Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 19.725 •

Jay Wilson, die bij Blizzard aan het hoofd staat van het Diablo III-ontwikkelteam, laat via een uitgebreide post op het forum van de game los wat hij nog aan wijzigingen door wil voeren. Zo moet er meer variatie komen in de game.

In de forumpost geeft Wilson aan dat hij Diablo III een 'geweldige game' vindt en trots is op wat het ontwikkelteam bij Blizzard gepresteerd heeft. Hij geeft echter ook aan dat niet iedereen gelukkig is met het spel. "Diablo III heeft zijn tekortkomingen. Het is niet perfect. Verkoopaantallen betekenen niets als het spel niet leeft in ieders hart en zich kan meten met de andere games van Blizzard." Volgens Wilson is patch 1.0.4, die eerder deze week werd vrijgegeven, "een stap in de goede richting, maar we hebben niet de illusie dat het werk daarmee is afgerond."

Het spelen van Diablo III moet volgens de game director een 'belonende ervaring' zijn. Daarom heeft het team al nieuwe legendary items in het spel gestopt en aan de 'drop rate' van voorwerpen gesleuteld. Wilson vreest echter dat er meer nodig is om speler 'het geweldige gevoel te geven dat er om elke hoek een goed voorwerp kan liggen.' Wilson vindt echter ook dat de game meer moet zijn dan enkel een 'item hunt'. Hij wil dan ook zorgen dat er meer variatie in de game komt. Hij denkt dat het Paragon-systeem, dat is ingevoerd met patch 1.0.4, een stap in de goede richting is, net als de optie om het tegen andere spelers op te nemen, die voor de volgende patch gepland staat. Wilson is echter meer van plan, al wil hij daar nog niets over loslaten.

Verder wil Wilson spelers de optie geven om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Hij denkt aan een oplossing zoals die na release van Diablo II werd ingevoerd, toen spelers een command line-opdracht konden gebruiken om de moeilijkheid aan te passen. Verder ziet Wilson in dat het auction house, de veiling die in het spel verwerkt zit, waar spelers virtuele voorwerpen aan elkaar kunnen verkopen, ook nadelen heeft. Het auction house doet afbreuk aan het gevoel van beloning dat hoort bij het vinden van zeldzame en waardevolle voorwerpen. Het team zoekt nog naar een oplossing om dat gevoel van beloning te herstellen, al geeft Wilson toe dat hij nog niet weet hoe.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)

Reacties (62)

Ik ben nu alweer (aangemoedigd door 1.04 patches) met een hardcore barb begonnen en heb alle vertrouwen in Blizzard dat de patches het spel drastisch gaan verbeteren.

Een goede vriend van mij (zeer bekend met alle Blizzard games!) zei een half jaar terug 'ik wacht wel een half jaartje totdat de eerste patches uit zijn, dan heb je een echt goed spel', en ik begin te vermoeden dat hij gelijk had.

Weg met de whiners op de blizz-forums dus, en gogo ontwikkelteam! 1.04 is beregoed.

Edit: nu nog hopen dat je binnen een speelsessie lekker van act naar act kan jumpen. Die afgesloten quest-sessies vernaggelen de immersiveness in de wereld. Verder mogen ze de helft van alle in-game conversaties en boss-taunts schrappen van mij.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 23 augustus 2012 14:05]

Misschien dat zonder die whiners er helemaal geen patch, of geen patch met content-update in ieder geval, was uitgegeven. Er is niks mis met kritisch zijn.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 23 augustus 2012 15:13]

Mja goed punt, al is er wel een verschil tussen kritisch zijn en een beetje arrogant 'fail/fuck blizzard' gaan lopen spammen (en ik zie vooral het laatste).
Ik ben nu alweer (aangemoedigd door 1.04 patches) met een hardcore barb begonnen en heb alle vertrouwen in Blizzard dat de patches het spel drastisch gaan verbeteren.

