Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 122, views: 21.554 •

Nvidia heeft in samenwerking met Epic de Unreal Engine 3 geport naar Windows 8 en Windows RT. Nvidia demonstreerde dat door de Citadel-demo te draaien op Asus' Vivo Tab RT, die voorzien is van Nvidia's Tegra 3-processor.

Nvidia toonde de demo op de IFA tijdens de introductie van de Asus Vivo Tab RT. De tablet draait op Windows RT en heeft Nvidia's Tegra 3-soc aan boord, op basis van de ARM-instructieset. De demo die getoond werd, is niet gebaseerd op de Unreal Engine 3 zoals die voor Android en iOS beschikbaar is. Het gaat om een geporte versie van de Unreal Engine 3 voor Windows. De engine maakt daarbij gebruik van de DirectX 9-api en dat is voordelig voor ontwikkelaars.

Spellen die met de Unreal 3-engine worden ontworpen voor op de pc en Xbox 360 kunnen met relatief weinig moeite ook geschikt gemaakt worden voor Windows RT. Tablets met Windows RT als besturingssysteem zouden dan ook toegang kunnen krijgen tot een aantal spellen die niet gespeeld kunnen worden op Android- of iOS-devices. De Unreal 3-engine-sdk voor Windows RT is meteen beschikbaar voor ontwikkelaars.

Reacties (122)

Reactiefilter:-11220114+140+24+30
dus toch niet het einde van game-industrie wat iedereen dacht door windows8 :P
Correctie; wat de publishers dachten. En dat was toch eerder een angstkreet dan een gefundeerd argument.
Mensen zijn graag doemdenkers.
Mensen zijn graag doemdenkers.
Uiteraard, ten eerste ben je metaal voorbereid op tegenslag en daarnaast het kan alleen maar beter worden: Je krijgt gelijk of niet en dat betekent dat het niet zo slecht is als je eerst dacht: ook goed :+
Ik bereid me metaal voor met ijzer, jij?
"It's running 35-40fps, the future of Windows RT looks very bright"

Wat een onzin eigenlijk, aangezien Unreal Engine 3 al weer jaren oud is en Unreal Engine 4 binnenkort uit komt, en als hij net aan Unreal Engine 3 kan draaien zal dat zeker niet zo wezen voor Unreal Engine 4.


Ontopic: Maar we moeten niet te veeleisend wezen he, dan zullen over niet te lange tijd heel wat Unreal Engine 3 spellen gaan zien op Windows RT.
But can it run Crysis ??
ik geloof dat het meeste commentaar was op de gesloten Windows Store dan op het OS zelf :)
Zo'n store is toch ook prima geschikt voor de verspreiding van games?
Ware het niet dat je dan 30% van de verkoop moet inleveren. Veels te veel. Vooral omdat de Store de enige manier is om een Metro app op je PC te krijgen, een soort van integratie die mensen waarschijnlijk wel willen, maar uitgevers dus niet omdat het te veel geld kost
Apple doet niet anders en dat slikken toch ook de meeste ontwikkelaars.
Voordeel is dat je een game snel onder de aandacht kan brengen aan een groot publiek.

Als de consument prijzen dan ook nog eens meevallen loopt zo'n spel gewoon erg goed en komt er alsnog voldoende geld in het laatje.
Doet apple dat op OSX? Geloof er NIKS van.
Jups.. Apple heeft ook de app store op OS X waar ontwikkelaard 30% afstaan van hun verkopen. Maar naast de appstore kan je nog steeds applicaties's installeren echter zijn deze dan niet ondertekend en krijg je een melding van het OS.

Dus ja..
Microsoft is taking 30% of the revenue from the app. The good news for developers of more popular apps is, after the first $25,000 in revenue (across all markets combined), the revenue percentage is reduced to 20% — that makes the Windows Store financially attractive to developers of mass-market applications.
Klinkt toch vrij fair, zeker als je ziet wat je er voor terug krijgt (api integratie, gratis hosting, gratis updates verspreiden, betaal platform, als je mazzel hebt zelfs gratis marketing (featured apps)) En het is iig niet hoger dan andere app stores.
Het gaat niet zozeer om de economische aantrekkelijkheid van het platform. Met name van belang is het feit dat Microsoft een machtspositie heeft op de desktop-markt. Indien ontwikkelaars van Metro-apps gedwongen worden om een onevenredig hoog percentage af te staan kan dit tegen onze (Nederlandse en Europese) mededingingswetten indruisen.

