Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 251, views: 63.664 •

Er zijn opnieuw foto's verschenen van de volgende iPhone. De foto's tonen deze keer de dikte van de behuizing ten opzichte van de iPhone 4S en 3GS. Daaruit blijkt dat de volgende iPhone rond 7mm dik wordt, een stuk dunner dan de iPhone 4S.

De foto's zijn gepubliceerd door de site iColorOS, die inmiddels offline is. De volgende iPhone is daarbij volledig in elkaar gezet, maar er zijn nog altijd geen foto's verschenen van een werkende versie van de volgende generatie iPhone. De foto's laten wel zien hoe de afmetingen zijn ten opzichte van de huidige iPhone 4S en 3GS.

De volgende iPhone, die volgens veel geruchten iPhone 5 of simpelweg iPhone gaat heten, zou beschikken over een 4"-scherm, waar iPhones tot nu toe een 3,5"-scherm hebben. Het scherm zou net als dat van de Sony Xperia P en LG Optimus G een in-cell-lcd zijn, waarbij de touch-sensoren in de schermlaag zitten. De resolutie zou zijn opgekrikt van 960x640 naar 1136x640 pixels. Daardoor zou de telefoon ook iets langer worden.

De foto's tonen een toestel dat wat design betreft in lijn ligt met de iPhone 4 en 4S, maar het glas aan de achterkant is vervangen door metaal. Alleen aan de boven- en onderzijde zou nog glas zitten, vermoedelijk om draadloze signalen als 2g, 3g, 4g, wifi, gps en bluetooth door te laten. Ook is de frontcamera gecentreerd boven de speaker en lijkt de camera aan de achterkant voorzien te zijn van een kleinere opening.

De nieuwe iPhone zou op 12 september worden gepresenteerd, waarna hij op 21 september in onder meer de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland moet uitkomen. Een release in Nederland en België zou op de planning staan voor begin oktober.

AfmetingenLengteBreedteDikte
'iPhone 5' ±123mm ±59mm ±7,1mm
iPhone 4S 115mm 59mm 9,3mm
Galaxy S III 137mm 71mm 8,6mm
Sony Xperia P 122mm 59mm 10,5mm
Motorola Razr 131mm 69mm 7,1mm
Volgende iPhone, iPhone 3GS en iPhone 4S Volgende iPhone, iPhone 3GS en iPhone 4S Volgende iPhone,en iPhone 4 Volgende iPhone

Reacties (251)

Reactiefilter:-12510223+196+23+30
1 2 3 ... 7
Inderdaad, keep your facts straight.

Je mist nog 3 nulletjes in je bedragen.
Vind het wel briljant dat je het over feiten hebt terwijl je gewoon wat random getallen hebt opgeschreven. :)
Mijns inzien is er nog niks overhypte aangezien er alleen maar geruchten zijn.

Wat het gaat worden is pas bekend bij de volgende keynote en niet eerder.
Overhypt genoeg, gezien een gerucht al voldoende is voor een artikel op Tweakers.net en tal van andere sites, terwijl je dit bij andere fabrikanten amper ziet - het was alleen erg goed gespeeld bij de SIII, maar voor de rest?..
Alleen vandaag al:

Plaatje paars Windows Phone-toestel HTC komt online

Afbeelding Nokia Lumia 920 met PureView-camera verschijnt

Oftewel het gebeurd bij alle merken maar bij Apple zoeken de haters er graag iets achter.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 1 september 2012 01:55]

Dat tweakers een bericht plaatst, wat heeft dat met een hype te maken?

btw Ze plaatsen ook geruchten van anderen bedrijven ...
ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze het iphone 5 noemen als het uiterlijk zo vreselijk veel op de 4S lijkt, is 4XL ofzo dan niet veel logischer?
Als er een compleet nieuwe chip in zit (bv 2x Cortex A15 + PowerVR 6-serie gpu), dan rechtvaardigt dat toch wel een nieuw nummertje.

(edit: bij nader inzien, als de intro datum al September is, dan lijkt me zulke specs niet haalbaar)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 augustus 2012 16:10]

Dat is dus wat ze niet hebben gedaan. Van de iPhone 4 naar de 4S waarbij de CPU en GPU veranderd werden, werd er simpel een S achter geplakt.
Precies, er staat ons heel wat meer te wachten. De iPhone5 gaat zeker wat verrassingen brengen. Wat dat weet niemand en dat is nu het leuke van Apple. Ja, binnen een jaar heeft Samsung het allemaal weer nagebouwd, maar de eigen innovaties zijn bij Samsung niet zo origineel, vind ik.

De "iPhone5" die hier getoond wordt, is het volgens mij niet. In dit ontwerp ontbreekt de vernieuwing die iPhone gebruikers van Apple verwachten en een topontwerper als Jonathan Ives zal echt wel iets beters weten te maken dan dit voorzichtige ontwerp. Je kan in een oogopslag zien dat dit niet door een topontwerper is gemaakt, maar eerder door iemand die handig is met photoshop en een leuk verhaaltje aanlevert voor al die sites die er van leven om dit soort geruchten te verspreiden. Die sites speculeren er lustig op los wat Apple weer voor verbeteringen zou kunnen brengen.

Mijn verwachting is dat ze iets spectaculairs gaan aankondigen, ik vermoed een hele nieuwe dienst of toepassing voor de smartphone, iets dat draait op cutting edge technology. De 4S was namelijk al een flinke verbetering, dus van 5 verwachten we echt vuurwerk. Best wel leuk allemaal. Apple weet toch steeds iedereen in spanning te houden.

4"? Ik weet het niet, Ik vind dat je phones ook te groot kan maken. Phones zijn geen tablets en het scherm zal altijd belachelijk klein blijven. Zelfs tabletsschermen zijn nog klein voor serieus werk. De resolutie verhogen is een veel betere manier om de kijkervaring te verbeteren. Persoonlijk heb ik liever iets dat handzaam is dan dat het nog net in broekzak past. Voor mijn gevoel verlies je dan ook iets. Ik vind "groter is beter" niet een concept dat bij de meest verfijnde producten past maar meer volks. Max out. De dubbele hamburger en de super sized Coca Cola.

Nee laat Samsung maar de grootste hebben en Nokia de felste glimpieper. Van Apple verwacht ik smaak.
Er staat ons niets anders te wachten dan inderdaad, zoals in de eerste reactie, een nieuwe hype. Apple maakt smartphones, maar dat doen diverse anderen ook, en soms zelfs beter. Dat iemand kikt op Apple, moet ie zelf weten, maar ga hier dan anderen niet iets wijs zitten maken.
Apple maakt smartphones die naadloos integreren in een Apple omgeving vind ik een betere omschrijving. Met alleen een iPhone ervaar je nog niet optimaal wat je ermee kan.

En dat is dus iets wat anderen juist niet doen.
Dit is mede te danken dat Apple OSX heeft en daarmee twee richtingen kan opwerken.

Terwijl bij anderen merken ze allemaal afhankelijk van elkaar zijn en allemaal net wat anders doen. Dit gaat ten koste van eenvoud.
Je slaat de spijker op z'n kop. Iedereen die afgeeft op de losse apparaten die Apple bouwt. Ja, de Galaxy S3 is qua specs beter en goedkoper dan de 4S (is ook een half jaar nieuwer), en je kunt inderdaad laptops kopen met betere specs voor mindere bedragen dan de MacBooks.

Heb je echter zowel een macbook als een iphone (eventueel nog een ipad), misschien heb je wel een router of andere netwerk producten van Apple. Het werkt gewoon allemaal naadloos samen. En dat is iets wat de concurrentie niet heeft. Dat kan ook niet, want ze hebben niet alles in eigen beheer (zowel software als hardware).

En heel simpel, ik heb wel wat dingen staan van Apple, maar dat is dus om bovenstaande reden, niet omdat het duur is en me dus status geeft (want dat doet het niet), en niet omdat ik hip wil zijn, maar gewoon omdat het werkt.
ja, wat je zegt is inderdaad waar maar heb je waar voor je geld? Ik zal objectieve consument kan me zelf niet over de lijn trekken om meer geld uit te geven voor heel weinig tot geen bevordering van mijn huidige situatie.

Ik wil graag controle hebben over waar ik mee aan de slag ga, zijn belangrijke aspecten die moeten werken voor mij en Apple levert voor mij niet deze controle. Zo zijn er meer mensen die er over denken, zegt niet dat Apple slechten producten leveren maar voor veel mensen is het vrij duur voor weinig extra conform.

Als je een windows media center hebt, windows op je telefoon en Windows op je computer heb je de zelfde gemak zuchtigheid als of je alles van Apple hebt.
Je kan mij niet wijs maken dat voor grof weg 1000 euro meer dat het beter werkt met Apple.

