Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 31.972 •

Razer voorziet de Blade van nieuwe hardware. De dunne gaminglaptop krijgt een quadcore processor en krijgt op het grafische vlak ook een upgrade. Tegelijkertijd heeft de fabrikant de laptop iets dunner en lichter gemaakt.

Razer maakt bekend dat het de specificaties van zijn gaminglaptop Blade heeft opgefrist, meldt TechPowerUp. De nieuwe Blade is opgetrokken rond een nog ongespecificeerde Intel quadcore-processor, een Intel HM77-chipset, 8GB 1600Mhz ddr3-werkgeheugen en een Nvidia GeForce GTX 660M-gpu met 2GB dedicated videogeheugen. Het 17,3"-scherm heeft een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Razer heeft de nieuwe Blade enigszins afgeslankt; de laptop weegt 2,99 kilogram en is 2,24 centimeter dik.

De nieuwe laptop van Razer is verder voorzien van een 500GB harde schijf met een rotatiesnelheid van 7200rpm en een 64GB cache-ssd. Connectiviteit is er in de vorm van drie usb 3.0-porten, een hdmi 1.4-uitgang en gigabit ethernet. Verder is er ondersteuning voor wifi a/g/n en bluetooth 4.0 aanwezig. Tot slot heeft de accu een capaciteit van 60Wh en ontbreekt de karakteristieke Switchblade user interface niet.

De opgefriste Blade is te bestellen voor 2499 dollar en zal eind september geleverd worden aan Noord-Amerikaanse klanten. Of de laptop ook in de Europese winkelschappen komt te liggen, is nog niet bekendgemaakt door Razer.

Reacties (79)

Hoewel hij er erg vet uit ziet (zwarte macbook pro ??), nog steeds maar een 660m gpu, terwijl andere gaming laptops veel snellere mogelijkheden geven(zal wel met warmte te maken hebben maar goed)
het bijgesloten filmpje is natuurlijk reclame, beetje overdreven om je over de streep te trekken.

Moet wel zeggen dat mocht deze laptop zijn warmte goed en stil kunnen verwerken dat het best een succes kan worden onder gamers die mobiel zijn. 660m is een redelijke goeie mobile gpu samen met een i7 (denk ik?) kan je daar aardig wat games op hoge kwaliteit mee spelen.

Grote nadeel van gaming laptops dat ze proberen aan te pakken is dat ze altijd zo groot en lomp zijn, Je keyboard zit vrij hoog en ik vind dat persoonlijk niet zo lekker zitten.
Ze zijn soms ook luid en wegen enorm veel voor een laptop.

Prijs kaartje van deze razer blade is wel vrij hoog, zoals sjaakwortel al zei heb je betere laptops voor minder dus ik vraag me af in hoe ver deze laptop je conform aanbied en in hoe ver de feature set op bokst tegen de hoge prijs.
Bekijk eerst eens dit promotiefilmpje en dan die van de MacBook Pro Retine:
http://www.apple.com/nl/macbook-pro/#macbookpro

Ik weet wel waar de inspiratie van Min-Liang Tan vandaan komt :P
Het deel vanaf 1:32 in het filmpje dat jij noemt lijkt zelfs compleet te zijn overgenomen in het filmpje van het artikel...
Ik denk dat meneer Min-Liang Tan nog wel eens problemen gaat krijgen als het aankomt op auteursrechten betreft tekst en inhoud. Lijkt me net iets te toevallig dat de belangrijkste uitspraken ook in zijn filmpje komen. Hij heeft in ieder geval geen eigen copyrighter gebruikt ...
als je alleen op de woordkeuze let, dan hebben ze alle ingrediënten van Apple overgenomen: Vertel alleen wat een user (mogelijk) boeit en vertel wat er beter is dan je vorige product of die van de concurrent. "the new...", "thinner than..", etc. dezelfde pauzes, cuts. Eigenlijk is het te grappig, je zou bijna denken dat ze een loopje met Apple willen nemen.
de mensen van orabrush maken ook vaak parodien op de promotie clips van apple, best grappig :-P

on topic: Ik vind die filmpjes van razer eigenlijk best wel belachelijk, verder wel een mooie laptop ( al vind ik gamen + laptop zowiezo niet echt passen )

edit: ze zijn er beter in geworden, dit filmpje vond ik best wel okay

[Reactie gewijzigd door jabwd op 2 september 2012 05:14]

Dacht ik ook meteen aan, de stijl van het filmpje past er ook mooi bij. Het continue herhalen van woorden als fenominal, incerdibly, amazingly etc. geeft me echt het gevoel alsof ze het Apple van de PC gaming notebooks willen worden.

