Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties, 25.066 views •

Softwareontwikkelaar Valve wil zich gaan richten op het ontwikkelen van hardware. Het bedrijf heeft aangegeven 'gefrustreerd' te zijn door het gebrek aan innovatie op het gebied van gaminghardware en wil die innovatie nu zelf gaan brengen.

"Zelfs de basisinput, het toetsenbord en de muis, hebben door de jaren geen verandering van betekenis ondergaan", stelt Valve in een advertentie op zijn eigen website, waarin het bedrijf aangeeft op zoek te zijn naar een industrieel ontwerper. Door zelf in de hardwaremarkt te springen wil Valve voorzien in een leemte waardoor volgens het bedrijf momenteel allerlei kansen om 'meeslepende ervaringen' te maken over het hoofd worden gezien.

Door de advertentie lijkt er weinig twijfel over te bestaan dat Valve vroeg of laat hardware zal aankondigen, maar het is nog de vraag om wat voor product het zal gaan. Het eerder uitgelekte project Steam Box lijkt het meest voor de hand liggende antwoord te zijn. In maart kwam het gerucht naar buiten dat Valve werkt aan een pc-referentieplatform voor hardwaremakers. Valve zou op die manier een standaard willen creëren voor pc-gaming, waarbij de hardware elke drie à vier jaar geüpgraded moet worden. De Dell X51 zou naar verluidt al gebaseerd zijn op de Steam Box.

Een andere kant die Valve kan opgaan is die van wearable computing, waarbij computer graphics door een bril of lenzen worden gecombineerd met de echte wereld, vergelijkbaar met hoe augmented reality werkt met smartphones en handheld gamingconsoles. In april ging het gerucht dat Valve aan een vergelijkbaar project als Googles Project Glass werkt. Dat is nooit bevestigd door Valve, evenmin als de Steam Box.

Hoewel dus vaker is gesproken over de mogelijke hardwareplannen van Valve, is dit de eerste keer dat het bedrijf concreet aangeeft aan hardware te werken. Eerdere uitspraken van onder meer medeoprichter en directeur Gabe Newell maakten wel duidelijk dat Valve nadacht over mogelijkheden, maar bevatten nooit een bevestiging of aankondiging dat het bedrijf er ook actief mee bezig was.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300124+160+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Gaat dat niet gewoon (ook) om de Oculus Rift (http://oculusvr.com)?

Dit project wordt gebacked door Valve:
"It looks incredibly exciting, if anybody’s going to tackle this set of hard problems, we think that Palmer’s going to do it. So we’d strongly encourage you to support this Kickstarter.” - Gabe Newell, President and Owner Valve

Wellicht werken die 2 nu nauw samen.
dacht ik ook aan. Daarnaast hebben ze de volgende dame in dienst genomen. Geen verkeerde track record:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeri_Ellsworth
kijk eens hoe ze werkt aan haar "My first crowbar" !!

http://www.valvetime.net/...re-jeri-ellsworth.187331/
Dit is een interessante ontwikkeling! Ik ben benieuwd welke innovatie Valve wil gaan inbrengen.
N.a.v. de SteamBox: er wordt met enige regelmaat gesproken over het einde van de hardware-consoles. Maar als nu ook Valve wil instappen, lijkt het juist een interessantere markt te worden.
Ik vind de SteamBox een goed initiatief, maar ik vind Valve de laatste tijd een beetje de plank mis slaan met hun uitingen.

Eerst zeuren ze over de ontwikkelingen binnen Windows 8, puur een angst roep omdat ze concurrentie krijgen van de Windows Store. Epic Games heeft al bewezen dat er juist een nieuwe markt is aangebroken waar het simpel is om huidige en oude games te porten naar ARM tablets, maar waar het ook gewoon mogelijk is om door te ontwikkelen op Windows 8 zelf.

Nu komen ze met het verhaal dat de hardware niet snel genoeg ontwikkeld naar hun zin. Ik zie de input niet snel veranderen van een PC, dat is juist n van de punten waarom PC gamers nog steeds op de PC gamen. Een muis en toetsenbord werkt gewoonweg beter dan een controller (op racegames na dan).