Daar blijft voorkeur op uit maar als je het objectief bekijkt en de feiten naast elkaar zet wat is Apple dan? Je schaft een Apple product aan voor de design en hoe zij de software in elkaar hebben zitten maar niet omdat het beter werkt. Probeer ik niet te zeggen dat je geen Apple moet kopen, doe dat juist wel want ze maken ook mooie producten en leveren ook goeie alternatieve software.

Wederom het is niet beter dan maar ook niet slechter als.
daarvoor hebben ze standaarden ontwikkeld, apple heeft nogal de neiging van die niet te ondersteunen en enkel hun ding (micro-usb, hun thunderbold implementatie (die van Sony was veel logischer), hun iphone schermresolutie die weer afwijkt van de DVD or hd-ready resolutie wat mobiele website makers weer parten speelt) en ga zo maar door. Een dictatuur werkt inderdaad het meest efficent indien goed uitgevoerd, maar er is een reden waarom dat in het Westen niet echt geapprecieerd wordt als politiek systeem.

De andere bedrijven zijn niet van elkaar afhankelijk zoals jij het zegt, ze volgen standaarden. Dat je daardoor af en toe wat meer hiccups hebt is een spijtig gevolg dat ik er graag bij neem, en waar ik eerlijk gezegd eigenlijk niks van merk, de problemen duiken pas op als er een apple product in de keten gestoken wordt...

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 1 september 2012 10:58]

En toch mis ik het geen moment. Mijn mp3-speler (of telefoon) vul ik gewoon door eenvoudigweg mijn apparaat aan mijn Windows PC te koppelen en alles over te zetten. Diepergaande integratie tussen mijn telefoon en computer heb ik nog nooit nodig gehad, net als alle andere huis-tuin-keuken gebruikers. Dingen zoals e-mail, documenten en muziek worden allemaal gesynchroniseerd via de Google Cloud tussen zowel PC, tablet, telefoon en mp3 speler (als deze Android draait). Een normale router heeft voor de gemiddelde consument ook meer dan genoeg mogelijkheden dus een Apple router heeft voor deze mensen ook weinig meerwaarde.

Alleen consumenten met specifieke wensen halen voordeel uit de naadloze integratie die er is tussen hun producten, maar daarvoor moet wel (bij elk apparaat) dieper in de buidel getast worden dan bij de concurrent.
Je zult zien dat de volgende iPhone er wel zo uit ziet.

Je noemt dit een "voorzichtig" ontwerp, maar ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat Apple juist hét bedrijf is dat "voorzichtige" ontwerpen heeft. Minimalistisch en basic, geen excentrieke designs waardoor mensen het lelijk kunnen vinden.

Daarnaast zeg je dat Samsung (ik trek maar even alle telefoonmakers erbij) de boel gewoon nabouwen, maar ik wil je er even op wijzen dat telefoons als de Samsung Galaxy SII, Note II, HTC One X en LG Optimus 4X HD mijlen ver voor liggen op Apple op het gebied van hardware. Even op een rijtje;

- betere schermen; Samsung heeft Super Amoled met ongekende zwartwaarden en prachtig contrast, en HTC's One X heeft een scherm met spectaculaire kleurweergave, helderheid en kijkhoek. Beiden ook nog eens met een hogere resolutie dan de iPhone.

- betere prestaties; Quad-Core processoren die games, websites en installaties veel beter en sneller laten werken dan de A5 van Apple.

- betere materialen; keramiek, gorilla glass 2, daar kan een iPhone, hoe stevig hij ook voelt, niet aan tippen. Laat je één van de bovengenoemde telefoons vallen is er vrijwel nooit iets aan de hand, laat je een iPhone vallen heb je gelijk een mooie barst in je scherm/achterkant.

Daarnaast zeg je dat Apple altijd vernieuwende dingen in hun smartphones stopt, dat vind ik persoonlijk ook meevallen. De 3G was een vernieuwend ding, de 3GS was enkel wat sneller, betere specs + gyroscoop, de iPhone 4 was eigenlijk ook alleen maar sneller dan de 3GS, nieuw design, wat verbeteringen in het OS, front facing camera (dat had ik al op mijn Sony Ericsson in 2005). De iPhone 4S had eigenlijk ook alleen maar verbeteringen in de hardware, wat kleine software dingen en Siri. Vind ik niet heel vernieuwend, bij de laatste updates van iOS zijn zelfs dingen van Android overgenomen (notificatiebalk naar beneden schuiven, het systeem van notificaties in het algemeen).

Apple wordt gewoon ingehaald, of je het nou leuk vind of niet. Waar Apple 5 jaar geleden begon aan een succesverhaal in de smartphonewereld, neemt Android (en dan met name Samsung) het succes nu over. That's life.
Ik ben van mening dat Apple nog lang niet is ingehaald.
Daarbij let ik niet op specificaties maar algemene performance en toepasbaarheid.

En daar scoort de iPhone zeer goed in maar ook zodra je op een nieuwe model overstapt is de migratie ontzettend eenvoudig.

Niet alleen zie ik de iPhone als een los apparaat maar een aansluitend product op andere Apple producten. Updaten van software kan niet eenvoudiger. Synchroniseren werkt uitstekend.

Quad core ... leuk en aardig maar het gaat om het uiteindelijke resultaat.
Als de software al optimaal draait dan maakt het helemaal niet meer uit of de ene processor wat sneller is. Dan is van belang dat er goede software is met een goed design, stabiel werkt, niet virus gevoelig is (dus veilig is) en toepasselijk.

De gemiddelde consument kan niet schelen wat voor processor er in zit maar dat het toestel zo goed mogelijk werkt en aan hun wensen voldoet.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 31 augustus 2012 21:56]

Je geeft jouw eigen mening over een aantal zaken en doet alsof dat 'de' feitelijke waarheid is, dat is onzinnig. Om op je punten te reageren:

- scherm: ik heb véél liever IPS lcd dan amoled. Weergave van wit op Amoled vind ik vergeleken met IPS echt bedroevend, bovendien degenereert een Amoled-scherm na verloop van tijd.

- betere prestaties: games als Temple Run draaien vloeiend op mijn iphone 4 met single core 800 Mhz A4'tje... termen als 'quad core' zijn alleen leuk voor tweakers die kicken op papieren specs.

- betere materialen: mijn iphone 4 heeft geen last van haarscheurtjes in de behuizing, de galaxy S3 wel...

Apple wordt niet 'ingehaald', hoe graag de anti-Apple brigade dat ook wil zien. Apple kiest een bepaalde koers waar je het mee eens bent of niet (compleet eco-systeem waar je weinig in kunt tweaken). Andere fabrikanten kiezen een ander pad en dat is voor de consument alleen maar mooi: je kunt kiezen uit verschillende fabrikanten, verschillende schermtypen en -groottes, verschillend OS...

Het vreemde is echter dat bij dit soort berichten over Apple en producten van Apple altijd weer de Apple-haters langskomen voor hun anti-Apple rants. Als Apple niet jouw ding is, waarom dan die drang om steeds maar weer iets te roepen op Apple topics?
Heb het idee dat je de boel een beetje aan het verdraaien bent. Om even in te gaan op je punten;

-scherm: Ik geef aan dat Super Amoled beter contrast en een betere zwartwaarde biedt dan een IPS paneel, niet dat een Super Amoled scherm beter is (ik prefereer zelf ook IPS). Het scherm van de One X daarentegen is wél beter dan die van de iPhone. Probeer hem maar eens in de winkel, ik heb het ding zelf en het is het mooiste wat ik ooit gezien heb (heb zelf ook een iPhone 4, HTC Incredible S, Samsung Galaxy S en HTC Sensation gehad). Ook reviewers (waaronder T.net) geven aan dat het het mooiste scherm is dat ze ooit op een telefoon hebben gezien.

-prestaties: Probeer maar eens een game als Horn of Dead Trigger op jou iPhone 4 te spelen. Horn is niet eens mogelijk op een iPhone 4, Dead Trigger heeft gedowngrade graphics. Het werkt beter op een high-end android apparaat. Daarnaast is uit tests gebleken (van T.net) dat de huidige high-end line-up aan Android apparaten stukken sneller is met het laden van webpages en installeren van apps dan een iPhone 4S, er zit echt wezenlijk verschil in, je merkt duidelijk dat de snelheid gewoon hoger ligt.

Overigens vond ik zelf de iPhone 4 vreselijk langzaam worden, lang laden bij het openen van apps, multitasking werkte niet echt goed... Merk hetzelfde op m'n 1st gen iPad. Het spijt me zeer, maar het is een feit dat de prestaties hoger liggen.

