Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 31.299 •

De Wikipad komt eind oktober op de markt, zo heeft het bedrijf achter de gamingtablet bekendgemaakt. Voor het apparaat geldt een prijs van 499 dollar. De tablet valt op omdat deze in een controller-dock gestopt kan worden.

Het bedrijf achter Wikipad heeft een deal gesloten met de retailer Gamestop, die het apparaat op 31 oktober in de Verenigde Staten in de winkels legt. Wikipad had al aangekondigd zijn gamerstablet nog dit jaar uit te willen brengen, maar het blijft onduidelijk of een Europese release daar ook bij zit. Amerikaanse klanten kunnen inmiddels al een preorder plaatsen.

De Wikipad krijgt de beschikking over een omhulsel dat de tablet omtovert in een soort game-controller. Het dock heeft knoppen aan de zijkant die voor het bedienen van spelletjes gebruikt kunnen worden. Voor de games zelf heeft Wikipad deals gesloten met Nvidia, waarbij de Tegra Zone wordt meegeleverd. Ook zal het bedrijf Gaikai games streamen naar de tablet. De Wikipad is tevens PlayStation-gecertificeerd.

De hardware van de Wikipad is gebaseerd op Nvidias Tegra 3-soc. Het scherm heeft een diagonaal van 10,1" met een resolutie van 1280x800 pixels. Het ram bedraagt 1GB en de accu zou het lang genoeg uithouden om zes uur met de Wikipad te gamen. De software is gebaseerd op Android 4.1 Jelly Bean, waardoor de Wikipad, naast Googles Nexus 7, een van de eerste tablets is die met de nieuwste versie van het mobiele OS op de markt komt.

Wikipad gamingtablet

Reacties (75)

Tja nut ontschiet mij een beetje, te groot voor onderweg en thuis staat er al een console/pc.

Maarja ik speel dan ook echt 0 spelletjes op mijn SGS2 en iPad.
precies, voor hetzelfde geld heb je dedicated handhelds die stuk beter zijn, ze proberen een gat in de markt te vervullen die al bezet is.

het is heel leuk dat ze het proberen maar een controller oplossing die je op ALLE tablets zou kunnen aansluiten was betere investering geweest.
Ware het niet dat het games aanbod voor de smartphone/tablet ietjes groter en betaalbaarder is dan voor de dedicated game devices en dat de kwaliteit steeds beter wordt van deze games. Dus ik zie zeker het nut van deze gaming tablet.
Nintendo 3ds leeft alleen vanwege de nintendo games en third-party developers hebben het moeilijk voor de 3ds. Om nog maar te zwijgen over de vita.
zijn paar problemen met je stelling :

1, wat maken third party developers dan nu dan voor je smarthphone? een gebruiker die een game maakt staat op gelijke voeten als een game studio die een game maakt. Play store of appstore bij apple maken geen onderscheidt tussen jouw of de game studio.

2, Je begrijpt dat deze tablet voor echte games is bedoelt, die markt willen ze op.
Dan kan ik je gelijk vertellen dat daar niet zo heel veel van zijn, worden hier en daar wel paar uitgebracht maar die zijn niet eens compatibel met alle chipsets of er zijn wel andere problemen. Apps die kaart spelletjes voor je hebben of monopoly hou ik buiten beschouwing want daar ga je geen controller voor nodig hebben.

dus ik begrijp wat je bedoelt maar we hebben het hier over een semi computer tegen dedicated game portables. Het is al goed bekent dat bepaalde type games moeilijk te besturen zijn met een touch screen, 10.1 scherm maakt het er niet makkelijker op.

Ik vind het een goed initiatief die ze tonen maar zoals ik al zei ze kunnen beter een controller maken die op de bestaande hardware werkt en niet al je geld op 1 speler zetten.
Nou nee, universeel houd in dan devs met alle tablet varianten rekeningnmoeten houden en crossplatform per platform store moeten uitgeven en de game settings opties heefd voor cpu krachtn en gpu kracht maar ook sherm resoluties.

