Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 203 reacties, 48.024 views •

Apple zou zijn nog onaangekondigde iPad Mini in oktober wereldkundig willen maken, zo hebben verschillende bronnen aan All Things D gemeld. Dat moet er naar verluidt voor zorgen dat de nieuwe iPhone in september meer media-aandacht krijgt.

All Things D claimt dat Apple twee verschillende aankondigingsmomenten heeft gepland in de herfst, waarvan er eentje in ieder geval in oktober is gepland om de iPad Mini aan te kondigen. Waar de tweede aankondiging voor is bedoeld, is niet bekend. De informatie waar All Things D over beschikt, komt overeen met eerdere geruchten die erop wijzen dat Apple vanaf september begint met de productie van de kleinere iPad.

Reden voor de aankondiging in oktober zou zijn dat Apple eerst alle media-aandacht wil voor de nieuwe iPhone, die op 12 september hoogstwaarschijnlijk wordt aangekondigd. Wanneer de nieuwe iPhone in de winkels ligt, is er alle ruimte voor de aankondiging van de nieuwe iPad, zo meent All Things D.

Eerder werd al gesuggereerd dat de kleinere iPad net als een nieuwe Amazon Kindle Fire een scherm van 7,85" zou krijgen. De resolutie is vermoedelijk 1024x768 pixels, maar verdere details over de nog onaangekondigde iPad ontbreken. Er gaan al lange tijd geruchten over een kleinere versie van de 10"-iPad, maar pas de laatste tijd zijn deze concreet geworden.

iPad Mini mockup

Reacties (203)

Reactiefilter:-12030177+183+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
ik hoop dat ze sterk in hun schoenen staan want nu een mini ipad uitbrengen terwijl Samsung al ruim een jaar de tab 7 uitheeft is toch wel verdacht. als blijkt dat er teveel gelijkenissen zijn hoop ik van harte dat ze een koekje van eigen deeg krijgen en eens met beide voeten ook de grond gezet worden want al dat gehak en getak wordt stilaan lachwekkend.
Misschien hopen ze na het uitbrengenvan de iPad mini een verkoopverbod af te kunnen dwingen voor de 7" Gallaxy tab omdat die dan inbreuk maakt op design-patenten e.d. van de iPad mini. Ga er maar van uit dat patenten en design van de mini gelijktijdig met de gewone versie is vastgelegd, maar dat Apple destijds gekozen heeft voor alleen de bekende versie uit te brengen omdat er daarvoor een grotere belangstelling/markt voor verwacht werd of men de prijs niet goed vond.
Zou trouwens weleens willen weten waarom specifiek 7.85 inch?
Waar komt dat vandaan?
Bij 7.85" en een 1024*768 resolutie komt de ppi op 163 wat hetzelfde is als die van de 3G en 3GS. Apple zou dus dezelfde productielijnen en mother glass platen kunnen gebruiken maar deze alleen anders hoeven te snijden.

Daarnaast is het zo dat Apple sowieso het 4:3 formaat aan gaat houden en daardoor kun je met een iets grotere diagonaal een immens grote oppervlakte vergroting krijgen, namelijk 40% meer dan 7" tablets:

voorbeeld van formaten

Tenslotte gaan nu de geruchten dat de bezels aan de zijkanten smaller worden, net zoals de iPhone en niet zoals bij de iPad waar ze even groot zijn als de boven en onderkant. Omdat je een 7" apparaat met 1 hand vast kunt houden zou dit ook logisch zijn waardoor hij niet veel groter zal zijn als de Nexus 7 maar dus wel een veel groter scherm zal hebben.
Goede info RobbieB, bedankt!
Maar volgens dat plaatje is de iPad Mini dus veel breder als de Nexus 7.

En ik heb de Nexus 7 en ik heb redelijk grote handen. En als hij nog breder zou zijn zou ik hem niet met 1 hand kunnen vasthouden.

En tevens past de breedte van de Nexus 7 in zakken zoals in de binnenkant van een pak en zelfs nog net in mijn broekzak! Als hij net breder zou zijn zou dat niet mogelijk zijn.

En dan is dus de iPad Mini lang niet zo portable vanwege de 4:3 ratio.
Met die resolutie die word genoemd in het artikel hoeven ze de productielijn van de 3GS niet weg te gooien omdat het hetzelfde PPI blijft.
Hoor dit gerucht nu al 2 jaar, zal het dan eindelijk waar zijn deze keer? Heb zelf weinig behoefte eraan, maar wel slim zo voor de kerst.
Een mini iPad komt er gewoonweg niet.

Er zijn teveel hobbels die genomen moeten worden. Voornamelijk technische + dat alle developers alle apps moeten herschrijven. Als je namelijk de iPad apps die gemaakt zijn voor 9,7 inch laat draaien op de 7 inch variant krijg je een zeer belabberde gebruikservaring wat ik dus niet verwacht van Apple.

De iPad mini zal dus met 0 apps beginnen. Heel leuk NOT.
Of hij zou alleen iPhone apps kunnen draaien.

