Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 14.628 •

De specificaties en de introductiedatum van de GTX 660, een wat langzamere variant van de GTX 660 Ti, zijn bekend geworden. De videokaart heeft een nieuwe gpu aan boord, met 960 Cuda-cores die hun werk doen op minimaal 980MHz.

Nvidia bracht onlangs de GTX 660 Ti uit en er verschenen specificaties van een GTX 660 voor systeembouwers. Nu zijn de specificaties van de consumentenversie van de GTX 660 bekend geworden. De videokaart maakt gebruik van een geheel nieuwe gpu, de GK106, met 960 Cuda-cores en een 192bit-geheugenbus. De GTX 660 zou minder dan 150W verbruiken, waardoor het mogelijk is om de videokaart van stroom te voorzien met slechts een zespins-pci-e-connector.

De gpu tikt standaard op 980MHz en de Boost Clock kan daar eventueel 1033MHz van maken. Het gddr5-geheugen doet zijn werk op 6000MHz. Een website wist de videokaart al te benchmarken met 3Dmark 11, waarin de videokaart een vergelijkbare score haalde als een GTX 580. Dat is een behoorlijke prestatie, aangezien de gpu een stuk kleiner is dan de gpu van de GTX 580 en uiteraard veel minder energie verbruikt.

Behalve de specificaties is ook de datum uitgelekt waarop de GTX 660 te koop moet zijn. De GTX 660 zou op 12 september uitkomen, tegelijk met de GTX 650. De GTX 650 zou overigens de GK107-gpu aan boord hebben, die ook voor Nvidia's mobiele gpu's gebruikt wordt. De GK107-gpu heeft met 384 Cuda-cores beduidend minder rekenkracht aan boord dan de GK106-gpu. De GTX 660 en GTX 650 moeten respectievelijk minder dan 300 en 200 dollar gaan kosten.

GTX 660 diesize GTX 660 3DMark11

Reacties (35)

De GTX 660 en GTX 650 moeten respectievelijk minder dan 300 en 200 dollar gaan kosten.
Dat bedoel ik dus, waarom zou ik dan een gewone 660 kopen als een TI ook 300 dollar kost ;)
als de ti 300 dollar kost en de niet-ti minder dan 300 waarom is het dan onduidelijk dat de prijzen anders zijn?
idd een 660ti is al gedaald naar 280euro dus meer dan 250euro zal hij niet moeten gaan kosten.
die 21 % is nog niet helemaal ingegaan,
pas 1 januari 2013 moet elke store alles op orde hebben
Nou nee, dat is gewoon per oktober 2012; enkel voor de btw aangift heeft men tot 1 januari de tijd om de boel op orde te krijgen.
Dus: doorberekend vanaf 1 oktober 2012 en bedrijven krijgen pas boetes op 1 januari 2013 als ze dan nog btw aangifte moeten doen over oktober t/m november 2012 (december mag tot eind januari 2013 zoals gewoonlijk)
De gpu tikt standaard op 980MHz en de Boost Clock kan daar eventueel 1033MHz van maken
Dat is flink hoger dan de GTX 670 die standaard op 915MHz (en max op 980MHz draait).
De 3D Mark 11 score van de GTX 660 is wel een stuk lager: 6917 tov de 8230 van mijn GTX 670.
Je kunt de MHz'en van de GTX660 en de Ti niet met elkaar vergelijken omdat er een andere gpu aanboord is. Als er wel dezelfde gpu aanboord zou zijn, zoals met de Ti, 670 en 680 het geval is, dan kun je het ook nog niet met elkaar vergelijken aangezien deze videokaarten verschillen van elkaar met de hoeveelheid clusters (CUDA cores).

Daarom zal hij ook minder presteren als de 660Ti en hoger.

Verder een veel belovende kaart lijkt mij, vooral om de strijd aan te gaan met de 7870 van AMD en misschien (overclocked) met de 7950.
Waar haal je dat vandaan? Bijna alle reviews zien dat de 670 iets hoger turboot dan de 680. 980 is mss het gemiddelde, maar zeker niet wat reviewers binnenkrijgen en dus getest is.
Dus wat is nu de goeie koop om bv Battlefield 3 lekker te kunnen draaien?

Ik was eigenlijk aan het sparen voor een 670, is deze 660 dan een goede vervanging, of toch ff doorsparen en voor een 670 gaan?
Ligt er natuurlijk aan wat je aan wil kunnen zetten en hoeveel fps je minimaal wilt
660 TI kan de game maxed out draaien op 80FPS volgens benchmarks. Hangt natuurlijk af van je resolutie en of je AA nodig hebt op je monitor (op mijn monitor is bijvoorbeeld geen aliasing zichtbaar).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 september 2012 12:06]

Ja, het zal echt aan de game en de settings liggen.
Op 1366reso kan je perfect overweg met 660
op 1920 reso kan je toch beter voor een 670/680 gaan

voor 3 schermen kan je beter GTX580-680 SLI 2-3-4 kaarten pakken met 3-4GB per stuk.

