Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 148, views: 40.677 •
Submitter: Escovan

Microsoft heeft dinsdag de nieuwste versie van zijn besturingssysteem voor servers vrijgegeven. Windows Server 2012 komt in vier smaken, uiteenlopend van een editie voor het midden- en kleinbedrijf tot een editie voor het datacenter.

Sinds dinsdag is Windows Server 2012 beschikbaar, heeft Microsoft bekendgemaakt. Gebruikers kunnen kiezen uit vier versies, waaronder de datacenterversie of de standaardversie. De eerste zal 4800 dollar kosten en ondersteunt een onbeperkt aantal virtuele machines; de standaardversie van circa 880 dollar ondersteunt twee virtuele machines per licentie. Voor kleinere gebruikers is er de Essentials-uitvoering, die gelimiteerd is tot 2 processors en 25 gebruikers. De Foundation-uitvoering mag alleen worden meegeleverd met servers en is beperkt tot 1 cpu en 15 gelijktijdige gebruikers.

Windows Server 2012, dat aanvankelijk door het leven ging als Windows Server 8, bevat onder meer een nieuwe versie van de Hyper-V-hypervisor, met ondersteuning voor het vhdx-formaat voor virtuele opslagmedia. Virtuele disks kunnen nu maximaal 64TB groot zijn, waar dat voorheen 2TB was. Dankzij Hyper-V 3.0 kunnen virtuele machines bovendien tot 32 virtuele cores en 1TB aan intern geheugen bevatten.

Een groot verschil met voorgaande Windows Server-versies is dat Microsoft aanraadt om deze versie zonder grafische schil te draaien. Wordt de gui toch ingeschakeld, dan maakt deze net als Windows 8 gebruik van de nieuwe Metro-interface. De nieuwste Windowsversie voor de desktop, Windows 8, komt in de laatste week van oktober uit.

Windows Server 8 Metro

Reacties (148)

Reactiefilter:-11480141+192+29+30
Metro interface op een server. Dàt gaat zoeken worden naar je functies !!! Ongelofelijk.

(trial download link: http://technet.microsoft....spx?wt.mc_id=TEC_108_1_33)

Edit: ongewenst, maar ik heb wel gelijk: kijk maar naar alle andere reacties.

[Reactie gewijzigd door Neus op 5 september 2012 10:30]

Het is gewoon wennen en anders gebruik je toch gewoon alleen console/shell.

Ik vind het wel overzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 september 2012 10:24]

hoezo is het overzichtelijker omdat het nu een tegel zijn ipv een regel?

@neus er zijn plugins te vinden die metro interface uitzetten en je de mogelijkheid geeft om het klassieke start menu te geven.

http://classicshell.sourceforge.net/

ik snap echt niet waarom microsoft de gebruiker de keus niet laat met wat die wil gebruiken.
"ik snap echt niet waarom microsoft de gebruiker de keus niet laat met wat die wil gebruiken."

Dan zullen mensen niet wennen en altijd blijven vasthouden aan het oude bekende. Zo snijden ze zichzelf in de vingers als in de toekomst mensen hun producten vermijden omdat het een totaal andere insteek kent dan wat ze gewend zijn.
Ze durven tenminste wel te innoveren. Zo'n interface leek me eerst ook niets, maar zie er nu de voordelen wel van in.
Ja het werkt prima op mijn Nokia Lumia. Maar of ik nu zo happy word om een GUI die voor smart phones tablets en aanraking gevoelige schermen is gemaakt weet ik niet of krijg je bij afname van 2 datacenter licenties er een 19" rack touch monitor bij voor in de server ruimte?

Power shell is wel leuk maar als ik 's nachts voor een storing mijn bed word uitgebeld heb ik toch liever een GUI om met mijn slaperige kop achter te duiken. En ja je krijgt beheerstools voor van af je PC e.d. maar wat schiet ik daarmee op als dat ding geen netwerk verbinding meer heeft?

Ik zou liever zien dat hij standaard boot in Power shell mode en dat ik van daaruit in dien gewenst de GUI kan starten. Maar als MS zo graag helemaal naar die power shell wil waar om noemen ze het dan windows 2012 en niet DOS Server 2012 ;)

[Reactie gewijzigd door vavoem op 5 september 2012 14:55]

De keuze moet er altijd zijn, zo kunnen mensen het proberen als ze er zin in hebben.

