Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 24.242 •

Het Witte Huis heeft de broncode van een Drupal-module op GitHub geplaatst waarmee online petities ingediend en beheerd kunnen worden. De code, die vrij beschikbaar is onder een opensource-licentie, wordt gebruikt door Whitehouse.gov.

De Amerikaanse president Obama kondigde in 2011 aan dat het onder de naam We the People een platform wilde ontwikkelen waarmee burgers petities kunnen indienen op de website van het Witte Huis. De onderliggende code van de petitietool zou bovendien vrij beschikbaar moeten worden gesteld, zodat ook andere overheden de software kunnen gebruiken.

Inmiddels heeft het Witte Huis op GitHub de broncode van Petition toegankelijk gemaakt, voorlopig nog met de alfa-status. Petition is een module voor het cms-systeem Drupal 7 dat eveneens opensource is. Via de tool kunnen gebruikers een online petitie aanmaken en de bijbehorende link met anderen delen. Als voldoende personen de petitie ondertekenen, wordt deze zichtbaar voor alle bezoekers.

De Petition-tool wordt door het Witte Huis al gebruikt op zijn op Drupal draaiende website. Amerikaanse burgers zou zo een laagdrempelige manier worden geboden om inspraak te krijgen op overheidsbeleid. Een petitie op Whitehouse.gov wordt voor het grote publiek zichtbaar als deze binnen een maand minimaal 25.000 maal ondertekend wordt.

Reacties (48)

Het is een mooi initiatief, de vraag is alleen wat er vervolgens gebeurd met een petitie van 25.000 ondertekenden. Daarnaast word het dan pas zichtbaar en voor die tijd? Leuk systeem, maar op dit moment lijkt het me eerder een gimmick
je kan hem wel omlaag modden maar dat is gewoon wat ermee gebeurt natuurlijk, onder 25.000 is er dus geen belangstelling voor en word het niet in behandeling genomen.
recycle bin lijkt me logisch.
Het is een mooi initiatief, de vraag is alleen wat er vervolgens gebeurd met een petitie van 25.000 ondertekenden.
Op 'We the people' bedoel je? Meestal niets. Er is namelijk geen enkele juridische basis voor dat ze er iets mee moeten doen. Het is een leuke schijnvertoning zodat de amerikanse bevolking denkt wat invloed te hebben. Onderzoek naar corruptie Chris Dodd bijvoorbeeld, vrijwel meteen boven de 25k handtekeningen gekomen, vervolgens de vuilnisbak in, sorry, niet in behandeling genomen.
Wat is in behandeling nemen? Kijk als overheid is er altijd corruptie. Je kan niet alles aanpakken maar wel zo veel mogelijk. Miscchien wordt er wel degelijk achter de schermen naar gekeken.

Gelukkig en helaas doen overheden meer achter de schermen dan wij denken! ;)
Het heeft nog niet eens met corruptie te maken. Soms zit je gewoon vast aan de wet, maar het zou een reden kunnen zijn om een wet te veranderen.

Op dit moment denk ik echter dat er maar weinig voorstellen worden aangenomen omdat men in het capitool er gewoon niet uit WIL komen.
Tja het blijkt maar weer dat dergelijke -an sich goede en interessante- initiatieven vaak mislukken omdat 'de burger' een volkomen verkeerd idee heeft over hoe een overheid werkt.

Om met jouw voorbeeld te beginnen: dat is in eerste instantie een zaak van justitie, en ingevolg de scheiding der machten mg de overheid zich daar niet eens mee bemoeien.

Verder is het zo dat ondanks dat burgers wellicht denken dat ze een soort 'absolute macht' krijgen door dergelijke petitie mogelijkheden, is dat niet mogelijk en zelfs ook nog eens ongewenst: In een fatsoenlijke democratie wordt namelijk k rekening gehouden met rechten van minderheden, en een onbeheerst hanteren van een petitie mechanisme zou ook dat teniet kunnen doen. Daarnaast zijn er denk ik meer zaken die 'een stille dood sterven' omdat ze eenvoudig praktisch gezien onhaalbaar zijn, ingaan tegen principes van een rechtsstaat, ingaan tegen internationale verdragen, in de VS bijvoorbeeld niet onder de federale overheid vallen, en ga zo maar door.
Om met jouw voorbeeld te beginnen: dat is in eerste instantie een zaak van justitie, en ingevolg de scheiding der machten mg de overheid zich daar niet eens mee bemoeien.
Bij een vorig artikel (de oproep van Assange aan Obama om de heksenjacht te stoppen) heb ik geleerd dat in de VS de openbare aanklager onder de uitvoerende macht valt, in tegenstelling tot in Nederland. Er had dus wel een onderzoek ingesteld kunnen worden of een aanklacht ingediend.

