Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 38.276 •

Samsung heeft aan de vooravond van de IFA-elektronicabeurs in Berlijn de opvolger van de Galaxy Note aangekondigd. De Note II krijgt een 5,5" HD Super Amoled HD-touchscreen met een resolutie van 1280x720 pixels en natuurlijk een stylus.

Daarmee heeft de nieuwe Note een andere beeldverhouding dan zijn voorganger, maar ook de technologie achter het scherm is anders. De subpixels zijn in een andere rangschikking geplaatst in vergelijking met de eerste Note. Dit zou voor een scherper beeld moeten zorgen en ook de kans op kleurzwemen bij het bekijken van heldere beelden moeten terugdringen.

De Note II wordt aangedreven door een op 1,6GHz draaiende Exynos 4412-quadcore-chip, dezelfde als in de Galaxy S III maar dan 200MHz hoger geklokt. De Note II krijgt de beschikking over 16GB, 32GB of 64GB opslaggeheugen en heeft ook nog een micro-sd-slot. De camera aan de achterzijde heeft een resolutie van 8 megapixel, terwijl aan de voorzijde een 1,9-megapixelcamera te vinden is. De accucapaciteit bedraagt 3100mAh, flink meer dan de 2500mAh van de eerste Note.

Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II

Het toestel wordt geleverd met de nieuwste versie van Android: 4.1, ook wel bekend als Jelly Bean met daar overheen gelegd Samsungs eigen TouchWiz-schil. Deze bevat alle nieuwe features die geïntroduceerd werden met de Galaxy S III en Note 10.1, zoals Smart Stay, Popup Play, Buddy Photo Share en Best Photo. Voor de Note II wordt daar nog Popup Note aan toegevoegd, waarmee je op elk moment een S Note-notitie kan openen bovenop een draaiende app. Met de nieuwe functie Air View kan je een kleine preview krijgen van e-mails, S Notes, gallerys en video's door met de S Pen boven het icoon te zweven zonder het scherm aan te raken.

De Note II moet in oktober op de markt komen in de kleuren marble white en titanium gray. De adviesprijs bedraagt 700 euro.

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190114+167+24+31
Keurige specs hoor. Verwachte er veel van. Maar de specs waren helaas wel al uitgelekt.
Persoonlijk denk ik dat we in een tijd zijn gekomen waar de specs zo danig hoog zijn dat wat je ook koop je altijd een vloeiend apparaat zult hebben (in het top segment).

Ik ben eerder nieuwschierig naar wat nieuwe features, heb al wat youtube filmpjes gezien waar je een preview van je fotos kon zien als je met je pennetje er over hovered. Juist hetzelfde met filmpjes dit lijkt me wel leuk.

edit: het filmpje waar ik het over had.
http://www.youtube.com/watch?v=pdMIn5WThGo

[Reactie gewijzigd door yochi op 29 augustus 2012 20:22]

Smoothness is geen argument meer tegenwoordig.

Zowel Android als iOS als WP loopt allemaal super soepel. Bij Android mits je Jelly Bean hebt.
Android loopt allemaal super soepel, mits je Jelly Bean hebt, en hoeveel mensen hebben ondertussen Jelly Bean minder de 5%.
Dus smoothness is wel nog een argument.
ICS is ook smooth, en eigenlijk elk toestel wat uit kwam met ICS zal een Jelly Bean upgrade krijgen.
ICS is ook smooth, en eigenlijk elk toestel wat uit kwam met ICS zal een Jelly Bean upgrade krijgen.
En dat weet je omdat? Voor een boel telefoons is JB niet aangekondigd, ondanks dat zij wel ICS hebben uigebracht. :)
Umbrah bedoelt te zeggen dat elk toestel waar nu ICS op staat als hij uit de fabriek komt, waarschijnlijk wel een JB upgrade zal krijgen.
JB loopt idd een factor 100 (overdreven) beter dan ICS... ICS draait echt bagger vergeleken met JB, maar moet nog ff geduld hebben voor de update O-)

wel nice van die 3100mah batterij! maar het scherm is mij toch te groot :X
Wat een onzin. Op een SGS1 is het verschil tussen ICS en JB goed te zien.
Op de SGS3 is het verschil verwaarloosbaar.
De hardware maakt het grootste verschil, niet de software.

