Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 110, views: 22.867 •

TomTom heeft aangekondigd dat het in de maand oktober een navigatieapplicatie voor het Android-besturingssysteem gaat uitbrengen. Eerder sprak het bedrijf nog van deze zomer. De software is al enige tijd beschikbaar voor iOS.

De Android-versie van de navigatiesoftware komt uit in oktober, dat maakt managing director Corinne Vigreux tijdens de IFA-elektronicabeurs tegenover BusinessWire bekend. Volgens de managing director is de Android-app een belangrijke mijlpaal voor TomTom, dat probeert op zo veel mogelijk platforms beschikbaar te zijn. Eerder sprak het bedrijf nog van deze zomer, maar de Android-app heeft opnieuw vertraging opgelopen.

In 2011 bracht TomTom al wel Places voor Android uit, een zoek-app waarme gebruikers bedrijven en toeristische plekken kunnen vinden. Places werkt samen met de Telefoongids en de Gouden Gids om bedrijven, restaurants en andere plekken in de database op te nemen. De prijs en beschikbaarheid van de navigatiesoftware worden pas kort voor de introductie van de app bekendgemaakt.

Reacties (110)

Reactiefilter:-11100105+139+26+31
Toch blijf ik bij het punt dat tomtom gewoon veel en veel te laat is om een app voor android uit te brengen.
Mee eens.

Daarnaast heeft Navigon ook een hele goede navigatie app, die ook rijbanen aangeeft, meerdere routes als optie toont, POI's ingebouwd.

Google Maps is ook een goede vanwege de vertragingen die op de kaart worden getoond en worden berekend in de reistijd, maar die ziet een bos als ook berijdbaar met de auto. Niet altijd betrouwbaar.
Groot voordeel van TomTom is de vertrouwde interface. mijn moeder heeft altijd een TomTom in de auto gehad maar gebruikt haar Note sinds kort voor navigatie. Alle apps werken of niet goed genoeg of zijn niet "handig". Hiermee heb je dan één apparaat dat alles tegelijkertijd kan en gewoon goed en duidelijk werkt, en met als groot voordeel boven de (meeste) losse TomToms; een capacitive touchscreen.
Dat vertrouwde interface is natuurlijk een argument dat voor elke navigatiesoftware geld die je eerder hebt gebruikt. Ik werk al enkele jaren met Gmaps navigatie, en vind TomTom vervelend te gebruiken. ALs ik het buitenland in ga koop ik dan ook liever een internetpas voor buitenland zodat ik mijn Gmaps navigatie kan gebruiken, dan dat ik een TomTom meeneem.

Desalniettemin vind ik het goed dat TomTom naar android gaat. Meer keuze is altijd beter...
Moet je natuurlijk wel internet beschikbaar hebben, dat wordt bijvoorbeeld knap lastig als je langs de Australische West Coast wil reizen. Oké, die weg gaat vrij rechtdoor, maar ook dan is een TomTom heel handig om bijvoorbeeld te bepalen hoe ver het nog is naar het volgende benzine station (of de bottleshop :+ )... Of in Canada met je Amerikaanse m/h auto op de maximale snelheid in km/h te kunnen rijden :)

Maar helemaal mee eens, TomTom was al véél te laat met het introduceren van de iOS app en is nog eens ontzettend veel meer te laat met het introduceren van de Android App.

Dat is precies wat er mis is bij TomTom, ze waren hard door aan het stomen met de navigatie systemen en ze lagen (samen met concurent Garmin) zeemijlen voor op de concurrentie (voor zover die überhaupt al bestond) totdat die concurrentie opeens zo goed werd en de winst marges omlaag moesten. Toén al kon je zien aankomen dat mobiele telefoons een veel grotere rol zouden gaan krijgen, en TomTom was zich juist bewust aan het terugtrekken uit de Telefoon software markt (waar ze nota bene zo ongeveer zijn begonnen - naast Palm) omdat ze daar te weinig geld mee verdienden en zich wilden focussen op de PND's (50% winstmarge). Ze zijn log geworden en stil blijven staan bij hun successen in plaats van hard door te innoveren naar mobiele platformen, zich te differentiëren naar andere producten en zich voor te bereiden op een toekomst waarbij navigatie gratis is. Dat hebben ze een klein beetje gedaan door zich te specialiseren in deals met auto producenten voor in-car navigatie, maar dat is eerder je markt verkleinen dan je toekomst veiligstellen. Wat als straks iédereen gratis navigatie op zijn telefoon heeft? Dan komen die auto producenten eerder met een dock (+scherm?) voor je telefoon dan een ingebouwde TomTom, nietwaar?