Dit even los van het feit dat de app store van Microsoft weldegelijk een aantrekkelijke deal zal zijn voor veel developers. ;)

Weet iemand of een model als Steam ook mogelijk is binnen Metro apps? Voor developers die geen zin hebben om de 20-30% te betalen is er dan nog een andere optie. Gooi een gratis app in de market a la Steam, en verkoop de games via dat platform. Dat gaat immers buiten de store van Microsoft om.
Steam neemt ook 30% van de inkomsten in. ;)

Of dacht je dat ze het bij Steam gratis deden?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 augustus 2012 14:41]

Weet iemand of een model als Steam ook mogelijk is binnen Metro apps? Voor developers die geen zin hebben om de 20-30% te betalen is er dan nog een andere optie. Gooi een gratis app in de market a la Steam, en verkoop de games via dat platform. Dat gaat immers buiten de store van Microsoft om.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat MS er mee weg zou komen als EA Origin, Valve Steam, of Ubisoft Uplay en anderen niet meer kunnen opereren op het Windows platform.

Dat pikt de consument niet, dat zullen die publishers niet pikken en een beetje mededingingsautoriteit pikt dat ook niet. Dat zou geheid anti-trust en class-action zaken opleveren en klanten kosten.

Bovendien op mijn W8 preview VM kan ik Steam gewoon installeren en draaien vanuit de Desktop, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat dat straks niet ook gewoon zou kunnen.

Voor het Windows8 RT platform kan dat anders liggen, maar dat is net als de iPad een wat meer niche product. En eigenlijk zou dat ook niet anders zijn dan de Apple App Store voor iOS, Google Play voor Android of nu dus Microsoft Store voor Windows 8.
Dat het ook op de x86 versie beschikbaar is wil niet zeggen dat het daar net zo gesloten is als op de ARM versie.
Krijgen we deze discussie weer...

De publishers die klaagden waren Valve en Blizzard, die beiden een eigen store hebben (Steam & Battle.net). Het argument is dat Microsoft meer en meer hun eigen Windows Store als primaire winkel naar voren wilt schuiven en zo oneerlijk voordeel over Steam & Battle.net zou krijgen. Op Windows RT is een eigen store zelfs verboden, en dat gaat volgens Valve & Blizzard niet lang duren voordat diezelfde regels ook naar Windows 8 of 9 komen.
Je eigen store is nergens verboden. Op RT is het gewoonweg niet mogelijk om desktop applicaties te draaien. Als Steam ook op RT wil verkopen, dan moeten ze maar een Metro-app maken.

Het is of meegaan of doodbloeden.
3.9 All app logic must originate from, and reside in, your app package
You app must not attempt to change or extend the packaged content through any form of dynamic inclusion of code or data that changes how the application interacts with the Windows Runtime, or behaves with regard to Store policy. It is not permissible, for example, to download a remote script and subsequently execute that script in the local context of your app package.
Lijkt mij redelijk noodzakelijk voor een Steam client.
Ik zie niets wat ook maar iets met Steam te maken heeft of wat het onwerkbaar maakt.
Grapje right?
It is not permissible, for example, to download a remote script and subsequently execute that script in the local context of your app package.
Je mag geen uitvoerbare code downloaden. Wat denk je dat een Steam client doet als er een spel wordt gedownload?
Ware het niet dat je dan 30% van de verkoop moet inleveren. Veels te veel.
Aan de andere kant, moet men niet betalen voor de productie van fysieke media, distributie,..
Anderzijds moeten ze geen retail kosten zoals boekjes, cd's printen, doesjes & hoesjes laten maken. Ze maken dus pure omzet buiten die 30%.
Klopt alleen de rede dat Valve zo gefrustreerd reageerde komt omdat zij met hun Steam platform 30% krijgen voor elke verkochte game via Steam. En met de Windows Store vraagt Microsoft hoe vreemd....30% voor elke verkochte game. Of te wel Valve ziet zijn inkomsten teruggaan terwijl de game producenten gn verschil gaan merken, of ze nu het geld aan Valve of aan Microsoft moeten afstaan.
Slechts 20% bij een omzet van meer dan 25000 dollar. Dat moet je als game-ontwikkelaar wel snel kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 augustus 2012 14:43]

Zo gek is dat niet hoor. Het is geen inkomstenbelasting, het is service-fee. Dat het eerste stuk wat duurder is, is meer om de opstartkosten te dekken dan om wat anders.
Deze constructie is voor indie-developers aantrekkelijker, want nu hoeven ze niet $2500 voor de servicekosten van tevoren op te hoesten, dat wordt afbetaald over de eerste $25,000 aan omzet.