Als het dan aankomt op grafisch vermogen, dat groeit de laatste 2 jaar langzamer dan ooit. Maar als we heel eerlijk zijn, de grafische pracht staat de afgelopen jaren bijna stil qua ontwikkeling. Dit is te danken aan de huidige generatie consoles en de daarbij horende markt, maar daar komt straks met de nieuwe generatie consoles weer verandering in.

Daarbij is de source engine misschien wel HET voorbeeld voor een engine die maar met mondjesmaat ge-update wordt en de huidige generatie grafische kaarten niet kan laten zweten. Dat is te danken aan de goede optimalisatie maar ook aan het gebrek van innovatie in de engine zelf.

Ik vind dus dat Valve geen recht van spreken heeft, en zijn energie maar lekker moet blijven steken in hun Steam platform wat ik met veel liefde gebruik, dat werkt super! Helaas ben ik het de laatste tijd steeds minder eens met Valve...
Nu komen ze met het verhaal dat de hardware niet snel genoeg ontwikkeld naar hun zin. Ik zie de input niet snel veranderen van een PC, dat is juist n van de punten waarom PC gamers nog steeds op de PC gamen. Een muis en toetsenbord werkt gewoonweg beter dan een controller (op racegames na dan).

Als het dan aankomt op grafisch vermogen, dat groeit de laatste 2 jaar langzamer dan ooit. Maar als we heel eerlijk zijn, de grafische pracht staat de afgelopen jaren bijna stil qua ontwikkeling. Dit is te danken aan de huidige generatie consoles en de daarbij horende markt, maar daar komt straks met de nieuwe generatie consoles weer verandering in.
Hoezo zijn consoles debet aan gebrek aan grafische innovatie op de pc?
Ik denk eerder dat de grafische pracht en praal langzamerhand een verzadigingspunt begint te benaderen waarbij het onderscheid tussen viruteel en echt begint te blurren, of iig genoeg dat mensen geen 1000 euro meer uitgeven aan grafische updrages, waarbij het verschil tussen de upgrades steeds moeilijker zichtbaar wordt...
Daarbij is de source engine misschien wel HET voorbeeld voor een engine die maar met mondjesmaat ge-update wordt en de huidige generatie grafische kaarten niet kan laten zweten. Dat is te danken aan de goede optimalisatie maar ook aan het gebrek van innovatie in de engine zelf.
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik games als portal, l4d en tf2 gwn kan spelen op mijn laptop? Dat hoef ik met crysis nt te proberen :+
Omdat de PC markt een stuk kleiner is dan de console markt op dit moment, wordt er als einddoel gebouwd voor consoles. De PC krijgen vaak alleen maar wat kleine grafische updates in de vorm van iets betere textures. Maar als het gaat om het herprogrammeren van shaders of iets dergelijk komt dat zelden voor.

De huidige PC's zijn in staat om een stuk betere graphics uit te poepen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar op dit moment zijn de engine's vrijwel niet geoptimaliseerd voor de PC hardware. Het boeit de developers gewoon niet want de kosten wegen niet op tegen de winst.

Vergelijk het met de PS3, de PS3 is best krachtig als er goed voor ontwikkeld wordt. Daardoor zijn de PS3 exclusives een stuk mooier (denk aan Killzone of Uncharted) dan bijvoorbeeld Assassin's Creed, Call of Duty of noem nog maar een aantal andere ports. Het ontwikkelen voor een PS3 is een kostbare bedoening. Puur omdat de architectuur dusdanig anders is van een Xbox of PC.

Het is best fijn dat er games zijn die op jouw of mijn laptop werken, maar dat moet niet betekenen dat dat de standaard moet worden. Het zou beter zijn dat high of extreme echt een heel stuk mooier zou zijn, en dat ultra-low gewoon zo laag is dat je het op je laptop kan spelen.

