als app in de store in plaats van 'by default'.
je vergeet echter dat Xbox Live en GameCenter niet dezelfde functionaliteiten bieden op de iPhone.

SEN en XBL echter wel. Die ook nog eens van 2 concurrerende bedrijven zijn in hun eigen gebied. Xbox Live en SEN op één systeem is dus wel wat meer bijzonder dan Xbox Live app (om je statistieken bij te houden enkel) op een iPhone :)
Het is tegenstrijdig. De xbox is de grote rivaal van de playstation. Oftewel op dat gebied ms vs sony.
Onwaarschijnlijk dat sony met windows op een gadget komt
en niet te vergeten Sony Entertainment Network op een Windows8 telefoon :p Dan heb je Xbox Live en SEN op één systeem :O

Een Sony game console, met xbox live erop. MicroSony PlayBox shabam!
"Fabrikanten zouden Windows Phone zien als alternatief voor Android, omdat Microsoft met licenties alle patentrechtszaken afwendt. Windows Phone heeft echter momenteel geen groot marktaandeel."

Ik zie hier niet de meerwaarde van. Ja MS heeft al die patenten maar fabrikanten moeten ook altijd voor het OS betalen. Linksom of rechtsom moeten bedrijven toch betalen voor het gebruik.

Verder gemiste kans van Sony, ze hebben enorm veel moeite om te concurreren tegen HTC en vooral Samsung, een OS waar hardware niet zo wordt gepusht is juist iets wat ze nodig hebben.
Ze bedoelen hier dat als je als OEM WP8 koopt, Microsoft alle patentrisico voor zijn rekening neemt. Met Android is elke OEM zelf verantwoordelijk voor het kopen van licensies op relevante patenten.
Dat begrijp ik, vind alleen het punt niet relevant. Brengt HTC een Android toestel uit dan betalen ze MS voor patenten. Brengt HTC een WP toestel uit dan betalen ze MS voor het OS. In beide gevallen moeten ze gewoon betalen.

Uiteindelijk staat dat gedeelte in het bericht als zijnde dat het iets moet zeggen, ik vind het echter weinig zeggen.
ALs je een eigen bedrijf hebt wil je toch ook niet dat je leverancier jou alles oplegt. Je wil vrijheid zodat je snel keuzes kan maken voor je markt zonder terug te hoeven koppelen naar je leverancier waar je aan vast zit.

Daarom kiezen alle OEM's ook voor Android. Je bent niet afhankelijk van Google. Wel een beetje. Maar niet zoals bij Microsoft waar het bijna lijkt op dictatorschap. Je mag als fabrikant niks beslissen!!

Time to market van nieuwe features en functies en noem het maar op is bij Android gewoon veel sneller. Daarom zul je Android ook altijd met de nieuwste dingen zien.

Elke nieuwe WP8 telefoon heeft zowat dezelfde SoC. En dezelfde OS. Hoe wil je je dan onderscheiden met SoC's die bijvoorbeeld speciale functies hebben.

Conclusie: Met WP kun je je slecht onderscheiden. En bij WP denk je al gauw aan Nokia. Nokia kan er nog wel mee wegkomen. Maar andere fabrikanten zullen gewoon bij Android blijven als hun hoofd OS.
Leuk dat windows phone 8 nu toch tweemaal publiciteit krijgt. Dankuwel Sony!
Leuk ook dat er in het artikel staat

Windows Phone heeft echter nog geen groot marktaandeel.

Het vertrouwens begint dus al te komen!
Wellicht dat Sony zijn mening herziet als Windows Phone de komende jaren aan blijkt te slaan en succesvol gaat worden.
En zijn ze weer te laat, net als bij Android.
Sony maakt mooie producten, maar het is vaak net niet. Meestal doordat het te laat (outdated zowel hard- als software) op de markt komt. Als dat het niet is dan is de ondersteuning om te huilen.
Op beide markten hebben ze geen kans. Samsung zit al op de WP markt, LG idem, HTC komt dus en Nokia wordt gebacked door MS. Ook geen leuke markt om in terecht te komen als een klein telefonie bedrijf als Sony.
Op beide markten hebben ze geen kans.
ik meen voor 2007 hetzelfde gehoord te hebben over een ander bedrijf. Dat toen zelfs nog helemaal geen ervaring had op die markt. (op een niet gelanceerd product wat samen met motorola gemaakt werd na).