Ontopic:
Ik vraag me serieus af of hier een markt voor is, 2500,- dollar (euro?) voor een magere gaming notebook. Ik denk dat de gemiddelde PC gamer liever 500-1000 euro minder uitgeeft voor een notebook met betere specs en dan maar een wat dikkere notebook heeft met een zwaardere power adapter. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het niet met me eens zijn, maar ik denk dat het overgrote deel van PC Gamers wel zo denkt.
Ik vraag me sowieso af wie er een gaming-laptop wil hebben. Voor een fractie van de prijs heb je een redelijke desktop, die ergonomisch een stuk handiger is, goed uitbreidbaar, en ook nog eens kan functioneren als tweede computer, als je dan toch per se een laptop wilt hebben. Echter is er een markt voor, lijkt het, hoewel veel van dit soort systemen vooral ook showcase zijn. Kijk eens wat wij in een kastje kunnen proppen!
Tel daar dan nog bij dat de battery-performance bij gaminglaptops vaak zeer mager is.
MSI en alienware halen meer dan 4 uur met surfen met de meest high-end grafische kaart (HD 7979m / GTX 680m). Hoezo mager?

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 2 september 2012 14:23]

Oh, er is zeker een markt voor gaming laptops, namelijk mensen die zich vaak verplaatsen en toch willen blijven gamen. Ik denk bv aan studenten op kamers die in het weekend naar huis gaan, of mensen die voor hun werk om de paar weken naar een andere stad/land moeten.

Maar punt is dat deze gamers het niet erg vinden een wat zwaardere laptop te nemen: tenslotte zoeken ze meestal geen echte laptop (laptop = makkelijk hele dag rond te dragen in een tas of rugzak), maar een 'draagbare desktop' (=kan in een koffer of rugzak maar mag wel wat meer wegen). Het verschil is dat die eerste best vrij dun en licht (<3,5kg) is, terwijl de laatste gewoon in een koffer moet passen en bijgevolg zijn de meeste gaming 'laptops' dan ook erg dik en zwaar: ze passen in een rugzak maar je wilt er zo kort mogelijk mee rondzeulen. Voor de niet-desktop gamers is dit geen probleem want ze reizen wel met de machine van plek naar plek maar daar staat de gewoon op het bureau.

En daar wringt volgens mij het schoentje met deze laptop: voor die doelgroep is dit namelijk een duur beestje, want razer heeft hoofdzakelijk ingezet op een die eerste categorie, zoals ze zelf al zeggen wilden ze vooral een echte laptop maken, en daar hebben ze dan, bewonderenswaardig, de beste hardware gestoken die je maar kunt krijgen in die formfactor. Je meot het ze meegeven: deze laptop is als gamer de beste die je kunt vinden op performance/draagbaarheid vlak. Maar gezien die draagbaarheid niet zo belangrijk is voor vele gamers die geen desktop willen, vraag ik me af hoe goed de blade zal verkopen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 september 2012 00:24]

ik volg deze laptop nu al een tijdje en wat ik weet is dat razer een vooraad had voor 30 dagen verkoop en binnen 30 minuten uit verkocht was, er blijkt echt veel vraag naar de zijn. en ze kunnen dan ook niet voldoen aan de behoefde van amerika. de CEO heeft ook bevestigt dat daarom de blade ook niet snel naar europa komt.
Zeker weten voor ongeveer 1400 euro kan je een monster van een desktop kopen met onderandere sli gtx 660 en een i5 op zo`n 4 GHZ. Dus meer dan twee keer de performance en ongeveer 1,5 keer goedkoper dan deze Razer laptop :O
Het lijkt in de verste verste niet op een Macbook Pro, behalve dat het ook een laptop met ronde hoeken is. Stop eens met die eindeloze vergelijkingen met Apple die nergens op slaan.

@Remmes: Ja ok, maar als je hem open ziet totaal niet.

