Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 15.084 •

De Franse fabrikant Archos heeft de GamePad aangekondigd. Het apparaat doet sterk denken aan een grote PlayStation Vita, met de knoppen op praktisch dezelfde plekken. De GamePad is voorzien van een rappe processor en Android 4.0.

De 7"-tablet is voorzien van fysieke game-knoppen om mee te gamen. Archos heeft software ontwikkeld waarmee de fysieke knoppen kunnen worden gebruikt om virtuele knoppen op het scherm te bedienen, maar games moeten dat wel ondersteunen. De layout van de knoppen van de GamePad is vergelijkbaar met die van de PlayStation Vita, maar de Archos-tablet heeft wel een groter scherm.

Archos heeft de resolutie van het scherm nog niet bekendgemaakt, maar die zal vermoedelijk 1024x768 of 1280x800 pixels bedragen. De GamePad wordt aangedreven door een 1,5GHz dualcore-processor en een Mali 400-gpu. Deze quadcore-gpu is dezelfde als degene die in onder andere de Galaxy S III wordt gebruikt, al is het nog onduidelijk of de kloksnelheid in beide apparaten even hoog ligt. De GamePad is verder voorzien van Android 4.0 en heeft volledige toegang tot Googles Play Store. De gametablet zou eind oktober voor 150 euro te koop moeten zijn.

Archos GamePad

Reacties (74)

Toen ik zat te lezen dacht ik "goh, leuk apparaatje." Toen zag ik de prijs... 150,-. Aan de ene kant heel mooi dat zulke mooie hardware voor zo'n schappelijke prijs op de markt komt. Anderszijds: Waarop gaan ze bezuinigen. Meestal stopt archos namelijk van die brakke schermen in hun apparaten. Dat zou jammer zijn in zo'n mooie gaminghandheld...
Maar ziet er sjiek uit, ga deze zeker even volgen...
7" tablet zijn toch ook alte koop voor rond de 100 dus zo gek is die prijs toch niet ? Ik denk dat het toch zeker een leuk ding kan zijn zeker als het alle andere android software ook kan draaien. Er is al genoeg voor te krijgen dan...

7" is een mooi formaat om te game en toch nog net klein genoeg om mee te nemen.
10" zou ik btw ook wel erg leuk vinden al is dat net ff te groot om overal mee naartoe te slepen. Tenslotte gamen we ondertussen achter de PC tegenwoordig al op 24" dus het moet wel een beetje groot zijn ;)

[Reactie gewijzigd door bonus op 29 augustus 2012 11:47]

Volgens mij aardig te vergelijken met de reeds uitgebrachte Bitt gametablet bij Intertoys...

http://www.intertoys.nl/games/bitt-gametablet-586725.html

Systeemspecificaties
• 1 capacitief TFT 7” breedbeeld touchscreen (17,5 cm doorsnede, 16:9 beeldverhouding)
• 2 speakers aan de voorzijde (stereo)
• 1 Camera (voor)
• 1 AC ingang 5V / 2.000 mAh adapter
• 1 mini-USB poort, ondersteunt ook opladen via USB
• 1 mini-HDMI poort
• 1 Micro-SD slot (max 32GB)

• Android 4.0.3 besturingssyteem
• A10 Cortex A8 ARM v7 processor 1,2 GHz
• Mali400 GPU
• 1GB DDR3 werkgeheugen
• 4GB opslag (1GB voor Android 4.0 OS, 1GB voor apps installatie, 2GB voor vrije opslag)

Afmetingen
• 1,8 cm ongeveer op dikste punt
• 23,9 cm breedte
• 12,2 cm hoogte

Knoppenconfiguratie
• 1 Vierpuntsdruktoets
• 2 Joysticks; 1 links en 1 rechts van het scherm
• Bewegingssensor
• 4 Actieknoppen A, B, X en Y
• 2 Schouderknoppen L en R
• 2 Optieknoppen Start en Select
• 3 Android systeemknoppen Home, Menu en Back
• 1 Power aan/uit knop
• 1 Volumeknop + en -

129,99...