3DS heefd ook zoiets die extra analogstick dat is dus een native dock. Universeel zal zijn beperkingen hebben dat het zeer aanpasbaar moet zijn voor de vele varianten behuizing randen en maten.

Heb iPad1 en 3 game daar eigenlijk niet op. Heb Vita en elke andere huidige console behalve de 3DS. En PC gamen.
Dus een meer hardcore gametablet zie ik wel zitten als meer directer concurent voor Vita en 3DS.

Maar game kwaliteit is en zal niet groter worden met meer indies. De instap om games op indie niveau is heel laag dus er zijn heel veel mini studios die gamepjes maken. Uiteraard zit onder stortvloed aan games wel wat kwaliteit tussen. Maar met meer devs wordt de crap ook meer.

kwaliteit komt eerder hierdoor gesloten systemen met release reviewing. Zoals bij de main consoles ganhgbaar is. Dat de reden waarom de kwaliteit op consoles hoger is dan op PC of indie. En dat Appstore daar ook de troep er al uit filterd.

[Reactie gewijzigd door SG op 9 september 2012 15:04]

Ik ken geen 10.1" handheld met touch screen mogelijkheid. Noem er eens een, want ik koop dit ding zodra hij in de schappen ligt. (Alleen jammer als hij 400-500 euro gaat kosten, want liever betaal ik hooguit 300.)
Nou Archos komt met de zelfde apparaat uit, maar dan met een 7" scherm, en die ziet er uit als een PSP, wat mij veel beter lijkt dan deze, en die word 150 euro, wat een stuk goedkoper is dan deze.

http://tweakers.net/nieuws/84036/archos-maakt-game-handheld-met-7-inch-scherm-en-android.html


( max998 hieronder)
1) Nou krachtige hard ware is niet helemaal waar, aangezien er een Mali 400-gpu in zit.

Deze quadcore-gpu is dezelfde als degene die in onder andere de Galaxy S III wordt gebruikt, en die is een van de snelste nu, en het gaat 9 om de 10x om de GPU en niet CPU.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 september 2012 23:59]

Klopt, is ook veel beter.

De WikiPad heeft maar 2 voordelen

1) Krachtigere hardware (Omap 4470 vs Tegra 3)

2) De Wikipad draait Android 4.1 en de Archos draait Android 4.0.
het is heel leuk dat ze het proberen maar een controller oplossing die je op ALLE tablets zou kunnen aansluiten was betere investering geweest.
Die is er al, je kan gewoon een bluetooth ps3/wii controller aansluiten.
Je kan ook de iControlpad gebruiken (ben ik zelf trotse eigenaar van), werkt op alle (bluetooth) devices.
Alleen de spelmakers moeten hier nog even op grote schaal gebruik van gaan maken. Op de ipad/iphone (mits gejailbroken) kan je blutrol installeren, daarmee kan je praktisch elk spel spelen. (Blutrol emuleert je touch input.)
Ik weet niet of een soortgelijk iets voor android te vinden is maar dat lijkt me toch wel.
Op Android en iOS devices hebben Sega/Nintendo en overige emulators al native support voor de iControlpad. (Lange autorid + paar duizend Sega/Nes/Snes spellen op je iPad + iControlpad = ideaal)
De icontrolpad 2 komt er alweer aan.
Verder is Bladepad ook wel een leuke om in de gaten te houden.

OT:
Ik zie zulke handheld devices vooral voor die prijs geen enorme meerwaarde hebben, ik denk dat het een uitstervend concept is.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 september 2012 13:13]

