Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 17.819 •

Steam Greenlight ontvangt dusdanig veel inzendingen dat Valve maatregelen neemt. Een spel indienen kost voortaan 100 dollar, om zo onzinnige inzendingen tegen te gaan. Ook wordt de presentatie van onbeoordeelde games verbeterd.

Valve vraagt voortaan een bedrag van 100 dollar voordat een Steam-gebruiker een spel kan indienen voor Greenlight. Valve heeft sinds de introductie van het Greenlight-programma op 30 augustus ruim 700 inzendingen ontvangen. Naast echte spellen zaten er ook inzendingen tussen als Half-Life 3, Left 4 Dead 3, een 11-septembersimulator en een erotisch spel. Deze zijn inmiddels door Valve verwijderd.

Om de kwaliteit van de inzendingen te verhogen vraagt Valve nu om een financiële bijdrage, die volledig naar het goede doel Child's Play gaat. Ook verbetert de spelontwikkelaar de wijze waarop nieuwe en onbeoordeelde spellen worden gepresenteerd aan de gebruiker. Met deze maatregelen wil Valve bereiken dat gamers de voor hun interessante spellen gemakkelijker kunnen vinden.

Met Greenlight kunnen ontwikkelaars games op Steam posten. Dat kan een game zijn die nog in de conceptfase verkeert, maar ook een game die al volledig speelbaar is. Via Greenlight kunnen gebruikers van Steam feedback geven op de game en een stem uitbrengen op de games die ze via Steam gepubliceerd willen zien worden.

Reacties (53)

Ik voorspel, no pun intended, dat dit erotische spel veel stemmen zou krijgen... :)
Ik voorspel van niet, aangezien die verwijderd worden :)
Hoe zou het Lula anno 2012 vergaan :X
Heb me als puber echt kostelijk vermaakt met die game :9
Ho ho, vergeet de Lula 3D versie niet te vermelden he ;-) Maar inderdaad, was een leuk en vermakelijk spelletje ... :9
Fijn dat er af en toe ook nog wat humor op tweakers kan zonder gedownmod te worden :)
Ik las zelfs dat dat 'erotische' spel (seduce me) van een nederlandse developer is.
Hmm jammer dat mensen er misbruik van maken door lompe dingen in te dienen, maar dat was natuurlijk wel te verwachten.

Is $100 niet weer wat aan de hoge kant? Of zou je dat, als je je game in greenlight inzend, zichzelf wel weer terugverdienen?

(gaat je game dan uiteindelijk verkocht worden in de steam store?)
Als je je game bij Greenlight indient, word het beoordeeld door de Steam Community.

Ik heb het een keer gedaan, en vaak zijn er korte trailers, of screenshots te zien waardoor je een beter beeld krijgt van de spellen. Sommige spellen hebben een speelbaar demo!
Dat is precies goed; voor een persoon is 100 euro veel, voor een bedrijfje is dat natuurlijk peanuts.

Goed dat ze het schenken aan een goed doel en niet zelf houden!
Hoeveel is 100 euro nou als je echt een goed idee hebt en daardoor jou cariere een andere wending kan geven? Om maar eens wat te noemen.
Nee, ik vind dat als je als persoon-zijnde een game zover en dusdanig ontwikkeld heb dat het voor publiek beschikbaar is, dat 100 EU voor publicatiekosten echt HE-LE-MAAL niets is. Het steamplatform wordt dagelijks benaderd door miljoenen gebruikers, die ook net als jou en mij wel eens door de lijst van greenlight browsen voor een awesome indie game. De kosten en populariteit van je game haal je er makkelijk uit, zelfs na een aantal maanden tijd, mocht hij geupvote worden. Tevens zullen er nu aanzienlijk minder random inzendingen gepleegt worden dus de kans is bij deze significant verhoogt en maak je daarom dus vele malen meer kans op populariteit en dat je doorkomt in de steamstore.

Al om al, dit is een ideale en een excellente beginners positie voor startende game programmeurs.
100 euro veel? Voor promotie en bekendheid van je spel met kans op publicatie?

Ik denk dat er genoeg ontwikkelaars zijn die gemakkelijk het 10- of 100-voud daarvan neer willen knallen voor zulke kansen op succes.

Vergeet niet, kijk naar traditionele advertentie, kun je niet eens beginnen met 100 euro.
inderdaad. Hoeveel is er destijds wel niet neergelegd voor de COD MW3 franchise?
Dat is precies goed; voor een persoon is 100 euro veel, voor een bedrijfje is dat natuurlijk peanuts.
Sommige games worden door een enkele persoon gemaakt, juist op Steam, met veel indie games, komt dat best vaak voor. Maar dan nog is $100 natuurlijk niks, het is een investering die waarschijnlijk veel kleiner is dan de tijdsinvestering die er in het maken van een game gaat zitten. En als de game in de Steam store komt dan heeft de dev het er zo weer uit.
Een paar maanden na daadwerkelijke plaatsing in de Steam Store zouden ze je die $100 terug kunnen geven. Bij niet plaatsing zouden ze je het ook (gedeeltelijk) terug kunnen geven maar dat is discutabel. Valve heeft tenslotte wel moeite gedaan om je game te promoten.

