Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 18.289 •
Submitter: Petaht

LG heeft zijn nieuwste high-end smartphone aangekondigd: de Optimus G. Het toestel draait Android Ice Cream Sandwich en wordt aangedreven door de quadcore-variant van Qualcomms Snapdragon S4-soc, die op 1,5GHz loopt.

De aanwezigheid van de S4-quadcore maakt de Optimus G het eerste toestel met deze chip van Qualcomm; tot nu toe hadden fabrikanten alleen de beschikking over de dualcore-variant van de S4. De soc valt in de apq-lijn bij Qualcomm, wat betekent dat er geen modem ingebouwd zit. De modemfunctionaliteit wordt door een losse - verder niet benoemde - chip verzorgd die overweg kan met de 4g-netwerktechnologie lte. Er is in totaal 2GB werkgeheugen aanwezig.

De Optimus G heeft een scherm van 4,7" met een resolutie van 1280x768 pixels. LG duidt het paneel aan als True HD IPS+ en het scherm maakt gebruik van in-cell touch, wat betekent dat het touchscreen in het lcd verwerkt zit en hier geen additionele laag voor nodig is. Dit zou het scherm dunner maken en de air gap  tussen de elementen minimaliseren. Het scherm zou van links naar rechts bijna van rand tot rand lopen; LG zegt dat de bezels slechts 3mm groot zijn.

Het toestel heeft een camera aan de achterzijde, met een resolutie van maar liefst 13 megapixels en aan de voorkant is een 1,3-megapixelcamera geplaatst voor videobellen. De software is gebaseerd op Android Ice Cream Sandwich. Het toestel weegt 145g, is 8,45mm dik en is voorzien van een forse 2100mAh-accu. De Optimus G komt volgende week in Zuid-Korea uit voor een nog onbekende prijs. Een wereldwijde release moet later dit jaar volgen.

LG Optimus G

Reacties (74)

Dit lijkt me een concurrent voor de m2 maar dan van een "echte" fabrikant. Ik vraag me af wat de prijs zal gaan worden want dit zou best de next-gen telefoon kunnen gaan worden die de limits omhoog gaat pushen. Niet van LG verwacht :+
Dan zal er toch een update naar Android 4.1 beschikbaar moeten komen. Mijn ervaring met bijvoorbeeld responsiveness van een smartphone is dat apparaten met betere specs en 4.0 het af moeten leggen tegen alternatieven met 4.1. Allemaal te danken aan project Butter.
Dat is hem juist bij LG voor 4.1 zal je maanden (zo niet een 6 tot 12 maanden) moeten wachten voor een update. Ik vind de hardware altijd best goed bij LG maar ik zou enkel tot aankoop gaan als ik weet dat er een CM10 (of latere) custom rom beschikbaar is voor dit toestel, want ik reken niet op support van LG.
Welnee 6 tot 12 maanden slaat nergens op, dat was/is bij 2.3 naar 4.0 misschien zo maar 4.0 naar 4.1 is 10x minder werk...

ALLE fabrikanten hebben sneller een 4.0 naar 4.1 upgrade dan welke Android update voorheen dan ook...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 augustus 2012 09:29]

We weten allemaal dat bij LG de prioriteiten niet bij het updates uitbrengen liggen..
Zo hebben ze nog GEEN ENKELE ICS update uitgebracht!

Dus waar andere fabrikanten snel updates uitbrengen van ICS naar JB zou ik daar bij LG niet zo zeker van zijn!

LG heeft nog geen verbetering laten zien wat dit betreft dus als je een LG telefoon wil met JB er op ben voorlopig inderdaad afhankelijk van custom ROMs!
at een complete onzin er zijn binnen 4 maanden bij lg voor de 4x hd al 4 updates uitgebracht.

het probleem van lg is echter het niet communiseren over de updates dus niemand weet er van.

je moet niet zo in het verleden blijven hangen met de 2x speed daar is idd nog geen updated naar 4.0 voor maar de andere updated waren er wel gewoon om de problemen te verhelpen.
en dat de 2x speed nog geen 4.0 heeft komt volgens mij gewoon door nvidia en de drivers voor de tegra 2 en niet door lg zelf.

je comments zijn dat ook gebaseerd op de geschiedenis en laten een gebrek aan research voor de latere toestellen zien.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 28 augustus 2012 16:21]

en dat de 2x speed nog geen 4.0 heeft komt volgens mij gewoon door nvidia en de drivers voor de tegra 2 en niet door lg zelf.
Als dat zo was had de Asus Transformer Pad die pressies de zelfde CPU/GPU (Tegra 2) heeft ook niet de update gehad naar ICS, en die hebben dat all in februari gekregen, en de LG Optimus 2X Speed heeft dat nog steeds niet gehad, en het is nu all 6 maanden later dan Asus Transformer.

