Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties, 9.007 views •

PopCap, de studio achter Bejeweled en Plants vs. Zombies, zet 50 man op straat en sluit mogelijk de Ierse studio. Ook de Noorse ontwikkelaar Funcom moet ingrijpen om kosten te besparen. Uitgever THQ moet 20 marketingmedewerkers ontslaan.

PopCap is het meest openhartig over de op handen zijnde ontslagen. John Vechey, mede-oprichter van de studio, legt in een blog op de site van het bedrijf uit welke stappen er genomen gaan worden en waarom een ingreep nodig is. Vechey bevestigt de geruchten dat er ontslagen gaan vallen bij PopCap, de studio die bekend is van games als Bejeweled, Peggle en Plants vs. Zombies.

Ondanks dat de studio eerder deze week aankondigde dat er in 2013 een vervolg verschijnt op Plants vs. Zombies, worden er 50 mensen ontslagen op het hoofdkantoor in Seattle. De ingreep zou nodig zijn omdat de markt volgens Vechey sterk verandert. Dat maakt dat PopCap 'moet investeren in nieuwe type games op nieuwe platformen,' aldus Vechey. De gevolgen van de reorganisatie kunnen nog groter zijn voor de PopCap-vestiging in Dublin. PopCap overweegt die vestiging te sluiten, al zoekt het bedrijf nog naar methodes om de winstgevendheid van de Dublinse afdeling te verhogen. Overigens benadrukt Vechey dat PopCap niet alleen mensen ontslaat, maar ook nog steeds mensen aanneemt. De topman verwacht dat ondanks de ontslagen het totaal aantal werknemers aan het einde van het jaar gelijk zal zijn als aan het begin.

Het Noorse Funcom laat minder los. De studio bevestigt tegenover website The Verge dat het mensen moet ontslaan, maar wil verder geen commentaar geven. Zo wil de studio niet aangeven hoeveel mensen hun baan zullen verliezen. Volgens sommige geruchten gaat het echter om een forse ingreep: de studio zou de helft van het personeel moeten ontslaan. De studio rondde begin juli de ontwikkeling van mmog The Secret World af; het is gebruikelijk dat er bij de afronding van een groot project als een mmog tijdelijk personeel ontslagen wordt. Als Funcom de helft van het personeel ontslaat, is er echter meer aan de hand dan het laten afvloeien van tijdelijk personeel.

THQ heeft ondertussen nog niet bevestigd dat er ontslagen gaan vallen. Geruchten over een ingreep in de 'overhead' van de uitgever doken op door een tweet van 3D Realms-directeur George Broussard, die een mail online plaatste van Jason Rubin, de nieuwe directeur van THQ. Uit de mail blijkt dat Rubin wil ingrijpen bij de afdelingen Marketing en Production. De ingreep, waarbij onder meer 20 marketingmedewerkers hun baan zullen verliezen, is volgens de directeur nodig omdat hij 'nieuwe markten wil veroveren met nieuwe distributiemethodes.' Het is niet de eerste ingreep in het personeelsbestand van THQ dit jaar. Brain Farrell, de voorganger van Rubin, moest in februari stevig ingrijpen door 240 mensen op straat te zetten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)

Reacties (16)

THQ doet het wel vaker, dat is al bijna geen nieuws meer. Maar PopCap ??? Schijnbaar is daar ook het beste eraf. Het lijkt me toch als je op steeds meer platformen moet publicereren en dan ook nog nieuwe games dan heb je toch meer mensen nodig. Als je het zo leest zijn ze meer bezig met het personeels bestand te wisselen, dus evt. ivm ervaring of leeftijd ??
THQ heeft vaker in zwaar weer gezeten inderdaad.

Leuk stukje over THQ:

'Trinity Acquisition Corporation was founded in 1989. In 1991, it merged with Toy Head-Quarters, a toy manufacturer founded in 1990 by Jack Friedman. Once consolidated, the company branched out to the video game industry and adopted the name T*HQ, inspired by the first letters of Toy Head-Quarters even though Trinity Acquisition was the surviving entity. T*HQ was eventually renamed to THQ in 1994 and left the toy business to concentrate solely on video games.'

Ze bouwde dus eerst speelgoed :P

Vanaf 2008 kreeg THQ (zoals vele andere) het zwaar:

'On November 3, 2008, the company closed five of its internal studios.'

'In March 2009, THQ spun off Heavy Iron Studios and Incinerator Studios as independent companies, and announced it was looking to sell Big Huge Games.'

'In May 2009, THQ agreed to sell Big Huge Games to 38 Studios.'

'On December 31, 2010, THQ closed its Korean office and canceled the development project of WWE Smackdown vs. Raw Online.'