Vergelijk het met flyers kopen bij een drukkerij.
Als je 50 flyers laat drukken, zeg een A5 formaat, dan kost 1 flyer je ongeveer 32 cent.
Als je 50,000 flyers laat drukken, op datzelfde A5 formaat, dan kost 1 flyer je nog maar 1,5 cent.
Of er nou 1 flyer gedrukt moet worden of 50,000, de druklijn moet ingesteld worden en dat soort vaste kosten worden doorberekend in de stuksprijs.
Of bijvoorbeeld 1000 notitieblaadjes met je bedrijfslogo erop kost 200 euro, koop je er een half miljoen dan betaal je slechts 4000 euro.
Juist helemaal niet. Applicaties moeten binnen 3 seconden starten enzo, geen game die daaraan voldoet. Daarnaast mag Valve dus echt geen Steam draaien op Windows Metro en krijgt Microsoft daarbinnen dus een monopolie op het verkopen van applicaties.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 augustus 2012 13:59]

Ik denk dat je niet zulke onzin moet roepen. Er is nergens een regel dat er geen andere store geinstalleerd mag worden. En binnen RT is het technisch NIET mogelijk om desktop-apps te installeren. Maar je kunt nog steeds een metro-app ontwikkelen.

Niemand houdt Steam tegen om een Metro-app te maken. Steam wil gewoon geen concurrentie, omdat ze tot nu toe een monopolie hadden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 augustus 2012 14:45]

Uh, je mag geen Metro apps installeren buiten de Windows app store. Dat lijkt me reden genoeg om ervan uit te gaan dat Steam niet gaat werken als Metro app.
Wat is er mis met dat Steam haar app aanbied via de Store? Ik zie het probleem niet, want normaal moet je het van hun website downloaden.

Steam kan zelfs straks een vermelding krijgen in de store met een link naar hun website voor de desktop client.
einde zal het zeker niet zijn, maar dit kan de omslag zijn waar we op hebben zitten wachten; platform onafhankelijke oplossingen

Valve ziet brood in linux/mac, en heeft hun steamplatform geport. En de eerste linux gebakken games vind je in de diverse stores.
Ontwikkelaar EA gaat games voor linux bakken.
Game SDK Unity-4 zal games voor linux kunnen bakken.
ID-software is nog aan het overwegen (persoonlijk verwacht ik van niet)
Epic-games is bezig om hun UDK ook linux game te laten bakken.

ofwel; toekomst is hoopvol, maar niet meer dan dat, concreet is er niet heel veel op dit moment
De Unreal Engine werkt al sinds de jaren 90 op Linux, alleen hadden een hoop developers blijkbaar geen zin om het daarop te testen en binaries uit te brengen. De attitude van developers gaat echt niet zomaar ineens veranderen als hun toolkit meer opties gaat bieden.
Bovendien zou ik niet op Epic rekenen. Unreal Tournament 3 zou ook op Linux verschijnen en na lang wachten hebben ze dat de nek om gedraaid.
EA is ook nog afwachten. Zolang ze nog niks voor Linux uit hebben gebracht neem ik het met een korrel zout. Ze staan meer bekend om het uitmelken van bestaande producten en die bestaande producten draaien alleen op windows.
De enige waar ik wat van verwacht is Valve, die lijken er druk mee bezig te zijn, en zo gauw die linux steam client komt ga ik weer eens naar steam kijken. Tot die tijd vermaak ik me prima met m'n PS3.