ICS scheelt ook niet veel van JB, is niet voor niets allebei 4.x
De hardware van de SGS3 is zo krachtig dat het qua software bijna niks meer uitmaakt, maar Jelly Bean zorgt ervoor dat alle menu's in Android op 60FPS lopen, en dat is een heel verschil qua prestaties vooral op de oudere smartphones. Wel jammer dat de resolutie van het scherm behoorlijk laag is, vooral als je ziet dat LG al een 5-inch scherm heeft met een PPI van 440.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 29 augustus 2012 23:32]

Naar mijn ervaring is de grootste vertrager touchwizz of sense. Bij zowel mijn desire als mijn galaxy note zorgde de update naar cyanogenmod voor een veel soepeler vloeiend toestel. Toen ik voor het eerst mijn note gebruikte (met de eerste samsung ics rom) viel hij me behoorlijk tegen omdat de interface een stuk trager werkte dan mijn desire met cm7, zelfs ondanks de 3x zo snelle processor. De rom zonder touchwizz heeft hem veel sneller gemaakt. Ik heb trouwens ook minder vastlopers van apps sinds cm9.
Dat riep HTC ook toen ik mijn HTC Desire HD kocht.

Maar dan riepen ze dan over gingerbread/ICS
Als je over een half jaar een toestel koopt met Android kom je bijna niet onder JB uit. Who cares wat 95% van de markt NU heeft? Die hebben al een toestel en zien nu dat JB net zo vloeiend is als iOS en WP. Dus Texamicz heeft helemaal gelijk: dat is geen argument meer.
Smoothness is idd geen argument meer, je verwacht het gewoon standaard. Ik was aangenaam verrast toen ik voor 't eerst een Lumia 800 in me handen had... zr soepel. Andriodtoestellen met ICS lopen ook soepel en ik ken zat toestellen met 2.3.6 (of .7) die k soepel lopen.. ook mijn eigen Nokia E7 loopt redelijk soepel.

Dit is wl een argument tegenwoordig:
De accucapaciteit bedraagt 3100mAh
Laten we hopen dat de batterijduur langer is dan een dag (met intensief gebruik) met deze telefoon. :)
Specs kunnen altijd beter. Ik denk dat een 5.5 inch scherm best een resolutie van 1600x900 mag hebben. Zodat je websites gewoon goed kunt lezen, zonder te zoomen en/of scrollen. De resolutie is natuurlijk ook een stapje terug tov 1280x800.
Maar ook lichtelijk weer een verbetering door de andere sub-pixel lay-out. Ik denk dat een review zal moeten uitwijzen welk apparaat nu daadwerkelijk scherper is.
Wees blij dat ze afscheid hebben genomen van pentile.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 29 augustus 2012 23:34]

Ze stappen dus niet van PenTile af. De Note 2 zal gewoon een PenTile scherm hebben met een resolutie van 1280 bij 720. De resolutie gaat er dus een klein beetje op achteruit, maar de beeldverhouding word wel omgezet van 16:10 naar 16:9.

Proof: klik

Daarnaast is PenTile als schermtechniek niet eens zo enorm beroerd hoor. Het heeft weliswaar minder subpixels, maar verbruikt ook relatief gezien minder stroom door de grotere hoeveelheid groene subpixels en is duurzamer dan een RGB scherm.

Hier probeer ik dit kort toe te lichten : klik
Over specs gesproken: Ik lees alleen op Tweakers dat het om een Super Amoled Plus scherm gaat, op andere sites hebben ze het over een Super Amoled scherm.

Edit: ah, ik zie hieronder dat Yucko dit al opgehelderd heeft, het gaat idd om een Super Amoled scherm (dus geen 'Plus').

[Reactie gewijzigd door Ettepet op 29 augustus 2012 23:55]

Alleen jammer van het scherm ik had stiekem toch een beetje op een fullHD schempje gehoopt... Zal wel niet betaalbaar genoeg geweest zijn op dit moment. :(

Maar ik zou het ondanks het 720p scherm toch helemaal niet zo vervelend vinden om deze telefoon in mijn broekzak te mogen hebben.
Blij dat ze nu ook eens een betere accu erin stoppen, inplaats van alleen de specs maar te verhogen. Denk wel dat 5,5 Inch te groot is voor een telefoon.
Ze bedienen met deze telefoon een niche markt.