Daarnaast heb je nog de 4:3 verhouding welke irritant is op 7 inch formaat. Je kunt hem dus niet in je handpalm vasthouden zoals de Nexus 7 welke langer en dunner is en perfect in de binnenjas past. Iets wat de iPad mini dan niet zal lukken omdat deze te breed is. Tenzij er een nog kleiner scherm dan 7 inch in komt.

Nee, er komt geen iPad mini.. als je toch een goede 7 inch tablet wil. Koop dan gewoon de goedkope maar high end Nexus 7 tablet.
Een mini iPad komt er gewoonweg niet.
Waarom niet? De nieuwe iPhone krijgt ook een groter scherm (met mogelijk een andere beeldverhouding) dan de vorige toestellen, maar ik verwacht dat Apple daar qua apps wel een oplossing voor vindt.
Reden voor de aankondiging in oktober zou zijn dat Apple eerst alle media-aandacht wil voor de nieuwe iPhone, die op 12 september hoogstwaarschijnlijk wordt aangekondigd
Des te vreemder dat ze nu dan een aankondiging van een aankondiging voor de iPad Mini (en niet voor de nieuwe iPhone) doen. Het lijkt me logischer dat de focus nu al volledig op de iPhone moet liggen.
En je weet dat de nieuwe iPhone een groter scherm krijgt omdat ...?
Vanwege de honderden foto's die op het web circuleren van (onderdelen van) de nieuwe iPhone misschien? Er is natuurlijk niets bevestigd, maar ik acht de kans echt zeer klein dat dat niet de nieuwe iPhone gaat zijn :)

Als normale iPad apps gedraaid zouden worden op het 7,85" scherm dat de vermeende iPad 'Mini' zou krijgen, zouden alle interface elementen exact voldoen aan de richtlijnen van Apple. Die richtlijnen dicteren namelijk al dat de elementen op een 9,7" iPad groter moeten zijn dan op de 3,5" iPhone. Als je die 9,7" verkleint naar 7,85" worden alle elementen exact even groot als op de iPhone. De huidige iPad apps zouden kleiner, maar nog minstens zo goed bruikbaar moeten zijn als iPhone apps nu op de iPhone.

Een 'retina'-scherm is waarschijnlijk om financiele redenen niet haalbaar, maar 1536*2048 zou op 7,85" vrijwel exact dezelfde PPI waarde krijgen als het scherm van de iPhone 4(S). Ik voorspel 1024*768 voor de eerste iPad 'Mini' en een verdubbeling van resolutie bij de tweede of derde generatie ervan.

[Reactie gewijzigd door Metten op 27 augustus 2012 13:45]

Daarom wordt dat ding ook vermoedelijk 7.85" en heeft dezelfde resolutie als de originele iPad en iPad 2.
Is het niet altijd voor de kerst, behalve tijdens kerst?... :+
Of is dit de laatste kerst, 2012 enzo? :+
Hopelijk een gedegen concurrent van de Nexus 7, qua prijs/specs niveau.
Een concurent va de Nexus 7 gaat het niet worden floesh, Apple wilt winst behalen aan hun producten, de Nexus 7 wordt zonder winst verkocht.

Denk dat je meer aan 350-400 euro moet denken voor de goedkoopste versie.
De iPad 2 wordt verkocht aan 399 EUR, dus 400 EUR gaat het echt niet worden!
Schermgrootte zegt niet alles natuurlijk. Als de specs couranter zijn dan die van de iPad 2, kan hij best duurder worden.
"De consument" gaat dat niet snappen. Die zien geen courante specs, die zien überhaupt niet zoveel specs. Dat is ook niks voor Apple, die schermen liever niet zoveel met specs, buiten "snelle gpu" of "retinascherm".

Schermgrootte wordt kleiner, dus reken maar op een lagere prijs dan de iPad 2. $299 / ¤279 zoals hier meer in de reacties is berekend vind ik een hele reële prijs. Apple heeft een onnavolgbare operations-kant van het bedrijfsvoeren, dus ze zullen op die prijs ook veel meer marge kunnen pakken dan de concurrentie.
Volledig mee eens.. Dan krijg je de volgende line-up:

New iPad $499
iPad 2 $399
iPad Mini $299
iPod Touch $199

Duidelijk, overzichtelijk en voor iedere consument te snappen.

Overigens verwacht ik dat de NL prijs ¤299 gaat worden en niet ¤279 o.a. vanwege de btw verhoging die er bv. aan zit te komen en de toch wel slechte euro op het moment. De prijzen van de MacBooks zijn ook met 100 euro omhoog gegaan terwijl ze in de US juist gedaald zijn...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 26 augustus 2012 15:55]

Ik denkt ook dat je zo'n soort line-up krijgt.
Persoonlijk denk ik dat de iPad mini maar max een model krijgt van 16gb, heel mss 32gb.

