Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties, 11.676 views •

HP is van plan om tot oktober 2014 wereldwijd zeker 29.000 banen te schrappen. Dat zijn tweeduizend banen meer dan de 27.000 ontslagen die het bedrijf in mei aankondigde in het kader van een grootscheepse herstructurering.

Dat heeft Hewlett-Packard maandag bekendgemaakt. Volgens HP zouden de tweeduizend extra banen die zullen verdwijnen het gevolg zijn van een hoger aantal werknemers die gebruik maken van een vrijwillige vertrekregeling of met vervroegd pensioen gaan.

In totaal zullen er naar verwachting tot begin 2014 circa 29.000 banen bij HP verdwijnen tot en met oktober 2013. Daarmee wil het bedrijf jaarlijks miljarden dollars aan kosten besparen. Verder heeft HP laten weten dat er in juli al 3800 banen zijn verdwenen.

De ontslagronde maakt deel uit van een omvangrijke herstructurering van Hewlett-Packard. Meg Whitman, die huidige ceo van HP, wil met het herstructureren van HP uiteindelijk een compleet nieuw bedrijf maken. Het bedrijf zal zich minder gaan richten op de hardwaremarkt en de focus met name gaan leggen op r&d, cloud computing en aanvullende diensten.

Lees meer over

Reacties (46)

Reactiefilter:-146043+121+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
@ Dreamvoid en @Kees de Jong,

Denk je dat die 29.000 mensen PC-tjes in elkaar knutselen?
Denk je dat HP alleen in NL spulletjes verkoopt en alleen aan consumenten (daar geldt die 21% voor, bedrijven betalen geen BTW, behalve financials)?

HP probeert op deze manier helaas alleen zijn financiele zaken op orde te stellen en de echte keuzen durven ze niet te maken. Als oud HP-er (2 ledig arbeidsverleden) kan ik je verzekeren dat het me aan het hart gaat als ik zie hoe het bedrijf zich heeft ontwikkeld.

Maak een keus: zakelijk of consument en product of dienst. Niet proberen alles te bedienen, dat gaat je niet lukken, want waar zit je onderscheidend vermogen dan? Op elk van de product/markt combinaties zijn ze geen marktleider of innovator, ze zijn een grote speler, dat is het dan. De enige concurrent die dat goed begrepen heeft (meer dan 10 jaar geleden al) is IBM (groot zakelijk en op diensten). Oracle probeert HP te worden (door de laatste overname van SUN). Verder zie ik geen concurrenten, Lenovo of Dell zijn niet te vergelijken, gezien de smalle productrange en nauwelijks enige vorm van dienstverlening.

Gezien HP is wat het nu is en kijkend naar de markt zou ik zeggen, ga aan de zakelijke kant op IT Infrastructuur zitten, met als thema's Cloud, Outsourcing en het Nieuwe werken. Ga weg uit de consumentenelectronica, want daar is HP allang geen trendsetter meer, dat zijn Samsung en Apple. Stop met die printerflauwekul, net zoals IBM in de jaren 90 (Lexmark). De marges in de zakelike diensteverlening zijn beter dan hardware en HP heeft daar een redelijke naam. Opsplitsen dus in 3 bedrijven.
Tsja, dat was de visie van Leo Apotheker, en die is nou juist de deur uitgezwierd. De rest van HP vindt het blijkbaar wel best om alles tegelijk te doen.

Ik dacht dat de printer divisie best aardig draaide? Geen mega groei, maar wel goede marges en niet echt veel concurrentie.