Toen Nokia in 2007 Navteq kocht voor $ 8.1 miljard (en TomTom vlak daarna TeleAtlas) was eigenlijk al duidelijk dat Nokia in de toekomst gratis navigatie aan zou gaan bieden, daar kan je met je dure PND niet tegen concurreren, dus moet je je differentiëren. Navigatie blijven doen en door innoveren en concurreren, maar daarnaast nieuwe productgroepen verzinnen om toch een succesvol bedrijf te kunnen blijven. Jammer dat het management zo heeft zitten slapen en de boel zo heeft verprutst daar, wat het wás een leuk bedrijf.

[Reactie gewijzigd door 4np op 30 augustus 2012 12:29]

Ik vind Navigon verschrikkelijk. Zo geeft hij áltijd aan dat ik op de A4 op een gegeven moment de afrit A9 moet nemen bij badhoeverdorp om vervolgens weer op de A4 in te voegen. Dit gedrag heb ik bij meerdere verkeerspunten gezien.

Dat was iig 85 euro not well spent. Vervolgens toch een tomtom gekocht.
Nu in Portugal en herken dit Navigon probleem inmiddels ook.
Hier dus ook vaak overbodige rondjes gereden.
toevallig had ik het vandaag met de google maps navigatie; overgang van de a27/a12 naar de a28 suurt 'ie me over de afrit van de uithof.. in de spits, weer 10min verder :O
Behalve een navigatie, is het ook handig om zelf te plannen, vooraf

de grapjes "hier links" en dan de sloot inrijden zijn er niet voor niets.
"we" worden teveel afhankelijk van de navigatieapps ( ik ook, als de accu's leeg zijn, verdwaal ik )
maar ik weet op de meeste plekken wel de hoofdlijn te vinden.
+ de kaarten op google maps zijn gewoon extreem verouderd.
Ik kan niet alle situaties bekijken, maar Google Maps is toch bij mij in de buurt (Zeeland) redelijk snel met het verwerken van de nieuwe straten.
Een rotonde hier, drie maanden oud, is al verwerkt.
Juist bij de offline navigatie-software (zoals in TomTom) duurt het ontzettend lang voor de kaarten geupdated zijn.
Áls de gebruiker ze uberhaubt updatet...
Maar TomTom op je smartphone is niet offline. TomTom op iOS krijgt bij iedere update weer nieuwe kaarten.. en dat is denk ik gemiddeld eens in de 2 maanden? Dat zal voor Android straks ook ongetwijfeld gaan gelden :)
TomTom op je smarphone is wel offline hoor (de kaarten staan op je telefoon zoals bij andere pakketten). Ik zou er overigens zeker geen probleem mee hebben moest de kaart iedere 2 maand geupdate worden. Je doet het gewoon via Wifi of 3G als het je uitkomt.
Ik bedoelde het meer in de zin van dat het apparaat waar het op draait 'connected' is en dat er geregeld updates voor komen. Ik zie een echte PND van TomTom of zo'n ingebouwd ding die in je auto zit meer als een offline apparaat..daar mag je vrolijk betalen voor updates :X
Werkt wel Ofline?????
Ja, de kaarten kun je wel op je telefoon hebben, maar probeer onderweg maar eens een nieuwe route in te stellen.
DAT GAAT NIET.
Heb je een data verbinding voor nodig.

Ik had wel gelezen dat dit zou veranderen, maar zover ik weet is dat op dit moment nog niet het geval.
Dus nog niet bruikbaar voor bijv. prepaid gebruikers.
Behalve als je thuis de route ingeeft of onderweg bij een wifi punt. Waardeloos dus.
Met TomTom MapShare kunnen simpele wijzigingen elke dag doorgegeven worden. En een kruispunt->rotonde verandering is simpel.
Mijn ervaring is juist dat Google Maps altijd meer uptodate is dan mijn navigatiesysteem, Kun je een voorbeeld geven waar dat mis gaat?
Niet mee eens. Ik gebruik altijd Google Maps op m'n SGS3 icm met een TomTom GO 1005. Conclusie: Google Maps is meer up-to-date.
De foto's zijn misschien wel verouderd, maar de kaarten zijn dat niet, die worden vrij goed bijgehouden. De aansluiting A2-A59 richting Nijmegen is daar een goed voorbeeld van, die stond op de kaart al op de nieuwe manier aangegeven toen ze nog aan het werk waren, terwijl de satellietfoto nu nóg niet aangepast is.
Als je zulke fouten tegen komt in Google Maps kun je dat zelf wijzigen in Google Map Maker (www.google.com/mapmaker).

