Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 153, views: 31.204 •

Logitech heeft een nieuw toetsenbord op de markt gebracht dat afwasbaar is. Mits de usb 2.0-aansluitkabel goed wordt beschermd, kan een vervuild geraakt Washable Keyboard K310 volgens de fabrikant onder de kraan afgespoeld worden.

Volgens de accessoirefabrikant kan het keyboard tot 30 centimeter onder water gehouden worden zonder dat er schade zal optreden. Zo kan het toetsenbord schoongemaakt worden mocht er bijvoorbeeld een glas frisdrank of een kop koffie over de K310 gaan. In de behuizing zijn kleine afvoergaatjes aangebracht zodat het water bij het drogen kan wegstromen.

Logitech stelt de opdruk op de toetsen van het afwasbare toetsenbord met een laser te hebben geëtst. Ook zou een uv-bestendige laag het keyboard moeten beschermen tegen verkleuringen. De K310 komt volgende maand beschikbaar op de Europese markt. De adviesprijs bedraagt 40 euro.

Reacties (153)

Reactiefilter:-11530151+1103+23+30
1 2 3 ... 7
Je zou denken dat het makkelijker is zo'n ding draadloos te maken (unifying?) zodat je niet hoeft te zorgen om de usb-kabel...
Mja, waterdicht klepje voor een batterij vakje zou toch kunnen denk ik zo.
nu nog de muis afwasbaar. ik vraag me wel eens af hoe vies een muis (en toestenboard) worden, ik denk dat het schrikken is op microbiologisch niveau.
Het toetsenbord heeft meestal meer bacterien dan een gemiddelde wc bril, dus ja, die dingen worden vies. :P
meer, meer... Op een WC-bril zitten vuilere bacteriën als op een toetsenbord. Dus "meer" kan wel goed zijn, maar ik zou nog liever een ramplank kussen als een wc-bril.
De bacterieën die op een wc-bril zitten, zitten óók op een toetsenbord (niet iedereen wast zijn handen). Het toetsenbord heeft dus dezelfde troep als de wc-bril plus een hoop extra's.
Tenzij iemand net heeft gebaggerd in de bilspleet , en dan ff je toetsenbord beroerd
Dus niet met de lippen erop

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 23 augustus 2012 15:31]

Wel eens een werkplek overgenomen waar je net komt te werken?
:|
Maar al te vaak worden toetsenborden en muizen gewoon niet schoongemaakt, de vuiligheid komt je gewoon zowat tegemoet!
Vooral bij muizen, kijk maar eens goed naar de kleine kieren waar de buttons zitten of het scrollwheel.... :/
Misschien heeft Logitech gebruik gemaakt van een nanocoating: nieuws: 'Grote fabrikant wil smartphones waterbestendig maken met coating'

Nu kan je een toetsenbord wel schoonmaken maar het is de vraag of je alle rommel die erin valt wel weghaalt.
Telkens als ik weer op mijn werkplek zat na 3 dagen vrij maakte ik mijn Cherry weer schoon met alcohol, de muis ook trouwens. Het is algemeen bekend dat toetsenborden en muizen de smerigste plekken van een bureau zijn (mensen die hun handen niet wassen na een toiletbezoek..).

Dit afwasbare toestsenbord is een uitkomst, misschien niet echt voor een kantoor (want wie was zijn keyboard nou af?..) maar wel voor thuis. Ik schroef mijn keyboard elke 6-8 weken open om af te wassen met water en zeep, lastig werkje maar helaas toch echt nodig. Doe dat al jaren.

Nu nog zien hoe het typt want imho er gaat toch niets boven een echte ouderwetse ratelende Cherry ;)
Als je proper bent achter je computer snap ik niet dat het nodig is deze elke 6 weken volledig uitelkaar te halen. Daar ben je een namiddag met bezig.

Destijds bier over men toetsenbord gehad. Toen werd het ineens toch eens tijd om deze helemaal uit elkaar te halen.
Draai voor de lol je toetsenbord eens om, tik hem tegen je bureau en kijk wat eruit komt vallen. Zelfs als je netjes bent zit er stof, haren, kruimels en andere rommel in je toetsenbord. Ik had zelf tot voor kort een IBM Model M en die maakte ik ook om de 2 maanden helemaal schoon.
Mijn muis en toetsenbord is voor mij net zo belangerijk als een goede boom voor een hond.