Zo zullen mensen meer geneigd zijn te upgraden - Daarnaast gaan meer mensen ook bijdragen aan het verbeteren van de nieuwe features. Keuze geven is een win-win situatie hier, nu schrikt MS echter veel mensen af die anders Windows 8 gewoon gekocht zouden hebben.
En overzichtelijk voor mij persoonlijk wel. De tegels die ik nu zie zijn grotendeels de tools die ik gebruik en waar ik meestal een snelkoppeling naar maak op de desktop.
de veelgebruikte functies moet je niet naar zoeken, maar het zijn juist de weinig gebruitke functies die nu nog moeilijker te vinden zijn
Je hebt het mis. Het is simpelweg een kwestie van "rechtsklik" -> "Show All Apps" -> "Pin to Start" en daarna staat de functie in het vervolg in de Metro-interface makkelijk bereikbaar.

Maar zoals al vaker aangedragen in deze thread, zul je Server meer gebruiken i.c.m. PowerShell
Mocht je de GUI gebruiken, dan is het wel heel mooi gedaan nu met een grafisch stappenplan om direct een VDI-omgeving op te zetten bijvoorbeeld, in een paar keer klikken. Ik werk nu al een maandje of 3 afwisselend met Windows 7 / Windows 2008 / Windows 8 en Windows 2012, ik kan beamen dat het snel went en daarna is eigenlijk de oude interface onhandiger voor mijn gevoel.
Lijkt me prachtig om een Surface te hebben icm Windows 8. :)
Zoiets op een productie server zetten gewoon omdat je de interface niet goed vind? Mai
Een beetje professionele software kan je prima via de console installeren. Games en dergelijke misschien niet nee. Een zogenaamde "unattended installation" is dat.

En daarnaast is een graphische toepassing starten vanuit de console ook geen ramp.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 5 september 2012 13:18]

spijtig dat maar een zeer beperkt aantal professionele bedrijven software schrijft volgens de regels die microsoft aanraadt. Ik ken genoeg programma's die dagdagelijks moeten geïnstalleerd worden die geen parameters aanvaarden en dus niet te scripten zijn
Dagelijks programma's installeren? Bijzondere werkomgeving moet dat zijn. Lukt het een beetje om al het personeel bij te scholen? ;)
Ik ken genoeg programma's die dagdagelijks moeten geïnstalleerd worden die geen parameters aanvaarden en dus niet te scripten zijn
Er bestaan tools die installers kunnen "packagen". In het verleden heb ik dit werk gedaan en elke installer kreeg ik gepackaged (al kostte het soms wel wat tijd.. )
Beetje flauw om te zeggen dat apt-get niet werkt. Terwijl dit een install manager voor een andere OS is.
Echter wil je het zelfde in Windows dan zou ik zeggen installeer Chocolatey.
bijvoorbeeld 7zip installatie middels: cinst 7zip
Dan heb je bijna het zelfde.

http://chocolatey.org/
die moet je dan eerst met een (grafische) browser downloaden ;)

Maargoed, mooi, leuk. Maar je snapt toch wel dat ik apt-get aanhaal omdat MS voor Windows alleen Microsoft-producten en wat uitzonderlijkheden wil updaten... Je hebt weer een 3rd-party tool nodig om 3rd-party tools te updaten. Het is maar ook de vraag hoe lekker dat werkt (niet geprobeerd nog).
Nope hiervoor heb je geen browser nodig :-D

open een cmd-tje en plak dit erin.
@powershell -NoProfile -ExecutionPolicy unrestricted -Command "iex ((new-object net.webclient).DownloadString('http://bit.ly/psChocInstall'))" && SET PATH=%PATH%;%systemdrive%\chocolatey\bin
De console?

> sudo apt-get dist-upgrade
'sudo' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Ohja.

Ga maar iets installeren vanaf de console. Elke installer is grafisch, dus daar heb je niets aan.
ServerManagerCmd -install ComponentName [-setting SettingName=SettingValue]
[-allSubFeatures] [-resultPath Results.xml] [-restart] | -whatIf]
[-logPath LogFile.txt]

Voor sukkels die er geen verstand van hebben maar toch bereid zijn om hun ervaring uit te breiden: http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd184077.aspx
Sukkel? Excuse me? :?
Hoe installeer je daarmee 3rd-party software?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 september 2012 21:36]

Gewoon beginnen met type van hoe het programma heet dat je wilt hebben en het staat er bij... Overigens heb je ook de gewone desktop nog.
Maar geen start menu/panel.
Het best bewaarde geheim:
Type <Windows>-X, dan krijg je een vereenvoudigd startmenu. Werkt ook in Windows 8.
Dat is meer het contextmenu wat in win7 ook op de startknop zit, verreikt met wat dingen die ze niet weg hadden moeten flikkeren van de plekken waar ze horen.
Een groot verschil met voorgaande Windows Server-versies is dat Microsoft aanraadt om deze versie zonder grafische schil te draaien.