-------------------------------------------

Enkel hoor ik problemen betreffende de analoge sticks dat je echt wat kennis in huis moet hebben om alle knoppen/stuurknoppen goed aan de slag te krijgen (vooral met emulatie)

Als Archos dat beter aanpakt, dan zou ik hem nog wel willen overwegen...
analoge sticks zijn geloof ik bij de bitt ook hardwarematig aangesloten als gewone knoppen, waardoor je ze nooit als echte analoge sticks kan gebruiken.
ongeveer het zelfde effect als een stokje op je D-pad plakken.
voor simpele games op zich meer dan genoeg, alleen moet je het geen analoge sticks noemen.
Ik heb een tijdje geleden een JXD S5110 weten te krijgen en deze knoppen zijn gemapt als zijnde een soort van toetsenbord.

De vele emulatoren die ik daarop geprobeerd heb waren dan ook makkelijk in te stellen. Snesoid en zijn vele andere console varianten hebben namelijk de optie om heel makkelijk de buttons te binden aan elke hardwarematige input.

Nu zal dit natuurlijk voor spellen welke standaard geen ondersteuning hebben voor hardwarematige joysticks & buttons misschien wat problemen hebben, maar het lijkt me dat als deze tablet goed aan de man komt, er vast wel een paar hobbyisten zijn die daar wel iets op kunnen vinden :)
Waarom in godsnaam een MINI usb poort op de BITT gametablet??? 8)7

Micro is de standaard!

[Reactie gewijzigd door Djerique op 29 augustus 2012 14:36]

Zal wel 10 cent goedkoper zijn ofzo. Op de meeste vision mp4-spelers van Archos zit ook gewoon mini, terwijl micro kleiner is...
Is al 1 verschil de processor, jij hebt het over een ARM Cortex A8, die is niet beschikbaar voor dual-core procesoren dus die kan al niet en die Mali 400 GPU is een single-core en die in de GamePad is Quad-Core dus kan hogere framerates aan waardoor het er beter uitziet en waarschijnlijk wordt de GamePad langer ondersteund.
Leg er 50 bovenop en je hebt een PS Vita. Heeft toch veel krachtigere hardware.

Je weet dan tenminste ook dat er meer mainstream titels beschikbaar zijn. Ik bedoel; er zijn wel games voor Android maar die zijn vooralsnog toch niet zo geavanceerd als de PSP / PS Vita varianten.
Ja maar kijk eens wat de games voor een PS Vita kosten. Als je die voor een android-achige voor bijna niks kunt krijgen dan weet je welke van de 2 de winnaar uiteindelijk zal zijn...
Je vergeet nog te melden dat de vita na al die maanden release nog altijd alleen maar ports van de PSP, PS2 en PSone heeft en eigenlijk maar 1 fatsoenlijke game echt voor het systeem gebouwd.

De vita is betreft content echt een regelrecht drama. de mijne ligt al meer dan een maand weg te stoffen... zo nu en dan kijk ik eens in de store om te kijken of er nieuwe games zijn. maar het enige wat erbij komt is japanse en chinese rommel games.

Vita is drama
Dat zeg jij, maar jij had dus daadwerkelijk niet in de gaten wat de Vita allemaal op het gebied van content heeft. Althans de console is nog maar een halfjaar internationaal op de markt, en het doet het voor zijn huidige tijd dat de Vita op de markt is kwa content en voornamelijk updates het veel beter dan de Playstation 3 en de nintendo 3DS... Althans, er zijn een hoop Vita exclusives die daadwerkelijk laten zien dat de Vita helemaal geen flop is (Met hele hoge gemiddelde review scores). En tevens gisteren nog een flinke update uitgekomen voor de Vita...

Zoals: Uncharted, Monster Blob, Gravity Rush, Sound Shapes, Super Star Dust HD.. etc. etc.

En binnenkort komen er nog veel goed exclusives aan zoals. AC Liberation, Killzone Mercenary, Soul Sacrifice, LBP, Tearaway (en misschien nog dat COD toch wat word, maar de graphics van deze zien er echt behoorlijk teleurstellend uit... ).

Als jij denkt dat elke console binnen 6/5 maanden na release al dezelfde line up heeft als de ps3/xbox 360 ala 2012, dan ga je in de toekomst nog vaak teleurgesteld zijn.