Kortom:


16gb, 32 gb en 64 gb New iPad voor resp. $499 $599, $699

iPad 2 wordt denk ik later niet meer verkocht. De iPad 2 zorgt voor verwarring, het lijkt heel erg op de New iPad, veel consumenten kunnen die twee niet onderscheiden. http://www.webpronews.com...ee-the-difference-2012-03

8gb, 16gb (en 32gb) iPad mini voor resp. $299, $399 (en heel mss $499)

8gb, 32gb en 64gb iPod Touch (nieuwe generatie) voor resp. $149, $249 en $349
De iPod touch krijgt wss een prijsverlaging, door de introductie van de iPad mini.
279 in your dreams. Ooit gezien hoeveel een iPhone los kost? Dan denk ik dat nou ook!
Waarschijnlijk is de kans heel groot dat Apple een iPad mini lanceerd met een prijs rond de 300 euro, want er zijn veel zoveel goedkope android tablets op de markt. Niet iedereen kan zomaar de 9.7 inch iPad aanschaffen. Als de iPad mini rond 300 kost, kunnen veel meer mensen hem kopen, denk aan studenten/ moeders etc.
Als ze geen 500 Euro kunnen missen dan kunnen ze wellicht ook geen 300 euro missen.
Anders had men wel een maandje extra gespaard toch?
nee. zo simpel is het niet. mensen kunnen überhaupt bijna niet meer sparen tegenwoordig. alles moet snel en meteen. Is de iPad dan op dat moment te duur dan heeft hij pech en gaat met naar de "concurrent".
Je verwart 'wat iets kost' met 'waarvoor het retail verkocht wordt'. Dat het ding retail rond de 600 euro oplevert, zegt niets over de kosten om het apparaat te fabriceren.

Gezien het enorme volume wat Apple op de markt wegzet, denk ik niet dat een iPhone ze 'inkoop' veel kost, relatief gesproken. Op de iPhone kunnen ze ook rustig een hoge marge zetten, immers, ze slijten het ding toch wel.

Ik zie geen reden waarom ze een 'mini-tablet' niet tegen die prijs zouden kunnen fabriceren. Het feit dat je apparaten van de concurrenten retail tegen dat soort prijzen kunt kopen, geeft ook aan dat het geen rocket-science moet zijn voor Apple.
Simpel, de iPad 2 verdwijnt als deze op da markt komt. De 3G versie is reeds verdwenen en de consument hoeft niks te snappen.

Ik wacht gewoon af, dat er een nieuwe iPhone komt is geweten, daar hoeft niet over gespeculeerd worden. Een kleine iPad zeggen ze ook al jaren en dat is nog niet gebeurd. Ik meen me te herinneren dlat Steve Jobs ooit zei dat hij dat maar een dom formaat vond, maar hij is nu weg dus kunnen ze alsnog die weg inslaan.
De iPad 2 3G wordt nog gewoon verkocht hoor. Zowel online, als in de Apple Store als bij Resellers...
De iPad 2 wordt verkocht aan 399 EUR, dus 400 EUR gaat het echt niet worden!
De btw gaat naar 21%.. in oktober in Nederland.
De winst op iPad was al gering, met de nieuwe iPad moesten ze meer inboeten.
Juist de Nexus 7 word de concurrent. 399 kost iPad 2.

Mocht de iPad mini er daadwerkelijk komen, dan vermoed ik dat deze tussen de $199 en $249 gaat kosten.

Het is een segment waar ze veel mensen naar het merk Apple toe kunnen trekken, een relatief laag instapbedrag. Ze hebben de financiële speling om dit als investering te gebruiken voor het werven van nieuwe klanten.
juist in dat segment hebben ze al de iPod Touch. ik denk niet dat ze daar tussen willen gaan zitten. eerder net iets er boven.

momenteel zie je dit:
iPod touch - $199
iPad 2 - $399
New iPad - $499

een iPad mini op $299 zou daar dus perfect tussenzitten.
Zelfde specs? Een 7.85 inch screen is bijna 40% meer scherm dan een 7 inch scherm...

Maar het lijkt me idd logisch dat Apple de prijs richting de Nexus 7 zal zetten, vermits dit hun grootste concurrent gaat worden...
Ik denk eerder dat de Ipad mini(als die er gaat komen) rond de ¤300-350 gaat kosten, het is en blijft apple en mensen die hun producten willen, die leggen best wat extra geld opzij, als ze dan kunnen laten zien dat ze iets van "Apple" hebben.
Ik denk eerder dat de Ipad mini(als die er gaat komen) rond de ¤300-350 gaat kosten, het is en blijft apple en mensen die hun producten willen, die leggen best wat extra geld opzij, als ze dan kunnen laten zien dat ze iets van "Apple" hebben.
Dat klopt. Als ik op straat loop laat ik altijd heel opzichtig mijn iPhone zien aan iedereen die voorbij loopt. Of als ik in de trein zit, dan houdt ik mijn iPad zo, dat iedereen goed het Apple logo ziet. Hier ontleen ik mijn eigenwaarde aan. Voor de rest maak ik helemaal geen gebruik van deze producten. Ik snap dan ook niet dat ik kan bellen met de iPhone of een grote collectie apps kan downloaden, daar gebruik je zo'n apparaat toch helemaal niet voor?