Het wordt dan ook afgeraden...

Wat ik niet snap is waarom er dan überhaupt tijd in gestopt is deze interface in deze versie te bouwen, wanneer men deze bij de release vervolgens afraadt.
Consistentie tussen de producten misschien? Ik vind het goed, ook al is het misschien een beetje vreemd op een server. Het punt is dat Microsoft nu ontzettend hard bezig om alle producten in dezelfde stijl te gieten. Of deze stijl je aanstaat is een ander verhaal. Het gaat erom dat als eenmaal de volledige transformatie is voltooit je veel eenvoudiger met de producten van Microsoft om kan gaan. Een goede zaak.
Op zich vind ik metro op de server veel logischer dan het weghalen van de startknop in Win8.

Op een server heb je meestal maar een beperkt aantal programma's dat je gebruikt, en in dat geval is metro lekker overzichtelijk.

Draai zelf bv een 2008R2 server thuis, en gebruik 3 programma's veel, en totaal iets van 10~15 programma's af en toe.

Hoop alleen niet dat ze hier ook de startknop hebben verwijderd, want hoewel ik hem maar weinig gebruik, is het net zo iets als een motorkap knop op de standaard plaats in je auto, waarom verbergen als hij er prima en niet in de weg zat daar.

Edit: Hmm, ze hebben het startmenu verwijderd. :?

[Reactie gewijzigd door player-x op 5 september 2012 10:46]

Het startmenu is niet verwijderd, alleen vervangen door een fullscreen versie.

Dit gedoe over de Metro interface is precies hetzelfde als de noobs die perse het klassieke menuthema aanzetten "omdat al dat nieuwe gedoe te moeilijk is"

Ik draai nu Win 8, en in plaats dat je op een knop klikt, klik je nu in de hoek en krijg je een fullscreen, overzichtelijk startmenu, wat je ook nog eens zelf kan indelen. Ik wil iig niet meer terug naar dat kleine, onoverzichtelijke gedrocht.
Dit gedoe over de Metro interface is precies hetzelfde als de noobs die perse het klassieke menuthema aanzetten "omdat al dat nieuwe gedoe te moeilijk is"

Ik zet mijn windows op Klasiek omdat ik dat rustig vind overkomen heb je daar al wel eens over nagedacht ?

voor de rest ben ik het met je eens zowel Win 8 als Windows Server zijn een voortuitgang
Dan heeft hij het dus niet over jou. Hij heeft het over de mensen die het doen omdat ze de verandering niet aankunnen. Dan blijft het niet netjes om noob te zeggen natuurlijk maar zijn punt dat de metro interface een groot start menu is ben ik het wel mee eens.

Het is alleen iets overzichterlijker voor de meeste gebruikers en je kan als power user een stukkie meer ermee. Ook de klassieke desktopmodus is voor power users een stuk handiger naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 5 september 2012 13:21]

Pfft.. al dat gezeur over dat start menu.

Zal ik je eens wat vertellen? Ik heb al sinds windows 95 een rothekel aan dat kreng en gebruik het dan ook sinds 95 gewoon totaal niet.

Desktopshortcut naar Deze Computer in verkenner is alles wat ik nodig heb, van daar uit kan je ook alles wat je met die startknop kan.. behalve misschien de computer afsluiten maar ja daar gebruik ik toch alt+F4 voor.

Enige wat ik nog wel eens handig vond was 'uitvoeren' maar dat zit er standaard sinds windows ?vista? ook niet meer in (iig niet meteen recht in je gezicht) dus daar heb ik ook maar een shortcut voor gemaakt in mijn 'applicaties' shortcut folder op mijn desktop. :)
Uitvoeren zit er nog steeds in bij Vista en Windows 7, je moet die alleen zelf inschakelen. Rechtsklikken op de startknop, eigenschappen en dan aanpassen. En dan
'de opdracht uitvoeren weergeven" aanvinken :)

Nic
En anders Windows+R indrukken...
Ik zet mijn windows op Klasiek omdat ik dat rustig vind overkomen heb je daar al wel eens over nagedacht ?
Dat is niet meer dan een thema, maar is eigenlijk niet echt een andere interface.

