Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 27.808 •

Fans van Half-Life werken sinds 2004 aan een remake op de Source-engine van het in 1998 verschenen Half-Life. Na acht jaar ontwikkelen maakt het team bekend de mod op 14 september uit te brengen. Black Mesa bevat tot tien uur aan gameplay.

De ontwikkelaars van Black Mesa maken bekend een groot deel van hun mod vrij te geven op 14 september. Black Mesa is een remake van het in 1998 verschenen Half-Life op de Source-engine. De release over enkele weken bevat de eerste veertien van de achttien hoofdstukken die Half-Life bevat, die samen goed moeten zijn voor acht tot tien uur gameplay. Het team van vrijwilligers werkt door aan de laatste hoofdstukken en de opgepoetste deathmatch.

Black Mesa ontstond uit de teleurstelling in Valves Source-port van Half-Life. Het schietspel draaide wel op de toen nieuwe engine van Valve, maar de graphics zagen er grotendeels hetzelfde uit. Ook werd weinig gebruikgemaakt van de nieuwe mogelijkheden die de game engine bood. In 2004 begonnen de ontwikkelaars daarom aan de remake van Half-Life op de Source Engine.

De mod stond op de planning om in 2009 uit te komen. In december dat jaar maakte het team vrijwilligers bekend deze deadline niet te halen, ondanks dat Black Mesa bijna klaar zou zijn. Daarna werkte het team in relatieve stilte verder om Black Mesa pas uit te brengen wanneer de mod af zou zijn. Hoewel dat nog steeds niet het geval is, heeft het team besloten de mod toch uit te brengen.

Black Mesa trailer uit 2009, toen de mod nog gepland stond om dat jaar te verschijnen

Reacties (87)

Wel jammer dat de laatste vier chapters er dan niet inzitten... Het lijkt me toch leuker om de game in 1 keer door te spelen!

Wel leuk voor mensen (zoals ik) die de originele Half Life nooit gespeeld hebben!

[Reactie gewijzigd door Powerkiwi op 2 september 2012 15:48]

wat de originele nooit gespeeld? Ga je schamen! :P beste spel ooit!

ot: de soundtrack die op de site te krijgen is is ook een aanrader btw!
Tsjah, dat hoor ik vaker, maar als je een beetje moderne graphics gewend bent is het gewoon erg lelijk. Daar stoor ik met niet altijd aan (Age of empires II en rollercoaster tycoon for the win!) maar bij 3D toch al sneller dan 2D. Dus wel overwogen om het te spelen, maar toch maar besloten om op dit projectje te wachten. :D

Het wordt ook wel eens tijd voor HL2 episode 3, trouwens... of HL3, wat valve dan ook van plan moge zijn.
de originele heeft ooit een HD pack gekregen en daarmee hield ie het iets langer uit qua graphics. ik speel zelf ook nog regelmatig AoE II op 2560*1440 ipv de bedoelde 1024*768 :P en ook openTTD is nog erg leuk.
De gameplay maakt de game natuurlijk hoewel graphics bij 3D spellen zeker erg belangrijk zijn, ik kan het me dan ook wel voorstellen dat mensen hier op gewacht hebben maar afhankelijk van de mate waarin deze versie het origineel benaderd zou ik denk ik toch de originele ook proberen.
Vooral omdat je dan in dezelfde stijl/met dezelfde graphics de (niet door valve gemaakte) uitbreidingen/vervolgen Opposing Force en Blue shift meteen kan spelen. Die vind ik zelf ook erg leuk en geven een andere kijk op dezelfde gebeurtenissen.
Met hl1 kwam er een lopend verhaallijn in de 3d fps. Als je de huidige games gewend ben kan de originele inderdaad tegenvallen qua graphics, maar destijds was het een revolutie. Het verhaal en sfeer is nog steeds goed, hoewel inmiddels wel vaak gekopieerd.

Ik doe er ongeveer een uur of 20+ over om hem rond te spelen. Enkele speedruns op utube doen het in minder dan een half uur :(.
Ik heb hem laatst gekocht toen er weer wat HL3 nieuws naar boven kwam, en vond het eerst jammer dat Valve niet meer heeft gedaan aan de graphics.