On topic:
Dit apparaat lijkt mij echt ergonomisch gezien veel te dun om prettig in de hand te houden, doet me denken aan toen Sony die PSP slim/lite rommel versie uitbracht die gewoon niet lekker in de hand zat... Alsnog wel een geinig dingetje.. :)
Dat de Vita het beter doet dan de 3DS zal wel meevallen. Als je bv naar de verkoopaantallen in het handheldland Japan kijkt dan verkoopt de 3DS 4 keer beter dan de Vita en dat is leke maand. Verder verkoopt zelfs de PSP beter dan de Vita.
Technisch zal de Vita geen flop zijn, financieel en in verkoopaantallen vooralsnog wel.
Leeees mijn bericht iets beter de volgende keer
Ik zeg niet dat het financieel beter is, ik heb het over de content en games...
Dat is standaard bij Sony sinds de PlayStation 1 content laat vrij lang op zich wachten en vervolgens is het het "beste platform" achteraf gezien.
Behalve dat je op een Vita lang niet alles kan wat er met dit Android device kan, en de veel goedkopere games voor Android ook nog is op je andere Android devices kan spelen :)
Wat kan een android wat de vita dan niet kan? fart apps? :9

Maar goed, ik denk wel dat het internetten beter zal gaan op zo een apparaat dan op die rommel browser van de Vita.. Tevens zal het grotere scherm flink prettiger werken dan op het kleine scherm van de Vita.. Alleen voor games, zou ik toch veeeeel eeerder voor de Vita gaan dan voor dit ding... Dit is meer een "in between" keuze.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 29 augustus 2012 13:55]

fart apps of 1 van de andere honderdduizenden apps.
Denk wel dat als Archos de besturing voor elkaar heeft dat het een gelopen race is.
dubbel..

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 29 augustus 2012 16:12]

Of koop een USB gamepad en sluit die aan op je phone of tablet. Heb ik gedaan en speel SNES games en spellen als Dead Trigger met een volwaardig gamepad met echte joysticks.
of sluitje (bekabelde) XBOX 360 controller aan op je telefoon met een converter (voor 1,60 euro)(galaxy Nexus) en speel daar mee inderdaad... voor android is dit tegenwoordig niet meer nodig....
Leg er 50 bovenop en je hebt een PS Vita. Heeft toch veel krachtigere hardware.

Je weet dan tenminste ook dat er meer mainstream titels beschikbaar zijn. Ik bedoel; er zijn wel games voor Android maar die zijn vooralsnog toch niet zo geavanceerd als de PSP / PS Vita varianten.
En hoe doet een PS Vita het op tablet eigenschappen? :P

Overigens speel ik gwn psx en psp games onder android....
Leg er 50 bovenop en je hebt een PS Vita. Heeft toch veel krachtigere hardware.

Je weet dan tenminste ook dat er meer mainstream titels beschikbaar zijn. Ik bedoel; er zijn wel games voor Android maar die zijn vooralsnog toch niet zo geavanceerd als de PSP / PS Vita varianten.
1: was het maar 50 meer, bij de psvita komt er toch al een redelijk duur geheugen kaartje
2: Er zijn bar weinig games voor de psvita terwijl dit apparaat gewoon compatible is met android games.
3: games voor de psvita zijn over het algemeen een heel stuk duurder.
4: in alle waarschijnlijkheid kan je hier best een hoop emulators op kwijt wat dit apparaat goed geschikt maakt voor retro gaming.

dus genoeg voordelen boven de psvita.
4: in alle waarschijnlijkheid kan je hier best een hoop emulators op kwijt wat dit apparaat goed geschikt maakt voor retro gaming.
Dingdingding we have a winner

Als emulatoren goed werken i.c.m. video-output dan gaat dit mijn eerste tablet worden.
Even de reviews afwachten :p

Offtopic
Zie door al die verschillende cortexen het bos niet meer, iemand die helderheid kan scheppen in de trant van a15>a10>a9?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 augustus 2012 17:29]

A5 - zuiniger en ietsje sneller dan de A8. Loopt trouwens ook al een tijdje.
A8 - loopt al een tijdje, single-core.
A9 - kan als een dual/quad core versie van de A8 gezien worden.
A15 - Een nieuw type, kom je amper voor, opvolger van de A9.