Als 'rustig' jouw argument is dan zou de nieuwe interface je juist moeten aanspreken.
Heb je liever een berg met shortcuts op je desktop?
Ik niet. Ik vind de tegels juist een stuk overzichtelijker en daardoor juist rustiger.
Ik snap die hele UI heisa eigenlijk sowieso nooit zo.

Ik heb 15 jaar geleden alle window managers onder X11 destijds bekeken en dat waren er een hoop. Sommige waren veel beter dan Windows95 en sommige veel slechter.

Elke keer als Microsoft nu met een nieuwe UI aankomt, heb je 2 kampen, het kamp van "Ugh! Nee!" en het kamp "Eureka!".

Ondertussen heb je weinig tot geen keus. Het is gewoon allemaal erg beperkt en erg jammer allemaal.
Als eindgebruiker wellicht ja. Eindgebruikers hebben niks op servers te zoeken en je gaat mij echt niet vertellen dat een eindgebruiker nu weet hoe hij, om maar iets relatief simpels te noemen, een smarthost instelt in exchange omdat alles met tegels werkt...
Er bestaan ook terminal servers.

ontopic: Volgens mij is de nieuwe Metro interface ideaal. De zoekbalk in vista/win7 gebruikte ik ook altijd, dus qua werkwijze veranderd er niks, behalve dat het fullscreen is.
RES Workspace manager gebruiken dan heb je oude vertrouwde "Start" :-)

Overigens is RES eigenlijk een must voor een mooie homogene omgeving :-)
Je reactie is wat kort door de bocht.
Er zijn ook nog Terminal Servers, en daar zitten de "eindgebruikers" op.
;)
In een groter bedrijf komt deze grafische schil er duidelijk nooit op.

Ik vermoed echter wel dat in de (erg) kleine bedrijfjes dit wel het geval gaat zijn. Vaak is er niet voldoende know-how aanwezig in zo'n bedrijf en willen ze niet speciaal een werknemer aannemen hiervoor. (Zeker als het geen IT bedrijf is) Je kan al heel wat instellen als leek op een Windows Server door gewoon wat te klikken. Dat is iets dat zonder die grafische schil al heel wat moeilijker lukt.

Al bij al, ik vind het goed dat ze de keuze laten. Ik snap de negatieve feedback er op en die is zeker terecht voor een server, maar ik denk dat toch heel wat mensen blij zijn dat ze kunnen upgraden zonder in de boeken te moeten duiken.
In een groter bedrijf komt deze grafische schil er duidelijk nooit op.
Wanneer je ziet welke applicaties gebruikers gebruiken in een "groot" bedrijf, waar ze als het goed is "RBAC" hebben ingevuld, dan voldoet Metro zeer goed. Overzichtelijk en eenvoudig :-)
Als jw termninal server wilt gebruiken is het toch handig als er een Desktop voor handen is. Zal ook de reden zijn waarom dezelfde interface wordt gebruikt als op de Desktop.
Dat kost weinig/geen extra tijd. Ze nemen gewoon de Windows 8 interface ...
Je snapt niet dat ze de interface erin hebben gebouwd. Nou ik kan je dat wel vertellen: er zijn ook veel ondernemers die een eigen server runnen. Ik ken een boekhouder/bedrijfsadministrateur die dat doet. Zulke mensen gaan echt niet in een cli of powershell kunnen werken. Die moeten een hele cursus daarvoor volgen, terwijl iedereen met een beetje verstand van computers wel bijna alles in een gui kan doen.

Ik draai nu ubuntu server voor een dozijn websites, en elke keer als ik iets wil doen moet ik een command opzoeken op google. Ik weet dat ik er ook een gui op kan zetten maar dat kost weer cpu en ram en op een oeroude machine zit ik daar krap mee. Ik ben blij dat ik wel kan kiezen.