Een goede vriend van mij (zeer bekend met alle Blizzard games!) zei een half jaar terug 'ik wacht wel een half jaartje totdat de eerste patches uit zijn, dan heb je een echt goed spel', en ik begin te vermoeden dat hij gelijk had.

Weg met de whiners op de blizz-forums dus, en gogo ontwikkelteam! 1.04 is beregoed.

Edit: nu nog hopen dat je binnen een speelsessie lekker van act naar act kan jumpen. Die afgesloten quest-sessies vernaggelen de immersiveness in de wereld. Verder mogen ze de helft van alle in-game conversaties en boss-taunts schrappen van mij.
1.0.4 is idd retegoed, ook al moet ik toegeven dat ik nog niet helemaal weet wat ik met dat paragon systeem aanmoet, leuker zou zijn als je paragon op je account verdiend, voor l je lvl60 chars dus.

Want als je er meer dan 1 hebt dan kun je er maar een klein deel decently levelen...nu jkun je zeggen, ja part of the game, dat moest je ook om tot lvl 60 te komen, maar lvl1 tot 60 is volgens mij maar een fractie van lvl1-99 paragon(1e paragon level is 7,2 mil exp punten, do the math...)

Overigens is het nadeel van een half jaar wachten een way kleinere spelersbase, dus minder items en geen overpowerde abilities(die eerste mensen hadden in inferno echt een field day)
Same here. door 1.0.4 ben ik ook weer begonnen met een vriend aan hardcore en ik moet zeggen dat ik al verbeteringen merk :) ik heb de lol weer opnieuw gevonden.

Hopelijk gaat het nog door met deze goeie vooruitgangen
Dankzij die 'whiners' krijg jij een mooie patch... ff verder denken dan je neus lang is.
Opzich appart dat er zo veel gewijzigd word aan een spel dat al is gereleased, en geen MMO is.

Van de andere heeft Blizzard met het auction house natuurlijk alle belang erbij dat mensen blijven spelen en objecten blijven vinden en verkopen. Het is voor de makers natuurlijk leuk als mensen het een goed spel vinden, maar doorgaans tellen alleen de verkoop aantallen. Dat wekt niet bij het huidige verdien model.
Het is wel een Blizzard dingetje om veel en groot te patchen, dat deden ze bij Diablo II ook al. Natuurlijk speelt het verdien model in dit geval ook mee, maar het is niet zo dat ze het alleen daarom doen.

Wat ik niet begrijp is waarom de pvp zo lang op zich laat wachten.
Het is wel een Blizzard dingetje om veel en groot te patchen, dat deden ze bij Diablo II ook al. Natuurlijk speelt het verdien model in dit geval ook mee, maar het is niet zo dat ze het alleen daarom doen.

Wat ik niet begrijp is waarom de pvp zo lang op zich laat wachten.
Omdat ze heel goed doorhebben dat de mensen die inmiddels 5 miljard bijeen gebot hebben, daar een onredelijk groot voordeel hebben tov handmatig grindende spelerts...
Gear kopen bedoel je?

Als je MM rating omhoog gaat, dan speel je vanzelf tegen gasten die dezelfde ' dure ' gear hebben. Dus ik denk niet dat dat een probleem gaat zijn :)

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden, als survivability builds het beste zijn, dan zullen Monk & Barb het aardig goed doen :p
Dat heeft Blizzard ook met Diablo 2 gedaan. Als je kijkt naar Diablo 2 zonder patches en met alle patches zijn er een hoop wijzigingen in het spel doorgevoerd. En dat terwijl ze daar geen auction house hebben. Natuurlijk is de auction house ook een (grote) drijfveer achter dat geheel.