Ik schijt mijn vuil eraan af zodat andere er ver van weg blijven :D
Is met een beetje geluk binnenkort niet meer nodig :

http://news.cnet.com/8301...ont-drop-it-on-the-floor/

Kwestie van Glassex en een stukje keukenrol. Ik kijk hier wel naar uit :-)

Dit Logitech keyboard is op zich wel geinig maar volgens mij is het zinvoller om, als jij het type persoon bent dat eet / drinkt / rookt boven het toetsenbord, gewoon ieder jaar een nieuw toetsenbordje van ¤10 te halen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 augustus 2012 23:41]

Dat is inderdaad een van de mooiste toetsenborden ooit ontworpen. Helaas gericht op mensen die slechts incidenteel typen....

On topic ik ben wel beniewd hoe de toetsaanslag is, heb sinds kort een mechanisch toetsenbord, en typt toch net wat lekkerder op snelheid dan de 15 euro toetsenbordjes (niet overdreven veel fijner hoor). Maar echt schoon kun je deze toetsenborden niet noemen.

Al heb ik geen smetvrees, want zolang ik ze niet zie heb ik geen last van schimmels en bacterieen. Wel van bugs, maar da's een ander verhaal :)

[Reactie gewijzigd door AugmentoR op 23 augustus 2012 01:11]

(niet overdreven veel fijner hoor)
Da's verkeerde voorlichting :P ; een mechanisch toetsenbord tikt wel degelijk veel fijner dan de huidige rubberdome-shit.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 augustus 2012 16:34]

Dit is eigenlijk best wel een sterke opmerking. Ik verwacht dat die volgende maand ofzo komt.
Of een afneembare kabel...
Dat is ook draadloos :)
En dan? Zal er toch een gat inzitten waar de kabel in moet en die is niet waterdicht. Een kabel is niet zo erg, die hang je gewoon buiten de emmer of wasbak.
Een kabel is niet zo erg, die hang je gewoon buiten de emmer of wasbak.
Ik laat gewoon de deur van de wasmachine open.. ;)

Een bord voor Rob Geus en andere smetvreesmietjes. Weerstand opbouwen, meiden.!
Af en toe haal ik er een schuursponsje en een plamuurmes langs en dan kan hij weer een paar jaar mee.
Dat valt een beetje tegen, je kunt er niet zomaar batterijen in zetten. Zo'n versie kan ook wel komen (als deze redelijk succesvol is), maar het probleem is dan dat je je toetsenbord moet opladen (met bijv. het mechanisme van tandenbostels/ scheerapperaten).
Waar je bij de normale draadloze varianten alleen maar batterijen hoeft te vervangen. kun je hier dus niet meer typen.... tot hij opgeladen is. En om zo'n oplaadstation moet je je ook weer zorgen maken. Misschien gaan ze t combineren met een zonnepaneel (zoals deze ). Dat wordt dan eigenlijk weer te duur. Conclusie: dat acht ik niet heel erg waarschijnlijk :) .

En bestaan dit soort toetsenborden niet al een tijdje? Soms kom je waterdichte toetsenborden tegen, alleen typen ze best vervelend.

Advies prijs is al bekend: ¤40

[Reactie gewijzigd door Achilles op 22 augustus 2012 17:28]

Dat mechanisme (dat werkt via inductie) zou je ook als een plug kunnen maken, die je met een magneetje in de zijkant van het toetsenbord klikt. Dan kun je gewoon doorwerken.

Het is dan wel van belang dat de accu niet langer dan een maand of wat meegaat; een toetsenbord met los 'oplaadsnoer' dat maar een keer per jaar opgeladen wordt is niet praktisch, ik denk dat er weinig mensen zijn die na een jaar dat snoer nog kunnen terugvinden.
Wat dacht je van "USB kabel optioneel" waarbij als het de accu leeg is, je het toetsenbord via USB gaat opladen én gebruiken. Gebruiken kan immers niet als ie helemaal leeg is, te weinig energie nog in de accu om de verbinding op te zetten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 augustus 2012 17:50]

Ja met van die batterijen. Bah.
Ik zou dit persoonlijk perfect vinden. Ik maak gebruik van een KVM die niet met wireless keyboard/mouse overweg kan! Zeker omdat het ook nog eens een goede vervanger lijkt van de inmiddels 4 UltraX-en, welke ik versleten heb.

