Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 12.421 •

Sony heeft zijn bril voor het bekijken van films in 2d of 3d en het spelen van games een update gegeven. De bril, of head-mounted display, is voorzien van twee kleine oled-schermen en moet lichter en comfortabeler dan zijn voorganger zijn.

Sony had al een 'Personal 3D Viewer' in de vorm van de HMZ-T1, maar dat apparaat had het flinke gewicht van 420 gram. Sony heeft het design voor de opvolger, de HMZ-T2, een stukje gemoderniseerd, maar heeft vooral op het gewicht bespaard; de nieuwe head-mounted display weegt nog slechts 330 gram. Ook de ergonomie zou met het nieuwe model verbeterd zijn; de HMZ-T2 moet meer verstelmogelijkheden hebben voor een comfortabele pasvorm.

De hardware is grotendeels gelijk gebleven. De twee beeldschermen die een 3d- of 2d-beeld vlak voor de ogen weergeven, bestaan uit oled-panelen van 1280 bij 720 pixels, die een 'virtueel beeld'  van 750 inch op 20 meter afstand moeten opleveren. Op een kortere afstand, van vier meter, moet dat een 120"-beeld opleveren. Koptelefoons zijn in de head-mounted display geïntegreerd en moeten voor virtueel 5.1-kanaalsgeluid zorgen, maar ook eigen oordopjes kunnen gebruikt worden.

De 'bril' wordt door middel van een kabel van drieënhalve meter met een Processor Unit verbonden, die op zijn beurt via een hdmi-kabel met een mediaspeler, gameconsole of tv-decoder wordt verbonden. Het geheel zou ongeveer 15W verstoken; in standby-modus daalt dat tot 0,25W. De HMZ-T2 is vanaf november verkrijgbaar en gaat dan 999 euro kosten.

Sony HMZ-T2

Reacties (41)

Ik mis nog wel dat de bril 'weet' wanneer je je hoofd beweegt. Het lijkt me dat je de echte 3d ervaring mist als je in een cockpit zit, naar rechts kijkt en niets beweegt. Anders dan dat lijkt dit me ook enigszins overpriced; 999 dollal voor 2 schermpjes in een bril gemonteerd, of lees ik nu over iets heen?
Waarschijnlijk lees je nergens over heen, maar mist het artikel het stuk dat beschrijft dat je als consument niet echt alternatieven zal hebben :) Het is dus duur om dat het nieuw is, om dat er geen tot weinig concurrentie is, en om dat de technologie waarschijnlijk nog niet de kwantiteit heeft om goedkoper gefabriceerd te kunnen worden.
Naja, nieuw. De eerste HMDs bestaan al sinds de jaren 90 als ze er al niet waren in de jaren 80 toen VR een van de vele buzzwoorden was. (Virtual Boy 1995 bijv) (Headtracking bestaat ook al jaren)

Het slaat voornamelijk niet aan lijkt me omdat de meeste HMDs niet praktisch zijn en zeker niet voor langer tijd en ook zullen veel mensen het "stom vinden staan".

En er is op zich redelijk wat concurrentie.
http://www.siliconmicrodisplay.com/
http://trivisio.com/
http://www.reconinstruments.com/
http://sensics.com/
http://www.vuzix.com
http://www.inition.co.uk/3D-Technologies/productsection/31
http://trackingreality.co...mounted-displays-of-2012/

Al dan niet voor dezelfde doelgroep maar er zijn aardig wat bedrijven met HMDs bezig.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 31 augustus 2012 15:20]

Dit is niet voor Jan en Alleman natuurlijk. Het punt is ook dat goede, betrouwbare head-tracking veel tijd en geld kost. Daarnaast moet het ECHT goed betrouwbare en accurate, snelle techniek zijn. Immers, hoe meer wij in de wereld opgaan, hoe erger kleine "artefacten" merkbaar zijn.

Als je je hoofd beweegt en het beeld beweegt niet, daar kunnen onze hersens makkelijk over heen. Headtracking zonder het scherm voor de ogen te plaatsen kunnen onze hersenen ook goed mee overweg. Maar ik verwacht sterke motionsickness in het geval wat jij noemt. Plus het feit dat headtracking middleware gebruikt waar de game specifiek voor moet zijn gemaakt: enkel wat hard-core games (flightsims, racesims, qua shoters voornamelijk ArmA en Mech Warrior) ondersteunen deze software.
Ach je wii ombouwen en je hebt een goede headtracking hoor.. Zo moeilijk is dat niet alleen lastig omdat er niet zo veel software voor geschreven wordt. en hardware fabrikanten ook niet echt mee werken.
Maar goed, dat in elkaar klussen van headtracking is toch wel iets dat lang niet iedereen zin in heeft. Nu moet ik zeggen dat Freetrack wel goed werkt, maar ik weet ook niet in hoeverre het two-point tracking goed werkt voornamelijk bij een "yaw" en "pitch", die al gauw kunnen worden verward door X en Y bewegingen.