Blizzard staat er gewoon om bekend dat ze hun games lang en goed ondersteunen en niet bang zijn om flinke wijzigingen door te voeren als dit ten goede van de game komt. Dit lijkt (helaas) in Diablo 3 veel groter te zijn dan in andere games van Blizzard. Dit kan ook komen door dat er nu veel meer aandacht voor is dan in de tijd van Diablo 2.
Zeker weten. Herinner je je gamen nog in de jaren 90, toen diablo 1 uitkwam? Man, het was al vet dt je met getrokken zwaard een kerk in liep om skeletten omver te beuken! Ik heb dat spel 10 jaar vanaf een cd-tje gespeeld waar niet eens een patch op stond, en het kwam niet in me op zoiets te installeren. En dan die muziek! En Griswold! En in een deuropeningetje staan! Nu raust iedereen daar gedachtenloos doorheen, zoekt de efficientste build uit, grind naar het maxlevel en begint -acuut- te miepen dat skill A toch zo effectief is dat skill B nutteloos is, en monster X te moeilijk.

Denk dat de eisen fftjes veel hoger zijn komen te liggen in die 20 jaar, vooral waar het op balancing en end-game content aankomt. Vroeger zat iedereen met een rood hoofd van de stress weg te hollen voor Andariel, tegenwoordig exiten we de game, alt tabben op een 27'' met SSD naar de Bnet forums om te zeiken dat een pack te sterk is ;-)

1.04 is geniaal en samen met statement van Wilson heb ik weer 100% vertrouwen in D3. Damn, die legendaries zien er leuk uit! ;-))

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 23 augustus 2012 18:40]

"Het auction house doet afbreuk aan het gevoel van beloning dat hoort bij het vinden van zeldzame en waardevolle voorwerpen."

Precies, voor een paar duizend gold heb je vaak voorwerpen die vele malen beter zijn dan wat je zelf in vele uren oogsten kan vinden. Het zou misschien een idee zijn om een soort "pure" modus te maken, waarin je enkel voorwerpen kan gebruiken die je zelf (of iemand in dezelfde sessie?) gevonden hebt. Of bijvoorbeeld een statsboost voor items die je eigenhandig gevonden hebt?
Misschien kunnen ze het "gold" auction house sluiten en het "real money" auction house alleen open houden? Dan hebben ze nog steeds het "probleem" ondervangen van de "illegale handel" en kunnen ze er ook nog zelf lekker aan verdienen.

En zelf gevonden items blijven wel hun waarde houden; het is moeilijker ze te verhandelen (zelf zoeken is makkelijker) en ze vertegenwoordigen geen waarde meer in het relatief waardeloze in-game goud (goud kopen voor echt geld moet dan ook onmogelijk zijn uiteraard).
Misschien kunnen ze het "gold" auction house sluiten en het "real money" auction house alleen open houden?
Dan moeten ze het spel wel flink aanpassen; in mijn ervaring (bij de release) wordt het spel nagenoeg onmogelijk als je je gear niet kunt upgraden via de AH, of wordt het een eindeloos grindfeest wat voor de gemiddelde gebruiker gewoon niet leuk is. Het is ook al wel bekend dat je, bijvoorbeeld op inferno, niet door een act kunt komen zonder gear te kopen die je pas in een latere act kunt krijgen.
yup helaas is dit het geval. Ik heb inmiddels deze week 2m aan gold moeten besteden voor 2 items waardoor mijn resistance hoger werd om te kunnen overleven.
Dat klopt niet, want vanaf Hell Act 4 kun je al level 63 items vinden. De dropkans is wel lager, maar ze kunnen gewoon droppen. Het is dus niet onmogelijk om het beste item ooit in Act 4 Hell te vinden.
De droprate is zo laag dat je hetzelfde stukje 100x zou moeten spelen om zo'n item te vinden... Het KAN dus wel maar ik kan dat op geen enkele manier als entertaining zien.
Blijkbaar is dat moeilijke gevoel subjectief. Ik heb het spel 3 doorgespeeld met hetzelfde karakter tot ik uiteindelijk in inferno kwam vast te zitten. Daarvoor moet je eigenlijk niets grinden (herhalen) en kan je van gear dat je zelf vind je aardig aankleden. Met de nieuwe patch is het eigenlijk zelfs zo dat je tot en met act I inferno kan doorgaan.
Kanttekening: als je verschillende karakters gebruikt kan je gear swappen en dus heb je een ruimere poel om uit te kiezen.
Haal gewoon die auction house uit het spel en voor 90% van de spelers zal het spel al uitdagender zijn om te spelen.