Nee al gaat het om updates is LG erg slecht, was het zelfde verhaal van Android 2.3 Gingerbread, wat maanden en maanden duurden tot het pas uit kwam.

Als LG zo doorgaat gaan ze failliet (ik bedoel de Smartphone afdeling), want mensen hebben hier geen zin meer in, zo goed als alle mensen die een LG Optimus 2X Speed had of heeft, koppen niet meer een mobiel van LG, en dat zegt al heel wat.
Dat is nog maar afwachten, je maakt statements die nog helemaal niet zeker zijn. Er zijn namelijk nog weinig updates naar JB geweest (alleen Asus voor de Transformer?). Daarnaast was ook de update van Eclair naar Froyo vrij snel, bv 3 maanden voor de HTC Desire. Nog maar de vraag of ze dat gaan redden voor bv de One X.

Zolang de updates er niet daadwerkelijk zijn, is het gevaarlijk om er vanuit te gaan dat ze komen. Zie bv Galaxy S die geen ICS krijgt terwijl de Nexus S het makkelijk draait. Of zie de Desire HD, eerst wel ICS, dan niet met als smoes te weinig ruimte terwijl de Incredible S het wel krijgt met vrijwel dezelfde partitie-indeling. Of zie de Optimum 2X van LG zelf, iedereen wacht op ICS, LG zegt dat het niet meer komt, heel veel kritiek, dan toch weer wel maar wanneer blijft afwachten. HTC Sensation, wel ICS maar JB weer niet. Moraal: eerst zien, dan geloven.
Welke alternatieven met 4.1? Tot nu toe zijn er nog niet veel officiŽle updates of nieuwe telefoons met 4.1 (volgens mij alleen de Galaxy Nexus), dus ik ga er van uit dat je het dan over custom firmwares hebt.

Custom firmwares moet je gewoon niet vergelijken met originele firmwares. Zelfs vergelijken met andere custom firmwares is lastig gezien er een hoop afhankelijk is van degene die de firmware gemaakt heeft.

En eerlijk gezegd merk ik nog weinig verschil tussen 4.0 en 4.1 wat betreft snelheid/responsiveness (CM10 vind ik eerlijk gezegd momenteel zelfs nog wat slechter als CM9 op dat gebied).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 28 augustus 2012 09:33]

Het scheelt heel veel als de hardware dtivers ook volledig geÔmplementeerd zijn. Dat je het trager vindt komt waarschijnelijk ook doordatvde hardware compiser bij veel toestellen nog niet helemaal tot niet werkt. Hierdoor wordt de gpu niet of niet volledig ingezet bij het renderen van de GUI.

Eens de roms het statuut van beta of release candidate krijgen zul je zien wat een wereld van verschil het is. Kijk maar naar de GNex met ics en met jb op relatief zwakke hardware.

Verder werkt bijvoorbeeld de One X retesnel met cm10.
verdomme, had mezelf nog wel zo voorgenomen LG met hun "vieze" designs (optimus 2x: een poepbruine/aubergine kleurige achterkant) te haten.

Maar oh oh oh wat zijn ze ineens mooi en stijlvol.
Het lijkt er op dat ze toch naar me geluisterd hebben en de designafdeling hebben ontslagen :P
Heb ik daar toch nog wat nuttigs betekend
Serieus? Deze vraag wordt nog steeds gesteld? Alle telefoons zijn tegenwoordig een groot touchscreen. Natuurlijk lijken ze op elkaar.
+1 Bijna alle telefoons zijn vierkant/rechthoekig en omdat de iPhone dat ook is mag het niet meer zeker?
ik vind zeer zeker niet alle telefoons op elkaar lijken maar deze telefoon doet me op het plaatje boven, denken aan de achterkant van een iphone4s. idd zoals iemand hieronder al aangeeft, door de metalen rand en de vormgeving.
wellicht lijkt hij op andere plaatjes NIET erop maar die zag ik nog niet.

en ja, ik vind een galaxy s1 ook lijken op een iphone 3gs.
s2 vind ik een beetje weg hebben van een iphone 4 maar stukken minder.

en nee, ik ben geen apple fan, heb zelf een galaxy nexus.
Of de iPhone 4 lijkt veel op de LG Prada (2006)
Ik mis om te beginnen een (ronde) knop onder het beeldscherm, en de (metalen?) rand om de zijkanten heen is ronder, glimmend ipv mat bij de iPhone 4S, en loopt verder door op zowel de voor- als achterkant. En dat is nog maar op basis van een paar PR plaatjes. :)
Hij ziet er mooi strak uit, maar toch mis ik een gedurfd ontwerp, het mag best wel meer HTC achtig, dit is weer zo'n 12 in een dozijn toestel, plat en opzich niets mis mee, maar waarom niet meer vloeiend, wat ronder.
Maar goed dat is smaak, verder zijn de spces wel in orde en eindelijk een scherm vullende voorkant, maar nog net voldoende om je vinger op de rand te kunnen leggen zonder dat het scherm erop reageerd.