-Nu even over materiaal, jij bent ook lekker selectief, je pakt alleen de SGSIII. Android telefoons zijn (naar mijn ervaring) over het algemeen minder breekbaar dan een iPhone. Een iPhone mag dan wel van metaal en glas zijn, hoogwaardige materialen, maar je weet zelf ook wel dat als je zo'n ding laat vallen de kans groot is dat er ergens een mooie barst te vinden is. Dat risico is kleiner bij de meeste Android telefoons.

Ik zal niet ontkennen dat Apple prima producten maakt en een mooi OS heeft, maar er wordt altijd door Apple fans gesuggereerd dat Android telefoons langzame, gebruiksonvriendelijke, plastic prullen zijn, wat dus absoluut niet het geval is.

E: Trouwens, jullie Apple fans lopen nu wel mijn argumenten onderuit te halen, zoals dat een Quad Core helemaal niet nodig is, maar als de iPhone 5 uit is en een Quad Core heeft dan gebruiken jullie dat ongetwijfeld ook als argument om de iPhone 5 te promoten. Bullshit dus dat een Quad Core geen nut heeft.

[Reactie gewijzigd door Thomasx4 op 31 augustus 2012 23:50]

Ik heb hier ook een iPad3 staan (om te testen). Wat mij opvalt is dat het internet best traag is. Ik heb ook een galaxy S telefoon, die is veel ouder maar wel veel sneller, echt een groot verschil (gaat dan om dezelfde pagina's, dus niet aangepast).

Buiten dat wil het ook nog wel eens zo zijn dat Safari eruit klapt bij sites met redelijk veel javascript of met HTML5 features zoals gradients (continue redrawen). Maar ja, je hoeft niet te proberen een andere browser te installeren want het heeft totaal geen zin omdat Apple eist dat de brakke webkit versie van Apple gebruikt. Dus dan heb je alleen een ander schilletje met dezelfde engine. Dit vind ik echt een minpunt omdat als een site niet goed werkt, je niet de mogelijkheid hebt om het op een andere manier te bekijken. Je bent dus totaal overgeleverd aan wat Apple je biedt en daar kun je niets aan veranderen, is dat armoe of niet?

Dan het Retina scherm, is mooi maar zwart is niet echt zwart (meer grijs), dat vind ik wel een tegenvaller. De touch werkt erg goed maar soms iets te goed. Het komt heel vaak voor bij het bekijken van webpagina's dat je dan dubbeltabt (terwijl je het idee hebt dat je dat helemaal niet gedaan hebt) en dat de pagina wordt ingezoomt. Erg storend en leest niet lekker.

Apple maakt mooie producten maar denk niet dat het allemaal zo perfect is als wordt voorgeschoteld, er valt hier en daar heus wel wat op aan te merken. De afhankelijkheid en niet flexibel kunnen indelen naar eigen smaak vind ik echt belangrijke minpunten. Want als ik een apple router zou hebben, werkt het dan ineens wel snel? Net zoiets iTunes onder Windows, wat een ruk programma.

Wanneer het gaat om flexibiliteit en extra mogelijkheden kun je beter een goed toestel kopen met Android. Heb je weinig extra voor nodig, veel tweak programmaatjes, heb je geen iTunes nodig etc en niet onbelangrijk, je hoeft niet voor alles te betalen waar een Android logootje op prijkt. Een als je iets niet kunt betalen kun je altijd nog kijken of er alternatieven zijn.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 1 september 2012 00:47]

Dat je internet traag is kan aan zoveel factoren liggen.
Dat het ene apparaat snellere verbinding LIJKT te hebben betekent niet het apparaat zelf het probleem hoeft te zijn. Bij dit soort zaken dien je altijd eerst te kijken naar je router op welk kanaal deze is ingesteld en dien je te kijken welke protocollen ondersteund worden en of je router dit wel ondersteund. Probeer eens ander kanaal en vaak lost dat al het probleem op.

Betreft Safari zou je eens je cashe kunnen proberen te legen.
Maar ook slechtgeschreven websites kunnen crashes veroorzaken en daarbij maakt het niet zozeer uit welk platform en/of welke browser je gebruikt.

iTunes onder windows is dan ook compleet anders dan onder OSX.
Maar over het algemeen vind ik alle media programma's onder windows matig tot slecht.

En als is kijk naar Android waarbij meer dan 60% bleek mallware te bevatten.
Dan vraag ik me af hoe vrij werkelijk vrijheid daar is. iOS kan je wellicht niet zo los vanaf de computer installeren (dat is idd een minpunt) maar de hoeveelheid wat beschikbaar is zijn de beperkingen miniem te noemen. Verder vind ik zowel OSX als iOS op grafisch een niveau zitten zoals het zou moeten. Anderen systemen laten het op dat punt zwaar afweten.
Ik vraag mij eigenlijk af of ik hier nog op moet ingaan maar goed. Je suggereert hier dat ik de punten die jij hier opnoemt niet geprobeerd zou hebben. Dat heb ik allemaal al gedaan maar geen resultaat en daarom vermeld ik het.

Wat safari betreft. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een website 'slecht' geschreven is maar het is wel frapant te noemen dat alleen Safari op iOS hier last van heeft. Omdat de browser eruit klapt kun je niet nagaan waaraan het ligt. Dus dit heeft meer van doen met de stabiliteit van Safari. Lekker klantvriendelijk, en je kan daarnaast er ook niets aan veranderen. De snelheid kan eveneens bepaald worden dat Safari de caching niet goed beheerd, dus steeds webpagina delen gaat ophalen terwijl ze niet veranderd zijn.

[qoute]
En als is kijk naar Android waarbij meer dan 60% bleek mallware te bevatten.
[/quote]

Eh, bron? Kijk, je hebt van die gebruikers die maar alles installeren, niet lezen wat het doet etc. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Buiten dat heeft het niets met het besturingssysteem ansicht te maken. Veel heeft te maken met het gedrag van de gebruiker. Veel installeren wordt het systeem traag, en maar klagen maar ze hebben het zelf veroorzaakt.

Een grafische interface van het OS is mooi en leuk maar voor functionaliteit heeft het geen toegevoegde waarde, althans voor mij niet. Het is maar hoe je er naar kijkt, wat vind je belangrijk. Wamt als je met zo'n glimmende doos bepaalde dingen niet kunt dat bij andere wel kan wat is dan het nut van al die glamour en glitter. Maar ja, het ziet er wel mooi uit........ ;-s. Hoop mensen zitten maar te geilen op de interface, kijk eens hoe mooi maar als je dan vraagt wat je ermee kunt dan wordt het verhaal ineens een stuk simpeler.

Maar het is maar wat je ermee wilt/doet, waarschijnlijk mis je jij weinig omdat je alle basis dingen gebruikt en daar tevreden mee bent. Apple verteld jou wat zogenaamd goed is en dat het onmogelijk is dat je wat mist. Dan wordt er weer met veel bombarie een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd die allang beschikbaar is op andere platforms. En jij maar betalen maar dat doe je graag, toch?

Grafisch is mooi als het ook alles kan wat je wilt en genoeg mogelijkheden biedt voor de geavanceerde gebruiker. Simpel voorbeeld: Net zoiets als de grafische interface een tandje lager te zetten zodat je batterij wat langer meegaat, dan kan dus niet. Apple is een gesloten systeem/boek, als je iets wilt customizen is het bijna niet te doen. Apple bepaald wat jij MAG doen, zowel voor de ontwikkelaar als voor de gebruiker. Succes met je mooie grafische interface en het gat in je portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 1 september 2012 20:35]

Ik citeer je maar even:
betere schermen; Samsung heeft Super Amoled met ongekende zwartwaarden en prachtig contrast
Je zegt dus wél dat Amoled van Samsung beter is...

W.b. gaming: zal best dat de nieuwste games niet meer optimaal draaien op een iphone 4, die inmiddels 2 jaar oud is. Niet echt terecht om dat te vergelijken met hoe die games draaien op Android toestellen die hooguit een half jaar oud zijn... (bovendien, dat soort games trekt de accu in 2 uur leeg, ik vind 't erg prettig dat ik 3 dagen op 1 acculading kan doen bij normaal gebruik).

Materiaal / kwaliteit: ik noemde de GS3 als voorbeeld, maar wat te denken van de bouwkwaliteit van de One X (geen wifi signaal door slechte build) of de Xperia S (issues met gele vlekken op het scherm)? Bovendien, 'naar jouw ervaring' zegt weinig, N=1 onderzoeken zijn statistisch niet zo betrouwbaar.