[Reactie gewijzigd door A87 op 3 september 2012 12:24]

Dacht dat meeste fabrikanten de 670 al aan het uitfaseren waren voor de GTX 660Ti wat volgens NVIDIA -de- kaart is om op Full HD/Max settings te gamen.

Als je geen 120Hz monitor, eyefinity setup of WQHD monitor gebruikt dan lijkt me de 660Ti de beste keus.
Ik speel hier zelf een aantal games waar de 660 het moeilijk zal krijgen,
Of ik moet de settings naar beneden halen in game op1920x1080
Met de huidige games valt het allemaal wel mee, met een oude GTX260 haal je al 90-120 fps in bijvoorbeeld BO zonder veel in je config_mp te hoeven klooien, en het rare is dat ik met een 580 ongeveer de zelfde framerate haal, ok meer aa maar denk dat het meer aan de engines ligt dan de hardware.
Ook drivers veranderen snel....... ik haal 30 fps in quake 4... met GTX 580 sli.. het kan idd net zo goed de verkeerde kant op gaan, soms worden nieuwe drivers juist slechter voor oudere games!

[Reactie gewijzigd door A87 op 3 september 2012 12:23]

Ik vraag me dan echt af wat jij met je computer uitspookt? Quake4 moet je met een GTX580 SLI toch echt wel met max settings, 1080p, makkelijk op 60fps kunnen houden. Ik heb een enkele GTX560 en die doet Quake4 al op zijn sloffen.
gewoon SLI uitzetten, moet een bug zijn.
en dan haal je makkelijk 200-300 fps, aangezien die game al zo oud is.
BO is een verouderde engine, hier zal je geen 660 voor nodig zijn nee.

Voor BF3 toch een 660TI of hoger als je max graphics wilt, als je het met iets minder detail af kan dan werkt een 660 prima.

Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke prijs van deze kaart, zou toch wel een aardige mainstream kunnen worden met de prestaties.
Bij BF3 heeft de GTX 670 al last van frame drops, tel daarbij op dat de GTX 660 maar een bandbreedte van 192 bits heeft (ipv de 256 bits van de 670) dus dat lijkt me geen aanrader.
Een goede vervanging voor wat? Kijk anders eens op tom's hardware guide naar de GPU hierarchy charts die ze iedere maand maken bij hun best gaming GPU guide. Daarin kan je vergelijken hoe een bepaalde GPU zich tot een andere GPU verhoudt (min of meer).

Dat gezegd hebbende: BF3 is een erg zwaar spel, sneller is dus altijd beter, gewoon een budget vaststellen en het snelste kopen wat daarin past zou mijn advies zijn.
Ik heb een EVGA GTX670 FTW, draai op BF3 ultra settings 50~70 fps.
Welke reso, dat vergeten de meeste hier?!
Alles "beter" dan een GTX560Ti Hawk en dan 1,5Gb geheugen of meer moet je BF3 Ultra (1920X1080) kunnen spelen. Mijn GTX560Ti Hawk redde dat net niet in de grote levels, mijn huidige GTX580 draait het probleemloos.
met een hawk 560 haalde ik 17 fps in mafia 2 benchmark. net een 580 60..
dus ik haat alles wat low - midrange etc is
Ziet er goed uit, ben benieuwd wat deze in sli zullen doen.
Ultra op bf heeft een 680 enkel nog moeite mee, dit is terug te zien in meerdere benchmarks en op de technische van Linus. Als je wat concessies doet op AA en hbao uit zet is dit heel goed te spelen op een 660 TI of 670. En dan heb ik het hierbij over 1920x1080p.

Als de 660 gewaagd is aan een 580 zal hij op die resolutie battlefield netjes draaien op een mix van medium en high.

[Reactie gewijzigd door mickw op 3 september 2012 17:33]

Ik blijf met mijn gtx680 op ultra met AA dik boven de 60 fps op de meeste plaatsen in bf3 online. De frame drops gaan tot max 55fps
Volgens mij is het voor het eerst dat een oem-versie beter is dan de normale versie.

960 cuda cores is wel apart, dat zijn nl. 5 clusters maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat Nvidia een chip met oneven clusters maakt. Waarschijnlijker is dat 1 cluster is uitgeschakeld, maar dat er in totaal wel 1152 cores zijn net als bij de oem-versie. Maar die laatste is gebaseerd op de 8 cluster GK104 chip waarvan dan 2 clusters zijn uitgeschakeld.

Er zou dus nog een snellere versie kunnen komen, GTX660 1152sp (want Ti is al in gebruik).
Dit is ook precies waar ik aan dacht, naast dat deze minder cores heeft werken ze ook nog is op een lagere clocksnelheid.
Ben benieuwd hoeveel stroom hij gaat verbruiken. Tot nu toe ben ik niet onder de indruk van Kepler in dat opzicht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013