[Reactie gewijzigd door THX op 22 augustus 2012 17:43]

Maar zoals ze in het filpje laten zien, kabel gewoon boven water houden en niets aan de hand. Echt perfect dit. * roy-t kijkt naar zijn wat smoezelige toetsenbord. Hmm jammer dat ik deze niet onder de kraan kan houden.
Leuk voor onder de douche... 8)7
Handig voor medische toepassingen. Echter zijn er al toetsenborden die afwasbaar zijn. Eentje die een autoclaaf in kan, dat zou vernieuwend zijn. Echter weer niet echt nodig voor de 'normale' consument!
Ik denk niet dat ze dit willen hebben in de medische wereld veel te veel kieren die je niet schoon kunt maken. Meestal hebben ze van die afwasbare toetsenborden die helemaal dicht zijn lees naadloos.
inderdaad, ze moeten inderdaad naadloos zijn... anders gaan de bacteriën onder de toetsen huisvestigen...
Die bacterieen zitten daar evengoed wel, maar zolang ze daar blijven maakt dat niet uit.

Er zijn overigens toch ook van die toetsenbordcondooms.? Ik zag ze tenminste wel in slagerijen en andere voedingswinkels en snackstekken. En op de pc-dumpdag..
Geniaal bedacht :)

Vraag me alleen af hoelang het duurt voordat je je toetenbord weer mag gebruiken.
Moet je dit niet laten uitlekken oid?

Zou mooi zijn als ze ook game toetsenborden zo gaan maken..
Aangezien elke gamer wel een keer iets boven zijn toetenbord eet :)
Het zal je verbazen wat je vind nadat je de toetsen verwijdert van je toetsenbord. 2 weken terug een tuinkers-prank uitgehaald bij een collega, man man wat een viezigheid zit daaronder verstopt.
Ken je die oude IBM ramplanken nog met een metalen plaat onderin? Die heb ik vaak genoeg gewassen. Nou, zeg maar geboend. Werkt goed, maar gebruik geen chloor, dat tast het koper aan. (Ervaring.)
Twee dagen laten drogen, en weer als nieuw.
Ik wou het net zeggen, de ervaringen van mij en mijn omgeving leren dat je toetsenborden best kan wassen, zolang je ze maar goed laat drogen voor je ze weer in gebruik neemt. Als je per ongeluk fanta oid over je toetsenbord gooit heb je twee keuzes, een nieuwe kopen of hem schoon proberen te maken, maar gelukkig blijkt dat tweede verrassend goed te werken.

Bij mechanische toetsenborden geldt eigenlijk hetzelfde als bij die oude IBM ramplanken, die kan je zonder problemen stevig onder handen nemen zonder enige hinderlijke effecten.
Alleen thee of koffie met suiker is wel lastig. Drogen gaat wel maar dan heb je de suiker weer terug. Beter is het om het plankje dan extra te spoelen alvorens je met de schoonmaak- en droogactie begint.
Ik denk dat je 'm gewoon direct weer kunt gebruiken eigenlijk... als het nat mag worden, zullen ze alles wel goed geisoleerd hebben of zo gemaakt dat het niet erg is. Dan moet je 'm ook kunnen gebruiken als 'ie nog nat is lijkt me. Zal vast in de handleiding staan... voor wie 'm leest ;)
Het is vast niet de eerste, maar het verbaast me wel dat het zolang duurde voordat ik over zoiets hoorde. Het is een goed en voor de handliggend idee.