Maar idd, zoals zoveel "Frankenstein" bedrijven met diverse divisies die totaal niet bij elkaar passen, een splitsing is van buiten makkelijk gezegd maar moeilijk gedaan. De bedrijfsleiding en werknemers voelen er maar zelden wat voor om hun "empire" te splitsen, ook al is het nog zo zinnig - en de aandeelhouders zijn in het algemeen veel te zwak om een sterke stem te laten horen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 23:43]

Competitie op het services vlak komt ook van meerdere concurrenten. Zie bijvoorbeeld deze link inzake Dell en managed services:
http://www.channelweb.nl/artikel.jsp?id=4560231

Dus niet gezegd wanneer je differentieert dat dat de oplossing is. Duidelijk is wel dat HP enorm zoekende is welke richting ze op willen gaan.
Ik begrijp bedrijven wel dat als er ontslagen vallen, maar HP spant wel de kroon. Uiteindelijk zal dit eerder neigen naar een angst je Job te verliezen en voor HP te willen werken.
De vraag die ik mij dan al enige tijd stel is of HP zelf geen schrik heeft uiteindelijk goede werknemers te zoeken die alles over hebben voor hun job als HP zelf niet alles over heeft voor zijn werknemers.
Hoe meer mensen er worden ontslagen hoe meer dat de huidige mensen uiteindelijk de beste financiële regeling zullen aanvaarden en het ook aftrappen.

Maar dat is misschien allemaal wat HP wilt, een volledig nieuw bedrijf maken. Zouden ze ook eens moeten doen met de NMBS in België, een volledig nieuw bedrijf dat niet gericht is op vakbonden.
HP is een enorm groot bedrijf dat ook 29k mensen niet zal missen... (349.600 medewerkers in 2011)

Daar naast is het een goede manier om de boom eens lekker uit te dunnen. Mensen die niet goed presteren weten dit zelf ook wel en in plaats van ontslag is een leuke financiele regeling een veel mooier iets om op je CV te zetten. Daar naast zijn er de mensen die toch al over een jaar of twee drie met pensioen zouden gaan ook zij vinden een jaar of wat eerder vaak helemaal niet zo vervelend als de compensatie afdoende is natuurlijk.
Dan zijn er de mensen die simpel weg iets anders willen. Allemaal mensen die je als bedrijf best kunt missen.

HP wil graag hun bedrijf omvormen om de hardware tak minder belangrijk te maken en zich meer te richten op de R&D en services. Nu klinkt dat vast raar maar HP heeft niet al te lang geleden een grote services provider gekocht en ze zijn nog steeds op zoek naar andere overname kandidaten.
HP's R&D teams zijn heel erg goed en doen al jaren lang cutting edge werk waar maar weinig bedrijven aan kunnen tippen. HP wil dus eigenlijk een tweede IBM worden, een bedrijf dat twee echte takken heeft (services en R&D) en dat daar naast een beetje met vrijwel of the shelf hardware boert en hier en daar wat software probeert te verkopen.

De reden is simpel zowel Oracle als SAP hebben een enorme voorsprong in de software markt. HP heeft nooit nog goede software gemaakt en ziet veel meer brood in het verkopen van de software oplossingen die ze nu nog hebben aan een van de grote twee. Daar naast zouden de investeringen die nodig zijn om met een Oracle en een SAP te concurreren zo groot zijn dat zelfs HP dat niet aan durft.
Hardware maken, servertje hier storage systeempje daar af en toe een laptopje, ja nou vooruit dan maar maar geen tablets telefoons of meer van dat soort rommel laat dat maar aan Apple en Samsung over daar is ook weer veel te veel geld voor nodig om het echt goed te doen.

Met andere worden HP heeft eindelijk in gezien dat ze simpel weg verslagen zijn dan wel de boot volkomen gemist hebben op sommige vlakken en is nu bezig met het bedrijf zo op te zetten dat de overgebleven takken kunnen blijven concurreren. Als medewerker die binnen een van deze takken werkt zou ik juist erg blij zijn met het bedrijf en me verre van bedreigd voelen.