Quad core is idd. momenteel nog niet nodig, en het zal me aan mijn r**t roesten of de nieuwe iphone (als ik die al koop) een dualcore dan wel quadcore heeft: als het maar goed werkt. Papieren specs zeggen mij niets, snap je?
Je moet koste wat het kost winnen hè? Je bent wederom lekker selectief bezig door alleen mijn gaming argument aan te halen.

Je zegt dat Quad Core niet nodig is, maar waarom eigenlijk? Extra snelheid is toch fijn? Net zoals het hebben van een smartphone fijn is. Je hebt er geen nodig, maar het is wel een mooie aanvulling.

Fijn dat papieren specs jou niets kunnen schelen, maar naar mijn mening is een high end Android toestel ook in praktijk sneller dan een iPhone. Heb zelf een iPhone en iPad gehad dus ik weet waar ik het over heb, ik betwijfel of jij ook een Android apparaat hebt gehad.
Winnen? Nee hoor, is dat jouw insteek bij een discussie, dat je moet 'winnen'? Dit soort discussies zijn ook niet te 'winnen': als android je voorkeur heeft, zul je nooit echt warmlopen voor Apple / iOS en vice versa.

Het staat me alleen behoorlijk tegen dat ik me tegen bepaalde types moet verdedigen of verontschuldigen omdat ik (bewust en afgewogen) voor Apple heb gekozen. Het staat me ook tegen dat anti-Apple personen klagen dat Apple-gebruikers denigrerend doen over andere producten, maar diezelfde anti-Apple personen zijn er bij ieder topic over iPhone / iPad als de kippen bij om hun afkeuring uit te spreken. En tenslotte vind ik de argumenten van die personen ook niet sterk, maar daar heb ik al wat over getypt.
Het vreemde is echter dat bij dit soort berichten over Apple en producten van Apple altijd weer de Apple-haters langskomen voor hun anti-Apple rants. Als Apple niet jouw ding is, waarom dan die drang om steeds maar weer iets te roepen op Apple topics?
Weet je wat het is, tweakers kunnen het niet aanzien dat een hele boel mensen een iPhone kopen en vervolgens hiermee gaan pronken dat het de beste telefoon is, super ontworpen is, super innovatief en ook zelfs bijna heilig verklaard |:( . Hierdoor zijn er een heleboel mensen die oppervlakkige dingen zeggen. Waarom moet je alleen Apple producten hebben? Probeer eens verder en objectiever te kijken (is niet makkelijk).

Daar komt die Apple haat vandaar, ook bij mij. Ook ik heb een hekel aan oppervlakkige mensen, ook op telecom gebied. Apple vs geen Apple users is een heel ander kaliber dan bijv. AMD vs Intel.

Daarnaast durf ik wel wat risisco te nemen, met producten die misschien minder naadloos samenwerken op mijn PC. Ook al zijn er voldoende Apple alternatieven die wel naadloos werken op elke PC of Mac (misschien 1x iets installeren). Maar ik wil graag sommige features. En wat dingen installeren op een telefoon wat standaard niet mag, maar wel mogelijk is.
Dat geldt aan de andere kant net zo goed: een heleboel mensen die een android device kopen, kunnen het niet laten om daarna nog even af te geven op Apple. En dat 'zoveel' iphone bezitters met hun toestel pronken is echt achterhaalde onzin, daarvoor is Apple echt veel te veel mainstream geworden.

Ik heb niet de illusie dat mijn iphone naar welke objectieve maatstaf dan ook 'de beste' is. Voor mij is het de beste keus geweest. Bij mijn volgende toestel wordt de keuze ws. een nieuwe iphone of Windows 8, vind ik er ook veelbelovend uitzien.

Het is knap arrogant om te roepen dat ik 'wat verder en objectiever' moet proberen te kijken, alleen omdat ik een iphone heb gekocht (mijn laptop is trouwens van Asus, mijn PC van Fujitsu Siemens en mijn TV van Panasonic). Je bedoelt: als ik dat had gedaan, had ik geen iphone gekocht? Nee hoor, ik heb me gewoon goed georiënteerd en daarna een keuze gemaakt.

Een hekel aan mensen hebben omdat jij ze 'oppervlakkig' vindt is overigens niet gezond hoor...
heerlijk, nerds die vechten wat beter is, Android of Apple. Waar komt die drang toch vandaan om iedereen te moeten overtuigen van de kracht van je eigen gekochte apparaat? Zijn jullie soms zo onzeker of je wel het juiste gekocht hebt?
Kleine correctie, de iPhome4s gebruikt ook gorilla glass(2)
Zozo vuurwerk... En waarom zou dit niet kunnen, het design van de 4s is ook gewoon de 4.
Een nieuwe toepassing :O? zozo.

Nee Apple heeft aantal jaren de les gevoerd maar nu is het toch ingehaald. Er wordt steeds meer gekopieerd van Android terwijl het eerst andersom was, de status balk, multitask enz.
wacht maar. We hebben de afgelopen tijd maar weinig innovatie gezien bij apple. Het was meer de specificatie lijst up to date houden dan echt nieuwe dingen toevoegen. Bij de aankondiging van de iphone 4s had iedereen een iphone 5 verwacht die iedereen weg zou blazen, maar uiteindelijk waren alleen de camera en de processor chip de grootste verandering. Daar waar apple altijd riep met de iphone 4: "Het gaat niet om de megapixels" maar later toch wel een 8mp camera in de iphone 4s stoppen. gewoon weg omdat ze anders de concurrentie niet meer konden bij houden. Veel mensen noemde het een innovatie de camera van de iphone 4(s) maar het was uiteindelijk gewoon als laaste in de rij aansluiten voor apple.

"Ja, binnen een jaar heeft Samsung het allemaal weer nagebouwd, maar de eigen innovaties zijn bij Samsung niet zo origineel, vind ik."
Daar moet ik gewoon op reageren. Ik ben een android gebruiker en vind zelf apple te "over rated" daardoor kan dit misschien android lover of anti-apple over komen (is niet zo) Maar het feit dat samsung apple kopieert vind ik toch echt een onzin verhaal. Voorbeeld:
De iphone 3gs had een 833Mhz processor met 256MB ram en een 3mp camera. Een kwart jaar later kwam de galaxy s met een 1GHz processor met 512MB ram en een 5mp camera met 720p video. 3x raden wat de specs van de iphone 4 waren. weer een kwart jaar later kwam de S2 met een 1,2 GHz dual-core processor met 1Gb Ram en een 8mp camera met 1080p Video. De iphone 4S had daarna ook een dual-core processor, deze keer iets anders dan de galaxy met nog steeds 1GHz en 512Mb. Maar ze kwamen ook met een 8 mp camera dat hun eerst overbodig leek. Deze kon ook 1080p video opnemen. Nu een half jaar later is er de S3 met een 1,4 GHz quad-core processor met 1GB RAM en een 8 mp camera met "zero shutter lag".

Dit is in mijn ogen volledige objectieve informatie en als ik het zo bekijk kan ik nu in iedergeval raden dat apple met iets komt dat vergelijkend is. Waarschijnlijk ook een quad-core chip en ik denk dat ze de RAM ook gaan verhogen. De camera weet ik niet zeker of ze daar een 8mp of een 12mp van maken. Maar ik wil hier dus duidelijk uit maken dat het apple is die achter samsung aanloopt en niet zoals u zegt dat samsung een jaar later een vergelijkend product hebben. Zeg maar gerust een half jaar eerder.
Het is denk ik best waarschijnlijk dat ze de (dieshrink van) Apple A5 pakken en die wat omhoog gaan klokken. Een krachtigere SoC lijkt me een moeilijk verhaal om te combineren met de dunne behuizing, goed batterijleven en de geruchten van een lte-modem. Qua cpu-kracht heeft iOS geen problemen en de gpu is ook vandaag nog behoorlijk high end.
Een 32 nm A5 chip lijkt mij inderdaad waarschijnlijk. Zo bespaar je al aardig wat accuduur (aangezien de iPhone 4S een 45 nm A5 chip heeft). Daarnaast nog een mogelijkheid: IGZO schermen. Ik weet er niet veel over, maar wat ik ervan begrijp is dat de helderheid een stuk hoger ligt, terwijl het vebruik niet hoger is.

Zo zorg je er dus voor dat dit 4-inch scherm minder verbruikt dan het huidige 3.5-inch scherm, terwijl de maximale helderheid nog hoger ligt.

Daarnaast is, volgens de geruchten, de batterij iets verbeterd (slechts 10 mAh extra), maar wel 3.8 V. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit, maar Anandtech heeft er iets over geschreven en schijnbaar kan die kleine verandering (van 3.7 V naar 3.8 V) voor een betere accuduur zorgen.