Je kunt daar oa aangeven of de weg verhard/onverhard is, welke snelheid je mag, enz.
Inderdaad jaren te laat. En dan te bedenken dat de PNA's van TomTom op Linux draaien.

Denk ook niet dat ze qua prijs wegkomen met een zelfde prijsstelling als op IOS, dus het zal veel goedkoper moeten worden.
Stock/mainline linux, niet de Android branch. En op hardware die TomTom zelf ontwerpt en dus goed kent.
Eens. Ze worden aan alle kanten voorbij gestreefd door hun concurrenten. Ze waren weliswaar een pionier op het gebied van auto navigatie, maar ze hebben niet die flexibiliteit die nodig is bij te blijven bij alle technologische ontwikkelingen. Zonde.
Hoeveel route-apps zijn er ondertussen al voor android? Zelf gebruik ik maps (meestal) en freenav (af en toe). Maar omdat ik geen internet abo heb (wifi op de meeste plaatsten) moet ik juist voor navigatie op voorhand de kaarten downloaden en bij maps blijven ze maar een maandje staan.
ik heb net nog Maps uitgetest in de wagen. (Gebruik het niet vaak omdat ik ingebouwde GPS heb)
Zelfde route ingesteld op Maps (Samsung Galaxy S3) als op ingebouwde GPS (RNS310).
Qua beeld moet Maps niet onderdoen. Veel mooiere kaartweergave dan wat VW tevoorschijn tovert. En scherm is niet veel kleiner
Gesproken navigatie moet Google nog wel op verder werken. Rotondes worden bv. niet goed aangegeven (je krijgt enkel de melding: verlaat de rotonde, en meestal heb je dan nog een afslag voor je er af moet).
Je kan kaarten opslaan bij Google maps, maar voor een beperkte oppervlakte. Je bent dus sterk data afhankelijk.
Ik denk nog steeds dat dit onderdeel was van de deal met Apple: wij kopen jullie kaarten, jullie maken geen Android app voor twee of drie jaar. Die periode is voorbij. Ik begrijp alleen de vertraging niet. Ze hebben ruimschoots de tijd gehad om een app te maken, en ze hadden die meteen vrij kunnen geven na het aflopen van die afspraak.
dus je conclusie is niet juist. Een android app was gewoon niet interessant genoeg of iig niet winstgevend genoeg voor TomTom. Nu dat ze bijna kopje onder gaan beseffen ze pas dat Android wel degelijk een grote (misschien in mindere mate winstgevende) markt is. Met de komst van hele dure andoid phones. GII/G3/One X etc. kopen nu ook de rijkere mensen android. (wat vroeger niet het geval was....early adopters waren vaak nerds die alle apps konden downloaden).

een gemiddelde galaxy3 bezitter nu weet de ballen van rooten en apk's downloaden dus daar zit nu de winst voor tomtom
Euh, gemiddelde gebruiker weet heel makkelijk hoe ze een apk moeten downloaden. Bij android hoef je bijna niks te doen om illegaal aan apk's te komen...iedereen kan het in een paar seconden. Bij ios MOET je eerst jailbreaken
Hoe dan ook, zowel Sygic als Navigon staan al heel lang in de top 10 van best verdienende apps in de google market, nu op plaatsten 4 en 5.
TomTom heeft de plank gewoon flink mis geslagen als ze denken/dachten dat door piraterij er weinig te verdienen valt met mobile apps, en heeft de voorsprong die ze hierin hadden uit handen gegeven aan de concurrenten.
Ik nodig je uit om samen met mij voor eender welke telecom winkel in de Benelux te gaan staan en te vragen aan de mensen of

Bij aankoop:
a) ze hun toestel gaan rooten
b) wat is rooten
c) waar ze hun apk gaan downloaden
d) wat is apk