HP is niet van plan zo als FireFly meld veel van deze posities te vervangen door mensen uit lagere lonen landen. (China, Brazilie en India zouden logischer zijn dan Oost-EU omdat in de laatste de lonen erg snel stijgen) Natuurlijk zal dat vor een deel wel gebeuren maar het over grote merendeel is simpel weg mensen die HP in de toekomst niet meer denkt nodig te hebben.
HP wil een nieuw bedrijf maken door alle dure bestaande werknemers te laten vertrekken en hun posities op te vullen door mensen uit de lage(re) loonlanden (Oost-EU en dergelijke). De ontslagen zullen waarschijnlijk ook voornamelijk in de HP Services vallen.
Zo laag zijn de loonkosten in Centraal Europa niet meer hoor. Alleen Roemenie is nog enigszins een lage lonenland maar de rest zit bijna op Nederlands niveau (als is Nederland in vergelijking met de ons omringende landen natuurlijk ook een lage lonenland).
alles voor de winst...

http://www.rtl.nl/compone...p-ziet-winst-kelderen.xml


nog steed 1.5 miljard winst maarja dat doet er niet toe we wilen meer en Meer en MEER !

ze vergeten even dat als ze zo doorgaan niemand meer een baan heeft en er niets meer verkocht word en er dus helemaal geen winst meer is omdat hun service overbodig word...
En jij vergeet dat wanneer een bedrijf niet klaargestoomd wordt voor de toekomst en een visie heeft hoe die toekomst eruit moet zien, er dan helemaal niets overblijft.

MEER winst betekent dat het goed gaat en dat is de beste garantie voor banen. Weliswaar wordt er nu gesneden, maar er blijven er een hoop over. En wanneer de transitie succes blijkt, zal het bedrijf blijven investeren in nieuwe mensen.

De concurrenten streven ook winst na, dat is niet uniek voor HP. Winst is een voorwaarde voor continuïteit. En de beloning voor ondernemerschap en ambitie.
Nee, het gaat ze niet om de winst. Het gros van de beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven gaat het maar om één ding: het tevreden houden van de aandeelhouders zodat de beurskoers op pijl blijft (of liever nog: groeit). En daar hebben de mannen en vrouwen in de top ook heel veel baat bij.

Mijn ervaring bij die bedrijven: vooral veel korte-termijn politiek. Liever een klant een paar procent extra korting geven zodat hij de order dit kwartaal nog plaatst, ten koste van de winst. Maar dat staat wel mooi op de kwartaalcijfers en de verantwoordelijke bobo heeft z'n target gehaald zodat hij z'n bonus weer kan opstrijken.

Kortom: nee, winst is het doel niet. Targets, dat is het doel.
Het gros van de beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven gaat het maar om één ding: het tevreden houden van de aandeelhouders zodat de beurskoers op pijl blijft (of liever nog: groeit).
Dat klopt, maar op korte termijn kost deze reorganisatie HP alleen maar heel veel geld. Dus dat betekend volgend jaar minder dividend voor de aandeelhouders, op lange termijn levert deze besparing pas veel geld op en dan zit er inmiddels al vast weer een andere CEO.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 11 september 2012 11:37]

En hoe denk je dat de koersen omhoog gaan? :+
Als ze niks doen gaat het bedrijf naar de haaien en is iedereen zijn baan kwijt bij HP...
Verder zijn de aandeelhouders vaak juist onze pensioen fondsen. En ja zonder genoeg winst heb jij later geen pensioen!

Dus wees eens niet zo kortzichtig en denk eens na voordat je zulke onzin post.
het is crisis het is niet meer dan normaal dat de winst en omzet zakken.
maar zolang het bedrijg niet drijgt in de rode vijvers te raken is dit zoort acties natuurlijk onnodig.
en met 1,5 miljard netto winst is die noodzaak er dus nog niet.

dit overreageren op cijvers in crisistijd is dan ook gevaarlijk voor niet alleen een bedrijf maar de hele economie.

als alle bedrijven zo reageren en iedereen ontslaan heb je een enrome kettingreactie en vertraag je de economie alleen nog maar meer.
mensen zonder baan gaat op hun geld zitten mensen die op hun geld zitten stimuleren de economie niet meer en zo is het klokje rtond en raakt hp alleen nog maar dieper in de shit en dat alles om hun absurd hoge winst absurd hoog te houden.