Ik ben wel benieuwd, naar de volgende generatie iPhone maar ik hoop wel dat het iets meer is dan een 'opgefrist' design, 4-inch scherm en 4G LTE. Een ander design is leuk, maar daar heb je - in theorie - niks aan. 4G LTE is verder, tot nu toe, nutteloos in Nederland.

-----------------------------------------------
EDIT: Meer over die IGZO schermen.
We weten dus niet of Apple IGZO schermen gaat gebruiken, maar zo ja, dan is dat toch wel heel mooi meegenomen. Uit dit filmpje heb ik wat handige informatie gehaald.

- Hogere pixeldichtheden tot wel 500 pixels per inch
- 1 ms response time
- Het aandrijven van het scherm ("Panel Driving Power") verbruikt maar 41% vergeleken met de 'traditionele schermen' (oftewel: 59% zuiniger)
- Achtergrondverlichting verbruikt maar 80% vergeleken met de 'traditionele schermen' (oftewel: 20% zuiniger)
- Dunnere bezels mogelijk

Oftewel: je krijgt een kwalitatief beter scherm, met een lager energieverbruik en dit soort schermen zijn amper duurder.

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 31 augustus 2012 17:46]

Zolang ze 'traditionele schermen' niet definen, heb je nog niets aan 80% en zulke getallen, ze kunnen net zo goed een LCD scherm uit 2006 als uitgangspunt nemen...
De video vermeldt duidelijk dat Sharp verwacht de productie te starten later dit jaar. Gezien deze aankondiging (en video) is gedaan op IFA dat momenteel plaatsvindt, zou het mij sterk verwonderen zou dit al in de volgende iPhone of ander consumentenproduct zitten. De Iphoneproductie is wellicht volop op gang zodat (kort) na de presentatie op 12 september de Iphone (wereldwijd) beschikbaar is.

Ofwel heeft Sharp een zwijgplicht met Apple...
Het zou niet de eerste keer zijn dat Apple het voortouw neemt bij de introductie van een nieuw onderdeel. Je zou dus best gelijk kunnen hebben! :)
Wishful thinking de meeste bronnen roepen geen change in de processor misschien een iets betere GPU...

De volgende iPhone lijkt me zeker om hun scherm totaal niet aan te sluiten bij de high-end telefoons van de concurrenten. De prijs zal erg hoog zijn in lijn met de concurrenten maar het geen Apple daar voor bied is een stuk minder. Geen HDReady scherm, geen quad core, geen SD slot, geen NFC chip.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit de laatste iPhone wordt die goed verkoopt hier na zullen ook de hardcore Apple verslaafden toe geven dat Apple telefoons simpel weg niet meer mee kunnen met de rest van de markt.

Het is jammer de iPhone schokte de wereld de tweede iPhone viel wat tegen 3 mwa, 3S net even beter 4 jammer, 4S beter dan 4 maar voorbij gestreefd door Android telefoons. 5 Ach je moet wel heel erg van Apple houden als je dat ding nog koopt.
Ik hoop heel erg dat Apple eindelijk accepteert dat een merk alleen een telefoon niet beter maakt dan de concurrentie en dat hun OS geen unique selling points meer heeft ten opzichte van de concurrent. Als ze dat doen en ze komen weer met echte innovaties een flink betere telefoon dan de rest van de wereld dan hebben ze nog een kans maar ik waag het te betwijfelen of dat ze ook echt nog gaat lukken.
Wat dat betreft heeft Jobs het schip op tijd verlaten nu zal hij herinnerd worden als de held die Apple het duurste bedrijf ooit maakte, waar als hij nog een jaar of 10 was blijven zitten hij ook de man was geweest die het weer niet lukte om die boog gespannen te blijven houden...
De iPhone 4 jammer? Toen stopte ik met het lezen.
Ik stopte al met lezen toen ik zag staan ''geen quad core''. Ik vraag me af wat men dan zelf extra doet met die quad-core processor?

Als ik naar de gemiddelde gebruiker kijk, wat doet men met een quad-core? Mijn pa heeft een HTC One X, maar hij doet niets meer dan wat Facebook, whatsapp, af en toe een andere app downloaden, internetten. De standaard dingen die iedereen ook doet met zijn smartphone.

Daarbij zegt het meer iets over Android, dat die ''zwaardere'' hardware nodig heeft om vloeiend te kunnen draaien.
Het is jammer de iPhone schokte de wereld de tweede iPhone viel wat tegen 3 mwa, 3S net even beter 4 jammer, 4S beter dan 4 maar voorbij gestreefd door Android telefoons. 5 Ach je moet wel heel erg van Apple houden als je dat ding nog koopt.
Volgens mij ben je in de war. De tweede generatie iPhone heette iPhone 3G. Daarna 3GS. En de iPhone 4 is best verkochte smartphone ever dus hoezo is die jammer? Die telefoon is een gigantisch succes.
Ten eerste, Jobs heeft het schip op tijd verlaten? Tot zijn dood is hij Chairman geweest bij Apple, lijkt me een beetje oneerbiedig om iemands dood als een slim vertrek te beschouwen...

Daarnaast vind ik dat de iPhone nog steeds met de concurrentie mee kan, en dat heeft het grotendeels aan iOS te danken. Want ondanks dat android steeds sterkere hardware heeft, ook grafisch, komen nog steeds de beste games vaak eerst voor iOS uit. Je noemt dingen als een HDReady scherm en een quadcore processor, naar mijn idee zijn dit vooral marketing termen.

Om het retina display niet een high defenition scherm te noemen is gewoon ronduit dom, als je kijkt naar de pixeldichtheid, is nagenoeg alleen de xperia s beter. Bovendien is het scherm qua kleur veel beter dan bijvoorbeeld de android marktleider, de S3. Alleen de HTC one X produceert betere kleuren, iphone is de nummer 2 op weinig afstand.

Als je op dit moment naar een van de snelste processors op de android markt kijkt kom je al gauw uit bij, juist je raad het al, een dual core, en wel die van qualcom. Waarom een quadcore gaan gebruiken als je OS het afkan met een prima presterende dual core?

Als je verder kijkt dan alleen de spec marketing die de laatste tijd gaande is op de smartphone markt zul je zien dat de iphone nog steeds een van de best presterende telefoons op de markt is die uitblinkt is gebruiksvriendelijkheid en grote ondersteuning geniet van app ontwikkelaars. En laat dat nou net de echte USP's zijn van de iphone. Op termijn wordt de hardware steeds minder belangrijk en de software juist steeds belangrijker, en laat apple dat juist uitstekend voor elkaar hebben.

bij voorbaat maar ff, geen fanboy heb zelf een one X.
zul je zien dat de iphone nog steeds een van de best presterende telefoons op de markt is die uitblinkt is gebruiksvriendelijkheid en grote ondersteuning geniet van app ontwikkelaars. En laat dat nou net de echte USP's zijn van de iphone. Op termijn wordt de hardware steeds minder belangrijk en de software juist steeds belangrijker, en laat apple dat juist uitstekend voor elkaar hebben.
Ik ben het grotendeels eens met je post.. MAAR niet iedereen vind het even prettig dat Apple qua software zoveel mogelijk voor jou wilt bepalen wat je er wel en niet mee kan. (erg gesloten software). Ik heb zelf een lange tijd een iPhone (3G) gehad en me niet gestoord aan het OS... totdat ik weer eens een tijdje met (eerst een symbian en daarna) een Android-device rond heb gelopen, dan pas kom je er achter hoe weinig er aanpasbaar is aan je iPhone. Het loopt soepel (njah.. mijn iPhone liep soepel tot iOs 3.1.3... na de update naar 4.x helemaal niet meer!) en idd. in de appstore is er een groot aanbod (iets wat ik mis bij m'n Nokia E7 bijv.). Gebruiksvriendelijkheid is iig een mening... laten we het daar op houden :)
..
Laat het nou net de marketingstermen zijn waar de consument voor valt ;) Kan me nog termen als Retina etc. herinneren.
Apple wil niet zoveel bepalen voor je, het punt is nog altijd zoals je bij windows en android ziet dat mallware daar gewoon zijn vrije gang kan gaan.

Apple heeft toezicht erop om zoveel mogelijk te voorkomen dat derden misbruik maken van je gegevens. Maar ook dat je software goed draait (en dat doet het).

Als je iPhone na een update niet meer soepel werkt dan kan je een DFU reset uitvoeren (dit verhielp praktisch bij iedereen het probleem).

Het klopt wel je in een zekere vorm beperkt bent met software (persoonlijk zie ik liever een optie ervoor zoals bij OSX of je wel of niet software los installeert). Maar in principe is er zeer veel beschikbaar en in uiterst geval kan je jailbreaken.