Ik durf sinds dat geintje echt geen enkel bedrijf bij voorbaat uit te sluiten.
[...]
ik meen voor 2007 hetzelfde gehoord te hebben over een ander bedrijf. Dat toen zelfs
De markt veranderd sowieso zo sterk dat je onmogelijk kan voorspellen wie over 10 jaar de belangrijkste spelers zijn. Kijk eens 10 jaar terug naar wie de mobiele markt domineerden:
  • Nokia (met stip op 1)
  • Ericsson (daarna Sony Ericsson en nu Sony)
  • Motorola
  • Alcatel
  • Sony (eigen lijn met "jog" wiel)
  • Panasonic
  • Siemens
  • Philips
(zo uit m'n hoofd, sommige zijn nu als in de vergetelheid geraakt)

En nu:
  • Apple
  • Samsung
  • LG
  • Sony
  • HTC
  • Nokia
  • RIM
In die lijst staan nog maar 2 namen van 10 jaar terug, de rest is verdwenen en daarvoor zijn anderen ingestapt. LG en Samsung waren al bekende elektronica leveranciers (waarbij LG eerder als budgetmerk Goldstar door het leven ging) maar van HTC had niemand 10 jaar geleden bijna niemand gehoord. RIM dat 10 jaar terug nog niet bekend was is in de tussentijd marktleider geweest maar nu al op z'n retour.

Als de afgelopen 10 jaar een maat zijn voor de komende 10 jaar dan kan de wereld er over 10 jaar dus met gemak weer anders uitzien.

Dit soort lijstjes kun je overigens ook maken voor bijvoorbeeld PC fabrikanten waar ook iets soortgelijks is gebeurt.

Het is een innovatieve markt die je als fabrikant bij moet kunnen benen maar waar ook anderen bij kunnen springen die niet het probleem van een remmende voorsprong hebben. Zo zou het mij bijvoorbeeld niet verbazen als over 10 jaar Huawei boven in de lijst staat en bijvoorbeeld Apple is verdwenen. Het is en blijft koffiedik kijken.
  • Apple
  • Samsung
  • LG
  • Sony
  • HTC
  • Nokia
  • RIM
In die lijst staan nog maar 2 namen van 10 jaar terug, de rest is verdwenen en daarvoor zijn anderen ingestapt.
Hou rekening met de internationale markt. Motorola is zeker nog een speler in met name Amerika. Ze maken aardige Android toestellen (ook high-end en internationale quad-band versies). Dat het in Europa niet verkocht wordt komt door de fragmentatie in taal en cultuur.
Als de afgelopen 10 jaar een maat zijn voor de komende 10 jaar dan kan de wereld er over 10 jaar dus met gemak weer anders uitzien.
Dat had ik je 10 en 20 jaar geleden ook kunnen vertellen. ;)
[...]
Dat had ik je 10 en 20 jaar geleden ook kunnen vertellen. ;)
Toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend, wie denk er bij een reus als Microsoft bijvoorbeeld dat ook dat bedrijf kwetsbaar is. Toch is het niet ondenkbaar dat Microsoft over 10 jaar niet meer bestaat. Of juist groter is dan ooit... Of dat over 10 jaar Google weg is en iedereen Bing gebruikt... Toch kan dat allemaal. Je weet dat het over 10 jaar anders is, maar op welke manier anders, dat is de hamvraag...
Tien jaar geleden had ik mijn eerste Qtek met windows mobile al ;)
Ik weet nog dat het nieuws kwam dat Microsoft zich op de mobiele telefoon markt ging richten, omdat ze vonden dat daar de toekomst lag.