Maar goed, als je 1000 euro uit geeft voor HMD, kan er ook wel 180 euro af voor TrackIR!
Je bedoelt de Oculus Rift?

http://www.kickstarter.co...s-rift-step-into-the-game

Kickstarter project dat meteen alle grote game-bonzen achter zich heeft weten te scharen. Ik kijk er enorm naar uit!

Ondertussen red ik het wel met m'n nVidia 3D Vision 2.
Mocht je even willen wachten: Oculus Rift op Kickstarter biedt precies wat je zoekt.
Het gave hiervan is wel dat je de complete omgeving afsluit en je dus helemaal in de film of game waant.
Voor hetzelfde geld koop je echter ook een 3D projector met een heel aantal brillen waar je met meerdere mensen van kan genieten.
Alleen dit 3d effect is veel beter en heeft in principe geen nadelen.
Wat is er beter aan dan? Mijn Acer beamer met NVidia 3DVision set geeft al een nagenoeg perfect 3D beeld op een 100" scherm. Dat is vergelijkbaar zo niet beter dan wat ik in de bioscoop zie. Wat gaat dit daaraan verbeteren dan?
Ik weet niet welke beamer jij precies hebt, maar de meeste 3d methodes hebben nog steeds enig last van crosstalk, maar ook andere invloeden als reflecties in het scherm. Zelfs met een bril zit je met polarisatie filters die de beeldkwaliteit omlaag halen.

In principe klopt het wat Bever! zegt, het heeft niet echt nadelen (voor 3D dan).
De H5360. Geen crosstalk en de brillen van NVidia zijn actief. Projectiescherm geeft ook geen reflectie.
Ook al is crosstalk minimaal, met actieve Nvidia 3D Vision technologie heb je vrijwel altijd wel een beetje crosstalk. Ik zie wel dat bij de H5360 crosstalk minimaal is. Daarnaast zullen jouw kleuren en helderheid ook afnemen met de brilletjes op.

Hoe dan ook, wel erg mooie hardware!

[Reactie gewijzigd door LiquidT_NL op 31 augustus 2012 14:56]

Het gave hiervan is wel dat je de complete omgeving afsluit en je dus helemaal in de film of game waant.
Niet echt, want het beeld zal nog altijd je bewegingen niet volgen en je zult waarschijnlijk nog altijd met pseudo 3D zitten, zeker in een film, waar de filmmakers beslissen welk deel van het beeld scherp in beeld komt en welk deel niet. Je hebt geen vrijheid en daar draait het in het echte leven nu net om. Het blijft dan ook stereoscopisch beeld, en geen 3D omgeving.
Dat klopt. Daarom zouden alle 3D films eigenlijk alleen met klein diafragma geschoten moeten worden. Overigens gebeurt dit grotendeels ook al volgens mij.
Het is wel logisch trouwens dat de filmmaker je wil 'sturen' want net zoals bij een foto wil de maker dat je je aandacht ergens op richt. Als er teveel informatie in het beeld aanwezig is en je weet niet waar je je op moet richten dan werkt dit afleidend, zeker in een film van 2 uur.

Ik zeg trouwens ook niet dat het is zoals in het echte leven, maar je waant je echtwel meer in een game dan wanneer je simpelweg in 2D speelt. Dat is in elk geval wel mijn ervaring met 3DVision.
Leuk, heb ik net 2 maanden er een... Komt er alweer een opvolger :S Achja, zo werkt het nou eenmaal met techniek.
Hardwarematig is er weinig verandert. Tenzij je hem te zwaar vind is er dus geen/weinig redenen om up te graden. Maar inderdaad, zo gaat dat met de techniek. 2 Weken nadat ik mijn ASUS TF Prime had gekocht (en dat was echt vlak na de launch) werd de inifity aangekondigd, werd ik ook niet vrolijk van :P
Dat is nou net het enige minpuntje aan de HMZ-T1:p, het gewicht.

Hij geeft een ongekende ervaring en kwaliteit. Kijk echt veel en veel liever hiermee dan in de bios. The Avengers onlangs weer gekeken, eerste keer in de bios vorige week hiermee. En damn, het is echt nog een stuk vetter.

Maargoed, upgraden overweeg ik sws niet voor dat lichtere gewicht. Vond het wel meer op zn plaats om klanten die de HMZ-T1 gekocht hebben gratis te laten upgraden naar de HMZ-T2. Hij is niet zolang op de markt geweest, en het gewicht is ook de enige probleem geweest ermee. Maargoed, je hebt daarvoor 14 dagen bedenktijd/

Ben nog steeds even blij met mn HMZ-T1 though ;)
Ik heb nog nooit van een fabrikant gehoord die de klanten van zijn eerdere hardware, het nieuwere model cadeau doen.