Ik ga nog niet warm of koud worden van al die geruchten ... just wait and see
Apple wil niet zoveel bepalen voor je, het punt is nog altijd zoals je bij windows en android ziet dat mallware daar gewoon zijn vrije gang kan gaan.

Windows? Dat is ook gesloten hoor! Get your facts straight!
Oh jij gebruikt je smartphone alleen om te bellen? Triest.
Wat dat betreft heeft Jobs het schip op tijd verlaten nu zal hij herinnerd worden als de held die Apple het duurste bedrijf ooit maakte, waar als hij nog een jaar of 10 was blijven zitten hij ook de man was geweest die het weer niet lukte om die boog gespannen te blijven houden...
Ja hij heeft het schip op tijd verlaten...
Beetje tegen zijn eigen zin in weliswaar :D maar dat heb je met dood gaan natuurlijk...

Verder is je bericht niet meer dan een simpele niet onderbouwde flame.
Waar je uiteraard vrij in bent maar het staat je niet chic.
Als je een aantal argumenten kunt aanvoeren waarom je die menig toegedaan dan kunnen we wellicht nog inhoudelijk een discussie voeren.
ik hoop toch wel dat er deze keer iets meer veranderd dan alleen de soc, het design kennen we nu wel, ook al is het iets uitgerekt ten opzichte van de 4/4s. Als Apple nu niet met iets vernieuwends komt, al is het maar in design, wordt het toch wel een moeilijk verhaal denk ik hoor. Ook op software gebied moet er toch wel wat veranderen, heb laatst weer even een tijdje een iPhone 4s gebruikt, en heb echt het gevoel dat het achterloopt ten opzichte van Android 4.0/4.1, kleine dingen die me vreselijk storen. Als er niet iets vernieuwends komt, zullen ze achter de feiten aan blijven lopen, al zal er best een enorme markt van early-adaptors op hen staan te wachten...
4thin :)

En Apple noemt het niet de iPhone 5... dat doen alle nieuws site's volgens mij is er helemaal nog geen officiele naam door Apple gegeven.

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 31 augustus 2012 16:10]

Scherp, nog helemaal niet aan gedacht, maar volgens mij heb je gelijk. Ook al in iPhone 5 nog steeds mogelijk natuurlijk.
Ze gaan het gewoon the new iPhone noemen. Net als de nieuwe iPad
Even een hele gekke theorie: ze blijven de iPhone gewoon "iPhone _" noemen, terwijl ze dat bij de iPad niet doen omdat ze daarmee andere plannen hebben.

Stel je voor dat ze dit najaar een iPad mini zouden aankondigen. Dan heb je een 7.85" iPad en een 9.7" iPad. Zie je het voor je? Dit jaar heb je een "iPad 3" en een "iPad mini", volgend jaar "iPad 4" en "iPad mini 2". Ik denk niet dat Apple dat graag ziet - dan lijkt de iPad mini immers twee jaar achter te lopen.

Het is een beetje zoals ze het met de Mac-lijn doen: gewoon "iMac", gewoon "MacBook Air", etc. - immers krijg je anders een "iMac 12", een "MacBook AIr 3", een "MacBook Pro 8".
lijkt mij meer een iPhone 6, omdat het de 6e zal zijn, maar wie weet.. niet dat het echt belangrijk is, hopelijk een nieuw design, persoonlijk vind ik het erg mooi maar iets nieuws is altijd leuk ( en zeker nodig om tegen de concurrentie te kunnen opboxen ).

[Reactie gewijzigd door jabwd op 31 augustus 2012 17:25]

Ik gok op iPhone 4" :p
Ooit een XL-aanhangsel gezien bij een Apple product?

Ik hoop trouwens toch echt dat het niet het definitieve ontwerp is. Veel te lang en te smal..
Hier en hier. Ja dus XL genoeg (en vx, lc en nog veel meer rare combos).
Dat is maar 27 jaar geleden...
Ja maar dat is natuurlijk allemaal erg lang geleden.. Sinds de terugkeer van Steve Jobs in de jaren 90 hebben ze hun namen-beleid flink verbeterd..
Wie zegt dat het uiteindelijk de iphone 5 gaat krijgen als naam? De nieuwe iPad werd tot de dag van de aankondiging ook leuk iPad 3 genoemd.
Geef het beestje een naampje, wat maakt het verder uit hoe iets heet?

Hoe dan ook, ben wel benieuwd waar Apple mee komt, als ik dan de Note II zo eens bekijk en de S III hebben ze wel een flinke inhaalslag te maken.
Hoe dan ook, ben wel benieuwd waar Apple mee komt, als ik dan de Note II zo eens bekijk en de S III hebben ze wel een flinke inhaalslag te maken.
Ik heb gespeeld met de S III, en ik ben er niet van onder de indruk. De note evenmin, maar die fungeert voor een andere sub-doelgroep heb ik 't idee. (enorm groot scherm met stylus is niet iets wat mij aantrekt, maar genoeg andere mensen weer wel)

Uiteindelijk heeft 't allemaal met persoonlijke voorkeur/smaak te maken denk ik. Ik zou niet direct weten wat de S III of Note II - los van de veel grotere displays, wat ik geen plus vind, eerder een min - nou beter doen.

Als ik kijk naar m'n Sony Xperia P, met een 4" scherm, dan heb ik al 't idee dat 't te groot is. Ik vind m'n iPhone 4 toch prettiger qua formaat.
Wie zegt dat het uiteindelijk de iphone 5 gaat krijgen als naam?
Ik zeg zelfs dat 'ie dat niet gaat krijgen. Na de iPhone 4 kwam namelijk de 4S, en dat is dus de 5e iPhone.


De volgende iPhone heet weer gewoon "iPhone".
Hij zegt dan ook dat de 4S de 5e iPhone is, en 5 + 1 = 6, dus de iPhone na de 4S, is de 6e.
even goed het artikel lezen:
De volgende iPhone, die volgens veel geruchten iPhone 5 of simpelweg iPhone gaat heten

[Reactie gewijzigd door Pluistronaut op 31 augustus 2012 16:14]

'Ze' (als in Apple) hebben het toestel ook nog geen naam gegeven. Sterker nog, Apple heeft dit toestel helemaal nog niet aangekondigd, dus misschien gaat het wel iPhone 8.5 heten, I dunno.
Dat veel media het de iPhone 5 noemen komt natuurlijk doordat het tot nu toe gangbaar van Apple is om na een xS variant een nummertje op te hogen, maar dat is dus alles behalve zeker.
Nee, Apple heeft het niet zo met de nare suffixen. Het was uberhaupt al verbazingwekkend dat de 3 een 3G werd (ja, natuurlijk, het gaat over de 3g support), en dat er een 3GS kwam. Diverse merken plakken dingen als "HD" achter namen om ze beter te laten verkopen. Apple doet dat niet om dat ze van mening zijn dat hun product op zich al goed genoeg zou moeten verkopen.

Nu hebben ze natuurlijk een ping pong release waarbij er eerst een 'gewone' komt en later een 'verbeterde' versie waar S achter staat. Dus in die situatie is het niet zo zeer een 'we willen hem beter laten verkopen', maar eerder een indicatie van welke versie het nou is.

Andere fabrikanten hebben meestal een verschrikkelijk versplinterd assortiment, waarbij er vaak 1 of 2 goede modellen zijn en de rest 'slechtere' versies lijken te zijn, om de prijs te drukken. Dan krijg je automatisch dat ze binnen hun eigen product range een beetje moeten 'concurreren'. Als ze mensen willen overhalen om toch het duurdere toestel te nemen zullen ze daar de namen en rest van de marketing strategie op toespitsen, en dus krijg je dan dingen als "Pro" en "Limited Edition" en "XL" en "HD" en "Speed", terwijl al die benamingen totaal nergens op slaan. Ze verwijzen allemaal naar ambigue of zinloze termen die bij het gebruik van het product nou niet bepaald een zo veel betere experience opleveren. Een toestel is niet beter qua complete experiance als alleen 1 onderdeel beter is. Stel dat je een 2x zo groot scherm hebt, dan loopt ie gewoon sneller leeg en is ie minder portable. Zet je er een 2x zo grote accu in, dan is ie weer dikker en zwaarder, en duurt het laden langer. Zet je er een speciale interface op waardoor je leuke dingen kan doen, heb je weer het nadeel dat er een standaard bij komt die meestal buiten het ecosysteem waarin het toestel verkeert niet werkt.

Daarnaast is het zo dat Apple tot nu toe voor elke 'ping' release een major release maken die soms breekt met bestaande soft- en hardware, en soms ook nieuwe dingen zal ondersteunen die op oudere toestellen niet mogelijk zijn. (Kijk bijv. naar Siri, of de front camera)

Dus, nee, het is niet veel logischer.
Meh? Er heeft nooit een iPhone 3 bestaan. Na de originele iPhone kwam de 3G, daarna de 3GS, 4 en 4S.