En ja, ik zou graag Linux als veelgebruikt gameplatform zien. Dat windows vind ik maar een raar ongebruiksvriendelijk systeem en ik ga echt geen windows meer installeren voor een paar spelletjes. Maar eerst zien dan geloven.
Epic leeft allang niet meer van hun eigen games. Zij draaien op de UDK, dat is hun bron van inkomsten. Nu die RAD tools steeds meer build opties krijgen, is het serieus niet meer dan vinkje zetten in checkbox en je hebt een build voor android, linux of mac. die optimalisatie is natuurlijk wenselijk bij complexe projecten/aaa-games. Zolang het niet te complex is, hoeft een ontwikkelaar daar niets extras voor te doen. En met de unity4 beta al helemaal niet. Een vinkje, klik op build, en je krijgt een linux binary *O*

//edit; zie dit screenshot: http://archive.unity3d.com/download_unity/4/flash-big.jpg

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 augustus 2012 21:12]

Het was niets anders dan publishers die vrezen voor hun geld. Windows Store zit Steam in de weg. Zowel voor games als apps (steam wil nu ook apps gaan aanbieden).
Windows Store zit Steam niet in de weg hoor. MS is totaal niet betrouwbaar als het op services en devices aan komt (die ze na enige tijd weer sluiten/afstoten omdat het niet rendabel genoeg is).

Persoonlijk vind ik Steam een stuk betrouwbaarder.
Zou je kunnen toelichten waar dit uit blijkt? Ben heel erg benieuwd waarom Steam zoveel beter is!
MS heeft zich niet bewezen? Even kijken.. xbox live.. xbox 360.. anyone?

De games zullen binnen window 8 beschikbaar worden via de xbox app, en zo wordt het xbox eco system alleen maar meer uitgebreidt... Nu weet ik niet hoe groot steam precies is.. maar het xbox platform kon zo nog wel eens een bedreiging voor ze gaan vormen nu het ook op windows RT met zulke engine's erg aantrekkelijk wordt.

Zou ik ook gaan klagen als ik valve was...
Niet betrouwbaar? Ah daarom hebben ze zoveel producten die ze al zolang ondersteunen en ontwikkelen.

Right!
Ik ben benieuwt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 augustus 2012 19:21]

unreal 3 is vorige generatie als het uit komt, en windows 8 is een user-case ramp.
kijk ook even naar bejaarden die windows 8 proberen te gebruiken 8)7
Dat zijn mooie ontwikkelingen als ik heel eerlijk moet zijn.
Ik ben geen tablet man maar begint nu toch allemaal wel wat interessanterte worden :)

Keep up the good work.
Ik vind het niet heel goed nieuws:

Tablets met Windows RT als besturingssysteem zouden dan ook toegang kunnen krijgen tot een aantal spellen die niet gespeeld kunnen worden op Android- of iOS-devices.


Ik had toch liever gehad dat het allemaal openGL zou worden, en allemaal uitwisselbaar.
Precies, OpenGL draait namelijk altijd (en met acceptabele performance) terwijl direct3d maar op 1 platform beschikbaar is, je zinsbouw is echter verkeerd, het had moeten zijn "direct3d komt niet in de buurt van de performance van opengl".
Dit is niet waar. DirectX heeft een erg fijne integratie met de windows API maar op pure performance zijn OpenGL en DirectX vrijwel aan elkaar gewaagd. DirectX heeft al een tijd lang geometry shaders gehad maar OpenGL heeft dat nu ook.
Je kunt een game maken die beter draait met OpenGL dan met DirectX of je kunt een game maken die beter draait met DirectX dan met OpenGL, het is maar waar je je tijd en moeite en geld in steekt.
Ze zijn niet aan elkaar gewaagd. OpenGL is gewaagd aan DirectX9 ja, niet 11.
Het probleem is dat vrijwel alle games geoptimaliseerd worden voor DX9 en niet 11, soms worden er wat dingen van DX11 bij gegooit. maar word nooit fatsoenlijk op geoptimaliseerd.
En voor OpenGL word me toch een boel geoptimaliseerd, niet normaal meer. Als ze die moeite eens zouden stoppen in DX11 ipv DX9.

Maar gefeliciteerd, OpenGL is gewaagd aan een 10 jaar oud ontwerp van DirectX.

[Reactie gewijzigd door batjes op 31 augustus 2012 13:13]

Ja ok, maar het kan ook anders om, zie bvb heaven benchmark. Met OGL
haal ik een stuk minder punten. Nu is dit geen game maar wel het bweis dat het ook
anders om kan zijn in games.
dat heeft te maken met de ontwikkelaar van de game.
Ik vind het ook helegaar geen goed nieuws.

