Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 31.523 •

Amazon brengt zijn nieuwe 7"-Kindle Fire-tablets uit in Europa, maar levert niet naar Nederland. Dat blijkt uit productpagina's op Europese sites van Amazon. De tablets van Amazon blijken te zijn voorzien van niet-verwijderbare advertenties.

De 'nieuwe' Kindle Fire krijgt een prijs van 159 euro inclusief btw; de Kindle Fire HD 7 gaat 199 euro kosten. Dat staat op de productpagina's van de Duitse en Franse sites van Amazon. De Britse prijzen zijn 129 en 159 pond. Via deze sites bestellen ook veel Nederlanders producten, maar wie de tablet wil bestellen krijgt de melding van Amazon dat deze niet naar adressen in ons land verstuurd wordt.

De webwinkel belooft de tablets te kunnen leveren vanaf 25 oktober. De prijzen in euro's zijn daarmee gelijk aan die in dollars, iets wat veel gebeurt; dollarprijzen zijn zelden of nooit inclusief btw, terwijl dat in euro's wel vaak het geval is. Omgerekend vanaf de dollarprijs inclusief btw zou de Kindle Fire 151 euro hebben gekost.

Amazon zal de Kindle Fire-tablets wel voorzien van advertenties. Deze 'Special Offers' worden weergegeven op het lockscreen en de gebruiker heeft geen methode om ze af te kopen of een duurdere versie zonder advertenties aan te schaffen. Amazon gebruikte de Special Offers-methode eerder op e-readers, maar bood daarbij de mogelijkheid een duurdere versie zonder advertenties aan te schaffen.

Hoewel de Kindle Fire 7"-tablets al op de Europese sites van Amazon staan, geldt dat niet voor de Kindle Fire HD 8.9, de Kindle Fire HD 8.9 met 4g en de Kindle Paperwhite, de andere producten die Amazon donderdagavond presenteerde.

Update, vrijdag 9.40: Aanvankelijk stond in het bericht dat Amazon de tablet ook naar Nederland leverde, maar dit blijkt niet het geval te zijn. De tekst is daar op aangepast.

Amazon Kindle Fire HD 7

Reacties (54)

Zonde dat er dan weer advertenties getoond moeten worden. Snap wel dat de prijs laag kan blijven op die manier, maar het zal klanten misschien toch overhalen toch die Nexus 7 te kopen. Misschien ietsje duurder, maar zonder advertenties.
En als je WiFi uitzet, heb je dan geen advertenties ? Of worden die de eerste keer geladen en in een cache gezet ?

[Reactie gewijzigd door Neus op 7 september 2012 08:45]

Tsja, maar er komt zonder twijfel weer root e.d., dus de gewone gebruiker die ook geen last heeft van advertenties. (Angry Birds gaat ook goed) En de Tweaker kan ze er zonder al te veel moeite wel uit slopen.
Ja, je kan altijd om dingen heen werken, maar ik blijf het 'not done' vinden.
Ik bedoel maar, je betaalt goed geld voor een product dat toch al niet erg goedkoop is om boeken te lezen (en te kopen), om bestookt te worden met advertenties? Dat hoort gewoon niet.

En het is niet om 'onder de kostprijs' te verkopen, want anders hadden ze wel een duurder spam-free model aan kunnen bieden - maar dat doen ze niet. Het is gewoon een verdienmodel dat zij boven de wensen van hun klanten stellen. Ik hou m'n hart vast als andere fabrikanten massaal ook deze weg gaan volgen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 september 2012 10:30]

de gewone gebruiker root hun tablets/phones niet....
tralalal XDA developers... custom rom.. thanks for the hardware discount :+
Mjah, ze moeten het toch ergens aan verdienen? Als je de hardware zo goedkoop krijgt maakt het mij niet zoveel uit dat ze er wat advertenties in zetten. XBox 360 heeft ook gigantische advertenties op het dashboard en die was toen ik hem kocht flink overprijst (¤480 voor volledige zet).
Dan hopelijk ook naar België.
Pre-order is in elke geval niet mogelijk voor een adres in Nederland. Zowel de Duitse, Britse en Italiaanse Amazonwebsites geven een error bij selectie van een adres in Nederland.
Dit in tegenstelling tot wat het artikel beweert.
Ze vertellen dat je het via de internationale pagina op Amazon.com moet bestellen, waar er dan ongeveer 40 euro extra bij komt aan verzend kosten en andere onzin. Zo was het bij de vorige kindles ook al. Onze buren hebben hem, maar wij moeten het van de andere kant van de wereld halen.