1% van die andere 'hardcore' spelers kan items kopen met echt geld... en die andere 9% echte hardcore spelers doen het via een of ander forum waar dan ook enkel echt zeldzame items verhandeld worden.
(edit: met hardcore bedoel ik niet de spelmode...)

Misschien ook de verschillende stats op de items iets meer op elkaar afstemmen... (simpel vb: geen Int & Str op 1 item) En dan kan de item hunt echt beginnen!

Alles is beter dan practisch verplicht te worden om te gaan AH browsen om aan goede items te komen. Als je dat niet doet is iedereen rond om je massa's beter dan jezelf en is de lol er snel af. Toen ik zelf merkte bijna meer tijd te steken in AH browsen dan echt het spel te spelen ben ik afgehaakt.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 23 augustus 2012 14:44]

Die gold RMAH is juist het enige waar je geen last van hebt.
Het is de normale AH die zo onderhevig is aan hyperinflatie dat je der eigenlijk als normale speler nog amper wat te zoeken hebt ...
Ja zoiets. Een ladder (net als in D2), met in dit tijdswindows (3 maanden oid) items die je enkel dan kunt vinden en gebruiken als je een ladder char hebt.

Eenmaal gevonden mag je het voor altijd gebruiken uiteraard...

Heb gister 1 uur gespeeld en direct al 1handers gevonden met 600 dps, die ik normaliter praktisch never vond. Denk dat je nu wel sneller, betere gear gaat vinden.

Zeker nu met de filter op 'hoe lang iets loopt bij' AH worden alle koopjes er al afgeplukt door bots/resellers om daar profit mee te maken.

Beetje kansloos volgens mij het AH nu... het is of niet te betalen, of er staat niets op.
Pure modus. Alleen maar p2p trading, zonder AH? count me in!! Lekker browsen op internetpagina's om te zien wat er is, en dan ingame de trade-chat vetraagd doorbrowsen en dan maar whisperen en haggelen ;-) Leuk!
Ik blijf het nog steeds niet netjes van hem vinden wat hij over Brevik's feedback zei.

Zeer onprofessioneel.
Daar heeft hij nu ook publiekelijk zijn excuses voor aangeboden. De waarheid is hard en dat heeft Jay Wilson nu ervaren.
Daar heeft hij nu ook publiekelijk zijn excuses voor aangeboden. De waarheid is hard en dat heeft Jay Wilson nu ervaren.
De wereld is hard bedoel je...
Ik kan zoveel 'fuck that loser' op facebook schreeuwen dat ik gebanned wordt en ik haal nog niet eens de zondagskrant...een blizzard game lead doet 't en het wordt een meme?

Kom op, ik snap dat 't niet handig is/was gegeven zijn publieke gezicht, maar het was geen blizzard press statement maar een persoonlijk comment op de fb page van een collega...
Als een reactie op de mening van de vorige maker. Die door vele D3 spelers gedeeld word. Dus, ja, veel mensen vragen zich af of hij niet helemaal jottum is (het is dezelfde feedback als zo veel spelers al gegeven hebben) en of hij nog wel in touch staat met zijn gebruikers.

Granted, D3 heeft het nieuwe verkoop record op zijn naam, maar wat de serie juist zo tekent, is dat het zo'n hoge replay value heeft. En die is vanwegen onderandere de punten die in het originele interview van Brevik genoemt worden afwezig.