'In January 2011, THQ sold off its Wireless division to a Swedish mobile company called 24MAS.'

'On June 13, 2011, THQ announced the closure of Kaos Studios (the developer of Homefront)[14] and THQ Digital Warrington (formerly Juice Games).'

'In January 2012 THQ stocks fell below USD$1, with the threat of the NASDAQ delisting the stock unless the share price improved.'

Een complete lijst is te vinden op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/THQ#Defunct

Defunct lijst is aardig groot. De meeste 'closed' en 'sold' komen na 2008.

Ik vind de upcoming games voor 2013 ook wat zwakjes:

2013
- Warhammer 40,000: Dark Millennium (Windows)
- Metro: Last Light (PlayStation 3, Xbox 360, Windows)
- Unannounced Turtle Rock game (PlayStation 3, Xbox 360, Windows, Wii U)
- Homefront 2 (PlayStation 3, Xbox 360, Windows, Wii U)
- Company of Heroes 2 (Windows)
- South Park: The Stick of Truth (Xbox 360, PlayStation 3, Windows)
- Saints Row 4 (PlayStation 3, Xbox 360, Windows)

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met THQ. Dat ze het zwaar hebben is zeker.
Jammer :/
Als het klopt wat ze zeggen dan zal het min of meer neerkomen op hetgeen je zegt, ze willen op een andere manier gaan werken en dus moeten sommige mensen vertrekken die niet bij die manier passen...het feit dat ze aangeven nog steeds mensen aan te nemen maakt wel duidelijk dat het verder niet slecht met ze gaat maar dat ze gewoon willen optimaliseren...

Dat klinkt misschien niet zo positief en voor de mensen die weg moeten is het alles behalve leuk natuurlijk, maar ook een bedrijf met een vriendelijk karakter blijft een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling...
Jammer dat er bij Popcap ontslagen moeten vallen maar ik heb zeer respect voor de manier waarop het naar buiten is communiceert. Vechey legt gewoon uit waarom er ontslagen vallen en dat het ook nodig is. Dit ontkracht ook meteen het geschreeuw dat we zeker zouden krijgen dat EA Popcap heeft gedwongen ontslagen te doen.
Ik weet niet of dit iets ontkracht. Ze zullen natuurlijk nooit zeggen dat EA ontslagen afdwingt.
PopCap heeft 400 man in dienst. Dus 50 man eruit is best veel.

'Dat maakt dat PopCap 'moet investeren in nieuwe type games op nieuwe platformen,' aldus Vechey.'

Aparte uitspraak gezien ze bijna op alle platformen ontwikkelen:

'PopCap games are available for Web, PC and Mac, Nintendo DS, Nintendo DSi, Wii, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3, Zeebo, Cell Phones, PDAs, iPod Classic, iOS, Android, BlackBerry Tablet OS, Windows Phone, and other mobile devices.'

Best verkochte game was als nog Bejeweled:

'PopCap’s flagship title Bejeweled has sold more than 50 million units'

Lijkt me lastig om met nieuwe ideeŽn te blijven komen en succesvol te blijven. Jammer, maar helaas de markt denk ik :/

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/PopCap_Games

Het ging al niet zo goed met THQ in het begin dit jaar. De aandelen dropte onder de 1$ en als de koers onder de dollar blijft voor een lange periode dan word het van de beurs gehaald. Dus er stapte veel investeerders uit, maar ook een delisting is mogelijk wat niet meehelpt aan het vermogen van het bedrijf.

THQ heeft ook al veel meegemaakt het laatste 3 jaar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thq#History

Funcom heeft blijkbaar 282 mensen in dienst op dit moment:
Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Funcom

Er zijn berichten dat er 70% van de mensen in de US zijn ontslagen.
Source: http://www.tentonhammer.com/node/49839

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 22 augustus 2012 11:32]

ehm ja... van alle games die popcap heeft gemaakt, zijn bejeweled en p&z het bekendst, maar dat is juist het probleem. Hallo. je kan toch niet de hele tijd op dezelfde games teren?

Zelfs Rovio komt met meerdere versies uit van Angry Birds, EN ze maken ook nieuwe games.

Hoe oud zijn Bejeweled en P&Z wel niet? Als je dan niet snel met nieuwe versies of noemenswaardige games komt....
Ze probeerde het wel, maar je kan niet succesvolle games blijven maken. Ze hebben aardig wat games gemaakt hoor:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PopCap_games

Er worden nog 44 games supported...

PopCap had meerdere Bejeweled games:

Bejeweled
Bejeweled 2
Bejeweled 3
Bejeweled Blitz
Bejeweled Twist

Waarvan Bejeweled 3 in december 2010 uit is gekomen.
alleen kan je met bejeweled moeilijk variaties in bouwen.