Het is nu al zo dat consoles een enorme invloed hebben op de kwaliteit van PC-Games, stel je eens voor wat voor invloed tablets daar nog bovenop gaan hebben!

Nee, het wordt er allemaal niet beter op.

En dan komt daar bovenop ook nog al dat pay-2-win free-2-play gedoe overheen...

Trieste tijden voor de hardcore PC-gamer.

Metro 2033. Een van de weinige games die specifiek op de PC gericht is en ook naar kwaliteit daarvan ontwikkeld werd.
Waar is de mooie ontwikkeling dan? Ze hebben een spelletje geport van windows naar windows. Ik zie hier niks bijzonders. Het enige waar je je nog over zou kunnen verbazen is het feit dat een tablet genoeg power heeft om UE3 te kunnen draaien.
Persoonlijk vraag ik me eerder af hoe het zit met de besturing. Lijkt me niet zo lekker gamen met alleen een touchscreen. Net als met smartphones, ze zijn leuk voor simpele spelletjes maar niet voor 3D shooters of andere games waar je snel moet kunnen reageren. Ik denk dat ze beter een RPG hadden kunnen porten dan een shooter...
knap dat je ziet dat arm zulke grote sprongen heeft weten te maken de afgelopen 2 tot 3 jaar. jammer overigens dat ze er niet vermelden om wat voor chip van de tergra 3 het gaat en of deze is aangepast om dit 3d geweld te renderen.

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 30 augustus 2012 11:46]

De tablet draait op Windows RT en heeft Nvidia's Tegra 3-soc aan boord, op basis van de ARM-instructieset
Gewoon de Tegra 3 zoals deze al een eindje op de markt is ...
nee, er zijn verschillende tegra3.s

De T3 in de infinity pad is anders dan in de nexus7 bijvoorbeeld.
De Tegra3 in de ViVo Rt is hetzelfde als degene in de HTC One X/Transformer Prime.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tegra

Ik ben zeer benieuwd of ik misschien windows phone 8 kan flashen op mijn One X en dan ook dit soort graphische prestaties krijg, aangezien phone 8 en windows 8 dezelfde kernel etc krijgen.
Dat zou wat zijn :) lijkt me ook fijn, dan wordt de One X een nieuwe HD2.
Heb nog nooit windows phone op een andere niet originele telefoon gezien dan HD2 (en toshiba tg01) ondanks zelfde specs. Ook voor de HTC desire is geen port, vraag me dus af hoe gemakkelijk dat is
Zo goed als het enige verschil zit hem in de kloksnelheid, de gewone courante Tegra 3 in de smartphones en tablets van tegenwoordig, en deze is dit dus.
Onjuist! Er is n low-end Tegra 3 en er zijn twee high-end Tegra 3's. Het grootste verschil zit hem hierbij in, naast de kloksnelheid, de grafische chip en de snelheid van het geheugen.
In de 2 bovenste modellen zit dezelfde gpu en de snelheid van geheugen is 1500 MHz tov 1600 MHz, dus het verschil zit hem effectief in de kloksnelheid (voor zover dat veel verschil zal maken). Je ziet toch dat de middelste Tegra 3 deze is die het meest gebruikt wordt, en deze zit ook hierin.
Asus' Vivo Tab RT, die voorzien is van Nvidia's Tegra 3-processor.

En hier wat info over de chip zelf :)
Er zijn op het moment 3 prestatieklasses van de Tegra 3, die in deze Vivo tab is dezelfde als in de One X/Transformer Prime, en is de middelste qua performance. De chip in de Transformer infinity(TF700) is net wat beter, en de chip in de Nexus 7 en TF300, is de laagste.
Goed dat er nu voor de release van W8 al spel ontwikkelaars zijn die ook het RT platform van games voorzien. Dat kan twijfelaars over de streep trekken die twijfelen tussen x86 en RT...
Volgens mij draait de unreal 3 engine ook gewoon op iOS en andriod. Kijk bv naar infinity blade, die draait op de unreal 3 engine op iOS
Ja en? Daar gaat het artikel toch niet over. Het gaat om het nieuws dat deze nu ook geport is naar Windows 8. Er staat nergens in het artikel dat dit het enige tablet OS is met ARM waar hij op werkt.
Lezen is een kunst; deze engine voor Windows 8 is een andere dan die voor iOS & Android. Of heb jij op Android ook DirectX9-API's?
is wel een aparte mobile sdk zover ik weet, want hij doet alles via OpenGL ES. Is ook meer bedoeld om op verschillende gpu's (dus ook oudere) in de mobiele wereld te draaien.