Verder heb je natuurlijk gelijk: een absolute of directe democratie is verschrikkelijk.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 26 augustus 2012 20:36]

De vraag is ook wat er met het opensource project gebeurt na een versie update van Drupal. Metavid is een wiki extension die sinds 2009 niet is bijgewerkt, ook opensource code vanuit de amerikaanse overheid. Best zonde dat er mooie plugins komen, maar er geen community is om het op te pakken.

[Reactie gewijzigd door init6 op 26 augustus 2012 16:56]

Een petitie wordt al zichtbaar bij 150 ondertekeningen in 30 dagen (bron, via m'n blogpost op Ambtenaar 2.0). Bij 25.000 ondertekeningen in 30 dagen volgt een gegarandeerde respons door Obama !
Dit lijkt me ook wel zo practisch. 25.000 stemmen zonder dat dit publiek is kan bijna maar op 1 manier, hele sociale netwerken + mail volspammen.
Of als je een botnet beheert...
De gemiddelde respons van Obama leidde overigens al vrij snel tot de volgende petitie:
...niets ten nadele van die open source module natuurlijk :).
een erg mooi idee, zeker omdat het ook opensource is.
nu alleen nog afwachten of er wat met de petities gebeurt...

edit: weet iemand hoe dit systeem omgaat met bot's en ddos aanvallen ?
anders krijgen ze daar petities van 100.000.000 mensen die rode aanstekers illegaal willen maken o.i.d. :+

[Reactie gewijzigd door the-dark-force op 26 augustus 2012 16:10]

Wat is het verband tussen een ddos aanval en dubbel/meervoudig stemmen op iets?
Je kan een bot laten stemmen.
nu alleen nog afwachten of er wat met de petities gebeurt...
Ze hebben een module vrijgegeven waarmee je petities kan ondersteunen in je eigen drupal website. Wat er met die petities gebeurt hangt volledig af van jezelf als je deze module gebruikt en heeft niets met het Witte Huis te maken.
Dat is dus het mooie van petities, ze meten het niet doen, ze mgen het doen. Het is meer een drukmiddel van de mensen. Heel leuk als er 100.000.000 bots stemmen, maar dan zijn er nog steeds geen 100.000.000 echte mensen die dat vinden en er voor gaan demonstreren oid.
hoe weet jij of het bots of legitieme gebruikers zijn dan ?
of wil je dat ze na elke petitie de straat op gaan om te bewijzen dat ze echt intresse hebben in datgene ?

@ BFmango
een bot is anders dan simpel een f5je en nog een keer klikken, aangezien je een ander ip hebt zien ze niet dat jij eigenlijk die 2x (of 100x afhankelijk van de hoeveelheid bots die je inzet) klikt.
bij een dubbelklik word alleen de 1e klik geregistreerd waarna je niet weer kan stemmen, dit kan met een cookie of met ip automatisch gecontroleerd worden.

deze module is heel lastig om eerlijk en gecontroleerd toe te passen maar ik vind het een mooi idee
Er zal heus wel een soort van check zijn. IP wordt gelogd en ook je postcode. Als je postcode niet overeen komt met de locatie van het IP adres kan dat natuurlijk al worden gemakeerd als niet legitiem.

Zijn er meer die geografisch in New York liggen of buiten de US maar een postcode in CA hebben opgegeven ja dan ruikt dat naar fraude en zou dan kunnen dat ze je petitie in de prullenbak gooien.
Dan geef je toch alleen je bots in de CA-regio de opdracht om in te tekenen? Of je geeft gewoon al je bot opdracht en de website filtert zelf. Een botnet kan zijn clients ook filteren, die informatie is gewoon beschikbaar. En zelfs een captcha is geen probleem.