Ik ben niet zo van de dure keyboards omdat ik ze nogal snel weet te slopen, maar als deze wat langer meegaat heb je dat er ook wel weer uit :P
Gewoon je toetsenbord openen, elektornica er tussen uit en de rest in de vaatwasser. Dat heb ik vorige week nog met mijn ouderwetse logitech gedaan, de niet-gelaserde lettertjes blijven ook prima zitten.
Waarschijnlijk kun je hem direct weer gebruiken. het is maar 5 volt en de meeste vloeistoffen geleiden slechter dan de electronica van het bord.
Er zal niets kapot kunnen gaan door kortsluiting, hooguit dat als je iets heel geleidends morst (heel zout water?) hij de toetsen niet goed kan registreren.

Het zou me geheel niets verbazen als de meeste toetsenborden gewoon onder water werken.
Geniaal bedacht :)

Vraag me alleen af hoelang het duurt voordat je je toetenbord weer mag gebruiken.
Moet je dit niet laten uitlekken oid?

Zou mooi zijn als ze ook game toetsenborden zo gaan maken..
Aangezien elke gamer wel een keer iets boven zijn toetenbord eet :)
Logitech G11/15 hebben dat allang...d'r is al weet ik veel hoeveel bier over en door mijn keyboard gegaan.. kwestie van drogen and she's good to go...
Ze moeten zo een maken maar dan voor gamers. Stel je voor dat "life happens" tijdens een LAN party. Bijvoorbeeld: Je drinkt een blikje cola en dan plots valt het net als in je filmpje over je dure gamingkeyboard heen of mechanische gaming keyboard. Een gamer zal dan natuurlijk niet willen spelen op een kleverig ding dat waarschijnlijk niet meer werkt. Die kan dan snel naar de waskamer, toetsenbord onder het water gooien, handdoek eronder en dan gewoon verder gamen.

Waarom heeft geen enkel fabrikant dit nog gedaan?
Een gamer zal dan natuurlijk niet willen spelen op een kleverig ding dat waarschijnlijk niet meer werkt. Die kan dan snel naar de waskamer, toetsenbord onder het water gooien, handdoek eronder en dan gewoon verder gamen.
Meestal kan het water toch niet naar binnen stromen, want de gaten waar de toetsen op de print drukken om te registeren zijn altijd verhoogd, zoiets:
_|----|__|----|__|----|__|----|__|----|_

waar --- de gaten zijn waar de toest op zit en die slootjes daarnaast dus eerst moeten overstromen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2012 17:24]

Een mechanisch toetsenbord kan je over het algemeen gewoon schoonmaken hoor, al heb je op een LAN nog steeds een probleem want je moet hem toch zeker wel een dagje laten drogen.
Welnee; pak de fohn en hij is in een wip droog.
Gewoon afspoelen en verder gamen. Zolang de cola maar weg is, is er niets aan de hand, water droogt wel weer op, maar van cola gaan je toetsen plakken en stroef lopen.
Zou tweakers het willen testen in de wasmachine ?
een vaatwasser is dan realistischer. In een wasmachine moet het nog stootveilig zijn.

Edit:
Wat ik interessanter vind: kan je het toetsenbord na wassen meteen gebruiken, of moet je het eerst laten drogen. Dat eerste zou best handig zijn.
Het is trouwens ook ideaal voor mensen met smetvrees:
nieuws: Toetsenbord smeriger dan wc-bril

[Reactie gewijzigd door Quacka op 22 augustus 2012 18:00]

Het lijkt me dat je het toetsenbord gelijk kunt gebruiken. Zowiezo kun je een toetsenbord onder water gebruiken, omdat het vaak rubberen dopjes zijn die 2 printjes tegen elkaar drukken, het is alleen de elektronica die nat kan worden.