Het is dus maar te hopen dat Amazon snel met een Nederlandse website komt.
Dan vraag ik me toch af, mag een webwinkel in Europa levering weigeren naar andere Europese landen?Dat je extra bezorgkosten rekent, dat wel, maar categorisch weigeren terwijl de rest van de producten wel leverbaar zijn, lijkt me toch niet kunnen.
Ja, dat mag. De overheid mag het niet blokkeren (Schengen) maar het staat een individuele zakenman verder vrij.
Bitte beachten Sie

Kindle Fire HD, 17 cm (7 Zoll), Dolby-Audio-System, Dualband-WLAN, 16 GB kann leider nicht an die ausgewählte Adresse versandt werden. Um einen Kindle zu erwerben, besuchen Sie bitte die Kindle-Produktdetailseite auf Amazon.com (intl.)
Pre-order gaat ook niet naar België. Waarschijnlijk bedoelen ze met Europa gewoon Duitsland en de UK (daar waar de Amazon winkels al zijn).
Voor die prijs zou ik eerder voor een Blackberry Playbook of voor een paar tientjes meer een Galaxy Tab 7" gaan...
Die veplichte advertenties zouden voor mij echt een reden zijn om het ding dus niet te kopen, belachelijk dat je zo dood gegooit wordt met reclame..
Daar was gister nog een leuke docu over op ned 3. Alleen in je slaap ben je tegenwoordig vrij van reclame.
Niet helemaal waar; wat je overdag 'opneemt' aan informatie wordt 's nachts gecommit naar je hersenen. Dus ook de reclame.
Belachelijk?... Het is een manier om het apparaat goedkoper te kunnen maken. Als je het kunt betalen zijn er zat apparaten zonder advertenties. Dus als je niet wilt, kun je best wat reclame vermijden door de volle mep te betalen. Maar als je goedkope of gratis dingen wilt: voor niets gaat de zon op, voor het andere moet je op 1 of andere manier betalen.

Er zijn mensen genoeg die de reclame voor lief nemen omdat ze niet de volle prijs van zo'n ding kunnen betalen. Maar ja, om advertenties voor te schotelen aan mensen die niet de volle mep kunnen betalen.... :)
Amazon zal de Kindle Fire-tablets wel voorzien van advertenties. Deze 'Special Offers' worden weergegeven op het lockscreen en de gebruiker heeft geen methode om ze af te kopen of een duurdere versie zonder advertenties aan te schaffen.
Als je dit apparaat graag wil, maar zonder advertenties gaat dat dus ook niet. Was er nu een zelfde apparaat maar iets duurder zonder advertenties te krijgen dan was het anders geweest, nu ben je verplicht naar de advertenties te kijken als je dit apparaat specifiek wil om de een of andere reden.

Oftewel geen opt-out. ;)

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 7 september 2012 09:24]

Dan ben ik wel beniewd wat de specifieke reden is wat deze zo speciaal maakt dat geen andere tablet heeft.

En misschien moet je nog even geduld hebben en komt er nog een andere versie zonder reclame.

De versie met reclame blijft nog lang advertentie gelden genereren, dus die wil je als bedrijf het liefst verkopen. Later kom je met advertentie vrije. Dan kopen die mensen die toch lieve een advertentie vrije willen deze en verkopen ze de andere.

Allemaal slimme truukjes om geld te genereren :)
Volgens Amazon hebben deze tablets een aantal dingen die nog niet bij de bekende concurrenten aanwezig zijn:

Dual band/dual antenna Wifi (MIMO), 40% sneller dan de iPad 3.