Bijzonder hieraan is dat (Zoals in het artikel staat, lezen?!) het gaat om de port van de desktop versie, en dat hij dus ook via DirectX wordt aangesproken (of gebruik maakt van DirectX eigenlijk).

Porten van Windows games die gebruik maken van UE3 gaat stukken makkelijker dan naar Windows RT, dan dat je het via de mobiele SDK's voor elkaar moet zien te krijgen.
Klopt, dit staat ook in de tekst. Maar wat ik uit de tekst begrijp, is dat de Windows RT een geporte versie is van de Windows engine. Hierdoor kan de Windows RT engine dus gebruik maken van direct x 9. Iets wat op android en iOS niet het geval is. Aangezien xbox360 games ook gebruik maken van de engine met direct x 9 zou het in theorie makkelijker zijn zekere 360 titels te poorten naar Windows RT, waar dit, IVM met het missen van direct x niet mogelijk is bij iOS en android.

Dat is wat ik uit de tekst kan opmaken. Mocht ik het mis hebben, hoor ik het graag!
Nope wat je zegt klopt, ik kwam dit bericht al eerder tegen. Het is inderdaad een port van de Desktop Windows Unreal Engine 3. En op Android en iOS draait inderdaad een soort 'slim' versie die draait op OpenGL. Deze engine draait op zijn volle power waar OpenGL niet eens bij in de buurt komt.
Het is echt niet zo dat het minder moeite kost, de enige moet immers op arm aangepast worden om te werken met direct3d, bovendien moet je dan als developer vaak toch meedere markten bedienen en het gebruiken van een monoplatform api zoals direct3d lijkt me daarbij juist een nadeel (hogere kosten)
DX is ook gewoon onderdeel van WinRT, het is architecture onafhangkelijk.
de PPC, ARM en X86 DirectX'en zijn vrijwel identiek om voor te ontwikkelen (enige verschil ide PPC DX versie van de Xbox wat een DX9 met DX10/11 features is.)
Er wordt dan ook niet beweerd dat die geen unreal engine hebben
"De demo die getoond werd, is niet gebaseerd op de Unreal Engine 3 zoals die voor Android en iOS beschikbaar is. "

Maar er wordt beweerd dat pc/xbox makkelijk geport kunnen worden naar deze unreal engine en niet de unreal engine van ios en android.
Het ziet er erg mooi uit voor een mobiele game (in dit geval app).
Ik had niet verwacht dat de tegra 3 dit soort graphics aan kan, ben erg benieuwd hoe vloeiend dit zal lopen op een apparaat met een snapdragon s4 pro (de adreno 320 lijkt toch echt wel een stuk sneller te zijn dan de tegra: nieuws: Eerste benchmarks quadcore-Qualcomm-processor verschijnen

[Reactie gewijzigd door mathijs727 op 30 augustus 2012 11:50]

Een stuk beter, maar daar heb je als fabrikant niet zoveel aan: een Tegra 3 kan je nu kopen, goedkoop en in grote aantallen - een S4 Pro pas ergens in Q1.
In mijn ogen zit dit er schitterend uit. Maar ik ben dan ook niet een grote "tabletkenner" ...
Alleen lijkt het me niet erg fijn om te gamen met een touchscreen.
Het ziet er erg goed uit, ookal vind ik gamen met een touchscreen nog steeds niet erg prettig. Hopelijk komen er ook een beetje leuke controllers bij
Laat ik heel eerlijk zijn: Ik vond de aankondiging van UE voor Android en iOS al boeiend, maar toen ik leerde dat het ongeveer net zoveel met UE te maken had als dat .Net CF met .Net zelf, was ik al snel van een koude douche teruggekomen, de Android/iOS versie zou je niet met een druk op de knopt bijvoorbeeld Mass Effect mee kunnen porten.

En daar denk ik dat nu voor Microsoft een GOUDEN kans ligt met hun multi-platform XBox idee. Natuurlijk is de XBox krachtiger dan zo'n tablet (hoewel dat natuurlijk ook een wet van Moore idee is), maar stel je voor: Exclusief voor XBox: New BlockBuster Game, inclusief on-the-go niet-gegimpte kopie en GFW idee.