Maar dit is idd een begin voor een multimediacenter in de badkamer ;) Shit, net de badkamer verbouwd, achaj, dan maar weer opnieuw beginnen :P
Ik gooi mijn gewone toetsenborden al jaren in de vaatwasser. Alleen haal ik er voor de zekerheid de electronica maar uit, vaatwasmiddel is immers agressief spul. Maar misschien hoeft dat niet eens.
Kijk wel uit met hoge temperaturen 40+, dan kan het plastic gaan vervormen.
Erg handig voor de gemiddelde puber
Zo'n ding lijkt mij best leuk om te reviewen in elk geval. Gewoon kijken hoeveel abuse zo'n ding kan hebben (binnen de gestelde specs natuurlijk) en dan compleet in mythbuster stijl kijken wat je moet doen om 'm echt naar de bagger te helpen (volgens mij is dat met vloeistoffen nog wel te doen, als je het ding er maar lang genoeg in laat liggen).
Toen ik het bericht las kreeg ik al gelijk visioenen van zo'n toetsenbord dat ondergedompeld ligt in cola...benieuwd of hij daar tegen kan ;)
Sinds wanneer kan mijn normale traditionele tobo niet meer onder de kraan dan? Ik heb er met regelmaat 1 in de vaatwasser gezet of onder de kraan, je moet hem inderdaad drogen.. maar dat duurt ook geen uren... Werkt perfect.

Mijn apple tobo mik ik altijd in de alcohol. 70% een heel liter eroverheen voor 2 euro.. en klaar. Droogt/vervliegt vanzelf...


*edit:
Bijzonder trouwens dat we in 2012 pas een tobo hebben wat we kunnen afwassen... Er staat een robot op mars, maar dit duurde ff... Het is wat. :)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 augustus 2012 17:21]

Denk dat toetsenborden niet duur genoeg zijn. Ik heb gewoon zo'n 10 euro microsoft ding op usb. Voor de 40 euro die logitech vraagt voor een afwasbare variant kan ik net zo goed ieder jaar nieuw toetsenbord kopen in plaats van afspoelen.
Same here.
Ik koop gewoon 2 a 3 nieuwe tb's per jaar. Liefst zo simpel mogelijk, al die extra meuk die er op de duurdere tb's zit gebruik ik toch niet.
Of een deftig mechanisch toetsenbord zonder extra meuk?
Twee a drie TB's per jaar?? Absurd. Koop dan één keer een goede mechanische! Die gaan jaren mee.
Beter voor het milieu.
Zelfde hier. Ik heb nu een microsoft toetsenbord al 5 jaar voor 10 euro en bevalt me best. Mocht hij te ranzig worden of als ik er problemen mee heb dan koop ik direct een nieuwe.
"Mijn apple tobo mik ik altijd in de alcohol. 70% een heel liter eroverheen voor 2 euro.. en klaar. Droogt/vervliegt vanzelf... "

vertel! is er toevallig een howto ergens te vinden?
Ik heb mijn toetsenbord eens op die manier gewassen, heeft mij twee uur geduurd. volgende keer koop ik wel een nieuw.
Voor zo'n apple toetsenbord kan het vast uit. Die kosten 100 miljoen miljard!
volgende keer koop ik wel een nieuw.
Lastig als je 's avonds je bier in je bord klettert. Dan koop je niet meteen een nieuwe.
Toevallig een paar weken terug al mijn toetsenborden grondig schoongemaakt.

Als het een draadloze is dan haal je eerst de batterijen eruit. Met een kleine platte schroevedraaier of broodmes wip je de toesten er zo vanaf en dan voorzichtig zijn met de grotere toetsen waar een metalen beugeltje aanzit. Dan dompel ik ze meestal in een schaal met heet water en wat Dawn/Dreft die het meeste vuil al lostweekt.

Dat zet je aan de kant en dan open je het toetsenbord verder open en kan je de 2 platic geraamtes gemakkelijk onder de kraan schoonmaken, de hardnekkige vuile plekken gaan perfect met een Magic Eraser (die dan niks beschadigt). Ik koop zelf niet het merk, maar een variant voor 2-erasers van een $1 bij DollarTree.

Bij sommige toetsenborden komt het vuil ook terecht op het gedeelte wat de toetsindruk registreert en dat vergt soms wat meer inspanning dan om het los te maken, maar vaak is een bus gecomprimeerde lucht of stofzuiger voldoende.

Dan blijven de toetsen over en verplaats ik alles naar de woonkamer, zet een film aan en met een Magic Eraser frummel je elke toets aan alle 5 zichtbare hoeken. Zelfs als je het nog nooit eerder hebt gedaan dan al na 10 toetsen kan je het blindelings doen en kan je gewoon een film kijken of een TV aflevering.