Het is overigens dat ik een paar weken geleden een nieuwe 27 inch heb gekocht, en de prijs mij net te hoog ligt. Als deze technologie meer betaalbaar wordt (of ik meer vermogend), dan koop ik dit zeker.
Mijn ouders leerde mij altijd dat ik niet te dicht bij de tv mocht zitten.
2012 we plaatsen de display vlak voor het oog.
Ben ik dan opgevoed met een Hoax of heeft niemand hier over nagedacht?
Ik denk dat de huidige schermen gewoon minder schadelijke straling uitstoten?

Dat in combinatie met het feit dat op jonge leeftijd je ogen nog aan't ontwikkelen zijn ofzo? Heb nu niet direct een google link kunnen vinden hierover.

On topic: Ik juich wel toe dat het lichter is geworden, had het vorige model getest bij een vriend en als je 2 uur naar een film kijkt dan word het wel waar zwaar.
Ik neem aan dat dat in de tijd van CRT's was.
Dat is blijkbaar allang niet meer van toepassing.

http://www.nytimes.com/2005/06/07/health/07really.html

Vroegah, met de oude beeldbuizen straalden televisies een hoop straling uit.
De laatste jaren (zegmaar sinds 2000) zijn deze echter gewoon goed afgeschermd.
En nu de CRT eigenlijk helemaal aan het verdwijnen is, is het eigenlijk helemaal niet meer van toepassing.

De andere reden, dat je er scheel van gaat kijken, aka "vierkante ogen" was vooral vanwege de flikkering van het scherm en de lage refresh rate.

Nu we allemaal achter de 100-200 hz FullHD LCD schermen zitten is dat ook niet meer van toepassing.

Dus een hoax is het niet te noemen, het was gewoon oude technologie.
Is een hardnekkig fabeltje, en dat was het ook al in de tijd van de CRT.
Het vierkante ogen verhaal gaat nog steeds op...!
Dat was een fabeltje om je weg te krijgen van de TV. :)
Volgens mij staat er nog altijd in de handleiding van die dingen dat het niet geschikt is voor kinderen. Dus het heeft misschien nog altijd invloed op de ontwikkeling van je ogen
Nou ja, dingen worden vaak ook in handleidingen gezet "just to be sure", zeker met de Amerikaanse mentaliteit in het achterhoofd.
Is dat ding geschikt voor brildragers? Of wordt dat erg vervelend?
Bij de vorige was dit geen probleem.
Ik denk dat bij de review van tweakers dit getest werd.
Gaat prima, je zou alleen problemen kunnen krijgen met het gebruik van de light blockers als je bril daar tussen zit (dus dan maar gewoon het omgevingslicht dimmen :P)
Als je alleen een bril draagt om in de verte scherp te zien, kun je dan zonder bril door de Sony 3D bril kijken?
Dat vroeg ik mezelf ook af, want het is zo dat als je een bril voor veraf draagt dat alles iets verkleint wordt (omgekeerde van een leesbril dus). In dit geval zou het fijn zijn als je niet perse je bril nodig hebt wanneer je dit apparaat gebruikt.

[Reactie gewijzigd door soundblast op 31 augustus 2012 15:55]

Hoe verder weg een punt, hoe meer evenwijdig de lichtstralen zijn. Door te accomoderen met je oog (scherp te stellen) buig je deze stralen naar 1 brandpunt.

Ik begreep, als ik mij biologie op het VWO goed kan herinneren, dat bij brildragers de lenzen in je ogen problemen hebben het beeld van de buitenwereld scherp op je retina te krijgen (of je oogbal is meer ovaal geworden, waardoor dus het retina is verplaatst). Dit is een aandoening voor het individuele oog, niet voor je gezichtsvermogen in het algemeen. Daarom kan 1 oog bijziend zijn, en de andere niet (of minder).

Daarom lijkt het mij dat brildragers een ge´soleerd probleem in het oog hebben: m.a.w. naar 3D gaan zou dit niet oplossen. Ik DENK dat mensen die nu geen probleem hebben zonder bril, dit ook niet gaan hebben met 3D.
Ik ben meer geintereseerd in the Oculus Rift. Al vraag ik me af of HMD ooit goed zullen werken zonder hoofdpijn te veroorzaken over lang gebruik doordat je constant vlak voor je ogen kijkt.
Ik ben ook erg benieuwt naar de Rift.

Het zou zo geweldig zijn als je met full immersive 3d Skyrim zou kunnen spelen :D

Of hoe erg je van je stoel gaat springen als je een spel zoals F.E.A.R. gaat spelen }>
Ik wacht rustig tot er contactlenzen komen met een ingebouwde beeldscherm functie :)

Lijkt me in alle aspecten praktischer.

Dat of ze moeten mijn ogen kunnen vervangen door cyborg alternatieven dat zou ik ook gerust doen als de kwaliteit goed genoeg is =)
Adviesprijs 200 euro duurder voor een hardware revisie, ze durven wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013