Die Icontrolpad is wel geil. Zoals je hem op de iphone kan vastmaken dan, dat is de bedoeling. Je moet in elke houding kunnen gamen, net zoals vroeger met een Gameboy.
Nu alleen nog het zelfde voor een tablet construeren, deze wikitablet heeft dat dus nu.
Liever zie ik wel ook wat meer portable attachable gamepads dan dit log ding, maar het is een begin.
HET antwoord op de vraag die niet bestaat :P
Ik ben het helemaal eens met jullie, voor hetzelfde/minder geld heb je een dedicated device, en aangezien de meeste gamers waar dit ding voor bedoeld is thuis ook wel al een console/pc hebben, is mijn verwachting dat dit niet erg goed gaat verkopen.
zelfde hier daarom zie ik ook niet het voordeel van een quadcore highend smartphone in. vind grote scherm resolutie en mooie camera etc veel belangrijker.
tja, dan ben jij niet de markt wat hun doel is.. dit is ook een normale tablet, en juist het grootste probleem van gamen op een tablet (of smartphone) is het gebrek aan fatsoenlijke controls, en dat is met die dock dus opgelost.. te groit voor onderweg? pfff echt niet..
de dock op zich zou een goede oplossing zijn geweest voor bestaande platformen. Om eerst zélf nog maar eens de zoveelste tablet te maken en die dock dan énkel daar op te enten, zal ervoor zorgen dat er potentieel veel minder klanten de dock zullen kopen, net omdat ze zelf al een tablet hebben die daar niet compatibel mee is
6 uur lang kunnen gamen op een gamingtablet is voor mij wel erg verrassend. Ik had
eerder gedacht dat het ongeveer maar 2-3 uur zou volhouden. Hebben ze misschien een grotere
of meerdere accu's hier in gestopt?
Misschien dat ze in het dock nog accu's kunnen verstoppen waardoor je wat langer door kunt gaan.
Er zijn zat andere tablets die het zo lang volhouden. De laatste generatie iPad 2 houd het 12u uit, 8u tijdens gamen. Zo verbazend is het dus niet.
Ze zeggen gamen, ze zeggen niet of het om patience gaat of het zwaarste spel wat er is. Uiteindelijk is zo'n nummer altijd gericht op voordelige gemiddelden en zo optimaal mogelijk zoals geen dingen in de achtergrond enz.
Ik vind die 6 uur dan ook zwak gezien die in de realiteit eerder iets van 4-5 zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 8 september 2012 14:16]

6 uur lang kunnen gamen op een gamingtablet is voor mij wel erg verrassend. Hebben ze misschien een grotere of meerdere accu's hier in gestopt?
Zoals zoveel tablets is deze gebaseerd op een ARM SOC, die zijn erg zuinig vergeleken met x86. Zo kan je op een Asus transformer wel 16 uur lang video kijken.
Wanneer goede optimalisatie voor Tegra 3 zijn toegepast, wat we dus zullen gaan zien in jellybean, zal dit één van de beste prestatie / zuinigheid chips zijn. In quadcore gebied zeker de zuinigste zuinigste, met daarbij zeer acceptable 3D prestaties.

Zou zie je in de HTC X @ ICS nog niet de belangrijkste zuinigheids-optimalisaties zijn toegepast.
Let maar op als dalijk voor alle T3 apparaten Jellybean uirolt begint iedereen weer te huilen hoe goed hun T3 wel niet is geworden.
Hij weegt meer dan een halve kilo, dus genoeg ruimte voor accu's zou je denken, http://www.neoseeker.com/...gaming-tablet-next-month/ verder is 10,1 natuurlijk net te groot om portable te gamen. Misschien als er een paar echt goede spellen voor uitkomen, maar zie het niet echt goed verkopen.
het is ook een normale tablet, dus ik zie niet in waarom deze minder zou verkopen dan een andere tablet (afgezien van de hogere prijs, maar daar krijg je dus wel die extra gaming 'dock' voor erbij)
Serieus voor 500 euro kan je een PS Vita met een game en een 3DS XL met een game kopen. Beide zijn veel betere handhelds.
Je hebt wel gelijk, maar die missen weer de tablet functionaliteit die deze wel biedt. Ik denk ook niet dat je de prio op het gamen moet richten, maar meer op iemand die en een tablet zoekt en er nog wel eens op gamed. Dat dock wat er bijgeleverd wordt, zullen ook de kosten niet zijn.