Dus je zou een koppeling met het BSN (hoe dat in Amerika ook moge heten) moeten realiseren, maar dat ligt weer gevoelig met privacy en botnets zullen dergelijke informatie ook verzamelen.
Leuke ontdekking onlangs gedaan, de UK government heeft veel open source dingen op github staan:

https://github.com/alphagov/

offtopic:
gov.uk is trouwens best leuke site

[Reactie gewijzigd door afraca op 26 augustus 2012 16:12]

Cool! Drupal is een geweldig CMS en ik hoop dat steeds meer bedrijven/overheden een steentje bijdrage.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het heeft een prima interface, maar de onderliggende code kan beter. Het ontbreken van het MVC maakt het minder fijn leesbaar. Net zoals de hooks en het ontbreken van OO. Daarnaast is Drupal traaaaaag.
Ook dat is weer een mening.

Het feit dat drupal (nog) geen MVC gebruikt maakt het per definitie geen slecht systeem.
Ik heb systemen gezien die MVC toepaste waar het alles behalve een fijn systeem was om in te werken.

Maar zoals met veel systemen moet je het leren om het goed te laten werken, als drupal bij jouw traag is, dan hoeft dat niet per definitie te komen door de basis van drupal.
Dat Drupal minder fijn leesbaar is doordat er geen MVC en OO gebruikt wordt is geen mening, maar een feit.

De code van Drupal is een rommel. Het kan aan de "voorkant" een prima CMS zijn wat fijn werkt, maar als developer is het gewoon een hel. Maar er zijn genoeg php-developers die de tijd willen/moeten nemen om de spaghetti te doorgronden en ermee te leren werken. Of gewoon developers die niet beter weten en nog nooit met MVC of OO in aanraking zijn geweest.

Mocht ik ooit met Drupal moeten werken, dan kies ik een andere werkgever. Ik ben een Zend Framework Certified Developer en voor Drupal voel ik me echt te goed. Sorry. (Ik zeg niet dat alles aan ZF goed is, integendeel, maar de basis is in ieder geval behoorlijk.)
Ik ben een Zend Framework Certified Developer en voor Drupal voel ik me echt te goed.
Ben geen ZFCD, alleen ZCE, maar Zend Framework is mijn inziens ook niet direct een mooi staaltje architectuur qua MVC. Het handige van Zend Framework is juist dat het totaal geen eisen stelt aan hoe jij je project structureert (dus of je nu MVC gebruikt of niet).
Ik gebruik om deze reden heel veel Zend Framework componenten in het CodeIgniter framework. Meestal is een kleine glue library van 30 - 50 regels hiervoor genoeg. CI dus voor de mooie structuur en het gemak, ZF voor de enorme hoeveelheid aan beschikbare libraries.
Al gezien dat drupal 8 op basis van Symfony2 gaat werken?

EDIT: met andere woorden, wanneer is de laatste keer dat je in de sourcecode hebt gekeken. Juist je opmerkingen dat er geen MVC en OO wordt gebruikt, is iets wat enorm wordt aangepakt voor drupal 8.

Drupal heeft lange tijd gewerkt zonder OO omdat 'ze' (Drupal) vonden dat OO niet goed mogelijk was in php 4 (OO alleen om OO te gebruiken vonden ze absoluut geen goede reden). Pas met drupal 7 is php 5 vereist, en zijn ze ook begonnen met het overschakelen naar OO. Dit wordt doorgezet in drupal 8, plus worden een flink aantal componenten van symfony2 overgenomen.

Dus de developer leercurve gaat omlaag als je al bekend bent met symfony, en je krijgt OO. Dus lekker kort door de bocht, die opmerking van je.

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 27 augustus 2012 07:44]

Mijn opmerking is niet kort door de bocht, hij gaat over de huidige staat van de code van Drupal. Drupal 8 is nog niet gereleased. Het enige OO aan Drupal 7 is de database-class.

Dat Drupal eindelijk overstapt op een fatsoenlijk framework welke OO en MVC biedt, kan ik alleen maar toejuichen. Dit lijkt me een goede stap voor zowel Drupal als Symfony.

Dat ze dit nog niet eerder hebben gedaan om compatible te zijn met PHP4 is of onzin, of een beetje vreemd. PHP5 is in 2004 gereleased (8 jaar geleden!). Webservers die tegenwoordig nog PHP4 draaien zijn zeldzaam. Als ze er wel zijn, dan is het een wonder dat ze nog draaien.