Windows Server 2012 is voor mij een zeer goed product alleen de prijs is te hoog voor een student zonder baan.
Briljant. Elke tile heeft "..." omdat de tekst er niet op past. In het kader van een interface doordouwen zonder te kijken of het handig is. Damn.
Je wordt wel gedownmod maar ik ben het er wel mee eens, dit is gewoon design over function.
Haha ja briljant... Zeker met de standaard van Ms om alles een veel te lange naam te geven ;)
En een "Big-endian" naamgeving, waardoor de helft van de knoppen weinig meer is dan "Active-directory ...".
Dit is wel een oude screenshot. In de nieuwe Windows 8 RTM viel het me al op dat ze de tekst hebben aangepast.

Daar komt het niet of amper voor dat het woord afgekort met "...." De iconen zijn ook aangepast. Het is niet langer meer een klein lelijk icoontje in de hoek.

In denk dat het voor Windows 2012 ook wel verholpen zou zijn.

[Reactie gewijzigd door gijs1981 op 5 september 2012 18:14]

Gewoon: liever een kale command line dan dit.
Kale command line is standaard, dit is de config UI die je kunt uninstallen. Overigens vind ik het een ironie hoe men ELKE nieuwe Windows versie een teletubbie UI vind hebben: het werd pas groot met XP (de Bliss background), maar in 1995 (nog geen teletubbies natuurlijk) vond men het hele "computer" gedoe al te veel zuurstokjes.
En waarom hoort die niet op de server? Omdat het niet bij jou visie past?

Ik vind er niet veel mis mee...
Je kan gewoon typen, in de Metro interface, zonder eerst iets met de muis te doen. typ het programma en klaar. Als ze het command line met een interactieve background hadden genoemd was je waarschijnlijk wel tevreden, maar ze noemen het Modern UI/Metro.
Ze noemen het Windows 8 interface: nieuws: Microsoft gaat 'Windows 8' in plaats van 'Metro' gebruiken

Metro kan niet, Metro AG zou daar problemen mee hebben.
En ook dat is niet waar, dat was een gerucht, Microsoft heeft nog altijd geen vaste naam en zelfs Metro word nog door MS gebruikt.
Die term is al vergeven aan window XP.
Je hebt helemaal gelijk maar dit vind ik niet zo erg want beheer kun je ook wel remote met een machine. ik maak me meer zorgen om Terminal Server / Citrix.
Of juist niet.
Het zal helemaal ideaal zijn als in deze interface ook live-tiles komen.

Stel je voor, je draait bijv. Exchange op je 2012 server en je hebt een live-tile voor Exchange Management. Voordat je überhaubt de Exchange Console hebt opgestart zie je al in je live-tile wat bijv. de health is van je Exchange Server.

Of bijv. een live-tiile voor de server zelf, waarin je de load, schijfgebruik en geheugengebruik direct kan aflezen.

Op die manier heb je meteen vanuit de metro interface een interactief scherm die je helpt om overzicht en inzicht te geven over de server.

(volgens mij hebben we deze discussie 17 jaar geleden ook gehad over de Start-button op windows server, history repeating)
Bij iedere nieuwe versie van Windows, en bij Windows Server al helemaal, worden kritische vragen gesteld.
Stiekem zijn we (volgens mij) allemaal een beetje bang voor veranderingen.
Een live tile had ik niet gezien in die publieke versie, wel zag ik dat ze de server manager een grondige beurt hebben gegeven. Je kan het nu zo instellen dat je in het zelfde menu een status kan zien van andere servers (bijvoorbeeld te zien in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=FlbILnv78-8 ).

Als MS het niet naar een live tile zal brengen, zal een third party tool dit waarschijnlijk wel doen.

Over het artikel:
Wordt een core installatie nu dan ook voor alles ondersteund? Ik meen me te herinneren dat in 2008 er bijvoorbeeld geen .Net mogelijk was.
Klopt, maar die beperking is er in 2012 niet meer. De core installatie kan nu alles wat de GUI versie ook kan. Het is zelfs mogelijk om tussen beide modes te switchen zonder een volledige re-install.
Zoeken? Gewoon beginnen met typen en Windows doet het zoeken voor je. Tenminste Windows 8, zal bij 2012 niet anders zijn.
Och, met een beetje tweaken is Metro gewoon een fullscreen startknop.
Dat valt ontzettend mee. Zoek je bijv Group Policy, druk je op Start en typ gewoon Group in en voila. Zelfde als je nu in het startmenu van Windows 7 ook al doet. Gewoon niet lopen emmeren en dat metro afzeiken voordat je er mee gewerkt hebt.
Er is altijd wel wat te miepen voor klikvee. Als je je server niet via de CLI wil beheren zal je dit soort dingen altijd hebben. Geen GUI betekent ook geen nieuwe GUI! Daarom CLI, om dat het altijd 100% werkt. Niet afhankelijk van grafische weergave, niet afhankelijk van videokaarten of RDP/VNC/NX, niet afhankelijk van wat je zelf hebt draaien, gewoon tekst, zoals het hoort.
Klopt zoeken! Je kan namelijk HEEL MAKELIJK je apps zoeken in de rechterbalk bij Zoeken ;) :Y) Love it!
wat is nu eigenlijk het grote verschil? dat het nu als een 'echte' server draait (lees geen gui)?