Dual driver stereo speakers en Dolby+

Reduced Screen Glare

Most tablet displays are made up of two pieces of glass - an LCD on the bottom and a touch sensor on the top, separated by an air gap. With an air gap, light reflects off of every surface as it passes through from the front, creating multiple distracting reflections that reduce display contrast. Kindle Fire HD solves this air gap problem by laminating the touch sensor and the LCD together into a single layer of glass, creating a display that's easy to view, even in overhead light.

Richer Colors at Wider Angles

Like many tablets, Kindle Fire HD uses In-Plane Switching (IPS) to improve color reproduction. But displays that only use IPS still appear washed out at various angles, such as laid sideways when reading in bed, laid flat on a table, or held between you and a friend when sharing a movie. Kindle Fire HD addresses this issue by applying an advanced polarizing filter directly to the LCD panel.

Perfect for Parents

Coming next month. Kindle FreeTime is a new service, built from the ground up to help give parents peace of mind when it comes to tablet use. Parents can create a profile for each of their children and choose what books, apps, games and videos they want to give their kids access to. Kindle FreeTime is free on every Kindle Fire HD.
Set Screen Limits

Many parents choose to limit their kids' screen time, but doing so without the proper tools is difficult. With Kindle FreeTime, parents can set daily limits for Kindle Fire HD use, or restrict certain categories - like games and video - while leaving unlimited time for reading.
Zo "speciaal" is dat allemaal niet. Ik zie niets wat binnenkort niet op andere tables zou kunnen verschijnen, deels is het er al.

Zoals ik zei: gewoon even wachten, en komt altijd wel een betere van Amazon of de concurenten zonder reclame :)
Ook in Italie zijn ze vanaf 25 oktober beschikbaar.

http://www.amazon.it

Er is zelfs een 32GB versie:

Ti invitiamo a scoprire Kindle Fire HD, disponibile a 199¤ nella versione a 16GB, a 249¤ nella versione a 32GB, e il nuovo Kindle Fire, un dispositivo oggi ancora migliore a soli 159¤.


Vraag is alleen: als ik er een hier koop, kan dan alsnog Engelse ebooks bij Amazon UK kopen ?

[Reactie gewijzigd door Neus op 7 september 2012 08:36]

Eigenlijk verandert er ook weer niet zo veel, moderne boeken hebben ook al reklame's op de kaft staan. Deze zijn weliswaar voor andere boeken (vaak van de zelfde schrijver/uitgever), maar ze staan er echt op en zijn ook niet te verwijderen.
Die kun je afplakken :)

Bij een tablet kan dan natuurlijk ook, maar ik betwijfel of veel mensen dat zullen doen ;)
In hoeverre dit nut heeft, vraag ik me af. Voor zover ik weet werken die Amazon Stores zeer beperkt in Nederland, wat het nut van het apparaat discutabel maakt, gezien de grote afhankelijkheid van die services.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 7 september 2012 08:36]

Er komt een Nederlandse Amazon-winkel... Mogelijk wordt het in de nabije toekomst beter.
Die schijt bedrijven als BUMA-STEMRA liggen zo'n store aardig in de weg. Op film/serie gebied is het vrijwel niet te onderhandelen momenteel. Daarom dus ook nog geen Netflix in Nederland.
Die schijt bedrijven als BUMA-STEMRA liggen zo'n store aardig in de weg. Op film/serie gebied is het vrijwel niet te onderhandelen momenteel. Daarom dus ook nog geen Netflix in Nederland.
Dat is niet waar, ik zie genoeg diensten aanwezig die films aanbieden. Series ligt lastiger, maar dat ligt vaak aan de producent (bijvoorbeeld HBO) die de serie nog wil verkopen aan een nederlandse zender. (zie bijvoorbeeld het onlangs starten van Game of Thrones op RTL).

Qua films is zelfs een recente kraker als The Avengers al beschikbaar voor huur en koop via iTunes, en ik neem aan derhalve ook op pathe online en die andere. (ik gebruik ze nooit).