Dat Drupal steeds meer een geloof/religie aan het worden is, wordt mij steeds duidelijker. Ieder onvertogen woord word door fanboys bijna stampvoetend weerlegd met non-argumenten. Ditzelfde zien we bij Apple-producten. Maargoed, ieder zijn ding.
Wederom klopt je redenering niet, PHP5 mag dan in 2004 gereleased zijn, toen drupal 6 uitkwam (februari 2008) waren er nog zat servers die php4 draaiden. Drupal 7 kwam uit begin 2011, eiste PHP5, en bevatte de eerste OOP elementen. Waarom niet geheel OOP? Geen idee, moet je de drupal devs vragen. Waarschijnlijk omdat ze geen tijd hadden om alles te herschrijven.

Daarnaas bestaat in drupal 7 de queue class, database class, entity class, en vast nog een paar die ik vergeten ben. Met andere woorden: de nieuwe dingen zijn OO.

Dat je nu al 2 keer een flamebait post en daarnaast mijn antwoord indirect probeert weg te zetten als een fanboy reply, is een zwaktebod van jouw kant. Geef nou maar gewoon toe dat je ooit eens een keer oppervlakkig naar Drupal hebt gekeken, je het niet fijn vond en er niet meer mee wil werken. Dat is prima. De drupal core devs (ze weten beter itt jouw bewering) zijn het zelfs met je eens dat de code spaghetti is die broodnodig een update verdiend, en dat is precies wat ze in drupal 8 aan het doen zijn.
Wat denken jullie van een petitie om de vervolging door de US op Julian Assange te staken?
Kansloos.
Een petitie is niet bedoeld om de wet te omzeilen.
(En vooralsnog zien ze het zo dat er allerlei wetten zijn gebroken door Assange.)
Daarnaast: waarom zou het witte huis naar een stel Nederlanders luisteren?
Hoe kunnen ze iets staken dat nooit is begonnen? :)
Een grote grap dat petitiesysteem. Gevoelige onderwerpen worden niet serieus behandeld, ondanks de vele stemmen. Er zijn al vele petities verwijderd en er is zelfs een moment geweest dat het stemaantal-plafond verhoogd werd.
Met als gevolg dat mensen inzien dat het zinloos is en helemaal geen petities meer tekenen. Vervolgens is dat weer reden voor het witte huis om zichzelf op de borst te kloppen en te roepen "kijk eens, bijna geen petities, ons volk is tevreden en wat werkt ons democratisch systeem toch geweldig". Best wel deprimerend dat het zo'n schijnvertoning is blijkbaar.
Denk niet echt dat Obama deze petities serieus zal nemen.

Voor het bier zou best wel kunnen zijn dat hij deze vrijgeeft :+
Maar topless voor de vrouwen.. Dat zit meer in de sexueele hoek.. en volgens mij is daar een wet op in de US. Dat je niet zomaar op straat je sexueel uitlaat. Met andere worden Boobies :+ iig de tepels staan gelijk aan sex dus verboden.
Gezien de jacht op oa Moonshiners gok ik het ook niet. Hoewel een recept eigenlijk iets zou moeten zijn wat open zou moeten zijn aangezien veel overheidsdata toegankelijk zou moeten zijn voor het publiek. Misschien dat iemand gewoon een keer WoB moet inschieten daar. Die zijn in de VS gelukkig veel gebruikelijker dan hier en daar kan onze politiek nog iets van leren ipv bij de eerste WoB al beginnen met klagen van werkdruk.

De topless, dat verschilt per staat. In sommige ben je zolang je je sokken aanhoudt niet naakt en kan je sex hebben in een auto. Ik zie hier wel een grappig punt voor vrouwen die klagen als mannen hun sokken aanhouden ;-)
Enige argumentatie wordt wel geapprecieerd? Anders is het gewoon trollen en dat is vrij zwak. Drupal wordt door zeer grote namen uit de industrie gebruikt, dus zo slecht zal het zeker niet zijn. Het is kwestie van de juiste tools voor de juiste job, en ik denk dat Drupal hier wel een goeie keuze is geweest.
Mist inderdaad een fatsoenlijke argumentatie. Ik zelf kan er niet echt veel bedenken. Het enige wat me zo te binnen schiet is dat dit dus puur een module is voor drupal, nu is dit gelukkig wel een volwassen systeem, maar je wordt nu er wel afhankelijk van.
Ik denk dat intotherude alleen niet snapt dat het gebruik van drupal juist een groot plus punt is in vergelijking met een n of ander vanuit scratch gebouwd stukje code.
Als je puur technisch naar de code kijkt, en dus goed gebruik maakt van de libs en opbouw van drupal is dit perfect.
Als Belg ben ik ontzettend trots. Drupal is namelijk opgericht door de Belg Dries Buytaert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013