Met P&Z hadden ze het wel kunnen doen. Een nieuw verhaal, nieuwe subgames, IAP?

Maar nee...


met 400 man kunnen ze toch wel een ander conept voor p&z maken?

[Reactie gewijzigd door kmf op 22 augustus 2012 11:59]

Ze hadden nog makkelijk Plants vs. Zombies HD kunnen maken want de resolutie van Plants vs. Zombies is op dit moment niet meer van deze tijd.
Over Plants vs Zombies:

In het artikel van John Vechey staat het volgende:
'Yesterday we announced the much-anticipated sequel to Plants vs. Zombies.'

Dus ze ontwikkelen wel degelijk aan Plants vs Zombies ;)

Source: http://blog.popcap.com/20...-update-from-john-vechey/

Het hoeft niet zo te zijn dat het niet goed gaat met het bedrijf waar ze goed in zijn. John Vechey geeft ook aan:

'In the past year, we’ve seen a dramatic change in the way people play and pay for games. Free-to-play, social and mobile games have exploded in popularity.'

De markt veranderd. Als je 20 .NET programmeurs hebt lopen en de markt veranderd zo sterk dat je meer Objective C programmeurs moet hebben dan zal je mensen moeten laten gaan. De markt veranderd en zeker in deze markt. Niet dat dat het enige is:
'There’s also an economic component to the reorganization.'

Hij geeft ook aan:
'Even with the cuts we expect to end the year with roughly the same number of people we started with.'

Ik vind overigens 400 man erg veel die voor PopCap werken. Kan helaas niets vinden over de verdeling van deze mensen.

Het is niet alleen PopCap die mensen op straat zet. Blijkbaar heeft THQ en Funcom het ook zwaar. Ze zullen ook de laatste niet zijn ben ik bang.
Je kan met Bejeweled wel degelijk variaties bouwen, kijk naar Puzzle Quest of Treasures of Montezuma, beide games gebruiken het Bejeweled principe, maar breiden het enorm uit met allerlei nieuwe zaken.
Als je bij Bejeweled 3 kijkt. daar heb je echt vele varriaties.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bejeweled_3

Poker. combinaties maken, dus 5 keer achter elkaar een combinatie maken van dezelfde kleur gem = 50.000 punten (flush)
4 keer dezelfde kleuren combinatie en 1 keer wat anders = 4 of a kind wat 30.000 punten geeft.
en zo is er nog een full house ( 20.000 punten), three of a kind ( 15.000 punten), two pair (10.000) spectrum (5 verschillende combinaties achter elkaar, 7.500 punten) en een pair welke 5.000 punten geeft.

daarnaast heb je nog butterflies
bij elke zet gaan een aantal gems 1 rij omhoog, als een van deze gems(vlinders) bovenaan is ben je af.

verder is er dan nog diaman mine, hierbij moet je de bodem bereiken en elke 1 - 1.5 minuten komt er een rij bij.

ice storm
elke minuut moet je in elke rij minimaal 1 combinatie hebben gemaakt anders ben je af.

verder is er dan nog lightning ( 1.5 minuten de tijd en sommige gems geven je 5-10 seconden extra tijd)

en de quest mode met eigenlijk alle bovenstaande varianten en nog een aantal ( items opgraven, elk veld 1 keer een combinatie opmaken, veld leegmaken met 20 zetten, rood en blauw in evenwicht houden).

bij mij thuis wordt de classic varriant eigenlijk niet meer gespeeld, alleen nog maar poker en butterflies.
Ze gaan en Logica doen: mensen uit Uni aanemen en naar 7 jaren uitschoppen.

De jonge mensen zijn meer bereid om overuren te maken, en kost veel minder qua salaris dat de evaren mensen.
Ik ben verbaasd dat Funcom uberhaupt nog overeind staat. Anarchy Online was hun vlaggenschip, maar heeft echt zijn beste tijd al lang gehad. Jaren geleden beloofde ze een verbeterde engine en die is 5-6 jaar later nog in ontwikkeling. Ik heb AO jarenlang met plezier gespeeld, maar het ontbreken van nieuwe content het het weigeren om pvp te balancen tussen de 2 factions en vele onaangename ervaring met support (bijv. gebanned worden omdat iemand bij je in de buurt aan het exploiten zou zijn) heeft mij en vele andere doen stoppen.

Age of Conan is keihard geflopt en naar wat ik hoor van mensen die The Secret World beta hebben gespeeld moet dat ook slecht zijn.

Zal mij benieuwen hoe lang ze nog blijven bestaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True