Ondanks de goede neus voor de toekomst, is het vooralsnog niet gelopen zoals ze wilden.
(dat is: tot op heden met Windows Phone 8, want daar geloof ik wel in!)
Ik weet niet of het bewust is of dat tweakers.net het heeft aangepast maar het woordje 'nog' komt helemaal niet in die zin voor :P
Windows Phone heeft echter momenteel geen groot marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 september 2012 16:35]

Tuurlijk wil Sony wel Windows Phones op de markt gaan brengen. Dit is gewoon een politiek spel van Sony om naar Microsoft duidelijk te maken dat ze de voorwaarden nog niet zien zitten. De bal ligt nu weer bij Microsoft.
Ze kunnen ook relatief makkelijk achterover leunen en wachten totdat Nokia, HTC, Samsung, LG, ZTE, etc hun telefoons uit hebben - is het een succes dan is het voor Sony relatief makkelijk om op korte termijn ook WP8 telefoons de markt op te slingeren.
Maar net als bij Android lopen ze dan wel het gevaar dat er te veel concurenten zijn met allemaal gevestigde markaandelen. Stel dat het niet Nokia maar Sony was die het "beste" WP7 heeft en die er het meeste publiciteit mee krijgt,dan waren ze waarschijnlijk inmiddels wel binnen. Als Sony straks echter als 10e fabrikant WP8 toestellen gaat maken moeten ze echt iets vernieuwends doen om op te vallen.En dat is bij Windows Phone nog veel moeilijker dan bij Android.
LG werkt niet meer aan WP toestellen, en dat is maar goed ook. Rommel is/was het.

Asus, Acer, Nokia, HTC, ZTE, Samsung... zijn de merken die WP8 ondersteunen.

Edit: deze was over de LG berichten bedoeld. :)

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 11 september 2012 17:39]

Alsof MS wakker ligt van het marginale Sony. Denk je het nu zelf? Sony is totaal niet van belang op de telefonie markt. MS heeft de grote jongens Samsung, LG en blijkbaar HTC al binnen. Zelf backen ze Nokia. Die hebben Sony helemaal niet nodig.
Alsof MS wakker ligt van het marginale Sony.
Daar heb ik het niet over. Je kan er alleen donder op zeggen als de ene manager beweert dat het bedrijf iets wil en een andere hogere manager spreekt dat tegen, dan wil die laatste graag de onderhandelingen openen.
De reden dat WP zo traag op gang komt, en wrs dat Sony er niets mee wil, is dat WP nauwelijks te customizen is voor een fabrikant. Dat lijkt onboeiend, maar voor de fabrikant is dat heel belangrijk.

Een fabrikant wil graag een telefoon uitbrengen met onderscheidende features, features die de normale consument aanspreken (dus niet alleen ons tweakers/nerds). De consument moet zeggen "Ik wil een Samsung telefoon", maar met WP is de tendens meer dat de consument zegt "ik wil een WP telefoon". De WP-telefoons zijn immers toch allemaal hetzelfde. Het merk is dus niet boeiend meer, en dat is precies wat de fabrikanten tegen de borst staat.

Daarom ook doet Android het zo goed. Het is zwaar customizable, dus ook al zijn al die merken met Android uitgerust, toch zegt de leek "ik wil een Samsung telefoon" of "doe mij maar een HTC". Kan ze geen reet schelen (of iig minder dan het merk) welk OS erop staat.

Alleen Apple is een vreemde bijt in de eend :)
Niet customizable, 1 fabrikant, en selecte telco's. Raar raar raar, en toch werkt het. Maargoed, WP lukt dat dus niet, dus het is een slecht idee om dat te gaan imiteren.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 september 2012 17:36]