Bij herstelling:
a) hebt u uw toestel geroot
b) wat is rooten
c) waar ze hun apk hebben gedownload
d) wat is apk
Ik denk eerder dat ze op het TT hoofdkantoor de slag met het grote gratis Google bij voorbaat niet aandurfden. Het gaat natuurlijk ook niet zo denderend met TT dat ze grote risico's kunnen nemen.
Misschien dat ze nu gezien hebben dat concurenten er wel aan kunnen verdienen. En ik denk dat ze met bepaalde services nog steeds wel een plusje kunnen hebben op de (zakelijke) markt.
waarom is TomTom veel te laat? Als nederlander kun je hun software toch niet kopen zonder creditcard. Of je moet als consument omwegen zoeken via 3e partijen.... als je iets toch niet kunt verkopen, waarom dan aanbieden??
Waarom? Hebben jullie in Nederland nog steeds geen creditcards? Ben ik even blij dat ik dan in België woon...
En de afzet markt is toch ook iets groter dan enkel maar dat gebied onder de zeespiegel.
We hebben wel creditcards maar lang niet iedereen heeft ze. Er is een inkomenseis en ze kosten 30 euro per jaar. (Heb er zelf wel één)

Ze hebben voor aankopen binnen Nederland ook geen enkel nut. Bij alle webwinkels kan je met iDeal betalen, en in supermarkten e.d. kán je niet eens met een creditcard betalen.
* zucht *

als je wat informeert, zal je een credit ( debit) kaart vinden

er zijn vouchers, die je kan aanschaffen, en via internet (paypal of visa ) kan verwerken.

van 20¤ tot 150¤, met een gemiddelde toeslag van 0.50ct per 10¤ op de aanschaf.
Er zijn legio gratis cards hoor. Kwestie van de juiste rekening kiezen. Daarbij kan Google Play tegenwoordig met vouchers overweg. Die zijn vast wel ergens met iDEAL of cash te verkrijgen.

Last but not least, Google is niet zo streng als Apple als het op betaalmethoden aankomt. Tomtom zou een gratis app kunnen aanbieden die vervolgens zelf via iDEAL of een automatische afschrijving activeert.
Meerdere opties voor creditcards tegen laag tarief of gratis en zonder inkomenstoetsing. Dat zijn dan vaak de kaarten icm een klantenkaart. Die krijg je gewoon, en je gaat pas betalen (afh. van aanbieder gratis tot 20 euro/jaar) voor je creditcard zodra je hem ene keertje als cerditcard gebruikt.

Verder heb je prepaid creditcards, dus waar je eerst geld opstort alvorens te betalen.
beetje kortzichtig om te zeggen dat deze software alleen intressant is voor Nederlanders. In veel andere landen is het wat meer ingeburgerd om een credit card te hebben.
Maar met de komst van de gift cards voor de opklaystore wordt het ook weer gemakkelijker om ook in Nederland apps te kopen. Volgende stap moet iDeal ondersteuning zijn..
Er zijn iets meer dan 7 miljoen huishoudens. In 2010 waren er 6 miljoen mensen met CC's. Er zijn dus voldoende nederlanders die de aankoop kunnen doen. Maar het vertrouwen in dit soort betaalfuncties was tot voor kort zeer laag bij Nederlanders. Verder zijn de bijkomende kosten vaak een probleem. Dat vertrouwen neemt steeds meer toe gezien de almaar stijgende aankopen via internet. Maar binnen 1 jaar komt er een EU betaalsysteem(MyBank) wat lijkt op Bancontact/iDeal en dan is die CC ook niet meer nodig (tenzij de PVV bij jullie de verkiezingen wint natuurlijk ;) )

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 29 augustus 2012 14:01]

Ik vind de credit card net een uitstekend systeem als het is, en zie keer op keer niet in waarom jullie Nederlanders daar iedere keer een probleem van maken. Je hebt het over een komend betaalsysteem, wel dat is er al, wereldwijd, namelijk de credit card ... Heel de wereld werkt er al mee dus waarom ze het warm water opnieuw willen uitvinden is mij een raadsel.
Half mee eens. Ze zijn zeker niet snel, maar als ze full featured offline navigatie gaan brengen, en dat ligt voor de hand, dan is er nog zeker een markt voor, zo veel aanbieders zijn er niet op dat vlak.
ahja de tomtom-fans zullen het wrs wel aanschaffen.
Echter vele anderen zullen al de concurrentie gebruiken(google, sygic,..)
Je kan zeggen wat je wilt, maar TomTom vind ik persoonlijk (al jaren) toch echt 1 van de beste navagatie programma's die er zijn. Ik gebruik nu dan google nav, maar op 1 of andere manier vind hem toch een heel stuk minder prettig dan tomtom.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 29 augustus 2012 19:14]