En ja, als jij dronken op de stoep een bruine trui breid, zal dat het nieuws ook niet halen, echter als Paris Hilton het doet hoor je dat over tien jaar nog. Je bent nou eenmaal niet beroemd, en vertegenwoordigd niets, niets persoonlijks, maar dan boeit dat allemaal wat minder.
"En die is vanwegen onderandere de punten die in het originele interview van Brevik genoemt worden afwezig"

mmm nog niet helemaal hoor.
1.04 bewijst dat je het spel nog niet moet afschrijven.
D2 was eigenlijk ook pas echt goed uitgebalanceerd rond 1.07 / 1.08. Daarvoor ook een grote puinhoop, qua item database vooral.
Vervelendste vind ik nog wel dat je continu dezelfde content door moet spitten. Dezelfde verhaallijn. Op een gegeven moment zat ik met mijn verschillende characters op hetzelfde punt in het verhaal. Welliswaar op verschillende moeilijkheden, maar toch wordt het dan vervelend.

Een iets afwijkende verhaallijn per klasse, andere boss bijvoorbeeld, zou denk ik al een goede oplossing zijn om toch gemotiveerd te worden om verder te gaan met de andere klasses.
Dat is wel typisch Diablo natuurlijk. Alleen was het in Diablo II meer belonend om hetzelfde nog eens te doen. Nu kan je beter wat browsen op de AH en wat gold farmen en ben je ook klaar met je ventje.
Het verhaal moet er gewoon in een game zoals Diablo er niet te dik op liggen, daarom kon je D2 ook zo vaak spelen. Even snel een quest aan nemen, en dan vervolgens bij de boss een oneliner te horen krijgen alvorens je hem dood maakt.

In D3 is er teveel verhaal, teveel gelul van de bosses en te vaak het zelfde gezeur van de artisans/followers. Zulke dingen voelen als een onderbreking (scoundrel quest anyone?) Schrap die dingen en het speelt al stukken lekkerder. Zulke verhaaltjes zijn leuk voor 1 keer, maar niet voor de zoveelste keer per difficulty en nog velen malen extra in Inferno als je gaat farmen.

Een game die je zo vaak speelt moet gewoon minimaal verhaal hebben, maar wel toegankelijk mocht je het willen horen. Gewoon niet verplicht.
Als ik jouw zo hoor, zou het handig zijn als je voor de eerste playthrough gewoon het verhaal kan volgen, en bij de 2e kan je aangeven dat je gewoon door wil spelen

ieder wat wils
Ik vind niet alleen de verhalen saai.
Ze hadden de levels veel meer moeten randomizen.
Nu heb ik echt telkens het idee dat ik hetzelfde stukje aan het spelen ben.
200% eensch, Bulls. Nu wordt je meegenomen in een 'storyline', prescripted, en het gevoel van free-roam is weg. Dit wordt nog verder versterkt doordat je niet zelf van act naar act kan zappen, en je dus niet in een 'wereld' bevindt, maar in een quest. Yep, het is te linear en ik hoop dat ze daar nog 's wat aan doen.
Ik moet zeggen dat de voorstellen van Magic me goed in de oren klinken. Gems kopen die vele malen beter zijn dan wat je met je character zou hebben maken het spel te makkenlijk waardoor je snel interesse verliest....
Jay Wilson doet er verstandig aan om zijn hoofd laag te houden momenteel. Hij heeft de afgelopen dagen veel image schade opgeleverd door in het openbaar te reageren op de originele maker van Diablo, David Brevik. Nadat Brevik vertelde dat hij sommige dingen anders zou doen en dat hij het jammer vond wat er met het oude team was gebeurt, zij Wilson 'Fuck that loser' tegen hem.[bron]

Zelf heb ik al mijn interesse verloren in de game en speel ik weer Skyrim, Dwarf Fortress en Zandronum. Dat ze nu geld verliezen door de inzakkende gebruikers is hun probleem, dan hadden ze niet alles always-online moeten maken.