Wat weerhoud een fabrikant om met apps te komen die uniek zijn voor hun toestellen zonder dat ze aan het skin van WP zitten?
Microsoft houdt dat veel meer tegen dan op Android. Er zitten allerlei beperkingen aan vast, en het moet er absoluut uitzien zoals WP7/8. Daarmee zijn alle WP-toestellen (voor de consument!) min of meer hetzelfde.
Er valt nog genoeg te customizen. Je kan unieke apps maken, je kan uniek hardware ontwerp toepassen of je kan je specifiek richten op high- of low-end, maarja fabrikanten zijn hun fantasie kwijt en de belangen zijn te groot. Zo denk ik dat Sony vooral niet wil, doordat ze dan xbox live gaan meeleveren, en dat is een concurrent voor hun playstation gedoe...
Een unieke app is geen customizen. De UI van WP8 staat vast en de hardware is door Microsoft aan regels gebonden. Als je veel fantasie hebt zoals Sony kan ik me voorstellen dat je er wegblijft.
Precies de reden dat fabrikanten naast Nokia maar een paar toestelletjes hebben, alleen maar om aan de kleine vraag van consumenten te kunnen voldoen die "gewoon een WP-toestel willen".
Customizen of niet..... een unieke app is een USP en er zijn genoeg unieke apps en andere USP's te verzinnen, kijk maar naar de Nokia Lumia 920. En Sony veel fantasie? Waarom gebruiken ze dan uberhaupt Android en maken ze niet zelf een OS?
Ik zeg: Their Loss. Gaan ze spijt van krijgen denk ik.
Windows Phone 8 wordt een killer mobiel OS wat Android voorbij gaat streven in termen van snelheid, gebruiksvriendelijkheid en ecosysteem.

Laat de patentenoorlog maar lekker doorkabbelen, dan genieten wij WP gebruikers lekker van een superieur OS dat geen last heeft van al die patent wars.

Ik betwijfel trouwens ook of Sony echt iets significants aan de WP8 markt zouden kunnen toevoegen. Met de Lumia 920 is de lat erg hoog gelegd en Samsung en HTC zijn samen met Nokia toch wel de fabrikanten die de meeste en betere Windows Phone toestellen gemaakt hebben vanaf het begin van Windows Phone.

[Reactie gewijzigd door LCP op 11 september 2012 16:12]

Ik zeg: Their Loss. Gaan ze spijt van krijgen denk ik.
Windows Phone 8 wordt een killer mobiel OS wat Android voorbij gaat streven in termen van snelheid, gebruiksvriendelijkheid en ecosysteem.
Mochten ze 'spijt' krijgen, dan komen ze er alsnog mee. De meest succesvolle bedrijven zijn bedrijven die komen met een reeds beproefd concept.

Verder is Sony al druk met het losschudden van Ericsson. Verplaatsen van design afdeling naar Japan en een inhaalslag maken. Om die inhaalslag te combineren met een nieuw avontuur in de vorm van WP8 zou erg gewaagd zijn. Eerst een stabiele basis creëren, lijkt me geen verkeerde strategie.
Met welk beproefd concept kwam Coca Cola of e.g. IKEA?
En met welk beproefd concept kwam Microsoft vele jaren geleden?

En wat was het beproefde success van de spaarlamp voordat Philips deze op de markt bracht?

etc, etc, etc

Kortom: men hoeft niet altijd een beproefd concept te hebben om succesvol te zijn.

Microsoft kwam met de tablet uit --> geen succes
Apple kwam met een tablet uit --> mega groot succes
Microsoft gaat een eigen tablet uitbrengen --> verwacht jij dat dit nu een keiharde iPad en Samsung Tab killer gaat worden omdat Apple en Samsung hun tablets als met succes op de markt hebben kunnen zetten?
Ik zeg niet dat er geen bedrijven zijn die succes hebben met een nieuw uniek product of concept. Ik zeg enkel dat de meeste succesvolle bedrijven een beproefd concept adopteren.

Heineken heeft het bier niet uitgevonden (evenals de vele vele andere bierbrouwers). Philips heeft de t.v. niet uitgevonden, Sony, Panasonic, LG en Samsung evenmin.
Voor veel producten zijn er meerdere fabrikanten. Ze hebben nooit allemaal hetzelfde uitgevonden :+ Dat alleen al lijkt me een meer dan voldoende onderbouwing van hetgeen ik zeg.