Voor de meeste mensen waarschijnlijk niet iets om te kopen, maar je moet maar zo denken liever de keus uit meerdere formaten zoals samsing schermen dan de Apple filosofie: "wij vinden dat dit jouw ideale telefoon is".

edit:

Niche markt is misschien overdreven maar even ter vergelijking: het aantal van 10 miljoen toestellen heeft de note idd gehaald (in 10 maanden), maar de S3 verkocht hetzelfde aantal in 3 maanden.

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 29 augustus 2012 20:32]

Weet je wel hoe goed de note verkocht heeft? Jouw gedachtes werden gedeeld door de hele markt bij aanvang van de eerste Note, maar niets bleek minder waar. De Note heeft het ontzettend goed gedaan en bediend absoluut geen niche markt.

7 miljoen. Voor een onhandig grote en dure telefoon behoorlijk goed.
Weet je wel hoe goed de note verkocht heeft? Jouw gedachtes werden gedeeld door de hele markt bij aanvang van de eerste Note, maar niets bleek minder waar. De Note heeft het ontzettend goed gedaan en bediend absoluut geen niche markt.

7 miljoen. Voor een onhandig grote en dure telefoon behoorlijk goed.
10 miljoen inmiddels ;)
Toch zijn er gem. bijna 1 miljoen per maand van verkocht, dus z'n niche-markt is het nou ook weer niet.

@Morphix, je was me te snel af! Enne laatste telling stond op 10 miljoen:
nieuws: Samsung verkoopt tien miljoen Galaxy Note-smartphones

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2012 20:23]

Maar toch als je om je heen kijkt zie je de Note best vaak.. Dat zegt ook iets ! Maar misschien is dat ook wel omdat hij zo opvalt :) Dat scherm is gewoon BAM in your face.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 augustus 2012 20:31]

Maar toch als je om je heen kijkt zie je de Note best vaak.. Dat zegt ook iets ! Maar misschien is dat ook wel omdat hij zo opvalt :) Dat scherm is gewoon BAM in your face.
Je krijgt wel veel reacties idd :P
Nou niet bepaald een niche marktet hoor. Er zijn 10 miljoen Note1 verkocht inmiddels and counting.
hij zal wel te groot zijn om in iedere broekzak mee te nemen mijn 'oude' note steekt in een enkele broekzak net uit met een grotere en langer scherm(andere verhouding) zal dit wel wat erger worden

wel mooie specs alleen vraag me af of hij niet dikker gaat worden met een 3300maH accu
Sterker nog, note2 gaat dunner worden dan note1.

1: 146.9 x 83 x 9.7 mm
2: 151.1 x 80.5 x 9.4mm

http://www.engadget.com/2...ts-changed/#disqus_thread

[Reactie gewijzigd door CC1 op 29 augustus 2012 20:50]

Mijn Nexus 7 tablet past zelfs in mijn normale jeans. Heb maatje 34/34. Maar het begint wel op de vallen :) Maar irritant voelt het niet.
Ze bedienen met deze telefoon een niche markt.

Voor de meeste mensen waarschijnlijk niet iets om te kopen, maar je moet maar zo denken liever de keus uit meerdere formaten zoals samsing schermen dan de Apple filosofie: "wij vinden dat dit jouw ideale telefoon is".

edit:

Niche markt is misschien overdreven maar even ter vergelijking: het aantal van 10 miljoen toestellen heeft de note idd gehaald (in 10 maanden), maar de S3 verkocht hetzelfde aantal in 3 maanden.
Dan nog is dat niet echt een niche te noemen? Galaxy S2 deed 10 miljoen in 5 maanden, en dat was 'een verpletterend succes'.

Kan me niet voorstellen dat 10 miljoen (op de 65 miljoen totaal) een niche is, kan me wel voorstellen dat ze dachten een niche te serveren :+
Dat zeiden ze ook over de eerste Note, Veeeel te groot voor een telefoon . En er zijn er miljoenen van verkocht, Die paar mm extra gaat er echt niet voor zorgen dat deze opvolger te groot is.