Ik ben overigens erg benieuwd naar hoe dat touch gedeelte in het LCD zit verwerkt, als dit ervoor zorgt dat het optisch net is of je direct de pixel kan aanraken, dan kan dat wel eens heel mooi zijn. Al met al een toestel wat zeker potentie heeft... nu nog het vertrouwen.
Specs klinken ontzettend goed. Dat LG als eerste grote fabrikant een Cortex A15 Quad in het toestel stopt vind ik toch wel verassend. Vraag me alleen af in hoeverre je die extra power gebruikt. En LG heeft jammergenoeg de naam tegen. Weet niet hoe jullie ervaring is, maar iedereen die ik ken die weinig verstand heeft van hoe smartphones werken en in elkaar zitten, maar wel op zoek zijn naar een toptoestel overwegen LG niet eens. HTC, Samsung of iPhone. Soms nog Sony. Ik hoop voor LG dat dit toestel beter gaat verkopen dan hun vorige. Zou er zelf iig wel CM10 opzetten :P
Lg was ook de eerste met een dual-core, en de eerste met een 3d-scherm, allebei verschrikkelijke toestellen, maar als er duidelijkheid is over of er stabiele goede custom ROMS komen voor dit toestel (CM10 bijv.), dan heb je hier wss een goede aan. LG kennende zal de prijs redelijk gunstig zijn, dan kan het interessant zijn!
Oh, moet je nagaan. Dat wist ik dus niet en ook dat had ik niet verwacht. Maar ik lees hier ook over trage updates van LG. Heb geen idee hoe het met hun service gesteld is, maar de naam heeft het dus duidelijk niet mee. Misschien moeten ze de 'less is more' strategie maar eens op de software toepassen. Vind persoonlijk stock Android al altijd ruim voldoende om ieders wensen (lees gemiddelde gebruiker) te voorzien. Als dat betekent dat je ook sneller updates uit kan brengen. Snap ook wel dat LG hun eigen identiteit wil behouden, maar ik denk niet dat de consument er veel baat bij heeft.

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 28 augustus 2012 09:09]

De LG Optimus 3D heeft hele goede 3D waar ik erg blij mee ben. De software rammelt inderdaad nogal, vooral omdat er net te weinig geheugen/rekenkracht in het apparaat zit. Maar de 3D is zo goed (vooral het nemen van 3D foto's) dat dat het mee waard is. Ik hoop dat LG een nieuwe 3D telefoon uitbrengt, maar dan verder met de specs van deze Optimus G.

Meestal wordt het LG verweten dat ze niet snel updaten naar nieuwe Android versies. Het is maar de vraag of dat belangrijk is voor het grote publiek. Als techneut vind ik het altijd leuk om de nieuwste versie te hebben, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het toch altijd vooral een papier voordeel is.
Dat LG als eerste grote fabrikant een Cortex A15 Quad in het toestel stopt vind ik toch wel verassend.
Dat doen ze niet, deze Snapdragon S4 heeft Krait cores. Er zijn nog altijd geen SoC's met de Cortex A15 op de markt, de (dual core) Exynos 5250 Exynos 5 Dual van Samsung gaat waarschijnlijk de eerste zijn, en quads komen pas veel later, zoals het er nu uit ziet mid-2013. Tegra 4 wordt ws de eerste.

Hoe snel we deze telefoon in de rest van de wereld gaan zien zal sterk afhangen van Qualcomm en TSMC, als die inmiddels hun yield problemen hebben opgelost kunnen er eindelijk voldoende S4's worden geproduceerd. Maar ja, Qualcomm loopt grofweg een half jaar voor op de rest - het probleem is alleen nog voldoende chips kunnen produceren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 10:58]

Oh ik dacht dat Krait cores dat waren, mijn fout. Zie wel dat deze Krait cores al op 28 nm gebakken zijn. Is de A15 een nog kleiner procede dan? Edit: ik vind berichten die spreken over 32 nm. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de Krait cores en A15? De A15 chips zijn zo te zien toch nog sneller.