Het verzadigingspunt is pas bereikt wanneer realisme is bereikt, en daar zijn we nog ver vandaan. Je argument gaat dus niet op wat dat betreft.
Fout de pc markt is velenmale groter dan de console markt

een pc is een platform niet alleen voor gaming maar ook voor development office en gewoon thuis gebruik

dat kun je van de console niet zeggen
Puur qua looks/textures/etc van 1 object heb je misschien wel gelijk. (Bv de looks van je character). Waar ik wil nog massive improvements voorzie is in de wereld rondom je.

Hierbij denk ik aan:
- Grotere werelden en betere view distance
- Meer en mooiere fauna en flora
- Betere weerseffecten
Steam krijgt geen concurrentie van Windows 8, Metro apps mogen zelfs alleen maar uit de Windows App Store komen, die helemaal niet geschikt is voor games. Met name de regel waarbij apps binnen 3 seconden moeten starten en in het hoofdmenu moeten zijn (wat gewoon niet lukt voor games).
Waarom zou je het hoofdmenu niet kunnen laten zien in 3 seconden?
de game kun je daarna wel inladen
Engine moet geinitialiseerd worden. Afhankelijk van de engine kan het daar even over doen. Vooral Total War games zijn een groot voorbeeld daarvan, die doen er meer dan een minuut over. Meeste games doen het denk ik in zo'n 20 seconden.
Maar moet die negine per se voor het menu worden geinitialiseerd? Je kan ook wel tijdens het weergeven van het menu de engine initialiseren. Hoe mooi die oplossing is is een andere vraag.
Eh, ik weet niet hoor, maar de meeste games tonen toch wel binnen een seconde het intro filmpje of het laadscherm?

Ingame raken is weer wat anders, hoewel je weer zou kunnen stellen dat het openingsscherm dat al is...

Maar het punt was volgens mij meer dat Valve liep te griepen over het feit dat het niet meer alleen 586 en x64 support had maar nu dus ook Arm etc. Op Win RT voor Arm hardware zou je namelijk vrijwel geen steam games kunnen draaien.

Ben het wel met de voorgaande reactie eens, Valve mag best nu zelf weer eens wat nieuws laten zien, hun laatste releases (Dota 2 (beta) en Portal 2) zijn kwa engine en grafisch niet echt top-notch.
Daarbij is de source engine misschien wel HET voorbeeld voor een engine die maar met mondjesmaat ge-update wordt en de huidige generatie grafische kaarten niet kan laten zweten. Dat is te danken aan de goede optimalisatie maar ook aan het gebrek van innovatie in de engine zelf.
De Source engine weinig geupgrade? volgens mij word die juist constant geupdate, je zier er vaak genoeg een bericht van langskomen op steam... het zijn niet altijd grote updates... maar op de Source Engine als HET voorbeeld te nemen voor weinig updaten vind ik totaal niet terecht

Plus dat ze vaak de laatste vernieuwingen erin stoppen... hoe bedoel je geen innovatie?

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 september 2012 17:24]

De reden dat PC-gaming nog altijd levend is komt (volgens mij) door:

1. Superieure hardware
2. Upgrademogelijkheden
3. Input devices als toetsenbord en muis (welke naar mijn mening superieur zijn aan wii-motes, kinect, joypads ect.).

Er is best iets te zeggen voor een soort 'console' welke met enige regelmaat een upgrade krijgt, zodat ontwikkelaars niet zitten met beperkingen van consoles en niet hoeven te ontwikkelen voor verouderde hardware.
Inderdaad en juist omdat het allemaal met bewezen hardware werkt, lopen mensen niet weg nadat de gimmick z'n glas heeft verloren.

Leuk hoor, die DS en Wii, maar na een tijdje ben je er wel klaar mee, omdat het goed verzonnen is, maar niet beter.

Joysticks en stuurtjes eigenlijk dito. Er is wel degelijk een groep fanatieke gebruikers en het heeft bestaansrecht, maar het moet vooral niet opgedrongen worden.

Als je met keyboard / muis op een console aan de gang kon, had ik daar eerder over nagedacht dan nu. Ik houd niet van gamepads voor 85% van de genres.