je kan me van analles beschuldigen maar blijkbaar heb ik verder doorgedacht dan jou anders had je beseft dat juist grote bedrijven waar een groot deel van de banen ligt mensen in dienst moeten houden en de economie in beweging moeten houden ipv de economie op zn gat leggen door iedereen te ontslaan.

aandeelhouders hebben meer respect v oor een bedrijf dat openlijk de economie stimuleerd dan een bedrijf dat iedereen ontslaat en de economie op zn gat laat vallen.

de basis van de ecnomie zijn consumenten die producten kopen zonder geld geen consumenten en dus geen economie.
Helemaal mee eens mijn vrouw is ontslagen toen ze 45 jaar oud was. Kan nergens een baan krijgen. Te oud te veel geleerd te weinig geleerd. (meestal te oud) nu is bijna 50 en werkt al 5 jaar voor het minimum loon zonder pensioen regeling. Halvering van inkomen in deze 5 jaar wel verdubbeling vaste kosten zoals huur zorgverzekering etc. Gek dat mensen minder gaan uitgeven. Als ze solliciteerd zeggen ze was u maar 19 20 jaar met uw ervaring dan hadden we u gelijk aangenomen.

Edit: pas maar op als vvd zin krijgt worden alle oudere ontslagen. Worden er parttimers ingehuurd. En dan word er te weinig winst gemaakt waardoor het bedrijf moet sluiten.

[Reactie gewijzigd door TurboTon1973 op 10 september 2012 18:48]

leeftijds discriminatie moet idd ook wat aan gebeuren je kan zelfs niet meer vakken vullen of achter de kassa zitten ze hebben daar namelijk liever een 16/17 jarig tienertje zitten die kost namelijk maar de helft.
dat die kinderen niet eens weten hoe ze wisselgeld moeten terugrekene is niet belangerijk meer.
Leeftijdsdiscriminatie is al tijden verboden. Wat niet wil zeggen dat het niet gebeurt natuurlijk... Maar zoals met zoveel dingen: zie het maar eens te bewijzen.

Van leeftijdsdiscriminatie is sprake als er meerdere kandidaten voor dezelfde functie zijn. Als het bedrijf een kandidaat kiest die eigenlijk minder gekwalificeerd is, maar toch wordt gekozen boven een oudere, beter gekwalificeerde kandidaat, dan is er sprake van leeftijdsdiscriminatie. Maar nogmaals, zie dat maar eens aan te tonen.
met een banentekort zijn er altijd meer kandidaten en ze zullen altijd de goedkoopste nemen natuurlijk.
en ja dat is het mooie (not) van onze rechts staat het is voor de normale man niet meer mogelijk om zijn gelijk te halen.
je moet bakken met geld meebrengen en hopen dat je gelijk krijgt.
nog steed 1.5 miljard winst maarja dat doet er niet toe we wilen meer en Meer en MEER !
:? 1.5 mld winst op een omzet van 30 mld (en 30 mld equity) is moeilijk inhalig te noemen?

Edit: HP maakte afgelopen kwartaal trouwens 9 mld verlies, die +1.5 was het kwartaal daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 22:40]

dat komt neer op 5% wat aan de bovenkant van ligt van wat normaal gevinden ward en is dan ook geen probleem maar het direct maar ontslaan van 2000 man om de winst weer omhoog te krikken is wel een probleem.
Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor HP EDS/CDS (weet niet zeker hoe het nu heet) Altijd zeer leuke collega's geweest.
Werken er nog voormalig EDS-ers bij HP in Nederland dan? Toen ik 2,5 jaar geleden als voormalig EDS-er bij HP vertrok, was HP de weg al helemaal kwijt. Dat is hierna alleen maar erger geworden. Wel tablets... geen tablets... toch weer tablets?... geen PC's... wel weer PC's. In één ding is HP erg sterk geweest de afgelopen jaren... werknemers ontslaan!
Ja, die werken er nog genoeg. :) Maar dit is wel een groep die de laatste paar reorganisaties in verhouding harder is getroffen.
Velen overdrijven een beetje met hun reacties.
29K mensen lijkt veel maar je moet wel rekenen dat er in totaal +300K werken voor HP. minder dan 10% dus