A10 bestaat niet, wel is er de Allwinner A10 CPU die eigenlijk een single-core Cortex A8 is. De GamePad heeft een Cortex A9.
Dank voor de info:)
Ik denk dat een 7-inch scherm te groot is voor een portable spelcomputer. Bij een portable spelcomputer denk ik toch aan een jochie die het apparaat zo in z'n zak steekt en deze er ook weer snel uit haalt als de gelegenheid zich voordoet.
Voor 100 euro heb je geen Mali 400.
Die heb je wel als je een bugdet tabletje koopt met de Allwinner boxchip A13.
Ik heb er pas 1 gekocht voor 80 USD, deze moet nog arriveren aan mijn adres.

Hier staan best duidelijk de specs.
http://m.tinydeal.com/pro...hz-ram-512m-l-96740-61494
Ik wil niet zeggen dat deze kwalitatief goed is, maar wel ver onder de 100 euro, met een mali 400
"De GamePad wordt aangedreven door een 1,5GHz dualcore-processor en een Mali 400-gpu." en "De gametablet zou eind oktober voor 150 euro te koop moeten zijn."

Met een 7 inch 1024x768 of 1280x800 scherm! Hoe is dit mogelijk? Tenzij ze zwaar hebben bezuinigd op de schermkwaliteit.
"De GamePad wordt aangedreven door een 1,5GHz dualcore-processor en een Mali 400-gpu." en "De gametablet zou eind oktober voor 150 euro te koop moeten zijn."

Met een 7 inch 1024x768 of 1280x800 scherm! Hoe is dit mogelijk? Tenzij ze zwaar hebben bezuinigd op de schermkwaliteit.
Ze hoeven niet te betalen voor dure 3g, bounce at the end of list en 'ik lijk op apple' patenten?
De 1,5Ghz dual-core processor en een quad-core Mali 400 gpu hoeft maar 15EUR te kosten. Die knoppen kosten 20EUR extra, prima te doen dus.
Dit lijkt een beetje op het Ouya concept, waar ze ook een Android console ontwikkelen voor de TV, alleen nu dus draagbaar. Erg intressant deze ontwikkelen, dat betekend dat Android wordt gezien als een serieus gameplatform :) .

http://www.kickstarter.co...ind-of-video-game-console
De dikte en de knoppen zien er niet echt comfortabel uit, en bovendien ziet het er verder wel heel veel als een psvita kloon uit, layout van de knoppen kan ik begrijpen maar het design kan toch wel wat verschillend gemaakt worden.
150 lijkt me echt wel goedkoop als je ziet welke hardware er in zit.
Hopelijk steken ze er ook een goeie batterij in want gamen op een smartphone valt nogal tegen voor je batterij

"Archos heeft software ontwikkeld waarmee de fysieke knoppen kunnen worden gebruikt om virtuele knoppen op het scherm te bedienen, maar games moeten dat wel ondersteunen."

Lijkt me eerder dat die software bedoeld is voor games die de fysieke gameknoppen niet standaard ondersteunen? Zodat je bijvoorbeeld een fysieke knop kunt toekennen als een druk op een bepaalde positie op je scherm.
Hmm er moeten vanalle dingen niet in dat in een gsm wel zitten, ik gun ze de voordeel van de twijfel voor het toestel op zich.
Maar welke ontwikkelaar gaat buiten het optimaliseren voor zoveel toestellen (alle andriod toestel, schermformaten van 3,2 inch tot 11inch tablets bijna) nog eens willen investeren in optimaliseren voor die knoppen..? Ik denk niet dat daar veel ontwikkelaars nog gaan willen investeren, tenzij het toestel opeens enorm verkoopt... maar archos zal dan toch serieus moeten investeren.. Al bij al leuk idee maarja..
nog eens willen investeren in optimaliseren voor die knoppen..?
Niemand, en dat hoeft ook helemaal niet, zolang de knoppen maar toe te wijzen zijn via opties, wat de een aantal games nu al hebben (want controller support zit al in games)...