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 26 augustus 2012 15:16]

Of als ik in de trein zit, dan houdt ik mijn iPad zo, dat iedereen goed het Apple logo ziet.
O, ben jij dat..? Irritant ;)
Ik probeer m'n best te doen het te lezen als sarcasme maar ik vind het moeilijk te geloven dat het nìet zo is.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat Apple de prijs/specs verhouding van de Nexus 7 kan evenaren, of wil evenaren, gezien hun winstmarges.
Moet je dan eens na gaan wat de winstmarge van Samsung is, met zowat elke onderdeel uit eigen productie. Wat dat betreft stelt de winstmarge van Apple niks voor.
Hier zit je dus fout.
Samsung Mobile is niet hetzelfde als Samsung Electronics.
Het enige wat ze delen is de naam Samsung en een link naar de holding firma.
Misschien kunnen ze de onderdelen goedkoper krijgen maar Samsung Electronics moet ook zijn cijfers halen.
De winstmarge van Samsung zal niet hoger zijn, waarschijnlijk een stuk lager dan die van Apple.
grapjas. denk ook niet dat Apple de Prijs/specs verhouding gaat evenaren, want zoals je misschien wel weet zegt dat bij Apple helemaal niets. Ik denk wel dat het een gedegen concurrent is
De kans is groot dat de mini iPad een camera krijgt. Er zijn al verschillende hoesjes gekomen met een gat voor de camera.

"A handful of third-party cases from overseas allegedly designed to fit Apple's rumored "iPad mini" feature space on the back for a rear-facing camera, as well as a mysterious tiny hole at the center."

Source: http://www.appleinsider.c..._camera_mystery_hole.html

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 26 augustus 2012 13:03]

volgens mij hebben de iphone, ipod touch en de ipad alle 3 een camera. Tevens is facetime een tijd lang goed gehyped.Een camera (in ieder geval front facing) op een dergelijk apparaat lijkt me haast een must.
Dat zijn geen "budget" devices. Ik kan me voorstellen dat ze bij de iPad mini geen camera nemen vanwege de grootte en prijs.
De FaceTime camera's (die VGA dingen aan de voorkant van iOS devices) zijn op alle iOS devices hetzelfde, Apple koopt deze dus zo massaal in dat het de kostenpost niet zal zijn bij zo'n iPad Mini vermoed ik.

Hetzelfde geldt voor de camera aan de achterkant. Je zult zien dat straks de iPhone 4, iPad 3, nieuwe iPod Touch én iPad Mini allemaal dezelfde 5MP camera krijgen, wat ze dus een gigantisch inkoopvoordeel geeft.
de sensor misschien, maar de behuizing en de connectoren niet hoor. ik maak er wekelijks een paar open, maar tot nu toe ben ik er nog geen een tegenkomen waarvan er ook maar een onderdeel identiek is. alleen bij 3G - 3GS zie ik dat er overeenkomstige onderdelen zijn, maar uitwisselbaar zijn ze alleen op de camera en antenne na niet.
de prijs van camera's is niets (nu weet je het natuurlijk nooit met Apple....) een camera met redelijke kwaliteit vind je tegenwoordig in elke telefoon, zelfs ge goedkope telefoons, en het is allemaal zo dun en klein dat dat dus geen probleem moet zijn lijkt me, daarbij is een camera een goed verkoopargument
Het is dan ook geen camera, maar een Color Image Capture Node
Een camera (in ieder geval front facing) op een dergelijk apparaat lijkt me haast een must logisch.
Fixed it for ya. Ik heb mijn front-facing camera nog nooit gebruikt op mijn tablet. Misschien voor skype ja, maar echt een must-have vind ik dat nu ook weer niet.
Oh nou als jij het niet gebruikt dan lijkt het me duidelijk inderdaad volledig nutteloos :/

Dude... weleens bedacht dat wat JIJ gebruikt wellicht niet DE benchmark is...? Het is zo vermoeiend telkens hier die reacties van "nou ik gebruik X Y Z niet dus ik snap niet waarom het uberhaupt er op zit!!!111" - jongens, je bent niet "de doorsneel gebruiker" als die al uberhaupt bestaat. Please :)
Rustig maar, Mavamaarten geeft alleen aan dat hij het geen must-have vindt, waar Noisua het wel een must-have functie lijkt. Dat lijkt me een welkome nuancering, en hij pretendeert niet dat het voor iedereen geld. Zelf vind ik videochat ook niet prettig en zal ik zo een functie dus ook niet missen.
Zonde, geen mogelijkheid tot hangouts? Dat is een no-go voor mij. Die hangouts worden heel hip.

Wat is facetime?
als je aan het mierenneuken bent, moet je niet een correct woord verbeteren.
zie hier: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=must&lang=nn

verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkelingen rond om tablets, wat ik in geruchten lees is dat het mysterieuse gat mogenlijk voor de koptelefoon is. Al kan ik er met m'n pet niet bij als ze die daadwerkelijk haaks op het implementeren, dus ondanks de geruchten heb ik dat voor mijzelf al soort van afgeschreven.

[Reactie gewijzigd door bl0m5t3r op 26 augustus 2012 14:19]

dit gaat niets om woorden verbeteren maar meer van" dit vind ik niet dit is wat ik vind "
Dat zegt allemaal niks, vorig jaar waren er fabrikanten die gewoon cases hadden gemaakt die waren gebaseerd op de geruchten en totaal niet leken op de iPhone 4S. Het is lekker makkelijk voor deze bedrijven, dit soort dingen zorgen voor een gigantisch aantal backlinks, daardoor meer bezoekers, en meer inkomsten.
Grappig... De kans dat de nieuwe auto van Audi, BMW, Skoda een stuur krijgt, de zomer in Nederland nat is, etc, etc is idd vrij groot.