Verder ziet hij er erg gelikt uit, Maar 700 euro.... Toch wel gruwelijk veel geld voor een telefoon.


[Verzonden vanaf mij Galaxy Note]
Verder ziet hij er erg gelikt uit, Maar 700 euro.... Toch wel gruwelijk veel geld voor een telefoon.
Zal ik je een geheimje verklappen.... De Note 1 had een adviesprijs van 800 euro :+

Bron: pricewatch: Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) Zwart
(toen ie uitkwam was die net onder de 600 euro)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2012 20:36]

klopt probleem is zo kan je wel op iedere telefoon blijven wachten. na tijdje word de note 2 goedkoper maar dan is het weer mischien verstandiger om te wachten op de note 3. ik persoonlijk weeg de specs beetje af voor de prijs ik had besloten als de note 1 rond de huidge prijs was hem aan te schaffen. de note 2 is leuk maar de resolutie valt mij tegen de rest van de specs is leuk maar voor standaard gebeuren heb ik aan dualcore genoeg
klopt probleem is zo kan je wel op iedere telefoon blijven wachten.
Dat hoeft toch ook niet, ik zeg nergens dat je hoeft te wachten, ja behalve op de launch maar dat geldt voor elke telefoon he, die kan je niet kopen voordat ie te koop is :P
dat bedoelde ik ook. bijv

ik zou nu zeggen de note 2 is veelste duur ik wacht nog een 9 maanden zodat de prijs wat lager is. ( zoals nu ook met de note 1 gebeurt is)
maar stel na een half jaar komen de geruchten er komt een note 3 uit met betere specs dan zou ik ook kunnen zeggen ik wacht nog even op de note 3. dit is met bijna alles op gebied van smartphones tablets etc.

dus het is voor iedereen persoonlijk beetje een afweging maken. wacht ik tot model goedkoper word of koop ik vervolgens de opvolger.
700 adviesprijs. Binnen 6 weken mag je daar minimaal 150 vanaf halen na release. Kijk maar naar het prijsverloop van de note1.
Dat zeiden ze ook over de eerste Note, Veeeel te groot voor een telefoon . En er zijn er miljoenen van verkocht, Die paar mm extra gaat er echt niet voor zorgen dat deze opvolger te groot is.

Verder ziet hij er erg gelikt uit, Maar 700 euro.... Toch wel gruwelijk veel geld voor een telefoon.


[Verzonden vanaf mij Galaxy Note]
Dat zeiden ze al over mijn 4" HTC Touch HD, 'ze verklaarden me voor gek' , ' ding was een koelkast' , ' wil je niet dood mee gevonden worden' , ' past-ie wel in je broekzak?' en 'of je er ook op kon surfen?'

Bijna 4 jaar later, is 4" zelfs al KLEIN te noemen op een high-end toestel.
De accucapaciteit bedraagt 3100mAh, flink meer dan de 2500mAh van de eerste Note.
Ik vind 3100mAh toch wel behoorlijk hoor!

Kan iemand mij uitleggen waarom het erg is als je geen twee dagen met de accu kan? Is het zo erg om hem 's nachts op te laden?
Omdat ik nu zeven dagen met de accu kan, maar slechts een paar uur als ik hem echt intensief gebruik ;). Als je smartphones aan een stresstest onderwerpt (3g, eventueel gecombineerd met een niet al te goed signaal, en browsen) kan je het bij de gemiddelde smartphone vergeten na een uur of vier. Als hij op die manier 12 uur zou meegaan dan zou ik ook niet klagen, overnacht opladen is niets verkeerd aan :).
[...]


Ik vind 3100mAh toch wel behoorlijk hoor!