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 7 september 2012 09:26]

uhm, het gaat om de hele amazon store, niet om de 'digitale android store'.
Buma-stemra heeft niets ťe maken met films en series het die doen alleen muziekrechten
Eerst zijn die Kindle Fires niet beschikbaar in Europa. Nu opeens wel maar is die PaperWhite niet beschikbaar die ik juist wil...
Gaan ze dan ook eens iets aan die belachelijke marktbeschermende policies doen? Je kan verdorie niet eens een Kindle Touch in Duitsland bestellen als Nederlander. Je moet het via de US of internationale store doen. Dat doen ze vaak juist andersom: dingen die in de US spotgoedkoop zijn kun je buiten de US alleen via hun 'internationale site' of EU sites bestellen die dan duurder zijn met precies dezelfde produkten. Zelfs met ebooks.

[Reactie gewijzigd door Exirion op 7 september 2012 08:48]

Ik vind die marktbescherming ook zo waardeloos. Ik vind het ingaan tegen de open grenzen. Nu bepaalt een winkel dat er toch grenzen zijn, het zou verboden moeten worden.

Met andere producten ervaar ik dat ook. Dan kun je vanuit Nederland (bepaalde) producten niet kopen op een Amerikaanse website van een winkel. Althans, niet laten verschepen naar Nederland. Dan laat ik het naar familie sturen, die sturen het vervolgens naar Nederland. Maar in het kader van vrijhandel, ben ik tegen dergelijke constructies.
Je bent als bedrijf nou eenmaal niet verplicht om overal te leveren.
Ik vind die marktbescherming ook zo waardeloos. Ik vind het ingaan tegen de open grenzen. Nu bepaalt een winkel dat er toch grenzen zijn, het zou verboden moeten worden.
Open grenzen betekend niet dat je als verkopende partij verplicht moet verkopen aan iedereen in Europa. Ik heb dat destijds nagevraagd bij het Europees Consumenten Centrum. (omdat iTunes movie store wel beschikbaar was in de UK, Duitsland en Frankrijk, maar niet in Nederland). Het is aan een leverancier om te bepalen in welk land hij zaken wil doen. (of kan doen, soms moet er onderhandeld worden over rechten zoals bij eBooks, films en series)
Zelfs met ebooks.
Ehm, voor ebooks is dat in ieder geval bij Amazon juist niet zo? Ik koop mijn ebooks gewoon van amazon.com tegen de dollarprijzen. Ik hoop wel heel erg dat dat mogelijk blijft als amazon.nl gelanceerd wordt, of dat de prijzen niet ineens vies veel hoger worden want anders hebben ze met succes weer iemand de illegaliteit in gejaagd.

edit: @Jasper Janssen: Nee hoor, net even gekeken. Vanuit mijn foon met de kindle app gezocht in de store naar Moby Dick, gratis boek gevonden dat ook echt gratis is. Ook nog even gewoon op de PC op amazon.com ingelogd en gezocht in de kindle store naar free kindle books en naar classics, bij beide searches vind ik zat gratis boeken die gewoon op 0 dollar staan. Verder even naar mijn oude kindle orders gekeken en daar staat gewoon mijn echte adres hier in Nederland als billing address en ik betaal ook gewoon met een nederlandse creditcard. Lijkt me dus erg sterk dat Amazon zou denken dat ik een amerikaan ben.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 7 september 2012 22:11]

Als jij koopt tegen de US dollarprijzen, dat wil zeggen dat een gratis book ook echt $0 is, dan zit je al verkeerd, want dan heb je ingesteld dat je een USA klant bent en geen NL klant. Anders kost een gratis ebook gewoon $2.
Gewoon niet bestellen dan toch? En ook voor zover mogelijk nooit meer wat van Amazon bestellen, lijkt me toch redelijk logische stap. :)
Zou amazon.nl niet in september komen? Slimmer om dan vanaf de nederlandse amazon te verkopen.
Ja, ik kan dit alleen maar hopen. En dan in combinatie met de Kindle PaperWhite, eindelijk een fatsoenlijk eco-systeem voor boeken :P
Had stiekem gehoopt dat hier gisteren aandacht aan werd besteed. Dat ze het nog even gingen hebben over hun webshop zelf en, als het überhaupt allemaal waar is, dat ze (o.a.) in Nederland gingen lanceren. Maar helaas, het blijft dus nog steeds bij de geruchten :/