Persoonlijk vind ik die nummertjes wel handig. Je weet dan altijd waar je het over hebt. Nu met die verrekte iPad 3 weet je nooit zeker of iemand het over de eerste of de laatste iPad heeft.
De meeste normale mensen kunnen je dat überhaupt al niet vertellen. Ik zie zo veel mensen zeggen dat ze een TomTom hebben terwijl ze een Garmin in de auto hebben zitten. Of een iPod terwijl ze een Sony walkman hebben...

Versie nummers zouden voor de normale mensen ook niet prominent neergezet moeten worden. Ik ben meer een voorstander van hoe Google het doet met Chrome.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met dat veel mensen TomTom als een synoniem voor navigatie zien, en iPod als een synoniem voor een MP3-speler. Ik denk niet dat ze denken dat het ook een échte iPod is of een échte TomTom.
Dat zegt ie ook, het is verbazingwekkend dat de derde iPhone de 3G werd bedoelt hij.
Ja, nu zie ik het ook. Excuus.
Maar het is dan toch de tweede?
Apple heeft een hele historie van rare prefixen en nummers die niet te begrijpen zijn. Dit is pas met de new-school design (iXXX) minder geworden. Tot die tijd vlogen termen als 'classic', 'lc', 'vx', Quadra, duo, SE en XL je om de oren. Typenummers waren onbegrijpelijk en niet te rijmen met de hardware die je kocht. Dus ondanks een hoge modscore is het relatief nieuw dat men dit niet meer doet. Apple bestaat dan ook al enige tijd (bijna 30 jaar) dus het is begrijpelijk dat de historie van het bedrijf niet bij iedereen even scherp op het netvlies staat.
Nee, Apple heeft het niet zo met de nare suffixen. Het was uberhaupt al verbazingwekkend dat de 3 een 3G werd (ja, natuurlijk, het gaat over de 3g support), en dat er een 3GS kwam.
Sterker nog, de iPhone 3G was de tweede iPhone.

iPhone (1)
iPhone 3G (2)
iPhone 3GS (3)
iPhone 4 (4)
iPhone 4S (5)
De eerst telefoon van Apple was niet de iPhone maar de Motorola E790 Apple iTunes phone.

Deze was in 2005 uitgebracht en is nooit echt bekend geweest.
En de eerst iPhone werd uitgegeven als 2G.

Dus de lijst ziet er als volgt uit:

Motorola E790 Apple iTunes phone (1)
iPhone 2G (2)
iPhone 3G (3)
iPhone 3Gs (4)
iPhone 4 (5)
iPhone 4s (6)
iPhone 5 (7)
Onzin. Die Motorola was geen telefoon van Apple, maar een Motorola met ondersteuning voor iTunes. Zodat je je muziek vanuit iTunes er naartoe kon synchen, net als een iPod.

De eerste Apple telefoon was de iPhone 2G.

Als je weet hoe de iPhone tot stand is gekomen, als spin-off van het iPad project, dan weet je dat de ontwikkeling van een Apple telefoon compleet los staat van de iTunes integratie in een motorola telefoon.
Omdat we anders nu nog steeds de naam iphone 1 hadden.
Want ze zijn allemaal bijna hetzelfde
Ik ben Apple fanboy, maar ik heb nu de iPhone 4 en iPhone 4S gehad, en dit is gewoon precies hetzelfde alleen dan met een langer scherm. Kom op zeg, ik wil ook gewoon een keer wat anders, dit zal dus ook betekenen dat de iPhone 5S er ook weer identiek uit zal zien, 4 jaar iPhone met minimale verschillen, echt een tegenvaller, zelfs voor een op en top Apple fanboy.
Mischien eerst even wachten tot hij officieel bekend is gemaakt ipv je conclusie te trekken op een gerucht?
Het is ook in Apple's belang dat een iphone ook als iphone herkenbaar is. Iedereen die zo'n ding ziet, ziet direct dat het een iphone is.

Als je de producten van Apple bekijkt lijken opeenvolgende generaties apparaten altijd wel op elkaar, de verschillen zitten er hem vaker in dat dingen vereenvoudigd of weggewerkt worden, zoals nu de behuizing van een metalen frame met glasplaten vervangen wordt door een unibody. Zelf in de naamgeving, waar de toevoegingen weggelaten gaan worden, en de 'iphone 5' officieel 'iphone' gaat heten, net zoals bij de ipad.

Puur een ander uiterlijk, omdat het anders zou moeten zijn is ook niet de filosofie van Apple. Er verandert niets zonder dat daar een functionele reden aan ten grondslag staat. Een interessant boek daarover is Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple's Success, wat ingaat op de ontwerpprincipes van Apple.
Klopt daar zit ook wel wat in, misschien moet ik hem ook in het echt zien in combinatie met de unibody, waarschijnlijk ben ik dan direct alweer verkocht.
Maar mag je dan alleen iets nieuws noemen wanneer het uiterlijk volledig anders is? Je kan wachten maar meestal heeft Apple een redelijk doordacht design waar ze niet zomaar van afstappen.
Heeft apple het dan al ooit over de iPhone 5 gehad? Volgens mij doen we dat zelf...
Oh ja hoor. Het heet toch al iPhone? Dat zegt al een heleboel over het uiterlijk..
omdat dit dan ook niet in lijn zou liggen met de vorige iphone releases
Ik bedoel maar iphone 3g > iphone 3gs > iphone 4 > iphone 4s > iphone 5?
Waarschijnlijk noemt Apple het de "new iPad" of "new iPhone" om als er informatie lekt men niet weet om welke iPhone het precies gaat.

Dit heeft dan dus meer met geheimhouding te maken dan naamgeving.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze de scherm verhouding zouden veranderen. Gezien de apps zijn bedoelt voor altijd dezelfde schermverhouding zou dit beteken dat er zwarte balkten te zien moeten zijn onder en/of boven het scherm (of de notificatie balk zou groter moeten worden). Ik denk niet dat apple dit zou doen omdat het dus zou beteken dat elke app aangepast moet worden aan het nieuwe formaat.
Dus er zou maar nooit een verandering moeten komen en we moeten vooral bij het 'oude' blijven?

Ik geloof er best in dat ze een nieuw schermformaat aanhouden. Ze moeten tenslotte ook mee met hun competitie.

Met de retina displays moesten toch ook alle apps aangepast worden? En dat is inmiddels ook (grotendeels) gebeurd. Het duurt even, maar uiteindelijk gaan de developers ook wel mee.
Dat is niet wat hij bedoeld denk ik. Met de retina konden alle apps gewoon perfect worden opgeschaald (alles keer twee). De schermverhouding, waar Mathijs het over heeft, is nooit aangepast.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 31 augustus 2012 16:43]

Als de geruchten waar zijn hebben ze alleen de hoogte aangepast. Ik ben niet bekend met iOS-ontwikkeling maar een "normale" app wat hoger maken zou niet zo moeilijk moeten zijn denk ik. Voor games en andere complexe ui's kan het wat vervelender zijn, maar moet je altijd maar blijven hangen op een aspectratio omdat het vervelend is te veranderen? Tot die tijd bestaande app's met zwarte balken weergeven lijkt me niet zo'n probleem. In het begin waren ook alle iPad-app's heel klein / of klein en gezoomd. Dit is imho veel minder erg.
Ze hadden de telefoon ook breder kunnen maken, waarom alleen langer het ziet er ook vreemd uit.
Volgens mij gaan ze het argument 'je kan aan het volledige toetsenbord aan dankzij de dunne vorm' gebruiken. Dit lijk mij toch een logische verklaring?
de iPhone is niet echt gemaakt met het idee dat je hem in landscape houdt. Voor e-mails artikelen en sms/whatsapp chats is het handiger om wat meer lengte te hebben dan meer breedte.
Voordeel is nu wel dat je een 16:9 verhouding scherm krijgt.
De reden hiervoor is dat met deze breedte je met je duim het hele scherm kan bedienen. Daardoor kan je de telefoon in al zijn functionaliteit blijven gebruiken met 1 hand.
Dat lukt niet meer als je hem breder maakt.

In veel situaties zul je een SIII of Note met 2 handen moeten gebruiken. En dat is in veel situaties niet praktisch.