Kan iemand mij uitleggen waarom het erg is als je geen twee dagen met de accu kan? Is het zo erg om hem 's nachts op te laden?
't gaat niet om hoelang hij meegaat als je 'm niet gebruikt, het gaat erom hoelang hij meegaat als je 'm WEL gebruikt..en da's geen 48 uur kannik je zeggen :+

Een Galaxy phone die 2 dagen stand-by meegaat, kun je een uurtje of 9-10 vol gebruiken(that is, full HD media streamen, gamen of browsen&muziek luisteren tegelijk). Een telefoon die 3 dagen stand by heeft, gaat dan ook 50% langer mee, wel zo fijn in de bus naar vakantie oorden :)
Ik vind dit persoonlijk een geweldig apparaat. Ik had ook heel graag de eerste Note willen hebben. Ware het niet dat ik een paar weken voor de release daarvan al een S2 had gekocht. Ik zat al een tijdje te dubben of ik voor deze ga (en de S2 dus ga verkopen, geen probleem met abbo oid, ik heb pre-paid :+ ) maar 700,- is wel een hele hoop geld voor een telefoon.
Zo'n groot scherm is perfect. Het grootste deel van de tijd dat je je telefoon gebruikt, gebruik je het scherm. Deze past ook nog eens in je broekzak (als je grote zakken heb zoals ik) of eventueel in je borstzak. En dat is misschien nog wel het grote verschil tussen dit ding en een tablet, waar ik ook naar zat te kijken. Voor een tablet heb je altijd een tas oid nodig. Terwijl je deze altijd mee kunt nemen.
Te groot is relatief. Hij is net zo groot als de Note I (iets smaller en ietsje langer) dus 5.5" zegt niet veel.

En (uitzonderingen daargelaten) heb je het over een Smartphone. Dat phone zit er nog in omdat we dat nu eenmaal gewend zijn. Het zijn eigenlijk gewoon PDA's waaraan een telefooncapaciteit is toegevoegd. Persoonlijk bel ik helemaal niet veel. Het zijn meer de apps op zo'n apparaat die het een productivity tool maken, om maar eens met een marketingkreet te smijten. Heel veel mensen gamen, kijken film en/of werken gewoon met het apparaat. Als je het een telefoon vindt, moet je een oude Nokia kopen. Daar kun je ook nog eens een keer een week mee doen zonder op te laden.

En over het formaat van de Note wordt enorm gezeurd. Voornamelijk door mensen die 'm niet hebben of zelfs nog nooit hebben vastgehouden. In de praktijk valt het reuze mee en zolang je geen skinny jeans draagt, gaat ie makkelijk in je broekzak. Het vasthouden en bedienen (zelfs met n hand) gaat prima. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Als je hele kleine handjes hebt en/of strakke kleding draagt, kan het niet zo fijn zijn. Het is persoonlijk. Ik vind het een perfect ding, maar ik ga ook voornamelijk voor functionaliteit, en door zijn formaat kun je gewoon veel meer met dat ding.

Uiteindelijk is zijn formaat zijn grootste voordeel, maar ook zijn grootste nadeel. Het is maar net wat je ervan vindt, waar je de nadruk op legt en wat je ermee wilt/doet.
Blij dat ze nu ook eens een betere accu erin stoppen, inplaats van alleen de specs maar te verhogen. Denk wel dat 5,5 Inch te groot is voor een telefoon.
Ik denk dat als je 'm naast en gewone Note legt hij niet groter is, maar de randjes dunner zijn(met name aan boven en onderkant).

Bedenk wel: dit ding is 1280*720, de oude Note is 1280*800, dus 'breder'.
Deze kan wel eens echt heel populair gaan worden, als de adviesprijs maar snel wat zakt... Echt een moeie telefoon! Ik vind hem mooier dan de GS3. En duidelijk geen Apple kopie dus dat is ook weer mooi meegenomen; samsung word alsmaar beter in het design...
Er staat in dat dit toestel een quad core heeft, ik vermoed dat ze een 'I'tje achter de galaxy zijn vergeten.

Ik hoop toch op de rgb-rangschikking. Niet dat ik het verschil merk, maar er wordt te veel over geklaagd.
Net als de sgs2?
Samoled HD?

Bij mijn weten heeft deze een quadcore ala S3, en een andere pentile layout, maar geen RGB.
Staat ook gewoon in de tekst hierboven: 1.6GHz quad-core CPU, HD Super AMOLED panel.