Dus net zoiets als op je PC dat je kan zeggen vooruitlopen is dat knopje, springen is dat knopje... Zo makkelijk is het gewoon :)

Maargoed dat is iets wat nu aan het opkomen is dus hoe meer devices daar van uit gaan hoe sneller de software volgt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2012 11:59]

De prijs kan waarschijnlijk sterk gedrukt worden doordat er geen gsm/3g hardware en bijkomende licenties in zitten. Maar er moet ook wel bespaard geweest zijn op andere aspecten zoals scherm en materiaal keuze.

Eerste indruk bij het plaatje: zier er wel aardig dun uit, maar als je dan op schaal zou bekijken dat het scherm 7" is dan lijkt me dat eigenlijk toch nog tegen te vallen!

Ik hoop dat er goed nagedacht is over de grip en gewicht, want dergelijke dingen kunnen na lang gebruik echt veel te zwaar aanvoelen.
@breezie Er zijn volgens mij helemaal geen games die hardwareknoppen ondersteunen, op de emulators na...
Jazeker wel, als in in de Tegrazone app van NVidia kijk dan hebben sommige games een extra icoon die aangeeft dat ze geschikt zijn voor het spelen met een game controller.
De meeste games met game controller ondersteuning zijn gemaakt door Gameloft
Jawel hoor, er zijn een aantal spellen die het toetsenbord van bijvoorbeeld de asus transformer of een playstation of xbox controller ondersteunen. GTA 3 en Sonic CD bijvoorbeeld.
Dan schrijf je toch een stukje (naar weten zit dat erbij) dat dat emuleert. Dus fysieke toetsdruk komt overeen met touchscreen positie x,y. Als je dat van te voren draait is dat probleem grotendeels opgelost.

[Reactie gewijzigd door bonus op 29 augustus 2012 11:54]

Het plaatje doet mij een beetje denken dat het losse onderdelen zijn... het lijkt wel alsof de tablet er los uit te halen is en dat de knoppen een beetje het Circlepad Pro idee hebben zoals bij de 3DS.

En het is best wel een tof ding, zo op papier. Hebben we wr een apparaat speciaal voor de emulatoren... want daar zal het denk ik ook voornanelijk voor gebruikt gaan worden schat ik zo, ik denk ook niet dat games zoals Angry Birds, Where's My Water en al die gedigitaliseerde family-games niet gaan werken met de pad...
Dit kan wel eens de ondergang inluiden van portable spelcomputers als de psp en nintendo ds, vooral als dit concept doorontwikkeld wordt zowel qua hard- als software.
Dit kan wel eens de ondergang inluiden van portable spelcomputers als de psp en nintendo ds, vooral als dit concept doorontwikkeld wordt zowel qua hard- als software.
hard- als software n piraterij...tis nl. nergens zo makkelijk sideloaden als onder Android. Als dat al significant is op de mobiele markt(ie. er wordt idioot veel gepiraat op android ivm iOS en windows) dan gaat dat zeker op in een pure gamesmarkt....
LOL. Dat zeggen ze al jaren. Dat zei Nokia al toen ze met hun n-Gage kwamen. Dat beweerde Apple toen de iPhone kwam. Later, met de iPad werd dat ook weer beweerd.

En ondertussen verkoopt de 3DS als een trein, want hoewel de hardware niet zo geweldig is als van een smartphone, zijn de games stukken beter en uitgebreider - en daar staat of valt zo'n apparaat mee.
De vraag is alleen hoe goed die uitgebreidere games verkopen. Ik moet zeggen dat ik over de Vita maar weinig nieuws hoor. Er zijn wat interessante launch-titels, en ik geloof dat er een Killzone komt. Gekeken over het hele spectrum is dat vrij beperkt.
Sowieso, heb ik ook al zitten denken over de Galaxy Note, steek daar nog wat zwaardere 3D hardware in en je hebt ook een Nintendo console (buiten dan de hardwareknoppen, daar kan je dan opzetstukjes voor kopen...

Dit is de Galaxy SII met adapter

Dit is de Galaxy SIII met "adapter" (niet erg handig voor onderweg)

- Een standalone gps zal ook wel ooit verdwijnen, alsook een mp3 speler,...de lijst is eindeloos met de smartphone evolutie...

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 29 augustus 2012 13:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013