Een bedrijf van zoveel werknemers werkt totaal anders dan een KMO en zelfs totaal anders dan de grootste onderneming in BE of NL, op +300K werknemers kun je heel wat besparen door te herstructureren zonder in te moeten boeten aan geleverde diensten en bedirjfsinkomsten. Inkomsten blijven gelijk, uitgaven dalen...

en 29K mensen die moeten vertrekken zijn natuurlijk niet allemaal ontslagen hé, zoals ook in deze post te zien is heeft HP een vervroegd pensioenplan lopend waar mensen aan mooie voorwaarden enkele jaren meer van hun leven kunnen genieten en zelf voor kiezen om op in te stappen. + we spreken ook niet van dat al deze 29K mensen binnen één maand aan de deur staan, dit is ook een een jarenplan.

als je alles bekijkt: gewoon pensioen, vervroegd pensioen, mensen die vrijwillig het bedrijf verlaten + iets minder nieuwe mensen aannemen op een periode van bv. 2 jaar, moet je niet al te veel mensen meer ontslagen wereldwijd.

Al bij al maakt het bedrijf zich opnieuwe gezond op de juiste manier gezien zijn omvang en de huidige markt.
Ach natuurlijk!

Dat we dat over het hoofd hebben gezien?
Het zijn er MAAR 29000!
Nog geen 10%!
En er is ook maar 15000000000 $ winst gemaakt!

Doe even normaal man, je spreekt op dit moment echt A-sociaal!

Kijk dat er momenteel verkiezingen spelen is misschien lastig, maar om je VVD standpunt hier aan te kondigen gaat mij echt te ver als je er over nadenkt wat dat met de mensen doet die "bijvoorbeeld" net hebben besloten om een kind te nemen of een verhoogde hypotheek!

Uiteraard is een gezond bedrijf een factor voor een goede economie en stabiele werkgelegenheid, er van uit gaan dat het het beste is voor de mensheid is toch wel iets te gemakkelijk, op dit moment leven er ca 60000 gezinnen onder de armoedegrens in Nederland alleen om de beter gesitueerden naar de mond te praten?!
Gezinnen dus laten we uitgaan van gemiddeld 3 per gezin? dan nemen we gemakshalve 2 kinderen per gezin? ik houd niet van K!
kom ik op 120000 kinderen uit plus 60000 ouders "laag aangehouden" 180000 mensen die daadwerkelijk honger lijden in NL!!!~

Praat dat dan maar goed in ons tweede rijkste land van Europa?!
15 miljard winst is gezien de omzet en de hoeveelheid personeel niet zoveel voor het soort bedrijf wat HP is. Verder gaat het niet om wat je in een afgelopen periode hebt verdiend maar hoe de toekomstverwachting eruit ziet. Als je gaat wachten met reorganiseren totdat je ver in de rode cijfers zit ben je te laat. Ook voor werknemers die moeten vertrekken is het beter om dat te doen in een tijd dat er nog winst is. Als het echt slecht gaat met een bedrijf kan je een goede ontslagregeling ook wel vergeten.
Ik weet niet waar mensen die 15 miljard winst vandaan halen, HP maakte 9 miljard verlies afgelopen kwartaal.
Klopt, daar heb je gelijk in. Dat krijg je als je voor 13,9 miljard dollar EDS overneemt
(wat achteraf gezien een veel te hoog bedrag was en dus afschrijving betekent).
En waarvan het gros van de werknemers of al vertrokken zijn (jaren gezeik over de verschillende arbeidsvoorwaarden bijv.), overgenomen door andere divisies (zeldzaam) of gewoonweg "bedankt en tot ziens" te horen hebben gekregen.