Edit: verkeerd ge-quote, moet 'that' zijn in plaats van 'you'

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 augustus 2012 14:18]

Heeft niet zozeer met het allways online te maken denk ik, maar meer met dat je elke keer weer opnieuw hetzelfde gebied door moet en nauwelijks fatsoenlijke loot vindt. En vindt je goede loot die duur verkocht kan worden op het AH dan kun je zelf ook weer betere gear kopen. Heb je niet zoveel gold dan is het ook meteen een stuk lastiger en dan geven mensen het op.
Meer afwisseling was leuk geweest.
Wat ze van mij mogen toevoegen is een lag vrije game als ik solo speel.

Vind het nog steeds van de zotte ik speel diablo liever solo maar nog steeds krijg ik lag spikes van de servers omdat je dag en nacht online bent.
Best dat ze hackers tegen willen gaan met deze methode maar verbeter dan je servers of gooi er een single player modus in.
Dit is hetzelfde als die leuke star-force DRM van vroeger de enige die je ermee hebt zijn de betalende gebruikers
Ik zeg skyrim kruisen met diablo.

Dan heb je pas een spel!

Een enorme free roaming wereld, met dungeons, dorpen en grotten en een berg variatie :)
Je zou kunnen kijken naar Hellgate London, een (geflopte?) poging om FPS met Diablo-style item grinden te combineren.
Je zou kunnen kijken naar Hellgate London, een (geflopte?) poging om FPS met Diablo-style item grinden te combineren.
Overigens wel een enorm gaaf spel..ik heb echt genoten van die game. Jammer van het gebrek aan populariteit, dat kan ook komen omdat de grafische eisen best zwaar waren ( stond regelmatig op de desktop met een out of memory met 2 gig intern, maar da's eerder een leak dan 'zwaar') en 't had ZOveel bugs maar ik kon 't verder eindeloos blijven spelen. Echt geweldig spel :P (toegegeven, ik was kort daarvoor ook voor het eerst in london geweest, dus een feest van herkenning als je met twee zwaarden over piccadilly square loopt te moorden :+)
HGL was geniaal, op die fucking XP-break wall in early NM na, en toch de eentonigheid van de levels. Overigens is die scene nogsteeds niet helemaal dood: er wordt online gespeeld in initiatieven als Hellgate: Resurrection, en en zijn een paar geinig mods / total makeovers die zeker de moeite waard zijn met veelbelovende upcoming patches. Heb de links even hier niet maar googelen is de moeite waard.
off topic: Ik word toch moet van het "Always online" geklaag. Ja het is afhankelijk van de servers waar je naar moet verbinden maar als die werken is het totaal geen probleem. Je hebt tegenwoording bijna overal internet. En de plekken waar je het niet hebt zou ik het ook niet zoeken want dan ben ik in the middle of nowhere op vakantie. Always online is totaal geen probleem meer in deze tijd. En die enkele keer dat dit het wel is speel je toch gewoon lekker wat anders of pak je toch je telefoon even.

On topic: Misschien dat ik het nog weer ga spelen nu met patch 1.0.4 maar zometeen is GW2 weer uit en ben ik daar voorlopig weer zoet mee. Ik ben wel zeer benieuwd naar het pvp systeem in de volgende patch. Ik hoop dat ze ook interessante spelmodus dan toevoegen. En iets meer afwisselende content zou ook leuk zijn. 3 keer de zelfde content telkens iets moeilijker voor je echt het allermoeilijkste kan spelen gaat toch een beetje vervelen.
lol, tja ik zat afgelopen zondag nog 3 uur zonder internet door een storing, toch fijn dat niet elk spel online zijn vereist. En niet overal in de wereld is het even goed gesteld als hier in Nederland qua internet voorziening. Misschien dat sommigen mensen voor hun werk een jaartje in Afrika zitten.

Geklaag over always online vereiste voor single player games is dus volledig terecht.
In Afrika hoef je het niet te zoeken... Hier is het always online ook al een probleem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013