Voor mij is meer de vraag of Apple nu eens eindelijk high-res FaceTime camera gaat gebruiken ipv de low res die ze nu gebruiken. Op de iMac en MacBook Pro hebben we nu eindelijk een degelijke kwaliteit, maar op de iPhone en iPad is de kwaliteit nog steeds erg beperkt.

[Reactie gewijzigd door Zware Unit op 26 augustus 2012 14:19]

Ik verwijs ook naar de productie van 4s cases door 3rd parties voor de release...
WOW!! een camera, wat revolutionair van apple?!
Dat er al hoesjes zijn betekent niet dat men al op de hoogte is of de iPad mini er gaat komen. Dat weet alleen Apple zelf nog en vaak is dat dan ook nog alleen bekend in bij de management.

Wellicht zijn er derden die op geruchten gaan inspelen voor het geval als er een iPad mini gaat komen.
En nou op Samsung wachten tot ze Apple aanklagen vanwege het kopiëren van de Samsung Galaxy Tab 7.7 ....

En terecht.
Ja, zeker omdat Apple steeds heeft verteld dat kleiner dan 10" niet goed was ivm. de 'experience'.

En nu blijkt dat Samsung (en anderen) wel succes hebben met een kleiner formaat tablet.
Maar je zult zien, een kleine ipad is een briljant idee van Apple, en zonder Apple zou niemand daarop zijn gekomen...
Nee, dat wordt deze keer niet genoemd in de keynote. De beste man die alle keynotes verzorgde de afgelopen jaren is ontslagen. Tim Cook kan z'n eigen verhaaltje wel vertellen, en nu blijkt waarschijnlijk dat het niet allemaal zo "amazing" is.
Het kan toch nog steeds waar zijn dat het voor de experience minder is?

Een kleinere tablet is nog steeds minder geschikt om de internetten dan een grote.

Maar misschien wilt Apple gewoon ook de budget markt in handen krijgen.

En een formaat wijzigen vind ik nou niet echt kopieergedrag.
Dark_man schrijft:
Maar misschien wil Apple gewoon ook de budget markt in handen krijgen.
Apple op de budgetmarkt? I don't think so. Dat is juist de markt waarvan ze zich in hun eigen zin willen afscheiden.
Er is nergens iets geroepen over de prijs van de iPad mini. Het zou me niet eens verbazen als die nog duurder wordt dan een reguliere iPad. Zou zo maar kunnen. Een iPhone, met zijn veel kleinere scherm, is ook best nog eens stuk duurder dan een iPad, met als enige verschil dat je ermee kan bellen.
Kleiner is dus niet persé goedkoper. En Apple relateert de prijs niet aan de afmeting, maar puur aan de behoefte. Willen veel mensen dit dingetje hebben? Trek de knip maar open. Ome Apple ontvangt wel.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 26 augustus 2012 19:14]

het is voor mij wel geschikter om te internetten als het gaat om de handelbaarheid van het hele apparaat in vele situaties, maar ik snap uiteraard dat jij doelt op de schermgrootte/resolutie.
Samsung deed het op een manier dat hun tablet op een iPad ging lijken.
Niet omdat ze met eigen ideeën kwamen.
Samsung heeft geen eens Android geschreven .... ze hebben gewoon afgekeken en Android erop gepleurd waarbij ze de interface van iOS hebben geprobeerd te imiteren.

En dat is iets compleet anders dan een ander formaat aan te nemen.
Die lawsuit van Microsoft is niet nodig, zij hebben namelijk een overeenkomst met Apple om die "look" te mogen gebruiken in windows. Weliswaar uitgevonden door Xerox, maar die hebben er nooit iets mee gedaan. Apple wel.
Ik kan nog steeds niet begrijpen dat mensen uberhaubt nog een apparaat met een i er voor kopen. Als je dan nog leest wat voor situaties er heersen in hun productie fasciliteiten, en ziet wat voor meggolomane monopolisten beleid er gevoerd word... nee als je iets van Apple koopt is er echt iets mis hoor, imho.
Klinkt nogal als een ongefundeerde flame. Een aantal opmerkingen / vragen.
Alles wat Apple maakt word ook door andere fabrikanten gemaakt maar dan voor fatsoenlijke prijzen.
Als we het hebben over producten met dezelfde specificaties, dan zijn Apple's producten niet zo gek veel duurder (soms zelfs goedkoper) als de concurrenten. Probeer maar eens een goede tablet te vinden met zo ongeveer dezelfde resolutie als de nieuwe iPad, maar voor een veel lagere prijs.
Vaak nog met beter kwaliteit en vrijheid ook.
Het is moeilijk om kwaliteit te meten, maar van Apple is wel bekend dat ze aan de top staan bij klant-tevredenheidsonderzoeken. Zie ook deze link.