[Reactie gewijzigd door Ilya op 1 september 2012 18:43]

van de voorkant weldegelijk, maar daar houd het dan ook eigenlijk mee op...
Maar Apple heeft toch rechthoeken en afrondingen gepatenteerd, net als de kleuren zwart en wit? Ik vin dhet een groot naäapsel. Als ik dit had moeten ontworpen zou ik typische niet Apple-vormen en kleuren gebruiken. Een driehoekig scherm bijvoorbeeld, en de linkerhelft zou ik roze spuiten, de rechterhelft groen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 1 september 2012 19:26]

Ding komt op genoeg details overeen met een MBP idd, zo ook de prijs. Geef mij dan maar een lenovo van 1100 euro met dezelfde hardware, dat touchscreen naast het toetsenbord is toch meer luxe dan wat anders.
Ja want élke laptop met een scherm, een toetsenbord en logo op de achterkant lijkt op een MBP, hurr durr :F
Ik was benieuwd, tot ik 't filmpje zag ... wat een crappy reclame zeg. Na een paar seconde had ik al bepaald dat ik nooit zo'n ding zou kopen.

Enige USP die ze te melden hebben is wat SSD doet. Niet eens hun prestatie.
Verder is 't een mooi compact dingetje, maar 't filmpje maakt meer kapot dan je lief is :)
Razer het nieuwe Alienware?
Beetje rare opmerking, Razer wil zich juist van dat soort merken onderscheiden door een machine te bouwen die werkelijk portable is.

Een alienware kan je niet zo 1,2,3 overal mee naartoe slepen.
Nope, evenveel gimmicks en poespas, en een veel te hoge prijs voor wat geboden wordt. Ze onderscheiden zich juist helemaal niet.

Portable zal ie ook wel niet worden als ie de hele dag aan de beademing moet liggen.

Conclusie: Razer = Alienware

[Reactie gewijzigd door Capt Snow|IA op 1 september 2012 17:22]

Razer is wat anders dan alienware. Razer richt zich meer op de niche markt, een markt die wil betalen voor een oled keyboard. Aan de andere kant heb je alienware die een beetje dezelfde styling heeft, maar minder features. En vergis je niet in de prijs: een M17x is goedkoper dan al het andere wat je in het segment kan krijgen, clevo msi en asus zijn allemaal veel duurder.

Razer springt een beetje in het gat wat alienware heeft achtergelaten: overpriced notebooks. Velen vinden de macbooks overpriced, maar de MBPr is in bijna elk opzicht beter dan de nieuwe razerr. Alleen de grafische chip is wat procentjes trager.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 1 september 2012 17:33]

alienware is zeer zeker wel duurder dan dat je een clevo barebone koopt bij bijv xnotebooks of vroeger bij XXODD. scheelt wel dat alienwares steviger gebouwd zijn imho.

deze razer probeert daarintegen niet de beste performance te geven, maar de beste experience, de touchpad is innovatie en oled keys kunnen ook handig zijn, ook het mechanische keyboard is fijn voor gamers.

zowieso is dit een hele vooruitgang tenopzichte van de gt555m die in de vorige blade zat, en zijn de gtx 670m en 675m eigenlijk vorige generatie chips, die niet eens zo extreem veel sneller zijn dan de 660m maar wel veeel meer energie verbruiken.

kortom deze blade is performance wise een stuk beter dan de vorige en de andere innovaties zijn innovatief, en het blijft een mooi apparaat, alleen de prijs blijft erg pittig.
aangezien je voor 1100 euro een laptop kan krijgen met gelijke (hardware!) specs
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH

probleem voor mij vooral is dat de apple macbook pro retina (met dezelfde gpu alleen iets lager geclocked en wss zelfde cpu) minder kost, en daar wel een beter scherm tegenover zet. geen 17,3 inch dat is we weer jammer, maar dat maakt deze laptop toch wel erg duur.
Even de facts checken hoor.

De alienware M17x heb je voor ¤1400-ish met i7, 1080p, HD 7970m. Hij is momenteel in de aanbieding. de normale prijs is ~¤1520. Zie het waardebonnen topic.