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 28 augustus 2012 11:43]

De Cortex A15 core is ontworpen door ARM en wordt in licensie gegeven aan fabrikanten als Samsung, Apple, TI, nVidia, etc. Krait is ontworpen door Qualcomm en zit exclusief in hun eigen chips. Ze gebruiken allebei dezelfde ARMv7 instructieset, zijn tegelijkertijd ontworpen en zijn in feite generatiegenoten - Krait en A15 zouden qua performance in theorie vrijwel gelijk moeten zijn (beide grofweg 30% beter dan een gelijkgeklokte Cortex A9 core), al weten we dit officieel nog niet aangezien er nog steeds geen apparaten met A15-chips zijn om onafhankelijke benchmarks te doen.

Qualcomm bakt hun Snapdragon S4 chips met Krait cores op 28nm, Samsung maakt Exynos 5 (A15) op 32nm en TI bakt hun A15 chip OMAP5 op 28nm.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 14:09]

Bedankt voor de info=)!
Qua hardware zijn de LG telefoons van de laatste jaren best OK. De Optimus 2x speed is een degelijk toestel en de Prada is best mooi. Het grootste euvel zit hem in de software en updates. Velen geven af op bijvoorbeeld HTC, maar Sony en LG zijn de meest luie fabrikanten als het om updates gaat! Ook de skin die ze gebruiken is hopeloos en vaak instabiel.
Sony de meest luie fabrikant? Dat is onzin. Hun toestellen krijgen gewoon updates zoals het hoort. Ze zijn een van de enigen die er werk in steken en zorgen dat de update een vooruitgang betekent, ze optimaliseren zeer veel voor hun toestellen. Je ziet dat ze met redelijk beperkte hardware behoorlijk vlotte prestaties behalen. En qua skin ben je natuurlijk altijd voor- of tegenstander, maar er zijn toch velen het erover eens dat hun skin iets toevoegt aan Android en goed werkt, in tegenstelling tot sommige andere. Over LG heb je gelijk, de software-ondersteuning is daar gewoon ruk, maar Sony doet meer dan zijn best.
Helemaal mee eens. Sony is verre van lui en steekt naar mijn mening behoorlijk veel tijd en moeite in ondersteuning van uitgebrachte toestellen. De Xperia Arc S, Neo V en Ray zijn al best oude modellen en kregen in april/maart van dit jaar als het goed is een update naar ICS. Dat mag je best service noemen. ;)
Mijn LG Optimus One gebruikt anders een skin die niet ver afligt van stock Android. Is dit bij hun andere toestellen dan zo anders?

Ook qua stabiliteit niks te klagen. Ik heb er wel CM op staan (tweakgehalte...), maar m'n vrouw heeft gewoon nog de fabrieksversie en zij is daar zeer tevreden mee.
Ik vind het wel een enorm mooi toestel eigenlijk, zowel qua uiterlijk als de hardware is behoorlijk state of the art. Overigens staat er niet welke gpu hierin zit, wat toch ook belangrijk is voor de prestatie? Nu komt het er op aan voor LG om hun zeer belabberde naam qua software-ondersteuning goed te maken. Vroeger was die misschien niet zo belangrijk, maar tegenwoordig is de software de helft van je telefoon en kan je die niet zomaar verwaarlozen. Geen jaar meer wachten op updates dus!
Overigens staat er niet welke gpu hierin zit, wat toch ook belangrijk is voor de prestatie?
Adreno 320 waarschijnlijk, die zit in al die nieuwe Snapdragon S4's - al is natuurlijk t nog onbekend hoe hoog geklokt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 09:08]

2 gig ram..... Wow
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd naar de prestaties van de QuadCore Qualcomm.
Na het fiasco met mijn LG Arena, die ook best fraai en gedurfd was durf ik eigenlijk geen LG meer te kopen, software was/is een ramp met dat toestel.
Dat is wel echt LG's eigen troep op die telefoon. Dit is android met een schilletje. Hoewel dat aan de traagheid en slordigheid van LG weinig afdoet.
Ziet er verbazingwekkend goed uit, touchť LG. Nu nog goede software en support en jullie hebben me. Ik vind het een erg mooi toestel, het zou me (helaas) niet verbazen als Apple wegens het design een rechtzaak aanspant.
TheVerge heeft ook real-life pics en die zien er iets minder spannend uit dan de renders boven het T.net artikel:

http://assets.sbnation.com/assets/1318277/lg_optimus_g.jpg