Het vrijheid aspect is voor veel mensen niet belangrijk. Misschien dat een zogenaamde tweaker daar waarde aan hecht, omdat het op Android bijvoorbeeld eenvoudiger is om software te installeren die niet gekocht is op een store. Voor veel ontwikkelaars is Android in ieder geval een minder interessant platform, omdat:
a) meer software illegaal geïnstalleerd wordt, dus moeilijker geld verdienen.
b) Apple gebruikers zijn sneller bereid te betalen.
c) betalen voor software is eenvoudig met de AppStore.
d) minder verschillen tussen hardware, daardoor makkelijker ontwikkelen.
e) Apple zorgt er voor dat gebruiker eenvoudig naar de nieuwste versie van het OS kunnen - ontwikkelaars kunnen sneller ondersteuning voor een oudere generatie van iOS laten vallen.

De gemiddelde consument is geen software ontwikkelaar en heeft dus niet bijzonder veel aan de vrijheden die Android biedt. Wel is de consument gebaat bij Apple's "walled garden" in zoverre dat er minder risico is om gevaarlijke software te installeren, omdat iedere app eerst gecontroleerd wordt door Apple voor deze in de AppStore verschijnt.
Als je dan nog leest wat voor situaties er heersen in hun productie fasciliteiten, en ziet wat voor meggolomane monopolisten beleid er gevoerd word
Misschien was je niet met het volgende bekend, maar Apple heeft geen eigen fabrieken meer sinds 2000 o.i.d. Productie wordt uitbesteed aan bedrijven als Foxconn. Ook concurrenten van Apple laten producten bouwen door Foxconn, uit het wikipedia artikel haal ik bijvoorbeeld de volgende klanten:
Acer, Amazon (bijv. Kindle), Apple, Cisco, Dell, HP, Intel, Microsoft (Xbox 360), Motorola, Nintendo, Nokia, Samsung, Sony (PlayStation 3), Toshiba, Vizio.

Heb je een product van één van deze bedrijven? Zo ja, dan ondersteun je net zo goed de zogenaamde "slechte werkomstandigheden".

Los daarvan is Apple als één van de eerste multinationals begonnen met het zorgen voor betere werkomstandigheden voor de werknemers bij Foxconn (wellicht mede door het vergrootglas dat over Apple gelegd wordt). Andere bedrijven moeten vaak nog een actieve rol hierin volgen. Dus door Apple producten te kopen, kan je zorgen dat werknemers bij Foxconn in een betere situatie terecht komen i.p.v. als je producten van de concurrentie koopt.

Zelf ben ik dan ook van mening dat de werkomstandigheden bij Foxconn vaak beter zullen zijn dat gemiddeld in een land als China. Tevens zien we dat China steeds rijker wordt (steeds meer auto's op het platteland bijv.), wat er voor zal zorgen dat mensen ook steeds meer luxe / betere werk & leefomstandigheden zullen willen hebben. Hierdoor zal het productiewerk op den duur in China te duur worden, waardoor werk weer verplaatst wordt naar een andere land (Brazilië wordt wel eens genoemd als opkomend productie land).

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 26 augustus 2012 22:28]

Jeetje, ik dacht tot nu toe dat de Apple - Android discussie nog enigszins fatsoenlijk was met technische vergelijkingen of zelfs patent discussies.

Maar wat jij nu zegt slaat werkelijk totaal nergens op, hoe kun je nou beweren dat er iets mis is met iemand die Apple koopt?

Het lijkt er sterk op dat er iets mis is met de mensen die een grote vorm van aversie hebben tegen Apple.

De gewone huis tuin en keuken gebruiker boeit het niet eens wat er allemaal speelt in die industrie, mijn broertje bijvoorbeeld is gewoon bezig met zijn studie en heeft iPhone maar voor de rest zal het hem aan zijn reet roesten wat de prijzen zijn van de concurrentie of hoe zeer Android iets heeft wat iOS niet heeft en weet ik het allemaal.

En dan kom je nog met onzin over hun productie faciliteiten, jij moet jezelf echt goed inlezen voordat je hier dingen schrijft want blijkbaar weet je niet waar je het over hebt.

De productie wordt gedaan door Foxconn en bij Foxconn wordt er van alles gemaakt, van Apple tot Xbox, van Moederborden tot tablets.

En wat moet met verstaan over megalomane monopolisten beleid?