Hoe blij ik ook was met de Wii U, denk ik dat Microsoft door DIT in hun Ecosysteem te zetten waardoor je eventueel met Windows Phone zelfs als je tablet de accu leeg heeft (WP8 zal dus dezelfde kernel hebben en misschien dus ook dezelfde DX API) overal ECHTE games kunt spelen, Nintendo even voorbij gaat.

Resteert de input nog. Microsoft kennende komen ze vast met een handige manier om er een halve XBox controller van te maken, of je telefoon aan een gewone XBox controller te klikken (en die controller in tween hakken voor de tablet). Perfect. Echte games onderweg, en thuis lekker op de TV verder met de XBox, er zijn toch cloud saves. Even je FPS wat beter spelen? Desktop Windows 8, met de muis weer kunnen aimen!
In theorie zeker mogelijk, zeker als het rond de 'Windows Store', waarmee je dus bv 1 spel koopt en deze krijgt voor 4 platformen (tablet, mobiel, console en desktop), heeft microsoft in dat opzicht een bizar sterk principe in handen.
In theorie zeker mogelijk, zeker als het rond de 'Windows Store', waarmee je dus bv 1 spel koopt en deze krijgt voor 4 platformen (tablet, mobiel, console en desktop), heeft microsoft in dat opzicht een bizar sterk principe in handen.
Bij iOS kan dat toch ook (alleen geen console maar wel Apple TV)....

Bij Android is het aanbod ook vrij groot:
Telefoons
Tablets
TV/PC (doormiddel van GoogleTV of een Android-PC voor maa r50 euro)
Portable consoles

En in de nabije toekomst:
consoles
camera

Nog verdere toekomst:
magenetron
koelkast

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 augustus 2012 12:09]

En welk platform heeft toegang tot deze 4 aspecten? Enkel Mac heeft toegang tot de 'PC hardware' maar die markt is zo klein dat niemand het interesseert, naast zover ik weet MacOS en iOS niet zo extreem compatible zijn met elkaar, Android is Android en meer ook niet.

Ik praat niet over die simpele instap games, maar gewoon de grote titels die op de PC gespeeld worden. Een Fifa, UT, mischien nog wel hele Steam/valve omgeving, die uniform in 1 OS kunnen draaien (Windows 8) en toegang hebben tot alle hardware en platformen (Android dus niet). Mischien wel tot zo'n niveau dat games verschillende 'modus' hebben afhankelijk van welk platform je het opstart, the sky is the limit als je op een uniform platform kan werken.

Leuk zo'n Apple TV of Google TV, maar MS heeft geen hardware nodig om iets te laten draaien, PC, tablet of Xbox aan je TV en je hebt een 10x krachtiger platform klaarstaan.
naast zover ik weet MacOS en iOS niet zo extreem compatible zijn met elkaar
?? iOS *is* praktisch OS X, het is extreem makkelijk om een applicatie voor beide te ontwikkelen. Dezelfde IDE (xCode), dezelfde taal (Objective-C), allebei Cocoa, Core Animation, Quartz, OpenGL, dezelfde widgets. Zelfs de Darwin kernel is hetzelfde. Natuurlijk, compiled voor 32-bit ARM ipv 64-bit x86, maar toch - zelfde architecture, codebase, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2012 12:30]

Ok, mijn fout, maar mijn punt blijft wel, PC markt heeft Apple amper aandeel en kan bij verre de omvang niet halen dat MS nu mogelijk kan neerzetten met hun Windows 8 omgeving (en de universele techniek van DirectX).
DirectX is juist niet universeel...
Binnen de Windows omgeving toch wel.
boeiend, mensen met macs gamen toch niet. Linux gamers houden er ook al snel mee op.
Ik moet zeggen dat ik toch best veel game, vaak wat 'simpelere' spelletjes uit de App Store (die vaak meer waarde geven dan blockbusters, denk aan COD, Prototype 2 etc) en die draaien echt prima op m'n iMac.

Toch blijft Windows uiteraard ht game-platform. Maar zeg niet dat mensen met een Mac niet gamen.
Je zegt het zelf al Watercooler, zo uitgebreid is het productaanbod niet. De spellen die zijn geport naar de Mac zijn ontzettend duur. Total war Rome is nog steeds rond de twintig euro, hetzelfde geldt voor Star Wars The Old Republic (niet die online versie)... Dat zal dus niet bepaald storm lopen.