HP speelt het spel wel geniepig en het bevatten van de organisatiestructuur is een cursus op zich waard; het is ook niet vreemd dat er zo'n leger managers bij betrokken is die allemaal voor hun eigen tokootje willen strijden maar het uiteindelijk altijd afleggen tegen de grote baas in Amerika.
Goed, het is en blijft een exotisch avontuur; support verlenen met de supportgroep in hongarije, helpdesk in india/belgië, de administratie in polen en ga zo maar door.
Wat dat betreft misschien wel goed dat HP er lijn in lijkt te willen brengen.
Ik vermoed echter niet dat er in het leger managers veel zal veranderen.
Ik voel hier enige frustratie in je reactie.
Verplaats je even in de schoenen van ondernemer die een gezond bedrijf wil behouden.
Hij heeft werknemers die niet meer optimaal functioneren of die niet meer nodig zijn door technologische vooruitgang. Efficiency en effectiviteit nemen af met als resultaat een largere winst.
Om zijn bedrijf gezond te maken zal hij deze "zwartrijders" met een mooie regeling kunnen voorzien.
Er zitten helaas te vaak in grote organisaties mensen die niet meer optimaal presteren, doordat hun functie niet meer uitdagend is, ze geen intrinsieke motivatie hebben of omdat ze eigenlijk niet meer nodig zijn.
Goede mensen hebben in organisaties keuze vrijheid, alsook op de arbeidsmarkt, de "zwartrijders" zullen het de komende jaren steeds moeilijker gaan krijgen.
Altijd mooi als ze van besparingen spreken, maar wat lopen ze mis als ze zoveel mensen missen?
Zo dit zijn wel heel erg veel banen. Hopelijk dat er bij andere bedrijven weer 29000 bijkomen, maar ik vrees het ergste.

Overigens zou je dit soort cijfers bij bedrijven verwachten die (bijna) een faillissement tegemoet kunnen zien. Dit zijn geen cijfers voor een 'gezond' bedrijf.
Zijn het echt arbeidsplaatsen die verdwijnen of alleen ontslagen aan de ene kant en instroom aan de andere? HP heeft dat eerder uitgehaald. Het viel iemand op dat na 20.000 ontslagen in het jaarverslag nog steeds grofweg hetzelfde aantal personeelsleden vermeld stonden. Bleek dat ze voornamelijk Europeanen en Amerikanen hadden ontslagen en Indiërs er voor in de plaats hadden aangenomen.
Die kunnen dan allemaal bij Lenovo gaan werken, want daar zijn de afgelopen jaren redelijk steady iets van 2000 banen per jaar bijgekomen, als ik me de cijfers een beetje herrinner ;)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 18:14]

Alleen zit Lenovo grotendeels in China, dus dat lijkt me geen oplossing voor degenen die hier in Nederland voor HP werken en evt ontslagen worden. Daarnaast zijn het vooral mensen die met vervroegd pensioen gaan.
Dat zijn tweeduizend banen meer dan de 27.000 ontslagen
HUH????
Ik ben misschien wel gek maar ik heb wel een goed geheugen, nou ja post history :P

nieuws: HP kondigt ontslag van 27.000 werknemers aan-27000-werknemers-aan.html
nieuws: 'HP gaat 30.000 banen schrappen'-30000-banen-schrappen.html

Nu dus 29.000, whatever.....

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 10 september 2012 19:35]

Je moet je linkjes even omdraaien. En dan niet alleen linkjes posten, maar ze ook even lezen }>

De eerste was van 18 mei, waarin stond dat de ontslagronde verwacht werd. Het verwachte aantal ontslagen lag tussen tussen de 25.000 en 30.000; de titel was een beetje 'worst case'.
Het tweede artikel was van 24 mei was na de uiteindelijk aankondiging, waar HP zei dat het om 27.000 ontslagen zou gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True