Dit apparaat biedt meer functionaliteit in een behuizing. Ik juich het alleen maar toe.
Ja nu weten we het wel. Wtf? Werk je voor die gasten of zo?
Wat ik dus niet begrijp is dat ze niet al modulairbare attachable gamepads of delen hebben die op de meeste tablets vastgezet kunnen worden.
Leuk zon dock maar hoeveel games zullen er uit komen die dat ondersteunen ? lijkt me dat menig programeur voor het testen dan ook zon tab moet hebben en de meeste dan toch voor het algemene publiek kiezen waar alles gewoon werkt
Daarbij wel erg cheap wikipad ? beetje het idee geven dat het iets met wikipedia te maken heeft
Iemand toevallig extra info wat een tablet PlayStation-gecertificeerd voor extra meerwaarde bied functioneert die dan als controller of kan je ook PS games spelen erop van de sony store ?
playstation-certfied betekent dat de tablet ook elk spel dat is gemaakt met de playstation-mobile sdk kan draaien..
Best kans dat het werkt zoals een gewone game controller a la de tablet gebruikt USB host modus. Maakt het dock technisch aansluitbaar op de PC. Er zijn best games en emulators te vinden die dit ondersteunen.
Het probleem is dat ze allemaal voor touchscreen zijn aan het schrijven, maar ik heb vroeger geen uren en dagen maar jaren op nintendo's en sega's gegamed, en dan moet ik opeens sonic met een klote user input gaan spelen of mario, nee dankje, zelda 3 geprobeerd, ik lach me rot, wat een uber traag gebeuren. (geen wonder dat die kinderen van tegenwoordig geen shit leren of kennen)
Liever had ik een smartphon gehad zonder 3d gfx, en nog 2x zo zuinig. Nintendo is de gene die het beste begrijpt hoe belangrijk user input controls zijn.

[Reactie gewijzigd door dreee op 9 september 2012 20:11]

Haha geweldig, moet gelijk denken aan de Sega game gear die ik 'vroeger' had.
De GameGear kan veel beter zijn vergelijk vinden bij de PSP en/of Vita.
Ik kan gewoon gamen met een PS3, Xbox 360 of Wii controller op mijn Galaxy S3, en die heb je ook al voor rond de ¤500.

Goed idee wel verder, alleen zie ik niet voor welke markt het bedoeld is, aangezien handheld gamers vaak jonger zijn en minder geld hebben en tablet gamers al een iPad of Galaxy tab hebben met game mogelijkheid.
Ja, maar jouw S3 heeft een 4,8 inch scherm. Deze tablet 10,1. Dus jouw telefoonscherm past er 4x in. Dat maakt nogal een verschil. Je vergelijking gaat nogal mank.
knap als jij jouw controller en je 10.1 tablet tegelijk kunt vasthouden en dan nog kunt gamen..
Ja maar heb jij 4 armen (Guru, Mortal Combat), zodat je lekker achterover in je stoel kunt liggen. Sorry hoor maar die Apple igamepad is leading edge, dat is de toekomst, dit zal sony handheld en mogelijk nintendo hand held de das om kunnen doen. Gewoon een kleine attachable pad die zeer portable is.
Wat Nintendo wrs moet gaan doen is toch hun titels gaan delen met derden, en/of zelfs een Nintendo Smartphone/Gameboy in 1 uitbrengen, anders gaan ze het op de handheld markt niet meer halen denk ik, als de ontwikkeling die Apple en deze wikipad nu heeft ingezet door gaat.

[Reactie gewijzigd door dreee op 9 september 2012 20:16]

gamen doe je niet op een klein scherm :Y)
Wat nou kleine scherm?
Gameboy Magnifier:
http://i.imgur.com/nuGRb.jpg?1

[Reactie gewijzigd door dreee op 9 september 2012 20:21]

dus de vraag is, hoeveel van de software frabrikanten gaan deze controlls ondersteunen
te duur en en 31 Oktober...:+ "eind Oktober" klinkt natuurlijk beter dan "begin November"