TomTom was goed, in het Windows Mobile tijdperk met plezier gebruik van gemaakt.
Als je dan een Android telefoon hebt dan zoek je weer TomTom voor Android, maar die blijkt er niet te zijn. Dus dat wordt de app van de concurrent gaan gebruiken.
Zolang dat goed werkt, zie ik geen reden om TomTom te heroverwegen.
Meestal verander je pas van aanbieder als je er ontevreden over bent, tenminste zo geldt dat bij mij.

In die zin is TomTom wellicht veel te laat, maar voor degene die nog blanco een navi app zoeken maken ze waarschijnlijk wel weer kans.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Ze hebben hem nu aangekondigd, dus een maandje wachten maakt nu ook niet meer uit. Ik ben benieuwd naar de prijzen van de Android versie.
Ik was vorig jaar aan het kijken naar offline navigatie voor Android. Helaas was er toen nog geen tomtom app. Ben toen overgegaan op Sygic. Heel mooie software. 3D navigatie, per land downloaden, rijbaanselectie, borden worden aangegeven, maximale snelheid.

En je kon het een maand gratis proberen.
Ik heb onlangs genavigeerd met de de onboard Google Maps navigatie beta, die verbazingwekkend goed werkt met duidelijke voice-ondersteuning. :D
Ik ben altijd fan geweest van TomTom voor smartphones, maar de android versie laat wel erg lang op zich wachten. TomTom 4 Android moet wel met wat meer komen dan de versies voor WM en iOS om aantrekkelijk te zijn voor Android gebruikers die dan de keuze hebben tussen de gratis Google navigatie met wat mitsen en maren of een relatief dure navigatie met TomTom. :+
TomTom heeft gewoon veel te laat geacteerd op de veranderende markt. Ik vind dat vreemd want TomTom zag wel als een van de eerste de PND markt (toen ze nog enkel PDA software schreef). Toen de markt weer veranderde bleef TomTom star vasthouden aan PND's...

En ja nu zijn ze erg laat. Dat vind ik jammer want de navigatie van TomTom is erg goed. Je zou toch zeggen dat porten naar Android relatief eenvoudig zou zijn. Zeker omdat TomTom's PND's Linux draaien...
fijn dat ze in Android geloven. op mijn s3 heb ik perfect werkende route 66 let levenslange navigatie over heel de wereld via offline kaarten voor 50 euro. de Nederlandse en vlaamse spraak is perfect en wanneer je een nieuw toestel koopt zet je hem gratis over op je nieuwe mobiel of tab
Doelgroep: volwassenen die niet technisch aangelegd zijn en waar ze profiteren van hun goede naam qua navigatie. De anderen gebruiken gewoon Google Maps, vermoed ik.
Doelgroep: gebruikers die in het buitenland zitten en met offline maps willen werken. Doelgroep: gebruikers met trage verbinding die gewoon een werkende app willen. Ooit al eens in Frankrijk met Google Maps proberen te werken? Lukte dat? Thuis de rekening gezien?
Sygic. Navigon, genoeg goede alternatieven.
TomTom heeft natuurlijk wel wat voordelen; ze hebben de beste route algoritmes, beste live services (in Europa)
1 voordeel wat ik hier nu zie is dit:

Lifetime maps – Free updates that ensure access to the latest maps and fastest routes.
Ik heb dat met CoPilot ook... Alleen is de vraag hoevaak ze een nieuwe kaart beschikbaar maken voor download. EN wat betekent life time? Zo lang er geen nieuwe versie is van TomTom op android? M.a.w. als er een TomTom v2 komt (dus geen kleine update), krijg ik die dan ook gratis?

Bij CoPilot heb ik een aantal keer (2-3 vermoed ik) een nieuwe kaart kunnen downloaden, maar of ik dat over 30 jaar nog steeds kan?


edit: Overigens heb ik 35 euro betaald voor heel Europa (was een actie prijs). Ik heb de TomTom interface nog niet gezien, maar voor de prijzen als genoemd in het artikel kunnen ze mij niet overhalen om eventueel in te toekomst over te stappen.

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 29 augustus 2012 13:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013