Bijvoorbeeld als ik met een boodschappentas loop vind ik het wel ideaal als ik met andere hand gewoon mn telefoon kan gebruiken.
Mwoah, apple brengt gewoon een nieuwe Mac met eerst een PowerPC en dan een x86 uit: alles opnieuw compileren is het devies. Een beetje aan de schermverhouding rommelen is dus peanuts hierbij vergeleken.
Vind de verhoudingen raar lijken, meeste telefoons met zo'n schermverhouding zijn niet zo langgerekt. Hadden ze de randen aan de boven en onderkant niet minder kunnen maken? Vooral aan de bovenkant, daar zit alleen een mic en een camera.
Zat ik ook aan te denken.
Idd, ik vind het er heel vreemd, bijna ongemakkelijk, uit zien.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat zo'n design eigenlijk toch een soort trademark is: één dikke rand boven, scherm, één dikke rand onder met één knop.
Je bedoeld met "ze" degene die dit stukje waar heeft gemaakt waarbij het niet duidelijk is of het wel van Apple of èèn van zijn partners af komt of dat het gewoon door een willekeurige persoon is gemaakt?
Wedden dat, als dit daadwerkelijk de nieuwe iPhone wordt, er volgend jaar een hoop telefoons op de matk zullen zijn die net zo 'langgerekt' ogen? De recente geschiedenis op het gebied van smartphones in overweging nemende is het een koud kunstje om dat te zien aankomen... ;)
Gefreesde backplate?
Normaliter wordt zoiets toch gestanst?
stansen is massaproductie, waarschijnlijk is dit gefreesd omdat het maar om één stuk gaat. Anderzijds vind ik het raar dat dit nog niet in massaproductie is, de voorraden moeten opgebouwd worden...
Lijkt me dure productie methode! Ben benieuwd naar het gewicht.

De glazen achterkant zien ze gelukkig ook in dat dat geen top idee was.
De Macbooks worden ook uit 1 blok alu gehaald. Overblijfselen gaan de oven weer in :).. Maar de binnen kant wordt wel gepolijst. Ik denk daarom ook dat dit een preproductie is. Test design of wel not jet finised.
De unibody producten van Apple worden uit een blok aluminium gefreesd, aangezien de foto's die de afgelopen maanden zijn uitgelekt erop duiden dat het een aluminium unibody constructie zal zijn lijkt het mij dat de productiemodellen ook gefreesd zullen worden.
Weer scherpe hoeken. De iPhone 4 mag dunner zijn, maar de 3GS vind ik fijner vasthouden. Plus dat iedereen een lelijk hoesje om de iPhone heeft.

Liever een iets dikkere telefoon met natuurlijkere vormen voor mij graag!
Ik heb nog nooit een iPhone gehad, maar de 3(G/S) houdt opzich prima vast. De 4(s ) ligt echt totaal niet lekker in de hand, erg ongemakkelijk. Misschien dat t een stukje gewenning is, maar mijn eerste indruk was negatief.
Ik heb nog nooit een iPhone gehad, maar de 3(G/S) houdt opzich prima vast. De 4(s ) ligt echt totaal niet lekker in de hand, erg ongemakkelijk. Misschien dat t een stukje gewenning is, maar mijn eerste indruk was negatief.
Hoe dat zo dan? ik gebruik m'n iPhone 4 al bijna 2 jaar zonder hoesje, en ik vind 't niet ongemakkelijk te noemen. Nou moet ik zeggen dat ik forse handen heb, misschien dat 't dan weer een andere ervaring is.
Lijkt me logisch: de iPhone 3GS heeft een design dat is ontworpen om goed in de hand te liggen. De iPhone 4 heeft een design dat is ontworpen om er op zichzelf goed uit te zien.

De iPhone 3GS heeft een achterkant met een ronding (en dat past dus veel beter in de handen (van de meeste personen)). De iPhone 4 is rechthoekig en is relatief 'scherp'.
Ik heb juist het gevoel dat het andersom is. De iPhone4(s) ligt stevig in de hand en glijdt niet snel weg, de bollende achterkant van de 3GS wilde eerder wegglippen. Kan afhankelijk zijn van de grote van de hand.
"natuurlijkere vormen"

samsung-designed by nature ^^.

ik ga deze middag de sIII gaan afhalen. ben altijd heel tevreden geweest van mn iphones maar ik wil eens wat anders. kan goed zijn dat ik later weer voor iphone ga maar dan zal het vooral afhangen van het OS.
Gecondoleerd met je aanschaf alvast. En tot volgend jaar bij de iPhone 6 ;)
Ben erg benieuwd. Mijn huidige abonnement is al verlopen en ik wacht dat ook met smart op de nieuwe iPhone. Vind het zelf wel fijn dat de achterkant nietmeer van glas is. Aan de dikte van mijn iPhone 4 stoor ik me niet, dus van mij hoeft hij niet veel dunner te worden.
Ik ben benieuwd of de andere afmetingen en scherm de enige 'grote' veranderingen zijn aan de iPhone. Het lijkt me namelijk steeds moeilijker om te innoveren. Wat mij betreft nadert de iphone 4s al redelijk de perfectie.
Ik kan me niet voorstellen dat ik over zou willen stappen voor een iets groter scherm met meer pixels? En qua snelheid hoef ik ook niets meer te hebben. Een extreem lange accuduur, dat zou nog wel een wens zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 31 augustus 2012 16:28]

Perfectie? Geen enkele telefoon is perfect! Die zou een veel langere accuduur hebben, glas zou niet breken, OS aanpasbaar en veilig, groter scherm en toch kleiner qua formaat, geen vingerafdrukken op zich laten etc etc.

Er komen altijd nieuwe dingen bij!

Daarbij geen groter scherm? Gebruik het een week en je wilt niet meer terug!
Ja OK> Dat is waar, maar de stapjes waarmee geïnnoveerd wordt, worden wel steeds kleiner.
En daarmee steeds minder de moeite van t overstappen waard.
Daarbij geen groter scherm? Gebruik het een week en je wilt niet meer terug!
ik gebruik m'n Xperia P met 4" scherm al meer dan een maand, en ik gebruik nog altijd liever m'n iPhone 4 met 3.5" scherm.

Ik denk dat 't schermformaat dus - zoals alles - heel persoonlijk is. Als Apple een iPhone 5 (of wat de naam ook moge worden) uitbrengt met 3.5" scherm en een versie met een 4" scherm (wat ze natuurlijk nooit en te nimmer doen), dan zou ik persoonlijk eerder voor de 3.5" versie gaan.
Had je de Xperia U moeten kopen. 3,5", 112m lang en dual core voor 200 eurie. Wat kosten die iphones ook alweer? Het 3 tot 4 dubbele?
500+ euro voor een 4S dat is heel wat anders dan wat jij er van maakt.
Een extreem lange accuduur, dat zou nog wel een wens zijn.
Welllll, als ze de Sharp IGZO schermen gaan gebruiken die minder gebruiken en dunner zijn hebben ze meteen veel meer ruimte voor de accu. Zeker omdat het geheel groter is. Dat zou best eens de grote verrassing kunnen zijn.

Voor mij maakt het niets uit, als ik slaap kan ie best aan de lader liggen maar voor anderen is het blijkbaar een punt.
De foto's tonen een toestel dat wat design betreft in lijn ligt met de iPhone 4 en 4S
Jammer, ik had toch wel op een iets vernieuwender design gehoopt. Ben benieuwd of veel mensen alleen voor een groter scherm en een dunnere behuizing een nieuwe iPhone zullen aanschaffen. Zonder landelijke dekking heeft 4G ook weinig toegevoegde waarde in Nederland.
De processor zal(verwacht ik) een grote vooruitgang zijn ten opzichte van de 4s. Buiten dat is het ook gewoon zo dat veel mensen gewoon graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben;)
Inderdaad jammer, zoals het ernaar uit ziet heeft de iPhone 5 geen vernieuwd ontwerp en alleen betere specs andere materialen/afmetingen?

Er trouwens al veel vraag naar de nieuw iPhone want kort geleden was er een explosieve groei aan tweedehandse iPhone 4 toestellen op veiling websites.
Pff ben ik nou de enige die dunner ondergeschikt vind aan accuduur? Maak hem liever 5mm dikker en zorg dat er een dikkere accu in kan.

Ik loop niet voor niks met een dikkere LG rond met 3500mha accu.

Nadeel is dat als Apple "dunner dunner dunner" roept dat de rest erachteraan huppelt.
Als je even door de reacties scrollt zie je als het goed is dat je niet de enige bent die liever een grotere accu heeft...

Ik raad je voor een lange accuduur de motorola RAZR aan;) en die is ook slechts 10mm dik als ik me niet vergisD!
Als je even na de posttijd kijkt zie je dat die reakties er toen nog niet stonden. :)

Maar ik heb wel mijn antwoord nu iig. ;)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 31 augustus 2012 20:23]

1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.