Echter hebben ze al een doel met het geld: "The first update is a $100 fee for someone to post to Steam Greenlight. The proceeds will be donated to Child’s Play. We have no interest in making money from this, but we do need to cut down the noise in the system. (Note: Anyone who has already posted a submission to Greenlight will not have to retroactively pay for any existing submissions, but will need to do so for any future submissions.)"
Ik neem aan dat je die 100$ terugkrijgt als blijkt dat je inzending niet onzinnig was.
Ik neem aan van niet aangezien het geld is uitgegeven aan een goed doel: Child's Play
In dat geval zet het niet alleen de rem op de onzinnige inzendingen maar ook op de zinnige inzendingen. Ook is het niet echt bevordelijk voor jonge talenten, want wie gaat als -18 jarige 100$ ophoesten?
21-jarige dan, maarre.... ik?
Ahem, 100 dollar is voor een 15-jarige al prima te doen. Overigens is dat niet de bedoeling van Greenlight, het gaat om games die daadwerkelijk in de Store terecht moeten komen.
als jij als 18 jarige een GOED idee hebt, dat uitgewerkt hebt en een demo hebt, dan is 100 dollar echt niet veel om je game aan de man te brengen hoor. Weet je gelijk of je idee ECHT zo goed was. Als je dat niet kunt betalen moet je maar een krantenwijk nemen naasat je "hobby" als game developer.
Wie gaat er volgens jou dan bepalen wat "onzinnig" is en wat niet? Is daar een specificatie voor? Is er een harde grens waar zinnig eindigt en onzinnig begint? Valve zou zich veel ellende op de hals halen als ze politie agentje gaan spelen. Beter op deze manier, waarbij iedere game hetzelfde behandeld wordt. Mensen die alleen een game willen inzenden om te trollen die zullen het nu wel laten.
"This one-time fee will grant your Steam account access to post and update as many of your games as you like within Greenlight."
-bron

Je mag dus nieuwe games blijven indienen na een keer te betalen. Als je game(s) op steam komt heb je redelijk snel 100$ terug verdient.
Een veelvoud daarvan;
Als je inzending daadwerkelijk goed is en door de community geupvote wordt dan zal Steam hem gaan distribueren. Met de verkoopgelden heb je die investering zo terug verdiend.
Waarom is een 11 september simulator lomp? Er worden toch ook spellen gemaakt over de tweede wereldoorlog/Maffia/enz. Ik vind het hypocriet maar ja daar staan de Amerikanen om bekend.
Je mag ervan uitgaan dat het is gedaan om te provoceren. Want wat is er nu interessant aan een spel waarbij je alleen twee vliegtuigen twee torens in zou moeten (laten) boren. Wel even nadenken voor je controversieel wilt zijn. Zorg dan eerst dat je een punt hebt.
Aan de andere kant, Steam heeft Greenlight gemaakt om de community te laten beslissen. Nu gaat Valve zich er toch nog mee bemoeien welke games er wel of niet op mogen. Misschien zijn er wel miljoenen mensen die het wel een leuk spel lijkt. Het is natuurlijk Valves goed recht om dingen te weren van hun service (al kun je ook daarover discussiëren), maar claimen dat het puur community-driven is kunnen ze nu niet meer.
Goed idee! Ik werd zelf een beetje moe van de rotzooi die er allemaal tussen zat.

Toen Greenlight net werd geopend ging ik even kijken en stonden er zo'n 60 inzendingen. Ik begon de games een beetje te kijken maar binnen no-time stond de teller op 500+ en de inzendingen werden steeds slechter.

Als er alleen maar rotzooi staat gaan gebruikers natuurlijk niet meer stemmen en is het hele systeem in een klap nutteloos.
Een interessante en, naar mijn mening, ook verstandige oplossing voor dit probleem.

Vooral het feit dat alles naar een goed doel gaat en niet dat ze het zelf houden, vind ik verstandig.
Toevallig dat Black Mesa Source volgende week vrijdag ook via dit Greenlight programma gelanceerd wordt :)
Dus je gaat voor een mod/game wat uiteindelijk gratis word ga je 100 euro vooraf vragen? Een beetje onnodig IMO.
wie zegt dat de games gratis worden?
Ik zeg niet dat alle spellen gratis worden, maar als je kijkt naar bv cry of fear, als zij pas later van greenlight gehoord hadden (dus pas na dit nieuws) zouden zij ineens 100 dollar moeten betalen voor iets wat ze niet willen dat het geld kost. (Ook al kan ej het spel zelf buiten steam om downloaden). Dus de reden voor hun om het op steam te krijgen is om het meer aandacht te geven.
Voor die 100 euro krijg je wel een heel gekend distributiekanaal erbij. Wat inderdaad de aandacht vergroot voor je spel maar ook de kosten verbonden aan eigen distributie verminderd. En dan is 100 euro echt geen slechte deal.
Kijk eens wat een beetje reclame maken kost. ;)
Het doel van greenlight is toch om je games die je wil gaan verkopen op Steam te krijgen en als dat lukt, je een groot publiek trekt