Maar na een tijdje wen je er gewoon aan, en persoonlijk zou ik de game niet eens in HD willen spelen. Het hoort er gewoon bij, die low-res sprites en vage explosies. Best leuk om te zien hoe spellen er tig jaar geleden uitzagen, en vooral omdat een GPU van nu, die game zelfs nog trekt in 2D mode, oftewel op 51Mhz. ;)
Niet meet gedaan heeft? Ik hoop ten zeerste dat dit een grap is... In die tijd was de eerste engine voor HL revolutionair. Er zullen er maar enkele beter gedaan hebben (meer nog ik kan op geen enkele komen die toen beter deed). Daarbij nog eens zalige gameplay (zoeken, verplaatsen, crowbar,...) en soms schrikwekkend. Zalig spel en latere mods (DoD, CS, TF,...) maakten het nog leuker voor de community!
Wat hij waarschijnlijk bedoeld is dat Valve er na de release van HL2 bar weinig aan heeft gedaan. Het zou mooi zijn als ze een HD versie van HL:Source zouden maken. Wellicht dat ze me zelfs weer kunnen verleiden om het spel voor de 4e keer te kopen. (2x origineel, 1x source en dan die nieuwe)
De HL grafisch zijn prima om tegenwoordig te spelen ik heb hem 1.5 jar terug weer helemaal gespeeld superspel! Tuurlijk is nu alles beter en mooier. Maar de bediening en soepelheid van HL1 is prima om het lekekr te kunnen spelen.
Black Mesa is niet een getrouwe remake van Half-Life 1. Gezien dat het grootste genie in dat spel komt uit het level design, is het nog maar de vraag of Black Mesa hieraan kan tippen.
Je hoeft ook niet een genie te zijn om iets na te maken he, het zal inderdaad mischien geen 100% copy zijn, maar om dicht in de buurt te komen heb je aleen het orgineel nodig en wat techy's die dit kunnen nabouwen in een nieuwe engine.
Ik volg het Black Mesa Source project al JAREN en ben dan ook zeer blij om te horen dat het bijna af is.

Even voor de mensen die de site niet gelezen hebben:

Het is wel degelijk een 'getrouwe' remake van Half Life 1, en alle levels zijn dan ook zo goed mogelijk nagemaakt. Het enige verschil is dat ze nu in de Source engine zijn gemaakt en wat 'levendiger' zijn gemaakt om beter te passen bij wat er vandaag de dag grafisch mogelijk is. Niet om te zeggen dat level en prop design in HL1 slecht was, het was gewoon wat 'spaarser' dan vandaag de dag normaal is. Imo is dat dus zeker niet iets 'slechts'.

Ook is de audio geheel opnieuw opgenomen. De oorspronkelijke HL1 stemmen bijvoorbeeld waren niet echt van kwaliteit die vandaag de dag nog acceptabel is. Als het goed is heb je op de site van BMS een voorbeeld waar je een oorspronkelijk HL1 stemopname kunt vergelijken met de nieuwe BMS versie en zul je het verschil zeker horen.

BMS zal ik zeker vol plezier spelen en ben zeer benieuwd naar het product na bijna 9 jaar!
Moet je toch even lichtelijk corrigeren ;)
Ik ga niks verklappen, maar Black Mesa kent net wat andere invalshoeken in het verhaal op sommige momenten, meerdere verrassingen etc. Met name de maps zijn wel erg getrouw aan de originele maps, maar aangezien er veel meer mogelijk is zijn daar ook vrijheden gecreŽerd.

Ik heb overigens de mod geholpen met opstarten. Ik zat in het initiŽle team tot ergens in 2008. Toen ik heel andere prioriteiten (en een ruk internetverbinding, etc) in het leven. Jammer, maar toch nog trots. Ik (aka Geronimous) was de eerste level builder van Lamda Core . Zal weinig van mijn werk te zien zijn. De eerste hal van het level zal nog wel wat van mijn werk bevatten :)

Ook grappig dat de watermerken op de screenshots nog van mijn hand zijn. Blijft leuk om te zien :)
Dat meen je niet, dat je overweegt het niet te spelen vanwege.... graphics??? Het spel heeft een haast legendarische status en dat heeft het echt niet aan de graphics te danken. Nu die alleen maar beter zijn geworden kun je dus met een gerust hart deze mod spelen. Alleen erg jammer dat ie niet compleet is, hopelijk maken ze hem nog compleet.
Wel een van de beste spellen ooit voor die tijd ja. Ik moet mij ook schamen, ik heb de Xen levels nooit gespeeld. Terwijl ik dat spel wel tig keer opnieuw heb gespeeld.