Dan heb je Linux. Steam is begonnen met converteren... Dat zal ook nog wel even duren voordat het aanbod hierin sterker is geworden.

Ik denk dat Windows de naamsbekendheid mee heeft waardoor ook veel sneller naar da platform wordt uitgeweken. Het is alleen de vraag of je een spel op een tablet op telefoon zou willen spelen. Angry birds kan ik we begrijpen, maar bijvoorbeeld Total War op touchscreen of op het scherm van een Galaxy Note 2... Denk dat het zelfs dan nog te klein is.

Het is een sterk concept, de hardware zal het straks aankunnen, maar of het praktisch is: ik denk van niet. Al is het wel leuk natuurlijk :)
Ik zeg ook niet dat het allemaal goed benut wordt of games gelijke kwaliteit zullen hebben maar wel dat die aan elkaar geknoopte platformen niks unieks is, wat wel wordt beweerd...
Ik zeg ook niet dat het uniek of nieuw is, maar het is wel het aan elkaar knopen van dusdanig grote markten, dat heeft nog niemand zo gedaan (console en PC hebben Android en Apple amper aandeel).
Zowel Anroid als iOS/OSX komen niet in de buurt van de mogelijkheden van WindowsRT.

Android moet je gaan lopen kutten met resoluties, hardware drivers en dergelijke als je al geluk hebt. Ga maar eens developers vragen die wat serieusere games maken voor Android, wat een gedrocht van een OS waar ze bij elk type toestel overal rekening mee moeten houden en vaak voor aparte toestellen gewoon het spel zelf moeten aanpassen om het te laten draaien.

iOS en OSX zijn nog niet compatible met elkaar, ook al is dat wel de richting die Apple opwil.

WinRT is inderdaad 1 app/game maken en dit doordrukken naar een hele batterij aan gadgest/devices. Alles word namelijk door het OS gehandeld... alles. En is dus niet platform of hardware specifiek.
iOS lijkt anders precies hetzelfde als WindowsRT, alleen met veel bredere applicatiesupport...lijkt me dat iOS (en dan heb ik het nog niet eens over android) dus al veel verder is kwa mogelijkheden dan windows RT (beide hebben geen keuzes wbt configuraties en een gesloten eco systeem/markt, iOS gebruikt echter OpenGL terwijl windows RT dat dus schijnbaar niet gebruikt, lijkt me al een behoorlijk drempel om 2 API's te gaan ondersteunen als je een tablet game wil maken)
Als je een DirectX game draait, kan je die op de xbox, op Windows Phone, op de PC en nu dus ook op tablets draaien. Dus men zal eerder directX games gaan maken dan OpenGL. (of gewoon een engine gebruiken die dat abstraheert, als je een developer met een btje common sense bent )
iOS heeft geen volwaardige API die gelijk staat aan een 3d API op een desktop. OSX komt al niet eens in de buurt van de GPU API van Windows en DirectX. Laat staan dat iOS in de buurt komt van de kracht van DirectX, laat me niet lachen man. Laat staan de mogelijkheden.
Grote kans dat met Windows 8 (non-RT versie) ook wel wat betere games beschikbaar komen. Dat hangt dan voornamelijk van de performance van de tablets af, maar het is zeker mogelijk. Xbox Live arcade games voor de 360 zijn doorgaans ook al wel wat boeiender dan wat voor Android of iOS te krijgen is.

Maar het is fijn dat UE3 ook op de RT werkt, dat bied meer mogelijkheden voor de wat mindere tablets en ook het poorten van huidige games (of games in ontwikkeling) lijkt me dan een stuk makkelijker.
Ach, gamen op een tablet... Het is simpelweg wachten op een gamepad met bluetooth, spel die het ondersteund en dan wordt de tablet ineens een stuk serieuzer dan min of minder een casual games apparaatje.

@Mark: true, ik bedoelde het wat algemener, eigenlijk. :)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 30 augustus 2012 13:03]

W8(RT) tablets hebben usb aan boord om oa. muis en toetsenbord aan te sluiten, dus het zou me niet verbazen als MS ook drivers voor de XBox joypad in W8RT meelevert.
Er is al een video van ik geloof samsung in omloop waar men een xbox controler gebruikt om een game op een RT tablet te besturen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013