//edit, laat ik het anders stellen; wat is de meerwaarde van een windows server boven een linux server?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 september 2012 10:36]

Dat kon met Windows Server 2008 ook al.

Overigens is er nog wel een GUI, het is alleen een hele minimale. Echt in textmode draaien zoals bij Linux gebruikelijk is, kan Windows eigenlijk niet echt goed. Het is wel mogelijk om met een recovery console te booten in textmode, maar er zijn teveel applicaties en services die van GUI-gerelateerde API's afhankelijk zijn om Windows in productie ook zonder GUI te laten draaien. Dat werkt gewoon niet.
Dit is dus om legacy applicaties ook nog te laten werken, maar eigenlijk zitten ze al sinds Server 2008 in overgangsfase om alle applicaties ook in textmode te laten draaien. Op termijn verdwijnen legacy applicaties die gui calls doen en kan je echt overgaan op textmode ;-)
Sinds 2008 kun je al volledig op "Server-Core" draaien met onder andere dank aan de komst van Powershell.
Wat ik een probleem vond met de server core van Server 2008 was dat je via cmd.exe werkte en geen optie had tot powershell. Cmd.exe verbleekt qua kunnen en functionaliteiten gewoon als het naast powershell zet. Deze optie is achteraf toegevoegd.

De meerwaarde van een Windows Server? Je kan Windows applicaties erop draaien. ;) Overigens hebben die applicaties wel allemaal de GUI nodig.
Ik denk dat het meer gaat om de duizenden bestaande applicaties die wel allemaal een GUI nodig hebben. Hoe ga je die bedienen via je CLI interface?
kan gewoon. powershell starten of met een regkey powershell.exe tot standaard interface maken.
Support, ondersteuning voor applicaties/frameworks/... die enkel op windows server werken, beschikbaarheid van admins...
Ben ik het helemaal mee eens. Metro is juist iets voor de novice user en was nota bene ook bedacht met tablets in het achterhoofd. Dit bij servers toepassen vind ik kolderiek. Mensen die regelmatig met Windows Server werken weten ook waarom...

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat er nu geen lelijke configuratieschermpjes meer zijn; die komen dan dus gewoon over Metro heen te liggen. Kom op zeg 8)7
Zou me er niet echt aan storen. Beheer doe je meestal remote en startmenu gebruik ik zelden.
Sowieso kan ik me niet voorstellen dat er nu geen lelijke configuratieschermpjes meer zijn; die komen dan dus gewoon over Metro heen te liggen.
Die komen op de desktop, niet over metro.
Inderdaad, beheerders welke zonder powershell werken moeten zich schamen.
Verder levert MicroSoft voor de meeste Server applicaties beheer consoles mee welke vanaf een werkplek kunnen draaien, zodat je vanaf deze werkplek ( zonder naar een desktop van een server te navigeren !! ) beheer kunt doen van deze server.
Ik denk dat je met bovenstaande (1e regel) uitspraak zo even 75% van alle 'beheerders' (jaja, groot woord) voor hun schenen schopt.
Daarom wordt er zo veel aan outsourcing gedaan, omdat waarschijnlijk 80% van die 75% ook niet weet waar ze mee bezig zijn ;)
Al lang binnen! :Y) (Gisteravond 17:00 lokale tijd was 'ie officieel uit)

Hoewel ik de 'Metro' interface niks vindt, is server 2012 weer een geweldige versie. Er zitten een aantal erg coole features in zoals AD virtualization awareness (zodat bijvoorbeeld na een snapshot terugzetten je ad niet de verkeerde kant op synct), de nieuwe hyper-v dat meer kan dan de huidige VMWare ESXi en gecentraliseerde Server Manager.