Als Valve nu met opgedrongen hardware gaat komen die uiteindelijk toch niet helemaal in orde is, dan haak ik ook gewoon af...
Het voordeel van consoles is juist dat alles exact dezelfde hardware heeft, zodat je nooit gesodemieter hebt met of een spel wel of niet draait, of je alles wel maximaal kunt zetten (iets waar mensen moeilijk om doen, gek genoeg), en of je allerlei rare updates moet uitbrengen omdat hardware niet netjes ondersteund wordt. Dat je daarvoor wat grafische kwaliteiten inlevert is niet echt gek, consoles waren ooit state-of-the-art, maar de gemiddelde console is nu toch al de nodige jaartjes oud.

Toetsenbord en muis schijn je overigens wel aan die dingen te kunnen hangen, maar niemand doet het. Wellicht omdat het niet goed ondersteund wordt door spellen, en omdat je tijdens het TV-hangen je ramplank nergens kunt laten ;)
Aan de andere kant lever je de "maximale setting" gewoon in. Low graphics, maar alles werkt wel. Echter ben ik niet zo fan van het spelen van spellen op 720p (tenzij het op mijn telefoon is, dat is het enige 720p beeldscherm dat ik bezit).
PS4, de PS3 is de huidige generatie.

Ja, waarom is dit? Dit zal wel een deel marktaandeel te maken hebben, als er op consoles meer te verdienen valt worden games eerst voor consoles gemaakt.

Ik denk ook dat op de PC het aandeel illegale software veel groter is, en dat daarom ook de verschuiving naar de consoles heeft plaatsgevonden.
We zijn goed in het vergeten van het verleden. Ten tijde van de PS2/Xbox waren de meeste PC-games een draak om te installeren of fatsoenlijk aan de praat te krijgen. De verschuiving heeft plaatsgevonden omdat het kabeltje hier, schijfje daar was, en voila, gamen. Dat is ruim goedgemaakt, juist door ontwikkelingen als Steam. Consolemakers blijven echter lui en worden nu links en rechts ingehaald door betere hardware en alternatieve platformen.
Ik denk ook dat de PS4 en Xdoos zoveel graden echt met een vergelijkbaar platform moeten komen, zonder teveel DRM restrictie onzin, omdat ze anders wellicht toch mensen gaan verliezen.

Het gewoon downloaden op de release dag en automatische updates is toch een meerwaarde en gemakkelijker.

Het andere issue is dat de console ook weer niet te duur mag worden. Als ik hoorde wat voor hardware men in ontwikkeling heeft voor de nieuwe consoles, dan is dat toch wel weer bedroevend. Zeker gezien de nieuwe consoles nog niet eens een release datum hebben gekregen! (of zijn aangekondigd!) Low-mid kaartjes van ondertussen al weer een generatie terug... Zelfs als ze met kerst in de winkel zouden liggen is het eigenlijk al weer achterhaald...

Ik hoop van harte dat de verschuiving terug naar de PC goed door blijft gaan.
Je hebt uiteraard gelijk mbt de hardware.
Ik was vroeger ook een die-hard PC gamer. Het is echter een feit dat als je mee wil blijven moet je heel wat investeren in hardware. Je moet niet elk jaar een machine kopen van 1000, maar 500/jaar is voor een echte gamer geen overdreven bedrag (machine van 1000 die 4 jaar meegaat met jaarlijks een stevige videokaart en bvb wat ram).

Voor 400 koop je echter een console waarvan je weet dat die 5 jaar de nieuwste spelen speelt. Maak daar 500 van bij launch en je zit aan een invstering van 100/jaar.
Dat is significant minder! Uiteraard kan je met de PC nog meer dan alleen maar gamen, maar zelfs dan komt het PC gamen vrij duur uit. Je hebt dan wel superieure graphics, gelukkig genoeg.

Mbt de hardware in de consoles, uiteraard is de prijs hier een grote factor (zoals in elk consumentenproduct uiteraard!), maar je mag niet vergeten dat consoles een pak efficienter draaien, oa door de veel kleinere overhead. Optimaal benutten van de aangekondigde hardware zou je nog kunnen verbazen.
Dat was misschien vroeger zo, maar tegenwoordig zeker en vast niet meer het geval.