De BTO 17CL47 kost bij verschillende verkopers in de basisconfiguratie respectievelijk ¤1.485, ¤1.498 en ¤1.499,00 zonder OS. je krijgt dan in 2 van de 3 gevallen een brak scherm, en in 2 van de 3 gevallen brakke service. Bovendien is de combinatie HD 7970m + clevo driewerf kut vanwege de onstabiele drivers. Drivers waardoor alienware bovendien 10% performancewinst pakt. voor een eerlijke vergelijking moet je de GTX 680m in de clevo configureren, waardoor de M17x nog ¤300 winst pakt.

Alienware? Duur? Er zijn veel dingen duur bij dell, maar alienware zeker niet.
Alienware? Duur? jazeker wel, want ik ben nog nooit een alienware-product tegen gekomen waarvan ik dacht dat hij redelijk geprijsd was, laat staan goedkoop is.

Misschien is Alienware haar hoge prijs waard, maar dat maakt het nog zeker niet goedkoop.
je krijgt dan in 2 van de 3 gevallen een brak scherm, en in 2 van de 3 gevallen brakke service. Bovendien is de combinatie HD 7970m + clevo driewerf kut vanwege de onstabiele drivers.
Goh, ik ben toch echt anders van mening. Een brak scherm, hoe kom je daarbij..? Ze zijn in mijn ervaring toch echt beter dan de schermpjes in de meeste gaming laptops, plus dat je ook nog eens kunt gaan voor high gamut screens.

De Clevo's worden (voor zover ik weet) door twee bedrijven geleverd in Nederland, bij BTO en XNotebooks. Ik heb een Clevo van Xnotebooks en ik heb anderhalf jaar geleden juist voor een Clevo barebone gekozen vanwege de configuratie mogelijkheden. Toen was een laptop met HD6970M, i7-2720QM en 8GB 1600HHz geheugen zeker een paar honderd euro duurder.

De drivers zijn daarentegen inderdaad net wat lastiger te krijgen maar is zeker niet onmogelijk. Voor de laatste WHQL ATI drivers heb ik gewoon de ATI/AMD website geraadpleegd en daar de drivers vandaan getrokken. Geen enkel probleem met installeren en loopt als een zonnetje, wat extra framerate er ook nog eens bovenop in Battlefield 3.

Over de service van BTO kan ik niet oordelen maar die van XNotebooks is verder gewoon zoals het hoort te zijn hoor, ik weet niet wat jij voor ervaringen hebt met die twee bedrijven maar ik heb er geen problemen mee gehad.
brak scherm: http://gathering.tweakers...message/37248694#37248694. Dat is hetzelfde scherm als je bij de meeste clevo verkopers krijgt.
brakke serivce: bedrijven die niet meedoen aan de wet koop op afstand bieden naar mijn mening brakke service. Dat zijn notebooktotaal en XNB. Waarbij er bij die laatste overigens geen concreet bewijs is dat dat inderdaad het geval is. Het staat wel in de AV.

Verder moet je de drivers van de HD 7970m niet vergelijken met de voorgaande series. Bij de 6xxx is het inderdaad mogelijk om gewoon de drivers van de AMD site te pakken. Bij de 7970m heb je echter te maken met switchable graphics. Switchable graphics in de huidige staat bij AMD is gewoon kut. Er lopen een aantal mensen rond in het BTO topic die niet eens fatsoenlijk kunnen gamen zonder bsod's.

Maar daar heb je bij alienware toch ook last van? Dat klopt. Alleen heb je bij alienware de mogelijkheid om hardwarematig in een niet-switchable graphics mode te gaan. Zo omzeil je de enduro ellende.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 2 september 2012 14:25]

Ah zo. Maar is het dan niet een ATI probleem..? Dat kan je dan Clevo's in principe niet aanrekenen natuurlijk. Maar zoals ik al zei, ik heb er geen probleem mee.

Of BTO zich houdt aan wettelijke regelementen kan ik niet beoordelen, geen ervaring mee. Maar als je de wet Koop op Afstand meerekent bij de service kom je inderdaad altijd op brak uit bij die bedrijven. Notebooktotaal is een leverancier van BTO (voor zover ik weet) en geven de bepalingen van BTO blijkbaar gewoon door.

Ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf wat custom build laptops levert inderdaad niet per definitie onder de wet KoA vallen, het zijn immers laptops die geconfigureerd zijn en dus per laptop verschillend. Komt meer door bijvoorbeeld de wettelijke bepaling dat een custom build stoel op precies de wensen van een klant is gebouwd en dus niet weer inwisselbaar. Door een flawd in deze wet, er wordt verder niet bepaald wanneer er wel aan voldaan moet worden en wanneer niet, kan BTO zich aan de wet Koop op Afstand onttrekken. Die wet is voor de consument een mooie zekerheid dat hij/zij een goed product krijgt maar kan voor een winkelier/fabrikant een ware pest zijn. Een terug ontvangen laptop, door de wet binnen 8 dagen teruggezonden zonder opgaaf van redenen, is niet meer goed verkoopbaar. Kan me op zich wel voorstellen dat BTO of welke andere leverancier daar niet om staat te springen.

Neemt niet weg natuurlijk dat BTO ook wel weet dat een Clevo simpeler configurabel is dan welke willekeurige andere fabrikant. Mocht een laptop terug komen is die simpel weer uit elkaar te halen om te configureren naar wensen van een volgende klant. Maar de volgende klant wil uiteraard een splinternieuwe laptop, niet eentje waar iemand anders, zij het in een andere config, al aan gezeten heeft. Daar heeft BTO inderdaad zich mooi uit weten te draaien, zie voorbeeld de custom stoel, alleen is de Clevo zoveel makkelijker weer aan te passen dan een stoel met een bepaald uiterlijk.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 2 september 2012 14:03]

Het is een probleem van AMD. Maar het is het probleem van clevo dat ze een notebook op de markt gooien die niet goed functioneert. Daar zijn meer voordelen van deze generatie. Zo heeft de hele low-end lijn (GTX 660m en lager) simpelweg niet-werkende turbo boost.

En ja, notebooktotaal is een leverancier van BTO, maar de geleverde service is anders. Notebooktotaal houd zich niet aan de wet koop op afstand, en BTO wel. Daarnaast is er discussie over de definitie custom of beter gezegd maatwerk: Alienware en sony boden vroeger een gegraveert naamplaatje aan. Dat is duidelijk maatwerk. Een verkoper die een notebook koopt en daar zijn eigen RAM en opslag in propt, nee, dat is duidelijk geen maatwerk.

De klant wil natuurlijk een nieuwe laptop. Maar dat is een probleem waar dell, apple en sony ook mee kampen. De laatste 2 van die merken leveren beargumenteerbaar slechtere service dan de clevo resellers. Maar tegelijkertijd doen alleen de clevo resellers moeilijk over de wet koop op afstand. Dat valt bij mij onder de noemer brakke service. Als je vertrouwen hebt in je eigen product, wat is dan het nadeel van koop op afstand?
De driver/performance problemen zijn ontstaan met de komst van Endurance.
De tegenhanger van Optimus, de HD69 serie in de Clevo's hebben geen IGP optie.
Zodoende zijn de schakel issues en 10% mindere performance niet van toepassing.

Daarnaast denk ik dat Darkstone ook de Gamut schermen bedoelt met de stelling '2 van de 3 gevallen......'

@D.oomah: wat is in jouw beleving dan een redelijke prijs voor een laptop met de best mogelijke VGA? High end in laptop vorm heeft inderdaad een prijskaartje maar is vaak prima te verklaren, of iemand het ervoor over heeft is wat anders.

Deze Razer is IMHO geen echte gamelaptop maar een exclusief model met unieke features waarmee zij zich onderscheiden van de rest. Persoonlijk zou ik er geen 2500,- voor over hebben maar of hij het waard is kan ik daarmee nog niet zeggen.
Ik zie in de OLED keys en touchpad/screen geen toegevoegde functionaliteit in mijn gebruiksprofiel. Als ik even in hardcore game modus zou denken dan vraag ik mij ook af of die doelgroep naar hun keys kijken tijdens het gamen, na configuratie van de keys kunnen zij deze blindelings vinden of het nu OLED is of numpad.

Misschien dat er mensen zijn die heel veel hotkeys willen hebben in 2D modus dan zou het wat kunnen toevoegen. Daarbij moet ik zeggen dat het model wel prima oogt maar zou ik hem vooralsnog niet aanraden aan mijn klanten zolang er prima alternatieven zijn voor 1000,- minder met 2 x zoveel power.