En ja, er is nog veeel meer. Go check it yourself! :9
Check your facts please en zoek zelf uit of dit klopt zonder de MS marketing machine achterna te lopen. Wat kan Hyper-V3 meer dan vSphere 5.1? En wat mist Hyper-V3 ten opzichte van vSphere 5.1?
Je hebt gelijk dat vSphere 5.1 evenveel en ook andere dingen kan die Hyper-v 2012 kan. Gezien vSphere 5.1 nu een kleine twee weken uit is was mijn kennis gebaseerd op 5.0.

Maar er zijn 2 grote 'maaren' die ik niet genoemd heb die wellicht beter wel hadden gekund:

1) Zoals eerder genoemd: laatste keer dat ik keek was er nog geen 5.1. Ik kan trouwens nog steeds geen gratis versie van vSphere 5.1 vinden.

2) Hyper-V 2012 (core) is 100% gratis, vSphere 5.1 een kleine $1000,- (management tools daargelaten!)

Een goede vergelijking is hier.
(Neem deze sheet met een kleine korrel zout, ik heb vergelijkbare functies in meedere rijen gezien)
Hyper-V 2012 is niet gratis want je betaald voor Windows Server 2012. Wat een 90GB grote hypervisor is, wat de nodige resources vraagt en de nodige bugs oplevert. ( Meer code geeft meer bugs / security issues. )

Over een tijdje komt ESXi 6 uit en loopt VMware weer mijlen voor op Microsoft. ( vSphere 6 komt in ieder geval eerder uit, dan de volgende Windows Server versie. )

MS Supported Guest OS:
Windows Server 2003 and later (= Microsoft)
Windows XP and later (= Microsoft)
RedHat
Suse Linux

VMware:
81 supported guest OSen

Vooral dat laatste zegt wel genoeg eigenlijk.
Edit: Het is niet super duidelijk in mijn post: JA het is WEL gratis!! (de hypervisor, net als VMWare dat doet)
Hyper-V 2012 is niet gratis want je betaald voor Windows Server 2012.
Quote van de MS site:
"Hyper-V Server is a dedicated stand-alone product that contains the hypervisor, Windows Server driver model, virtualization capabilities, and supporting components such as failover clustering, but does not contain the robust set of features and roles as the Windows Server operating system."
Verder staat er een link: Free Download. (Registratie helaas verplicht incl twee spam-mailtjes van MS)

Hyper-v site: http://www.microsoft.com/...per-v-server/default.aspx

Dus misschien dat je daar moet kijken als je mij niet geloofd.

En als dat laatste jou veel zegt.... Tja... Twee dingen:

1) Het is supported, niet dat het niet draait.
2) Hoeveel procent van de mensen die virtualisatie hebben zullen dit ook daadwerkelijk gebruiken. Ik durf te beweren dat minimaal 95% van de gebruikers van virtualisatie alleen de door MS supported OSen erop hebben draaien. Maar zo te horen ben je een van die andere 5%.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 5 september 2012 14:06]

haha ben erg benieuwd wat de zakelijke wereld hiervan gaat vinden, metro interface is voor de consument en niet voor een zakelijke omgeving in mijn opinie.. maar ik ben 1 persoon het wordt afwachten hoe men reageert :+
Als de interface goed is; lees de snelkoppelingen naar de goede opties wijzen en alle opties bij elkaar te vinden zijn. Dan is het een kwestie van wennen. Helaas in het heden ondervind je al snel dat om iets aan te passen in een vergelijkbare menu structuur dat het item wat je zoekt onder meerdere opties had kunnen staan.

(Betekend NIET dat het op meerdere plaatsen staat maar dat als je de lijst bekijkt het logischerwijs op onder meerdere koppen had gepast.)
haha ben erg benieuwd wat de zakelijke wereld hiervan gaat vinden, metro interface is voor de consument en niet voor een zakelijke omgeving in mijn opinie.. maar ik ben 1 persoon het wordt afwachten hoe men reageert
Zoals je al in het artikel leest adviseert Microsoft zelf niet de GUI te installeren.
Bovendien kijk ik, (als lid van die zakelijk wereld ;)) juist heel erg uit naar deze release, met name door Hyper-V 3.0 en de Virtualization Aware AD
En ook de hier (om voor mij onduidelijke reden) zo verguisde Metro interface zie ik graag komen.
Eindelijk een Dashboard view ipv steeds app in app uit om overzicht zelf te creeeren :)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 5 september 2012 11:14]