Door de verouderde (maar geoptimaliseerde) hardware van de xbox 360 en playstation 3 komen de nieuwe technische innovaties voor games trager dan vroeger. Games die nu uitkomen moeten namelijk nog steeds vlot draaien op ~6 jaar oude hardware.

Het voordeel hiervan is dat pc gamers ook een pak langer kunnen doen met hun hardware. In mijn pc zit nog een HD 6950.

Die is denk ik eind 2010 uitgebracht, en die kan nog alle games op pretty much max settings draaien. Ik verwacht dat die zeker nog tot een heel eind in 2013 genoeg zal zijn.
Zelfde geldt voor mijn processor (i5-2500k).
Mwa, ik leef al jaren met middelmatige hardware, en heb weinig problemen daarmee. Nee, ik game niet op 2560x1600, en ik heb niet alle settings op max staan nee. Moet dat dan om serieus mee te doen? Nooit geweten ;) Als je een beetje kunt plannen heb je voor 200/jaar ook een degelijke computer (kast, voeding, muis en monitor gaan jaren mee), waar je bovendien ook nog eens relaxed op kunt surfen, mailtjes tikken etc. Dat kan ik helaas niet op een console...
ps, een console zonder TV-scherm doet niet gek veel...

Verder zie ik als voordeel van computers dat er veel meer software voor te verkrijgen is, ook qua spellen, het ding zelf te repareren is (RRoD anyone?), en hij flexibel samen te stellen is. Oh, en dan vergeet ik nog dat console-spellen standaard een tientje duurder zijn dan de PC-versie...
Je vergeet voor het gemak even dat heel veel mensen hun PC niet als een bron van vermaak zien, en hele andere dingen interessant vinden dan hoe goed je er spelletjes op kunt spelen. Denk aan klein, stil, zuinig, en geen gezeik aan je kop wat betreft upgrades. Het is niet voor niks dat laptops en tablets de desktop PC al behoorlijk overbodig aan het maken zijn tegenwoordig. Vaak staat de PC ook op een aparte kamer aan een bureau, en spelen mensen liever spelletjes lekker in de woonkamer op de bank, al dan niet met wat vrienden erbij.

Bij games op de PC is het gewoon net als bij zoveel andere onderwerpen op tweakers.net zo dat veel mensen totaal niet doorhebben dat ze niet representatief zijn voor de rest van de wereld. Een dikke blaasbak waar je zelf de hardware van kunt upgraden is echt niet de killer feature waarmee je mensen gaat overhalen om meer games te kopen en spelen. Ik denk dat Valve dat heel goed begrijpt.
onzin
in het dos tijdperk waren games een draak om te installer, dikwijls moest je met bootdisks werken om meer conventioneel geheugen vrij te maken, EMS software, allerhande drivers,...
maar dat was toch eerder ten tijde van de Megadrive en NES, misschien nog PS1
sinds games onder Windows draaien heb ik nooit meer echt problemen gehad (en dat is toch al sinds 1997 denk ik)

wat dat "kabeltje" is, moet je wel eens uitleggen
een cd/dvd in de pc steken en op setup.exe klikken is toch echt geen moeite
je doet dat overigens 1 keer, met als gevolg: korte laadtijden (dat was bij de vroegere consoles zonder harde schijf toch net even anders)
Steam heeft voor mij nauwelijks meerwaarde (een patch downloaden en installeren is toch niet aan naar mijn mening)
dat gebeurt toch al lang:

"Valve zou op die manier een standaard willen creren voor pc-gaming, waarbij de hardware elke drie vier jaar gepgradet moet worden"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore
Nee dat is de verdubbeling van power.

Wat Valve bedoelt is dat men een basis systeem heeft om aan vast te houden wat betreft hardware eisen van games.
Dan hebben zowel de gamers als de developers een basis om op te werken.