Wel worden er unieke eigenschappen geclaimd of toegekend, anders zou iedereen exact hetzelfde maken. Maar in grote lijnen is een biertje een biertje. En een tv een tv.
Ik zeg: Their Loss. Gaan ze spijt van krijgen denk ik.
Tja dat roept iedere niet-WP fan ook over Nokia die niet aan Android wou :)
Windows Phone 8 wordt een killer mobiel OS wat Android voorbij gaat streven in termen van snelheid, gebruiksvriendelijkheid en ecosysteem.
Tja dat roept iedereen over zijn/haar favoriete OS...
Laat de patentenoorlog maar lekker doorkabbelen, dan genieten wij WP gebruikers lekker van een superieur OS dat geen last heeft van al die patent wars.
Tja of het nou in de prijs van een licentie zit of achteraf betaald moet worden met wat extra media er om heen maakt ook niet het verschil :)
Ik betwijfel trouwens ook of Sony echt iets significants aan de WP8 markt zouden kunnen toevoegen.
Tja net als bij Android hun eigen karakter houden, hoewel dat bij WP inderdaad wel lastiger is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 september 2012 16:29]

Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat een zeer groot deel van de bevolking niet warm loopt voor een blokkerige locodoos-achtige UI.
Als Windows Phone potentie heeft om de wereld te veroveren dan had 7.0 en 7.5 natuurlijk al voor een flinke aanzet moeten zorgen maar dat is niet gebeurd.
Killer mobiel OS?

Is dat het enigste argument? Kom eens met specifieke functies die zo " Killer " zijn.

Android heeft nog steeds de beste browser en snelste. Wanneer gaat die Android in halen dan? WP15?

Superieur ? Je overdrijft echt zwaar dik.. Heb je zelf microsoft certificaten ofzo dat je zo biased bent.

De Lumia 920 heb jij nog niet eens in je handen gehad. Je lijkt wel een iPhone koper die het al koopt voor het zelf gebruikt te hebben... Pfuh toch niet zoveel verschil tussen windows en apple fanboys.

Heb je wel eens van de Lumia 800 gehoord? Zou ook zo killer zijn en superieur en bla bla. Toch bleek dat ding van alle kanten hardwarematige foutjes te hebben. Zeer teleurstellende camera, slechte batterij en de behuizing die snel krast omdat het wat zachter plastic is als normale plastic. Ik vond hem btw wel heel mooi.

Maar je doet net alsof WP al 90% marktaandeel heeft. En de normale niet tech mens heeft nog nooit van WP gehoord. NOG STEEDS NIET.
Er is wel een verschil tussen Apple en Windows fanboys volgens mij. Apple fanboys kopen Apple produkten voordat ze ze in handen gehad hebben omdat ze vertrouwen hebben in het merk. Windows fanboys lullen over Windows producten voordat iemand ze in handen gehad heeft, De reden daarvoor is me niet duidelijk maar ergerlijk is het wel.
On topic.: Sony maakt best mooie telefoons op het moment. Qua specs ruim voldoende en met een heel eigen gezicht. Op het Windows platform kunnen ze zo'neigen gezicht niet creeeren. Dat, het marktaandeel van het mobiele Windowsplaform en de reele verwachtingen daarvan, plus de eigen playstation lijken me reden genoeg voor deze keuze.
Heb je wel eens van de Lumia 800 gehoord? Zou ook zo killer zijn en superieur en bla bla. Toch bleek dat ding van alle kanten hardwarematige foutjes te hebben. Zeer teleurstellende camera, slechte batterij en de behuizing die snel krast omdat het wat zachter plastic is als normale plastic. Ik vond hem btw wel heel mooi.
Wat een onzin. Mijn vrouw heeft de Lumia 800 en is daar laaiend enthousiast over.
Dat zachter plastic? Er zit een hoesje bij.... Ze liet 'm al eens van
tafel vallen er er was niks aan. Voor de camera en batterij was er trouwens
een software-update en beiden zijn voldoende. De GPS-fix is zelfs beter dan