En nu komt de source-remake, komen de Xen levels er niet bij uit. :P

Toch moet ik zeggen, met alle respect en dankbaarheid voor de vrijwilligers, dat ik zelden een dergelijk project heb gezien wat echt het origineel eer aandeed. Vaak zullen mensen die een remake spelen omdat ze het origineel nooit hebben meegemaakt het enthousiasme van vroegere fans wat overdreven vinden.

Deze mod is echter al lang in ontwikkeling en het ziet er goed uit.
http://www.youtube.com/user/blackmesasourcemedia
Ik hoop dat deze mod een combobreaker is.

offtopic:
Een van de weinige andere 'mods' die ik ook echt goed gelukt vind is de Duke Nukem 3d (dus niet forever) mod met 3d-hd-textures en 3d objecten en vijanden. Die mod was ook danig goed gedaan dat ik Duke3d weer helemaal opnieuw had uitgespeeld. Wel zwaar, want de gemodde engine blijft software-rendering only.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 2 september 2012 16:59]

En nu komt de source-remake, komen de Xen levels er niet bij uit.
Vind ik niet echt een nadeel - heb me echt zitten ergeren aan de eindbaas. De xen-levels van opforce waren veel geiniger (of was en nu blueshift waar ook xen-levels in zaten? - affijn. Je moest een kleine missie doen op xen en daarna weer - hop - terug naar aarde)
Ik dacht dat het blue-shift was. Je moest een of andere teleporter op xen richten, zodat je zelf op aarde naar de uitgang geteleporteerd kon worden. Maar nu verklap ik de clue voor mensen die blue-shift nog niet gespeeld hebben :(.

Nihilanth verslaan is niet zo moeilijk. Die reuze spin was lastiger.
Soundtrack? :D Oeh, where?
op/via de site? blackmesasource.com

edit: http://www.blackmesasource.com/soundtrack.html

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 2 september 2012 21:54]

Booooeeeeemmmmm

"unforeseen consequences"

Wat was het begin van hl1 ontzettend goed in elkaar gezet.
Ach wie weet krijgt de release van de huidige build wel zoveel aandacht en geeft dat hun een enorme motivatie boost om alsnog het spel af te maken.
In het artikel staat ook dat ze na de release nog doorwerken, maar wat ze af hebben vast uitbrengen ;)
Die laatste chapters gaan ze releasen in "episode 3".
Er komt geen Episode 3, Valve heeft laten weten dat ze die gaan omzetten naar Half Life 3
Nee, episode 3 van "black mesa". Grapje naar epsiode 3 van HL2 die nooit uitkomt, etc.

Zucht.
Ik zou je kunnen aanraden om het spel alsnog aan te schaffen en te spelen. Waarschijnlijk kun je hem wel ergens voor §5 op de kop tikken. Het is echt een geniaal spel, en de graphics zullen je echt niet zo storen, juist omdat het zo goed is.
En dan komen de xen levels niet in de release.
Vraag me af hoe de graphics zijn... gezien het feit dat deze redelijk achter lopen?
Gaaf! vorige jaar Duke nukem forever en dit jaar Black Mesa.
OfficiŽle site: http://www.blackmesasource.com/

Ikzelf vind de graphics echt wel mooi, zelf even kijken op de site...

Ik wacht op deze mod sinds 2010, dus het is wel een mod, waar enorm veel mensen echt op wachten, zelfs de server is nu overbelast van het forum
Yes! Het heeft maar acht jaar (!) geduurd maar dan krijgen we hopelijk ook wat moois. Het was hoop ik echt wel de moeite waard.
Ik heb echt jaren naar deze mod uitgekeken. Vet datie eindelijk uitkomt :D
Half Life was nooit erg moeilijk, maar heel gaaf en het schieten voelde heerlijk aan. Ben benieuwd hoe het gelukt is om het te migreren.
Half-Life was echt een super game, ik kijk al lang uit naar deze mod en eindelijk is het zover. _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013