Note II will feature HSPA+ 21mbps, plus 4G LTE depending on model.
Beyond the specs, the Note II brings some new functionality to the table in terms of the S-Pen feature. To start, the new S-Pen is longer, thicker, and features an improved design to be more ergonomic. There is a new feature called Air View that “allows users to hover with the S-Pen over an email, image gallery, or video to preview the content without having to open it.” And, just like Popup Play which lets you watch a video while doing another task, Popup Note lets you keep a note on the screen while using another application. There’s also a new feature called Quick Command that is accessed with an upward swipe with the S-Pen; doing so will reveal a menu of quick commands to send someone an email, make a call, or do a search. Finally, the Note II has a Screen Recorder function that lets a user record a demonstration of how to use an application, for instance.

Edit: linkje vergeten: http://pocketnow.com/2012/08/29/galaxy-note-ii-specs-images/

[Reactie gewijzigd door ADQ op 29 augustus 2012 20:31]

Aardige, maar niet noodzakelijke, update. Zou er toch al Cyanogenmod op zetten, en ik vind het ontwerp ook niet echt denderend. Tegen die tijd eens kijken of er Tweakers van hun Note afwillen om de nieuwe te kopen...
Waarom cyanogenmod? Dit loopt hardstikke smooth en je loopt alle features mis.

Zou ik eerder een afgslankte originele mod rom erop zetten die wel de S pen features en dergelijke waarborgt.

Cyanogenmod is veel te kaal voor deze feature rijke telefoon. Design is smaak. Ik vind de S3 ook bijvoorbeeld niet mooi.
upgrade cpu, upgrade batterij, upgrade ram, helaas downgrade resolutie.
de resolutie zou geupgrade zijn door het gebruik van de rgb-layout, waardoor er meer subpixels zijn en dus uiteindelijk een iets hogere resolutie
In de breedte (of hoogte net hoe je hem houdt) helaas inderdaad, daarvoor is er als het goed is wel 1 subpixel bij gekomen per pixel...

Minder pixels per inch, maar als het klopt wel meer subpixels per inch.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2012 20:28]

upgrade cpu, upgrade batterij, upgrade ram, helaas downgrade resolutie.
Enkel om meer cm schermoppervlak te cre-eren zonder het apparaat nog breder te maken: door aan de randjes iets weg te schaven tot 16:9, kun je het hele scherm *iets* groter maken: meer inch, betere marketing en meer scherm oppervlak

Ik denk wel dat 5.5"-6" echt wel de maximum is voor een smablet...anders MOET je je device dual-handed wielden en had je evengoed een tablet kunnen kopen.
Ben erg benieuwd naar dit model, vond de originele note mager, maar dit kan wel eens een opvolger voor mij gaan worden.
Mager? Het is nu een voormalig top model. Maar toen toch echt de top wat je kon krijgen.
Inderdaad het verschil van de S2 en note was vergelijkbaar met die van de S3 en note2, een soort kloon met een groter scherm en een pen en iets andere apps, alleen de style ligt nu iets dichter bij elkaar dan vorig jaar :)
Specs klinken goed. Vooral de batterij. Hopelijk houd hij het erg lang vol :)
En anders haal je een dikkere aftermarket batterij. Heb je nu ook voor de note1 al. 3100 of hoger zelfs nog met zelfde dikte. Er is ook een 5000 voor, maar dan moet je een speciale en dikkere back gebruiken.
Dit is pas echt een 'Computer' op zak formaat. Ziek gewoon.

De Note 1 was matige specs met super scherm. Maar dit is TOP specs met TOP scherm.

Ik denk dat de Note 2 toch wel de allerbeste telefoon op dit moment is. Maar ik denk dat je hier ook wel 700 euro voor mag neerleggen. Dat scherm kost niet niks!
Matige specs? Een dualcore 1.4ghz zou nu nog steeds niet slecht zijn
Dit is pas echt een 'Computer' op zak formaat. Ziek gewoon.

De Note 1 was matige specs met super scherm. Maar dit is TOP specs met TOP scherm.

Ik denk dat de Note 2 toch wel de allerbeste telefoon op dit moment is. Maar ik denk dat je hier ook wel 700 euro voor mag neerleggen. Dat scherm kost niet niks!
Note 1 matige specs?
Op het moment van release was er niets(op android tenminste, die apple meuk is grafisch altidj sterk geweest) dat 'm bij kon houden op gebied van snelheid, opslag, scherm grootte, schermresolutie en accuduur?