Bedoel je beleid dat Microsoft al jaren voert?
Vaak nog met beter kwaliteit en vrijheid ook.
Sorry, maar als je Windows (zeker windows 8) naast OS X legt, kan het er bij mij nog steeds niet in dat mensen dit denken. Maar OS X staat dan ook niet tussen je lijstje van os'en waar je ervaring mee hebt, dus eventueel baseer je deze uitspraak ook niet op eigen ervaring, maar alleen op napraten.
Als je dan nog leest wat voor situaties er heersen in hun productie fasciliteiten
Oh, toch niet weer Foxconn? Zullen we even wedden dat jij gegarandeerd iets thuis hebt staan wat uit dezelfde fabriek komt? En heb jij OOIT de moeite genomen om te achterhalen wat de omstandigheden daarbij waren?
en ziet wat voor meggolomane monopolisten beleid er gevoerd word...
Ja, laten we wachten op Microsoft's antwoord. :z Wordt eens wakker. Elk bedrijf wil een monopolie en is op geld uit.
nee als je iets van Apple koopt is er echt iets mis hoor, imho.
Ach, geen enkele Apple-fan heeft mij ooit verteld wat ik moet kopen. Maar Apple-bashers hebben mij al redelijk wat verwensingen bezorgd (volgens jou is er dus ook iets mis met mij). Wordt een beetje moe van die arrogantie dat anderen beter denken te weten waar ik mijn geld wel en niet aan uit moet geven.
Alsof google beter is. De vrijheid van Android heeft zijn voor en nadelen. Echter is het voor heel veel mensen meer een nadeel dan een voordeel. Vandaar dat ze voor apple kiezen.
Leuk dat "google" alles gratis kan aanbieden, maar ondertussen je wel overval volgt op internet. Het gratis aanbieden is ook slecht voor concurrentie, aangezien niet iedereen maar alles "gratis" kan aanbieden.
Je kan wel zeggen , dan moeten ze ook maar inkomsten uit advertenties halen, maar google heeft deze hele markt al in bezit. Nee vind google qua bedrijfvoering nog erger dan apple.
Als je zoveel spel- en taalfouten maakt als jij in dit bericht is er echt iets mis hoor, imho.
Ergens wel grappig deze iPad mini. Ik kan me een quote herinneren, van Steve Jobs, die zei dat tablets nooit kleiner dan 10 inch moesten worden, omdat het scherm anders te klein is. Ik ga er daarom vanuit, dat dit het eerste échte product is, gemaakt door Apple, waarbij hij geen vinger in de pap heeft gehad. Was hij er nog wel, weet ik zeker dat de iPad Mini nooit had gekomen.

Jammer dat een bedrijf als Apple dus niet meer naar die filosofie leeft (Ik ben geen Apple / Steve Jobs fanboy, maar was het hier wel mee eens) en nu dus écht alleen maar voor het geld gaat.

EDIT:
Jammer dat er maar weinig Apple fanboys zijn die dit kunnen waarderen.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 26 augustus 2012 18:49]

Het mooie is dat hij door het maken van de iPhone zichzelf al tegensprak. Deze werd namelijk ook aangeprezen als multimedia device, en toch heeft het geen 10" scherm.
Het gaf eerder aan dat hij a) niet snel genoeg met een kleinere iPad kon komen die dezelfde ervaring bood of b) hij gewoonweg al teveel producten in de lineup had om zich persoonlijk mee te bemoeien.
Dan heb je deze informatie denk ik gemist:

http://www.websonic.nl/ni...uigen-van-ipad-mini-41667

Een iPad mini is ook gewoon een tablet hoor, maar dan meer portable.
En er zijn meer mensen die op dit formaat zitten te wachten dan je denkt en niet alleen om de prijs.

Apple heeft de ontwikkelingen in dat segment gewoon even afgewacht. Nu de 1e serieuze speler (Google) op de markt is met een echt goed apparaat (de Nexus 7) en men weet wat werkt en niet werkt, gaan ze terugslaan, voordat die een succes wordt. Dat segment/geld laten ze zich niet afpakken. Steve Jobs heeft altijd al Google kapot willen maken.

[Reactie gewijzigd door Myriad op 26 augustus 2012 17:14]

Een iPad Mini is dan ook geen tablet, ik denk dat Apple het als een e-reader wil gaan verkopen..
De iPad mini - als die komt - wordt wel degelijk een tablet (voor consumptie van content (surfen, games, email, video), maar dan meer portable (hét criterium m.i.: in portrait stand met 1 hand comfortabel vast te houden).

Een (goede/dedicated) e-reader stelt hele andere eisen aan het scherm.
Daar zijn huidige LCD-schermen gewoon niet geschikt voor.
Een iPad Mini is dan ook geen tablet, ik denk dat Apple het als een e-reader wil gaan verkopen..
Dan zou ik een dergelijk product geen iPad noemen, daarmee associeert namelijk de hele wereld nu namelijk een tablet machientje van Apple mee. ;)
wie zegt dat dat gedaan word? is nog steeds allemaal speculaas. dus kan best anders worden.
Nee het is inderdaad gewoon een grote ipod..
Hopelijk krijgt het ding ook een miniprijs... dat zou leuk zijn :)

[Reactie gewijzigd door uip op 26 augustus 2012 13:02]

Ik vermoed dat de iPad Mini rond de ¤279 zal gaan kosten. :)
Als een Samsung tablet van dat formaat al 400¤+ kost, zal Apple hier wel ruim overheen gaan... Maargoed, time will tell!!
De iPad staat in tegenstelling tot de rest van hun producten zeer scherp geprijst in de markt. Er is bijna niemand die eraan kan tippen qua specs-prijs verhouding. Dus zo gek vind ik de prijs van HardCoreGamer nog niet.
Ik vind dat wel mee vallen, de meeste directe concurrenten zijn goedkoper, galaxy tab 2 is 350 euro, de asus is er vanaf 399, en die is dan zelfs 32 gb met een quadcore processor.
De galaxy tab 7" is 250 euro, en de nexus 7" gaat ca 200 euro kosten zodra die in europa uit komt. 279 euro voor de kleine ipad is een logisch prijspunt, maar het is net als de grote ipad net iets duurder dan de rest van de markt.
Hoe dan ook zie ik geen noodzaak voor een tablet van 7" als je een smartphone hebt, dan heb je meer aan een 10" tablet, zeker als alle high end smartphones een resolutie hebben die hoger ligt dan 1024x768.
net iets duurder misschien, maar ook ietsje groter dan zowel de galaxy (die btw echt waardeloos gebouwd is) en de nexus 7. tis dan wel 0,85" maar toch.