Alleen anders dan met de ps3/xbox360 is het het idee om de boel wat sneller te vernieuwen zodat developers niet 6 jaar oude hardware als basis moeten gebruiken.
Nee dat is de verdubbeling van power.
Nee dat is de verdubbeling van het aantal transistoren, wat niet hetzelfde is als power.

http://en.wikipedia.org/w...sus_computing_performance
"De slimme pc gamer gebruiken daar natuurlijk een gamepad voor. Je kan tegenwoordig gewoon je ps3 of 360 controller gebruiken."

Ik vind dat idee van slim bezig te zijn op pc door een console controller te gebruiken -net zoals de spelprogrammeurs graag voorschrijven- nu net aan de basis liggen van het gebrek aan innovatie.

Bijvoorbeeld
Voor een racegame een Sidewinder 3D Pro gebruiken met kleine bewegingshoeken is mijns inziens slimmer.
je hebt altijd baas boven baas en ik wens jou veel gameplezier met je 3d pro gamepad. Ik kan die game met mijn 360 controller heerlijk spelen op mijn bank en toch genieten van pc graphics :D
Sidewinder 3D Pro is geen gamepad maar een stick uitermate geschikt voor racen.
Misschien van uw geboortejaar? :)
"Zelfs de basisinput, het toetsenbord en de muis, hebben door de jaren geen verandering van betekenis ondergaan."

Misschien wel omdat muis en toetsenbord een gouden uitvinding zijn? Ik heb van alles gebruikt: joypads, een of andere gun op de NES :+ , nog meer joypads, wii-mote. Toch blijven muis en toetsenbord hier verreweg favoriet. Ik ben erg benieuwd naar de aankomende innovatie's.
Ik hoop niet dat ze hardware gaan ontwerpen die je speciaal moet aanschaffen voor bepaalde spellen, zoals controllers of een speciaal brilletje.

Ik vind het idee wel vet, alleen denk ik niet dat ze hardware moeten gaan ontwerpen speciaal voor Steam games.

Als ze nou hardware gaan ontwikkelen dat in elk systeem past, dan is het een erg leuke vooruitgang.
Dan moet je wel met een echt geniaal product aankomen zetten, wil je zoiets als de muis en keyboard vervangen. Je hoeft mij ook niet uit te leggen dat je fifa en dirt niet met een muis/keyboard moet spelen. De slimme pc gamers gebruiken daar natuurlijk een gamepad voor. Je kan tegenwoordig gewoon je ps3 of 360 controller gebruiken.

Maar ik moet het nog zien, als het gaat om een alternatief voor muis en keyboard als ik een gemiddelde first person shooter speel. Kan me gewoon niet voorstellen dat hier een nog beter alternatief voor kan komen.

Wel leuk dat Valve met iets innovatiefs bezig is. Misschien is HL3 al klaar, maar ontbreekt het aan hardware om de game te kunnen spelen ;)
Het probleem van hardware innocatie is eenvoudig; je weet vaak niet wat een goede innovatie is tot het mainstream gaat. Probeer maar te komen met iets wat nieuw is en een waardevolle toevoeging op bijvoorbeeld het toetsenbord. Zelfs al je al zoiets vind dan is het vaak iets waar het merendeel niet het nut van inziet en het pas nadien nuttig blijkt te zijn.
Valve zou op die manier een standaard willen creren voor pc-gaming, waarbij de hardware elke drie vier jaar gepgradet moet worden
Hangt een PC al niet van standaarden aan elkaar dan?

Vrijwel alles is vastgelegd zowel hardwarematig in de zin van formfactors, instructiesets, afmetingen als softwarematig, in de zin van API's, SDKs en weet ik al niet wat.

Wat zou je daar nog meer aan willen standaardiseren, behalve dan 1 bak met hardware waar je niets aan kan aanpassen? (want daar zie ik eerder standaarden verdwijnen, en meer dingen proprietair worden).
Ik ben erg benieuwd wat Valve in te brengen heeft op de hardwaremarkt, alleen ik vindt het een beetje raar dat ze beginnen over de muis en toetsenbord.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True