Er zullen volgens mij geen Mods of gratis spellen op Greenlight komen, puur omdat het daar niet voor is bedoeld is (Als je nu Steam bekijkt zul je ook geen Mods vinden tussen de games, dat gaat allemaal via de Workshop)
Greenlight geeft Indie developers een betere kans hun spel onder de aandacht te krijgen

Dus ik snap je commentaar niet echt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 september 2012 10:37]

Het gaat toch juist om spellen die (mogelijk) verkocht gaan worden via Steam.

Voor mods heb je natuurlijk de Steam Workshop :)
Het is 100 dollar. :p
En als je een betere oplossing weet, stuur ze een mailtje.
Alleen de permanente hosting van je video's, screenshots, en eventueel een demo zijn je 100$ waard.
yeah right... niet voor een gratis game, genoeg alternatieven die wel gratis zijn..
Dan neem je toch zo'n alternatief? Wat houdt je tegen?
Ik vind het een uitermate slimme en correcte manier om rotzooi eruit te filteren. Als particulier is 100 euro al praktisch niets om iets te mogen indienen op zo'n millioenen platform. En als je denkt dat jouw mod/game het waard is en je er talloze uren in hebt gestopt, dan vind ik 100 euro zeer acceptabel. Als je de nieuwspost gelezen had, dan had je begrepen waarom ze 100 euro als een drempeltje opwerpen.
Een prima idee, voor een individu is 100,- te veel voor een geintje maar voor een serieus bedrijf een erg lage investering. Heel sympatiek dat het volledige bedrag naar "Childs Play" gaat.
Als je tijd en apparatuur hebt (je wilt toch testen op verschillende systemen?) om games te ontwikkelen, is die 100 dollar toch niet veel. Zoals eerder velmeld, je hebt dan een enorm distributiekanaal. Dat is misschien wel meer dan 100 dollar waard.
Het probleem is niet zozeer die $100. Het probleem is meer dat je $100 betaald om een EXTREEM kleine kans te krijgen om überhaupt voor Steam in aanmerking te komen en dan nog kan Valve de keuze maken het niet te plaatsen. De game die ik momenteel op het hoogst gezien heb is overigens op 5%.
Het is een promotiekanaal waar je doelgroep actief opzoek is naar hun volgende aanschaf. Een miniscule advertentie in het lokale suffertje kost het vijfvoudige van wat Steam vraagt.

Dit is een geweldige zet want als de ontwikkelaar niet eens het vertrouwen in zijn eigen creatie heeft om 100 dollar aan promotie uit te geven dan kun je wel raden wat voor bagger het is. Steam Greenlight is niet voor spelletjes die in een namiddag in elkaar geknutseld zijn hé, de ontwikkelaar heeft naar alle waarschijnlijkheid al honderden bouw-uren geinvesteerd dus die $100 is peanuts.
De game die ik momenteel op het hoogst gezien heb is overigens op 5%.
Dan kijk je naar spellen die niet bepaalt populair zijn

ik wacht op het spel Zomboid, en de eerste keer dat ik keek zat het op 8% en later keek ik nog een keer en was het al 21%

Ik denk dat je als je een spel populair wilt maken, je eerst al het publiekelijk lekker had moeten maken via de social media bijvoorbeeld.. dan kennen mensen je product en zullen ze het sneller opzoeken op Steam

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 september 2012 11:51]

Enige probleem wat ik weer heb met dit is dat bijv. mijn geld naar een goede doel in de VS gaat. Doe dan tenminste een goede doel die wereldwijd is zoals het Rode Kruis. Kijk maar even wat bijv. in Syrië gebeurt. Dat vind ik een veel betere keuze.

Want mij kan het echt geen ruk schelen wat met Childs Play gebeurt. Klinkt beetje hard maar het is wel zo waarom zouden mensen die niet in de VS wonen zo'n goede doel willen helpen? Doe dan tenminste zoals ik al zei een goede doel die actief is overal op de wereld.

Valve had toch iets beter moeten nadenken met de keuze. Ik zal echt dus geen ene rooie cent uitgeven aan een goede doel die alleen opereert in de VS.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 5 september 2012 13:27]

Ik zal echt dus geen ene rooie cent uitgeven aan een goede doel die alleen opereert in de VS.
Dat doe je ook niet. Jij betaalt Valve om je game op Greenlight te krijgen. Wat Valve vervolgens met het verdiende geld doet, bepaalt Valve zelf wel, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 5 september 2012 18:19]

zeer begrijpelijk als je die honderden russische minecraft inzendingen ziet.

ook een mooie http://twitpic.com/arcplq/full

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013