leuk dat de rest quadcore socs heeft maar de prestaties zijn niet beter en bj sommige dingen zelfs slechter dan bij een iPad met dualcore. het is gewoon niet een op een te vergelijken.
de meeste directe concurrenten zijn goedkoper, galaxy tab 2 is 350 euro, de asus is er vanaf 399
dat vind ik dus totaal geen concurrenten. als je weet hoeveel problemen er zijn met de transformer pads dan hoef je ze gelijk niet meer. flikkerend scherm, defecte audiopoort die het OS laat crashen, software van asus zelf die vastloopt, redelijk fragiel gebouwd bij de dockconnector en zo kan ik misschien nog wel wat dingen erbij halen die ik uit ervaring heb vernomen.

Ik denk dat deze miniPad zeker wel een welkom product is. veel mensen vinden de iPad toch net ff wat te duur en gaan dan voor een goedkoper apparaat. hiermee kan Apple dat gat mooi weer dichten.
Tegenwoordig wel hoor. De laatste generatie Samsung tablets hebben een prima prijs, en je hebt natuurlijk ook nog de Nexus 7 die op dit moment de absolute topper is qua prijs/kwaliteit.
Mwoa, een Galaxy Tab 7 kostte toen ik gisteren bij de Mediamarkt was 249 Euro. Ik denk dat Apple met 279 best wel een goede prijs te pakken heeft. Ik ken wel duurdere 7 inch tablets, maar ik vermoed niet dat ze 100 Euro hoger gaan zitten, want dan is het verschil met de 10 inch iPad wel erg klein.
En waarom denk je dat het net exact 279 euro zal kosten?
omdat de iPad 479, 579 of 679 kost. dan heb je wifi only. Heel veel iPad spul word verkocht voor een bepaald bedrag waar in ieder geval een 9 aan het eind staat. Vaak in combinatie met een 3, 6 of een 7. Zo is de camera kit 39 euro. Het toetsenbord dock volgens mij 79. De zwartleren smartcover was 79. Het bleuthoot toetsenbord (dat eigenlijk voor de mac bedoelt is) is 69.

dus 279 is inderdaad een goede gok aangezien dat al wel een tijdje gebruikelijk is voor Apple
Ik neem aan dat dit gaat concurreren met de Nexus 7. De Nexus 7 (16Gb) gaat naar alle waarschijnlijkheid ¤249 kosten en ik denk serieus dat de iPad mini (16gb) ¤279 wordt.
Die kans zit er inderdaad in,
Maar ik denk niet dat het echt concurrenten worden, de iPad mini wordt hoogstwaarschijnlijk het meest aangeschaft door verzamelaars, en de Nexus 7 door mensen die iets "anders" voor hun geld willen, aangezien de ipad mini IMHO niet echt iets nieuws is.
Je denkt heel raar, vind ik. Alsof iedereen 'iets anders' wil? Voor 99% van de bevolking is een tablet op zich al 'iets anders', namelijk anders dan een laptop of telefoon.

Mensen willen gewoon een tablet, en diegene die hen het meest bevalt schaffen ze aan. Dat heeft echt niks te maken met 'iets anders' willen ofzo. Hoe verzin je het...
Mensen willen gewoon een tablet, en diegene die hen het meest bevalt schaffen ze aan. Dat heeft echt niks te maken met 'iets anders' willen ofzo. Hoe verzin je het...
Beetje mensenkennis waarschijnlijk... als je denkt dat iedereen zo nuchter als jouw heb je het goed mis... mensen hebben de gekste redenen om iets te kopen
Paar jaar geleden was aan het licht gekomen dat apple een patent heeft op een hybride LCD/e-ink scherm.

Als ze dit weten te combineren met een kleinere EN VEEL LICHTERE ipad dan zouden zij mijns inziens gehakt maken van de tablet en e-reader markt. en word dit voor mij een insta-buy. Ik heb graag 1 device waar ik alles mee wil doen. en ipad op vakantie was absoluut geen succes. Ja in de hotel kamer. maar aan het zwembad onder een parasolletje had het de zelfde functionaliteit als een onderzetter of fly-swatter.

Helaas ben ik altijd veel te enthusiast en word dit patent waarschijnlijk gebruikt zodat niemand een lcd/e-ink scherm maakt :/
Het zou inderdaad ontzettend vet zijn, maar puur op onderbuik gevoel zeg ik dat het er niet in zit. Het is te 'ingewikkeld', het is eigenlijk een tussenoplossing. Apple zal liever 1 goed scherm in zijn product stoppen dat op alle vlakken goed werkt.
(ik snap ook werkelijk niet waarom de iPad 3 een glossy glaslaag heeft. Met een matte afwerking en een goede automatische helderheidregelaar zou je met een dermate hoge pixeldichtheid eigenlijk een perfect scherm hebben om van af te lezen...E-reader-waardig in elk geval)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 augustus 2012 15:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True