Moet ik me bij "gelimiteerd tot x processors" een fysieke processor voorstellen of bedoelen ze per core?
Per socket, dus fysieke processor :)
Sinds jaar en dag rekent Microsoft eigenlijk in sockets... Dus 1 CPU-socket bevat 1 fysieke CPU. Het maakt daarbij niet uit of deze CPU 1 core heeft of 32 cores, net zo min of er wel/geen HT aan boord is.
Gaan ze ook vanaf stappen. Kijk maar naar het licentiemodel voor SQL server. Dit gaat bij meerdere producten ingevoerd worden.
Sockets, doorgaans.
Bij Microsoft (en overigens de meeste bedrijven) gaat het vrijwel altijd op fysieke processors. Het zou me anders ook wat raar lijken om Foundation meegeleverd te krijgen op een gloednieuwe server met 4+ cores terwijl hij er maar 1 zou kunnen gebruiken.
Fysieke procesor. Hier een link met duidelijke uitleg inclusief vergelijking met Windows Server 2008 Editie's:
1TB aan intern geheugen dat is toch wel een boel. Maar dat is het maximum voor alle virtuele machines bij elkaar of een enkele?
In totaal ondersteunt server 2012 4 TB en per VM kan er 1 TB toegewezen worden. Zie ook de datasheet: http://download.microsoft...er_VMware_vSphere_5.0.pdf
Ik ben maar een programmeur, maar om alles in te stellen via een console lijkt me toch onmogelijk? Kennen jullie die commando's allemaal vanbuiten?
Gewoon Server Manager gebruiken dan :)
Eeeeen daar hebben we scripts voor :+

Geloof trouwens ook dat Microsoft ongelooflijk veel cmdlets heeft toegevoegd aan Server 2012 om het beheer etc. iets gemakkelijker te maken dus ik denk zelfs dat het schrijven van je eigen scriptjes in zekere mate beperkt gaat blijven.

Daarnaast is het ook mogelijk om management tools te installeren op je Windows 7/8 bak die vervolgens dan connecteren naar je server, zodat je je instellingen kan fine tunen op afstand, met GUI.
Ongelooflijk veel cmdlets =! makkelijk...

Dat betekent gewoon een reference guide van 600+ pagina's.

Management tools op je PC installeren zodat je de server vanaf je werkstation kan beheren is dan wel een voordeel, maar zooo 1999.
Ik eis dan wel dat er minstens Snipes op staat (voor de wat ouderen onder ons).

Aan de andere kant... Een server hoort server dingen te doen, en geen bling-bling op het scherm te toveren. Dus wat dat betreft ben ik voor.
Ik ben maar een programmeur, maar om alles in te stellen via een console lijkt me toch onmogelijk? Kennen jullie die commando's allemaal vanbuiten?
Geen idee "wat" je programmeert; kan me voorstellen dat je inderdaad niet alle scripts kent. Daarentegen, programmeren doe je over het algemeen zonder GUI's dus je zal wel 99.9% van de basis-commando's moeten kennen als je je toelegt op PowerShell-scripting etc.
In Linux kan dat zeer zeker wel hoor. In Windows is het een iets ander verhaal omdat het simpelweg niet is ontworpen om volledig via console te configureren; er is niet eens een goede console-based editor die je kunt gebruiken om configuratiebestanden aan te passen bijvoorbeeld.

Eén van de redenen waarom Linux zo fijn is t.o.v. Windows trouwens. Dit is trouwens niet als bashing bedoeld, maar als vergelijking. Ik denk dat dit mogelijk Windows Server en Linux nog verder van elkaar laat verschillen namelijk, hoewel ik ook iets hoorde over uitbreiding/verbetering van de consolefuncties van Windows Server.
Er is geen (uitgebreide) console-based editor nodig in windows omdat er nauwelijks configuratiebestanden zijn. De paar die er bestaan zijn legacy files of low-level spul als boot.ini. In beide gevallen geld: afblijven.
De GUI mag dan wel uit gaan op de server, de management laag maakt naast powershell nog steeds gebruik van de nieuwe features van de grafische Server Manager ;
http://www.youtube.com/watch?v=rJaNJX0v4vg
Niet vergeten dat je de GUI aan en uit kan schakelen en dat het beheer van de servers ook via RSAT (Remote Server Administration Tools) kan gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.